1
DE STEM
4Mijn ambitie is volwassen worden'
suske wiske
Frank van Aken wint
Deutekom Concours
Little Voicleuk.
toch om te huilen
UIT
hambone
Muzikanten smeerolie van poëzienacht
DESTEM
Sylvia Millecam: een gewone, aardige, gevoelige, gelovige, warme vrouw.
RADIO 1
Fik hB6l uur en 7.30, 8.30, 12.30,
Ï330 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. NCRV: 7.07 Hier en Nu
is 45 en 11.45 Kerkelijke actualitei
ten I EO: 12.07 Tijdsein. VOO: 14.05
Nieuwsradio. EO: 19.04 Tijdsein.
t/OO' 22.04 Veronica sportradio.
NOS: 23.07 Met het oog op morgen.
KRO: 0 04 Damokles. 1.02-7.00 Nie
mandsland
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. TROS: 7.04 De
havermoutshow. 9.04 TROS Gouden
uren. 12.04 Het hart van twee. 14.04
Tros Radio 2 - Matinee. AVRO:
17 04 Fileradio. EO: 18.04 Alle men
sen. NCRV: 19.04 Witte rozen.
20.04-24.00 Tussen acht en midder
nacht
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14.04 Carola. AKN:-15.04 Popsjop (I
en II). VOO: 17.04 Rlnkeldekinkel.
NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO:
21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht
wacht. VARA: 2.02 Mol of Mark.
AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00
Muziek voor miljoenen. 10.45 Och
tendconcert. Radio Symf. Ork. en
Groot Omroepkoor met sol. 13 04 In
antwoord op uw schrijven. VPRO:
14.00 Middagconcert. Herman
Krebbers. 16.00 De Nederlanden.
17.00 De koffer. 18.00 De wandelen
de tak. De Karen in Birma en Thai
land. 19.00 De grote oversteek.
20.02 Nieuwe maandag. NOS:
0.00-1.00 Vier na middernacht
RADIO 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en scheep-
vaartberichten. 7.05 NOS Sportief
17.30 Vroeg op-5. 8.55 Waterstan
den. AVRO: 9.02 In gesprek. 9.55
Vrijzinnig vizier. VARA: 10.02 Van
belang. 11.02 Punch. HV: 13.10 De
documentaire. 14.03 Boven het dal.
14.30 De verbeelding. VARA: 15.02
Ophef en vertier. NOS: 17.10 Radio
UIT. KZG: 17.45 Nederlands Israë
lisch Kerkgenootschap. OHM: 18.02
Maha Shivaratri. EO: 19.00 Waar
waren we ook alweer? NOS: 19.15
.Nieuws en actualiteiten in het
Turks. 19.50 Nieuws en actualitei
ten in het Marokkaans en Berbers.
20.40 Nieuws en actualiteiten in het
Chinees. EO: 21.00 Kayen rasja (Er
is hoop). 21.15 lyi haberler (Goed
nieuws). 21.30 Sin ke yat kai yam
(Goed nieuws op maandag). VOO:
22.00 Het zwarte gat NOS:
23.07-24.00 Met het oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-Nieuws: zie Radio 1. - 7.05
Brabants nieuws, actualiteiten,
sport en de krant in Brabant. 7.55
Weerman Johan Verschuuren. 8.08
Brabants nieuws. 8.11 Radio
Nieuws Centrale. 8.32 Brabants
nieuws, actualiteiten, sport en
weerman. 9.03 Brabants nieuws.
9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants
nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03
Brabants nieuws. 11.07 Van harte.
12.05 Brabants nieuws en actuali
teiten. 12.55 Bericht voor boer en
tuinder. 13.08 Brabants nieuws.
13.11 Radio Nieuws Centrale. 13.32
Brabants nieuws. 13.34 Muziek,
Brabantse prpdukties. 14.03 Bra
bants nieuws. Aansl.: Muziekkiosk.
15.03 Brabants nieuws. 15.05 Conga
Brabant. 16.03 Brabants nieuws.
