'Meer priesters achter mij dan velen denken' Seks in pastoraat kan nooit als \vue geestelijk leven PËSTEM gisschop Bomers noemt situatie een treurig hoofdstuk voor de kerk Pastor altijd verantwoordelijk, zelfs als ander initiatief neemt' GEESTELIJK LEVEN KORT ZATERDAG 12 MAART 1994 d- 1AART 1994 D2 Ma René Jagers had ïn een onderhoudendi Jling van gemaakt, me Iweegelijk scènes die zie) 'passelijk in een café af. i waar de Brabants! mentaliteit van kort na Ig aanstekelijk waren ge! e bar speelden zich re- Itige sketches af, waarbi oe variété-achtige alluri llem Westermann indruk als de reactionaire va- Hans' vriendin; 'untie der' wiens sympathie 'Zwarte Ruiter' oven- Het helemaal begrijpelijk Vet zo min als diens uit ban woede tegen 'de on aardigheid'. Tonken en Dianne Krij. geelden met Brabantse en cabareteske houding Iw en vriendin en ook nog roddelende buurvrouwen 1'Ruiter', als betrof het een [stukje amateurtoneel. 120 en 22.30 u. Mr. Jones, lu. Philadelphia (avant pre- daddin. bag Theater Fladdin. 1.30 u. Mrs. Doubtfire. f >ning van Engeland lu. Aladdin. 1 16.15, 19 en 21.30 u. Mrs. (tfire. |.45 en 21.30 u, Carlito's way. 16.15, 19 en 21.30 u. Free [en 19 u. Tombstone. 16.15, 19 en 21.30 u. Kali |en 21.30 u. The piano. [JELBURG he piano. burg htheater lu. Beethoven's 2nd. rïeaven and earth. Reuzen [theater 120 u. Demolition man. Ksingen nbra 1 I en 21.30 u. Free Willy, kbra 2 len 21.30 u. Mrs. Doubtfire. pbra 3 19 u. The three musketeers. Carlito's way. |»bra 4 Jaddin. I 21.45 u. The house of the >coop 17, 20 en 22.30 u. In the of the father. 20 en 22.30 u. Schindler's 17 en 20 u. Ice runner. 17, 20 en 22.30 u. Remains day. 17 en 20 u. Cool Runnings, u. Tombstone. 17, 20 en 22.30 u. Free 17, 20 en 22.30 u. Mrs. ;fire. 22.30 u. Striking distance. 17, 20 en 22.30 u. The three eteers. 17, 20 en 22.30 u. The real /- 17, 20 en 22.30 u. Heaven 22.30 u. Mr. Jones. 17 en 22.30 u. A perfect en 17 u. Aladdin (Ned. ver- KKE y Screens 30, 20 en 22.30 u. Striking rce. ■30, 20 en 22.30 u. Mrs. fire. 17.30 u. Free Willy. 22.30 u. The age of innocen- m 22.30 u. Mr. Jones. Philadelphia (avant premiè- Uaddin. poord 20.30 u. Unforgiven. Door Dirk Visser, ANP Haarlem - Een bos rode ro- twee bloemstukken, brieven en telefoontjes heb- ben bisschop Bomers ervan overtuigd dat er meer pries- Krs en pastorale werkers achter hem staan dan velen denken. Ik heb een telefoontje van een priester gekregen; 'Bis schop, ik sta duidelijk achter a', Dat weet ik van een hele boel priesters", zegt Bomers ineen gesprek met het ANP. Hij maakt daags na de bekend making van het rapport van de commissie-Van den Muijsen- bergh een enigszins aangeslagen indruk. „De situatie is voor mij zelf niet prettig, maar doet voor al de Kerk in haar geheel schade. Voor de Rooms-Katholieke Kerk is dit weer een treurig hoofd stuk. Dat verdriet mij zeer." De Vereniging van Pastoraal tekenden, waarbij 170 van de !51 priesters zijn aangesloten, is na het rapport van mening Bomers moet opstappen. „Ik vind niet dat ik moet weggaan, lis bisschop heb ik een taak ten jpzichte van de Kerk. Ik vind set dat ik die opdracht uit de moet gaan, omdat de situa te voor mezelf minder plezierig is. Dat vind ik geen goede hou ding." Niet verboden .Bovendien heeft de commissie mij niet geadviseerd op te stap- hoewel ik ze dat niet had verboden." De commissie