Olau stopt met veerdienst
Oplichting van Fokker kon door falende controle
'Gee/ ons maar twee schepen.
Vluchtelingenbeleid
verdeelt Nederland
VROEG VOORJAAR
mm'
"rancis terug
ii Roosendaal
Navo moet veel
eerder ingrijpen'
Opruiming
bij PSV
Belgische
topkok stopt
Luxe schepen worden verkocht of verhuurd; ontslag voor 461 opvarenden
Econoinie-debat
van drie uur
750 banen op de
tocht bij V&D
'Beatrix wilde
niet trouwen
in Amsterdam'
EU-toetreding
Noorwegen geen
probleem meer
Brenda Schultz
klopt Sanchez
Directeur Hartmann van Olau vecht voor behoud veerdienst
Een reegeit
op de kerkdeur
Narcissen, O CO
het weer
-0^-
STEM
71
osiv'ooozis1
111
WOENSDAG 16 MAART 1994
LOS EXEMPLAAR: MAANDAG T/M VRIJDAG: 1,75 - ZATERDAG: 2,00
Maartse buien
Gisteren was het slecht,
vandaag wordt het niet
veel beter. Naast een
stevige westenwind vallen
er maartse buien. De lente
is verzoek.
oosendaal - Francis Peeters, de
tienjarige scholiere uit Roo-
jndaal, is terecht. Het meisje,
at sinds vrijdag 4 maart werd
ermist, belde gistermiddag om
wart voor zes zelf vanuit Am-
jrdam naar huis. Vijf kwartier
iter stond vader Jan Peeters in
hoofdstad om zijn verloren
achter op te pikken.
'ermand door emoties en be-
iorlijk in de war arriveerde ze
jsteravond in de ouderlijke wo-
ing aan de Galmeidijk in Roo-
indaal. „Een pak van ons hart
t ze terug is," aldus vader
ters.
iarajevo - De Navo moet sneller
igrijpen als VN-troepen in
losnië worden aangevallen. Dat
inden de Amerikaanse minister
ran Defensie en twee VN-gene-
aals in Bosnië. Bij een aanval
pp Franse VN'ers, afgelopen
wekend, duurde het drie uur
ter de VN-leiding een beslissing
tam.
I ZIE BUITENLAND - A4
Eindhoven - Adri van Tiggelen,
Berry van Aerle, Juul Ellerman
Bwalya Kalusha hebben gis
teren officieel te horen gekregen
at het PSV-bestuur een ont-
iagvergunning voor hen zal
aanvragen. Maandag al hoorde
Wim Kieft dat hij wegmoet.
Eerder hadden Hans van Breu-
kelen, Erwin Koeman en Jan
Heintze ook gehoord dat ze moe
ten vertrekken. De eerste diende
zelf zijn ontslag in. Voor Koe-
ligt een ontslagaanvraag
van PSV bij het arbeidsbureau,
Heintze krijgt geen nieuw con
tract aangeboden.
Over het aanblijven van trainer
Aad de Mos, die ook voor vol-
tend seizoen nog een contract
leeft, heeft PSV nog geen beslis
sing genomen.
ZIE OOK SPORT - B2
Brussel - De Belgische topkok
Pierre Romeyer houdt het voor
gezien. Na een carrière van vijf
tig jaar, waarin hij drie Miche-
lin-sterren voor zijn restaurant
la Maison de Bouche bin
nensleepte, hangt Romeyer eind
maart zijn koksmuts aan de wil-
De chef-kok kondigde zijn
afscheid gisteren met tranen in
Vari onze verslaggeefster
Breda - Hoe is het mogelijk
dat boekhouder E. de R. een
paar jaar lang op een bijna
knullige wijze zijn werkgever
Fokker-Woensdrecht kon op
lichten voor een bedrag van
bijna een half miljoen, zonder
dat er iemand onraad rookt?
„Dat kon alleen omdat er bij
Fokker sprake was van een fa
lende interne controle op de ver
werking van gelden," gaf advo
caat W. Lensink gisteren voor de
Bredase rechtbank zelf het ant
woord. „Bovendien was er een
verstrengeling van bevoegdhe
den en werd er stelselmatig de
hand gelicht met de vastgestelde
procedures."
