deStem 'Meer pi fTe veel zekerheid gaat jeuken' Dertien jongensdromen Seks in pas Eindeloze strijd tegen Slechte Onsterfelijken 'Zwarte Rals Brabantse 'revue Joris Lutz probeert onbevangenheid in 4Tegen wil en dank' vast te houden DE STEM Bisschop Bomers 11 Bekende Nederlanders als machinist, boer of buschauffeur 'Pastor altijd veran „De vooroordelen die de Engelse pers er op na houdt, grenzen aan racisme." Elvis Costello Gids ZATERDAG 12 MAART 1994 Dj Sf-serie 'Highlander' op RTL5 In het verlengde van de 'Highlander'- films is er ook een tv-serie geprodu ceerd, die vanaf vanavond te zien is op RTL5. De science-fictionserie telt 22 delen. De hoofdrollen in deze Italiaans-Franse co-produktie zijn in handen van Adrian Paul (Duncan MacLeod), Alexandra Van- derNoot (Tessa Noel) en Stan Kirsch (Richie Ryan). In de eerste aflevering, geti teld 'The Gathering', speelt de bekende acteur Christopher Lambert een gastrol. Hij speelt in de serie Connor MacLeod, een rol die hij eerder vertolkte in de films 'Highlander' (1985) en 'Highlander: The Quickening' (1991). Dit jaar verschijnt 'Highlander HI: The Magician'. Een enorme hoeveelheid speciale effecten is ingezet om een aparte, science-fictionsfeer te creëren. Voor de stunts was Peter Dia mond verantwoordelijk, die eerder zijn best deed in 'Indiana Jones' en 'Roger Rabbit'. De muziek is van Queen, die voor de eerste Highlander-film vijf songs opnam, waaron der 'Who wants to live forever'. Connor MacLeod is een Onsterfelijke, die ten strijde trekt tegen kwade machten. Hij kan zich zowel in tijd als over afstand verplaatsen. Regelmatig maakt hij gebruik van zijn machtige wapen, het zwaard. Ma cLeod duikt op om zijn oude vriend en familielid Duncan MacLeod te helpen wan neer die lastig gevallen wordt door twee Onsterfelijken. Connor weet Duncan zover te krijgen dat ook hij de strijd aanbindt tegen de Slechte Onsterfelijken. Hun grootste vijand is de laaghartige Slan Quince, die probeert de Ultieme Onsterfelijke te worden. Wanneer Connor uit beeld verdwijnt, blijft Duncan zich sterk maken voor de goede zaak. RTL5, 19.10 uur Christopher Lambert duikt op in het begin van de serie 'Highlander'. foto archief de stem öi I I IH ^Hj I I Aan een haarfijn uitgestippelde koers heeft Joris Lutz (28) een broertje dood. Een paar jaar terug serveerde hij in een restaurant nog de lekkerste koffie van Amsterdam en droomde over een eigen kroeg. Nu heeft hij drie seizoenen 'Ha die Pa' achter de rug. Joris' gekortwiekte koppie duikt sinds kort op in de volgende comedy, 'Tegen wil en dank', waar voor hij ook ideetjes levert. „Te veel zekerheid gaat jeuken," luidt zijn instelling. Door Maarten van de Rakt Joris Lutz' bovenwoning in het Amsterdamse Oud-Zuid voldoet aan de verwachtingen. Studenti koos, versleten banken waar je diep in ploft, een volle asbak, pakje Gauloises, kaars in een lege wijnfles, een NRC en een Voetbal International. In het in terieur is de muziek het epicen trum, Joris' ziel en zaligheid. „Muziek is voor mij eten en drinken. Zonder muziek zou ik doodgaan," zegt hij temidden van stereo-apparatuur, stapel tjes cd's, gitaren en piano. Aan de muur een poster van Miles Davis en een 'echte' Rooskens, een schilder die behoorde tot de Cobra-beweging. Uit het huwelijk van Rooskens' dochter Simone met Luc Lutz werd Joris geboren. De knaap belandde in een waar acteur snest met ook de ooms Pieter en Ton Lutz. „Ik ben nooit gepusht of gefor ceerd. De dochter van Pieter was bijvoorbeeld wel altijd met thea ter bezig. Die geeft nu Neder lands. Ik heb het natuurlijk aan die ouwe (vader Luc) te danken dat ik auditie mocht doen voor 'Ha die Pa' toen ze niemand konden vinden voor die rol. Van het een komt het ander." Pingpongen De omwenteling van anoniem muzikantje tot gewaardeerd co- medy-acteur en beginnende be kende Nederlander heeft Joris met geamuseerde verbazing on dergaan. Sterallures zijn hem vreemd, naast zijn schoenen lo pen eveneens: „Dat valt ook niet mee met dit formaat," steekt hij olijk een been omhoog. „Ach, die gewichtigdoenerij. Dat zijn meestal van die randfiguren." In de nieuwe NCRV-comedy, die niet spetterend van start ging, dartelt hij weer onbevangen over het scherm. Voor deze reeks ging het mes in zijn weelderige haar dos. Joris zat er niet mee. „Ik vond het best. Het haar zat ook in de weg bij het slapen en zoenen. Bovendien was ik net Jim Morrison. Dat hoefde voor mij niet zo." „In het begin was ik even de weg kwijt met mijn rol. 