Voo rj a a rs m odei
Sober en sereen
'94
lacques
Temps
Er valt nog genoeg af te kijken van andere volkeren
gedurfd
iringen
fen
leuren
DE STEM
E3
De overdaad aan sieraden van het blije hippiemeisje is voorbij
ïDAG 15 MAART
Markt 25 Terneuzen
Tel. 01150-97127
tt er voor,
l'gte blijft van
accessoires.
|s langs!
DINSDAG 15 MAART 1994
Extra dimensie in Londen
Door Aïda Jaber
Ook de Engelse ontwerpers ge
bruiken de wereld als inspira
tiebron voor hun collecties.
Aziatische en Afrikaanse in
vloeden drukken een belangrijk
stempel op de nieuwe mode.
Niet alleen de kleuren, prints
(zoals batik) en stoffen (katoen,
linnen), maar ook de lijnen en
vormen van de kledingstukken,
die zo typerend zijn voor ethni-
sche groepen en volkeren, dien
den als voorbeeld voor zomerse
creaties.
Aziatische en. Afrikaanse volkeren
hebben, vaak een rijke en lange
cultuur waar kleding een belangrijk
deel van uitmaakt. Kleding is voor
etnische groepen met name een ma
nier aan de buitenwereld de mate
van welgesteldheid te tonen. Zo is
de sari - de traditionele kleding van
de Indiase vrouw - er in vele soor
ten. De arme bewoonster van de
sloppenwijk draagt een synthe
tische sari en de zakenvrouw heeft
'zijden versies in haar kast hangen
met veel brokaat.
Moeite
Dat de mode-ontwerpers zich mas
saal richten op Oosterse en oriën
taalse kleding is niet zo vreemd,
aangezien ze de laatste jaren veel
moeite hebben iets vernieuwends te
bedenken. Bovendien wil de mode
bewuste vrouw anno 1994 er leuk
uitzien, maar haar kleding mag niet
ongemakkelijk zitten. Ze moet zich
er goed in kunnen bewegen en mee
naar haar werk kunnen. Waarom
dan niet eens kijken hoe vrouwen in
Aziatische en Afrikaanse landen
dat doen, moeten de designers ge
dacht hebben.
De oriëntaalse en Oosterse kleding
accentueert het vrouwelijke
lichaam op een stijlvolle en fanta
sievolle manier, vooral de rok en
jurk spelen een belangrijke rol. De
Britse ontwerpers hebben er, net als
hun collega's uit andere landen,
unaniem voor gekozen deze kle
dingstukken tot belangrijkste zo-
meritems te bombarderen.
Vooral de sarong is een belangrijk
onderdeel van de zomergarderobe.
Het van oorsprong Indonesische
kledingstuk is op het eerste oog
niets meer dan een doek die om de
heup gewikkeld is. Een heel een
voudig kledingstuk, waarin Indone
sische vrouwen zich gemakkelijk
kunnen bewegen tijdens bijvoor
beeld hun werk in de rijstvelden.
Dichtgenaaid
De mode-ontwerpers naaien de zij
naden van de sarong dicht en laten
over het voorpand nog een stuk stof
hangen dat in de heupband wordt
vastgemaakt. Met een blazertje of
transparante blouse oogt de sarong
chic. Met een kort strak topje,
waarbij de buik bloot blijft, is het
juist weer heel trendy. En de rok
krijgt, evenals de jurk (variërend
van de kaftan mini, enkellang,
wijd en strak) een heel eigentijds
karakter door de stevige stappers
die er volgens de Engelse toonaan
gevende ontwerpers onder gedragen
moeten worden. Het op en top vrou
welijke silhouet krijgt daardoor iets
stoers en tegelijkertijd oogt het ei
genwijs.
Ook de doorzichtige wijde harem
broek heeft veel Britse ontwerpers
aan het denken gezet. Over het
algemeen worden deze zomer wijde
broeken gedragen: met bandplooien
en wijde pijpen. De lichte stoffen
zorgen voor een zwierig effect. Ook
voor de mannenmode is over de
grenzen gekeken. Zo zijn er bij
voorbeeld de Nehru- en Mao-jasjes,
geïnspireerd op de kleding die deze
respectievelijk Indiase en Chinese
staatsmannen in hun tijd droegen.
Het kenmerk: een knoopsluiting tot
aan het opstaande kraagje, geen
Niet nieuw
Eigenlijk valt niets aan te merken
op de cultuurmix die momenteel
centraal staat in de mode. Nieuw is
het niet. Ontwerpers als Rifat Oz-
bek (van geboorte Turks en opge
groeid in Engeland) en Azzedine
Alaïa (opgegroeid in Tunesië en nu
werkzaam in Parijs) maken al jaren
dankbaar gebruik van de Oosterse
kledingideeën die ze verwerken tot
eigentijdse creaties. Wat dat betreft
kunnen de designers voorlopig
vooruit: er valt nog genoeg af te
kijken van andere volkeren.