Aansl.: Uitlaat. 17.05 Brabants
nieuws, actualiteiten en reacties
van luisteraars. 17.45 De agenda.
17.55-18.00 nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 het weer in de provincie. 7.2
weekend-overzicht sport 7.32 re
gionaal nieuwsoverzicht. 7.35 de
dag van... 7.45 agendatip en agenda
7.50 regionaal nieuwsoverzicht
8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 De wekelijkse column
Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua
liteiten met om 12.15 het weer in de
provincie. 12.32 regionaal nieuws
overzicht. 12.34 wegwies. 12.43 re
portage, vraaggesprek. 12.55 De
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05
Nieuws en actualiteiten met om
17.15 het weer in de provincie en
17.32 regionaal nieuwsoverzicht.
17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi
ne met om 17.55 de agenda
Sylvia Millecam:je kunt geen tv aanzetten of je komt haar wel ergens tegen. Je hoeft geen blad in te kijken of je ziet haar guitige lachebek.
Oosterhout - De Bussel. 'Little
Voice' van Jim Cartwright.
Regie: Jos Thie. Gespeeld door
o.a. Pleuni Touw en Vera
Mann. Gezien op zaterdag 12
maart. Op 8 april in Roosen
daal, 16-4 Bergen op Zoom,
22-4 Breda, 23-4 Terneuzen.
Door Marjan Mes
Een lellebel van een moeder;
luidruchtig, ordinair en altijd
druk bezig om de zorgen weg
te zuipen. De koelkast altijd
leeg, het huis een grote rot
zooi, man dood en dochter
ongelukkig. Altijd herrie en
alles fout. Pleuni Touw speelt
in de sociaal-realistische ko
medie 'Litte Voice' van Jim
Cartwright deze moeder zo
hoerig als maar kan, in glim
mende, te korte en te strakke
rokjes, die uitermate op de
lachspieren werken, en met
een vet Rotterdams accent.
Jules Deelder bewerkte dit En
gelse stuk over een smoezelig,
kansloos milieu in hard, rauw
Rotterdams jargon, vol treffende
platvloersheid en scabreuze
grappen. Jos Thie regisseerde het
voornamelijk als een kluchtige
vertoning waardoor het wrange
drama, dat dit stuk eveneens is,
gemakkelijk kan worden weg
gelachen. Bij een sterker regis
seur als Gerardjan Rijnders zou
den de rillingen je waarschijnlijk
over de rug hebben gelopen,
want 'Little Voice' is behalve
volks en banaal ook ontroerend
en poëtisch.
De ordinaire weduwe is namelijk
een wanhopige vrouw die het
niet redt in de strijd om het
bestaan. Haar ingetogen, stille
dochter maakt ze het leven zuur
met haar liederlijk gedrag
gebrek aan inleving. Het meisje
zoekt haar heil in het imiteren
van de popzangeressen op de
platen die haar vader haar na
liet. Zonder dat ze het zelf be
seft, is ze een uitzonderlijk vo
caal talent geworden. Dat wordt
ontdekt door de nieuwe vriend
van haar moeder, een Vlaamse
lefgozer (Hugo Metsers), die het
kind als ster wil lanceren in het
soundmix-circuit. Het wordt een
ramp want het verlegen meisje is
totaal ongeschikt voor exploita
tie in het openbaar. Voor de
moeder, die al haar hoop op een
beter materieel bestaan had ge
vestigd en op een huwelijk met
haar proleterige weldoener,
wordt het een vreselijke verne
dering.
De tragi-komische dubbelzin
nigheid van het stuk, dat ook in
de pauze in de foyer doorgaat
met een stukje publiekspartici
patie, komt niet helemaal uit de
verf. Bovendien is Vera Mann,
die de rol van het meisje ver
tolkt, wel een schitterende zan
geres maar niet echt een actrice.
films
GOES
-Grand Theater
20 u. Mrs. Doubtfire.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Mrs. Doubtfire.
20 u. Carlito's way.
