Nieuwe prenten voor de historie Geen getoeter maar kamermuziek Verbod op loterij met Hennie Huisman! UIT GIDS Jubileumtentoonstelling van Atlas Van Stolk in Rotterdam Muziekgezelschap Forum weer in crisissituatie DE STEM GIDS Antwoord Daniel Speer Trombone Consort zondag in Roosendaal Joop van den Ende stopt met 'Cyrano' op Broadway 'Koppen rollen in IRT-affaire' Inkatha kreeg hulp politie Documentaire over Yolanda op RTL 5 Effectenbeurs moet fors terug Politie waakt over zigeuners Fiscaal extraatje buitenlandse investeerders 'Aantal wao'ers blijft stabiel' VRIJDAG 18 MAART 1994 D4 Door onze correspondente Janny Kok Rotterdam - „Wat van daag gebeurt geeft morgen een tijdsbeeld van giste ren." Dat gegeven slaat niet alleen op de 17e eeuw- se prenten op de vijftigste tentoonstelling uit de col lectie van de Atlas Van Stolk in het Historisch Museum Rotterdam - van vandaag tot en met 19 juni - maar ook op het heden daagse beeldmateriaal, dat niet in de tentoonstelling 'Prenten van Formaat' is opgenomen. Dat kan een gemis zijn, want zo lijkt het 'beeldverhaal van de Nederlandse geschiedenis' niet volledig. En dat kan de Atlas Van Stolk door middel van affi ches, foto's en tekeningen vertel len. De Atlas Van Stolk neemt nog steeds tekeningen op. 'Huis tekenaar' Chris Schut (81) is nog steeds actief. Hij heeft onder meer de gevolgen van de Bijl merramp met potlood vastge legd. De Amsterdamse beeldend kunstenaar Nicolas Dings deed hetzelfde, gebruik makend van gemengde technieken. „Dings is goed in mensen en gebouwen", aldus conservator Carl Nix van de Atlas Van Stolk. „Bij hem zag je het als het ware nog branden en blijft de sfeer van de ramp je nog bij. Maar voor de reconstructie van de ramp moet je bij Schut zijn." Volgens Nix kunnen sfeer en reconstructie ook goed kunnen vastgelegd in de fotografie: „Maar bij tekeningen komt er iets extra's bij wat in de fotogra fie niet kan worden meegeno men." Propaganda Dat 'extra' zit wat Nix betreft op een andere manier ook in de 17e eeuwse prenten, die op de jubi leumtentoonstelling zijn te zien. Hij ziet regelrechte propaganda in 'spectaculaire prenten' van steden, van de grote begrafenis stoet voor de begrafenis van Wil lem Lodewijk van Nassau en van Zinneprent van Willem van Oranje (1623) van C. van Kittensteyn. De prent heeft een breedt van 151 cm. Frederik Hendrik en van Paleis Het Loo. Nix: „Die tonen aan het buitenland iets van 'kijk eens, hier is ook sprake van een belangrijke dynastie, een even mooi paleis als Versailles of net zulke prachtige steden als jullie hebben'. Vergeet niet dat dit soort prenten werden meegege ven als geschenk aan hoge bui tenlandse bezoekers." Ze werden ook in opdracht van de overheid gemaakt. Landvoog des Isabella van de Zuidelijke Nederlanden gaf bijvoorbeeld Jacques Callot opdracht een be- legeringskaart te maken van Breda. Dat gebeurde kort na de verovering van deze stad in 1625. Callot maakte werk van de opdracht. Hij maakte niet alleen een plattegrond van de stad en omgeving, maar verwerkte be halve zijn eigen beeltenis ook nog dat van zeker tienduizend andere mensen. Hun aanwezig heid wordt in bijschriften toege licht. Hoeveel Callot voor dat specta culaire werk kreeg is niet be kend. De hoogte van het honora rium van Floris Balthasar is wel achterhaald. Hij kreeg in 1601 van zijn opdrachtgevers, de Sta- ten-Generaal, 550 gulden voor zijn prent van de slag bij Nieuw- poort. Die zeldzame prent is op de tentoonstelling te zien, net als onder meer de afbeelding van de door Simon Stevin uitgevonden zeilwagen van Prins Maurits