deStem
'Meer pi
fTe veel zekerheid gaat jeuken'
Dertien jongensdromen
Seks in pas
Eindeloze strijd tegen Slechte Onsterfelijken
'Zwarte Rals
Brabantse
'revue
Joris Lutz probeert onbevangenheid in 4Tegen wil en dank' vast te houden
DE STEM
Bisschop Bomers 11
Bekende Nederlanders als machinist, boer of buschauffeur
'Pastor altijd veran
„De vooroordelen die de Engelse pers
er op na houdt, grenzen aan racisme."
Elvis Costello
Gids
ZATERDAG 12 MAART 1994 Dj
Sf-serie 'Highlander' op RTL5
In het verlengde van de 'Highlander'-
films is er ook een tv-serie geprodu
ceerd, die vanaf vanavond te zien is op
RTL5. De science-fictionserie telt 22
delen.
De hoofdrollen in deze Italiaans-Franse
co-produktie zijn in handen van Adrian
Paul (Duncan MacLeod), Alexandra Van-
derNoot (Tessa Noel) en Stan Kirsch
(Richie Ryan). In de eerste aflevering, geti
teld 'The Gathering', speelt de bekende
acteur Christopher Lambert een gastrol. Hij
speelt in de serie Connor MacLeod, een rol
die hij eerder vertolkte in de films
'Highlander' (1985) en 'Highlander: The
Quickening' (1991). Dit jaar verschijnt
'Highlander HI: The Magician'.
Een enorme hoeveelheid speciale effecten is
ingezet om een aparte, science-fictionsfeer
te creëren. Voor de stunts was Peter Dia
mond verantwoordelijk, die eerder zijn best
deed in 'Indiana Jones' en 'Roger Rabbit'.
De muziek is van Queen, die voor de eerste
Highlander-film vijf songs opnam, waaron
der 'Who wants to live forever'.
Connor MacLeod is een Onsterfelijke, die
ten strijde trekt tegen kwade machten. Hij
kan zich zowel in tijd als over afstand
verplaatsen. Regelmatig maakt hij gebruik
van zijn machtige wapen, het zwaard. Ma
cLeod duikt op om zijn oude vriend en
familielid Duncan MacLeod te helpen wan
neer die lastig gevallen wordt door twee
Onsterfelijken.
Connor weet Duncan zover te krijgen dat
ook hij de strijd aanbindt tegen de Slechte
Onsterfelijken. Hun grootste vijand is de
laaghartige Slan Quince, die probeert de
Ultieme Onsterfelijke te worden. Wanneer
Connor uit beeld verdwijnt, blijft Duncan
zich sterk maken voor de goede zaak.
RTL5, 19.10 uur
Christopher Lambert duikt op in het begin van de serie
'Highlander'. foto archief de stem
öi I I IH ^Hj I I
Aan een haarfijn uitgestippelde koers heeft Joris
Lutz (28) een broertje dood. Een paar jaar terug
serveerde hij in een restaurant nog de lekkerste
koffie van Amsterdam en droomde over een eigen
kroeg. Nu heeft hij drie seizoenen 'Ha die Pa' achter
de rug. Joris' gekortwiekte koppie duikt sinds kort op
in de volgende comedy, 'Tegen wil en dank', waar
voor hij ook ideetjes levert. „Te veel zekerheid gaat
jeuken," luidt zijn instelling.
Door Maarten van de Rakt
Joris Lutz' bovenwoning in het
Amsterdamse Oud-Zuid voldoet
aan de verwachtingen. Studenti
koos, versleten banken waar je
diep in ploft, een volle asbak,
pakje Gauloises, kaars in een
lege wijnfles, een NRC en een
Voetbal International. In het in
terieur is de muziek het epicen
trum, Joris' ziel en zaligheid.
„Muziek is voor mij eten en
drinken. Zonder muziek zou ik
doodgaan," zegt hij temidden
van stereo-apparatuur, stapel
tjes cd's, gitaren en piano. Aan
de muur een poster van Miles
Davis en een 'echte' Rooskens,
een schilder die behoorde tot de
Cobra-beweging.
