)ntslaggolf valt voor Elmo mee „Voor 5,3 zet ik m'n spaargeld op de Kapitaalrekening." Waar zou Fokker nu zijn zonder Dasa?' Nullijn in cao bij Oranjeboom-brouwerij ND KORT ij Fokker-dochter in Woensdrecht verdwijnen 68 arbeidsplaatsen Banenverlies bij Fokker Bij VGZ Bergen op Zoom 57 banen weg ECONOMIE A5 ijnen moeten leeg! bs mag u niet missen!. >P op! Kom snel! Nieuwe 'Nederduitse' topman moet Fokker op koers krijgen Somber Harde cijfers Injectie ECONOMIE KORT Sparen doe je gewoon bij de Postbank. POSTBANK MAART 1994 Maarten lerscherpen de controle Irten. Door de huidige ^lingen binnen en is er en Nederlands deel. Er lleerd uit drugproduce- veel illegalen komen, lereenkomst. lehondenpenis karla Peijs vreest dat de Jiissen, nieuwe, massale In brengen. Zij heeft een lehonden worden gevan- rbieden. Jada advertenteis gezien lerd gevraagd. De voort- lerwerkt in potentiever- pnen. DONDERDAG 10 MAART 1994 irgers af volgens missionarissen |iwen en kinderen om het nissionarissen vond het fie hoofdstad Bujumbara i's vermoord door het van Burundi. Burundi f tussen Tutsi's en Hutu's. van president Cyprien overheerst door Tutsi's. Izeker 51 doden et leven gekomen bij een bvj et-republiek Kirgizië, [meter hoog verpletterde op 300 kilometer ten zelfmoord |t Wolfgang Grams heeft or de anti-terreureenheid bnclusie van het uiteinde- I van Binnenlandse Zaken tn Grams 'absoluut zeker kt de politie in een aantal Inge tijd was onduidelijk pcies was verlopen en er Ims geëxecuteerd zouden Ionisch conflict J van Buitenlandse Zaken ten ontmoeting met afge- n Naties over de kwestie pkse regering om de VN emiddelingspoging, wordt f vreedzame oplossing van ne voormalige Joegoslavi- maakt op Grieks gebied hnd heeft de grens met il breidt zich uit Indaal in Japan heeft zich 1 functionaris van Kajima, lakt voor ondervraging. De lige minister van Bouwza- Ititie verdenkt Nakamura Jgenomen. In ruil daarvoor orming tussen Kajima en |en hebben tegengehouden. de zakenwereld zouden len op de Japanse markt. ■ntvangen ftsin heeft gisteren gewei- dent Nixon te ontvangen. Tixon een ontmoeting had ositie. Onder hen was de Joetskoj, één van de leiders die vorige maand werd bn groot land is waar niet ft andere vertegenwoordi- loestemming met Nixon te pg hebben met de rechtse rikaanse president Clinton ri. Hij wilde dat overlaten k. Washington is namelijk ex-president. onze verslaggever tda - Drie jaar lang geen Jwongen ontslagen, geen ucturele loonsverhoging en ioud van koopkracht door stief gebruik van nieuwe ale mogelijkheden en een »uwe beloningsstructuur. drie zaken vormen de kern de cao, die de vakbonden en directie van de Oranjeboom- rbrouwerij in Breda, waaron- ook groothandel Hiram Wal let vroegere Allied Spirits and Wines) in Etten-Leur valt, zijn overeengekomen. Het is dit jaar de eerste cao voor een bierbrouwerij in Nederland. Onder de cao vallen ongeveer duizend mensen. De vakbonden leggen het akkoord met een po sitief advies voor aan de leden. Districtsbestuurder J. Janmaat van de Industriebond FNV is tevreden over de overeenkomst, gezien de moeilijke omstandig heden waarin de brouwerij ope reert. Enkele maanden terug maakte het bedrijf bekend het aantal werknemers met honderd terug te moeten brengen, als ge volg van een stagnerende afzet. Ook concurrent Grolsch moet saneren, omdat de consument minder bier drinkt. De cao heeft een looptijd van een jaar, ingaande per 1 maart. De bonden accepteren de abso lute nullijn, omdat daarmee in