'Ha die Pa' bood een veilige omgeving. In die drie jaar hebben we zekerhe den opgebouwd. Nu moest je opnieuw een team vormen met mensen die je niet kent. Maar het ijs was snel gebroken," zegt Joris over de omschakeling. „Ik wilde ook niet op die jongen lijken uit de originele Engelse serie. Zo'n rol ontwikkelt zich gaandeweg. Je gaat zitten den ken hoe je het moet spelen. Het is pingpongen met de acteurs en regisseur,, veel heen en weer ge praat. Ik probeer wat in het script staat geloofwaardig over te brengen." Puur Nederlands 'Tegen wil en dank' wordt de komende weken een puur Neder lands produkt, waarin Joris als Rik de eerste viool speelt. Of beter de eerste gitaar, want de schrijvers hebben handig ge bruik gemaakt van zijn muzikale vaardigheden. Zo zien we scènes die draaien om repeteren en ge ruzie over een nummertje. Joris vindt het leuk om als schrijver samen met Luc Lutz bij 'Tegen wil en dank' betrokken te zijn. „Ik ben een beetje chao tisch, spui allerlei ideeën en Luc 2^»(Njr Joris Lutz: „Ik ben een beetje chaotisch, spui allerlei ideeën en Luc schrijft ze op." foto fotopersbureau dijkstra schrijft ze op. Daarvoor moeten we echt tijd vrijmaken. We zijn nu samen aan het nadenken over het vervolg. Mijn aandeeltje is maar bescheiden, hoor, want er komen nog zoveel schijven aan te pas." Ook al doet Joris het leuk op de buis, zijn hart heeft hij verpand aan muziek. Stevige pop-rock vooral. Hij is basgitarist en zan ger van T-bone. „Je kunt beter niet op één paard wedden. Jam mer genoeg is de muziekwereld niet een hele leuke. Tegenover jouw idealen staat de commer cie, de pecunia. Je kunt veel illusies armer worden, want je bent afhankelijk van het oordeel van anderen. Op zomaar een bandje zit niemand te wachten." Zijn jullie dat dan „Wij zijn een heel goed bandje, zei hij bescheiden," lacht Joris de tanden bloot. „Het is een uit de krachten gegroeide hobby. Met T-bone hebben we net in eigen beheer een cd opgenomen, maar die moeten we nog bij een distributiemaatschappij onder brengen. In ons genre is de con currentie groot. Het komt wel goed." „Het conservatorium, daar zag ik geen licht in. Het was moeilijk te combineren en bood niet wat ik wilde met muziek. Het is een misverstand dat je er leert spe len. Uiteindelijk gaat het erom iets los te maken met muziek. Het is niet moeilijk wat accoor- den op te stapelen. Het moet wel agressie uitstralen of liefde. Je kunt zoveel emoties uitdrukken, in wezen je hele eigen identiteit. Je bent wat je speelt, zei Zappa. Het zijn allemaal stukjes van jezelf." Veelvraat Joris is een muzikale veelvraat. „Ik houd van hard-rock, maar ook van tex-mex en klassiek. Ik kan net zo genieten van een house-deuntje van 2Unlimited als van Satisfaction door de Rol ling Stones. Een groot voorbeeld heb ik niet, wel respect voor mensen die richting geven aan de muziek. De laatste maanden vind ik veel inspiratie in Stevie Wonder, de schoonheid in zijn Door Anja van den Akker „Boer worden. Dat was mijn mooie jongensdroom. Achter af ben ik gelukkig dat die droom nooit is uitgekomen", lacht politiewoordvoerder Klaas Wilting, die op zijn dertiende jaar vanuit Dren the naar Amsterdam verhuis-, dé. Hij is een van de dertien beken de Nederlanders voor wie die oude jongensdroom eventjes uit kwam: in de serie 'Jongensdro men' bij de Evangelische Om roep. Ter geruststelling. Er is inmid dels ook een reeks meisjesdro men in de maak, waarvoor Ria Lubbers, Erica Terpstra en ma joor Boszhardt al 