Uit het huwelijk van Rooskens'
dochter Simone met Luc Lutz
werd Joris geboren. De knaap
belandde in een waar acteur
snest met ook de ooms Pieter en
Ton Lutz.
„Ik ben nooit gepusht of gefor
ceerd. De dochter van Pieter was
bijvoorbeeld wel altijd met thea
ter bezig. Die geeft nu Neder
lands. Ik heb het natuurlijk aan
die ouwe (vader Luc) te danken
dat ik auditie mocht doen voor
'Ha die Pa' toen ze niemand
konden vinden voor die rol. Van
het een komt het ander."
Pingpongen
De omwenteling van anoniem
muzikantje tot gewaardeerd co-
medy-acteur en beginnende be
kende Nederlander heeft Joris
met geamuseerde verbazing on
dergaan. Sterallures zijn hem
vreemd, naast zijn schoenen lo
pen eveneens: „Dat valt ook niet
mee met dit formaat," steekt hij
olijk een been omhoog. „Ach, die
gewichtigdoenerij. Dat zijn
meestal van die randfiguren."
In de nieuwe NCRV-comedy, die
niet spetterend van start ging,
dartelt hij weer onbevangen over
het scherm. Voor deze reeks ging
het mes in zijn weelderige haar
dos. Joris zat er niet mee. „Ik
vond het best. Het haar zat ook
in de weg bij het slapen en
zoenen. Bovendien was ik net
Jim Morrison. Dat hoefde voor
mij niet zo."
„In het begin was ik even de weg
kwijt met mijn rol. 'Ha die Pa'
bood een veilige omgeving. In
die drie jaar hebben we zekerhe
den opgebouwd. Nu moest je
opnieuw een team vormen met
mensen die je niet kent. Maar
het ijs was snel gebroken," zegt
Joris over de omschakeling.
„Ik wilde ook niet op die jongen
lijken uit de originele Engelse
serie. Zo'n rol ontwikkelt zich
gaandeweg. Je gaat zitten den
ken hoe je het moet spelen. Het
is pingpongen met de acteurs en
regisseur,, veel heen en weer ge
praat. Ik probeer wat in het
script staat geloofwaardig over
te brengen."
Puur Nederlands
'Tegen wil en dank' wordt de
komende weken een puur Neder
lands produkt, waarin Joris als
Rik de eerste viool speelt. Of
beter de eerste gitaar, want de
schrijvers hebben handig ge
bruik gemaakt van zijn muzikale
vaardigheden. Zo zien we scènes
die draaien om repeteren en ge
ruzie over een nummertje.
Joris vindt het leuk om als
schrijver samen met Luc Lutz bij
'Tegen wil en dank' betrokken te
zijn. „Ik ben een beetje chao
tisch, spui allerlei ideeën en Luc
2^»(Njr
Joris Lutz: „Ik ben een beetje chaotisch, spui allerlei ideeën en Luc schrijft ze op."
foto fotopersbureau dijkstra
schrijft ze op. Daarvoor moeten
we echt tijd vrijmaken. We zijn
nu samen aan het nadenken over
het vervolg. Mijn aandeeltje is
maar bescheiden, hoor, want er
komen nog zoveel schijven aan
te pas."
Ook al doet Joris het leuk op de
buis, zijn hart heeft hij verpand
aan muziek. Stevige pop-rock
vooral. Hij is basgitarist en zan
ger van T-bone. „Je kunt beter
niet op één paard wedden. Jam
mer genoeg is de muziekwereld
niet een hele leuke. Tegenover
jouw idealen staat de commer
cie, de pecunia. Je kunt veel
illusies armer worden, want je
bent afhankelijk van het oordeel
van anderen. Op zomaar een
bandje zit niemand te wachten."
Zijn jullie dat dan
„Wij zijn een heel goed bandje,
zei hij bescheiden," lacht Joris
de tanden bloot. „Het is een uit
de krachten gegroeide hobby.