20 u. Free Willy.
20 u. Tombstone.
20 u. The piano.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20.45 u. De dame met het hondje.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Free Willy.
- Alhambra 2
20 u. Mrs. Doubtfire.
- Alhambra 3
20 u. Carlito's way.
- Alhambra 4
20 u. Germinal.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
20 u. Mrs. Doubtfire.
20 u. The piano.
20 u. Indochine.
- Roxy 1 - 20 u. Free Willy.
- Roxy 2 - 20.15 u. Extreme justice.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
20 u. The three musketeers.
20 u. Mrs. Doubtfire.
20 u. The house of the spirits.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The 3 musketeers.
Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. Little Buddha.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Demolition man.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Free Willy.
Zaal 5 -14.30 en 20 u. Schind-
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mrs. Doubtfire.
Zaal 7 - 14.30 u. Stalingrad.
17 en 21 u. Schindler's list.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mr. Jones.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic
Park.
^WSêêêêêêbêSÊÊÊBÊ
22.30 u. Stalingrad.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Heaven and earth.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
A perfect world.
Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. The fugitive.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Robin Hood: Men in tights.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Joy Luck Club.
Zaal 15 - 14.30 en 17 u. Beetho
ven H.
20 en 22.30 u. Tombstone.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The real McCoy.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Cool runnings.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
In the name of the father.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Remains of the day.
Zaal 20 -. 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Stricking distance.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The piano.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The ice runner.
gent
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the
name of the father.
14.30 en 20 u. Schindler's list.
20 u. Ice runner.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains
of the day.
14.30, 17 en 20 u. Cool Runnings.
22.30 u. Tombstone.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free
Willy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs
Doubtfire.
20 en 22.30 u. Striking distance.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three
musketeers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real
McCoy.
20 en 22.30 u. Heaven Earth.
20 en 22.30 u. Mr. Jones.
14.30, 17 en 22.30 u. A perfect
world.
14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver
sie).
knokke
- Beverly Sereens
20 u. Striking distance.
20 u. Mrs. Doubtfire.
20 u. The age of innocence.
20 u. Mr. Jones.
Door Camiel Hamans
foto's fotopersbureau dijkstra
Enschede- Niet de wedstrijd,
hét gespreksonderwerp bij de
Deutekomconcours afgelopen
Muziekcentrum.
Onder het oor van jurylid en net
naar de English National Opera
vertrokken artistiek leider Guus
Mostart bespraken de deskundi
gen de oversteek van weer een
Brit naar Nederland. Na Audi in
Amsterdam en Aidan Lang in
Maastricht wordt nu de naam
van John Fisher genoemd als
intendant van de Nationale
Reisopera, opvolger van Opera
Forum.
Fisher (1950) is in tegenstelling
tot zijn collegae bij zijn komst
naar Enschede geen onbekende
voor Nederland. In de tweede
helft van de jaren zeventig was
hij verbonden aan De Neder
landse Opera in Amsterdam. Tot
vorig jaar was hij artistiek direc
teur van het Teatro la Fenice in
Venetië.
Het Cristina Deutekomconcours
voor jonge operazangers had een
nauwelijks verrassende uitslag.
De Haagse tenor Frank van
Aken werd de winnaar. Nanco
de Vries, bas, werd tweede en de
Heidense bariton Geert Smits
eindigde als derde. De pu
blieksprijs ging naar Fang Fang
Kong, hoewel de jury haar niet
toegelaten had tot de finale.
De verschillen tussen de finalis
ten waren minimaal, zei het ju-
maar de trainersbank vorni(je
finale van het vierde Cristina
zaterdag in het Enschedese
ryrapport. Het klonk als een
doekje voor het bloeden. Van de
drie finalisten maakte alleen
Frank van Aken, hoewel nog
student aan het Koninklijk Con-
servatorium te Den Haag, een
reeds professionele indruk.