en de stadsprofielen van Amster dam, Rotterdam en Bergen op Zoom. Historie De afbeeldingen gelden als be langrijke historische bron. In hoeverre hedendaagse prenten dat worden is volgens conserva tor Nix. min of meer koffiedik- kijken. Nicolas Dings durft voorzichtig de historische waar de te bepalen van hedendaags werk. De meerwaarde van pren ten is volgens hem dat ze kunnen worden opgeslagen iri de tijdsge- schiedenis. Dings: „Ik heb tien jaar geleden een visuele reporta ge gemaakt van de krakersrellen toen een tram in de fik stond en er een gat in de Stopera was geslagen. Daarvan heb ik im pressies gemaakt, waarin het so ciale aspect naar voren moest komen. Ik wilde ermee de histo rie van de stad vastleggen. „Het zijn gestolde beelden van wat werkelijkheid was. Als je ernaar kijkt kun je er wel uit halen hoe het tien jaar geleden was. Ik heb een aantal prenten gemaakt en die aangeboden aan de Topografische Atlas van Am sterdam. Maar op een gegeven moment is dat opgehouden, omdat ik beel den ben gaan maken. Het sociaal engagement zit nog steeds in mijn werk. „Mensen van de Atlas Van Stolk hebben waarschijnlijk mijn werk bij de Topografische Atlas ge zien en me daarom gevraagd de Bijlmerramp vast te leggen. Ze zullen me ook wel hebben ge vraagd om het sociale aspect daarvan vast te leggen. Ik heb wel over dat verzoek moeten nadenken, want ik was in mijn werk tenslotte met iets heel an ders bezig. Ik moest ook naden ken hoe ik dat zou doen. Het moest geen Towering Inferno worden. „Ik heb geprobeerd het tumult en de commotie proberen vast te leggen. Het moest een mix zijn van rook, lawaai, licht en sirenes, maar het mocht wat mij betrof niet al te flamboyant worden weergegeven." Sfeer Dings heeft zich bij de uitwer king vooral gebaseerd op het beeldmateriaal, dat over de ramp vrijkwam. Hij wilde beslist niet net erna naar de Bijlmer om 'sfeer op te pikken'. Dings heeft in de Amsterdamse wijk ge woond. „Daarom kon ik me ook houden aan het beeldmateriaal over de ramp uit de bladen, die ik heb verzameld. Ik ben wel weken na de ramp gaan kijken of de topografie in wat ik had gemaakt klopte met de werke lijkheid. Het was een controle 'achteraf, die ik altijd doe. Maar toen heb ik me heel terughou dend opgesteld." „Ik kon niet, zoals Schut wel heeft gedaan, op een krukje in de Bijlmer gaan zitten om te schet sen wat er was gebeurd. Daar mee wil ik geen waarde-oordeel uitspreken over de manier waar op Schut werkte, maar ik zou het zo niet kunnen. Als ik nog in de Bijlmer had gewoond had ik de opdracht waarschijnlijk niet eens aangenomen." Dat is wel gebeurd. Dings heeft de opdracht op zijn manier kun nen uitwerken, gebruik makend van acryl en krijt. Hij heeft ge probeerd de sfeer in abstracten vast te leggen in kleuren, lijnen en stippen 'al zie je wel degelijk een flatgebouw'. „In je werk zet je de lijn door vanuit het verle den. Want elementen van oude technieken worden nog steeds gebruikt. Je persoonlijk hand schrift geeft altijd meerwaarde aan prenten. Je neemt de wereld om je heen mee in je werk, wanneer je dat ook maakt." Liefde, drank en armoe, zie daar de ingrediënten voor een dichtersbestaan. In plaats van bier of wijn mogen het ook modernere geestverruimende middelen zijn. Als de poëet maar onberekenbaar blijft. Het kan nog beter: niet alleen niks op de bank, geen eigen haard, bed en beschutting voor de re gen en er is nog meer kans op een poëtische carrière. Succes is echter niet gegarandeerd. Een vroege dood is daarvoor nodig. Die telt zoveel meer dat zelfs een enkel element uit het recept weggestreept mag worden. Bredero, Perk en Hans Lodeizen danken daaraan hun faam. Maar alles bij elkaar, roes, jong gestorven, vrouwen en platzak, dat moet wel leiden tot een erkend oeuvre. Nico Slothouwer heeft ervoor gezorgd. Najaar 1980 verscheen zijn naam voor het eerst. 