Met T-bone hebben we net in
eigen beheer een cd opgenomen,
maar die moeten we nog bij een
distributiemaatschappij onder
brengen. In ons genre is de con
currentie groot. Het komt wel
goed."
„Het conservatorium, daar zag
ik geen licht in. Het was moeilijk
te combineren en bood niet wat
ik wilde met muziek. Het is een
misverstand dat je er leert spe
len. Uiteindelijk gaat het erom
iets los te maken met muziek.
Het is niet moeilijk wat accoor-
den op te stapelen. Het moet wel
agressie uitstralen of liefde. Je
kunt zoveel emoties uitdrukken,
in wezen je hele eigen identiteit.
Je bent wat je speelt, zei Zappa.
Het zijn allemaal stukjes van
jezelf."
Veelvraat
Joris is een muzikale veelvraat.
„Ik houd van hard-rock, maar
ook van tex-mex en klassiek. Ik
kan net zo genieten van een
house-deuntje van 2Unlimited
als van Satisfaction door de Rol
ling Stones. Een groot voorbeeld
heb ik niet, wel respect voor
mensen die richting geven aan
de muziek. De laatste maanden
vind ik veel inspiratie in Stevie
Wonder, de schoonheid in zijn
Door Anja van den Akker
„Boer worden. Dat was mijn
mooie jongensdroom. Achter
af ben ik gelukkig dat die
droom nooit is uitgekomen",
lacht politiewoordvoerder
Klaas Wilting, die op zijn
dertiende jaar vanuit Dren
the naar Amsterdam verhuis-,
dé.
Hij is een van de dertien beken
de Nederlanders voor wie die
oude jongensdroom eventjes uit
kwam: in de serie 'Jongensdro
men' bij de Evangelische Om
roep.
Ter geruststelling. Er is inmid
dels ook een reeks meisjesdro
men in de maak, waarvoor Ria
Lubbers, Erica Terpstra en ma
joor Boszhardt al 'ja' hebben
gezegd.
Kapitein Nijpels
„Jongensdromen moet een be
langrijke rol gaan spelen op de
i zaterdagavond. We verwachten
j er veel van," legt Henk Hagoort
i uit, hoofd informatieve pro
gramma's bij de EO. „Wat wij
hier zo leuk aan vinden, is dat
dertien bekende Nederlanders
zich kwetsbaar hebben durven
opstellen."
Als hij alle gekozen beroepen zo
eens bekijkt -Johan Stekelen
burg (FNV) als politieman, as
tronaut Wubbo Ockels in een
Mercedes 300 SL mét vleugel
deuren, burgemeester Ed Nijpels
van Breda als kapitein op een
cruiseschip, CDA-Kamerlid Ma-
teman als buschauffeur en Robin
Linschoten (WD) als vrachtwa
genchauffeur - valt hem op dat
het allemaal een beetje macho
beroepen zijn.
„Het is heel verleidelijk daar
eens een psycholoog op los te
laten," lacht Hagoort. „Is het
toevallig dat een CDA-er voor
buschauffeur kiest en een WD-
er graag in zijn eentje in een
vrachtwagen zit?"
Andere kant
Soms zijn er ook overeenkom
sten tussen de huidige succesvol
le carrière en de jongensdroom.
Prof. dr. Smalhout, anesthesist,
vliegt eenmalig als piloot in een
Dakota. Wat hij daar zo leuk
aan vindt?
„Als je vliegt ga ja altijd langs
een grens. Iedere fout kan dode
lijk zijn. Dat is in mijn vak exact
hetzelfde. Je moet altijd heel
precies zijn, uiterst alert. Dat
precisiewerk vind ik leuk. Routi
ne is dodelijk," aldus Smalhout
die als hobby sportvliegen heeft.
