mm m DE STEM fteWAAL 4Niet te alledaags, niet te kunstzinnig' 'Veel klassieke muziek is New Age' lONZAAI 199-3622 DEN BERG JMJ ERLANI Maria Goos verantwoordelijk voor de toon van de serie 'Pleidooi Nieuwe geluidsregels slag voor popcultuur UIT GIDS ►LOTEN lop de plank, Museumjaar kaart wordt vernieuwd 998,"!!! I I IROTHETICUS CUNSTCE BITTEN IIITTENREPARATIE )mstandigheden ^ag 22 maart :LHANDEL KOMENDE E? )osterhouter Coen Bais van platenproducer tot componist A7 '1994 Ws $ie verhuizen, verbouwen fewoon eens wat anders pi, doen in de advertentie kolommen ideeën op en vinden daar ook het vooi hen aangewezen adres. uitvoerig in de krant. Voetballen is eigenlyk alleen op het hoogste niveau leuk." René van der Gijp, ex-voetballer I21 mei, 11 juni, 2,23 Juli, 13a^gustL~ Jmber en 15 oktober 1994 ■steden van Europa: Wenen, Boedapest en Pr Aezoek brengen Steden met een roemrijk n ■d om hun ongeëvenaarde kunst en cultuur 1 en schilders vonden er hun inspiratie Dwaï lugwanen in het verre verleden want vele boi lekaartje achter in de vorm van indmkwektal Jwen. INBEGREPEN: retourvlucht AmstenS fondreis per moderne Tsjechische tourinqcar ï2 overnachtingen in/nabij Boedapest 2 Li ■elverzorging op basis van 7x halfpension J I douche en toilet in goede middenklasse ia ■erlandse reisleid(st)er (toeslag 1-pk fi 17?! |7,50> VRAAG DE UITGEBREIDE REISBE I informatie boekinge Van onze reisburo's: Tegelen: Grotestraat 54 - 077-737906 Tilburg: J van Stolbergatraat 25b - 01 8-d Venlo: Parade 84 - 077-519759 Waalwijk: Stationsstraat 118a - 04160-44755 1 in van toepassing. Minimumaantal deelnemers: 30. Uiterliike (vatrek. Ti/densdereismagindetoonngcarnlifgenjolrtiwnisi Reg.nr. 23 terwijl u wacht. i/estdorpe 01158-51280 s| fdpolderstraat 17 xel-Tel. 01155-61451 ■236911 -den vindt u in de taags in Door Esther de Boe Ooit begon ze als regis seur uit gebrek aan goede stukken zelf met schrijven en bedacht ze toneelstuk ken voor amateurgezel schappen. Intussen is Ma ria Goos schrijfster van 'Pleidooi', een van de be ter gewaardeerde televi sieseries in Nederland, die vorig jaar onderscheiden werd met een Gouden Kalf. De 38-jarige uit Breda afkom stige auteur schrijft realistische dialogen met een licht ironische ondertoon. „Het moet niet te zwaar zijn. Je moet de kijker n bord hutspot voorschote- fen, want dat ligt te zwaar op de maag." Maria Goos ontvangt mij vrien delijk in haar bescheiden ap partement in het centrum van Amsterdam. Als ze vraagt of ik zin in koffie heb, bedenk ik me dat je deze vraag nooit uit de mond van een van haar perso- es zult horen. Want hoewel I haar scripts voor realistisch I door gaan, is overdreven alle- gsheid voor haar taboe. I Goos schrijft het human interest-gedeelte van de serie. Ze bepaalt wat er met de men- van advocatenbureau Van Gilze Wesseling op het persoon lijke vlak gebeurt. Collega Pie- ter van de Waterbeemdt houdt I zich specifiek met de rechtsza- 1 bezig. Regisseur Hugo Hei- I ten maakt er ten slotte een I geheel van. Mengvorm Hugo Heinen was vooral onder de indruk van de dialogen in de toneelstukken van Goos bij het gezelschap 'De Kompaan' in Amsterdam, dat zich vooral richt op een puberpubliek. Hij nodigde haar uit een cursus sce narioschrijven bij hem te vol gen, om haar daarna te vragen roor het script van 'Pleidooi'. Een goede dialoog omschrijft Maria Goos als een mengvorm van het gewone en het artistie ke. „Je balanceert altijd op het randje. Het moet herkenbaar zijn, maar niet al te alledaags, en aan de andere kant moet het ook niet overdreven kunstzinnig worden. Tijdens haar docentenopleiding aan de Toneelschool in Maas tricht, begon Maria Goos stuk ken te schrijven voor de ama teurtheatergezelschappen waar ze regisseur van was, omdat ze Maria Goos: „In het begin heb ik vaak terugverlangd naar Breda. In Amsterdam ligt het conversatietempo zo'n stuk hoger." foto dijkstra niet erg tevreden was met de bestaande toneelstukken. „De stukken