De R. (47), die gisteren een jaar
cel tegen zich hoorde eisen,
kwam in '82 in dienst bij Fokker.
In '88 werd hij benoemd tot
boekhouder, maar zonder duide
lijke functie-omschrijving.
„Want daar mankeerde het in
die dagen bij Fokker aan," aldus
de verdachte.
Een ding was duidelijk: officieel
was De R. niet bevoegd tot het
invoeren van nota's. Toch deed
hij dat wel, „want we hadden bij
Fokker een fnorme werkdruk
vanwege het krappe personeels
bestand." De R. voerde sinds '87
fictieve nota's in het crediteu
renbestand in, die bestemd wa
ren voor de (fictieve) levering
van apparaten door een radio-
en televisiefabrikant, en waar
voor het geld vervolgens gestort
werd op een wel bestaande reke
ning: die van zijn vrouw.
Bijna vier jaar lang kon de R. dit
ongestoord doen. In de beginja
ren schreef hij nog (fictieve) no
ta's, later bleek dat niet eens
meer nodig. De zaak kwam pas
aan het rollen toen het hoofd
van de boekhouding stuitte op
een aantal merkwaardige koers
verschillen.
Merkwaardig is wel, aldus de
verdachte, dat Fokker weinig
initiatief heeft getoond terug te
vorderen. De R. heeft inimddels
al drie ton terugbetaald. Daar
voor heeft hij zijn dure huis en
auto, die hij van de 'oplichtings
centen' had aangeschaft, weer
moeten verkopen. Hij zit nu aan
de grond. „Maar toch ben ik blij
dat het is uitgekomen."
Advocaat Lensink wees op de
zware werkdruk die er op de
afdeling financiën heerste, de
'onbeheersbare en onduidelijke'
functie-indeling bij Fokker en
hij beschuldigde het manage
ment van 'een grote dosis ge
makzucht'. Door dit alles zou De
R. gehandeld hebben in een
overspannen situatie.
De uitspraak is over twee weken.
Directeur Hartmann legt de pers uit hoe het nu verder moet. Hij ziet wel brood in voortzetting van de veerdienst.
FOTO JAAP WOLTERBEEK
Den Haag - Een nationaal tv-de-
bat van drie uur moet volgende
week donderdag een antwoord
hen te geven op de economische
problemen waarmee Nederland
worstelt. Het debat mondt uit in
een ontmoeting van onderne
mers en mensen van de 'werk-
vloer' met vertegenwoordigers
van de grote politieke partijen.
■ZIE ECONOMIE-A5
Etrecht - Bij Vroom en Drees-
Dann dreigen 750 banen te ver
dwijnen. Volgens de Diensten
bond FNV wil de warenhuiske
ten tijdens de cao-besprekingen
Wel praten over een vierdaagse
werkweek, maar verbindt V&D
laar de voorwaarde aan dat er
'een oplossing' komt voor 750
overtollige werknemers.
ZIE BINNENLAND - A3
Amsterdam (anp) - Koningin
Beatrix, toen nog prinses,
heeft in 1965 willen afzien
van Amsterdam als plaats
van haar huwelijk met Claus
van Amsberg. Zij heeft dat
toen ook in een brief geschre
ven aan de toenmalige pre
mier Cals.
Dat blijkt uit de op band inge
sproken herinneringen van voor
malig burgemeester Van Hall
van Amsterdam. Het weekblad
Vrij Nederland (VN) heeft de
uitgetikte versie daarvan onder
ogen gehad.
Van Hall vertrouwde zijn ge
dachten in 1968 aan de band toe,
waarna deze tot vorig jaar onder
embargo stonden. Volgens de in
1967 ontslagen burgemeester
schreef Beatrix de brief na over
leg met hem.
De koningin wilde met haar be
sluit de gekwetste gevoelens ont
zien van vele Amsterdammers
wegens haar keuze voor een
Duitse huwelijkspartner. Het
kabinet handhaafde echter zijn
keuze voor de hoofdstad. De ko
ninklijke stoet werd destijds ge
troffen door een rookbom.
