Week nd In de war lestem de Stem taalgebruik van de 50-jarige Vlaming. Hij maakt mooie televisieportretten voor de BRT, schrijft prachtige interviews voor Elsevier Magazine en heeft wekelijks een sportcolumn in NRC Handelsblad. Een verklaring voor zijn plotselinge succes heeft hij niet en hoe lang allemaal nog zal duren? „Ik zal wel een windhoos je zijn," vermoedt hij, „dat vanzelf weer gaat liggen." Belgische journalist Hugo Camps is verbaasd over zijn succes boven de grote rivieren 'De Nederlander heeft een vrij moeizame relatie met emoties. Ik heb dat minder' Hugo Camps is 'in'. Nederland houdt van het wollige, zweverige Door Susanne Groeneveld „In elk goed interview ontstaat iets van liefde. Ten aanzien van iedere geïnterviewde voel ik de plicht om mijn vak zo goed mo gelijk te doen, om zo goed moge lijk te citeren. FOTO'S GEERT DE RYCKE - 'Sport Is heimwee naar later5 Je kleedt je verkeerd," zegt hij, wanneer de blocnote al is dichtgeslagen en de ca- setterecorder niet meer draait. „Dat jasje (geruit colbertje) staat niet bij die blouse (spijkerstof). Je verbergt je lichaam. Een vrouw moet laten zien wat ze heeft, zodat de mannen haar nafluiten op straat. En dat korte haar.zijn stem verraadt afkeuring. „Een beetje vrouw draagt d'r haar lang." Hij houdt van vrouwen - „het enige superieure wezen dat er is" -, blijft denken dat hij de ware liefde nog moet tegenkomen. Nee, niet de wa re Jacoba. Die naam alleen al. Daar kan hij zich onmogelijk een weelderig vrouwenlichaam bij voorstellen. Hij waakt ervoor steeds opnieuw verliefd te worden. Want bijna al tijd zijn het de verkeerde vrouwen voor wie hij door de knieën gaat. Jonge vrouwen, rond de dertig, die maar zelden een volmaakt ant woord op de liefde blijken. „En als ze het zijn, duurt het maar kort," klinkt het moedeloos en hij neemt nog een slok van zijn wodka. Het slaapmutsje, na een exquise maaltijd in een klein restaurantje, even buiten Antwerpen. Hoge pla fonds, gifgroene palmplanten en een menukaart vol met delicates sen. Camps is er thuis, kent de kok en diens specialiteiten. Lekker eten is een van de weinige geneugten van het leven waar hij nog de tijd voor neemt. „Ik leef niet meer," bekent hij. „Ik adem alleen nog." En dat is hem aan te zien. Hij oogt vermoeid, is met van alles bezig, ziet interviews, eigenlijk alleen maar als een vervelende bijkom stigheid van zijn succes als journa list. Hij hoeft niet zo nodig bij Sonja in de show of met een pagi nagroot verhaal in de krant. „Ik ben bang voor massa-verering, adoratie. De ene dag de hemel, de andere dag de diepte van het graf." Het succes boven de grote rivieren heeft hem verbaasd. „Ze zien me in Nederland misschien als een soort Urbanus. Die rare Belg, die anders praat, Bourgondisch is van taal. Maar dat is niet het enige. De Nederlander heeft een vrij moeiza me relatie met emoties. Ik heb dat minder, omdat ik ervan uitga dat de mens toch slecht is, dat de waarheid niet bestaat en dat we allemaal op weg zijn barbaren te worden. Het leven is één grote identiteitstrijd, wordt ook alsmaar anoniemer en dat gaat door totdat alleen de karkas overblijft." „Nederlanders zijn.wat zal ik zeggen? De houterigheid waarmee ze een vriend gaan condoleren bij een sterfgeval, dat is zowat het treurigste wat je kan zien. Ze lopen daar als een aangeklede hark, we ten niet wat ze moeten zeggen. Eén immense treurigheid. Belgen con doleren anders. Sterven in België heeft nog iets rococo-achtigs. Er vloeien duizend maal meer tranen. Je hebt nog net niet die wild krij sende moeders, maar het scheelt niet veel." Camps groeide op in Molenstede, bij Diest, provincie Brabant. Ach ter de hoge muren van een katho liek jongensinternaat, waar hij, zo als hij zelf zegt, 'vakkundig voor het leven werd verminkt.' Door de terreur van de katholieke baronnen die alles voor de gelovigen bepaal den. Op tijd gaan biechten bij de pastoor en dan kwam