Jongensdromen toont de 'andere'
kant van politici, schrijvers en
wetenschappers, verpakt in
prachtig camerawerk. De eerste
aflevering is vanavond volledig
gevuld met een opgetogen Appie
Baantjer, de geestelijk vader van
inspecteur De Cock. Hij mag een
dag mee op een stoomlocomotief
van de Stoomstichting Rotter
dam, die in eigen beheer een
aantal stoomlocs op de rails
houdt. „Ik betreed heilige
grond," zegt hij diep onder de
indruk als hij op de voetplaat
stapt.
„Als ik vroeger vijf centen ver
diende, met boodschappen ofzo,
kocht ik een perronkaartje. Dan
keek ik de hele dag naar die
stoomlocs, die daar stonden te
sidderen. Prachtig," herinnert de
detective-schrijver zich.
In de achtertuin van Appie
Baantjer prijkt een mini-spoor
wegemplacement. „Zijn het geen
schatjes?," zegt hij verliefd. In
professor Smalhout, die gek is
van oude vliegtuigen, heeft hij
een geestverwant. „Vliegtuigen
zijn verslavend. Je zou ze bijna
knuffelen", aldus de anesthesist.
Vak
De makers van de serie hebben
er heel duidelijk voor gekozen,
in iedere aflevering ook het vak
Detective-schrijver Appie Baantjer heeft een complete treinbaan in zijn achtertuin. In Jongens
dromen is de treinfanaat voor één dag machinist op een stoomloc. foto eo
van de betreffende gast uit de
verf te laten komen. Baantjer
vertelt anecdotisch. Hoe hij een
der weinige schrijvers is die „een
bom duiten aan zijn frustraties
heeft verdiend." En over hoe hij
een boek schrijft: „Oh, ik leg
gewoon een lijk neer."
Maar Alexander Rinnooy Kan
maakt in de tweede aflevering
dankbaar van die gelegenheid
gebruik om zich als VNO-voor-
zitter te profileren. Rinnooy Kan
is een dagje kok in het Amstel
Hotel, hoewel die naam uit angst
voor sluikreclame niet wordt ge
noemd.
Producent Theo Meskers had
niet verwacht dat het maken van
dit programma zo gemakkelijk
zou zijn. „Aanvankelijk reageer
de iedereen nogal gereserveerd.
Maar daarna was het voor ieder
een onbekommerd genieten."
In totaal werden zo'n veertig
bekende Nederlanders benaderd.
Nederland 2, 21.55 uur
ONS-theaterprodukties in Breda
Breda - Theater Achterom.
'Zwarte Ruiter' van Pietjan
Dusee door ONS-theaterpro
dukties. Regie: René Jagers.
Gespeeld door o.a. Rob van
Gestel, Maria Fonken, Willem
Westermann en Dianne Krij-
nen. Gezien op vrijdag 11
maart.
composities, de fantasie en emo
tie."
De overeenkomst tussen muziek
en acteren is in Joris' ogen sim
pel: spelen. „Met noten en woor
den probeer je over te brengen
wat op papier staat. Je kunt op
duizenden manier iets zeggen of
spelen. Met klemtonen, intonatie
en timing."
De afgelopen drie tv-seizoenen
omschrijft Joris als een soort
mini-opleiding. „Je gaat steeds
meer ontdekken. Maar ik vind
het ook steeds moeilijker wor
den. Het is de kunst om mijn
onbevangenheid vast te houden.
Soms daast het voor je ogen eri
moet je zeggen 'Nou niet lullen,
maar spelen'. Ik ben iets minder
springerig dan vroeger. Dan
smakte ik als het ware met mijn
hoofd tegen een muur, stond op
en zei: maakt niet uit. Het is leuk
om van alles te doen, maar je
maakt nu meer afwegingen."
Als Rotterdammer lijkt Joris in
Amsterdam een beetje ver
dwaald. Waarom hij vertrok?
„Nieuwsgierigheid." Hij houdt
van Rotterdam: „Vanwege dat
robuuste. Geen gelul, gebak van
Krul." Maar ook kan Joris de
Amsterdamse bluf en kapsones
waarderen. Hij imiteert de ver
schillende soorten humor ver
dienstelijk. De lach verdwijnt als
hij terugdenkt aan de nederlagen
van Feyenoord tegen Ajax, de
laatste jaren: „Daar kan ik goed
ziek van worden."
