Nieuwe prenten voor de historie
Geen getoeter maar kamermuziek
Verbod op loterij
met Hennie Huisman!
UIT GIDS
Jubileumtentoonstelling van Atlas Van Stolk in Rotterdam
Muziekgezelschap Forum
weer in crisissituatie
DE STEM
GIDS
Antwoord
Daniel Speer Trombone Consort zondag in Roosendaal
Joop van den Ende stopt
met 'Cyrano' op Broadway
'Koppen rollen
in IRT-affaire'
Inkatha kreeg
hulp politie
Documentaire
over Yolanda
op RTL 5
Effectenbeurs
moet fors terug
Politie waakt
over zigeuners
Fiscaal extraatje
buitenlandse
investeerders
'Aantal wao'ers
blijft stabiel'
VRIJDAG 18 MAART 1994 D4
Door onze correspondente
Janny Kok
Rotterdam - „Wat van
daag gebeurt geeft morgen
een tijdsbeeld van giste
ren." Dat gegeven slaat
niet alleen op de 17e eeuw-
se prenten op de vijftigste
tentoonstelling uit de col
lectie van de Atlas Van
Stolk in het Historisch
Museum Rotterdam - van
vandaag tot en met 19 juni
- maar ook op het heden
daagse beeldmateriaal, dat
niet in de tentoonstelling
'Prenten van Formaat' is
opgenomen.
Dat kan een gemis zijn, want zo
lijkt het 'beeldverhaal van de
Nederlandse geschiedenis' niet
volledig. En dat kan de Atlas
Van Stolk door middel van affi
ches, foto's en tekeningen vertel
len. De Atlas Van Stolk neemt
nog steeds tekeningen op. 'Huis
tekenaar' Chris Schut (81) is nog
steeds actief. Hij heeft onder
meer de gevolgen van de Bijl
merramp met potlood vastge
legd. De Amsterdamse beeldend
kunstenaar Nicolas Dings deed
hetzelfde, gebruik makend van
gemengde technieken.
„Dings is goed in mensen en
gebouwen", aldus conservator
Carl Nix van de Atlas Van Stolk.
„Bij hem zag je het als het ware
nog branden en blijft de sfeer
van de ramp je nog bij. Maar
voor de reconstructie van de
ramp moet je bij Schut zijn."
Volgens Nix kunnen sfeer en
reconstructie ook goed kunnen
vastgelegd in de fotografie:
„Maar bij tekeningen komt er
iets extra's bij wat in de fotogra
fie niet kan worden meegeno
men."
Propaganda
Dat 'extra' zit wat Nix betreft op
een andere manier ook in de 17e
eeuwse prenten, die op de jubi
leumtentoonstelling zijn te zien.
Hij ziet regelrechte propaganda
in 'spectaculaire prenten' van
steden, van de grote begrafenis
stoet voor de begrafenis van Wil
lem Lodewijk van Nassau en van
Zinneprent van Willem van Oranje (1623) van C. van Kittensteyn. De prent heeft een breedt van 151 cm.
Frederik Hendrik en van Paleis
Het Loo. Nix: „Die tonen aan
het buitenland iets van 'kijk
eens, hier is ook sprake van een
belangrijke dynastie, een even
mooi paleis als Versailles of net
zulke prachtige steden als jullie
hebben'. Vergeet niet dat dit
soort prenten werden meegege
ven als geschenk aan hoge bui
tenlandse bezoekers."
Ze werden ook in opdracht van
de overheid gemaakt. Landvoog
des Isabella van de Zuidelijke
Nederlanden gaf bijvoorbeeld
Jacques Callot opdracht een be-
legeringskaart te maken van
Breda. Dat gebeurde kort na de
verovering van deze stad in
1625. Callot maakte werk van de
opdracht. Hij maakte niet alleen
een plattegrond van de stad en
omgeving, maar verwerkte be
halve zijn eigen beeltenis ook
nog dat van zeker tienduizend
andere mensen. Hun aanwezig
heid wordt in bijschriften toege
licht.
