ï/ITlGint DE STEM Jonge liefde voor oude muziek Speksteenkachel: schoon, duur en zuinig 1EEL TOYOTA ÜEROOKTO&M MMoeRÜfi WMTRHOWn TOYOTA daarom zou je niet van Monteverdi én van de Stones kunnen houden?9 D IT 1994 el. 01640-41250 BREDA - 14810 ROOSENDAAL - tationsstraat 25 - tel. 01612- Lange Reksestraat 11 - tel. IEDR1JF ALEX V.D. VELDE 'Off. Agent 36 I Van onze verslaggever Een gelijkmatige verdeling van warmte. Geen schomme lingen in temperatuur. Ui terst milieuvriendelijk. Dat zijn de kwaliteiten die steeds worden geroemd als er sprake is van de speksteenkachel. Speksteen is een natuursteen soort bestaande uit talk, magne sium en chloriet. Bijzondere ei genschap van deze combinatie is dat relatief kort verwarmen van de steensoort genoeg is om vele uren - maximaal twee dagen - plezier te hebben. De toepassing van de steensoort in kachels is in andere delen van de wereld, Scandinavië en de Verenigde Staten, al geruime tijd De modellen lopen uiteen van klassiek tot futuristisch. Som mige kachels hebben iets weg van een jukebox of een New Yorkse wolkenkrabber. FOTO ALTECH in zwang. In Nederland kent een klein aantal mensen de spek steenkachel wel, populair is zij echter niet. De steensoort komt niet in dé Nederlandse bodem ook niet voor. De aanschaf van de kachel is, ondanks de al jarenlange be schikbaarheid, nog geen voor de hand liggende zaak. Daar is ten eerste de prijs, die veel hoger ligt dan van andere warmtehaarden. Ook het gewicht van de kachel maakt het niet direct een 'mee- nemer'. De in Nederland aange boden kachels wegen al snel 500 kilo. Een beetje meer kachel loop snel op naar 3500 kilo. Geleidelijk Speksteen kan op verschillende manieren verwarmd worden. Met hout, gas of elektriciteit. In tegenstelling tot andere kachels geeft de speksteenkachel haar warmte maar zeer geleidelijk, over een hele lange periode af. Verhitting van een half tot an derhalf uur kan zorgen voor 12 tot 48 uur warmte. De steensoort heeft een smeltpunt dat ligt tus sen de 1500 en 1650 graden Cel sius. Bijzonder is daarbij, dat ook zeer lage temperaturen kun nen worden verdragen, zonder dat het natuurprodukt barst. Volgens importeurs en produ centen van de kachels verdient de dure kachel - de prijzen lig gen al snel rond de vier mille - zich op de langere termijn van zelf terug. De stookkosten zou den met de helft en meer terug gedrongen kunnen worden. De andere grote reden om de speksteenkachel te kopen, is het milieuvriendelijke karakter ervan. De korte verwarmingstijd Iaat zich hier gelden. In combi natie hiermee zorgt sinds kort de eventuele toepassing van een ka talysator voor een uiterst schone warmtebron. Rendement Het apparaat dat we voorname lijk kennen uit de auto-indus trie, zorgt voor de naverbran- ding van de nog brandbare delen in de rookgassen van de kachel. De warmte die hierbij wordt ontwikkeld, wordt door de kata lysator weer aan de omgeving af gegeven. Kortom, een zeer hoog verbrandingsrendement. Bij tests is gebleken dat het milieu bij het opwarmen van de kachel slecht met 1,9 gram reststoffen per uur wordt belast. De bewuste kachel wordt in Ne derland onder meer gemaakt door Altech BV in Medemblik. Daarnaast worden door het be drijf kachels van speksteen uit Scandinavië geïmporteerd. De kachels worden met de hand ge maakt, de gebruikte blokken en tegels op kleur geselecteerd zodat er een gelijkmatig geheel onstaat. De modellen lopen uiteen van klassiek tot futuristisch. Sommi ge kachels hebben iets weg van een jukebox of een New Yorkse wolkenkrabber. Het gewicht van de kachel is, zoals eerder vermeld, 'wat hoger' dan gebruikelijk is voor een der gelijke installatie. Dat hoeft ech ter geen probleem te zijn voor het vervoer. De kachels zijn doorgaans opgebouwd uit een modulair systeem. Zij worden in de woning opge bouwd. Er wordt een bindmiddel gebruikt.dat weer makkelijk te verwijderen is, bijvoorbeeld bij verhuizing, maar dat stevig ge noeg is om ontsnapping van rookgassen en warmte tegen te gaan. Mochten de beschikbare model len qua stijl