Voo rj a a rs m odei Sober en sereen '94 lacques Temps Er valt nog genoeg af te kijken van andere volkeren gedurfd iringen fen leuren DE STEM E3 De overdaad aan sieraden van het blije hippiemeisje is voorbij ïDAG 15 MAART Markt 25 Terneuzen Tel. 01150-97127 tt er voor, l'gte blijft van accessoires. |s langs! DINSDAG 15 MAART 1994 Extra dimensie in Londen Door Aïda Jaber Ook de Engelse ontwerpers ge bruiken de wereld als inspira tiebron voor hun collecties. Aziatische en Afrikaanse in vloeden drukken een belangrijk stempel op de nieuwe mode. Niet alleen de kleuren, prints (zoals batik) en stoffen (katoen, linnen), maar ook de lijnen en vormen van de kledingstukken, die zo typerend zijn voor ethni- sche groepen en volkeren, dien den als voorbeeld voor zomerse creaties. Aziatische en. Afrikaanse volkeren hebben, vaak een rijke en lange cultuur waar kleding een belangrijk deel van uitmaakt. Kleding is voor etnische groepen met name een ma nier aan de buitenwereld de mate van welgesteldheid te tonen. Zo is de sari - de traditionele kleding van de Indiase vrouw - er in vele soor ten. De arme bewoonster van de sloppenwijk draagt een synthe tische sari en de zakenvrouw heeft 'zijden versies in haar kast hangen met veel brokaat. Moeite Dat de mode-ontwerpers zich mas saal richten op Oosterse en oriën taalse kleding is niet zo vreemd, aangezien ze de laatste jaren veel moeite hebben iets vernieuwends te bedenken. Bovendien wil de mode bewuste vrouw anno 1994 er leuk uitzien, maar haar kleding mag niet ongemakkelijk zitten. Ze moet zich er goed in kunnen bewegen en mee naar haar werk kunnen. Waarom dan niet eens kijken hoe vrouwen in Aziatische en Afrikaanse landen dat doen, moeten de designers ge dacht hebben. De oriëntaalse en Oosterse kleding accentueert het vrouwelijke lichaam op een stijlvolle en fanta sievolle manier, vooral de rok en jurk spelen een belangrijke rol. De Britse ontwerpers hebben er, net als hun collega's uit andere landen, unaniem voor gekozen deze kle dingstukken tot belangrijkste zo- meritems te bombarderen. Vooral de sarong is een belangrijk onderdeel van de zomergarderobe. Het van oorsprong Indonesische kledingstuk is op het eerste oog niets meer dan een doek die om de heup gewikkeld is. Een heel een voudig kledingstuk, waarin Indone sische vrouwen zich gemakkelijk kunnen bewegen tijdens bijvoor beeld hun werk in de rijstvelden. Dichtgenaaid De mode-ontwerpers naaien de zij naden van de sarong dicht en laten over het voorpand nog een stuk stof hangen dat in de heupband wordt vastgemaakt. Met een blazertje of transparante blouse oogt de sarong chic. Met een kort strak topje, waarbij de buik bloot blijft, is het juist weer heel trendy. En de rok krijgt, evenals de jurk (variërend van de kaftan mini, enkellang, wijd en strak) een heel eigentijds karakter door de stevige stappers die er volgens de Engelse toonaan gevende ontwerpers onder gedragen moeten worden. Het op en top vrou welijke silhouet krijgt daardoor iets stoers en tegelijkertijd oogt het ei genwijs. Ook de doorzichtige wijde harem broek heeft veel Britse ontwerpers aan het denken gezet. Over het algemeen worden deze zomer wijde broeken gedragen: met bandplooien en wijde pijpen. De lichte stoffen zorgen voor een zwierig effect. Ook voor de mannenmode is over de grenzen gekeken. Zo zijn er bij voorbeeld de Nehru- en Mao-jasjes, geïnspireerd op de kleding die deze respectievelijk Indiase en Chinese staatsmannen in hun tijd droegen. Het kenmerk: een knoopsluiting tot aan het opstaande kraagje, geen Niet nieuw Eigenlijk valt niets aan te merken op de cultuurmix die momenteel centraal staat in de mode. Nieuw is het niet. Ontwerpers als Rifat Oz- bek (van geboorte Turks en opge groeid in Engeland) en Azzedine Alaïa (opgegroeid in Tunesië en nu werkzaam in Parijs) maken al jaren dankbaar gebruik van de Oosterse kledingideeën die ze verwerken tot eigentijdse creaties. Wat dat betreft kunnen de designers voorlopig vooruit: er valt nog genoeg af te kijken van andere volkeren. Door Ilse Wetzel Rinkelende