1 DE STEM 4Mijn ambitie is volwassen worden' suske wiske Frank van Aken wint Deutekom Concours Little Voicleuk. toch om te huilen UIT hambone Muzikanten smeerolie van poëzienacht DESTEM Sylvia Millecam: een gewone, aardige, gevoelige, gelovige, warme vrouw. RADIO 1 Fik hB6l uur en 7.30, 8.30, 12.30, Ï330 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. NCRV: 7.07 Hier en Nu is 45 en 11.45 Kerkelijke actualitei ten I EO: 12.07 Tijdsein. VOO: 14.05 Nieuwsradio. EO: 19.04 Tijdsein. t/OO' 22.04 Veronica sportradio. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. KRO: 0 04 Damokles. 1.02-7.00 Nie mandsland RADIO 2 Elk heel uur nieuws. TROS: 7.04 De havermoutshow. 9.04 TROS Gouden uren. 12.04 Het hart van twee. 14.04 Tros Radio 2 - Matinee. AVRO: 17 04 Fileradio. EO: 18.04 Alle men sen. NCRV: 19.04 Witte rozen. 20.04-24.00 Tussen acht en midder nacht RADIO 3 Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN:-15.04 Popsjop (I en II). VOO: 17.04 Rlnkeldekinkel. NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht wacht. VARA: 2.02 Mol of Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00 Muziek voor miljoenen. 10.45 Och tendconcert. Radio Symf. Ork. en Groot Omroepkoor met sol. 13 04 In antwoord op uw schrijven. VPRO: 14.00 Middagconcert. Herman Krebbers. 16.00 De Nederlanden. 17.00 De koffer. 18.00 De wandelen de tak. De Karen in Birma en Thai land. 19.00 De grote oversteek. 20.02 Nieuwe maandag. NOS: 0.00-1.00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheep- vaartberichten. 7.05 NOS Sportief 17.30 Vroeg op-5. 8.55 Waterstan den. AVRO: 9.02 In gesprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VARA: 10.02 Van belang. 11.02 Punch. HV: 13.10 De documentaire. 14.03 Boven het dal. 14.30 De verbeelding. VARA: 15.02 Ophef en vertier. NOS: 17.10 Radio UIT. KZG: 17.45 Nederlands Israë lisch Kerkgenootschap. OHM: 18.02 Maha Shivaratri. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 .Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualitei ten in het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. EO: 21.00 Kayen rasja (Er is hoop). 21.15 lyi haberler (Goed nieuws). 21.30 Sin ke yat kai yam (Goed nieuws op maandag). VOO: 22.00 Het zwarte gat NOS: 23.07-24.00 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-Nieuws: zie Radio 1. - 7.05 Brabants nieuws, actualiteiten, sport en de krant in Brabant. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centrale. 8.32 Brabants nieuws, actualiteiten, sport en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actuali teiten. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio Nieuws Centrale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse prpdukties. 14.03 Bra bants nieuws. Aansl.: Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. 15.05 Conga Brabant. 16.03 Brabants nieuws. Aansl.: Uitlaat. 17.05 Brabants nieuws, actualiteiten en reacties van luisteraars. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Nieuws en actualiteiten met om 7.15 het weer in de provincie. 7.2 weekend-overzicht sport 7.32 re gionaal nieuwsoverzicht. 7.35 de dag van... 7.45 agendatip en agenda 7.50 regionaal nieuwsoverzicht 8.08 Radio Nieuws Centrale. 8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten, met om 8.45 De wekelijkse column Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua liteiten met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 regionaal nieuws overzicht. 12.34 wegwies. 12.43 re portage, vraaggesprek. 12.55 De agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05 Nieuws en actualiteiten met om 17.15 het weer in de provincie en 17.32 regionaal nieuwsoverzicht. 17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi ne met om 17.55 de agenda Sylvia Millecam:je kunt geen tv aanzetten of je komt haar wel ergens tegen. Je hoeft geen blad in te kijken of je ziet haar guitige lachebek. Oosterhout - De Bussel. 