Hoeveel Callot voor dat specta
culaire werk kreeg is niet be
kend. De hoogte van het honora
rium van Floris Balthasar is wel
achterhaald. Hij kreeg in 1601
van zijn opdrachtgevers, de Sta-
ten-Generaal, 550 gulden voor
zijn prent van de slag bij Nieuw-
poort. Die zeldzame prent is op
de tentoonstelling te zien, net als
onder meer de afbeelding van de
door Simon Stevin uitgevonden
zeilwagen van Prins Maurits en
de stadsprofielen van Amster
dam, Rotterdam en Bergen op
Zoom.
Historie
De afbeeldingen gelden als be
langrijke historische bron. In
hoeverre hedendaagse prenten
dat worden is volgens conserva
tor Nix. min of meer koffiedik-
kijken. Nicolas Dings durft
voorzichtig de historische waar
de te bepalen van hedendaags
werk. De meerwaarde van pren
ten is volgens hem dat ze kunnen
worden opgeslagen iri de tijdsge-
schiedenis. Dings: „Ik heb tien
jaar geleden een visuele reporta
ge gemaakt van de krakersrellen
toen een tram in de fik stond en
er een gat in de Stopera was
geslagen. Daarvan heb ik im
pressies gemaakt, waarin het so
ciale aspect naar voren moest
komen. Ik wilde ermee de histo
rie van de stad vastleggen.
„Het zijn gestolde beelden van
wat werkelijkheid was. Als je
ernaar kijkt kun je er wel uit
halen hoe het tien jaar geleden
was. Ik heb een aantal prenten
gemaakt en die aangeboden aan
de Topografische Atlas van Am
sterdam.
Maar op een gegeven moment is
dat opgehouden, omdat ik beel
den ben gaan maken. Het sociaal
engagement zit nog steeds in
mijn werk.
„Mensen van de Atlas Van Stolk
hebben waarschijnlijk mijn werk
bij de Topografische Atlas ge
zien en me daarom gevraagd de
Bijlmerramp vast te leggen. Ze
zullen me ook wel hebben ge
vraagd om het sociale aspect
daarvan vast te leggen. Ik heb
wel over dat verzoek moeten
nadenken, want ik was in mijn
werk tenslotte met iets heel an
ders bezig. Ik moest ook naden
ken hoe ik dat zou doen. Het
moest geen Towering Inferno
worden. „Ik heb geprobeerd het
tumult en de commotie proberen
vast te leggen. Het moest een
mix zijn van rook, lawaai, licht
en sirenes, maar het mocht wat
mij betrof niet al te flamboyant
worden weergegeven."
Sfeer
Dings heeft zich bij de uitwer
king vooral gebaseerd op het
beeldmateriaal, dat over de
ramp vrijkwam. Hij wilde beslist
niet net erna naar de Bijlmer om
'sfeer op te pikken'. Dings heeft
in de Amsterdamse wijk ge
woond. „Daarom kon ik me ook
houden aan het beeldmateriaal
over de ramp uit de bladen, die
ik heb verzameld. Ik ben wel
weken na de ramp gaan kijken
of de topografie in wat ik had
gemaakt klopte met de werke
lijkheid. Het was een controle
'achteraf, die ik altijd doe. Maar
toen heb ik me heel terughou
dend opgesteld."
„Ik kon niet, zoals Schut wel
heeft gedaan, op een krukje in de
Bijlmer gaan zitten om te schet
sen wat er was gebeurd. Daar
mee wil ik geen waarde-oordeel
uitspreken over de manier waar
op Schut werkte, maar ik zou
het zo niet kunnen. Als ik nog in
de Bijlmer had gewoond had ik
de opdracht waarschijnlijk niet
eens aangenomen."
Dat is wel gebeurd. Dings heeft
de opdracht op zijn manier kun
nen uitwerken, gebruik makend
van acryl en krijt. Hij heeft ge
probeerd de sfeer in abstracten
vast te leggen in kleuren, lijnen
en stippen 'al zie je wel degelijk
een flatgebouw'. „In je werk zet
je de lijn door vanuit het verle
den. Want elementen van oude
technieken worden nog steeds
gebruikt. Je persoonlijk hand
schrift geeft altijd meerwaarde
aan prenten. Je neemt de wereld
om je heen mee in je werk,
wanneer je dat ook maakt."