had alle vrijheid te adviseren wat ze wilde. Aftreden zou volgens Bo mers ook inhouden dat de schuld vooral bij hemzelf ligt. „Maar ik denk niet dat de commissie de schuld aan de een of aan de ander wil toeschrijven." ,Ik heb me nu heel redelijk op gesteld", zegt Bomers. „De mesterraad heeft me gevraagd ten commissie in te stellen. Dat leb ik gedaan. De adviezen daarvan moesten zwaarwegend zijn. Dat heb ik toegezegd. Ik leem nu alle adviezen over. Men moet ook een keer tevreden zijn", verzucht de bisschop van Haarlem. Hij weet dat de priesters en pastorale werkers niet allemaal op dezelfde wijze zullen reage ren. „Maar ik hoop, dat ook van die kant wordt gezegd: 'Zo kan het niet verder. Uit liefde voor de Kerk zullen we ons inspannen voor een goede en harmonieuze samenwerking'." Op zich is het „helemaal niets bijzonders" dat een bisschop de uitvoering van bepaalde taken aan vicarissen toevertrouwt. Maar, zo voegt Bomers daaraan toe, „zij moeten in de geest van de bisschop handelen, mogen niet tegen zijn wil ingaan, moe ten zijn beleid uitvoeren en aan de bisschop rapporteren." Resoluut De opmerking van VPW-voorzit- ter M. Frederiks dat voor de bisschop alleen het toedienen van het vormsel overblijft, wijst Bomers resoluut van de hand. „Ik blijf de bestuurder van het bisdom, ik blijf de voorzitter van het bisschoppelijk bestuur, de dekensvergadering, de priester raad en de diocesane pastorale raad, ik blijf de benoemingen doen. Verder blijf ik de verkon diger van het geloof. Een bis schop is de leraar van het geloof in het bisdom." In het document Lumen Gen tium (Het licht der volkeren) van het Tweede Vaticaans Concilie wordt in hoofdstuk II over de Kerk als volk Gods gesproken en in hoofdstuk III over de hiërar chische structuur van de Kerk. Sommigen zien hierin twee ver schillende kerkbeelden. „Dat is een verkeerde theologie," zegt Bomers. „Er is maar één kerk en er is maar één volk van God. Maar dat volk is geen ongeor dende massa, maar heeft een structuur, namelijk de hiërar chie." Ketterij In de Rooms-Katholieke Kerk is er ook een officieel leergezag, dat is toevertrouwd aan de paus en de bisschoppen, die de opvol gers van Petrus en de andere Bisschop H. Bomers apostelen zijn. „Ik vraag van de mensen niet om mijn privé-op- vattingen te onderschrijven, ik vraag van hen: 'Dit is de leer van de Kerk. Wil je bij de Kerk horen, dan moet je het geloof aanvaarden zoals dat officieel door de Kerk is aanvaard'." „De vernieuwingen van het Tweede Vaticaans Concilie aan vaard ik volledig," zegt Bomers. „Ik verlang dat anderen zich ook aan de besluiten van dat Conci lie houden en niet doen alsof er al een Derde Vaticaans Concilie is gehouden. Men mag niet be paalde zaken uit het geheel lich ten. Doet men dat wel, dan wordt het ketterij." De oor spronkelijke betekenis van het Griekse 'kata olon', waar het woord katholiek vandaan komt, is: volgens het geheel. De ernstige problemen, die de commissie in het bisdom Haar lem constateert - „verdeeldheid, tegenstellingen, polarisatie" - zijn volgens Bomers dan ook grotendeels het gevolg van de meningsverschillen over de in houd van het rooms-katholieke geloof. Nuntius Over het werk van de commissie heeft Bomers geen contact met de pauselijk nuntius gehad. „Die staat hier helemaal buiten." Wel heeft mgr. Henri Lemaitre de adviezen van de commissie en