het reorganisatieplan van de di rectie gedwongen ontslagen wor den voorkomen. Deeltijdwerk zal worden gestimuleerd. Met een speciaal project zal het mo gelijk worden gemaakt dat vrou wen intreden in produktiefunc- ties. Het netto-inkomen van de werk nemers zal dit jaar toch kunnen groeien, oriidat directie en bon den de nieuwe fiscale mogelijk heden zullen benutten. Als werknemers driehonderd gulden storten in een premie-spaarrege ling, zal de directie eenzelfde bedrag bijleggen. De directie zal eind dit jaar per werknemer dertienhonderd gul den winstdeling uitkeren. Met pasen krijgt het personeel 150 gulden. De regelingen betreffen netto-uitkeringen. De beloningsstructuur wordt veranderd, waardoor een vijf tot zeven procent hoger eindloon mogelijk is. Deze verandering kost gemiddeld een procent van de loonsom. Werkers in de ploegendienst zien voortaan hun toeslag meegeno men in de opbouw van hun pen sioen. Het bedrijf zal mensen die gedeeltelijk in de wao terechtko men, voortaan niet meer ont slaan, maar voor hen aangepast werk zoeken. onze verslaggever jensdrecht - Bij Fokker- (jrijf Elmo op Woensd- iht lijken minder men- i weg te hoeven dan di- cteur C. de Wit eerder Ükondigde. Volgens een Bciële opgave van giste- i zouden er bij Elmo el precies 67,8 volledige beidsplaatsen moeten rdwijnen. Wit had eerder tegenover het isoneel gesproken van het oppen van 125 arbeidsplaat groot de meevaller voor Msdrecht nu precies is, kon woordvoerder van het be- ii niet zeggen. Hij vermoedde spraakverwarring over de grippen 'arbeidsplaatsen' en :ouwen idat er bij Elmo nogal wat luwen parttime werken, kan schrappen van 68 arbeids- latsen meer mensen treffen, woordvoerder zei wel dat het intal van 68 voor zover te over- lager uitkomt dan eerder is verwacht. ikker en de vakbonden hopen «door stimuleren van deeltijd en het verkorten van de kweek het aantal gedwongen agen kan meevallen. De van Bestuur wil over een sk inzicht hebben in de exacte allen. «1 den boze Raad van Bestuur gaf giste- m een speciale editie van het mneelsblad Trimvlak aan dat snsverhogingen voorlopig ge il uit den boze zijn. De prijs- upensatie van 2,25 procent le directie schrappen. Dat lit ook voor zogeheten initiële «verhogingen, zoals het toe- anen van dienstjaren. De va- ntietoeslag gaat een procent ar beneden. akker is met de vakbonden en centrale ondernemingsraad in spreking over de maatregelen. Fokker-toestellen wachten in Woensdrecht op kopers. FOTO DE STEM/BEN STEFFEN HET banenverlies bij Fokker bedraagt om precies te zijn 1814,2 formatieplaatsen. Dat er niet exact 1900 banen wegvallen, komt doordat er thans al minder mensen bij Fokker werken dan gedacht. Het bedrijf heeft met de giste ren aangekondigde maatrege len door ruim 1550 arbeids plaatsen definitief een streep gehaald. Voor de overige moet nog een oplossing worden ge zocht. De onderverdeling naar de be langrijkste bedrijfsonderdelen luidt: Eindlijnen Schiphol: 333,3 Engineering Schiphol: 188 Supplybedrijf Schiphol: 216,2 Fokker Drechtsteden: 421,8 Fokker Elmo (Woensdrecht): 67,8 Fokker Ypenburg: 145,8 Marketing/Products: 45 Informatiesystemen/automati sering: 54,7 Verder verdwijnen er nog tientallen banen bij de diverse kleinere afdelingen. Van onze verslaggeefster Bergen op Zoom - Bij het regiokantoor van zorgverze keraar VGZ in- Bergen op Zoom verdwijnen minstens 57 banen. Dat heeft de direc tie gisteren meegedeeld aan het personeel. Nu zijn er 107 full-time banen op het kantoor, dat