Liefde, drank en armoe, zie
daar de ingrediënten voor een
dichtersbestaan. In plaats van
bier of wijn mogen het ook
modernere geestverruimende
middelen zijn. Als de poëet
maar onberekenbaar blijft. Het
kan nog beter: niet alleen niks
op de bank, geen eigen haard,
bed en beschutting voor de re
gen en er is nog meer kans op een poëtische carrière.
Succes is echter niet gegarandeerd. Een vroege dood is daarvoor
nodig. Die telt zoveel meer dat zelfs een enkel element uit het recept
weggestreept mag worden. Bredero, Perk en Hans Lodeizen danken
daaraan hun faam.
Maar alles bij elkaar, roes, jong gestorven, vrouwen en platzak, dat
moet wel leiden tot een erkend oeuvre. Nico Slothouwer heeft ervoor
gezorgd. Najaar 1980 verscheen zijn naam voor het eerst. 'De
Tweede Ronde', het net gestichte blad voor vertalingen en herkansin
gen in de literatuur, bood drie pagina's gedichten, zes in totaal. De
naam Slothouwer zei niets, maar dichter bleek hij meteen.
In 'De man en zijn huis' stak goed verstopt in halftraditionele maar
rijmloze versvorm een prachtig aforisme: 'achter woorden blijft men
niet beschut'. Het laatste gedicht van de debuutreeks suggereerde een
nachtelijke roeszoekende bohemien: 'Ik ging over een brug, die de/
nanacht overspande, maar weetniet meer waarheen;
De regels bleken programmatisch. Slothouwer, 'dichter en dronken',
maakte zeven jaar later, in de vroege morgen van de Sint Maartens-
nanacht, een eind aan zijn zwerversleven, 31 jaar oud. Niemand
begreep waarom hij de brug naar niets overstak. Het ging hem
eindelijk wat beter. Erkend als dichter, redacteur van zijn intussen
gevestigde lijfblad 'De Tweede Ronde', benoemd tot recensent bij een
in aanzien staande krant, een eigen bed en tafel. Nog altijd dames te
kust en te keur en de slijter als goede vriend.
Zijn buurman Duco van Weerlee zocht naar verklaringen: „Niemand
weet precies wat er gebeurd is aan het eind van een lange getroubleer-
de nacht in november, toen Nico tegen het ochtendkrieken thuis
kwam in zijn vrijgezellenwoning. Het tijdstip is berucht en wordt wel
aangeduid als het uur van de wolf. Doorgetript, over je vermoeidheid
en je dronkenschap heen, afgestompt voor bijna alle emoties, kijk je
om je heen en je constateert met kalme, klinische blik dat het allemaal
niets is. Een mens kan maar beter dood zijn.Hier spreekt de
ervaring.
Bevredigende verklaringen bleken er niet, wel al jaren aanwijzingen
dat Slothouwer, 'een verliefde stoethaspel, struikelend over zijn eigen
versvoetenhet bestaan en vooral zijn eigen kruip- en sluipgang
erdoorheen zinloos vond, hoezeer hij ook door bed en roes de
dreiging van die constatering tot zwijgen trachtte te brengen. Januari
1984 schreef hij aan zijn schilderende vriend Bernd Bevers: „Eigen
lijk gaat het niet zo goed, het 'voortdurende zelfonderzoek zonder
merkbare resultatengaat gepaard met steeds meer lawaai, tranen,
meisjes en deurwaarders, terwijl het verlangen naar enige vordering
alsmaar schrijnender wordt.
Hij beëindigt de brief met een gedicht. De laatste regel is veelzeggend:
'Wij denken dat het zien van breuken inzicht geeft.November van
hetzelfde jaar 1984, drie jaar voor zijn dood, precies dezelfde
bewoordingen en hetzelfde besef van zinloosheid in een brief aan
collega-Tweède Ronde-dichter Renée van Riessen, maar daar met de
conclusie „eigenlijk gaat het me niet slecht.
Slothouwer, moet de balans van de rekening zijn, leed aan het leven.