'Little Voice' van Jim Cartwright. Regie: Jos Thie. Gespeeld door o.a. Pleuni Touw en Vera Mann. Gezien op zaterdag 12 maart. Op 8 april in Roosen daal, 16-4 Bergen op Zoom, 22-4 Breda, 23-4 Terneuzen. Door Marjan Mes Een lellebel van een moeder; luidruchtig, ordinair en altijd druk bezig om de zorgen weg te zuipen. De koelkast altijd leeg, het huis een grote rot zooi, man dood en dochter ongelukkig. Altijd herrie en alles fout. Pleuni Touw speelt in de sociaal-realistische ko medie 'Litte Voice' van Jim Cartwright deze moeder zo hoerig als maar kan, in glim mende, te korte en te strakke rokjes, die uitermate op de lachspieren werken, en met een vet Rotterdams accent. Jules Deelder bewerkte dit En gelse stuk over een smoezelig, kansloos milieu in hard, rauw Rotterdams jargon, vol treffende platvloersheid en scabreuze grappen. Jos Thie regisseerde het voornamelijk als een kluchtige vertoning waardoor het wrange drama, dat dit stuk eveneens is, gemakkelijk kan worden weg gelachen. Bij een sterker regis seur als Gerardjan Rijnders zou den de rillingen je waarschijnlijk over de rug hebben gelopen, want 'Little Voice' is behalve volks en banaal ook ontroerend en poëtisch. De ordinaire weduwe is namelijk een wanhopige vrouw die het niet redt in de strijd om het bestaan. Haar ingetogen, stille dochter maakt ze het leven zuur met haar liederlijk gedrag gebrek aan inleving. Het meisje zoekt haar heil in het imiteren van de popzangeressen op de platen die haar vader haar na liet. Zonder dat ze het zelf be seft, is ze een uitzonderlijk vo caal talent geworden. Dat wordt ontdekt door de nieuwe vriend van haar moeder, een Vlaamse lefgozer (Hugo Metsers), die het kind als ster wil lanceren in het soundmix-circuit. Het wordt een ramp want het verlegen meisje is totaal ongeschikt voor exploita tie in het openbaar. Voor de moeder, die al haar hoop op een beter materieel bestaan had ge vestigd en op een huwelijk met haar proleterige weldoener, wordt het een vreselijke verne dering. De tragi-komische dubbelzin nigheid van het stuk, dat ook in de pauze in de foyer doorgaat met een stukje publiekspartici patie, komt niet helemaal uit de verf. Bovendien is Vera Mann, die de rol van het meisje ver tolkt, wel een schitterende zan geres maar niet echt een actrice. films GOES -Grand Theater 20 u. Mrs. Doubtfire. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Mrs. Doubtfire. 20 u. Carlito's way. 20 u. Free Willy. 20 u. Tombstone. 20 u. The piano. OOSTBURG - Ledeltheater 20.45 u. De dame met het hondje. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Free Willy. - Alhambra 2 20 u. Mrs. Doubtfire. - Alhambra 3 20 u. Carlito's way. - Alhambra 4 20 u. Germinal. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 20 u. Mrs. Doubtfire. 20 u. The piano. 20 u. Indochine. - Roxy 1 - 20 u. Free Willy. - Roxy 2 - 20.15 u. Extreme justice. ROOSENDAAL - City 1-2-3 20 u. The three musketeers. 20 u. Mrs. Doubtfire. 20 u. The house of the spirits. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The 3 musketeers. Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. Little Buddha. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demolition man. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. Zaal 5 -14.30 en 20 u. Schind- ler's list. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 7 - 14.30 u. Stalingrad. 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic Park. ^WSêêêêêêbêSÊÊÊBÊ 22.30 u. Stalingrad. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Heaven and earth. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A perfect world. Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. The fugitive. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Robin Hood: Men in tights. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Joy Luck Club. Zaal 15 - 14.30 en 17 u. Beetho ven H. 20 en 22.30 u. Tombstone. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cool runnings. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. Zaal 20 -. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Stricking distance. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The piano. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The ice runner. gent - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the name of the father. 14.30 en 20 u. Schindler's list. 20 u. Ice runner. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. 14.30, 17 en 20 u. Cool Runnings. 22.30 u. Tombstone. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs Doubtfire. 20 en 22.30 u. Striking distance. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. 20 en 22.30 u. Heaven Earth. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 14.30, 17 en 22.30 u. A perfect world. 14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver sie). knokke - Beverly Sereens 20 u. Striking distance. 20 u. Mrs. Doubtfire. 20 u. The age of innocence. 20 u. Mr. Jones. Door Camiel Hamans foto's fotopersbureau dijkstra Enschede- Niet de wedstrijd, hét gespreksonderwerp bij de Deutekomconcours afgelopen Muziekcentrum. Onder het oor van jurylid en net naar de English National Opera vertrokken artistiek leider Guus Mostart bespraken de deskundi gen de oversteek van weer een Brit naar Nederland. Na Audi in Amsterdam en Aidan Lang in Maastricht wordt nu de naam van John Fisher genoemd als intendant van de Nationale Reisopera, opvolger van Opera Forum. Fisher (1950) is in tegenstelling tot zijn collegae bij zijn komst naar Enschede geen onbekende voor Nederland. In de tweede helft van de jaren zeventig was hij verbonden aan De Neder landse Opera in Amsterdam. Tot vorig jaar was hij artistiek direc teur van het Teatro la Fenice in Venetië. Het Cristina Deutekomconcours voor jonge operazangers had een nauwelijks verrassende uitslag. De Haagse tenor Frank van Aken werd de winnaar. Nanco de Vries, bas, werd tweede en de Heidense bariton Geert Smits eindigde als derde. De pu blieksprijs ging naar Fang Fang Kong, hoewel de jury haar niet toegelaten had tot de finale. De verschillen tussen de finalis ten waren minimaal, zei het ju- maar de trainersbank vorni(je finale van het vierde Cristina zaterdag in het Enschedese ryrapport. Het klonk als een doekje voor het bloeden. Van de drie finalisten maakte alleen Frank van Aken, hoewel nog student aan het Koninklijk Con- servatorium te Den Haag, een reeds professionele indruk. Een omvangrijke Scandinavj. sche herdersgestalte met een daarbij in kracht en helderheid passende heldentenor. Van Aken wist, ondanks zijn neiging hier en daar wat te forceren, de zaal plat te krijgen. Vol melodrama klonk zijn pastorale klacht dat hij tevergeefs zijn best deed vre de te vinden. Het publiek gelooi. de hem onvoorwaardelijk. Geert Smits bewees meer lied- dan operazanger te zijn. Zijn bekkentrekkerij als graaf uit 'Le nozze di Figaro' suggereerde dal Popeye the Sailorman zijn krachten op Mozart beproefde. De bas Nanco de Vries had moeite met de laagte. Met zijn 'In diesen heil'gen Hallen', de aria van Sarastro uit de 'Zau- berflöte', gaf hij de indruk ver dwaald te zijn in een rijwielher stellerswerkplaats. Als had hij de wagensmeer nog aan zijn handen trachtte hij zonder suc ces zijn Puch te starten. Door Hans Jacobs „Ook dat nog," zie je haar denken. „Ik een exibitionist," leest ze. Het weekblad Privé gooit het schaamteloos in full colour. Ze schudt haar haar. „Ze zien maar. Best. Maar ze hadden ze niet een andere foto kunnen nemen. Weer die jurk." Een jurk met bloemmotief en ferm afgezakte schouders. Een keer heeft ze die jurk op een feest aangehad. Daarna nooit