worden er na de reorganisatie dertig tot vijf tig. Het exacte aantal is volgens voorlichter J. Rameijer nog on derwerp van studie. In totaal snijdt VGZ tweehon derd van de 1400 banen weg bij Van onze verslaggever Willem Reijn Amsterdam - Het klonk nog niet triomfantelijk. Maar de ondertoon van de officiële woordvoerder van Deutsche Aerospace AG, kortweg Da- sa geheten, was er een van voldoening: „Wat zou er wel niet gebeurd zijn als Fokker nog steeds helemaal zelf standig zou zijn geweest?" Dasa pompte in 1993 427 mil joen eigen vermogen in Fokker. Daarmee zou de vermogenspo sitie van de Nederlandse vlieg tuigbouwer aanzienlijk verbe teren, werd gezegd bij de offi ciële ondertekening van de overname-akkoorden in het Scheveningse Kurhaus. Dasa taeeg na een jaar van slepende onderhandelingen, die vaak ge- 'ardeerd werden met anti-Duit je sentimenten, een meerder heidsbelang van 51 procent in lokker. Gisteren maakte Fokker een verlies bekend van 460 mil joen. Zonder dat Scheveningse geld, om antwoord te geven op he ietwat retorische vraag van Duitse zijde, was het Neder landse bedrijf nu vrijwel door het eigen vermogen heen ge weest. Want aan het begin van ■vet jaar had Fokker nog 537 miljoen. Zonder Duitse injectie was er krap zeventig miljoen over geweest. En had een fail lissement voor de deur gestaan. De steun van Dasa heeft Fok- 1® dus overeind gehouden. Joch is de nabije toekomst voor fokker nog steeds somber. Het bedrijf heeft nog een eigen ver bogen van vijfhonderd miljoen. Dit jaar zal de vliegtuigbouwer B. van Schaik...nieuwe top man... FOTO ANP een verlies lijden van tweehon derd miljoen, voorspellen be leggingsanalisten. Omdat er 1900 mensen de poort uit moe ten, zal er nog eens honderd miljoen moeten worden uitge trokken voor reorganisatiekos ten. Dan is het geld van Fokker bijna op. Trouwens: in kas heeft Fokker nog amper zeven ton, een uiterst karig bedrag voor een bedrijf met tiendui zend werknemers. Dat wijst op een penibele liquiditeits-posi- tie. „Het is vijf voor twaalf," zegt een beleggingsanalist. Dat er in het jaarbericht gewag wordt gemaakt voor behoorlij ke verkopen in de eerste twee maanden van 1994 (tien F50's, vier F60's Utility, vijf F70's en drie FlOO's), zegt hem niet zo veel. „Vlak voor het eind van Daf kregen we ook allerlei mooie berichten over goede verkopen. We dachten toen nog: hé, de markt trekt aan," zegt hij met enig cynisme. Het verschil is dat Fokker in ieder geval Dasa achter zich weet. Want het Duitse moeder concern heeft dan wel te kam pen met behoorlijke financiële problemen in de 'Heimat', maar het kan Fokker ook niet laten vallen. Dan zou niet alleen het half miljard Duitse marken (er zijn ook nog wat leningen uit gezet) in de Hollandse kuil ver dwijnen, maar ook het doel van een Paneuropese vliegtuigin dustrie zou opeens een stuk verder weg komen te liggen. Ondertussen moet Fokker hard saneren om'het hoofd weer bo ven water te krijgen. De Raad van Bestuur beantwoordt met het jaarbericht de onrust onder het personeel, vooral dat van de eindlijnen op Schiphol, met harde cijfers. De produktie moet terug naar veertig toestel len per jaar, omdat hoge voor raden zowel negatief uitpakken in de rentelasten als in de ver koopprijzen. „Als je dertig vliegtuigen op het platform hebt staan, drukt dat de prijs die je klant wil betalen," zegt een Fokker-woordvoerder. Het aanstellen van een nieuwe gezagvoerder moet Fokker weer op koers krijgen. De voor gedragen topman