de stem 4Harp spelen is een heel zwaar vak' Godelieve Schrama in de voetsporen van Rosa Spier en Phia Berghout in de Top |we steeds variant van jdschriften, lar miljoen mende tijd nbities. En ijde staan. mag zijn. X Grote Gids VRIJDAG 25 MAART 1994 DEEL Linda Hopper is de vrolijkste zange res van de pun krock. Vanavond is ze met de groep Magnapop, wereld beroemd in Neder land, in het Noor- derligt in Tilburg. Zie pagina D4. I Charlotte Mut- saers behandelt in haar nieuwe roman de 37 plooien van een rokje. 'Rachels rokje' is een poging het eeuwig onbe noembaar verlan gen onder woorden te brengen. Zie de boekenpagina. De Wagner-ope ra 'Lohengrin' is vijf dagen in Antwer pen met Gösta Win- bergh en Andrea Trauboth in de hoofdrollen. Zie de Culturele Agenda. Door onze redacteur Hans Rooseboom In een stil straatje in 19e- eeuws Den Haag zweven de klanken van een harp. Geluiden van het meest koninklijke aller instru menten in een omgeving die nauwelijks prozaïscher kan. De bron van het harpspel is het woonhuis van Godelieve Schrama. Deze maand won zij de Philip Morris Finest Selec tion 1994. In haar Haagse benedenhuis be treed je onmiskenbaar de wereld van de harp. Het kan niet mis sen. Daar staan de instrumenten die het leven van Godelieve Schrama tot nu toe (ze is 24) hebben bepaald. De van origine Bredase harpiste heeft in haar nog korte carrière al de nodige successen behaald. Eerste prijzen op het Edith Stein Concours en op het Concours van de Stichting Jong Muziekta lent Nederland. En nu dan- de Finest Selection, een van Neder lands belangrijkste muziekprij- De jury, onder voorzitterschap van Theo Olof, heeft Schrama de eef gegund vanwege haar 'uit muntende techniek en groot ge voel voor stijl. Zij is een bevlo gen musicienne die een recital tot een spannende gebeurtenis weet te maken'. De jury plaatst haar in de traditie van de grote Nederlandse harpisten Rosa Spier en Phia Berghout. De prijstoekenning is behalve een pleidooi voor de kwaliteiten van de winnares ook een eerbe- toon aan het instrument dat zij bespeeld: de harp. Een aanlei ding om het 'ding' eens in het zonnetje te zetten. Want zelfs liefhebbers en kenners weten bar weinig van het instrument van Koning David en de Griekse held Orpheus. Laat staan van de moderne dubbelpedaal-concert- harp. Te koop In een hoek van de kamer be waart Godelieve Schrama de klein-formaat harp waarop zij ooit de grondbeginselen van het instrument leerde, toen zij nog in Teteringen woonde. Naast deze jeugherinnering sluimert, ver borgen onder een kleed, het neo classicistische gevaarte waarop Godelieve tot voor kort haar kunst bedreef. Deze harp heeft z'n dienst bewezen en is nu te koop. In vol ornaat tenslotte staat daar haar huidige trotse bezit: een modern vormgegeven harp van Victor Salvi ter waarde van 45.000 gulden. Een harp maakt op het eerste gezicht al direct indruk, boezemt ontzag in, met z'n nek, zuil, klankkast en voet met zeven pe dalen. Maar wat een buiten staander niet weet is dat een harp een wonder van mecha nisch vernuft is. Als je weet wat er allemaal komt kijken om het intrument op hoog niveau te be spelen stijgt je ontzag nog aan zienlijk. Elegant Hier is enige uitleg onmisbaar. De harp heeft 47 snaren, dat wil zeggen een reikwijdte van zeven octaven. Op die 47 snaren ziet de concertbezoeker de harpiste aan het werk met armen en handen. Maar de typerende elegante armgebaren zijn een fraaie