Door Ilse Wetzel
Rinkelende armbanden,
kleurrijke kettingen en opval
lende ringen kunnen weer te
rug in de curiosa-kast voor
een volgende revival. De over
daad aan sieraden van het
blije hippie-meisje van vorige
zomer is weer voorbij. De
nieuwe mode is sober van lijn,
meestal uni van kleur en sie
raden of andere toevoegingen
mogen de sensuele, serene uit
straling niet verstoren.
Op de catwalks van Milaan en
Parijs droegen de meeste manne
quins vaak helemaal geen siera
den, maar een kleine tatouage of
tekening boven de enkel of op de
schouder.
Extremen
Het weinige aan sieraden dat
getoond werd bestaat overigens
uit extremen. Enerzijds heel
klassiek en gemaakt van natuur
lijke materialen: pareltjes of
schelpjes bij Rifat Ozbek en
snoeren van grote bruine bonen
bij Giorgio Armani. Anderzijds
wild met een erotisch trekje en
geïnspireerd door de piercing-ra-
ge zoals de neus-oor ketting van
Jean Paul Gaultier. Gianni
Versace gebruikt bij zijn neo-
punk-kleding grote veilig-
heidspelden als sluiting en tevens
als accessoire.
Of er nu mini of lang gedragen
wordt, de natuurlijke onschuld
en het zachte silhouet moeten
ondersteund worden door make
up. Zongebruinde gezichten zijn
al een aantal seizoenen niet meer
interessant. De huid moet een
natuurlijke kleur en glans heb
ben en ogen en lippen moeten de
indruk geven dat geen enkel
kleurstofje is opgebracht.
Een open oogopslag met schadu
wen van vage blauwe (Guerlain),
groene of aardetinten (van bij
voorbeeld Theatre) en nauwelijks
zichtbare eyeliners vervangen de
doordringende oogopslag van
zwart omrande ogen. En ook de
lippen mogen niet opvallen. Zo
Houten kettingen, vooral véél.
brengt Chanel lippenstiften in
warm caramel en lichtgevend
zacht koraal. Nagels krijgen een
lichte parelmoerglans of zijn ge
woon beige gelakt.
Het haar - kort of lang - valt
gewoon recht naar beneden of
wordt strak naar achter gekamd.
Als het aan de ontwerpers ligt
zullen kappers de komende tijd
veel krullen moeten gladstrijken
en zal er weinig vraag zijn naar
rechtopstaande of opgeknipte
haardrachten. Zelfs de populaire
pony op het voorhoofd is verdwe
nen.
Bij de show van Versace droegen
de mannequins het lange haar in
nonchalante slierten. En bij Ka
tharine Hamnett en Max Mara
werden de pony's van de manne
quins met een aantal schuif
speldjes van het voorhoofd weg
gehouden.
Er is dus weinig opsmuk nodig
om er de komende zomer up-to-
date uit te zien. Want ook andere
accessoires getuigen van die so
berheid. De ceintuurs worden
minder grof en zijn van canvas.
Tassen zijn van zacht leer en
verliezen definitief alle hoekige
zakelijkheid.
De schoenenmode loopt in de pas
met het comfort van de kleding.
Zandkleuren voeren daarbij de
boventoon, de hak is beduidend
hoger en er is meer gebruik ge
maakt van natuurlijke materia
len in de zolen, zoals kurk en
bamboe. Platte enkellaarsjes van
linnen worden afgewisseld met
dunne, hooggehakte muiltjes of
met wat ruig uitziende sandalen.
En bij elk type schoen kan een
sokje of kniekousje gedragen
worden. De vreselijk lelijke com
binatie van zwarte sandalen met
witte sokjes zal een must blijken
onder mini.
Kniekousjes
Het enige onderdeel van het lijf
dat versierd mag worden en alle
aandacht moet trekken zijn de
benen. Onder micro-mini's horen
kanten kniekousjes of gekleurde
kousen -de zogenaamde hold
ups - waarvan de kanten randen
tot een paar centimeter onder de
zoom van het rokje reiken.
Zij vormen een perfecte aanvul
ling op de nieuwe roklengte. In
ieder geval is dit een combinatie
die in gewone winkelstraten geen
déja-vu gevoel oproept. Dit aan
zicht was tot nu slechts aanwezig
in de intimiteit van sommige
slaapkamers of besloten clubs.
Paul Costelloe: eigenwijs silhouet.
FOTO LYDIA VAN DER MEER
Nieuwe soberheid met oude bekenden als het Bretonse shirt en wijde
broek met noppendessin.
FOTO LAURA ASHLEY
Natuurlijke materialen verwerkt in simpele schoenen Manfield
Sobere styling en bijzondere details voor herenschoenen (Manfield).
Bella Freudjurk met eigentijds karakter.
FOTO LYDIA VAN DER MEER