Ben van Schaik, die per 1 april met unanieme steun van de Raad van Commissarissen aantreedt, weet zich voor een geweldige uitdaging gesteld. De aanstel ling van Van Schaik mag een vondst worden genoemd. De '49-jarige manager van Merce des Benz Trucks uit Stuttgart komt uit de grote Daimler Benz-organisatie, waar Fokker via Dasa ook onder valt. Van Schaik voldoet zo aan twee belangrijke voorwaarden: hij is in Nederland geboren en moet zo de Oranje-gevoelens van het Nederlandse dochterbedrijf be vredigen. En hij is inmiddels Duitser genoeg om de Daimler- miljoenen te bewaken. Qua achtergrond combineert Van Schaik ook vakmatig twee kwaliteiten, die absoluut nood zakelijk zijn om de toppositie bij Fokker te kunnen bekleden. Hij is zowel techneut als mar keting-man. Hij heeft boven dien een goede band met Dasa- topman Jürgen Schrempp, die volgens de Frankfurter Allge- meine dezelfde positie heeft be kleed als Van Schaik. Tot zijn aftreden had trouwens ook Erik Jan Nederkoorn een goede relatie met Schrempp, die voor zitter is van de Raad van Com- misarissen van Fokker. Van Schaik zal zijn benoeming niet hebben aanvaard zonder garanties voor de toekomst van Fokker te hebben meegekregen. Zoals gezegd zal dat niet kun nen zonder flinke financiële in jectie op korte termijn. Een Fokker-woordvoerder noemt het in elk geval een voordeel dat de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur de weg bin nen Daimler Benz weet. Maar de belangrijkste opdracht die Van Schaik heeft meegekre gen, is het opstellen van een lange-termijn-visie voor Fok ker, die eind dit jaar klaar moet zijn. Daarin moeten besluiten worden genomen over nieuw te ontwikkelen vliegtuigen. Daar in ligt de toekomst van de Fok ker 50 en het op de markt bren gen van een Fokker 130 beslo ten. Dan zal veel duidelijk wor den over het wisselgeld, dat Dasa van de Hollanders wil zien voor het instandhouden van een zelfscheppende vlieg tuigindustrie in Nederland. zes kantoren. De zwaarste klap pen vallen in Maastricht, Venlo en Bergen op Zoom, de kantoren die het verst van het hoofdkan toor in Nijmegen liggen. De tweehonderd banen verdwijnen zonder gedwongen ontslagen, al dus VGZ. Een deel van de werknemers kan dus in Bergen op Zoom blijven, een deel zal moeten gaan reizen naar Tilburg of Eindhoven, of verhuizen. Een ander deel waar van de functie vervalt wordt om- of bijgeschoold. „VGZ zal zijn uiterste best doen die mensen elders in het bedrijf een baan aan te bieden", zegt Rameijer. Het was al enige tijd bekend dat VGZ met een ingrijpende reor ganisatie bezig was. Kern van dat plan is om de centrale afde lingen te concentreren in drie plaatsen, namelijk Eindhoven, Tilburg en Nijmegen. VGZ bena drukt dat die reorganisatie nodig is om de dienstverlening aan de 1,5 miljoen klanten te verhogen. „Daarom openen we in Den Bosch en Nijmegen een nieuw regiokantoor. Kostenbeheersing speelt echt maar een secundaire rol", aldus Rameijer. J. van den Brink van de Dien stenbond FNV geloof daar niet zo in. „Dat klinkt wel aardig, maar ze willen gewoon niet zeg gen dat ze met een personeels overschot zitten. Bij de fusie tus sen zes ziekenfondsen enkele ja ren geleden waren er 1200 werk nemers. Door natuurlijke af vloeiing zouden dat er 1.000 worden. Maar ze hebben er nu 1400, terwijl er niet meer verze kerde patiënten kwamen." De vakbondsbestuurder vond het reorganisatieplan van meet af aan slecht. „Bij de fusie werd de garantie gegeven dat de werkgelegenheid in de