Olau stopt met veerdienst Oplichting van Fokker kon door falende controle 'Gee/ ons maar twee schepen. Vluchtelingenbeleid verdeelt Nederland VROEG VOORJAAR mm' "rancis terug ii Roosendaal Navo moet veel eerder ingrijpen' Opruiming bij PSV Belgische topkok stopt Luxe schepen worden verkocht of verhuurd; ontslag voor 461 opvarenden Econoinie-debat van drie uur 750 banen op de tocht bij V&D 'Beatrix wilde niet trouwen in Amsterdam' EU-toetreding Noorwegen geen probleem meer Brenda Schultz klopt Sanchez Directeur Hartmann van Olau vecht voor behoud veerdienst Een reegeit op de kerkdeur Narcissen, O CO het weer -0^- STEM 71 osiv'ooozis1 111 WOENSDAG 16 MAART 1994 LOS EXEMPLAAR: MAANDAG T/M VRIJDAG: 1,75 - ZATERDAG: 2,00 Maartse buien Gisteren was het slecht, vandaag wordt het niet veel beter. Naast een stevige westenwind vallen er maartse buien. De lente is verzoek. oosendaal - Francis Peeters, de tienjarige scholiere uit Roo- jndaal, is terecht. Het meisje, at sinds vrijdag 4 maart werd ermist, belde gistermiddag om wart voor zes zelf vanuit Am- jrdam naar huis. Vijf kwartier iter stond vader Jan Peeters in hoofdstad om zijn verloren achter op te pikken. 'ermand door emoties en be- iorlijk in de war arriveerde ze jsteravond in de ouderlijke wo- ing aan de Galmeidijk in Roo- indaal. „Een pak van ons hart t ze terug is," aldus vader ters. iarajevo - De Navo moet sneller igrijpen als VN-troepen in losnië worden aangevallen. Dat inden de Amerikaanse minister ran Defensie en twee VN-gene- aals in Bosnië. Bij een aanval pp Franse VN'ers, afgelopen wekend, duurde het drie uur ter de VN-leiding een beslissing tam. I ZIE BUITENLAND - A4 Eindhoven - Adri van Tiggelen, Berry van Aerle, Juul Ellerman Bwalya Kalusha hebben gis teren officieel te horen gekregen at het PSV-bestuur een ont- iagvergunning voor hen zal aanvragen. Maandag al hoorde Wim Kieft dat hij wegmoet. Eerder hadden Hans van Breu- kelen, Erwin Koeman en Jan Heintze ook gehoord dat ze moe ten vertrekken. De eerste diende zelf zijn ontslag in. Voor Koe- ligt een ontslagaanvraag van PSV bij het arbeidsbureau, Heintze krijgt geen nieuw con tract aangeboden. Over het aanblijven van trainer Aad de Mos, die ook voor vol- tend seizoen nog een contract leeft, heeft PSV nog geen beslis sing genomen. ZIE OOK SPORT - B2 Brussel - De Belgische topkok Pierre Romeyer houdt het voor gezien. Na een carrière van vijf tig jaar, waarin hij drie Miche- lin-sterren voor zijn restaurant la Maison de Bouche bin nensleepte, hangt Romeyer eind maart zijn koksmuts aan de wil- De chef-kok kondigde zijn afscheid gisteren met tranen in Vari onze verslaggeefster Breda - Hoe is het mogelijk dat boekhouder E. de R. een paar jaar lang op een bijna knullige wijze zijn werkgever Fokker-Woensdrecht kon op lichten voor een bedrag van bijna een half miljoen, zonder dat er iemand onraad rookt? „Dat kon alleen omdat er bij Fokker sprake was van een fa lende interne controle op de ver werking van gelden," gaf advo caat W. Lensink gisteren voor de Bredase rechtbank zelf het ant woord. „Bovendien was er een verstrengeling van bevoegdhe den en werd er stelselmatig de hand gelicht met de vastgestelde procedures." De R. (47), die gisteren een jaar cel tegen zich hoorde eisen, kwam in '82 in dienst bij Fokker. In '88 werd hij benoemd tot boekhouder, maar zonder duide lijke functie-omschrijving. „Want daar mankeerde het