Weekend Explosieve goklust DE STEM In het eens bloeiende bisdom Den Bosch keren steeds meer gelovige katholieken zich tegen de leiding van de kerk. Vorige week bond de Vereniging van Pastoraal Werkenden de kat de bel aan, met een oproep tot een onderzoek naar het functioneren van bisschop mgr. J. ter Schure. Het conflict tussen de basis van de kerk en de officiële gezagsdragers. Of, hoe een bisschop die in hiërarchische structuren denkt, steeds verder van zijn achterban verwijderd raakt. 'Ter Schure zou een goede dorpspastoor zijn geweest in de jaren vijftig' Vrije meningsuiting heeft in Den Boa plaatsgemaakt voor veelbetekenen( stilzwijgen DE STEM Hij is achtendertig en humanitaire zaak te di zonder Grenzen, straks Gesprek met de uit Bre Milliano. Een gedreven bewust opzoekt. ZATERDAG 19 MAART 1994 J' De kwalijke gevolgen van gok verslaving worden in het Amerikaanse weekblad 'U.S. News World Report' geïllus treerd met de droevige ervarin gen van een keurige zakenman uit de omgeving van Memphis in de staat Tennessee, die na een weekeinde in Las Vegas de vol gende schaderekening kon opma ken: hij had zijn huis, ter waarde van 250.000 dollar verspeeld, een nagenoeg splinternieuwe Merce des, een Cadillac en spaarpennin gen tot een bedrag van 60.000 dollar. Verder zijn er de alledaagse ver halen van eenvoudiger lieden, die zich aan de goktafels laten uit schudden en pas berouwvol naar huis kunnen terugkeren als ze hun colbert en trouwring naar de lommerd hebben gebracht om de tank van hun auto te kunnen laten vullen. De loterijen en gokpalei zen doen het goed in Amerika. Er is in feite sprake van een explo sieve groei: in 1992 gaven de Amerikanen het ontzagwekkende bedrag van 300 miljard dollar uit aan casino's, loterijen en bingo. Het is goed te bedenken dat er eigenlijk maar één manier is om met gokken rijk te worden: begin een casino. Voor het overige is het armoe met verdriet overtrok ken. De Britten houden ook wel van een gokje, maar zij doen dat zuiniger en fantasierijker. In Londen kun je weddenschap pen afsluiten op de kans dat Prins Charles de kroon laat schieten ten behoeve van zijn zoon William, op de kans dat Arsenal kampioen wordt of op de mogelijkheid dat Bill Clinton uit het Witte Huis wordt gegooid. In Amerika is het gokken eenvoudiger maar inten siever. In nog maar twee van de vijftig staten, Utah en Hawai, staat het gokken buiten de wet, mogelijk onder de in die staten overheer sende invloed van de Mormonen, of preciezer, de volgelingen van de Heiligen der Laatste Dagen. Deze koesteren een straf moreel besef, dat andere kerkgenoot schappen, afhankelijk geworden van bingo-inkomsten, ten aanzien van het gokken hebben laten vie ren. Een kwart eeuw geleden werd gokken vrijwel in geheel Amerika immoreel gevonden en viel deze bijna onuitputtelijke bron van in komsten in handen van de ge organiseerde misdaad, zoals dat tijdens de Drooglegging was ge beurd met sterke drank. Maar nu gokken niet meer zondig of afkeu renswaardig is en het voor een voornaam deel buiten de crimine le sfeer is geraakt, is Las Vegas, het Mekka der Amerikaanse gok kers, zijn louche trekken kwijtge raakt en een speeltuin voor het hele gezin geworden. Amerika zou best eens een natie van gokkers kunnen worden, want er blijkt kort geleden een octrooi te zijn aangevraagd op een systeem dat het televisiekij kers mogelijk maakt vanuit de huiskamer te wedden in spelpro- gramma's en op bijvoorbeeld de uitslag van de Miss Universe-ver- kiezingen. De verleidingen om te gokken worden met de dag gro ter. In enkele casino's wordt een aan gename geurstof, Odorant 1 ge naamd, in de lucht gespoten, waardoor goklustigen langer aan de gokmachines blijven kleven. Voor de casino's is het van le vensbelang dat bezoekers zo lang mogelijk bezig worden gehouden. Een beroemd wiskundige, Jess Marcum die betrokken is geweest bij de ontwikkeling van