niet passen in speci fieke interrieurs, dan bestaat voor de consument de mogelijk heid een eigen ontwerp in te le veren. Het Medemblikse bedrijf kan onder meer met behulp van de computer daarop inspelen. De speksteen is in de kleuren bruin, naturel en blauw/groen te krij gen. Bij de firma Van Soerland aan de Ceresstraat 339 in Breda is er van 2 tot 10 april een show van spek steenkachels. Die show is ook tweede paasdag toegankelijk. zart's 40e symfonie de hitparade haalde, is voor hem daarom on bespreekbaar. Van Liempt erkent dat de gang naar de klassieke specialist voor nieuwkomers niet altijd gemak kelijk is. „Soms probeer ik wat te gidsen. Maar wel voorzichtig. Ze willen het vaak zelf uitzoeken." Klassieke componisten waren in hun tijd vaak even populair als Frank Zappa of Bruce Springs teen nu. Bij oud en jong. De meeste grote componisten had den al tijdens hun leven succes. Dat spreekt nu nog aan. Dat is andere koek dan in slaap vallen bij het zondagmiddagconcert. Wie in 1827 in Wenen langs de baar van de dode Beethoven wil de paraderen, moest uren in de rij wachten. De man was waanzin nig populair. Violist en componist Paganini was de Michael Jackson van zijn generatie. Hij gaf in 1830 een be nefietconcert voor de slachtoffers van de pest. Sytze Smit vertelt er enthousiast over. „Over zulke dingen gaat Tutti. Een hele gene ratie is opgegroeid met muziek uit luidsprekers. Je kan klassieke muziek mooi vinden zonder dat truttige image. Ze is emotioneel, die emotie kan je ervaren zonder eerst te studeren en te lezen." En net als Stellwag stelt hij de vraag: „Waarom zou je niet van Monteverdi én van de Rolling Stones kunnen houden?" *De omslagen van de cd's' uit de serie Unplugged zijn ont worpen door Herman Brood. ILLUSTRATIES SONY MUSIC DONDERDAG 24 MAART 1994 DEEL jrNico Koolsbergen Jden 24 uur per dag aanspraak Toyota-dealer is zo sportief om zet. Na zoiets komt hij nooit meer in zo'n zaak." Met Tutti wil Smit de drempel ver omlaag brengen. „Ik ben bereid tot allerlei truc jes," zegt hij. „Maar niet ten kos te van de muziek." Waldo de los Rios, die met een dansnummer op basis van Mo- jt percentages durft Imand te komen, maar kenners zijn het er aniem over eens: de in- {Sse van jongeren voor gsieke muziek stijgt ik. Kijk rond bij con- rten of in de klassieke itenzaken en stel vast tniet langer de oude- 1 of wat bebrilde we- tfweemde jongeren de gist uitmaken. Een mfonie van Gorecki aide onlangs zelfs de hitparade. Jong, tren- en klassiek gaan pri- i samen. Topper bij de igd: Shostakovitch. ]e jorig bent en je wilt wat, ïluister en kijk je niet naar unica of MTV, maar naar ssieke muziek. Het is echt li. De platenwinkels kunnen in getuigen, de cd-fabrikan- en de theaterdirecteuren ook. pen blijken in toenemende It geïnteresseerd in klassieke nek. Niet alleen in het ijzeren moiré maar vooral in eigen- se klassieke werken, die tra- onele liefhebbers vaak 'te Ijk' vinden. i je nog maar een paar jaar den een bezienswaardigheid jein de platenzaak tussen het «weid doorwandelde naar klassieke hoek, vandaag de jtref je in diezelfde hoek (die ds groter wordt) behoorlijk iklanten aamDopr de bakken leis bladerend' krijg je gezel- apvan zelfs tieners, die dan Ivoor opa Eine kleine Nacht- li zoeken, maar voor zich leen symfonie van Shostako- Om even een bij jongeren iefde twintigste-eeuwer te men. i zijn kop klassieke wereld van 1994 Hop zijn kop. Jeugd die voor art naar een concert komt. igenten in spijkerbroek. Mu le zich gedragen als mega- Ten. De traditionele liefheb- die zijn zondagmiddag in ge- ichap van gelijkgezinden sla- i placht door te brengen in de te Zaal van het Concertge- iw, weet niet wat hem over- it. Waar zijn de statige con- Igevers van vroeger gebleven? list Nigel Kennedy hield er stekelkapsel en jeans op na, ir speelde wondermooi klas- 5 hij heeft zich inmiddels tot bpmuziek gewend. Kronos Quartet dat vooral 'we muziek uitvoert en het wirnent niet schuwt, bestaat vier mensen - vrij 'gebruike- hij een kwartet - die in alles overkomen