'De Tweede Ronde', het net gestichte blad voor vertalingen en herkansin gen in de literatuur, bood drie pagina's gedichten, zes in totaal. De naam Slothouwer zei niets, maar dichter bleek hij meteen. In 'De man en zijn huis' stak goed verstopt in halftraditionele maar rijmloze versvorm een prachtig aforisme: 'achter woorden blijft men niet beschut'. Het laatste gedicht van de debuutreeks suggereerde een nachtelijke roeszoekende bohemien: 'Ik ging over een brug, die de/ nanacht overspande, maar weetniet meer waarheen; De regels bleken programmatisch. Slothouwer, 'dichter en dronken', maakte zeven jaar later, in de vroege morgen van de Sint Maartens- nanacht, een eind aan zijn zwerversleven, 31 jaar oud. Niemand begreep waarom hij de brug naar niets overstak. Het ging hem eindelijk wat beter. Erkend als dichter, redacteur van zijn intussen gevestigde lijfblad 'De Tweede Ronde', benoemd tot recensent bij een in aanzien staande krant, een eigen bed en tafel. Nog altijd dames te kust en te keur en de slijter als goede vriend. Zijn buurman Duco van Weerlee zocht naar verklaringen: „Niemand weet precies wat er gebeurd is aan het eind van een lange getroubleer- de nacht in november, toen Nico tegen het ochtendkrieken thuis kwam in zijn vrijgezellenwoning. Het tijdstip is berucht en wordt wel aangeduid als het uur van de wolf. Doorgetript, over je vermoeidheid en je dronkenschap heen, afgestompt voor bijna alle emoties, kijk je om je heen en je constateert met kalme, klinische blik dat het allemaal niets is. Een mens kan maar beter dood zijn.Hier spreekt de ervaring. Bevredigende verklaringen bleken er niet, wel al jaren aanwijzingen dat Slothouwer, 'een verliefde stoethaspel, struikelend over zijn eigen versvoetenhet bestaan en vooral zijn eigen kruip- en sluipgang erdoorheen zinloos vond, hoezeer hij ook door bed en roes de dreiging van die constatering tot zwijgen trachtte te brengen. Januari 1984 schreef hij aan zijn schilderende vriend Bernd Bevers: „Eigen lijk gaat het niet zo goed, het 'voortdurende zelfonderzoek zonder merkbare resultatengaat gepaard met steeds meer lawaai, tranen, meisjes en deurwaarders, terwijl het verlangen naar enige vordering alsmaar schrijnender wordt. Hij beëindigt de brief met een gedicht. De laatste regel is veelzeggend: 'Wij denken dat het zien van breuken inzicht geeft.November van hetzelfde jaar 1984, drie jaar voor zijn dood, precies dezelfde bewoordingen en hetzelfde besef van zinloosheid in een brief aan collega-Tweède Ronde-dichter Renée van Riessen, maar daar met de conclusie „eigenlijk gaat het me niet slecht. Slothouwer, moet de balans van de rekening zijn, leed aan het leven. In 1985, het jaar dat zijn nauwelijks opgemerkte bundel 'De man en zijn tasbij Thomas Rap verscheen, had hij die rekening al opgemaakt. In zijn kenmerkend kale en karige stijl, schreef hij: 'Ik stond aan de rand van dichtgeslibd leven /nam aangedaan de vlakte in mij op en droeg een handvol mee naar huis voor later. Je zei: 'Dat kun je niet bewaren. Bewaard is het wel, maar dan als poezie. Mederedacteur van 'De Tweede Ronde' Vic van de Reijt heeft een kloeke verzamelbundel gedichten en brieven mogelijk gemaakt, 'Liefdesstratenplandie bewijst dat er eindelijk antwoord gegeven kan worden op de vraag van Bloem vergeleek: 'Is