regio ge handhaafd zou blijven. Mooi niet dus." Het personeel wacht vooralsnog af wat er gaat gebeuren. Van een sollicitatiegolf is zeker geen sprake, maar dat is niet zo gek vindt Van den Brink. „Er zijn weinig alternatieven. Het gaat bij VGZ in de rayons vooral om administratieve banen op lager en middelbaar niveau. De mees ten hebben een hele specifieke bedrijfsopleiding gevolgd waar je ergens anders weinig aan hebt." De nieuwe structuur moet over twee jaar gerealiseerd zijn en twintig miljoen gulden opleve ren. Over twee weken praten de bonden over een sociaal plan voor de werknemers. VGZ spreekt liever van 'veranderings- statuut'. Kok: geen controle op Verzekeringskamer Den Haag - Minister Kok van Financiën voelt er niets voor de Verzekeringskamer te verplichten geregeld inlichtingen te ver schaffen over verzekeraars. Ook vindt hij het niet nodig, zelf de Verzekeringskamer te controleren. Dat blijkt uit antwoorden van Kok op Kamervragen. De Rekenkamer stelde kort geleden dat de Verzekeringskamer te veel op eigen houtje beslist hoe zij toezicht houdt op de verzekeraars, zonder dat de regering meekijkt. De kwestie werd actueel bij het debacle van de verzekeringsmaatschappij Vie d'Or, die vermoedelijk door fraude ten onder ging. Kok wijst er echter op dat de Verzekeringskamer volgens de wet onafhanke lijk is en een geheimhoudingsplicht kent. Nieuwe vliegverbindingen met Londen Rotterdam - De Vlaamse Luchttransportmaatschappij (VLM) opent 11 april een lijndienstverbinding tussen de luchthaven Rotterdam en Londen City Airport. Met drie Fokker 50-toestell- en gaat VLM vier keer per dag heen en weer vliegen tussen de Maasstad en het vlakbij het zakencentrum van Londen gelegen vliegveld. Ook Flexair, die al eerder vanaf de Rotterdamse luchthaven opereerde, gaat weer naar Londen City vliegen nu haar financiële problemen zijn overwonnen. De maatschappij hervat de dienst 21 maart met twee retourvluchten per dag. Werkloosheid Frankrijk bbjft hoog Parijs - Een spoedige vermindering van de werkloosheid kunnen de Fransen wel vergeten. Ook als de economie binnenkort aantrekt, blijft het aantal Fransen zonder baan op een zeer hoog niveau liggen. De maatregelen om de flexibiliteit op de arbeids markt te vergroten en de arbeidkosten terug te schroeven, zullen weinig uithalen. Dat voorspelt de Organisatie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in een gisteren gepubli ceerd rapport over Frankrijk. De werkloosheid, die momenteel 12,2 procent van de beroepsbevolking bedraagt, zal tot halver wege dit jaar blijven oplopen. Een geleidelijke daling zal op zijn vroegst pas in de tweede helft van volgend jaar inzetten. Andriessen wil minder regels in horeca Zoetermeer - Minister Andriessen van Economische Zaken heeft de horeca opgeroepen zo veel mogelijk overbodige regels in deze branche te slopen. „Moet u nu echt iedere keer precies afmeten hoeveel centiliter alcohol er in een borrelglas mag", zo vroeg de bewindsman zich gisteren af tijdens de opening van het nieuwe gebouw van het Bedrijfschap Horeca in Zoetermeer. Hij riep het schap op nog eens te kijken naar het hele stelsel van regeltjes en verordeningen waarmee het ondernemerschap in de horeca is omkleed. Als voorbeeld noemde hij het verplichte classificatie systeem voor hotels, dat precies omschrijft wat een hotel is en wat niet. Malaise autobranche drukt cijfers Akzo Düsseldorf - De als gevolg van de recessie sterk gedaalde verkoop van textiel en auto's in