Een omvangrijke Scandinavj.
sche herdersgestalte met een
daarbij in kracht en helderheid
passende heldentenor. Van Aken
wist, ondanks zijn neiging hier
en daar wat te forceren, de zaal
plat te krijgen. Vol melodrama
klonk zijn pastorale klacht dat
hij tevergeefs zijn best deed vre
de te vinden. Het publiek gelooi.
de hem onvoorwaardelijk.
Geert Smits bewees meer lied-
dan operazanger te zijn. Zijn
bekkentrekkerij als graaf uit 'Le
nozze di Figaro' suggereerde dal
Popeye the Sailorman zijn
krachten op Mozart beproefde.
De bas Nanco de Vries had
moeite met de laagte. Met zijn
'In diesen heil'gen Hallen', de
aria van Sarastro uit de 'Zau-
berflöte', gaf hij de indruk ver
dwaald te zijn in een rijwielher
stellerswerkplaats. Als had hij
de wagensmeer nog aan zijn
handen trachtte hij zonder suc
ces zijn Puch te starten.
Door Hans Jacobs
„Ook dat nog," zie je haar
denken.
„Ik een exibitionist," leest ze.
Het weekblad Privé gooit het
schaamteloos in full colour.
Ze schudt haar haar.
„Ze zien maar. Best. Maar ze
hadden ze niet een andere foto
kunnen nemen. Weer die jurk."
Een jurk met bloemmotief en
ferm afgezakte schouders. Een
keer heeft ze die jurk op een
feest aangehad. Daarna nooit
meer.
„Zo zie je, ik kom niet zo vaak
op feesten als ze doen geloven, ik
ben niet zo'n partybeest, anders
hadden ze wel een andere foto
van me gehad."
Ze lacht. Het doet haar niets.
Sylvia Millecam. Je kunt geen tv
aanzetten of je komt haar wel
ergens tegen. Je hoeft geen blad
in te kijken of je ziet haar guiti
ge lachebek of haar brutale,
openhartige achterwerk. Als een
gek graast ze het weiland van
haar talent af. Zo lijkt het.
Even druk
Ze schudt haar hoofd. „Dat
wordt al jaren van- me gezegd.
Wat je nu meemaakt is een haus
se van publiciteit rond de nieu
we show. Nu is het even druk,
maar ik hou het goed in de
gaten. In de zomer ben ik min
stens twee maanden vrij. Dan
doe ik niets. Al komt er een film:
nee zeg ik dan: ik ben vrij. Weet
je wat er gebeurt: in september
beginnen ze al weer te vragen:
hé wanneer kom je weer terug?
Dat is pas leuk."
„En als ik niet in De Bladen wil,
kom ik er ook niet in. Dan moet
je niet naar de première van de
Phantom of the Opera gaan. Dan
weet je dat er pers is. Dan ga je
toch gewoon naar de tweede
voorstelling. Ik kies zelf. Als ik
ergens ben, en ik wil gezien
worden, dan doen ze maar. Ik
beslis. Ik laat me niet leiden."
Ze was twaalf toen ze vanuit het
gezellige Den Haag naar het
voor haar toen koude Brabant
verhuisde. Pa had promotie ge
maakt. Dag Den Haag, hallo
Boxmeer. In Den Haag bleven
haar vriendinnen achter. Haar
eerste liefde.
Wat ze terugkreeg waren nonnen
en vreemd pratende mensen. Ze-
kende niemand. „Wat doe je
dan: dan zit je op je kamer te
huilen. Dan probeer je om je
vader die zo gelukkig was met
zijn nieuwe baan, niet ongeluk
kig te maken met mijn verdriet.
Hij is zo blij. Dat mag ik niet
verpesten. Het was een nare pe
riode."
Totdat ze die lekkere Boxmeerse
tongval onder de knie kreeg en
met de dag werd Sylvia popu
lairder op school. „Ik deed het
Brabants na, ik deed de nonnen
na. Dat vonden die meiden in de
klas prachtig. Ik ging vertellen
over Den Haag waar de scholen
gemengd waren. Ze hingen aan
mijn lippen."