In 1985, het jaar dat zijn nauwelijks opgemerkte bundel 'De man en
zijn tasbij Thomas Rap verscheen, had hij die rekening al
opgemaakt. In zijn kenmerkend kale en karige stijl, schreef hij: 'Ik
stond aan de rand van dichtgeslibd leven /nam aangedaan de vlakte
in mij op en droeg een handvol mee naar huis voor later. Je zei:
'Dat kun je niet bewaren.
Bewaard is het wel, maar dan als poezie. Mederedacteur van 'De
Tweede Ronde' Vic van de Reijt heeft een kloeke verzamelbundel
gedichten en brieven mogelijk gemaakt, 'Liefdesstratenplandie
bewijst dat er eindelijk antwoord gegeven kan worden op de vraag
van Bloem vergeleek: 'Is dit genoeg: een stuk of wat gedichten, Voor
de rechtvaardiging van een bestaan
Door onze redacteur
Hans Rooseboom
Ze spelen van Daan Manne
ke tot Gerard van Maasak
kers, van Gabrieli tot Gers
hwin, van Fauré tot Jobim:
zo uiteenlopend is het reper
toire van het Daniël Speer
Trombone Consort.
Opgericht in 1985, zetelt het
Daniel Speer Trombone
Consort in Breda, waar het
kwartet iedere zaterdag
morgen repeteert, in de stu
dio die Gerard de Krom in
de tuin van zijn huis in de
Haagse Beemden heeft laten
bouwen.
Alle vier, in leeftijd variërend
van 27 tot 33 jaar, zijn ze
afgestudeerd aan het Brabants
Conservatorium in Tilburg, bij
dezelfde hoofddocent: Henri
Aarts. In hun zak het hebben
de drie Brabanders en één Lim
burger het diploma Uitvoerend
Musicus trombone en bastrom
bone, en het diploma Hafa-di-
rectie (harmonie/fanfare).
Het Daniel Speer Trombone
Consort bestrijkt het hele scala
van renaissancemuziek tot he
dendaagse lichte muziek. Het
kwartet heeft daarom sterk uit
eenlopende programma's in de
aanbieding. Zoals een totaal
programma 'oude muziek'
(16/17e eeuw), een compleet
programma 'nieuwe muziek'
(20e-eeuws serieus), een koffie
concert: serieus en populair-
klassiek afgewisseld, een licht-
klassiek programma en een
kerstprogramma.
Zo'n tien componisten hebben
composities opgedragen aan
het Daniel Speer Trombone
Consort. Het aantal cd's van
het viertal beloopt vijf. Hun
laatste discografische wapen
feit bevat bewerkingen van
Carnaval der dieren van Saint-
Saëns en de Rhapsodie in blue
van Gershwin. Het is een mooi
voorbeeld van de veelzijdigheid
en virtuositeit van de vier bla
zers.
De personalia: Gerard de Krom
is Eerste Trombonist van de
Koninklijke Militaire Kapel en
daarnaast muziekschooldocent,
Hans Mooren is muziekschool
docent, hafabra-dirigent en
freelance muzicus, Gert-Jan
Rongen is Eerste Trombonist
van de Johan Willem Friso Ka-
De vier leden van het Daniel Speer Trombone Consort, v.l.n.r. Gerard de Krom, Gert-Jan
Rongen, Toine Weterings en Hans Mooren foto dstc
pel en hafabra-dirigent en Toi
ne Weterings is bastrombonist
bij de Johan Willem Friso Ka
pel.
Advertentie
„Ik ben bij de Koninklijke Mi
litaire Kapel gekomen via een
advertentie", vertelt Gerard de
Krom over zijn leven als trom
bonist. „Ze vroegen een tubaïst,
en dat werd ik, dankzij mijn
speciale aantekening tuba op
het conservatorium. Vier jaar
heb ik tuba gespeeld in de
KMK, toen kwam de plaats van
eerste trombonist vrij. Daar
moest ik opnieuw naar sollici
teren, samen met 32 kandida
ten van buitenaf".
„Je mag je handen dichtknijpen
als je zo'n baan als trombonist
vindt. Alleen in Rotterdam stu
deren al 24 trombonisten, en
daarvoor zijn er niet genoeg
symfonieorkesten. En dat is
dan alleen Rotterdam, je kan
het vak aan alle conservatoria
studeren".
Blaasfamilie
„Ik kom uit een blaasfamilie.