het antwoord van Bomers gekre gen. „Hij is geïnformeerd over de einduitslag." Ook met de andere bisschoppen zijn er geen contac ten geweest. „Dit is een zaak van het bisdom." De vergelijking met mgr. Gijsen, die enkele jaren geleden in het bisdom Roermond een groot deel van zijn bevoegdheden aan vica rissen overdroeg om na ruim een jaar af te treden, wijst Bomers van de hand. „Dat was een to taal andere situatie. Vlak na de wijding bleek een priester zich niet aan het celibaat te houden. Daarom wilde Gijsen uit eigen beweging enige tijd niet meer wijden. En zijn aftreden was puur om gezondheidsredenen." Kloof De kloof tussen bisschop Bomers en de meeste pastores is nog lang niet gedicht. Nadat een delegatie hem de verklaring van de geza menlijke vergadering van de kens, priesters, diocesane pasto rale raad en de staf van het Willibrordhuis had overhandigd, zei Bomers: „Ik weet nog niet hoe ik hier op moet reageren. Dat is erg moeilijk. Ik ga de verklaring eerst nog eens gron dig lezen." Volgens deken J. Broersen van Zaandam had de delegatie toe gelicht, waarom de vergadering weinig vertrouwen in een andere opstelling van de bisschop heeft. „Dat is niet omdat hij dat niet zou willen, hebben wij gezegd. Maar omdat de bisschop niet anders kan zijn dan hij is." Déérin verschilden de bisschop en de delegatie niet van mening. Door Frieda Pruim, ANP Utrecht (anp) - Een pastor dient in zijn functie van hulpverlener de noodzakelij- grenzen te bewaken, zélfs als het initiatief van de ande re partij komt. Seksueel con tact met een parochiaan of gemeentelid „overkomt" hem liet. Hij is er zelf verant woordelijk voor. Dat bena drukken Marjo Eitjes en Gi deon van Dam in hun zojuist bij uitgeverij Meinema ver schenen boek „Een pastor moet je toch kunnen vertrou wen!". De gereformeerde predikant F. (hukt zich nog wel uit in die terminologie. „Denk niet dat je dit nooit zal overkomen", zou hij tegen collega's willen zeggen over het overschrijden van pas torale grenzen. Hij vatte gene genheid op voor mevrouw V., die tem gevraagd had over geloofs wegen te komen praten. Ze liet duidelijk merken prijs te stellen op zijn aandacht en warmte. ■Het was een geleidelijk proces tiaar haar 'zo hoeft het leven 'oor mij niet meer'en naar mijn arm om haar heen", aldus F. ontstond een relatie, die bijna twee jaar heeft geduurd. Aan- 'ankelijk omschreef de predi kant deze verhouding als „over spel" Dat hij „toevallig" ook oog eens dominee was, deed er 'oor hem niet toe. Voor Eitjes en '■an Dam is dat juist van essen tieel belang. Zij spreken van seksueel misbruik, omdat de be trokken pastor misbruik maakte 'an zijn macht op grond van zijn rol als hulpverlener en zijn posi tie in de kerk. Manco F erkent nu dat hij zelf verant woordelijk was voor zijn gedrag. Maar hij wijt het mede aan een manco in de theologische oplei ding. „Dat ik als predikant zo belangrijk voor mensen kan zijn, ls me niet geleerd", zegt hij. Eitjes, stafmedewerkster bij het Katholiek Bureau voor vorming toerusting omtrent Seksuali teit en Relaties (KBSR), beaamt dat. Zij zou wensen dat theologi sche opleidingen daar oefen- Plaatsen voor zouden zijn. De opleidingen beginnen langza merhand wel meer open te staan 'oor deze problematiek. „Pasto res zouden zich bewust moeten worden van hoe aanraking in een pastorale relatie werkt door dat aan den lijve te