radar en later de controversiële neutronen bom', heeft uitgerekend dat een gokker, naar mate hij langer speelt, steeds kanslozer wordt. Om die reden hebben de delers bij blackjack geleerd om zes pak ken speelkaarten binnen tachtig seconden te schuffelen. Casinopsychologen hebben ook veel kunnen leren van de witte laboratoriumratten van B.F. Skin ner, die zich als casinobezoekers gedroegen. De ratten van Skinner hingen aan gokmachines voor be loningen van 50 milligram honde brok, de Amerikanen gokken voor weinig meer dan een illusie. Vroeger was Amerika een Natie van Vreemdelingen, straks heb ben we van doen met een Natie van Verliezers. Door Hans Rube Bisdom zonder bisschop Het is zojuist 1985 ge worden als de pas aangetreden pauselijk nuntius mgr. E. Cassi- dy bij mgr. J. Bluyssen aanklopt. Hij heeft nieuws uit Rome over de opvolging van de teruggetreden bisschop van Den Bosch. De als behoudend te boek staande mgr. J. ter Schure, in december 1984 in Roermond bis schop gewijd, komt naar het groot ste bisdom van Nederland. De mededeling komt hard aan. Bluyssen verschiet. De nuntius be merkt diens schrik. „Sorry. Ik kan er ook niets aan doen. Het is buiten mij om geregeld," zou hij gezegd hebben. En: „Maak je nu maar niet te druk. Ter Schure is al 62, over dertien jaar heb je al weer een ander." Bovenstaand relaas is een van de vele verhalen die rondwaren in het bisdom Den Bosch. Verhalen die door pastores, priesters en voorma lige hoogwaardigheidsbekleders verteld worden. Achter gesloten deuren, in volstrekte anonimiteit. In dit bisdom regeert de angst. Vrije meningsuiting - een groot goed in een democratische samen leving - heeft plaatsgemaakt voor een veelbetekenend stilzwijgen. De Vereniging van Pastoraal Wer kenden-Den Bosch probeert sinds vorige week het zwijgen te door breken. Woordvoerder W. Dobbe van de VPW meent dat er een onderzoek moet komen naar het functioneren van bisschop Ter Schure. Zijn oproep heeft hij in middels moeten bekopen. Hij kan niet meer als pastoraal werker aan blijven in zijn parochie te Vlijmen, omdat de bisschop zijn aanstelling niet goedkeurt. Ter Schure heeft laten weten geen nieuwe pastoor in de parochie te zullen benoemen als Dobbe blijft. Dit soort zaken'kom je tegen, na een rondgang in het bisdom. Het leidt tot de onthutsende conclusie dat gelovige katholieken hun eigen bisschop vrezen in plaats van lief hebben. Toch rekenen velen het Ter Schure niet eens persoonlijk aan dat het bisdom Den Bosch niet functio neert. De eerste fout is gemaakt in Rome, door paus Johannes Paulus II. Hij zei begin 1985 rond de benoeming 'gebeden te hebben'. Na dat gebed was hij tot het inzicht gekomen dat Ter Schure de beste keuze was voor Den Bosch. Een politieke keuze in plaats van een kwalitatieve, zeggen de de mensen in het bisdom. Mgr. J. ter Schure, 'Jongen van Don Bosco' wordt op 9 maart 1985 als bisschop geïnstalleerd. Een vreemdeling in het diocees, die voor hij aan zijn 'zending' begint al wordt gecon fronteerd met een hem vijandig gestemd klimaat. Een open en spontaan geleid bisdom als Den Bosch zit op dat moment niet te wachten op een bisschop, voor wie de kerk gelijk staat aan absolute gehoorzaamheid en onderdanig heid. Vicaris-generaal J. van Laarhoven, trouw compaan en tijdelijk waar nemer van mgr. Bluyssen, laat al in een vroeg stadium weten niet onder Ter Schure, of welke andere bis schop dan ook, verder te willen. Met hem geven twee van de drie territoriaal-vicarissen de pijp aan Maarten: mgr. Ooms en mgr. Hen driks. Beiden gaan terug naar een parochie in het bisdom. Alleen vi caris dr. Th. van Montfoort blijft. Om de beginnende bisschop niet helemaal in de kou te laten staan werkt de complete staf nog wel zolang door, tot het einde van 1985, om Ter Schure gelegenheid te ge ven opvolgers te zoeken. Het vervangen van zijn staf zal belangrijk blijken voor het verloop van de