'ja' hebben gezegd. Kapitein Nijpels „Jongensdromen moet een be langrijke rol gaan spelen op de i zaterdagavond. We verwachten j er veel van," legt Henk Hagoort i uit, hoofd informatieve pro gramma's bij de EO. „Wat wij hier zo leuk aan vinden, is dat dertien bekende Nederlanders zich kwetsbaar hebben durven opstellen." Als hij alle gekozen beroepen zo eens bekijkt -Johan Stekelen burg (FNV) als politieman, as tronaut Wubbo Ockels in een Mercedes 300 SL mét vleugel deuren, burgemeester Ed Nijpels van Breda als kapitein op een cruiseschip, CDA-Kamerlid Ma- teman als buschauffeur en Robin Linschoten (WD) als vrachtwa genchauffeur - valt hem op dat het allemaal een beetje macho beroepen zijn. „Het is heel verleidelijk daar eens een psycholoog op los te laten," lacht Hagoort. „Is het toevallig dat een CDA-er voor buschauffeur kiest en een WD- er graag in zijn eentje in een vrachtwagen zit?" Andere kant Soms zijn er ook overeenkom sten tussen de huidige succesvol le carrière en de jongensdroom. Prof. dr. Smalhout, anesthesist, vliegt eenmalig als piloot in een Dakota. Wat hij daar zo leuk aan vindt? „Als je vliegt ga ja altijd langs een grens. Iedere fout kan dode lijk zijn. Dat is in mijn vak exact hetzelfde. Je moet altijd heel precies zijn, uiterst alert. Dat precisiewerk vind ik leuk. Routi ne is dodelijk," aldus Smalhout die als hobby sportvliegen heeft. Jongensdromen toont de 'andere' kant van politici, schrijvers en wetenschappers, verpakt in prachtig camerawerk. De eerste aflevering is vanavond volledig gevuld met een opgetogen Appie Baantjer, de geestelijk vader van inspecteur De Cock. Hij mag een dag mee op een stoomlocomotief van de Stoomstichting Rotter dam, die in eigen beheer een aantal stoomlocs op de rails houdt. „Ik betreed heilige grond," zegt hij diep onder de indruk als hij op de voetplaat stapt. „Als ik vroeger vijf centen ver diende, met boodschappen ofzo, kocht ik een perronkaartje. Dan keek ik de hele dag naar die stoomlocs, die daar stonden te sidderen. Prachtig," herinnert de detective-schrijver zich. In de achtertuin van Appie Baantjer prijkt een mini-spoor wegemplacement. „Zijn het geen schatjes?," zegt hij verliefd. In professor Smalhout, die gek is van oude vliegtuigen, heeft hij een geestverwant. „Vliegtuigen zijn verslavend. Je zou ze bijna knuffelen", aldus de anesthesist. Vak De makers van de serie hebben er heel duidelijk voor gekozen, in iedere aflevering ook het vak Detective-schrijver Appie Baantjer heeft een complete treinbaan in zijn achtertuin. In Jongens dromen is de treinfanaat voor één dag machinist op een stoomloc. foto eo van de betreffende gast uit de verf te laten komen. Baantjer vertelt anecdotisch. Hoe hij een der weinige schrijvers is die „een bom duiten aan zijn frustraties heeft verdiend." En over hoe hij een boek schrijft: „Oh, ik leg gewoon een lijk neer." Maar Alexander Rinnooy Kan maakt in de tweede aflevering dankbaar van die gelegenheid gebruik om zich als VNO-voor- zitter te profileren. Rinnooy Kan is een dagje kok in het Amstel Hotel, hoewel die naam uit angst voor sluikreclame niet wordt ge noemd. Producent Theo Meskers had niet verwacht dat het maken van dit programma zo gemakkelijk zou zijn. „Aanvankelijk reageer de iedereen nogal gereserveerd. Maar daarna was het voor ieder een onbekommerd genieten." In totaal werden zo'n veertig bekende Nederlanders benaderd. Nederland 2, 21.55 uur ONS-theaterprodukties in Breda Breda - Theater Achterom. 