ondervin den", meent ze. Van Dam, werkbegeleider van predikanten in de Gereformeer de Kerken in Nederland, werd in 1989 benaderd door een vrouw in Eindhoven, die het zwijgen over het seksueel misbruik door haar pastor wilde doorbreken. Dit leidde in het najaar van 1990 tot de oprichting van de inter kerkelijke initiatiefgroep tegen seksueel misbruik in pastorale relaties, waarbij ook het KBSR en de PSVG (Protestantse stich ting voor voorlichting en vor- ming omtrent relaties en seksua liteit) zich aansloten. Het KRO- omroeppastoraat en het radio pastoraat van de IKON fungeren sindsdien als meldpunt voor de misbruikten. Roodgloeiend De aandacht voor het vraagstuk kwam in een stroomversnelling toen KRO-Kruispunt in novem ber 1992 een uitzending wijdde aan de oprichting van een net werk van vertrouwenspersonen. De telefoon stond roodgloeiend: van de 250 mensen die in de weken na de uitzending belden, maakten er 160 melding van seksueel misbruik. Tachtig van hen, onder wie circa zestig vrou wen die door mannelijke pasto res werden misbruikt, zijn door verwezen naar de tien vertrou wenspersonen in het land. Deze mensen bieden in eerste instan tie een luisterend oor. Zij verwij zen soms door naar andere in stanties of helpen een klacht in of buiten de kerk aanhangig te maken. Coördinator Leon van der Meer van het netwerk schat, dat er inmiddels zo'n tweehon derd gevallen van seksueel mis bruik zijn gemeld. Van Dam ziet geen aanleiding om aan te nemen dat de proble matiek in Nederland minder ernstig is dan in de Verenigde Staten, waar ruim 12 procent van de pastores heeft toegegeven zich schuldig te hebben gemaakt aan seksueel misbruik. Hij zou graag willen dat onderzoek wordt gedaan naar de situatie in Nederland, maar daarvoor ont breken vooralsnog de fondsen. Kramp Inmiddels zijn er, net als de vertrouwenspersonen voor mis bruikten, „raadspersonen" ge traind om zogenoemde „plegers" te begeleiden. Naar verwachting zullen zij dit voorjaar officieel worden geïnstalleerd. Van Dam is een van de mensen, die nu al als raadspersonen fungeren. Hij kent de verhalen van een kleine dertig plegers. De elf pastores met wie hij contact heeft, wer den in de meeste gevallen naar hem verwezen door hun slacht offer of hun partner. Meestal verwijst hij hen door naar een therapeut die in deze problema tiek is gespecialiseerd. Hij hoopt dat pastores ook uit zichzelf contact zullen zoeken met de raadspersonen. „Er hoeft op zo'n moment geen sprake te zijn van seksueel misbruik. Het kan bij voorbeeld ook zijn dat iemand twijfelt over zijn gedrag en daar eens over wil praten." Zijn ervaring is dat plegers het, als ze eenmaal zover zijn, een opluchting vinden om erover te praten. „Jarenlang hebben ze een dubbelleven geleid. Het kostte ontzettend veel energie om dat geheim te houden. Die kramp valt weg doordat het zwijgen wordt doorbroken." Ambivalent Voor de misbruikten is het vol gens de auteurs van groot belang dat er een klachtenprocedure komt. „Negen van de tien keer willen slachtoffers hun recht ha len op de plek waar hen onrecht is aangedaan, namelijk in de kerk", aldus Eitjes. „Daar is, als er naar ze geluisterd wordt, ook ruimte voor de ambivalente ge voelens van veel misbruikten: ze zijn woedend op hun pastor, maar hij was ook heel belangrijk voor hen." In de civiele recht spraak is geen plaats voor die