geschiedenis, en is tevens een essentieel verschil met de si tuatie in het bisdom Haarlem. Na de ook omstreden benoeming van mgr. Bomers blijven de meeste pos ten in dat bisdom in handen van dezelfde mensen. Bomers kan op die manier zijn orthodoxe kerkvisie niet breed uitdragen. Ter Schure krijgt de gelegenheid om op vitale posten gelijkdenkenden te benoe men. De kritiek in het bisdom wordt in die beginperiode nog onverbloemd gegeven, ook richting nuntius en Rome. De Noord-Brabantse Chris telijke Boerenbond (NCB), de de kens, kerkjuristen, de Theologische Faculteit in Tilburg en natuurlijk alle als progressief te boek staande kerkelijke organisaties verwerpen de benoeming van Ter Schure. Als boze woorden niet blijken te hel pen, haken velen af. Het grote weglopen komt op gang. Voor de nieuwe bisschop be gint een ontluisterende tocht door zijn bisdom, op zoek naar geschikte kandidaten voor de belangrijkste posten. Hij gaat op huisbezoek, in de hoop dat hij in een persoonlijk gesprek zijn scheidende vicarissen op andere gedachten kan brengen. Nieuwe priesters worden benaderd. Heel lang blijft Ter Schure verstoken van steun. Overal hoort hij 'nee'. De vraag die hij tijdens zijn zoek tocht bij voortduring stelt, is of de mensen hem om zijn persoon afwij zen, zo blijkt bij de reconstructie van het bisschoppelijk beleid in de afgelopen tien jaar. De bisschop zelf is al in die periode niet in staat kritiek op zijn kerkvisie los te zien van de persoon Ter Schure. Het verwerpen van de behoudende koers die hij wil varen, staat gelijk aan het afwijzen van de bisschop en dat betekent in zijn ogen dat men de leer van de kerk van Rome verwerpt. Dat religieuzen zich niet aan zijn persoon willen binden, louter om- Bisschop J. ter Schure: „Waar het nu op aankomt is, dat wie oprecht christelijk en katholiek wil leven zich afvraagt wat haar of hem te doen staat.foto jan verhoeff dat zij vrezen dat het nieuwe werk klimaat hen niet zal bevallen, is voor Ter Schure onbegrijpelijk. Hij houdt zich immers slechts aan de bepalingen van het Tweede Vati caans Concilie, zoals die door de paus en bisschoppencollege zijn uitgewerkt en vastgesteld. Er is een begin van polarisatie: de letter van de wet, tegenover de geest. Volgens de nieuwe bisschop kan een stuk als Vaticanum II slechts op één manier worden uit gelegd, zij die jaren onder Bluyssen hebben gewerkt staan echter een andere interpretatie voor. Zij voe-: len zich daardoor niet ineens ver verwijderd van Jezus Christus, zo als Ter Schure hen wil doen gelo ven. Instemmen met de visie van Ter Schure, zou inhouden dat zij alles veroordelen waar zij al die jaren voor hebben gestaan. Tegen het einde van 1985 heeft Ter Schure uiteindelijk toch een nieu we staf gevormd: vicaris-generaal W. Jacobs, de aanblijvende territo riaal vicaris dr. Th. van Montfoort en territoriaal vicaris L. Vosters. In de loop der jaren wijzigt de staf, onder meer door overlijdens. Ter Schure benoemt in 1989 twee man nen tot vicaris-generaal: drs. A. Hurkmans en drs. J. Schroder. Zij worden bijgestaan door twee terri toriaal-vicarissen: Van Montfoort en sinds 1990 mgr. E. Verhoeven, voormalig pastoor uit Veghel. Zij zetten de toon in het bisdom. Sa men met Ter Schure geven zij trouw gehoor aan de bevelen uit Rome. Meedenken en meepraten over het beleid van de kerk gebeurt nog slechts in de directe omgeving van de bisschop en nooit meer buiten de hiërarchie. Een ander probleem dat in de be ginfase de aandacht van Ter Schu re vraagt, is het in zijn ogen te liberale Bisdomblad. Ten tijde van mgr. Bluyssen vervulde de hoofdre dacteur van het huisorgaan van het bisdom twee functies. Hij was perschef van het bisdom en onaf hankelijk hoofdredacteur. De eind verantwoordelijkheid voor de in houd lag bij de redactie, Bluyssen mengde zich daar niet in. Het Bisdomblad, 'officieel nieuws- en informatieblad van het bisdom 