in die dagen bij Fokker aan," aldus de verdachte. Een ding was duidelijk: officieel was De R. niet bevoegd tot het invoeren van nota's. Toch deed hij dat wel, „want we hadden bij Fokker een fnorme werkdruk vanwege het krappe personeels bestand." De R. voerde sinds '87 fictieve nota's in het crediteu renbestand in, die bestemd wa ren voor de (fictieve) levering van apparaten door een radio- en televisiefabrikant, en waar voor het geld vervolgens gestort werd op een wel bestaande reke ning: die van zijn vrouw. Bijna vier jaar lang kon de R. dit ongestoord doen. In de beginja ren schreef hij nog (fictieve) no ta's, later bleek dat niet eens meer nodig. De zaak kwam pas aan het rollen toen het hoofd van de boekhouding stuitte op een aantal merkwaardige koers verschillen. Merkwaardig is wel, aldus de verdachte, dat Fokker weinig initiatief heeft getoond terug te vorderen. De R. heeft inimddels al drie ton terugbetaald. Daar voor heeft hij zijn dure huis en auto, die hij van de 'oplichtings centen' had aangeschaft, weer moeten verkopen. Hij zit nu aan de grond. „Maar toch ben ik blij dat het is uitgekomen." Advocaat Lensink wees op de zware werkdruk die er op de afdeling financiën heerste, de 'onbeheersbare en onduidelijke' functie-indeling bij Fokker en hij beschuldigde het manage ment van 'een grote dosis ge makzucht'. Door dit alles zou De R. gehandeld hebben in een overspannen situatie. De uitspraak is over twee weken. Directeur Hartmann legt de pers uit hoe het nu verder moet. Hij ziet wel brood in voortzetting van de veerdienst. FOTO JAAP WOLTERBEEK Den Haag - Een nationaal tv-de- bat van drie uur moet volgende week donderdag een antwoord hen te geven op de economische problemen waarmee Nederland worstelt. Het debat mondt uit in een ontmoeting van onderne mers en mensen van de 'werk- vloer' met vertegenwoordigers van de grote politieke partijen. ■ZIE ECONOMIE-A5 Etrecht - Bij Vroom en Drees- Dann dreigen 750 banen te ver dwijnen. Volgens de Diensten bond FNV wil de warenhuiske ten tijdens de cao-besprekingen Wel praten over een vierdaagse werkweek, maar verbindt V&D laar de voorwaarde aan dat er 'een oplossing' komt voor 750 overtollige werknemers. ZIE BINNENLAND - A3 Amsterdam (anp) - Koningin Beatrix, toen nog prinses, heeft in 1965 willen afzien van Amsterdam als plaats van haar huwelijk met Claus van Amsberg. Zij heeft dat toen ook in een brief geschre ven aan de toenmalige pre mier Cals. Dat blijkt uit de op band inge sproken herinneringen van voor malig burgemeester Van Hall van Amsterdam. Het weekblad Vrij Nederland (VN) heeft de uitgetikte versie daarvan onder ogen gehad. Van Hall vertrouwde zijn ge dachten in 1968 aan de band toe, waarna deze tot vorig jaar onder embargo stonden. Volgens de in 1967 ontslagen burgemeester schreef Beatrix de brief na over leg met hem. De koningin wilde met haar be sluit de gekwetste gevoelens ont zien van vele Amsterdammers wegens haar keuze voor een Duitse huwelijkspartner. Het kabinet handhaafde echter zijn keuze voor de hoofdstad. De ko ninklijke stoet werd destijds ge troffen door een rookbom. Brussel (anp) - De toetreding van Noorwegen tot de Europese Unie is zo goed als rond. Volgens een bron binnen de Commissie ligt er voor het nog uitstaande visserijprobleem tussen Noorwe gen, Spanje en Portugal een compromis op tafel dat door geen van de betrokken partijen is afgewezen. Een