vond ik niks. Er man keerde veel aan. De taal was erg kunstmatig en de karakters wa ren veel te plat. Ze waren óf goed, óf slecht. Eli Asser en Annie M.G.Schmidt vond ik wel goed. In hun stukken kwamen tenminste herkenbare mensen voor. Zoiets wilde ik nou wèl graag doen." Goos leerde dialogen schrijven in de tijd dat ze artistiek leider was bij De Kompaan. Hier stond ze weer voor hetzelfde probleem: er waren nauwelijks geschikte stukken voor handen. Zeker niet voor pubers, die strenge eisen aan een voorstel ling stellen. Ze werd gedwongen zo realistisch mogelijk te schrij ven. „Pubers komen snel in op stand tegen niet-realisme. Zij hebben juist hun fantasieperio de afgesloten. Bij hen moet je niet aankomen met prinsjes en orinsesjes. Alles moet zo echt mogelijk zijn, anders vinden ze er niets aan." Zelf bracht Maria Goos haar jeugd door in het Ginneken in Breda. In cultureel centrum De Beeldenaar, nu een onderdeel van de Nieuwe Veste, kwam ze voor het eerst in aanraking met het toneel via een theaterwork shop. Enigszins weemoedig ver telt ze over haar eerste tijd in Amsterdam. „In het begin heb ik vaak terugverlangd naar Bre da, vanwege de gemoedelijkheid en het kleinschalige. In Amster dam ligt het conversatietempo zo'n stuk hoger. Mensen willen in een gesprek laten zien dat ze slimmer zijn dan een ander. Ook de humor is anders. Men probeert elkaar constant te overtreffen." Ze zoekt de klein schaligheid nu weer op. Binnen kort verhuist ze naar een rijtjes huis in het rustige Water graafsmeer. Na een succesvol eerste seizoen wordt 'Pleidooi II' uitgezonden op de maandagavonden door de AVRO. In april starten de opna mes voor een derde reeks. „Een gekkenhuis", volgens Goos. „Omdat de AVRO pas op het laatste moment besloot de derde serie uit te zenden, hadden en kele acteurs al toezeggingen aan het theater gedaan en zijn ze slechts beperkt beschikbaar. De afleveringen moeten nu in 3 weken in plaats van in 5 ge maakt worden. ID-TV" heeft toen een groep andere auteurs erbij gehaald, maar wat zij heb ben geschreven benadert toch niet helemaal de specifieke 'Pleidooi'-toon, zodat een aan tal zaken herschreven moet worden." De specifieke toon die Maria Goos zelf aan 'Pleidooi' geeft, is licht ironisch. „Natuurlijk is Pleidooi serieus. Maar het moet allemaal niet te zwaar zijn. Als Victor met zijn vrouw in thera pie gaat, moet je ze ook op een afstand kunnen bekijken en de ironie van de situatie kunnen inzien." Mannenkwaaltjes Goos gaat zich meer op ironie toeleggen in een vrouwenpro gramma, waaraan ze samen met Marleen Baard voor producent ID-TV aan werkt. Met op haar schoot haar dochtertje Saartje van anderhalf, vertelt ze over haar plannen. „Het programma bestaat uit sketches, die gaan over typische vrouwendingen, zoals het heb ben van kinderen in combinatie met een baan. Of hoe het is om als enige vrouw op een vergade ring tussen de mannen te zitten, wat ik zelf wel meerrlaak. Maar ook het zeiken en het zeuren, waar vrouwen nogal goed in zijn, wordt op de hak genomen. En het gaat over typische man nenkwaaltjes, bijvoorbeeld dat ze altijd willen rijden als je samen op stap bent." Naast het vrouwenprogramma hoopt Goos in de toekomst een filmscenario te voltooien. Maar voorlopig nemen het lief en leed van de advocaten en hun secre taresses nog het grootste deel van haar tijd in beslag. Af en toe gaan personages teveel een eigen leven leiden en moet er ingegrepen worden. „Bep en Cas zijn veel te heilig. Het vol gende seizoen wordt het tijd dat Cas 'ns flink chagrijnig is en dat Bep 'ns een keer ongelijk krijgt." Deel 8 van 'Pleidooi II' wordt vanavond om 20.26 uur uitgezon den op Nederland I. w onze verslaggever Rooseboom toerhout - „Mijn hoofdac- roteit is mijn eigen plaat rak. Daar ben ik het meeste bezig, en daar verdien ik iet minste mee", iji cd's heeft hij op zijn staan: Coen Bais (37), kman als de belangrijkste vertegenwoordiger van New Age muziek in Nederland *ordt beschouwd. Zijn com- poneerarbeid verricht hij in huis in Oosterhout. 