alles wel goed. Om de zes weken mocht hij één weekeinde naar huis. Te kort om de warmte te voelen van het ouderlijk nest. Tien jaar lang vocht hij een innerlijk gevecht uit met de cen suur, het geleide leven. „Op een gegeven moment breek je met alles. De kerk, het geloof, ja zelfs met je ouders. Ik weet het, ze hebben krom gelegen om mijn opleiding in dat internaat te kunnen betalen. Ze wilden dat ik ambtenaar werd, bij het Rijk ging werken, dat gaf vas tigheid. Dat ik journalist werd, hebben ze lange tijd niet begrepen. In hun ogen hadden ze gefaald. Zeker toen ik oorlogscorrespondent werd en naar Vietnam ging, naar Chili, Nicaragua. Ik viel uit de bescherming, zo in de tuin van het leven." De breuk met God heeft hij jaren verborgen gehouden. Totdat hij van school af was. „Wij, mijn twee lingzus en ik, waren veertien toen mijn moeder ons mee naar Lourdes nam, die zee van gehandicapten. Mijn moeder was ziek, had kanker. Ik zie haar nog met die mooie ogen naar die grot staren, hopend dat alle pijn in één keer uit haar buik zou weggaan. Die vernedering, die commercie. Geld slaan uit de wan hoop van mensen. Niets is verder felijker dan dat. Voor mij was het vanaf toen over. Voor eens en voor altijd." De terreur van het geloof in 'braaf' België, de macht van de Christelij ke Volkspartij (CVP) in België, on dervond Camps aan den lijve als hoofdredacteur van het Belang van Limburg. Tien jaar lang, van 1976 tot 1986, gaf hij leiding aan die krant. Met succes, want de oplage steeg in die periode van 70.000 naar 95.000 exemplaren. Maar zijn constante strijd tegen de politieke leugens kostte hem wel de kop. De directie snoeide in zijn bevoegdhe den, waarna Camps nog maar één -uitweg zag: ontslag. „Ik wilde dat Het Belang als kleine krant serieus werd genomen. Ik wilde wat eigenlijk de ultieme roe ping van iedere journalist zou moe ten zijn: ik wilde dat men bang werd voor de krant. En dat gebeur de. Alleen'werd men op een gege ven moment té bang en toen heeft de directie ingegrepen. Ik heb bij ministers aan tafel gezeten en ik zag de leugens. Nergens wordt zo veel gelogen als in de politiek. En dus ging ik zoeken." Camps is bezig met een boek waar in hij het hypocriete Limburg wil ontmaskeren, de intriges, de cor ruptie. Veel wil hij er niet over kwijt. „Maar het zal inslaan als een bom," verzekert hij. „Er gaan kop pen rollen." Het hoofdgerecht wordt geser veerd. Drie soorten gestoofde vis met gebakken aardappeltjes, mini- tomaatjes en een paar ragdunne boontjes. Camps heeft een vleesge recht besteld. De bloknoot wordt even aan de kant geschoven. De fles Chateau de la Commanderie uit 1989 ontkurkt. Hij vertelt over het werk dat hij nu doet. De interviews die hij schrijft voor Elsevier, de columns in NRC en de televisieportretten die hij maakt voor de BRT. Gesprekken met oud-sporthelden, waarin hij speurt naar de mens achter de vedette. Het verdriet, de teleurstel ling, de angst, het verval. Dat mys terie boeit hem mateloos en komt ook steeds terug in zijn geschreven interviews. Of het onderwerp nu Berry van Aerle heet of Brigitte Bardot. Drie jaar geleden heeft hij de Fran se filmdiva indringend gesproken. „Als je Elsevier las, zou je dat moet weten. Ze heeft me thuis ontvan gen, hoewel ze al jaren geen inter views meer toestaat. Van haar ad vocaat mocht ik haar interviewen. Schriftelijk, maar dat wilde ik niet. Ik wilde haar stem horen. Hij heeft haar mijn telefoonnummer gegeven en op een dag belde ze. Omdat ze zich zo slecht voelde. Toen heb ik gezegd: 'U verdient het dat elke dag iemand het licht voor U uit doet.' Ze was tot mijn verbazing blij dat ik er was. Ze is me van het vliegveld komen afhalen en die avond heb ik bij haar in de keuken in de soep staan te roeren." U bent een bewonderaar van Bar dot? „Nee. Maar ze is wel een vrouw voor wie generaties zelfmoord heb ben gepleegd en zo iemand zien sukkelen met de dood, dan