's-Hertogenbosch', moet de spreek buis van Ter Schure worden. Een blad dat onder zijn eigen dak wordt geproduceerd, mag geen tek sten bevatten die getuigen van eni ge kritiek op zijn beleid. De redac tie wordt vervangen, alle kopij moet sedertdien bisschoppelijk zijn goedgekeurd. Ongewild legt Ter Schure op dat moment de basis voor een nieuw, liberaal, kerkelijk orgaan: De Roerom. Een tegenge luid in het bisdom. De bisschop speelt sinds zijn machtsgreep hoofdredacteur, eind redacteur en chef-opinie bij het Bisdomblad. In zijn column 'Woord van de bisschop' verdedigt hij de rechtlijnige boodschap van de kerk van Rome en hekelt hij elk vrijzin nig gedachtengoed in de Neder landse samenleving. Op die mo menten toont hij zijn ware aard. Ter Schure kan vrijuit spreken over 'bedrieglijke theorieën en hei dense praktijken die het geloofsle ven van velen hebben aangetast.' Ageren tegen abortus, euthanasie en de onzedige schrijvende pers, radio en tv. De Rooms-Katholieke Kerk als enige Waarheid en door haar leer en sacramenten ons enige instrument tot heil. Er openbaart zich een bij vlagen onverdraagzaam man, verheven boven en niet bereid tot compro missen met de gewone gelovige in de straat. „Want moet ik de Waar heid geweld aan doen, omwille van de lieve vrede zowel binnen de Kerk, als met andersdenkenden daarbuiten?.... Waar het nu op aan komt is, dat wie oprecht christelijk en katholiek wil leven zich af- vraagt wat haar of hem te doen staat. Rust en vrede is daarbij niet het hoogste ideaal waaraan alles geofferd mag worden....", schrijft Ter Schure in het blad van 11 maart 1994, als hij in conflict ligt met de Vereniging van Pastoraal Werkenden-Den Bosch. Voor Ter Schure lijkt het leven een last, zeker sinds hij bisschop is, zeggen enkele mensen die hem goed kennen. Anderen geloven dat hij zich prima voelt in zijn functie. Bisschop zijn, is zijn roeping. Dat mensen het niet met hem eens zijn, stoort hem nauwelijks. Kritiek maakt hem wel boos. Velen vragen zich openlijk af of deze man de geestelijke bagage heeft om het bisdom te leiden. In tegenstelling tot zijn beloften uit de beginperiode van zijn bewind laat Ter Schure zich ook nauwe lijks in de parochies zien. Als hij al op bezoek gaat, kiest hij die paro chies uit waar men zijn visie deelt. Gefluisterd wordt over de invloed op het beleid van 'rabbiaat rechtse katholieken', zoals mensen uit de kringen van het Katholiek Nieuws blad, de Getuigenis van Gods Lief de van Derksen en Opus Dei. Men sen die het seminarie van Ter Schure, zijn eigen dierbare pries teropleiding, van geld voorzien. Volgens ingewijden zijn de vicaris sen Hurkmans en Schroder de be leidsbepalende mensen van het bis dom. „Ze zijn z'n hersens. Ter Schure kijkt toe, en keurt alles goed, zolang het maar gebeurt vol gens het boekje en in de lijn van Rome. Zelf is hij niet in staat een meerjarenvisie te formuleren. Som migen van ons vragen zich af of hij ooit wel eens een boek leest," is hun harde oordeel. Vicaris Hurkmans is er voor de praktische gang van zaken, zoals benoemingen. Vicaris Schroder voor de theoretische beleidsaange- legenheden. Noch Hurkmans, noch Schroder, noch territoriaal vicaris Van Montfoort mag zich in een grote populariteit verheugen. Vica ris Verhoeven krijgt van 'het veld' een kleine voldoende. „Hij wil wel, maar mag niet," oordelen collega's over hem. De vier vicarissen maken deel uit van de priesteraad van de bisschop. Ter Schure is in naam voorzitter van de raad, met twintig leden. Werkelijke gespreksleider is sinds jaar en dag de Dominicaner pater Godding. Ook in deze kring ont moet Ter Schure in het begin een hem vijandig gezind gezelschap. Ter Schure benoemt na zijn aantre den naast de toenmalige vicarissen, vijf nieuwe priesters. De andere elf leden worden op democratische wijze gekozen. In het begin discus sieert men in de raad nog over de gang van zaken in het