'k vind het niet erg dat mijn "riziek tot de New Age wordt gerekend, maar ik moet wel zeg- dat veel muziek van die ®am absoluut niet goed is. Wat Sew Age is? Muziek die zacht, Jannonisch, geïnspireerd, medi- tatief is. Muziek waar je bij tot komt. Maar het moet wel in eerste plaats muziek zijn, en is dus vaak niet het geval, "eel 'klassieke muziek is trou wens ook New Age". ennem )ier< be nieuwste cd van Coen Bais is getiteld Aries, oftewel Ram, on derdeel van een 12-delige reeks 0ïer de tekens van de Dieren- jvem. „De platenmaatschappij Oreade vroeg mij of ik één van die tekens wilde doen, en het "erd de Ram. Mijn kleine zoon- 'ie is een Ram, en ik hecht in zoverre waarde aan astrologie dat we een geboortehoroscoop °"ien laten maken, om te we- met welke karaktereigen schappen we rekening hebben te houden". Ooen Bais is tot het componeren uitvoeren van muziek geko- itien - of eigenlijk teruggekeerd - via een lange omweg in de mu ziekindustrie. „Ik ben begonnen als popmuzi kant in allerlei bandjes", vertelt de geboren Hagenaar. „Behalve de muziek trok het studiowerk me sterk. Ik heb eerst een eigen studio gehad, maar ik zat te ver van Hilversum, waar de grote maatschappijen zijn gevestigd. Op een gegeven moment, begin jaren '80, werd ik door Polydor binnengehaald om platen te pro duceren. Mijn eerste produktie was een singeltje van de ex-Pins van Doris D en de Pins. Dat werd een groot succes met die meiden". Slopend Na een periode als freelance pla tenproducer trok CBS Publis- hing Group Coen Bais aan als repertoire manager, en vervol gens ging hij werken als A R (Artists en Repertoire) manager bij Warner. „Talent scouting, de markt afstropen met een budget van een miljoen. Drie slopende jaren heb ik daar gewerkt aan het ontdekken en produceren van het nationaal produkt. Een paar namen? Gerard Jolink, Fa- tal Flowers, Fay Lovsky, Nor maal, Loïs Lane, Bart Peeters, die had ik onder contract". Omdat Warner met het natio naal product stopte kreeg Bais een gouden handdruk. „Ik woon de toen al in Oosterhout, in 1988, vooral omdat het centraal in het Nederlands-Vlaamse ge bied ligt. Ik stond voor een om mekeer in mijn leven. Mijn rela tie ging stuk, ik ging op een lange vakantie, en toen bloeide mijn oude liefde weer op. Zelf muziek maken"- In een studio in Antwerpen nam Coen Bais zes nummers op met eigen muziek, die hij zelf op de Coen Bais: „Ik ben begonnen als popmuzikant in allerlei bandjes.foto willem blauw vleugel speelde. Prettig luister- bare en toch serieuze muziek, die hem in contact bracht met het cd-label Oreade, dat is gespecia liseerd in New Age. „Die-zes nummers vormden de basis voor mijn eerste cd, Sweet Dreams. Die verkocht al direct goed in Europa, de VS en Japan. Inmiddels heb ik dus vijf cd's gemaakt. De belangrijkste vind ik de cd die gewoon mijn eigen naam draagt, uitgebracht door CNR/Indisc. Die is tot in Pen thouse besproken, dat de eroti sche werking van de muziek be nadrukte". Zijn dagelijks brood verdient Coen Bais als componist van muziek bij bedrijfsfilms (hij schreef o.a. de corporate image tune voor Shell) en bij televisie programma's. „Ik schrijf op- draehtmuziek. Voor de tv bij voorbeeld muziek bij het Twaalf Provinciënspel, en leaders voor de TV-Dokter, Hobby TV en So- cutera". Computer De kern blijft voor Coen Bias de muziek die hij zelf maakt. „Ik bereid alle stukken op de com puter voor, maar alle partijen worden naderhand ingevuld door akoestische instrumenten: piano, percussie, saxofoon. Op één cd heb ik de gitarist Hans Visser (ex-Flairck) ingeschakeld. Als sommige mensen mijn mu ziek achtergrondmuziek noemen, vind ik dat niet erg. En New Age? Ach, ik ben misschien meer New Age dan ik zelf dacht. Ik sta als zodanig in de pop-ency clopedie. En eind deze maand ga ik van start met een wekelijks New Age programma ('Andro meda') op Radio