Onbekommmerd
Joris' toekomstvisie steekt onbe
kommerd in elkaar: „We zien
wel."
Presenteren bij voorbeeld?
„Het is de vraag of je erin kunt
excelleren. Maar ik ben daarvoor
in elk geval nog niet benaderd.
Het is gemakkelijk dat het acte
ren voor financiële continuïteit
zorgt. Aan de andere kant is
onzekerheid voor mij juist een
drijfveer. Mijn broer is anderhalf
jaar huisarts. Hij weet dat hij
dat op zijn 65ste nog is. Met alle
respect voor hem, want hij is
werelds goed, ik zou dat zelf
nooit willen. Te veel zekerheid
gaat jeuken."
Door Marjan Mes
De figuur van Hans G., de
'Zwarte Ruiter', de Oostbra
bantse smokkelaar, heler en
inbreker, sprak kort na de
oorlog sterk tot de verbeel
ding omdat hij zich nooit ver
rijkte ten koste van de kleine
man.
In de voorstelling 'Zwarte Rui
ter' van ONS-theaterprodukties
uit 'Tilburg was hij een onver
valst Brabantse jongen in de ge
daante van Rob van Gestel.
Maar het is te merken dat Piet
jan Dusee zijn fragmentarische
stuk baseerde op een afstudeers
criptie. De taal was soms een
beetje vakjargonachtig en de
tijdgeest belangrijker dan het ti-
telpersonage, dat nauwelijks
enige diepgang had gekregen.
Regisseur René Jagers had
niettemin een onderhoudend
voorstelling van gemaakt,
korte beweegelijk scènes dier.
heel toepasselijk in een café ai]
'speelden waar de Brabanli
sfeer en mentaliteit van kort
de oorlog aanstekelijk waren gt
troffen.
Rond de bar speelden zich
vue-achtige sketches af, waarbi
vooral de variété-achtige allu
van Willem Westermann ind
maakte, als de reactionaire »a.
der van Hans' vriendin; 'j
Brabander' wiens sympatl
voor de 'Zwarte Ruiter' ove:.
gens niet helemaal begrijpS
werd. Net zo min als diens nitj
vallen van woede tegen 'de i
rechtvaardigheid'.
Maria Fonken en Dianne
nen speelden met Brabants
tongval en cabareteske houd
de vrouw en vriendin en ooki
twee roddelende buurvrouw:
van de 'Ruiter', als betrof hetf
vrolijk stukje amateurtoneel.
poor Dirk Visser, ANP
Haarlem - Een bos rode ro-
zen, twee bloemstukken,
brieven en telefoontjes heb
ben bisschop Bomers ervan
overtuigd dat er meer pries
ters en pastorale werkers
achter hem staan dan velen
denken.
j'K heb een telefoontje van
een priester gekregen: 'Bis
schop, ik sta duidelijk achter
u'. Dat weet ik van een hele
boel priesters", zegt Bomers
in een gesprek met het ANP.
Hij maakt daags na de bekend
making van het rapport van de
commissie-Van den Muijsen-
bergh een enigszins aangeslagen
indruk. „De situatie is voor mij
zelf niet prettig, maar doet voor
al de Kerk in haar geheel schade.
Voor de Rooms-Katholieke Kerk
is dit weer een treurig hoofd
stuk. Dat verdriet mij zeer."
De Vereniging van Pastoraal
Werkenden, waarbij 170 van de
251 priesters zijn aangesloten, is
ook na het rapport van mening
dat Bomers moet opstappen. „Ik
vind niet dat ik moet weggaan.
Als bisschop heb ik een taak ten
opzichte van de Kerk. Ik vind
niet dat ik die opdracht uit de
weg moet gaan, omdat de situa
tie voor mezelf minder plezierig
is. Dat vind ik geen goede hou
ding."