dubbelheid. Daar wordt de ple ger alleen maar „afgeslacht". Van Dam heeft in opdracht van de Gereformeerde Kerken een concept-klachtenprocedure ont wikkeld, die waarschijnlijk in april op de synode behandeld zal worden. Op grond van voorge sprekken heeft hij goede hoop dat zijn voorstel weerklank zal vinden. „Als er één kerk over de dam is, volgen er meer", is zijn verwachting. Bij de opstelling is er rekening mee gehouden dat de procedure zonder problemen kan worden aangepast voor de her vormden en lutheranen. Een voorstel voor een beroepscode, die preventief zou moeten wer ken, is in een vergevorderd sta- 'f{ê Uk, Marjo Eitjes (I) en Gideon van Dam dium. Daarover was de gerefor meerde synode in september 1992, toen seksueel misbruik aan de orde kwam, echter terughou dender. Schrik Tot Eitjes' vreugde neemt ook in de RK Kerk de aandacht voor de problematiek toe. In november vorig jaar heeft de bisschoppelij ke contactcommissie vrouw en kerk de Nederlandse bisschop penconferentie geadviseerd in alle bisdommen vertrouwensper sonen en raadspersonen aan te stellen en een klachtenprocedure te ontwikkelen. Dit advies is inmiddels voorgelegd aan de bis dommen, omdat de plaatselijke bisschop verantwoordelijk is voor seksueel misbruik in zijn diocees. In het boek komt geen rooms- katholieke pastor aan het woord. „Een geïnterviewde r.k. pastor, die seksuele contacten met jon gens had, schrok zozeer van zijn eigen woorden, toen hij ze op schrift zag staan, dat hij niet wilde dat zijn verhaal werd ge publiceerd", aldus Van Dam. Twee van de vier misbruikten die hun verhaal doen in het FOTO ANP boek, zijn van rooms-katholieke huize. Een van hen is een man, die als kind door een pastoor is misbruikt. Behalve interviews met mis bruikten en pastores bevat het boek het verhaal van de partner van een pleger, de partner van een misbruikte en van een ker- keraadslid. Zoals misbruikten en plegers inmiddels hun eigen ver trouwenspersonen hebben, zou den ook deze groepen gedupeer den op eigen hulpverleners moe ten kunnen terugvallen. Het „partijdig pastoraat" voor deze groepen is echter nog niet van de grond gekomen. „Hoogste tijd voor evangelische schoor' Soest - Het is de hoogste tijd voor de oprichting van een evangelische middelbare school voor mavo, havo en vwo in Nederland. De reformatorische en gereformeerd-vrij gemaakte scholen weigeren evangelische leerlingen en in het „gewone" protestants-christelijke onderwijs komt de nieuwe generatie „op het totaal verkeerde spoor". Niet het scheppingsverhaal, maar de evolutie wordt er gepredikt en de boodschap dat seks uitsluitend in het huwelijk hoort, wordt er nauwelijks meer gehoord. Met deze boodschap probeert de stichting Evangelisch Voortgezet Onderwijs (EVO) haar achterban te mobiliseren. Om haar standpunt te onderbouwen heeft zij naar 20.000 adressen een enquête gestuurd waarin de behoefte aan een evangelische school wordt gepeild. Met de uitkomst hoopt EVO de Raad van State duidelijk te kunnen maken dat er wel degelijk een „evangelische identiteit" bestaat en dat eigen middelbaar on derwijs bestaansrecht heeft. De stichting is een initiatief van de evangelische bijbelsehool In de Ruimte in Soest. Zij probeert al enkele jaren in het midden van het land een middelbare school te vestigen. Het ministerie van onderwijs heeft de aanvraag meermalen afgewezen. Eind 