heb je toch een mooi journalistiek ver haal?" Commercialisering van menselijk leed? „Nee. Als je die mensen met res pect aanpakt, is het helemaal geen commercialiseren van menselijk leed. Ik bepaal zelf wat publicabel is en wat privé is. Ik ben oud genoeg om die grens te trekken. In elk goed interview ontstaat iets van liefde. Ten aanzien van iedere geïn terviewde voel ik de plicht om mijn vak zo goed mogelijk te doen, om zo goed mogelijk te citeren. Na elk gesprek ben ik in de rouw. Vraag ik me af of ik de geïnterviewde te kort heb gedaan of ik te veel van mezelf heb blootgegeven?" Frank Arnesen vertelde Camps in mei dat er bij PSV veel meer aan de hand was dan het a-sociale gedrag van een paar nukkige vedetten. „De crisis zit tot in het ruggemerg van de club. De spelers hebben geen respect voor hun club. PSV dreigt ten onder te gaan aan die slappe cultuur van koffie en ge bak." Uitspraken die bij Ruts c.s. in het verkeerde keelgat schoten. Hulptrainer Arnesen kon vertrek ken. Had U verwacht dat het interview met Arnesen zo veel teweeg zou brengen? „Nee. Ja, ik bedoel.er is geen voetballer voor wie ik zoveel liefde heb als Arnesen. Dat vind ik een eiland van beschaving in de mod derpoel die het Nederlandse voet bal is. En als er iemand is die ik niet wil beschadigen is het Arnesen wel. Het feit dat hij die dingen' tegen mij zegt, op band, geeft aan dat hij een zeker vertrouwen had in mij. Dan word ik nog alerter om dat vertrouwen niet te bescha men." U had hem kunnen wijzen op de mogelijke gevolgen? „Dat is mijn taak niet. Dat doe ik met debielen. En Arnesen is geen debiel. Arnesen is geniaal, intellec tueel en intuïtief. Hij zat vol. Ik heb hem op het juiste moment laten aflopen. Alles wat Arnesen heeft gezegd deed hij uit liefde voor PSV. Dat hele interview was een wanhoopskreet. En hij weet dat ik vele delen van het interview op band heb gelaten. Dat was mijn keuze tussen wat privé was en wat publicabel. Ik vind het chique dat Arnesen nooit afstand heeft geno men van het interview. Ieder ander zou dat wel hebben gedaan. Hij niet. Hij weet dat ik het interview uit liefde heb geschreven en niet met de bedoeling hem te beschadi gen." Henk Spaan beschreef in een co lumn in Sport International hoe hij dacht dat Camps met Arnesen te werk was gegaan. Onder het genot van een goede fles wijn en na eerst tot tranens toe bewogen verteld te hebben over zijn eigen leed. Zijn voortdurende worsteling met het leven. „Jaloezie," reageert Camps. „Om dat een niet-sportblad als Elsevier met de primeur ging lopen. De puinhoop bij PSV, al die gespecia liseerde kranten en tijdschrijften hadden het laten liggen. De ver dachtmaking dat ik met Arnesen aan de fles heb gezeten, doet mij pijn. Ik heb ook geen oneigenlijke tactieken gebruikt. Ik zoek de scoop niet meer, hoef niet zonodig „Nederlanders zijn.wat zal ik zeggen? De houterigheid waarmee ze een vriend gaan condoleren bij een sterfgeval, dat is zowat het treurigste wat je kan zien. meer te scoren. Als ik had geweten dat het verhaal van Arnesen tot zijn ontslag zou leiden, had ik het misschien niet eens gepubliceerd. Nee, ik voelde het niet aankomen. Ik dacht, het is toch al zo'n bordeel bij PSV, dit kan er nog wel bij. Dat interview met Arnesen, dat had jouw krant moeten hebben, maar dat is de lafheid van de journalis tiek. Ze wachten op een ander die de stal uitmest en als dat is ge beurd, klappen ze in de handen." De lotgevallen van Arnesen hebben hun uitwerking niet gemist. Willem van Hanegem hield de boot af toen Camps hem benaderde voor een interview. 