West-Europa is debet aan het verlies in de vezelsector van chemiegigant Akzo. Omdat de verkoop van personenauto's en vrachtauto's terugliep kon Akzo minder vezels kwijt aan de auto-industrie. Er worden bovendien minder autobanden vervangen omdat er langer met de oude wordt doorgereden. Dat blijkt uit het gisteren door Akzo Nobel in het Duitse Düsseldorf gepresenteerde overzicht over 1993 in de vezelsector. De vezelomzet daalde vorig jaar met bijna een half miljard gulden tot 3,2 miljard; de winst van 127 miljoen die in 1992 werd behaald sloeg om in een verlies van 21 miljoen gulden. Meer activiteiten Oost-Europabank Londen - De Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikke ling (EBRD), beter bekend als de Oost-Europabank, heeft haar activiteiten vorig jaar fors uitgebreid. Het bedrag aan goedge keurde financiering voor projecten in de vroegere communisti sche landen verdubbelde ruimschoots van 1,09 miljard ecu tot 2,28 miljard ecu (bijna f 5 miljard). De daadwerkelijke uitbeta lingen gingen omhoog van 122 miljoen ecu tot 435 miljoen ecu (f 945 miljoen), zo blijkt uit de gisteren gepubliceerde jaarcijfers. De EBRD stak vorig jaar geld in 91 projecten, In 1992 waren het er nog maar 51. De bank keurde in de industriële sector 43 projecten goed met een totale omvang van 869,5 miljoen ecu (f 1,9 miljard). Bij 28,5 procent van dat bedrag ging het om gezamenlijke ondernemingen met buitenlandse investeerders. In de financiële sector ging 570 miljoen ecu naar 29 projecten. De bank keurde verder negen infrastructuurprojecten goed ter waarde van 391 miljoen ecu. V D voor rechter wegens 'viespeukerij' Amsterdam - Het warenhuisconcern Vroom en Dreesmann Nederland BV moet volgende week donderdag voor de Amster damse politierechter verschijnen omdat er in tal van hun restaurants viezigheid is aangetroffen. Puddingbroodjes met te veel bacteriën, kaas met te veel micro-organismen, smerige keukens en een onhygiënische ijsmachine zijn een paar onsma kelijke zaken die het openbaar ministerie ten laste legt. Het gaat om 27 feiten, door de Keuringsdienst van Waren geconstateerd in 1992 en 1993. In de ogen van V D zijn dat echter om 'peanuts'. „Tweeëntwintig miljoen mensen bezoeken jaarlijks onze 64 restaurants. Van hen is nog nooit iemand ziek geworden na het eten van wat dan ook," zegt èen woordvoerder. Volgens hem is het een illusie te denken dat er bij 8,3 miljoen belegde broodjes, 4 miljoen salades en 3,5 miljoen warme maaltijden nooit iets fout gaat. De beschuldiging van vieze keukens neemt hij echter wèl serieus. Vroom en Dreesmann probeert via een bezwaarschrift nog onder de rechtszaak uit te komen vanwege angst voor negatieve publiciteit. (ADVERTENTIE) inlegbedrag op f 10.000,- ligt en de rente nu 4,8%* is. Girorekening houders die een Kapitaal- of Leeuwrekening willen openen, kunnen dat vandaag nog thuis De Postbank Kapitaalrekening met een zonder kosten van opnemen. Zelfs een doen. Gewoon via hun giroboekje, eerste minimum inleg van f25.000,- biedt bedrag boven de f25.000,-, als u dit een En wie er eerst nog wat meer over wil de ideale combinatie van zeer hoge rente maand van tevoren reserveert. weten, belt nu even Klantenservice Sparen: (nu 5,3%*) én alle opnaaievrijheid. Hetzelfde principe geldt ook voor het nummer is U kunt er namelijk elk willekeurig bedrag de Leeuwrekening, waarbij het minimum (020) 591 82 20. •Rentevergoeding per 1 februari 1994.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 5