Mijn vader en mijn oom speel
den allebei trompet. Ze speel
den in de harmonie van Halste
ren. Een derde trompettist in
de familie vonden ze te veel van
het goede, dus voor mij werd
het de trombone. Op mijn 16e
ben ik naar het conservatorium
gegaan. Als hoofdinstrument
studeerde ik tenortrombone -
dat is de normale trombone -
maar ik heb ook alt- en
bastrombone gedaan en renais
sance-trombone".
„De trombone is een zeer oud
instrument. In de huidige vorm
bestond het al in de 15 eeuw.
Het was eeuwenlang een veel
gebruikt instrument. De Duitse
componist en trombonetheore
ticus Daniel Speer schreef in de
17e eeuw een paar standaard
werken. Vandaar de naam van
ons kwartet. Maar de trombone
is ook heel lang als solo-instru
ment weg geweest. Er werd in
de 18e en 19e eeuw wel veel
voor bijvoorbeeld hoorn ge
schreven, maar vreemd genoeg
niet voor de trombone, terwijl
dat toch het enige blaasinstru
ment is dat alle tonen chroma
tisch zuiver kan spelen, vanwe
ge de schuif. De enige functie
die de trombone in het openba
re leven vervulde was die van
Turm-Blaser, die in Duitse ste
den bij het invallen van de
schemering hoog van de toren
blies. In Kraków, Polen, doen
ze dat nog steeds, zo hoorde ik
laatst toen we daar waren".
„Met het DSTC willen we de
trombone promoten. We moe
ten wel opknokken tegen voor
oordelen. Vaak hoor je: 'Daar
komen de toeteraars weer...',
vooral in Brabant. Ze denken
dat we een fanfare-orkest zijn.
Maar wij spelen kamermuziek,
net als een strijkkwartet, ka
mermuziek met vier trombo
nes".
„Onze standaard-samenstelling
is drie tenortrombones en één
bastrombone. Het renaissance-
repertoire spelen we met 1 alt-,
2 tenor- en 1 bastrombone -
replica's van historische instru
menten. Als het even kan spe
len we altijd met één gast-in-
strumentalist, een pianist of
een fluitist, zoals zondag met
Jef Geerinkx in Roosendaal".
Het Daniel Speer Trombone
Consort speelt op zondag 20
maart in schouwburg De Kring in
Roosendaal. Aanvang 11.30 uur.
Op het programma werken van
Roger Boutry (Cinq Pièces a Qua-
tre, 1961), Gabriel Fauré (Pavane,
1887), Franz Doppler (l'Oiseau de
Bois, ca. 1880, fluitsolo Jef Gee
rinkx), Mogens Andresen (Three
Swedish Tunes, 1983), Melchior
Franck (Intrada, ca. 1620), Claude
Gervaise (Danceries, 1550), Jan
van der Roost: Chemische Suite,
1990), Antonio Carlos Jobim (No
more blues).
Den Haag (anp) - Joop van den Ende Theaterprodukties
stopt zondag met de musical 'Cyrano' op Broadway in
New York. Die beslissing is genomen wegens de tegenval
lende kaartverkoop, zo heeft het bedrijf in Aalsmeer
gisteren laten weten.
De musical heeft ongeveer 15 miljoen gulden gekost. Ongeveer 5
miljoen gulden komt voor rekening van Van den Ende, de rest
moet worden opgebracht door zo'n vijftig financiers. In het
toonaangevende Amerikaanse blad Variety werden de tekorten
geschat op twintig miljoen gulden.
Op Broadway zijn 175 voorstellingen van Cyrano te zien
geweest die door bijna 150.000 mensen zijn bezocht Van den
Ende geeft het weer de voornaamste schuld van de tegenvallen
de kaartverkoop. Ongeveer 75 procent van de theaterbezoekers
zijn toeristen, weet het theaterbedrijf. Ook gevestigde produk-
ties hebben het volgens Van den Ende in de winter moeilijk.
