RTL5 haalt
bezem door
programma's
DE STEM
Frank Sinatra stort
tijdens optreden in
Acteur en regisseur
Guus Verstraete sr.
in Soest overleden
Weinig publiek bij
uitstekend concert
UIT gids
Houten en bronzen beelden verraden cultuur en tijd
tvereniging
werft leden
Poging om aantal kijkers op te vijzelen
IN BEELD
Regisseur Aboeladze overleden
Het beeld in
Nederland
Het beeld naar
mensenmaat
Het vrije beeld
in de Renaissance
D1
«88
VI AART 1994 C3
't Jagertje 20-20, Luc-
-19, De Vos/Eggermont
jk 19-15.
SN
asse: Jong Morres 18-46
17-43, Rhodos 19-43'
rres 2 ,17-39, A-Markt
>C Morres 18-25, Van
18-22, Van Waterschoot
>rket en De Maat 17-18,
s 18-18, SC Morres 2
/oorwaarts 18-16, Ly-
rstraeten 19-12.
klasse: Rhodos 2 20-48
emael 18-43, CVC 17-4l'
es 3 19-38, Broomchemié
^entzler/Pauwels 18-31,
•rres 3 18-28, Nelemans
vens 19-18, 't Hoeksen
'VC 2 16-11, De Sterre
nsenius 2 18-9.
;atief
oetbal
g - Edah/Mijnders
gde de leidende positie
'erste klasse van het
«uws-Vlaams recrea-
voetbal. Met ruim ver-
erd Albert Heijn ge
vaardoor de 'grutters'
lillusies kunnen verge-
mcke Sport lijkt ook
icheerd na het verlies
raas. Dat betekent dat
je van titelkandidaten
perkt tot Edah/Mijn-
ud Sluis en La Porte
degradatiezone deed
Jonge een uitstekende
;t winst op ABN/Amro.
;weede klasse komt 't
ia de winst op Telepost
an de leiding. Telepost
oor het verlies in het
m de rode lantaarn. In
•de klasse is leider
ian/Hof van Brussel
jk van slag. Na het ge-
>el van de voorgaande
jd kreeg men nu de
competitienederlaag
end. Een wapenfeit dat
n van Wielewaal komt.
izenaren blijven overi-
int aan de leiding. Chez
erloor van Meeusen en
et 'achterlicht' van het
ief voetbal in Oostburg.
LGEN
klasse: Francke Sport-
1-3, Albert Heijn-Edah/
s 6-12, OBS/De Jonge-
mro 5-3.
klasse: Telepost-'t Krikje
n Looy-Steckelinck 3-4,
ïck-Deltan 5-4, Sunset
ird-Gemeente Oostburg
klasse: Wielewaal-Groos-
>f van Brussel 7-2, Chez
eeusen 2-4.
lEN
klasse: Edah/Mijnders
Oud Sluis 15-21, Francke
6-19, Albert Heijn 17-19,
e d'Or 11-14, Traas 15-14,
mro 14-11, OBS/De Jonge
Veteranen 13-10, Rabo
Omnisport/Boemerang
t klasse: 't Krikje 15-22,
lock 14-20, Stekelinck
Bon Ami 13-18, Sunset
ard 14-16, Deltan 16-15,
ate Oostburg 14-12, Rode
14-12, Van Looy 15-8,
it 14-7.
dasse: Groosman/Hof van
13-23, De Zwart 13-18,
n 13-17, Wielewaal 14-15,
s 12-12, WOD/St.-Pierre
Opties 13-10, Wolf 13-10,
Sande 14-9, Chez Rene
eatief volleybal
n Gent - In de eerste
vrouwen van de recrea-
rolleybalcompetitie had
makers geen problemen
filippine 1 en won ge
lijk met 3-0.
mannen deed Wisse van
3reken. In de eerste set
LAS nog bij tot 12-15,
daarna kreeg het er
aal flink van langs met
aal 0-15 op het bord.
AGEN
VEN
klasse: Philippine-Swage-
0-3 (4-15, 6-15, 4-15),
ir Benelux 2-Cerestar Be-
3-0 (15-11,15-7, 13-11).
klasse: Zaamslag-Peters
15-4, 15-11, 15-5), Savok
>e/De Sterre 2-1 (15-9,
16-17).
ti: HAS-Wisse 0-3 (12-15,
0-15), Savok-Houtland
irpe 3-0 (reglementair).