dit genoeg: een stuk of wat gedichten, Voor de rechtvaardiging van een bestaan Door onze redacteur Hans Rooseboom Ze spelen van Daan Manne ke tot Gerard van Maasak kers, van Gabrieli tot Gers hwin, van Fauré tot Jobim: zo uiteenlopend is het reper toire van het Daniël Speer Trombone Consort. Opgericht in 1985, zetelt het Daniel Speer Trombone Consort in Breda, waar het kwartet iedere zaterdag morgen repeteert, in de stu dio die Gerard de Krom in de tuin van zijn huis in de Haagse Beemden heeft laten bouwen. Alle vier, in leeftijd variërend van 27 tot 33 jaar, zijn ze afgestudeerd aan het Brabants Conservatorium in Tilburg, bij dezelfde hoofddocent: Henri Aarts. In hun zak het hebben de drie Brabanders en één Lim burger het diploma Uitvoerend Musicus trombone en bastrom bone, en het diploma Hafa-di- rectie (harmonie/fanfare). Het Daniel Speer Trombone Consort bestrijkt het hele scala van renaissancemuziek tot he dendaagse lichte muziek. Het kwartet heeft daarom sterk uit eenlopende programma's in de aanbieding. Zoals een totaal programma 'oude muziek' (16/17e eeuw), een compleet programma 'nieuwe muziek' (20e-eeuws serieus), een koffie concert: serieus en populair- klassiek afgewisseld, een licht- klassiek programma en een kerstprogramma. Zo'n tien componisten hebben composities opgedragen aan het Daniel Speer Trombone Consort. Het aantal cd's van het viertal beloopt vijf. Hun laatste discografische wapen feit bevat bewerkingen van Carnaval der dieren van Saint- Saëns en de Rhapsodie in blue van Gershwin. Het is een mooi voorbeeld van de veelzijdigheid en virtuositeit van de vier bla zers. De personalia: Gerard de Krom is Eerste Trombonist van de Koninklijke Militaire Kapel en daarnaast muziekschooldocent, Hans Mooren is muziekschool docent, hafabra-dirigent en freelance muzicus, Gert-Jan Rongen is Eerste Trombonist van de Johan Willem Friso Ka- De vier leden van het Daniel Speer Trombone Consort, v.l.n.r. Gerard de Krom, Gert-Jan Rongen, Toine Weterings en Hans Mooren foto dstc pel en hafabra-dirigent en Toi ne Weterings is bastrombonist bij de Johan Willem Friso Ka pel. Advertentie „Ik ben bij de Koninklijke Mi litaire Kapel gekomen via een advertentie", vertelt Gerard de Krom over zijn leven als trom bonist. „Ze vroegen een tubaïst, en dat werd ik, dankzij mijn speciale aantekening tuba op het conservatorium. Vier jaar heb ik tuba gespeeld in de KMK, toen kwam de plaats van eerste trombonist vrij. Daar moest ik opnieuw naar sollici teren, samen met 32 kandida ten van buitenaf". „Je mag je handen dichtknijpen als je zo'n baan als trombonist vindt. Alleen in Rotterdam stu deren al 24 trombonisten, en daarvoor zijn er niet genoeg symfonieorkesten. En dat is dan alleen Rotterdam, je kan het vak aan alle conservatoria studeren". Blaasfamilie „Ik kom uit een blaasfamilie. Mijn vader en mijn oom speel den allebei trompet. Ze speel den in de harmonie van Halste ren. Een derde trompettist in de familie vonden ze te veel van het goede, dus voor mij werd het de trombone. Op mijn 16e ben ik naar het conservatorium gegaan. Als hoofdinstrument studeerde ik tenortrombone - dat is de normale trombone - maar ik heb ook alt- en bastrombone gedaan en renais sance-trombone". „De trombone is een zeer oud instrument. In de huidige vorm bestond het al in de 15 eeuw. Het was eeuwenlang een veel gebruikt instrument. De Duitse componist en trombonetheore ticus Daniel Speer schreef in de 17e eeuw een paar standaard werken. Vandaar de naam van ons kwartet. Maar de trombone is ook heel lang als solo-instru ment weg geweest. Er