vlag die een onmisbare lading dekt: het voetenwerk. Want: een harp heeft zeven pe dalen, voor elk van de tonen van de toonladder één. Het dubbel- pedaal-mechaniek van de harp maakt het mogelijk om alle hele en halve tonen van de toonlad der te spelen. Elk pedaal ver hoogt alle corresponderende snaren met eenmaal intrappen, en verlaagt ze met tweemaal intrappen. Tijdens het spelen is de harpiste dus niet alleen druk met haar handen, maar vooral ook met de voeten bezig. De zeven pedalen moeten constant worden inge trapt, vastgezet, nogmaals inge trapt, opnieuw vastgezet, weer losgelaten etc. Vochtgevoelig De pedalen kunnen in 2187 com binaties geplaatst worden. Het zal dus duidelijk zijn dat een harpiste zich rot werkt. Maar Godelieve Schrama: „Toen ik vijf jaar was wist ik al dat ik dat ik harpiste wilde worden, al had ik het instrument nog nooit gezien". foto's hendriksen-valk ook als je er niet op speelt, vergt het instrument handenvol werk. Je moet het instrument zelf stemmen, en wel frequent. De snaren zijn extreem vocht- en temperatuurgevoelig. Als in de pauze van een concert de deuren van de zaal opengaan, zakt de harp onmiddellijk. Als de rest van het orkest gaat koffiedrin ken blijft de harpist op het po dium achter. Ook het tere mechaniek van de harp is arbeidsintensief. Vanwe ge het dubbelpedaalmechaniek bestaat de harp uit in totaal 2000 bewegende onderdelen, ve ren, hefbomen, tuimelaars en schuifjes. Dat vergt uiteraard onderhoud. Dirigent Genoeg uitleg - die echter wel nodig is, want de harp is een grote onbekende. Dat wordt wel duidelijk uit het verhaal van Godelieve Schrama. „Dat een harp een gecompli ceerd instrument is, met die ze ven pedalen, weten veel compo nisten niet. Je moet de mogelijk heden van het instrument heel goed kennen voordat je er iets voor kunt schrijven. Op de harp kun je bepaalde loopjes niet spe len die op de piano wel mogelijk zijn, en omgekeerd. Wat nog er ger is: er zijn ook dirigenten die helemaal niet weten hoe een harp werkt. Het is voorgekomen dat een dirigent bij het Concert gebouworkest - ik weet niet meer wie - aan Phia Berghout vroeg of ze wat minder pedaal kon gebruiken, want ze was te hard. Maar de pedalen zijn hele maal niet bedoeld om er hard en zacht mee te spelen". „Doorgaans wordt er voor een harp esdoorn- en sparrehout ge bruikt. Het hout voor de klank kast wordt uitgezocht in Cana da. Daar lopen kenners bomen te bekloppen op de juiste resonan tie. Daar begint de selectie al. Hoe dunner de nerf van het hout, hoe beter de klank. Het geselec teerde hout wordt vervolgens heel lang in het water gelegd. Rotterdam Godelieve Schrama's leven is met de harp verweven: „Toen ik vijf jaar was wist ik al dat ik dat ik harpiste wilde worden, al had ik het instrument nog nooit ge- Als meisje van zeven in Teterin gen begon zij met harpies. „In Breda was geen leraar te vinden, dus vonden mijn ouders iemand in Rotterdam. Dat was mevrouw Margo Flipse, de weduwe van dirigent Eduard Flipse. Na drie jaaar les bij haar ging ik over op mijn eerste pedaalharp. Vanaf mijn twaalfde jaar heb ik acht jaar les gehad van Edward Wit- senburg, waarvan drie jaar op het conservatorium in Den Haag. Ik heb het conservatorium in drie jaar gedaan. Intussen had ik mijn huidige lerares leren kennen, Germaine Lorenzini in Lyon. Sinds mijn eindexamen studeer ik bij haar verder. Ik ga één maal per maand twee dagen naar Lyon. Dat is