Brussel (anp) - De toetreding
van Noorwegen tot de Europese
Unie is zo goed als rond. Volgens
een bron binnen de Commissie
ligt er voor het nog uitstaande
visserijprobleem tussen Noorwe
gen, Spanje en Portugal een
compromis op tafel dat door
geen van de betrokken partijen
is afgewezen.
Een daadwerkelijk akkoord
moet echter wachten op de pre
cieze stemverdeling binnen de
EU. De discussie daarover liep
gisteravond vast, omdat de Brit
ten zich verzetten tegen een 'ge
ringere' stem binnen de Unie.
Volgende week dinsdag worden
de gesprekken voortgezet.
VANDAAG IN DEZE KRANT
Brenda Schultz is verras
send doorgedrongen tot
de halve finales van het
sterk bezette tennistoer
nooi in Key Biscayne. Zij
versloeg de Spaanse
Arantxa Sanchez, de
nummer twee van de
wereldranglijst, met 1-6
7-6 6-3.
ZIE SPORT -B1
INHOUD
2 KATERNEN
Binnerv/Buitenland A2
Binnenland
A3
Buitenland
A4
Economie
A5/A6
Beurs
A6
Sport
deel B
Zeeland
deel C
Gids
deel D
RTV-programma's
D2
Van onze verslaggever
Vlissingen - „Geef ons twee
schepen en wij maken er een
formidabele veerdienst van.
Behoud van de lijn en de
werkgelegenheid van onze
mensen in Vlissingen en
Sheerness, dat is nu mijn eer
ste prioriteit."
Strijdlustig blikt Dieter Hart
mann, general-manager van
Olau Benelux in Vlissingen de
tegenover hem zitten persverte
genwoordigers aan. „De verbin
ding Vlissingen-Sheerness is een
zeer aantrekkelijke lijn. Maar
momenteel produceren wij ge
woon tegen te hoge kosten."
Ook hij werd maandagavond
laat overvallen door het bericht
dat de aandeelhouders in Ham
burg de knoop hadden doorge
hakt en wel erg drastisch de
strijd met de vakbond over het
omvlaggen en uitruilen van
schepen staakten.
Besloten werd immers de Olau-
schepen, getooid met vijf sterren
vanwege hun zeer luxe comfort,
uit de vaart te nemen en te
verkopen of verhuren. In Ham
burg weigerde men opzij te gaan
voor een staking. „Als wij niet
kunnen varen, dan zetten we de
zaak stop," zo was ongeveer de
gedachtengang.
Er hebben zich nog geen gega
digden gemeld om de lijndienst
voort te zetten. Maar het is dui
delijk dat Hartmann er wel in
gelooft. „Het mag echter niet te
lang duren. Er mag geen te groot
gat ontstaan tussen het vertrek
van de huidige schepen en het
opstarten van een nieuwe lijn
dienst."
Kleinere
Ook de hoofddirectie in Ham
burg geloofde in de veerdienst.
Echter alleen als er iets aan de
kostenkant gedaan kon worden.
Daarom de plannen om de te
dure 'ruimteveren' om te wisse
len voor niet minder luxueuze
maar met kleinere bemanningen
varende TT-schepen. „De kosten
moesten gewoon weg omlaag. Je
kunt niet tot het einde der dagen
met verliezen blijven werken".
Het klinkt wat anders dan de
optimistische taal tijdens de in
gebruikneming van de huidige
Olau Hollandia en Olau Brittan-
nia. Honderden miljoenen staken
de aandeelhouders van de Olau-
Line In de dienst op Engeland.
„Een goede beslissing in die tijd,
absoluut verantwoord," zegt
Hartmann nu.
Capaciteit
De tijden keerden zich echter.
Niemand kon voorzien dat het
Engelse pond zo'n 30 procent in
waarde ging dalen, er erg veel
meer capaciteit werd ingezet op
de andere veerdiensten over het
Kanaal en de absolute bodem
prijzen - soms voor een pond per
persoon - waarmee men heen en
weer kan varen.
Wat verbitterd wijst Hartmann
richting OTV, de grote machtige
Duitse vakbond die zich verzette
tegen omvlaggen en uitruil van
schepen. „Het is de bond voorge
rekend dat op, die manier het
mogelijk was een rendabele
dienst op te zetten." Hij ontkent
niet dat daarbij ook flink wat
ontslagen zouden vallen. „Een
deel van onze Duitse bemannin
gen had echter aan de slag kun
nen blijven. Maar, de Seebe-
triebsrat (ondernemingsraad)
weigerde zelfs om te praten over
een sociaal plan."