meer. „Zo zie je, ik kom niet zo vaak op feesten als ze doen geloven, ik ben niet zo'n partybeest, anders hadden ze wel een andere foto van me gehad." Ze lacht. Het doet haar niets. Sylvia Millecam. Je kunt geen tv aanzetten of je komt haar wel ergens tegen. Je hoeft geen blad in te kijken of je ziet haar guiti ge lachebek of haar brutale, openhartige achterwerk. Als een gek graast ze het weiland van haar talent af. Zo lijkt het. Even druk Ze schudt haar hoofd. „Dat wordt al jaren van- me gezegd. Wat je nu meemaakt is een haus se van publiciteit rond de nieu we show. Nu is het even druk, maar ik hou het goed in de gaten. In de zomer ben ik min stens twee maanden vrij. Dan doe ik niets. Al komt er een film: nee zeg ik dan: ik ben vrij. Weet je wat er gebeurt: in september beginnen ze al weer te vragen: hé wanneer kom je weer terug? Dat is pas leuk." „En als ik niet in De Bladen wil, kom ik er ook niet in. Dan moet je niet naar de première van de Phantom of the Opera gaan. Dan weet je dat er pers is. Dan ga je toch gewoon naar de tweede voorstelling. Ik kies zelf. Als ik ergens ben, en ik wil gezien worden, dan doen ze maar. Ik beslis. Ik laat me niet leiden." Ze was twaalf toen ze vanuit het gezellige Den Haag naar het voor haar toen koude Brabant verhuisde. Pa had promotie ge maakt. Dag Den Haag, hallo Boxmeer. In Den Haag bleven haar vriendinnen achter. Haar eerste liefde. Wat ze terugkreeg waren nonnen en vreemd pratende mensen. Ze- kende niemand. „Wat doe je dan: dan zit je op je kamer te huilen. Dan probeer je om je vader die zo gelukkig was met zijn nieuwe baan, niet ongeluk kig te maken met mijn verdriet. Hij is zo blij. Dat mag ik niet verpesten. Het was een nare pe riode." Totdat ze die lekkere Boxmeerse tongval onder de knie kreeg en met de dag werd Sylvia popu lairder op school. „Ik deed het Brabants na, ik deed de nonnen na. Dat vonden die meiden in de klas prachtig. Ik ging vertellen over Den Haag waar de scholen gemengd waren. Ze hingen aan mijn lippen." Belangrijke plek Achteraf zegt ze, toen ze een maal het verdriet van het begin verwerkt had, is Boxmeer een belangrijke plek voor haar ge worden. „Daar heb ik de vrijheid geleerd, de Brabantse blijheid. Carnaval bijvoorbeeld. Heerlijk de armen omhoog in de polonaise. Lol ma ken om niks. Lol maken heeft me altijd meer getrokken dan Knoop in je Zakdoek, Ook dat Nog, Sjans, Klokhuis en de Sylvia Millecam Show. Sylvia Millecam: de venijnigste lachebek van het scherm, het tv-dier, de onverwoestbare diva, het rockende beest, de adrenaline van Hilversum, de Jeanne d' Arc van Brabant, de onblusbare Brand van de Achterhoek. En Sylvia Millecam: een gewone, aardige, gevoelige, gelovige, warme vrouw. Sylvia en de extremen. Een ontmoeting tussen kruis en tatoeage. treurig zijn. Brabant, Boxmeer heeft versterkt wat in me zat." Sylvia als de Jeanne d' Arc van Brabant. Als er in Ook dat Nog een Brabantse gespeeld moet worden, dan gebeurt dat echt. Dan duikt er geen idioot op met een gemaakte zachte 'g' op het hoofd, geen Zuster Venantius. Niet bij Sylvia. Onze Sylvia, staat er in brieven. „Ik krijg brieven van mensen uit Brabant die blij zijn dat Brabants nu eindelijk echt klinkt. Jij zet ten minste een leuke Brabander neer, waar we om kunnen la chen, schrijven ze." En ze doet het na. Zoals alleen Sylvia Millecam dat kan. Rappe tong, met daar boven die mee pratende ogen: „In Eindhoven praten ze lekker vlot. Lekkere broodjes. Ze praten in Eindho ven net zo snel als in Amster dam," zegt ze om bij de achter lijn het laatste vooroordeel over Brabanders onderuit te halen. „Waar het om gaat is dat je de humor van een dialect begrijpt, dat je zoekt naar de essentie. Je moet het niet belachelijk maken. Ik had het nummer 'Brand' ge maakt, het rocknummer op z'n Achterhoeks. Ik kwam Benny Joling tegen van Normaal. En