'Zwarte Ruiter' van Pietjan Dusee door ONS-theaterpro dukties. Regie: René Jagers. Gespeeld door o.a. Rob van Gestel, Maria Fonken, Willem Westermann en Dianne Krij- nen. Gezien op vrijdag 11 maart. composities, de fantasie en emo tie." De overeenkomst tussen muziek en acteren is in Joris' ogen sim pel: spelen. „Met noten en woor den probeer je over te brengen wat op papier staat. Je kunt op duizenden manier iets zeggen of spelen. Met klemtonen, intonatie en timing." De afgelopen drie tv-seizoenen omschrijft Joris als een soort mini-opleiding. „Je gaat steeds meer ontdekken. Maar ik vind het ook steeds moeilijker wor den. Het is de kunst om mijn onbevangenheid vast te houden. Soms daast het voor je ogen eri moet je zeggen 'Nou niet lullen, maar spelen'. Ik ben iets minder springerig dan vroeger. Dan smakte ik als het ware met mijn hoofd tegen een muur, stond op en zei: maakt niet uit. Het is leuk om van alles te doen, maar je maakt nu meer afwegingen." Als Rotterdammer lijkt Joris in Amsterdam een beetje ver dwaald. Waarom hij vertrok? „Nieuwsgierigheid." Hij houdt van Rotterdam: „Vanwege dat robuuste. Geen gelul, gebak van Krul." Maar ook kan Joris de Amsterdamse bluf en kapsones waarderen. Hij imiteert de ver schillende soorten humor ver dienstelijk. De lach verdwijnt als hij terugdenkt aan de nederlagen van Feyenoord tegen Ajax, de laatste jaren: „Daar kan ik goed ziek van worden." Onbekommmerd Joris' toekomstvisie steekt onbe kommerd in elkaar: „We zien wel." Presenteren bij voorbeeld? „Het is de vraag of je erin kunt excelleren. Maar ik ben daarvoor in elk geval nog niet benaderd. Het is gemakkelijk dat het acte ren voor financiële continuïteit zorgt. Aan de andere kant is onzekerheid voor mij juist een drijfveer. Mijn broer is anderhalf jaar huisarts. Hij weet dat hij dat op zijn 65ste nog is. Met alle respect voor hem, want hij is werelds goed, ik zou dat zelf nooit willen. Te veel zekerheid gaat jeuken." Door Marjan Mes De figuur van Hans G., de 'Zwarte Ruiter', de Oostbra bantse smokkelaar, heler en inbreker, sprak kort na de oorlog sterk tot de verbeel ding omdat hij zich nooit ver rijkte ten koste van de kleine man. In de voorstelling 'Zwarte Rui ter' van ONS-theaterprodukties uit 'Tilburg was hij een onver valst Brabantse jongen in de ge daante van Rob van Gestel. Maar het is te merken dat Piet jan Dusee zijn fragmentarische stuk baseerde op een afstudeers criptie. De taal was soms een beetje vakjargonachtig en de tijdgeest belangrijker dan het ti- telpersonage, dat nauwelijks enige diepgang had gekregen. Regisseur René Jagers had niettemin een onderhoudend voorstelling van gemaakt, korte beweegelijk scènes dier. heel toepasselijk in een café ai] 'speelden waar de Brabanli sfeer en mentaliteit van kort de oorlog aanstekelijk waren gt troffen. Rond de bar speelden zich vue-achtige sketches af, waarbi vooral de variété-achtige allu van Willem Westermann ind maakte, als de reactionaire »a. der van Hans' vriendin; 'j Brabander' wiens sympatl voor de 'Zwarte Ruiter' ove:. gens niet helemaal begrijpS werd. Net zo min als diens nitj vallen van woede tegen 'de i rechtvaardigheid'. Maria Fonken en Dianne nen speelden met Brabants tongval en cabareteske houd de vrouw en vriendin en ooki twee roddelende buurvrouw: van de 'Ruiter', als betrof hetf vrolijk stukje amateurtoneel. poor Dirk Visser, ANP Haarlem - Een bos rode ro- zen, twee bloemstukken, brieven en telefoontjes heb ben bisschop Bomers ervan overtuigd dat er meer pries ters en pastorale werkers achter hem staan dan velen denken. j'K heb een telefoontje van een priester gekregen: 'Bis schop, ik sta duidelijk achter u'. Dat weet ik van een hele boel priesters", zegt Bomers in een gesprek met het ANP. Hij maakt daags na de bekend making van het rapport van de commissie-Van den Muijsen- bergh een enigszins aangeslagen indruk. „De situatie is voor mij zelf niet prettig, maar doet voor al de Kerk in haar geheel schade. Voor de Rooms-Katholieke Kerk is dit weer een treurig hoofd stuk. Dat verdriet mij zeer." De Vereniging van Pastoraal Werkenden, waarbij 170 van de 251 priesters zijn aangesloten, is ook na het rapport van mening dat Bomers moet opstappen. „Ik vind niet dat ik moet weggaan. Als bisschop heb ik een taak ten opzichte van de Kerk. Ik vind niet dat ik die opdracht uit de weg moet gaan, omdat de situa tie voor mezelf minder plezierig is. Dat vind ik geen goede hou ding." ZATERDAG FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aladdin. 