Petitie
Het personeel op de Vlissingse
terminal stelde zich enige tijd
terug nog als één man achter zijn
directie op. Middels een petitie
distantieerden zij zich van het
standpunt van de varende colle
ga's. Gistermorgen reageerden
zij verslagen op Hartmann's me
dedeling. Ook hijzelf heeft er
moeite mee. „Olau is de afgelo
pen twintig jaar een begrip in de
regio geworden. En dat maakt je
bitter, vooral omdat je hier van
uit Vlissingen niet kunt ingrij
pen."
VERVOLG OP ZEELAND - C1
Van onze verslaggever
Vlissingen - Olau Line stopt
met de veerdienst Vlissingen-
Sheerness. De twee luxe
schepen die nu de dienst on
derhouden gaan binnen af
zienbare tijd uit de vaart.
Zij worden verkocht of verhuurd
aan andere rederijen. Voor de
461 opvarenden - voornamelijk
Duitsers en Engelsen - wordt
ontslag aangevraagd. Dit besluit
is maandagavond laat genomen
tijdens een aandeelhoudersver
gadering in Hamburg, zetel van
de Olau-Line.
Het 130 man tellend personeel
bij de terminal in Vlissingen is
nog in dienst gehouden. Ge
poogd wordt de rechten van de
veerdienst, en eventueel de
naam, te verkopen. General ma
nager van Olau Benelux, D.
Hartmann zegt wel brood te zien
in voortzetting van de dienst.
De aandeelhouders besloten
maandagavond gelijktijdig af te
zien van een voorgenomen ruil
tussen schepen van de Olau-Line
en zusterbedrijf TT-Iine. De
kleinere TT-schepen, met veel
minder bemanning, zouden een
aanzienlijke kostenbesparing op
de dienst hebben opgeleverd.
Voorwaarde was wel dat deze
schepen gingen varen onder de
vlag van goedkopere landen.
Tegen deze plannen rees heftig
verzet bij de Duitse vakbond
OTV, omdat hoe dan ook een
flink deel van de huidige beman
ningen op straat zou komen te
staan. Dat mondde zaterdag
avond uit in een staking aan
boord van de Olau Hollandia. De
staking heeft kennelijk bij de
Olau-aandeelhouders de deur
dichtgedaan. Maandagavond
laat besloten zij de handdoek in
de ring te gooien.
De rechten van de veerdienst
komen in de verkoop. Meldt zich
hiervoor een gegadigde dan is er
kans op behoud van werkgele
genheid van de 130 mensen bij
de waldienst Vlissingen. Volgens
Olau-manager Hartmann is met
goedkopere schepen een goede
veerdienst te behouden.
In een gisteren in Hamburg uit
gegeven verklaring staat dat
door de verscherping van de
concurrentie bij de Noordzee-
veerdiensten het blijven varen
onder Duitse vlag en Duitse cao-
voorwaarden niet meer mogelijk
is.
Nadat gistermorgen het perso
neel op de Vlissingse terminal
van het dramatische besluit op
de hoogte was gebracht, infor
meerde Hartmann gistermiddag
de Vervoersbonden CNV en
FNV. Deze komen pas nu in
beeld. Zij stonden volledig bui
ten het conflict tussen beman
ningen en de Olau-hoofddirectie.
De bonden verwachten eigenlijk
wel dat een nieuwe veerdienst in
het leven wordt geroepen. Zo'n
veerdienst kan dan van start met
goed ingewerkt personeel.
Eersel - Onbekenden be
zorgden pastoor R. Kersse-
makers uit Hoogeloon giste
rochtend een lugubere ver
rassing. Ze hadden 's nachts
een reegeit met spijkers
vastgetimmerd aan de voor
deur van 'zijn' parochie
kerk.
Het is de pastoor een 'vol
slagen raadsel' wat achter
het voorval zit. „Maar de
actie is beslist niet tegen mij
of de kerk gericht," zegt
Kerssemakers.