daadwerkelijk akkoord moet echter wachten op de pre cieze stemverdeling binnen de EU. De discussie daarover liep gisteravond vast, omdat de Brit ten zich verzetten tegen een 'ge ringere' stem binnen de Unie. Volgende week dinsdag worden de gesprekken voortgezet. VANDAAG IN DEZE KRANT Brenda Schultz is verras send doorgedrongen tot de halve finales van het sterk bezette tennistoer nooi in Key Biscayne. Zij versloeg de Spaanse Arantxa Sanchez, de nummer twee van de wereldranglijst, met 1-6 7-6 6-3. ZIE SPORT -B1 INHOUD 2 KATERNEN Binnerv/Buitenland A2 Binnenland A3 Buitenland A4 Economie A5/A6 Beurs A6 Sport deel B Zeeland deel C Gids deel D RTV-programma's D2 Van onze verslaggever Vlissingen - „Geef ons twee schepen en wij maken er een formidabele veerdienst van. Behoud van de lijn en de werkgelegenheid van onze mensen in Vlissingen en Sheerness, dat is nu mijn eer ste prioriteit." Strijdlustig blikt Dieter Hart mann, general-manager van Olau Benelux in Vlissingen de tegenover hem zitten persverte genwoordigers aan. „De verbin ding Vlissingen-Sheerness is een zeer aantrekkelijke lijn. Maar momenteel produceren wij ge woon tegen te hoge kosten." Ook hij werd maandagavond laat overvallen door het bericht dat de aandeelhouders in Ham burg de knoop hadden doorge hakt en wel erg drastisch de strijd met de vakbond over het omvlaggen en uitruilen van schepen staakten. Besloten werd immers de Olau- schepen, getooid met vijf sterren vanwege hun zeer luxe comfort, uit de vaart te nemen en te verkopen of verhuren. In Ham burg weigerde men opzij te gaan voor een staking. „Als wij niet kunnen varen, dan zetten we de zaak stop," zo was ongeveer de gedachtengang. Er hebben zich nog geen gega digden gemeld om de lijndienst voort te zetten. Maar het is dui delijk dat Hartmann er wel in gelooft. „Het mag echter niet te lang duren. Er mag geen te groot gat ontstaan tussen het vertrek van de huidige schepen en het opstarten van een nieuwe lijn dienst." Kleinere Ook de hoofddirectie in Ham burg geloofde in de veerdienst. Echter alleen als er iets aan de kostenkant gedaan kon worden. Daarom de plannen om de te dure 'ruimteveren' om te wisse len voor niet minder luxueuze maar met kleinere bemanningen varende TT-schepen. „De kosten moesten gewoon weg omlaag. Je kunt niet tot het einde der dagen met verliezen blijven werken". Het klinkt wat anders dan de optimistische taal tijdens de in gebruikneming van de huidige Olau Hollandia en Olau Brittan- nia. Honderden miljoenen staken de aandeelhouders van de Olau- Line In de dienst op Engeland. „Een goede beslissing in die tijd, absoluut verantwoord," zegt Hartmann nu. Capaciteit De tijden keerden zich echter. Niemand kon voorzien dat het Engelse pond zo'n 30 procent in waarde ging dalen, er erg veel meer capaciteit werd ingezet op de andere veerdiensten over het Kanaal en de absolute bodem prijzen - soms voor een pond per persoon - waarmee men heen en weer kan varen. Wat verbitterd wijst Hartmann richting OTV, de grote machtige Duitse vakbond die zich verzette tegen omvlaggen en uitruil van schepen. „Het is de bond voorge rekend dat op, die manier het mogelijk was een rendabele dienst op te zetten." Hij ontkent niet dat daarbij ook flink wat ontslagen zouden vallen. „Een deel van onze Duitse bemannin gen had echter aan de slag kun nen blijven. Maar, de Seebe- triebsrat (ondernemingsraad) weigerde