J waarvan u vindt, dat ©r ©en kleine J
advertentie voor geplaatst moet word j
«eintio" dan beslist in De Stem. Tien t&
advertentie gelezen wordt. Immers
htem-lezers en lezeressen pluizen wf
Lnze ,,Kleintjes"-rubrieken na. Dat zij 1
tienduizenden Kleintjes-le^l
VAND&AG IN DE WEEKEND-BIJI
Op 24 maart presenteert
de commissie-Wierenga
haar rapport over het
opheffen van het Inter
regionaal Recherche
Team Noord-Holland/
Utrecht. De bevindiogen
zijn nog geheim, maar
deskundigen denken dat
er koppen zullen rollen.
ZIE WEEKEND-DEEL E
Den Haag (anp) - Het minis
terie van justitie heeft de lo
terij van Hennie Huismans
Sterren Playbackshow verbo
den. Dit spel wordt als leden
werfactie georganiseerd door
de Nationale Postcode Lote
rij. Deelnemers worden uit
genodigd, na het openkrassen
van een hokje, een kaart in te
zenden. Door het inzenden
van de kaart maakt de inzen
der kans om uitgenodigd te
worden bij de opnamen van
de playbackshow.
Volgens staatssecretaris Kosto is
de actie in strijd met de aan de
Postcode Loterij afgegeven ver
gunning. Hij vindt dat de nieuwe
actie een kansspel is omdat de
deelnemers geen invloed kunnen
uitoefenen op de aanwijzing van
de winnaars. Alle deelnemers
moeten worden ingelicht over
het stoppen van de actie. De
stichting Postcodeloterij mag
geen gebruik maken van al inge
stuurde machtigingskaarten.
De staatssecretaris betreurt het
dat de organisatoren niet vooraf
Hennie Huisman foto dijkstra
contact hebben opgenomen met
het ministerie van justitie.
„Daarmee had niet onaanzienlij
ke schade kunnen worden voor
komen", aldus Kosto.
Het bestuur van de loterij heeft
inmiddels besloten de actie af te
blazen. RTL 4 zou vanaf 2(
maart de show van Henny Huis
man vijf weken lang op de tele
visie uitzenden. Ook de speciale
reclame-campagne wordt beëin
digd.
IjVAC temt ook
Friese 'furie'
Heerenveen - NAC heeft tradi
tiegetrouw de uitwedstrijd bij
Heerenveen met een positief re
sultaat afgesloten. Uit de voor
afgaande drie ontmoetingen met
ie 'Friese furie' haalde NAC vijf
punten. Gisteravond wonnen de J
Bredanaars met 1-3, na een
|l-0-ruststand.
ZIE SPORT-B2
Pretoria - Hoge Zuidafrikaanse
jolitie-generaals zijn betrokken
jij een rechts komplot om de
hïkatha Vrijheidspartij, de partij
ran de Zulu's, van wapens te
roorzien. Bovendien hebben po
litiemensen doodseskaders van
de Inkatha opgeleid, blijkt uit
een rapport. President De Klerk
heeft inmiddels twee generaals
geschorst.
ZIE BUITENLAND- A4
Enschede (anp) - Voor de
zoveelste keer in zijn bestaan
is Forum in een crisis te
rechtgekomen. De oorzaak is
dat het Gewestelijk Arbeids
bureau niet akkoord gaat met
het grote aantal deeltijdba
nen dat het muziek- en ope
ragezelschap in het kader van
een reorganisatie wil creëren.
De problemen kunnen fataal
worden voor het het opstar
ten van de Nationale Reiso
pera die uit Forum voort
komt.
De reorganisatie van Forum had
volgens de overeenkomst van het
gezelschap en het Ministerie van
WVC al op 1 maart van dit jaar
moeten zijn afgerond. Doel van
die operatie is Forum op te split
sen in een Filharmonische Or
kest voor Overijssel, dat inmid
dels de naam Orkest van het
Oosten heeft gekregen, en de
Nationale Reisopera.
Forum ontving tot dit jaar in
totaal twintig miljoen gulden
subsidie. Na de reorganisatie
gaat is dat drie miljoen gulden
minder. Omdat Forum er niet in
geslaagd is de reorganisatie te
voltooien, bestaat het risico dat
het ministerie de subsidiekraan
dichtdraait.
De vakbonden en de onderne
mingsraad hebben zich steeds
verzet tegen het op grote schaal
toepassen van deeltijdwerk. Te
veel medewerkers worden zo de
dupe de reorganisatie. Het ar
beidsbureau komt op grond van
het arbeidsrecht tot dezelfde
conclusie.