North Sea". Komend najaar maakt Coen Bais met een groep musici een toernee van 20 tot 30 concerten langs Nederlandse podia. „Ik heb die toernee drie jaar voorbereid, en nu kan ik een echte muzikale show brengen in het theater. Er blijkt grote belangstelling voor te zijn. Ik ga zeker door met het maken van deze soort mu ziek". MAANDAG 21 MAART 1994 Huub Hangop:Steeds vaker het verzoek om zachter te spelen foto archief de stem Vari onze verslaggevers Tilburg/Roosendaal - Popbands, de popcultuur en zalen en zaaltjes waarin popmuziek wordt gespeeld worden in hun voortbestaan bedreigd door bepalingen uit de nieuwe wet Milieubeheer. Per 1 december j.l. zijn er strakke grenzen aan het geluid dat concerten mogen voortbrengen buiten de uitvoeringsruimte. Den Haag (anp) - De Stich ting Museumjaarkaart komt met een nieuwe kortingkaart voor museumbezoekers. De kaart wordt gepresenteerd tijdens het Nationaal Mu- seumweekeinde op 16 en 17 april en is bedoeld om het publiek meer keuze te bieden, zo meldt directeur J. van Veen van de stichting. De bestaande museumjaarkaart, die veertig gulden kost, blijft bestaan. De nieuwe 'kennisma- kingskaart' gaat 12,50 kosten en is geldig van half april tot 1 oktober. Zij geeft recht op een korting van 50 procent op de toegangsprijs van de 408 musea die bij de Stichting Museumjaar kaart zijn aangesloten. De be staande kaart geeft in het alge meen gratis toegang tot de mu- •sea. De stichting denkt ook nog over andere andere vormen van de museumjaarkaart. Eén van de mogelijkheden is een kaart voor veelvuldige bezoekers. Die zou duurder worden dan de huidige kaart, maar ook meer voordelen bieden. Vorig jaar is het aantal verkoch te museumjaarkaarten na een terugloop van een aantal jaren weer flink gestegen: van 120.000 tot 154.000. Dat zou een gevolg zijn van de activiteiten om de dalende tendens een halt toe te roepen. Zo zijn wervingscam pagnes flink uitgebreid. Het aantal museumbezoeken met de jaarkaart nam in 1993 procentueel minder toe dan de verkoop van het aantal kaarten. Afgelopen jaar gingen er 1,6 mil joen kaarthouders over de drem pel van een museum, 100.000 meer dan het jaar daarvoor. Fons van Iersel, werkzaam bij de Tilburgse concertzaal Noorder- ligt en actief binnen de Vereni ging van Nederlandse Poppodia zegt: „Als alle gemeenten zich strikt aan de wettelijke bepalin gen houden, dan zullen er in de toekomst nog maar weinig pop concerten kunnen plaatsvinden. Want dan mag je buiten zo onge veer niks meêr horen van wat er binnen gebeurt. Dat is een on haalbare eis. We hebben al de handen ineengeslagen met de Stichting Popmuziek Nederland en met de Kunstenbond FNV. We willen gezamenlijk in overleg treden met de ministeries van WVC en VROM, want anders blijft er van de popcultuur niks meer over. Ook voor de werkge legenheid in deze sector is het slecht. En werklozen zijn er toch al genoeg". Volgens Van Iersel zijn er in den lande al concerthuizen die de deuren hebben moeten sluiten of concerten hebben moeten annu leren: „Deze maatregel treft de grote concertzalen, maar ook het dorpscafé waar zou nu en dan een band speelt. Het gaat er puur om hoe strikt een gemeente toeziet op de naleving van de regels". De bekendste pop-artiest van West-Brabant, Huub Hangop uit Oudenbosch, zegt nog geen last ondervonden te hebben van de nieuwe maatregel: „Er is bij ons nog niks geannuleerd. Wél krijg je steeds vaker van organisato ren het verzoek om wat zachter te spelen om de overlast te be perken. Dat is nu al een paar jaar aan de gang. Persoonlijk vind ik dat ook geen probleem, want ik ben geen liefhebber van geluid in de buurt van de pijngrens. Veel van wat ik hoor is gewoon te hard. Een eeuwig heid geleden kregen de Stones het Kurhaus toch ook op zijn kop met een installatie van niks. Nu hangt er in Ahoy twee keer 50.000 watt". Volgens Hangop stelt zachter spelen wel extra eisen aan de kwaliteit van de muzikanten: „Als je op een buitenfeest niet harder mag dan 90 dB, dan moet je als muzikant ontzettend je best doen om het publiek te FILMS GOES -Grand Theater 20 u. Mrs. Doubtfire. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Schindler's list. 20 u. Mrs. Doubtfire. 20 u. Carlito's way. 20 u. Free Willy. 20 u. The age of innocence. VLISSINGEN - Alhanibra 1 20 u. Carlito's way. - Alhanibra 2 20 u. Mts. Doubtfire. - Alhanibra 3 20 u. Free Willy. - Alhanibra 4 20 u. Schindler's list. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22,30 u. The 3 musketeers. Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 u. Heaven and earth. 22.30 u. Tombstone. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demolition man. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A man's best friend. Zaai 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic Park. 22.30 u. Stalingrad. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A perfect world. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Stricking distance. Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin. boeien. Maar dan komt de kwa liteit dus bovendrijven". De nieuwe wettelijke bepalingen hebben nog geen problemen op geleverd voor harmonie-orkes ten, fanfares en brass-bands, zo stelt de heer J. Merkx, provin ciaal muziekconsulent voor amateurkorpsen: „Ik heb dage lijks contact met de korpsen en ik heb nog niks gehoord over moeilijkheden. Ik verwacht ook geen problemen. Dat ligt niet in de aard van de gelegenheden waar gespeeld wordt, zoals de zaal van het dorpscafé of het buurthuis. En wij maken ook minder geluid dan een pop band". De Stichting Popmuziek Zeeland heeft deze week tijdens een ver gadering kort over het probleem gesproken. „We hebben ons af gevraagd of we er actief mee moeten omgaan. Als provinciaal orgaan kun je er echter weinig invloed op uitoefenen. Het is immers rijksbeleid. Het enige wat we kunnen doen is bij ge meenten om clementie vragen of om ondersteuning van poppodia die in moeilijkheden komen", al dus coördinator H. Leeman. Persoonlijk vraagt Leeman zich af of de organisatoren van pop concerten in Zeeland voldoende beseffen wat er aan de hand is. „Van commerciële exploitanten hoor je niets", constateert hij. De handicap van de nieuwe wet is volgens hem dat de kosten bij verbouwing of nieuwbouw ono verzichtelijk zijn. „Het is niet alleen een kwestie van politieke bereidheid, maar vooral van de centen. Gemeentes kunnen er niet zomaar een paar miljoen extra tegenaan gooien als een voorziening moet worden verbe terd". Drie van oudsher belangrijke Zeeuwse poppodia hebben daar momenteel mee te maken. De Piek in Vlissingen is verouderd, Midgard in- Middelburg gaat naar een andere locatie en 't Beest in Goes is aan het verbou wen. In Zeeuws-Vlaanderen zijn nog geen problemen gerezen. Zowel de podia als de gemeenten nemen er een afwachtende hou ding in. 20 en 22.30 u. The fugitive. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Robin Hood: Men in tights. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. Zaal 15 - 14.30 en 17 u. Beetho ven H. 20 en 22.30 u. Joy Luck Club. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cool runnings. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. GENT Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadel phia. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Man's best friend. 17 u. The piano. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the name of the father. 14.30 en 20 u. Schindler's list. 22.30 u. Ice runner. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. 14.30, 17 en 20 u. Cool Runnings. 14.30, 17 en 20 u. Free Willy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 20 en 22.30 u. Striking distance. 14.30, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 20 en 22.30 u. The real McCoy. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 22.30 u. A perfect world.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 9