zelfs om te praten over een sociaal plan." Petitie Het personeel op de Vlissingse terminal stelde zich enige tijd terug nog als één man achter zijn directie op. Middels een petitie distantieerden zij zich van het standpunt van de varende colle ga's. Gistermorgen reageerden zij verslagen op Hartmann's me dedeling. Ook hijzelf heeft er moeite mee. „Olau is de afgelo pen twintig jaar een begrip in de regio geworden. En dat maakt je bitter, vooral omdat je hier van uit Vlissingen niet kunt ingrij pen." VERVOLG OP ZEELAND - C1 Van onze verslaggever Vlissingen - Olau Line stopt met de veerdienst Vlissingen- Sheerness. De twee luxe schepen die nu de dienst on derhouden gaan binnen af zienbare tijd uit de vaart. Zij worden verkocht of verhuurd aan andere rederijen. Voor de 461 opvarenden - voornamelijk Duitsers en Engelsen - wordt ontslag aangevraagd. Dit besluit is maandagavond laat genomen tijdens een aandeelhoudersver gadering in Hamburg, zetel van de Olau-Line. Het 130 man tellend personeel bij de terminal in Vlissingen is nog in dienst gehouden. Ge poogd wordt de rechten van de veerdienst, en eventueel de naam, te verkopen. General ma nager van Olau Benelux, D. Hartmann zegt wel brood te zien in voortzetting van de dienst. De aandeelhouders besloten maandagavond gelijktijdig af te zien van een voorgenomen ruil tussen schepen van de Olau-Line en zusterbedrijf TT-Iine. De kleinere TT-schepen, met veel minder bemanning, zouden een aanzienlijke kostenbesparing op de dienst hebben opgeleverd. Voorwaarde was wel dat deze schepen gingen varen onder de vlag van goedkopere landen. Tegen deze plannen rees heftig verzet bij de Duitse vakbond OTV, omdat hoe dan ook een flink deel van de huidige beman ningen op straat zou komen te staan. Dat mondde zaterdag avond uit in een staking aan boord van de Olau Hollandia. De staking heeft kennelijk bij de Olau-aandeelhouders de deur dichtgedaan. Maandagavond laat besloten zij de handdoek in de ring te gooien. De rechten van de veerdienst komen in de verkoop. Meldt zich hiervoor een gegadigde dan is er kans op behoud van werkgele genheid van de 130 mensen bij de waldienst Vlissingen. Volgens Olau-manager Hartmann is met goedkopere schepen een goede veerdienst te behouden. In een gisteren in Hamburg uit gegeven verklaring staat dat door de verscherping van de concurrentie bij de Noordzee- veerdiensten het blijven varen onder Duitse vlag en Duitse cao- voorwaarden niet meer mogelijk is. Nadat gistermorgen het perso neel op de Vlissingse terminal van het dramatische besluit op de hoogte was gebracht, infor meerde Hartmann gistermiddag de Vervoersbonden CNV en FNV. Deze komen pas nu in beeld. Zij stonden volledig bui ten het conflict tussen beman ningen en de Olau-hoofddirectie. De bonden verwachten eigenlijk wel dat een nieuwe veerdienst in het leven wordt geroepen. Zo'n veerdienst kan dan van start met goed ingewerkt personeel. Eersel - Onbekenden be zorgden pastoor R. Kersse- makers uit Hoogeloon giste rochtend een lugubere ver rassing. Ze hadden 's nachts een reegeit met spijkers vastgetimmerd aan de voor deur van 'zijn' parochie kerk. Het is de pastoor een 'vol slagen raadsel' wat achter het voorval zit. „Maar de actie is beslist niet tegen mij of de kerk gericht," zegt Kerssemakers. De politie vermoedt dat het een wraakactie van stropers is. Vorige week zijn drie stropers in het buitengebied van