NGD
klasse: Kliekske-Savok
-12, 15-9, 11-15), Philippi-
mheecke 2-1 (15-3, 15-7,
Acke-Gilderakkers 1-2
5-11,2-15).
klasse: Cromheecke-Gil-
ers 2 2-1 (14-16, 15-10,
Spuit Elf-Fabricom 1-2
15-6, 13-15), Bode-Crom-
3 2-1 (15-5, 8-15, 15-6).
•handicaptensportver-
ïen met een promotie-
irmatiefolders verspreid
allen en in verpleeg- en
rniging nog steeds een
iptensport. Want hoewel
die richting wijst, is De
r rolstoelers alleen,
tbal ook andere sporten,
i, tafeltennis of tennis en
irbeeld epilepsie, cara,
lachten zijn welkom,
'ltjes richt zich op heel
van deze regio in het
>ied van de gehandicap-
[avond vrijblijvend een
's is dan tussen 19.00 en
art in Terneuzen.
Van onze rtv-redactie
In een poging het aantal kijkers op te vijzelen, haalt
RTL5 per april de bezem door de programmering. Zo
verdwijnt het acht uur nieuws. Ervoor in de plaats komt
een 'pittige kennisquiz'. Opvallend is verder de rentree
van Hill Street Blues, een voorlopig einde van Ischa
Meijers talkshow, de aankoop van de MTV-helden
Beavis en Butt-head en een 36-delige dramaserie over
echtscheidingen getiteld Civil Wars.
„Jammer dat het nieuwsbulletin
van acht uur zo weinig kijkers
trekt", aldus een woordvoerder
desgevraagd. En over de nieuwe
programmering: „Het is nu tijd
voor een verfijning van het aan
bod."
Om die reden verschuift het acht
uur journaal naar 21.30 uur. Wie
de 'moeilijke' quiz van 20.00 uur
gaat presenteren, kon RTL5 nog
niet zeggen.
In een poging de doelgroepen
- de beter opgeleide man plus
jongeren - beter te bedienen,
komt er dagelijks tussen 20.30 en
21.30 uur een documentaire. Be
halve op donderdag, vanwege
Barend en Van Dorp. Als dat
tweetal naar Amerika vertrekt in
verband met het WK voetbal,
wordt ook op die dag een docu
mentaire geprogrammeerd.
Ischa Meijer blijft om 22.15 uur
de ether vullen, zij het dat zijn
contract loopt tot en met 22 mei.
Of Meijer een tweede seizoen
terugkomt, is niet bekend. „De
onderhandelingen zijn nog niet
gevoerd", aldus de woordvoer
der."
Op 11 maart valt het doek reeds
voor Miami Vice, eenvoudigweg
omdat alle delen zijn uitgezon
den. Plaatsvervanger wordt 21
Jump Street.
Midnight Caller wordt vanaf 19
april ingeruild tegen alle afleve
ringen van Hill Street Blues, de
bij de NCRV zo beroemd gewor
den politieserie van Steven
Bochco.
Uit diens 'keuken' komt even
eens de dramaserie Civil Wars,
een reeks over echtscheidings
leed met Mariel Hemingway in
de hoofdrol. Deze kleindochter
van de beroemde auteur Ernest
Hemingway speelde onder meer
in Star 80 en Lipstick. De 36
delen, gemaakt door het L.A.
Law-team William Finkelstein,
Terry Louis Fischer en David
Kelly, staan voor de zaterdagen
gepland. Op zondag verandert er
betrekkelijk weinig bij RTL5,
uitgezonderd Real World, een
zogeheten reality-soap: een op
ware verhalen gebaseerde soap.
In de vooravond blijft de pro
grammering van RTL5 ongewij
zigd, omdat de kijkcijfers tot
tevredenheid stemmen. RTL5
gokt op een marktaandeel van
10 procent, te halen binnen een
jaar. Nu komt het commerciële
station niet boven de helft daar
van uit.