Belangrijke plek
Achteraf zegt ze, toen ze een
maal het verdriet van het begin
verwerkt had, is Boxmeer een
belangrijke plek voor haar ge
worden.
„Daar heb ik de vrijheid geleerd,
de Brabantse blijheid. Carnaval
bijvoorbeeld. Heerlijk de armen
omhoog in de polonaise. Lol ma
ken om niks. Lol maken heeft
me altijd meer getrokken dan
Knoop in je Zakdoek, Ook dat Nog, Sjans, Klokhuis
en de Sylvia Millecam Show.
Sylvia Millecam: de venijnigste lachebek van het
scherm, het tv-dier, de onverwoestbare diva, het
rockende beest, de adrenaline van Hilversum, de
Jeanne d' Arc van Brabant, de onblusbare Brand van
de Achterhoek.
En Sylvia Millecam: een gewone, aardige, gevoelige,
gelovige, warme vrouw.
Sylvia en de extremen. Een ontmoeting tussen kruis
en tatoeage.
treurig zijn. Brabant, Boxmeer
heeft versterkt wat in me zat."
Sylvia als de Jeanne d' Arc van
Brabant. Als er in Ook dat Nog
een Brabantse gespeeld moet
worden, dan gebeurt dat echt.
Dan duikt er geen idioot op met
een gemaakte zachte 'g' op het
hoofd, geen Zuster Venantius.
Niet bij Sylvia. Onze Sylvia,
staat er in brieven. „Ik krijg
brieven van mensen uit Brabant
die blij zijn dat Brabants nu
eindelijk echt klinkt. Jij zet ten
minste een leuke Brabander
neer, waar we om kunnen la
chen, schrijven ze."
En ze doet het na. Zoals alleen
Sylvia Millecam dat kan. Rappe
tong, met daar boven die mee
pratende ogen: „In Eindhoven
praten ze lekker vlot. Lekkere
broodjes. Ze praten in Eindho
ven net zo snel als in Amster
dam," zegt ze om bij de achter
lijn het laatste vooroordeel over
Brabanders onderuit te halen.
„Waar het om gaat is dat je de
humor van een dialect begrijpt,
dat je zoekt naar de essentie. Je
moet het niet belachelijk maken.
Ik had het nummer 'Brand' ge
maakt, het rocknummer op z'n
Achterhoeks. Ik kwam Benny
Joling tegen van Normaal. En
die is kritisch als het gaat om
zijn dialect. Hij zei: een compli
ment voor Brand. Maar dat is
toch geen echt Achterhoeks, zei
ik toen. Klopt, zei hij. Weet ik,
maar het klinkt goed. Dat vind
ik leuk. Hij is zo kritisch. Hij
weet dat ik zijn dialect niet
belachelijk wil maken."
Soep
Sylvia de actrice. Dat verdiepen
in een rol, in het dialect en in de
types die ze speelt. „Je moet
iemand geen lollige hoed op zet
ten, maar je verdiepen in het
type. Dan wordt het iets. Ik kijk
rond. Zie iemand. Slurp de in
formatie op en maak er mijn
eigen soep van."
Levende types als dekmantel
voor de eigen emoties? „Ja," zegt
ze. „Het is toch heerlijk om een
vrijbrief te hebben om je onbe
schaamd kwaad te maken, om
beschaamd jaloers te zijn. Dat
zou je zelf nooit doen. Als ik me
klote voel ga je er lekker tegen
aan. Dat lucht soms best op. Het
lost natuurlijk geen echte pro
blemen op. Was dat maar waar,
dan ging ik nog harder werken."
En Amsterdam wordt weer op
een lach getracteerd.
Sylvia, de vrouw van uistersten.
Spannend naakt in Playboy, ex
trovert op de tv en nu heerlijk
ontspannen pratend. Tijdens de
uitreiking van de Televizierring
viel ze op in haar blote billen-
jurk, maar veel meer om het
contrast om haar hals. Een wilde
tatoeage op haar linker borst en
een gouden kruisje om haar hals.