De politie vermoedt dat het
een wraakactie van stropers
is. Vorige week zijn drie
stropers in het buitengebied
van het nabijgelegen Bladel
gearresteerd.
De vrije val van het CDA in de opiniecijfers lijkt tot staan te
zijn gebracht. De partij stijgt deze week met 23,5 procent zelfs
een fractie in de kiezersgunst naar 36 zetels. PvdA, WD en D66
strijden van week tot week om de tweede plaats.
Dat leert de gisteren gepresenteerde 'Politieke Barometer' van
bureau Inter/View in opdracht van het persbureau ANP en de
actualiteitenrubriek Nova. De enquête is gehouden tot en met
maandag 14 maart.
Het effect van de omstreden uitlatingen van WD-lijsttrekker
Bolkestein zondag over de opvang van asielzoekers, is in de
cijfers nog te verwaarlozen. De WD moet ten opzichte van
vorige week wel twee zetels prijsgeven. De liberalen staan nu op
28 zetels (een flinke winst van zes) en zijn in de peiling
voorbijgestreefd door D66 (30).
De PvdA blijft het onverminderd slecht doen met 28 zetels.
GroenLinks komt uit op 12 zetels, de CD op 6.
Breda - Het toelatingsbeleid voor asielzoekers verdeelt de
Nederlandse bevolking. Een grote minderheid vindt dat er in
Nederland te veel asielzoekers zijn: 43,7 procent. Slechts 8,8
procent ziet er graag meer komen.
Uit een enquête in opdracht van
deze krant blijkt 38 procent te
vinden dat er voldoende asiel
zoekers zijn, zonder daarmee te
zeggen dat het toelatingsbeleid
strenger moet. In ieder geval
heeft 53 procent bezwaren tegen
het alleen toelaten van Europese
(Bosnische) vluchtelingen.
Het Tilburgse Buro M-4 Markt
onderzoek ondervroeg 513 men
sen van 18 jaar en ouder over
een strenger asielbeleid naar
aanleiding van het plan dat
WD-leider Bolkestein zondag
ontvouwde om alleen Europese
asielzoekers toe te laten in Ne
derland. 53 procent vindt Bol
kestein te streng. 41,1 procent is
het met hem eens en van die
groep wil acht procent verder
gaan.
De consequentie van zo'n beleid
is dat Nederland het internatio
nale vluchtelingenverdrag op
zegt. Daar schrikken veel men
sen voor terug. Terwijl 41,1 pro
cent zich kan vinden in een
beleid dat alleen asielzoekers uit
Europa toelaat, vindt slechts
21,2 procent dat Nederland het
vluchtelingenverdrag moet op
zeggen. Zeventig procent is voor
handhaving van het verdrag.
VERVOLG OP PAGINA A2
(ADVERTENTIES)
In al onze winkels met
een 3 een 4 of een 5 op
de deur nü de eerste
lentebodem. Speciaal
voor u gehaald uit
Zuid Engeland waar het
klimaat milder is dan hier
Neem twee bosjes mee
en maak er lekker
een vroeg voorjaar van.
2 bossen nsJVJ
Deze aanbieding geldt zolang de voorraad strekt.
REEGEIT
Dit woord is vandaag in het nieuws. Een van de vele. Een krant vol. Nu de
daad bij het woord: een echte Parker Roller-pen voor u, met uw woord(en)
naar keuze erin gegraveerd, als u een nieuwe abonnee opgeeft. U de pen,
de nieuwe abonnee om te beginnen twee weken de krant gratis.
Noteer als nieuwe abonnee:
Naam:
Adres:
Postcode:Plaats:
Telefoon (voor controle bezorging):
De nieuwe abonnee betaalt per: (prijzen v.a. 1 januari 1994)
kwartaal acceptgiro 87.20 kwartaal automatisch84.70
maand automatisch 29.05 bank/gironr
De Parkerpen zenden aan:
Naam:
Adres:
Postcode:Plaats:.
In de pen moet komen te staan: (max, 15 letters)
De pen wordt opgestuurd zodra wij het eerste abonnementsgeld ontvan
gen hebben. Stuur deze bon in een open envelop zonder postzegel naar
Dagblad De Stem, Antwoord nummer 112, 4800 VB Breda.
0E stem; een krant die je wat zegt