armbanden, kleurrijke kettingen en opval lende ringen kunnen weer te rug in de curiosa-kast voor een volgende revival. De over daad aan sieraden van het blije hippie-meisje van vorige zomer is weer voorbij. De nieuwe mode is sober van lijn, meestal uni van kleur en sie raden of andere toevoegingen mogen de sensuele, serene uit straling niet verstoren. Op de catwalks van Milaan en Parijs droegen de meeste manne quins vaak helemaal geen siera den, maar een kleine tatouage of tekening boven de enkel of op de schouder. Extremen Het weinige aan sieraden dat getoond werd bestaat overigens uit extremen. Enerzijds heel klassiek en gemaakt van natuur lijke materialen: pareltjes of schelpjes bij Rifat Ozbek en snoeren van grote bruine bonen bij Giorgio Armani. Anderzijds wild met een erotisch trekje en geïnspireerd door de piercing-ra- ge zoals de neus-oor ketting van Jean Paul Gaultier. Gianni Versace gebruikt bij zijn neo- punk-kleding grote veilig- heidspelden als sluiting en tevens als accessoire. Of er nu mini of lang gedragen wordt, de natuurlijke onschuld en het zachte silhouet moeten ondersteund worden door make up. Zongebruinde gezichten zijn al een aantal seizoenen niet meer interessant. De huid moet een natuurlijke kleur en glans heb ben en ogen en lippen moeten de indruk geven dat geen enkel kleurstofje is opgebracht. Een open oogopslag met schadu wen van vage blauwe (Guerlain), groene of aardetinten (van bij voorbeeld Theatre) en nauwelijks zichtbare eyeliners vervangen de doordringende oogopslag van zwart omrande ogen. En ook de lippen mogen niet opvallen. Zo Houten kettingen, vooral véél. brengt Chanel lippenstiften in warm caramel en lichtgevend zacht koraal. Nagels krijgen een lichte parelmoerglans of zijn ge woon beige gelakt. Het haar - kort of lang - valt gewoon recht naar beneden of wordt strak naar achter gekamd. Als het aan de ontwerpers ligt zullen kappers de komende tijd veel krullen moeten gladstrijken en zal er weinig vraag zijn naar rechtopstaande of opgeknipte haardrachten. Zelfs de populaire pony op het voorhoofd is verdwe nen. Bij de show van Versace droegen de mannequins het lange haar in nonchalante slierten. En bij Ka tharine Hamnett en Max Mara werden de pony's van de manne quins met een aantal schuif speldjes van het voorhoofd weg gehouden. Er is dus weinig opsmuk nodig om er de komende zomer up-to- date uit te zien. Want ook andere accessoires getuigen van die so berheid. De ceintuurs worden minder grof en zijn van canvas. Tassen zijn van zacht leer en verliezen definitief alle hoekige zakelijkheid. De schoenenmode loopt in de pas met het comfort van de kleding. Zandkleuren voeren daarbij de boventoon, de hak is beduidend hoger en er is meer gebruik ge maakt van natuurlijke materia len in de zolen, zoals kurk en bamboe. Platte enkellaarsjes van linnen worden afgewisseld met dunne, hooggehakte muiltjes of met wat ruig uitziende sandalen. En bij elk type schoen kan een sokje of kniekousje gedragen worden. De vreselijk lelijke com binatie van zwarte sandalen met witte sokjes zal een must blijken onder mini. Kniekousjes Het enige onderdeel van het lijf dat versierd mag worden en alle aandacht moet trekken zijn de benen. Onder micro-mini's horen kanten kniekousjes of gekleurde kousen -de zogenaamde hold ups - waarvan de kanten randen tot een paar centimeter onder de zoom van het rokje reiken. Zij vormen een perfecte aanvul ling op de nieuwe roklengte. In ieder geval is dit een combinatie die in gewone winkelstraten geen déja-vu gevoel oproept. Dit aan zicht was tot nu slechts aanwezig in de intimiteit van sommige slaapkamers of besloten clubs. Paul Costelloe: eigenwijs silhouet. FOTO LYDIA VAN DER MEER Nieuwe soberheid met oude bekenden als het Bretonse shirt en wijde broek met noppendessin. FOTO LAURA ASHLEY Natuurlijke materialen verwerkt in simpele schoenen Manfield Sobere styling en bijzondere details voor herenschoenen (Manfield). Bella Freudjurk met eigentijds karakter. FOTO LYDIA VAN DER MEER

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21