die is kritisch als het gaat om zijn dialect. Hij zei: een compli ment voor Brand. Maar dat is toch geen echt Achterhoeks, zei ik toen. Klopt, zei hij. Weet ik, maar het klinkt goed. Dat vind ik leuk. Hij is zo kritisch. Hij weet dat ik zijn dialect niet belachelijk wil maken." Soep Sylvia de actrice. Dat verdiepen in een rol, in het dialect en in de types die ze speelt. „Je moet iemand geen lollige hoed op zet ten, maar je verdiepen in het type. Dan wordt het iets. Ik kijk rond. Zie iemand. Slurp de in formatie op en maak er mijn eigen soep van." Levende types als dekmantel voor de eigen emoties? „Ja," zegt ze. „Het is toch heerlijk om een vrijbrief te hebben om je onbe schaamd kwaad te maken, om beschaamd jaloers te zijn. Dat zou je zelf nooit doen. Als ik me klote voel ga je er lekker tegen aan. Dat lucht soms best op. Het lost natuurlijk geen echte pro blemen op. Was dat maar waar, dan ging ik nog harder werken." En Amsterdam wordt weer op een lach getracteerd. Sylvia, de vrouw van uistersten. Spannend naakt in Playboy, ex trovert op de tv en nu heerlijk ontspannen pratend. Tijdens de uitreiking van de Televizierring viel ze op in haar blote billen- jurk, maar veel meer om het contrast om haar hals. Een wilde tatoeage op haar linker borst en een gouden kruisje om haar hals. Weer die extremen. Tussen genot en spiritualiteit „Ja, dat ben ik." Gelovig Het kruisje kreeg ze op haar dertigste verjaardag van haar ouders. En het is geen mode- kruis. „Ik ben gelovig. Ik ben katholiek opgevoed en ik ben mij bewust van de spirituele kant van mijn leven. Ik heb geen last van mijn katholieke opvoeding. Natuurlijk kan ik mij niet vin den in de dogma's. Die zijn zo vrouwonvriendelijk. Als er een God is, is die zo intelligent dat hij zich daar waarschijnlijk niet mee bezighoudt. Ik voel me thuis in die kerk: de Gregoriaanse mu ziek, de wierook. In mijn huis is de helft modern, maar staan ook ikonen, branden religieuze kaar sen. Dat is niet modisch. Dat zit diep." En de tatoeage. „Het gezien wil len worden. Ik geloof in de fysie ke, de geestelijke en de spirituele aanwezigheid. In mijn leven kan het een niet zonder het ander. Ik vind het heerlijk om in extreme kleding naar een feest te gaan, maar ik zou er niet altijd in rond willen lopen. Ik ga met zorg met mijn lichaam om, Ik heb geen géne om het te laten zien. Het is heerlijk om er mee om te gaan. Ik ben trots op mijn lijf. Vroeger wilde ik nog meer. Maar dat hoeft niet meer. Mijn ambitie is volwassen geworden." Volwassen in alles, zegt ze. Vechten „Daarom ben ik ook niet bang voor mijn nieuwe show. Het is heerlijk als het goed gaat in je werk, maar in essentie weet ik dat geluk iets heel anders is. Dat je op je tachtigste je ook geluk kig moet zijn. Dat er andere dingen moeten zijn dan alleen een mooi lichaam en een mooie carrière." De Sylvia achter de glimlach. Vrolijk zijn en soms moeten vechten met emoties. Twee jaar geleden kreeg ze een telefoontje van haar moeder. Het was mis met haar vader. Hij lag op inten sive care. Doe rustig, zeiden ze tegen haar. „Ik heb gehuild onder de douche. Ben in de auto gestapt, zette de cassetterecorder aan en daar zat nog Louis Armstrong in. De favoriet van mijn vader. Ik heb het bandje snel afgezet, het was zo emotioneel. Op dat moment komt er een bus met scholieren voorbij. Hé Sylvia van Klokhuis. Natuurlijk wisten die kinderen geen bal van mijn emo ties. Met een hand heb ik terug- gezwaaid. Ik zwaaide terwijl ik probeerde mijn ogen te verber gen." „Zo ben ik. De prof, maar het snijdt wel door je ziel." Gelukkig kan haar vader weer trots op haar zijn. „We lijken heel veel op elkaar. Ik op mijn vader, hij op mij. Mijn ouders denken nooit dat ze iemand an ders zijn omdat ze toevallig een beroemde dochter hebben. Weet je, mijn vader heeft een hele mooie manier om trots