Weer die extremen. Tussen genot
en spiritualiteit
„Ja, dat ben ik."
Gelovig
Het kruisje kreeg ze op haar
dertigste verjaardag van haar
ouders. En het is geen mode-
kruis. „Ik ben gelovig. Ik ben
katholiek opgevoed en ik ben mij
bewust van de spirituele kant
van mijn leven. Ik heb geen last
van mijn katholieke opvoeding.
Natuurlijk kan ik mij niet vin
den in de dogma's. Die zijn zo
vrouwonvriendelijk. Als er een
God is, is die zo intelligent dat
hij zich daar waarschijnlijk niet
mee bezighoudt. Ik voel me thuis
in die kerk: de Gregoriaanse mu
ziek, de wierook. In mijn huis is
de helft modern, maar staan ook
ikonen, branden religieuze kaar
sen. Dat is niet modisch. Dat zit
diep."
En de tatoeage. „Het gezien wil
len worden. Ik geloof in de fysie
ke, de geestelijke en de spirituele
aanwezigheid. In mijn leven kan
het een niet zonder het ander. Ik
vind het heerlijk om in extreme
kleding naar een feest te gaan,
maar ik zou er niet altijd in rond
willen lopen. Ik ga met zorg met
mijn lichaam om, Ik heb geen
géne om het te laten zien. Het is
heerlijk om er mee om te gaan.
Ik ben trots op mijn lijf. Vroeger
wilde ik nog meer. Maar dat
hoeft niet meer. Mijn ambitie is
volwassen geworden."
Volwassen in alles, zegt ze.
Vechten
„Daarom ben ik ook niet bang
voor mijn nieuwe show. Het is
heerlijk als het goed gaat in je
werk, maar in essentie weet ik
dat geluk iets heel anders is. Dat
je op je tachtigste je ook geluk
kig moet zijn. Dat er andere
dingen moeten zijn dan alleen
een mooi lichaam en een mooie
carrière."
De Sylvia achter de glimlach.
Vrolijk zijn en soms moeten
vechten met emoties. Twee jaar
geleden kreeg ze een telefoontje
van haar moeder. Het was mis
met haar vader. Hij lag op inten
sive care. Doe rustig, zeiden ze
tegen haar.
„Ik heb gehuild onder de
douche. Ben in de auto gestapt,
zette de cassetterecorder aan en
daar zat nog Louis Armstrong
in. De favoriet van mijn vader.
Ik heb het bandje snel afgezet,
het was zo emotioneel. Op dat
moment komt er een bus met
scholieren voorbij. Hé Sylvia van
Klokhuis. Natuurlijk wisten die
kinderen geen bal van mijn emo
ties. Met een hand heb ik terug-
gezwaaid. Ik zwaaide terwijl ik
probeerde mijn ogen te verber
gen."
„Zo ben ik. De prof, maar het
snijdt wel door je ziel."
Gelukkig kan haar vader weer
trots op haar zijn. „We lijken
heel veel op elkaar. Ik op mijn
vader, hij op mij. Mijn ouders
denken nooit dat ze iemand an
ders zijn omdat ze toevallig een
beroemde dochter hebben. Weet
je, mijn vader heeft een hele
mooie manier om trots te zijn.
Heerlijk, dat je gesteund wordt
door je ouders."
Door Guus Mater (anp)
Utrecht - De nacht valt
nooit in slaap. Dichters en
poëzieminnaars uiteindelijk
wel. Die regel van Chris van
Geel leidde de bezoekers za
terdag door de Nacht van de
Poëzie, totdat om half vier
het felle neon aanflitste.
De laatste woorden van de
laatste dichteres, Gerry van der
Linden, waren net verstomd:
„Gedicht, houd je mond."
Een bonte stoet poëten was in
het muziekcentrum Vredenburg
te Utrecht gepasseerd. Twintig
om precies te zijn, alsmede de
onverbrekelijk aan de nacht
verbonden muzikale en andere
entractes. Muzikanten en pot
senmakers als smeerolie van
een goedlopende avond poëzie.