mogelijk met steun van een beurs van WVC en van het Prins Bernhard Fonds, in het kader van de Voortgezette Stu die Podiumkunsten". Opnieuw „In Frankrijk leer je harpspelen vanuit een totaal andere basis houding dan wij in Nederland gewend zijn. Ik moest bij Ger maine Lorenzini in feite hele maal opnieuw beginnen. In Ne derland speel je met een strakke hand. In Frankrijk, maar ook in Italië en Rusland, bestaat een veel langere harptraditie. Er wordt veel ontspannener ge speeld. Harp spelen is een heel zwaar vak. Om het te leren en om er je brood mee te verdienen. Ook voor mij is het moeilijk, al heb ik het vrij gemakkelijk geleerd en heb ik succes en redelijk veel optredens. Ik probeer zo veel mogelijk concerten te geven, in mijn eentje, met een fluit of met een kwartet. Verder moet je sch nabbelen, invallen in orkesten, lesgeven. Spelen vind ik erg leuk, maar het lesgeven trekt mij ook sterk. Ik zou graag wat ik in Frankrijk leer willen doorgeven. Maar de onzekerheid blijft in dit vak, als je tenminste geen vaste aanstelling in een symfonieor kest hebt. Het is een zwaar vak, ook lichamelijk (het instrument wegt meer dan 50 kg), en er is weinig respect voor musici in het algemeen. Er bestaat voor harp slechts een beperkt repertoire. Het leeuwen deel is geschreven aan het eind van de 19e eeuw en in de 20e eeuw. Het is typisch een instru ment van het Franse impressio nisme. Je moet het authentieke harp-repertoire zoeken bij com ponisten als Debyssy, Ravel, Pierné, Caplet, Tailleferre en bij een enkele Duitser als Hinde- mith. Verder zijn er natuurlijk bewerkingen". Voorspelen Voor de Philip Morris Finest Selection was Godelieve Schra ma geselecteerd semen met twee andere jonge musici. „Ik werd gebeld dat ik genomineerd was voor de Finest Selection. Met de twee andere kandidaten moest ik komen voorspelen in Vredenburg in Utrecht. Ik vond het voorspe len zelf niet goed gaan, maar 's avonds kreeg ik een telefoontje. De prijs ging naar mij". Volgens het reglement van de Finest Selection Award mag de winaar de prijs naar eigen keus invullen, binnen redelijke gren zen. „Je kunt kiezen voor een toernee of voor een cd. Alle vorige winnaars kozen voor een cd, maar ik vond dat ik daar nog niet klaar voor was. Maar aan de andere kant: zo'n kans, met zul ke gunstige omstandigheden, krijg ik niet zo gauw weer. Dus die cd komt er toch. Verder heb ik gekozen voor het verstrekken van een compositie opdracht. Daarvoor heb ik Wil lem. Jeths uitgezocht, een nog vrij jonge componist. Hij heeft helemaal de vrije hand gekregen. Ik hoop met die opdracht bij te dragen aan de uitbreiding van het nogal .magere harp-repertoi- Ensemble Met het geven van die composi tie-opdracht trekt Godelieve Schrama een lijn door. Met haar Ensemble Amade voert zij name lijk ook composities uit van he dendaagse Nederlandse compo nisten, die daarom gevraagd zijn. Behalve voor haar persoon lijke spel wordt zij door de jury van de Finest Selection vooral ook om deze reden bekroond. „Er zijn juist in Nederland musi ci geweest die zich ervoor heb ben ingezet om de harp als solo instrument te emanciperen. We denken aan Rosa Spier, aan Phia Berghout. Ze deden dat niet al leen door muziek voor harp uit te voeren, maar ook door compo nisten te inspireren tot nieuw repertoire. Het is goed te weten dat deze traditie op hoog niveau wordt voortgezet".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 19