1992 wees ook de Raad van State een verzoek af. Enkele jaren geleden werd in Amsterdam de eerste evangelische basisschool opgericht, die op dit moment een kleine 300 leerlingen telt. De gemeente Arnhem heeft een aanvraag daar voor afgekeurd. De provincie Gelderland heeft dezelfde aan vraag wel geaccepteerd. De Raad van State heeft die weer afgewezen. Tegenstander Samen op Weg mond gesnoerd Zwolle - De redactie van het Hervormd Weekblad, orgaan van de Confessionele Vereniging in de Nederlandse Hervormde Kerk, heeft besloten tegenstanders van het Samen-op-Wegpro- ces niet langer aan het woord te laten in haar blad. Om die reden heeft dr. J. Dee zijn functie als secretaris van het weekblad opgezegd. Dee pleitte ervoor ook tegenstanders van het fusieproces van hervormden, gereformeerden en lutheranen in het blad aan het woord te laten. Het hoofdbestuur van de Confessionele Vereniging meent daarentegen, dat „alle neuzen één kant op moeten staan". De onlangs verschenen handreiking, waarin de vereniging zich „positief-kritisch" uitliet over de ontwerp-kerkorde van de nieuwe kerk, is daarbij maatgevend. De redactie volgde de visie van het hoofdbestuur. Dat betekent dat er vanaf nu alleen nog artikelen over Samen op Weg in het weekblad zullen worden geplaatst die positief-kritisch getoon zet zijn. Dee voelt er niets voor zich „te persen binnen dat harnas". Hij schat dat meer dan een kwart van de leden van de Confessionele Vereniging er net zo over denkt als hij. Maar volgens ds. W.A.B. Hagen, secretaris van de Confessionele Vereniging, is „in de verste verte" geen kwart van de confessio nelen tegen het Samen-op-Wegproces. Uit een enquête vorig jaar bleek dat 10 procent' van de leden ronduit voor de concept-kerkorde is en 10 procent ronduit tegen. De grote meerderheid stelt zich positief-kritisch op. 'Vrijspraak' voor kardinaal Bernadin Cincinnati - De Amerikaanse kardinaal Joseph Bernadin van Chicago wordt niet langer beschuldigd van seksueel misbruik. De 34-jarige Steven Cook, die de aartsbisschop in november vorig jaar had aangegeven, heeft zijn aanklacht ingetrokken. Cook, die aids heeft, zei voor de districtsrechtbank van Cincin nati (Ohio) dat hij niet langer vertrouwt op zijn geheugen. Cook eiste aanvankelijk 10 miljoen dollar (ongeveer 19 miljoen gulden) schadevergoeding. Hij had verklaard tussen 1975 en 1977 door Bernadin en een andere priester te zijn verleid. Hij was toen student aan een priesterseminarie in Cincinnati, waar Bernadin in die tijd aartsbisschop was. Voor de rechtbank verklaarde Cook, dat hij in geen geval iemand onrecht wil aandoen. Omdat hij met zijn geweten in vrede wil leven, heeft hij de aanklacht ingetrokken. De 65-jarige kardinaal zei in een eerste reactie dat hij weliswaar is vernederd, maar dat hij geen haatgevoelens koestert jegens Cook. De aartsbisschop riep de media op in vergelijkbare gevallen op zoek te gaan naar de waarheid. Aparte bussen voor mannen en vrouwen Jeruzalem - In een ultra-orthodoxe joodse wijk in Jeruzalem rijden sinds kort aparte bussen voor mannen en vrouwen. De blauwe nummers zijn voor de mannen, de roze voor de vrouwen. De joodse wet verbiedt vermenging van de seksen op verschil lende terreinen. De belangrijkste busmaatschappij "an Israël, Egged, besloot de aparte bussen in te zetten onder druk Vu. de orthodoxe gemeenschap. Ze ging niet