werd in de 18e en 19e eeuw wel veel voor bijvoorbeeld hoorn ge schreven, maar vreemd genoeg niet voor de trombone, terwijl dat toch het enige blaasinstru ment is dat alle tonen chroma tisch zuiver kan spelen, vanwe ge de schuif. De enige functie die de trombone in het openba re leven vervulde was die van Turm-Blaser, die in Duitse ste den bij het invallen van de schemering hoog van de toren blies. In Kraków, Polen, doen ze dat nog steeds, zo hoorde ik laatst toen we daar waren". „Met het DSTC willen we de trombone promoten. We moe ten wel opknokken tegen voor oordelen. Vaak hoor je: 'Daar komen de toeteraars weer...', vooral in Brabant. Ze denken dat we een fanfare-orkest zijn. Maar wij spelen kamermuziek, net als een strijkkwartet, ka mermuziek met vier trombo nes". „Onze standaard-samenstelling is drie tenortrombones en één bastrombone. Het renaissance- repertoire spelen we met 1 alt-, 2 tenor- en 1 bastrombone - replica's van historische instru menten. Als het even kan spe len we altijd met één gast-in- strumentalist, een pianist of een fluitist, zoals zondag met Jef Geerinkx in Roosendaal". Het Daniel Speer Trombone Consort speelt op zondag 20 maart in schouwburg De Kring in Roosendaal. Aanvang 11.30 uur. Op het programma werken van Roger Boutry (Cinq Pièces a Qua- tre, 1961), Gabriel Fauré (Pavane, 1887), Franz Doppler (l'Oiseau de Bois, ca. 1880, fluitsolo Jef Gee rinkx), Mogens Andresen (Three Swedish Tunes, 1983), Melchior Franck (Intrada, ca. 1620), Claude Gervaise (Danceries, 1550), Jan van der Roost: Chemische Suite, 1990), Antonio Carlos Jobim (No more blues). Den Haag (anp) - Joop van den Ende Theaterprodukties stopt zondag met de musical 'Cyrano' op Broadway in New York. Die beslissing is genomen wegens de tegenval lende kaartverkoop, zo heeft het bedrijf in Aalsmeer gisteren laten weten. De musical heeft ongeveer 15 miljoen gulden gekost. Ongeveer 5 miljoen gulden komt voor rekening van Van den Ende, de rest moet worden opgebracht door zo'n vijftig financiers. In het toonaangevende Amerikaanse blad Variety werden de tekorten geschat op twintig miljoen gulden. Op Broadway zijn 175 voorstellingen van Cyrano te zien geweest die door bijna 150.000 mensen zijn bezocht Van den Ende geeft het weer de voornaamste schuld van de tegenvallen de kaartverkoop. Ongeveer 75 procent van de theaterbezoekers zijn toeristen, weet het theaterbedrijf. Ook gevestigde produk- ties hebben het volgens Van den Ende in de winter moeilijk. J waarvan u vindt, dat ©r ©en kleine J advertentie voor geplaatst moet word j «eintio" dan beslist in De Stem. Tien t& advertentie gelezen wordt. Immers htem-lezers en lezeressen pluizen wf Lnze ,,Kleintjes"-rubrieken na. Dat zij 1 tienduizenden Kleintjes-le^l VAND&AG IN DE WEEKEND-BIJI Op 24 maart presenteert de commissie-Wierenga haar rapport over het opheffen van het Inter regionaal Recherche Team Noord-Holland/ Utrecht. De bevindiogen zijn nog geheim, maar deskundigen denken dat er koppen zullen rollen. ZIE WEEKEND-DEEL E Den Haag (anp) - Het minis terie van justitie heeft de lo terij van Hennie Huismans Sterren Playbackshow verbo den. Dit spel wordt als leden werfactie georganiseerd door de Nationale Postcode Lote rij. Deelnemers worden uit genodigd, na het openkrassen van een hokje, een kaart in te zenden. Door het inzenden van de kaart maakt de inzen der kans om uitgenodigd te worden bij de opnamen van de playbackshow. Volgens staatssecretaris Kosto is de actie in strijd met de aan de Postcode Loterij afgegeven ver gunning. Hij vindt dat de nieuwe actie een kansspel