ZATERDAG
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. Aladdin.
19 en 21.30 u. "Mrs. Doubtfire.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. Aladdin.
14,19.30 en 22 u. Mrs. Doubtfire.
19.15 en 22 u. Carlito's way.
14, 19.30 en 22 u. Free Willy.
22 u. Tombstone.
19.30 en 22 u. Kalifornia.
19.30 u. The piano.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. The piano.
22.30 u. Orlando.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Heaven and earth.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. Demolition man.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Free Willy.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire.
- Alhambra 3
14 u. Labyrinth.
19 u. The three musketeers.
21.30 u. Carlito's way.
- Alhambra 4
14 u. Aladdin.
19 en 21.45 u. The house of the
spirits.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The 3 musketeers.
Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. Little Buddha.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Demolition man.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Free Willy.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind-
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mrs. Doubtfire.
Zaal 7 - 14.30 u. Stalingrad.
17 en 21 u. Schindler's list.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.-
Mr. Jones.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic
Park.
22.30 u. Stalingrad.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Heaven and earth.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
A perfect world.
Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. The fugitive.
Zaal 13 - 14.30,17, 20 en 22.30 u.
Robin Hood: Men in tights.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Joy Luck Club.
Zaal 15 - 14.30 en 17 u: Beetho
ven n.
20 en 22.30 u. Tombstone.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The real McCoy.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Cool runnings.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
In the name of the father.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Remains of the day.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Stricking distance.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The piano.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The ice runner.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the
name of the father.
14.30, 20 en 22.30 u. Schindler's
list.
14.30,17 en 20 u. Ice runner.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains
of the day.
14.30,17 en 20 u. Cool Runnings.
22.30 u. Tombstone.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free
Willy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs.
Doubtfire.
20 en 22.30 u. Striking distance.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three
musketeers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real
McCoy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Heaven
Earth.
20 en 22.30 u. Mr. Jones.
14.30, 17 en 22.30 u. A perfect
world.
14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver
sie).
KNOKKE
- Beverly Sereens
^Jó30, 20 u- Striking distance.
i?' uJ«30, 20 en 22 30 u- Mrs*
Doubtfire.
Ja 0n ij,"30 u- Free Willy.
20 en 22.30 u. The age of innocen-
zi]n
Haa
Hij
past
op
ren.
die
het
deK
VOOI
sam
Op
bijz
uitv
aan
Ma*
toe,
de
niet
ten
de b
Res
De
ter
biss
van
Bon1
„Ik
bisd|
het
dek(
raac
raac
doei
dige
schq
in h
In
tiuif
het
wor
Ker!
17.30, 20 en 22.30 u. Mr. Jones.
22.30 u. Philadelphia (avant pre!
V- mière).
15 u. Aladdin.
ZONDAG
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. Aladdin.
19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45 u. Aladdin.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u.
Doubtfire.
16, 18.45 en 21.30 u. Carlito's i
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u.
Willy.
13.45 en 19 u. Tombstone.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Kalij
fornia.
16.15 en 21.30 u. The piano.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. The piano.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Beethoven's 2nd.
20 u. Heaven and earth.
TERNEUZEN
- Luxortheater
14 en 20 u. Demolition man.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Free Willy.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire,
- Alhambra 3
14 en 19 u. The three musketeers.
21.30 u. Carlito's Way.
- Alhambra 4
14 u. Aladdin.
19 en 21.45 u. The house of the|
spirits.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zie zaterdag.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. In the|
name of the father.
14.30, 20 en 22.30 u. Schindler's I
list.
14.30,17 en 20 u. Ice runner.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains
of the day.
14.30,17 en 20 u. Cool Runnings.
22.30 u. Tombstone.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free I
Willy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs
Doubtfire.
20 en 22.30 u. Striking distance.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three I
musketeers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real
McCoy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Heaven f
Earth.
20 en 22.30 u. Mr. Jones.
14.30, 17 en 22.30 u. A perfect
world.