het nabijgelegen Bladel gearresteerd. De vrije val van het CDA in de opiniecijfers lijkt tot staan te zijn gebracht. De partij stijgt deze week met 23,5 procent zelfs een fractie in de kiezersgunst naar 36 zetels. PvdA, WD en D66 strijden van week tot week om de tweede plaats. Dat leert de gisteren gepresenteerde 'Politieke Barometer' van bureau Inter/View in opdracht van het persbureau ANP en de actualiteitenrubriek Nova. De enquête is gehouden tot en met maandag 14 maart. Het effect van de omstreden uitlatingen van WD-lijsttrekker Bolkestein zondag over de opvang van asielzoekers, is in de cijfers nog te verwaarlozen. De WD moet ten opzichte van vorige week wel twee zetels prijsgeven. De liberalen staan nu op 28 zetels (een flinke winst van zes) en zijn in de peiling voorbijgestreefd door D66 (30). De PvdA blijft het onverminderd slecht doen met 28 zetels. GroenLinks komt uit op 12 zetels, de CD op 6. Breda - Het toelatingsbeleid voor asielzoekers verdeelt de Nederlandse bevolking. Een grote minderheid vindt dat er in Nederland te veel asielzoekers zijn: 43,7 procent. Slechts 8,8 procent ziet er graag meer komen. Uit een enquête in opdracht van deze krant blijkt 38 procent te vinden dat er voldoende asiel zoekers zijn, zonder daarmee te zeggen dat het toelatingsbeleid strenger moet. In ieder geval heeft 53 procent bezwaren tegen het alleen toelaten van Europese (Bosnische) vluchtelingen. Het Tilburgse Buro M-4 Markt onderzoek ondervroeg 513 men sen van 18 jaar en ouder over een strenger asielbeleid naar aanleiding van het plan dat WD-leider Bolkestein zondag ontvouwde om alleen Europese asielzoekers toe te laten in Ne derland. 53 procent vindt Bol kestein te streng. 41,1 procent is het met hem eens en van die groep wil acht procent verder gaan. De consequentie van zo'n beleid is dat Nederland het internatio nale vluchtelingenverdrag op zegt. Daar schrikken veel men sen voor terug. Terwijl 41,1 pro cent zich kan vinden in een beleid dat alleen asielzoekers uit Europa toelaat, vindt slechts 21,2 procent dat Nederland het vluchtelingenverdrag moet op zeggen. Zeventig procent is voor handhaving van het verdrag. VERVOLG OP PAGINA A2 (ADVERTENTIES) In al onze winkels met een 3 een 4 of een 5 op de deur nü de eerste lentebodem. Speciaal voor u gehaald uit Zuid Engeland waar het klimaat milder is dan hier Neem twee bosjes mee en maak er lekker een vroeg voorjaar van. 2 bossen nsJVJ Deze aanbieding geldt zolang de voorraad strekt. REEGEIT Dit woord is vandaag in het nieuws. Een van de vele. Een krant vol. Nu de daad bij het woord: een echte Parker Roller-pen voor u, met uw woord(en) naar keuze erin gegraveerd, als u een nieuwe abonnee opgeeft. U de pen, de nieuwe abonnee om te beginnen twee weken de krant gratis. Noteer als nieuwe abonnee: Naam: Adres: Postcode:Plaats: Telefoon (voor controle bezorging): De nieuwe abonnee betaalt per: (prijzen v.a. 1 januari 1994) kwartaal acceptgiro 87.20 kwartaal automatisch84.70 maand automatisch 29.05 bank/gironr De Parkerpen zenden aan: Naam: Adres: Postcode:Plaats:. In de pen moet komen te staan: (max, 15 letters) De pen wordt opgestuurd zodra wij het eerste abonnementsgeld ontvan gen hebben. Stuur deze bon in een open envelop zonder postzegel naar Dagblad De Stem, Antwoord nummer 112, 4800 VB Breda. 0E stem; een krant die je wat zegt

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 1