bisdom. Als na vijf jaar een verplichte wisseling van de wacht plaatsvindt, zijn die discussies voorbij. Het laatste liberale bolwerk uit de tijd van Bluyssen is geslecht, bij tijd en wijle wordt zelfs denigre rend over de populaire voorganger van Ter Schure gesproken en over 'het rommeltje' dat hij heeft ach tergelaten. In de priesterraad zou over beleid moeten worden nagedacht. Dat ge beurt 'helaas' nooit, zegt een inge wijde. Plannen komen kant en klaar op tafel, een zwaar perso- neelsplan voor de parochies als 'Bouwen rond de Hoeksteen', het enige beleidsstuk van betekenis in tien jaar Ter Schure, kan niet wor den becommentarieerd, ondanks aandrang van de priesters. Het bis dom organiseert weliswaar bijeen komsten in het veld - hearings voor de dekenaten - maar kritiek uit die hoek wordt slechts aanhoord. „Luisteren doet de leiding van het bisdom niet." Belangengroeperingen als de VPW en de parochiebestuurders kloppen tevergeefs aan bij vicarissen en bisschop. Zij willen af van de rigi de bepaling dat er slechts één pas toraal werker op drie priesters mag worden aangesteld, zoals in 'Hoek steen staat geformuleerd. „Ter Schure zegt dat zijn deur ope staat, maar je komt er nooit nen." Pogingen van priesters raad om het ongenoegen vat VPW en de parochiebesturen spreekbaar te maken, stuiten veto's van Hurkmans, Schroder f Ter Schure. baud 19 ,rb Ze zitten de rit met Ter Schi re nu nog maar even uit. pastores en andere gesprek partners. Ze zijn het eens met de VPW, dat het peö neelsbeleid van het bisdom op lijkt. Maar over drie jaar is weg. Dan hebben ze geen lastm®1 'van dat priemende vingert' Sommigen betreuren dat de VT de kat de bel heeft aangebodc „Het kan contra-produktief pakken." Berusten is nu eenmaal de volk aard in dit deel van Nederland Haarlem zijn het meer vechters, Limburg werd onder Gijsen ge?' lariseerd. Daar was je voor of gen. In het bisdom Den Bo wacht men liever af, na Ter Scl®®7"1; komt wel weer een ander. „Ach, als je je niet laat horen dan jouw parochie wel voorbij. In heb je er geen last van, zolang geen hulp uit Den Bosch 'nod hebt. Dit is eigenlijk een bisd« zonder bisschop." Maar het katholieke geloof in bisdom is nog springlevend, f' nooit waren er zoveel vrijwilligs" zegt men. Nog nooit was de ond® linge band zo sterk. Ze putten M uit de recente bisschoppenbew* mingen. „Ter Schure zou een go dorpspastoor zijn geweest in jaren vijftig. Hoewel, hij lijkt i» daarvoor de werkelijke betrokfe' heid te missen met wat mensen bezighoudt." Nog drie jaar Ter Schure, juni 1997 wordt Z.H. Exc. 75 f Zelf zou hij nog wel langer will®1 aanblijven, heeft hij eens laten ten. Over zijn opvolging wordt wj ter nu al nagedacht. Zowel Utrecht als in Rome. Door Ben Ackermans I* g« Kuito, jaar. Belg kamt ten. nood Toen werd een bracht met scl buik. We hebbt trokken en zijn i Op dat moment directèur, laat doen." Het was enige ti de verwoeste sta Jacques de Mil hoe het is. He redden van een seer je je: dit allemaal voor dc Hij mist het. W Als arts. Menj omsingelde stee ten, of op de lo of natuurgewek rieus me voor jaar weer als geven. Het moe te passen zijn." In september Grenzen Nede lustrum. Tien een paar metge: tje aan de Am gracht met dej leidt Jacques waardeerd no< 71 miljoen aan en 550.000 do maandag kreeg ning van de SI zet 1940-1945 c aan het recht menswaardig bi Zijn rossige kr hangbord van stem gaat bijn; ether. Hij is et den, die in Ge gehoor vindt, zijn legio. Dus hij steeds verd van het veld. Maar dat is nie het ook tot ell Nooit mag he gaan overheers in de pot." Noi ken hoe het vo in de stront scalpel of de hand. En nooit contact verlie: 'omwiehetgaa Een ramp om hakkelt, grossii zinnen, kiest d woordingen oi gen. Dat verrast. V\ krijgt altijd wanneer De terugkeert va: Het laatste h Liberia, Angc grensregio Afg Maar dit is worsteling. E

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 34