19 en 21.30 u. "Mrs. Doubtfire. HULST - De Koning van Engeland 14 u. Aladdin. 14,19.30 en 22 u. Mrs. Doubtfire. 19.15 en 22 u. Carlito's way. 14, 19.30 en 22 u. Free Willy. 22 u. Tombstone. 19.30 en 22 u. Kalifornia. 19.30 u. The piano. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The piano. 22.30 u. Orlando. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Heaven and earth. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. Demolition man. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Free Willy. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. - Alhambra 3 14 u. Labyrinth. 19 u. The three musketeers. 21.30 u. Carlito's way. - Alhambra 4 14 u. Aladdin. 19 en 21.45 u. The house of the spirits. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The 3 musketeers. Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. Little Buddha. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demolition man. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind- ler's list. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 7 - 14.30 u. Stalingrad. 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.- Mr. Jones. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic Park. 22.30 u. Stalingrad. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Heaven and earth. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A perfect world. Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. The fugitive. Zaal 13 - 14.30,17, 20 en 22.30 u. Robin Hood: Men in tights. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Joy Luck Club. Zaal 15 - 14.30 en 17 u: Beetho ven n. 20 en 22.30 u. Tombstone. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cool runnings. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the name of the father. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Stricking distance. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The piano. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The ice runner. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the name of the father. 14.30, 20 en 22.30 u. Schindler's list. 14.30,17 en 20 u. Ice runner. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. 14.30,17 en 20 u. Cool Runnings. 22.30 u. Tombstone. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 20 en 22.30 u. Striking distance. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Heaven Earth. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 14.30, 17 en 22.30 u. A perfect world. 14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver sie). KNOKKE - Beverly Sereens ^Jó30, 20 u- Striking distance. i?' uJ«30, 20 en 22 30 u- Mrs* Doubtfire. Ja 0n ij,"30 u- Free Willy. 20 en 22.30 u. The age of innocen- zi]n Haa Hij past op ren. die het deK VOOI sam Op bijz uitv aan Ma* toe, de niet ten de b Res De ter biss van Bon1 „Ik bisd| het dek( raac raac doei dige schq in h In tiuif het wor Ker! 17.30, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 22.30 u. Philadelphia (avant pre! V- mière). 15 u. Aladdin. ZONDAG FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aladdin. 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. HULST - De Koning van Engeland 13.45 u. Aladdin. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Doubtfire. 16, 18.45 en 21.30 u. Carlito's i 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Willy. 13.45 en 19 u. Tombstone. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Kalij fornia. 16.15 en 21.30 u. The piano. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The piano. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Beethoven's 2nd. 20 u. Heaven and earth. TERNEUZEN - Luxortheater 14 en 20 u. Demolition man. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Free Willy. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire, - Alhambra 3 14 en 19 u. The three musketeers. 21.30 u. Carlito's Way. - Alhambra 4 14 u. Aladdin. 19 en 21.45 u. The house of the| spirits. ANTWERPEN - Metropolis Zie zaterdag. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the| name of the father. 14.30, 20 en 22.30 u. Schindler's I list. 14.30,17 en 20 u. Ice runner. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. 14.30,17 en 20 u. Cool Runnings. 22.30 u. Tombstone. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free I Willy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs Doubtfire. 20 en 22.30 u. Striking distance. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three I musketeers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Heaven f Earth. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 14.30, 17 en 22.30 u. A perfect world. 14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver- sie). KNOKKE - Beverly Sereens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Striking distance. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mi* Doubtfire. 15 en 17.30 u. Free Willy. 20 en 22.30 u. The age of innocen ce. 17.30 en 22.30 u. Mr. Jones. 20 u. Philadelphia (avant premiè re). 15 u. Aladdin. - Scharpoord 15 en 20.30 u. Unforgiven. Niet verboden „Bovendien heeft de commissie ,n mij niet geadviseerd op te stap- cHis pen, hoewel ik ze dat niet had gorT verboden." De commissie had schi alle vrijheid te adviseren wat ze een wilde. Aftreden zou volgens Bo- Borr mers ook inhouden dat de schuld er vooral bij hemzelf ligt. „Maar ik Maa denk niet dat de commissie de ^enc schuld aan de een of aan de stru ander wil toeschrijven.chie „Ik heb me nu heel redelijk op gesteld", zegt Bomers. „De priesterraad heeft me gevraagd j^e een commissie in te stellen. Dat heb ik gedaan. De adviezen In daarvan moesten zwaarwegend er zijn. Dat heb ik toegezegd. Ik dat neem nu alle adviezen over. Men en moet ook een keer tevreden gers sine mis res Door Frieda Pruim, ANP wQr( Utrecht (anp) - Een pastor een dient in zijn functie van dat hulpverlener de noodzakelij- den' ke grenzen te bewaken, zélfs Van als het initiatief van de ande- Pre£ re partij komt. Seksueel con- tact met een parochiaan of in gemeentelid „overkomt" hem ove, niet. Hij is er zelf verant- haa woordelijk voor. Dat bena- Dit drukken Marjo Eitjes en Gi- tot deon van Dam in hun zojuist keri bij uitgeverij Meinema ver- sek: schenen boek „Een pastor rela moet je toch kunnen vertrou- fn wen!". tlnÉ nun litej De gereformeerde predikant F. drukt zich nog wel uit in die terminologie. „Denk niet dat je Pjnf dit nooit zal overkomen", zou hij tegen collega's willen zeggen over het overschrijden van pas torale grenzen. Hij vatte gene- Rc genheid op voor mevrouw V., die hem gevraagd had over geloofs- vragen te komen praten. Ze liet duidelijk merken prijs te stellen op zijn aandacht en warmte. „Het was een geleidelijk proces naar. haar 'zo hoeft het leven voor mij niet meer'en naar mijn arm om haar heen", aldus F. Er ontstond een relatie, die bijna twee jaar heeft geduurd. Aan vankelijk omschreef de predi kant deze verhouding als „over spel". Dat hij „toevallig" ook nog eens dominee was, deed er voor hem niet toe. Voor Eitjes en Van Dam is dat juist van essen- tieel belang. Zij spreken van seksueel misbruik, omdat de be trokken pastor misbruik maakte van zijn macht op grond van zijn rol als hulpverlener en zijn posi- tie in de kerk. vi da1 Manco de: bri E- erkent nu dat hij zelf verant- Va woordelijk was voor zijn gedrag, on Maar hij wijt het mede aan een nu manco in de theologische oplei- en ding. „Dat ik als predikant zo St. belangrijk voor mensen kan zijn, va is me niet geleerd", zegt hij. zie Eitjes, stafmedewerkster bij het aa Katholiek Bureau voor vorming gr en toerusting omtrent Seksuali- wc teit en Relaties (KBSR), beaamt Nc dat. Zij zou wensen dat theologi- br sche opleidingen daar oefen- Plaatsen voor zouden zijn. De opleidingen beginnen langza merhand wel meer open te staan In voor deze problematiek. „Pasto- ve aan wei De var wel ma sek her we res vei we

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 28