als pop- of filmster ren. De toch al tegen de zestig lopen de tenor Luciano Pavarotti ont wikkelde de laatste jaren ster-al lures a la Madonna en Michael Jackson. Hij is intussen - als een echte ster - van zijn vrouw af en elk optreden staat garant voor volle zalen, vol ook met jongeren. Cellist Yo-Yo Ma blijkt bij nade re kennismaking een jonge vlotte vent te zijn. Een stijger met stip is dirigent Esa-Pekka Salonen, Pas 34 jaar en bij voorkeur in je ans, ook bij een uitvoering. De Rolling Stones, de nog resterende Beatles en Eric - 'unplugged' - Clapton zijn al stukken ouder en vaak netter gekleed... Ontdekt De muziekhandel heeft de nieu we generatie ook ontdekt. Sony Music brengt een speciale verza meling klassieke cd's op de markt. Voor nog geen vijftien piek, want jongeren moeten het vaak met een dunne beurs doen. De voor platen zijn ontworpen door pop artiest Herman Brood. De serie draagt de toepasselijke naam Un plugged. Klassieke componisten werden nooit door dj's 'geplugd', maar hielden het wel vol. Alle werken in de serie zijn van twin- tigste-eeuwers en ze worden uit gevoerd door gerenommeerde musici. Sinds een paar maanden ver schijnt het muziekblad Tutti. De orthodoxe liefhebber haalt er wellicht de neus voor op, vindt het allemaal te oppervlakkig, te veel music for the millions; maar nieuwelingen in de klassieke we reld vinden er volop informatie van hun gading en bij het blad worden kwalitatief goede cd's geleverd. Een ander verhaal is de Klassieke Muziek-collectie die er met eeri geweldige reclamecampagne in geheid werd. Elke aflevering een andere componist en dat voor maar een paar gulden. De serie wordt verkocht via kiosken en boekhandels. Dat is maar het beste want de serieuze platen- handel moet er niets van hebben. De informatie deugt niet (onder een afbeelding van Brahms staat bijvoorbeeld de naam van Tsjai- kowski) en de muziek wordt ge speeld door de inmiddels beruch te spookorkesten waarvan niet duidelijk is of die eigenlijk wel bestaan. Dat zou nog niet erg zijn als de uitvoering goed klonk. Maar niet dus. Vaststellen van het verschijnsel is één ding. Maar is er ook een verklaring voor? Tegenstelling weg „De jongeren van nu hebben niet meer de drang alles anders te doen dan hun ouders. Ze hoeven zich niet af te zetten tegen die ou we lullen en hun muziek," zegt classical manager Eric Stellwag van Sony Music. „Er zit meer geld bij de jeugd, ze kunnen het zich nu permitteren en popmuziek hoor je toch al de hele dag," denkt Ad van Liempt, al 27 jaar verkoper bij de klassie ke specialist Goosen en Swager- man in Den Bosch. „Klassieke muziek is geen klassesymbool meer," oordeelt Sytze Smit, hoofdredacteur van enkele mu ziektijdschriften waaronder Tut ti. De jonge liefde voor klassieke muziek kent meer oorzaken. In de film Amadeus werd Mozart ineens een mens en zijn muziek bleek prima. „Nog elke dag komen hier men sen het Requiem van Mozart ko pen. Er zijn jongeren die verza melingen van allerlei re quiems aanleggen. Er is belangstelling voor gees telijke muziek, ook voor Gregoriaans. Ik denk dat iedereen toch bezig is er gens iets te zoeken," zegt Ad van Liempt. Stellwag wijst op het con cert van de tenoren Lu ciano Pavarotti, José Car- reras en Placido Domingo bij de WK voetbal in 1990. Het maakte veel indruk op een groot publiek. Die drie heren in rok bleken gewone kerels met gevoel voor humor. Elvis Costello die optrad samen met het Brodsky Quartet idem di to. In de popmuziek is er de laatste jaren zo'n va riatie aan stijlen dat in de jonge hoofden gemakke lijk de gedachte rijst dat er nog meer is. „En waar om zou je niet van zowel de Rolling Stones als Stravinsky kunnen hou den?" De drempel naar de klassieke-platenzaak is evenwel nog hoog. Sytze Smit beschrijft beeldend hoe potentiële liefhebbers muziek uit de film Ama deus gaan kopen. Verko per: 'Mozart? Wat van Mo zart?' 'Nou, dat pianowerk'. Ver koper: 'Welk pianowerk bedoelt „De klant wordt in zijn hemd ge- F -

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25