14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver-
sie).
KNOKKE
- Beverly Sereens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Striking
distance.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mi*
Doubtfire.
15 en 17.30 u. Free Willy.
20 en 22.30 u. The age of innocen
ce.
17.30 en 22.30 u. Mr. Jones.
20 u. Philadelphia (avant premiè
re).
15 u. Aladdin.
- Scharpoord
15 en 20.30 u. Unforgiven.
Niet verboden
„Bovendien heeft de commissie ,n
mij niet geadviseerd op te stap- cHis
pen, hoewel ik ze dat niet had gorT
verboden." De commissie had schi
alle vrijheid te adviseren wat ze een
wilde. Aftreden zou volgens Bo- Borr
mers ook inhouden dat de schuld er
vooral bij hemzelf ligt. „Maar ik Maa
denk niet dat de commissie de ^enc
schuld aan de een of aan de stru
ander wil toeschrijven.chie
„Ik heb me nu heel redelijk op
gesteld", zegt Bomers. „De
priesterraad heeft me gevraagd j^e
een commissie in te stellen. Dat
heb ik gedaan. De adviezen In
daarvan moesten zwaarwegend er
zijn. Dat heb ik toegezegd. Ik dat
neem nu alle adviezen over. Men en
moet ook een keer tevreden gers
sine
mis
res
Door Frieda Pruim, ANP wQr(
Utrecht (anp) - Een pastor een
dient in zijn functie van dat
hulpverlener de noodzakelij- den'
ke grenzen te bewaken, zélfs Van
als het initiatief van de ande- Pre£
re partij komt. Seksueel con-
tact met een parochiaan of in
gemeentelid „overkomt" hem ove,
niet. Hij is er zelf verant- haa
woordelijk voor. Dat bena- Dit
drukken Marjo Eitjes en Gi- tot
deon van Dam in hun zojuist keri
bij uitgeverij Meinema ver- sek:
schenen boek „Een pastor rela
moet je toch kunnen vertrou- fn
wen!". tlnÉ
nun
litej
De gereformeerde predikant F.
drukt zich nog wel uit in die
terminologie. „Denk niet dat je Pjnf
dit nooit zal overkomen", zou hij
tegen collega's willen zeggen
over het overschrijden van pas
torale grenzen. Hij vatte gene- Rc
genheid op voor mevrouw V., die
hem gevraagd had over geloofs-
vragen te komen praten. Ze liet
duidelijk merken prijs te stellen
op zijn aandacht en warmte.
„Het was een geleidelijk proces
naar. haar 'zo hoeft het leven
voor mij niet meer'en naar mijn
arm om haar heen", aldus F.
Er ontstond een relatie, die bijna
twee jaar heeft geduurd. Aan
vankelijk omschreef de predi
kant deze verhouding als „over
spel". Dat hij „toevallig" ook
nog eens dominee was, deed er
voor hem niet toe. Voor Eitjes en
Van Dam is dat juist van essen-
tieel belang. Zij spreken van
seksueel misbruik, omdat de be
trokken pastor misbruik maakte
van zijn macht op grond van zijn
rol als hulpverlener en zijn posi-
tie in de kerk.
vi da1
Manco de:
bri
E- erkent nu dat hij zelf verant- Va
woordelijk was voor zijn gedrag, on
Maar hij wijt het mede aan een nu
manco in de theologische oplei- en
ding. „Dat ik als predikant zo St.
belangrijk voor mensen kan zijn, va
is me niet geleerd", zegt hij. zie
Eitjes, stafmedewerkster bij het aa
Katholiek Bureau voor vorming gr
en toerusting omtrent Seksuali- wc
teit en Relaties (KBSR), beaamt Nc
dat. Zij zou wensen dat theologi- br
sche opleidingen daar oefen-
Plaatsen voor zouden zijn. De
opleidingen beginnen langza
merhand wel meer open te staan In
voor deze problematiek. „Pasto- ve
aan
wei
De
var
wel
ma
sek
her
we
res
vei
we