is omdat de deelnemers geen invloed kunnen uitoefenen op de aanwijzing van de winnaars. Alle deelnemers moeten worden ingelicht over het stoppen van de actie. De stichting Postcodeloterij mag geen gebruik maken van al inge stuurde machtigingskaarten. De staatssecretaris betreurt het dat de organisatoren niet vooraf Hennie Huisman foto dijkstra contact hebben opgenomen met het ministerie van justitie. „Daarmee had niet onaanzienlij ke schade kunnen worden voor komen", aldus Kosto. Het bestuur van de loterij heeft inmiddels besloten de actie af te blazen. RTL 4 zou vanaf 2( maart de show van Henny Huis man vijf weken lang op de tele visie uitzenden. Ook de speciale reclame-campagne wordt beëin digd. IjVAC temt ook Friese 'furie' Heerenveen - NAC heeft tradi tiegetrouw de uitwedstrijd bij Heerenveen met een positief re sultaat afgesloten. Uit de voor afgaande drie ontmoetingen met ie 'Friese furie' haalde NAC vijf punten. Gisteravond wonnen de J Bredanaars met 1-3, na een |l-0-ruststand. ZIE SPORT-B2 Pretoria - Hoge Zuidafrikaanse jolitie-generaals zijn betrokken jij een rechts komplot om de hïkatha Vrijheidspartij, de partij ran de Zulu's, van wapens te roorzien. Bovendien hebben po litiemensen doodseskaders van de Inkatha opgeleid, blijkt uit een rapport. President De Klerk heeft inmiddels twee generaals geschorst. ZIE BUITENLAND- A4 Enschede (anp) - Voor de zoveelste keer in zijn bestaan is Forum in een crisis te rechtgekomen. De oorzaak is dat het Gewestelijk Arbeids bureau niet akkoord gaat met het grote aantal deeltijdba nen dat het muziek- en ope ragezelschap in het kader van een reorganisatie wil creëren. De problemen kunnen fataal worden voor het het opstar ten van de Nationale Reiso pera die uit Forum voort komt. De reorganisatie van Forum had volgens de overeenkomst van het gezelschap en het Ministerie van WVC al op 1 maart van dit jaar moeten zijn afgerond. Doel van die operatie is Forum op te split sen in een Filharmonische Or kest voor Overijssel, dat inmid dels de naam Orkest van het Oosten heeft gekregen, en de Nationale Reisopera. Forum ontving tot dit jaar in totaal twintig miljoen gulden subsidie. Na de reorganisatie gaat is dat drie miljoen gulden minder. Omdat Forum er niet in geslaagd is de reorganisatie te voltooien, bestaat het risico dat het ministerie de subsidiekraan dichtdraait. De vakbonden en de onderne mingsraad hebben zich steeds verzet tegen het op grote schaal toepassen van deeltijdwerk. Te veel medewerkers worden zo de dupe de reorganisatie. Het ar beidsbureau komt op grond van het arbeidsrecht tot dezelfde conclusie. Hilversum (anp) - RTL 5 zendt vanaf 8 april een documentaire in vier afleveringen uit over-het incestslachtoffer Yolanda van B. Op vrijdag 6 mei zendt de com merciële zender een discussie programma uit waarin kijkers vragen kunnen stellen aan Yo landa en een aantal deskundi gen. Programmamaker Hilde Soeters heeft tijdens de geruchtmakende rechtszaak over de Eper in cestaffaire gesprekken gevoerd met Yolanda. Die interviews en de gebeurtenissen tijdens de rechtszaak staan centraal in de documentaire. gj|g FILMS GOES -Grand Theater 19 u. Mrs. Doubtfire. 21.30 u. The house of the spirits. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Schindler's list. 19.30 en 22 u. Mrs. Doubtfire. 19.15 en 22 u. Carlito's way. 19.30 en 22 u. Free Willy. 22 u. The age of innocence. 19.30 u. The piano. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Demolition man. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. Tombstone. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Carlito's way. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Free Willy. - Alhambra 4 20 u. Schindler's list. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The 3 musketeers. Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 u. Heaven and earth. 22.30 u. Tombstone. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demolition man. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadelphia. Zaal 8 - 14 30, 17, 20 en 22.30 u. A man's best friend. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic Park. 22.30 u. Stalingrad. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A perfect world. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a Stricking distance. Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. The fugitive. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a Robin Hood: Men in tights. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a Mr. Jones. Zaal 15 - 14.30 en 17 u. Beetho ven H. 20 en 22.30 u. Joy Luck Club. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a The real McCoy. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a Cool runnings. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a In the name of the father. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a Mrs. Doubtfire. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a Remains of the day. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a The piano. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a The ice runner. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadel phia. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Man's best friend. 17 u. The piano. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the name of the father. 14.30, 20 en 22.30 u. Schindler's list. 22.30 u. Ice runner. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. 14.30, 17 en 20 u. Cool Runnings. 14.30, 17 en 20 u. Free Willy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs Doubtfire. 20 en 22.30 u. Striking distance. 14.30, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 20 en 22.30 u. The real McCoy. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 22.30 u. A perfect world. 14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver sie). THEATER HULST -Den Dullaert - 20.15 u. Luk Wyns met'Ijstijd'. Eerst maartse buien Vandaag veel bewolking met maartse buien. Een stevige wind, gevolgd door een koude nacht. Zondag overwegend droog, perioden met zon en een matige wind. Amsterdam - Op de internatio nale effectenbeurzen zijn de obligatiekoersen gisteren in el kaar geklapt. Dat werd de aan delenmarkten noodlottig. Ook Amsterdam moest fors terug. De koersen daalden over een breed front. Alleen Wall Street deed het goed en steeg flink. ZIE BEURS-A6 Amsterdam - Zowel in Amster dam als in Nieuwegein heeft de politie extra agenten ingezet om de daar verblijvende zigeuners te beschermen. Onder de zigeuner bevolking is grote onrust ont staan na de moord op twee zi geuners en aanslagen op ande ren. In Ede zijn alle daar wonen de zigeuners inmiddels gevlucht. Den Haag - Het wordt voor buitenlandse ondernemingen fis- I caal aantrekkelijker in Neder- land een dochterbedrijf te vesti gen. Het kabinet heeft besloten dat de moederbedrijven binnen kort minder dividendbelasting hoeven te betalen. Den Haag - Volgens premier Lubbers komt de groei van het aantal wao'er? tot staan. Hêt aantal arbeidsongeschikten sta-| biliseert zich momenteel, wat de premier 'een prachtig resultaat' noemt. Vuiltje in de witte motor

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 24