'Ik ben nog niet van plan om op te stappen,' luidde zijn mo tief. Ook Kees Ploegsma heeft wei nig zin in een confrontatie. „Die man negeert me. Ik heb hem vijf keer gevraagd om'een inter view, maar hij reageert niet. Omdat hij bang is. Omdat hij weet dat ik hem morgen onderuit kan halen en daar hoef ik hem niet eens voor te spreken. Ik doe het niet, omdat ik me niet wil vergrijpen aan de toe komst van een mens. Ploegsma is kennelijk niet mans genoeg om een eerlijk interview aan te gaan. Hij doet net alsof hij mijn faxen niet heeft gelezen. Ik vraag me af of hij wel iets begrijpt van communica tie? Hij is gewend te leven met lakeien. Daar is alle ellende mee begonnen." Hij bestelt nog een wodka met ijs. Journalistiek is voor hem een wel kom alibi, vertelt hij. „Een prachti ge verdwijntruc. Je hoeft geen ru zies te maken met je geliefde, geen luiers verversen, geen eten koken, want je moet schrijven, dat verhaal moet af." Dus geen huiselijke verplichtingen? „Ik hou niet zo van het woord plichten. Je hebt alleen de plicht om te sterven en voor de rest is alles vrije wil. Wie mij een beetje handig aanpakt kan van mij een slaaf maken. Want dat is het diep ste verlangen van de mens, slaaf zijn. Nee, jij niet natuurlijk, omdat je vrouw bent. Omdat jullie altijd vechten om een soort machtsver toon. Ik wil bezeten worden, als een blinde klerk door een Griekse godin. Of ik ooit een Griekse godin ben tegengekomen? Een enkele keer, maar ik verlies ze steeds, omdat de Griekse godinnen steeds minder Grieks zijn en ik te auto noom in het leven sta." „Schrijven houdt mij van de straat. Het beschermt me tegen verkeerde passies. Uit de hand gelopen amou rette, luiheid, overladen drankge bruik, ijdelheid. Televisie is mooi, •spi t m He! :lé ian maar schrijven is mooier. Ik bang voor herkenning, wil zo mogelijk in beeld komen. Als ij viewer moet je op de achtergrt blijven, een schim zijn. Je moet stilte respecteren, dat is het gehi van mijn verhalen. De geintervi de moet praten, niet de inten wer." Hij schrijft het liefst over omdat hij sport ziet als „een m# maar infantiele wereld. Het allemaal kinderen uit de kleiil klas. De wereld boeit me ook d de parasieten die er om heen lo De bobo's, de managers. Sport bergt alles in zich. Glorie, het langen ernaar, het succes, het vermogen om daarmee om te g; wat dan weer eindigt in het gat." „Het mooie van sport is dat jt naar gaat kijken voor later, je kunt zeggen: 'Ik heb het Sport is heimwee naar later, in die zin een mooie wereld rang en stand niet meetellen, tuurverschillen net zo min. Simp lieden kunnen boven zichzelf stijgen. Daar waar Berluso Fokker, De Benedetti een heel i perium nodig hebben om indruk maken, kan een simpele jongen Amsterdam, Cruijff, God op ling vrij afroepen. Dat is prachtig?" „Sportlieden kunnen zich van al veroorloven, ze blijven hel Neem Rik van Steenbergen, maar de verkeerde dingen d# altijd maar de verkeerde vriendf maar het blijft Van Steenberg: de wereldkampioen. Als Jan M der vrijt is het niet de schrijver: vrijt, maar de spits met het mer 9. Die gaat dwars door lichaam van alle meiden. Dat ik met mijn arme knoken niet zeggen. Helaas." Heeft U zelf ooit gedroomd vani sportcarrière? „Oh ja zeker. In mijn dromen ik Faas Wilkes, Rik van Looij, Zoetemelk en Eddy Merckx lijk. Ik heb ze allemaal bewor Ik was een begenadigd voetballt maar ik wilde roken, ik wilde t ven, ik wilde drank, de were in. Hij legt zijn kin op zijn hands staart even wezenloos voorzicht „Sport is ook een hardvochtil wereld," zegt hij dan. „De do: van Ulrike Maier, dat achtervol mij al dagen, maar als ik nu na de Grote Markt ga en ik vraag Ulrike Maier was, dan weet® mand het. Als de vedette dood is, hij verdwenen. Dat leert veel o'! mensen. Dat leert veel over spor Ik vergeet nooit. Al het leed dat heb gezien in Chili, in Nicaragn in Vietnam.ach eigenlijk ben ook helemaal niet geschikt voorn leven." V draagt het leed van de wereld Uw schouders? „Nee. Ik draag alleen mijn ei) leed, maar al die oorlogen herinnf ren mij wel aan de dood." En daar bent U bang voor? „Voor de pijn wel. Ik hoop iemand mij zo graag ziet dat als echt geen toekomst meer heb, d< ze mij, na een schitterend orgasw stiekem de wereld uithelpt. Als het maar niet