Hilversum (anp) - RTL 5 zendt
vanaf 8 april een documentaire
in vier afleveringen uit over-het
incestslachtoffer Yolanda van B.
Op vrijdag 6 mei zendt de com
merciële zender een discussie
programma uit waarin kijkers
vragen kunnen stellen aan Yo
landa en een aantal deskundi
gen.
Programmamaker Hilde Soeters
heeft tijdens de geruchtmakende
rechtszaak over de Eper in
cestaffaire gesprekken gevoerd
met Yolanda. Die interviews en
de gebeurtenissen tijdens de
rechtszaak staan centraal in de
documentaire.
gj|g
FILMS
GOES
-Grand Theater
19 u. Mrs. Doubtfire.
21.30 u. The house of the spirits.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Schindler's list.
19.30 en 22 u. Mrs. Doubtfire.
19.15 en 22 u. Carlito's way.
19.30 en 22 u. Free Willy.
22 u. The age of innocence.
19.30 u. The piano.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Demolition man.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. Tombstone.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Carlito's way.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Free Willy.
- Alhambra 4
20 u. Schindler's list.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The 3 musketeers.
Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 u. Heaven and earth.
22.30 u. Tombstone.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Demolition man.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Free Willy.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 17 en 21 u. Schindler's
list.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Philadelphia.
Zaal 8 - 14 30, 17, 20 en 22.30 u.
A man's best friend.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic
Park.
22.30 u. Stalingrad.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
A perfect world.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
Stricking distance.
Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. The fugitive.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
Robin Hood: Men in tights.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
Mr. Jones.
Zaal 15 - 14.30 en 17 u. Beetho
ven H.
20 en 22.30 u. Joy Luck Club.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
The real McCoy.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
Cool runnings.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
In the name of the father.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
Mrs. Doubtfire.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
Remains of the day.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
The piano.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
The ice runner.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Philadel
phia.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Man's best
friend.
17 u. The piano.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the
name of the father.
14.30, 20 en 22.30 u. Schindler's
list.
22.30 u. Ice runner.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains
of the day.
14.30, 17 en 20 u. Cool Runnings.
14.30, 17 en 20 u. Free Willy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs
Doubtfire.
20 en 22.30 u. Striking distance.
14.30, 20 en 22.30 u. The three
musketeers.
20 en 22.30 u. The real McCoy.
20 en 22.30 u. Mr. Jones.
22.30 u. A perfect world.
14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver
sie).
THEATER
HULST
-Den Dullaert - 20.15 u. Luk
Wyns met'Ijstijd'.
Eerst maartse buien
Vandaag veel bewolking
met maartse buien. Een
stevige wind, gevolgd door
een koude nacht.
Zondag overwegend droog,
perioden met zon en een
matige wind.
Amsterdam - Op de internatio
nale effectenbeurzen zijn de
obligatiekoersen gisteren in el
kaar geklapt. Dat werd de aan
delenmarkten noodlottig. Ook
Amsterdam moest fors terug. De
koersen daalden over een breed
front. Alleen Wall Street deed
het goed en steeg flink.
ZIE BEURS-A6
Amsterdam - Zowel in Amster
dam als in Nieuwegein heeft de
politie extra agenten ingezet om
de daar verblijvende zigeuners te
beschermen. Onder de zigeuner
bevolking is grote onrust ont
staan na de moord op twee zi
geuners en aanslagen op ande
ren. In Ede zijn alle daar wonen
de zigeuners inmiddels gevlucht.
Den Haag - Het wordt voor
buitenlandse ondernemingen fis- I
caal aantrekkelijker in Neder-
land een dochterbedrijf te vesti
gen. Het kabinet heeft besloten
dat de moederbedrijven binnen
kort minder dividendbelasting
hoeven te betalen.
Den Haag - Volgens premier
Lubbers komt de groei van het
aantal wao'er? tot staan. Hêt
aantal arbeidsongeschikten sta-|
biliseert zich momenteel, wat de
premier 'een prachtig resultaat'
noemt.
Vuiltje
in de
witte
motor