in op het verzoek bussen te laten rijden met een apart deel voor mannen en voor vrouwen. „Dit leidt tot discriminatie tegen vrouwen", aldus Anat Hoff man, een niet-religieus lid van de gemeenteraad van Jeruzalem. Vaticaan met moslims voor het gezin Vaticaanstad - Het Vaticaan wil intensiever met moslims samenwerken om de rechten van het gezin te verdedigen. Dit heeft het Vaticaan bekend gemaakt in een „boodschap aan de moslimvrienden", ter gelegenheid van het islamitische feest ld Al-Fitr, het einde van de ramadan. Het gezin is voor de gelovigen een heilig instituut, aldus het document, dat is ondertekend door kardinaal Francus Arinze, voorzitter van de pauselijke raad voor de interreligieuze dialoog. Het geluk en de harmonie van het gezin hangen rechtstreeks af van het juiste ethische gedrag van de gezinsleden. Paus wellicht naar Irak Baghdad - Paus Johannes Paulus II heeft volgens patriarch Raphael Bidawid een uitnodiging voor een bezoek aan Irak aanvaard. De paus zal „het lijden van het Irakese volk" met eigen ogen kunnen aanschouwen, zei het hoofd van de Chaldese Kerk in Irak vorige week met een verwijzing naar het VN-em- bargo tegen Irak. De paus bezoekt in mei Libanon. Een datum voor zijn reis naar Irak is niet genoemd. De partriarchen van Jeruzalem, Egypte, de Maronieten en de Armeniërs waren afgelopen week in Irak. Na afloop van hun bezoek spraken zij hun veroordeling uit over het embargo. Priester toch het parlement in Johannesburg - De rooms-katholieke pater Smangaliso Mkhats- hwa mag van zijn bisschop toch zitting nemen in het. nieuwe Zuidafrikaanse parlement, dat eind april wordt gekozen. Dit hebben kerkelijke kringen in Zuid-Afrika laten weten. De Zuidafrikaanse bisschoppenconferentie verbood Mkhatshwa en zuster Bernard Ncgube in januari om voor het ANC kandidaat te staan bij de verkiezingen. Dat gebeurde zonder dat de twee waren geraadpleegd. Dit laatste stak Mkhatshwa zeer, omdat hij jarenlang secretaris was van de bisschoppenconferentie. Het is niet bekend of zuster Bernard Ncgube ook ontheffing krijgt. Nu de apartheid in feite voorbij is, moeten ook in Zuid-Afrika priesters en religieuzen zich, volgens de bisschoppen, houden aan de regels van de RK Kerk, die hen verbieden politieke functies te bekleden. Mhkatshwa, nu directeur van het Instituut voor contekstuele theologie, stelt daarentegen dat de gevolgen van de apartheid nog lang niet zijn overwonnen. Het standpunt van de bisschoppen is naar zijn mening niet houdbaar. Hij heeft zijn bisschop ervan weten te overtuigen dat het best mogelijk is om als priester én als parlementariër te werken. De achterban van de Zuidafrikaanse R.K.-Kerk loopt, politiek gezien, uiteen van uiterst behouden, voornamelijk de blanke leden, tot uiterst progressief, voornamelijk de zwarte leden. Te verwachten valt dat behoudende rooms-katholieken bij het Vaticaan zullen protesteren tegen het besluit van bisschop Nkhumishe. Het Vaticaan en Zuid-Afrika knopen op korte termijn diploma tieke betrekkingen aan. Het Vaticaan zendt een nuntius naar Pretoria, Zuid-Afrika benoemt een ambassadeur bij de Heilige Stoel. Ongeveer drie miljoen Zuidafrikanen, 7,5 procent van de bevolking, is rooms-katholiek. De R.K.-Kerk in Zuid-Afrika heeft zich in de jaren '80, hoewel laat, tegen de apartheid gekeerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 29