weet." egioenen Amerikanen melden ich bij psychiaters, met schok kende verhalen over aartsgemene ,annetjes en vrouwtjes uit verre egionen van het heelal, die met ■yimteschepen op hun erf zijn ,eland om de zielige zonen en luchters van Uncle Sam te on- lerwerpen aan grove seksuele en lynaecologische vernederingen, r zijn ook heel wat klachten over KGB, de CIA en boze geesten lie zich ophouden achter het be- ,ang of in de kruipruimten onder |e vloer, maar de bemanningsle- jen van UFO's lijken er uitslui tend op uit te zijn om de myste- jes van de menselijke voortplan ting te achterhalen. De slachtof fers vertellen gruwelijke ervarin- ,en in operatiekamers aan boord ,an glanzende ruimtevaartuigen, ten en ander wordt onthuld in :en kort geleden verschenen ioek over mensen die verklaren oor seksuele experimenten door rsonages uit onbekende gebie- van het heelal te zijn gegij- wordt er melding gemaakt van ikere Richard Shaves, die sedert is geplaagd door vreemde :emmen, die hem bevel gaven lingen te doen die hij niet wilde. )e stemmen waren afkomstig ran onbekende bewoners van het linnenste van de aarde, die hun ilachtoffers aan het aardopper- lak manipuleerden met geheime tralen. man, die te Detroit als hoog kerker zijn brood verdiende, rerd opgeroepen om in de on- lerwereld te verschijnen, waar sirene, Nydia genaamd, hem irobeerde te verleiden tot vor- nen van wangedrag die de man rolledig uit het lood sloegen, het binnenste van de aarde en verre uithoeken van de ruimte ijn er dus intelligente wezens die r razend benieuwd naar zijn hoe lij het doen en daar, door ver- uftig doktertje ter spelen, probe en achter te komen, lisschien gelooft u in UFO's en lysterieuze bezoekers uit de jimte die ons iets proberen te ertellen. Maakt u zich geen over- ïatige zorgen daarover, want dat niet goed voor het hart en een ngelse Lord die manifestaties anuit de ruimte door zijn keu envenster had waargenomen en aarvan welsprekend getuigde, enoot in het Britse Hogerhuis en bijzondere mate van respect, ben nochtans van mening dat Ie slachtoffers van seksuele ex- lerimenten door buitenaardse en innenaardse ontvoerders in de rar zijn geraakt door het feit dat eks tegelijkertijd universeel en chaars is, tegelijk een schone Iroom en een spookbeeld en nog teeds, hoe begerenswaardig ok, vergeven is van angst. Je unt daar gek van worden, lijkens een artikel in de Interna- ional Herald Tribune bestaat er Amerika een enorme behoefte dure cursussen, waarin jon en meisjes wordt geleerd ïoe ze aangenaam en blijmoedig iet elkaar kunnen omgaan? Ze 'orden in hun gedrag belem merd door de vrees voor aids, die Is een knellende geestelijke kuis- ieidsgordel werkt, door omzichti- pogingen om zich niet op het lladde ijs van de ongewenste ntimiteiten te begeven en, in het gemeen, verlegen onhandig- leid bij het aanknopen van een lesprek. e categorie verlegenen wordt jj ranbevolen een lief hondje te open of te huren, dat, aaibaar en ;nuffelbaar, de storende gaten in let gesprek moet opvullen. Als u leende dat Amerikaanse studen- opgroeiden in een romantisch 'aradijs, dan vergist u zich. Zelfs n het hart van Ohio, op een diversiteit die Antioch heet, zijn ir strenge regels uitgevaardigd Vaar aan romantisch gedrag van mannelijke studenten dient te vol- «udenten op het vrijerspad die- nen zich te houden aan negen Pagina's instructies, die op de '°et moeten worden gevolgd en e voor iedere romantische ma noeuvre een duidelijke toestem- [jiming vereisen. Van die instruc- inbreng van feministen, ^0rdt men dodelijk nerveus en a!s het ingehuurde jonge hondje °an nog lastig en onzindelijk blijkt 2'jn, is Leiden in last. tl« tez romantische paradijs ligt nog 1 zo vol bereklemmen en val- !u|len als vroeger. Sommige hensen worden daar gek van en 'a|len dan in handen van vunzige °kters uit de ruimte. ZATERDAG 12 MAART 1994

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 34