„Kritisch publiek," constateer
de de voor ruim tweeduizend
bezoekers debuterende mime-
en soundclown Niek Boes.
Minder dan een half procent
van alle in Nederland vorig
jaar verkochte boeken was een
dichtbundel. Om dat magere
percentage wat op te krikken
heeft de Stichting Collectieve
Propaganda van het Neder
landse Boek (CPNB) de woens
dag beginnende boekenweek in
het teken van de poëzie ge
plaatst.
CPNB-direeteur Henk Kraima
mikt op een verdubbeling van
de omzet. Zelfs de naam van
het Boekenbal, dat de verkoop-
dans opent, is hiervoor aange
past. Oote Oote Boekenbal heet
het feest nu. Het voorvoegsel
verwijst naar een inmiddels de
cennia oud gedicht van de vijf
tien jaar geleden overleden Jan
Hanlo.
Bram Vermeulen, een zanger en
geen dichter, bood Remco Cam-
pert het symbolische eerste
exemplaar van de interactieve
CD 'Denkend aan de Dappper-
straat' aan. Daarop zingen Ne
derlandse zangers teksten van
Nederlandse dichters. Vermeu
len zong, in de stijl van Randy
Newman, versjes van Martin
Veltman en Campert. „Om de
gedichten aan de dichters terug
te geven," zei hij er bij.
De dichters kaatsten de poëzie
op hun beurt de zaal in. Het
optreden van H.H.ter Balkt met
zijn boerengedichten, gelezen
met onmiskenbaar oostelijk ac
cent, kreeg veel bijval. Net als
'Het Wrattenzwijn' van Rudy
Kousbroek en de dierengedich
ten van Mensje van Keulen.
Aangekondigd als 'nestor van
de nacht' bleek Kees Stip, de
grootmeester van het lichtvoe
tige vers, de perfecte keuze.
„Een beetje dichter schrijft
over de liefde en de dood,"
meldde hij ter inleiding. Stip
had ook God, de koningin, het
vaderland en Utrecht in de
aanbieding. Zijn verzamelde
gedichten 'Lachen in een
Leeuw', waarin hij lang moest
zoeken om de aardigste werkjes
op te vissen, was in de nachte
lijke uren een bestseller. Stip
moest van het spreekgestoelte
worden afgeholpen, maar hij
kan bij gelegenheden als deze
nog voor in het peloton mee.
Campert bracht de poëzie van
de 'toegankelijkste vijftiger'
Hans Andreus tot leven.
Andreus is de dichter van het
licht. Therèse Cornips las werk
van haar vroegere levenspart
ner Chr. J. van Geel. Vertaler
Marko Fondse van Vladimir
Majakovski, Jan Eijkelboom
van Derek Walcott en Peter
Verstegen van William Shake
speare.
Voor de afwisseling zorgden
Boes en het uit Roemenië af
komstige zigeunerensemble Ta-
raf de Haidouks, dat de zaal
werkelijk dol speelde.
„Poëzie is liefdewerk oud pa
pier," heeft Komrij eens ge
zegd. „Geen hond leest 't." De
schrijver, die de PC Hooftprijs
kreeg voor zijn proza, heeft in
zijn optreden in het openbaar
nooit zo'n hoge pet op gehad
van zijn poëzie. 'Vingeroefenin
gen', heeft hij zijn werk ge
noemd. Nog voor middernacht
mocht Komrij uit de losse pols
een nummertje doen.
Gezien zijn bloemlezingen is
zijn aandacht voor het literaire
erfgoed wel degelijke serieus.
Keuzes uit het werk van de
negentiende en twintigste eeuw
en de renaissance heeft Komrij
al op zijn naam staan. Nu is de
in Portugal residerende schrij
ver bezig met een bloemlezing
middeleeuwse dichtkunst.
Komrij mocht uit de losse pols een nummertje doen. foto anp