te zijn. Heerlijk, dat je gesteund wordt door je ouders." Door Guus Mater (anp) Utrecht - De nacht valt nooit in slaap. Dichters en poëzieminnaars uiteindelijk wel. Die regel van Chris van Geel leidde de bezoekers za terdag door de Nacht van de Poëzie, totdat om half vier het felle neon aanflitste. De laatste woorden van de laatste dichteres, Gerry van der Linden, waren net verstomd: „Gedicht, houd je mond." Een bonte stoet poëten was in het muziekcentrum Vredenburg te Utrecht gepasseerd. Twintig om precies te zijn, alsmede de onverbrekelijk aan de nacht verbonden muzikale en andere entractes. Muzikanten en pot senmakers als smeerolie van een goedlopende avond poëzie. „Kritisch publiek," constateer de de voor ruim tweeduizend bezoekers debuterende mime- en soundclown Niek Boes. Minder dan een half procent van alle in Nederland vorig jaar verkochte boeken was een dichtbundel. Om dat magere percentage wat op te krikken heeft de Stichting Collectieve Propaganda van het Neder landse Boek (CPNB) de woens dag beginnende boekenweek in het teken van de poëzie ge plaatst. CPNB-direeteur Henk Kraima mikt op een verdubbeling van de omzet. Zelfs de naam van het Boekenbal, dat de verkoop- dans opent, is hiervoor aange past. Oote Oote Boekenbal heet het feest nu. Het voorvoegsel verwijst naar een inmiddels de cennia oud gedicht van de vijf tien jaar geleden overleden Jan Hanlo. Bram Vermeulen, een zanger en geen dichter, bood Remco Cam- pert het symbolische eerste exemplaar van de interactieve CD 'Denkend aan de Dappper- straat' aan. Daarop zingen Ne derlandse zangers teksten van Nederlandse dichters. Vermeu len zong, in de stijl van Randy Newman, versjes van Martin Veltman en Campert. „Om de gedichten aan de dichters terug te geven," zei hij er bij. De dichters kaatsten de poëzie op hun beurt de zaal in. Het optreden van H.H.ter Balkt met zijn boerengedichten, gelezen met onmiskenbaar oostelijk ac cent, kreeg veel bijval. Net als 'Het Wrattenzwijn' van Rudy Kousbroek en de dierengedich ten van Mensje van Keulen. Aangekondigd als 'nestor van de nacht' bleek Kees Stip, de grootmeester van het lichtvoe tige vers, de perfecte keuze. „Een beetje dichter schrijft over de liefde en de dood," meldde hij ter inleiding. Stip had ook God, de koningin, het vaderland en Utrecht in de aanbieding. Zijn verzamelde gedichten 'Lachen in een Leeuw', waarin hij lang moest zoeken om de aardigste werkjes op te vissen, was in de nachte lijke uren een bestseller. Stip moest van het spreekgestoelte worden afgeholpen, maar hij kan bij gelegenheden als deze nog voor in het peloton mee. Campert bracht de poëzie van de 'toegankelijkste vijftiger' Hans Andreus tot leven. Andreus is de dichter van het licht. Therèse Cornips las werk van haar vroegere levenspart ner Chr. J. van Geel. Vertaler Marko Fondse van Vladimir Majakovski, Jan Eijkelboom van Derek Walcott en Peter Verstegen van William Shake speare. Voor de afwisseling zorgden Boes en het uit Roemenië af komstige zigeunerensemble Ta- raf de Haidouks, dat de zaal werkelijk dol speelde. „Poëzie is liefdewerk oud pa pier," heeft Komrij eens ge zegd. „Geen hond leest 't." De schrijver, die de PC Hooftprijs kreeg voor zijn proza, heeft in zijn optreden in het openbaar nooit zo'n hoge pet op gehad van zijn poëzie. 'Vingeroefenin gen', heeft hij zijn werk ge noemd. Nog voor middernacht mocht Komrij uit de losse pols een nummertje doen. Gezien zijn bloemlezingen is zijn aandacht voor het literaire erfgoed wel degelijke serieus. Keuzes uit het werk van de negentiende en twintigste eeuw en de renaissance heeft Komrij al op zijn naam staan. Nu is de in Portugal residerende schrij ver bezig met een bloemlezing middeleeuwse dichtkunst. Komrij mocht uit de losse pols een nummertje doen. foto anp

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 8