Ma een serie onderzoeken kon
The Voice het ziekenhuis verla
ten. Sinatra vertrok in zijn pri-
vévliegtuig met onbekende be
stemming. Volgens het zieken
huis werd de zanger onwel om
dat hij zich te veel had ingespan
nen.
Sinatra had zijn optreden bijna
afgerond. Hij moest nog een of
twee nummers zingen. Tijdens
het bekende My Way stortte hij
ia. Sinatra viel voorover met zijn
voorhoofd tegen een camera. Hij
werd vervolgens van het podium
Gids
Mariel Hemingway, hier als Dorothy Stratten in Star 80,
binnenkort te zien als hoofdrolspeelster in de RTL5-serie Civil
Wars. foto archief de stem
Richmond (afp/rtr) - De zanger Frank Sinatra (78) is zondag
onwel geworden tijdens een optreden in het Mosque Auditori
um in Richmond (Virginia). Hij werd per ambulance overge
bracht naar een ziekenhuis, waar hij korte tijd is behandeld.
gedragen en in een rolstoel ge
zet. Hij was toen al weer bij zijn
positieven.
Vorige week raakte Sinatra zeer
geëmotioneerd bij de uitreiking
van de Grammies in New York.
De zanger kreeg toen van de
Amerikaanse muziekindustrie de
Living Legend Award. Zijn ver
warde toespraak, waarbij de tra
nen over zijn wangen stroomden,
en die rechtstreeks op televisie
werd uitgezonden, werd door de
producenten voortijdig beëin
digd.
Moskou (rtr/dpa) - De Georgische filmregisseur Tengiz Aboeladze is
zondag op 71-jarige leeftijd overleden. Aboeladze maakte onder
Sovjetpresident Gorbatsjov met zijn film 'Boete' de weg vrij voor
glasnost in de cultuur.
Volgens de tv-omroep van het GOS overleed de regisseur in Tbilisi,
"a een langdurig ziekbed. De doodsoorzaak is niet bekend gemaakt.
Aboeladze was van 1990 tot 1991 lid van het Sovjetparlement.
Aboeladze maakte Boete, een allegorie over de Stalin-terreur, al in
1984, maar de film werd pas drie jaar later door de Sovjetcensuur
'rïjgegeven. De regisseur toonde met zijn werk voor het eerst de
Sfuwelen en vervolgingen uit de Stalin-tijd en haalde de officiële
geschiedschrijving over de dictator onderuit,
b 1988 werd Aboeladze geëerd met de prestigieuze Lenin-kunst-
Prïjs. De film werd ook internationaal een succes. Hij won op het
hhnfestival in Cannes de speciale juryprijs.
Door Frits de Coninck
Het verschil tussen de beelden
is een verschil in cultuur. Niet
zo maar een kwestie van stijl of
tijd. Het beeld in hout, vooral
uit de Middeleeuwen, is een
religieus beeld dat vorm geeft
aan de grote emoties en geba
ren die het verhaal van het
geloof zichtbaar maken.
De radeloosheid om de gekrui
sigde Christus op het gezicht
van Maria, de mildheid van de
geleerde kerkvaders, de trots
van Maria met haar kind. En
daartegenover het beeld in
brons dat het begin van de
Renaissance markeert, op zijn
vroegst vanaf ongeveer 1400.
In het veelal kleine formaat dat
het bronzen beeld heeft, is het
gemaakt voor een wereldser
omgeving, voor de collectie van
verzamelaar De Medici bijvoor
beeld. Mooi van glans en gaaf
van vorm, vol beweging en af
wisseling, gemakkelijk van in
houd een betekenis. Soms van
een superbe gietkwaliteit en
klassiek van schoonheid, zeker,
maar de bronzen zijn zo veel
minder aangrijpend en staan zo
veel verder van de menselijke
gemoedsaandoeningen af. Het
houten beeld vertelt een ver
haal, het beeld in brons wil
voor alles beeld zijn.
Museum Boymans-van Beunin-
gen in Rotterdam stelt zeven
eeuwen sculptuur tentoon uit
eigen bezit. De beelden zijn zo
opgesteld, als het ware met de
rug tegen elkaar, dat de verge
lijking tussen de beelden in
hout (en steen) en de beelden in
brons voor de hand ligt. In
ieder geval maakt de vergelij
king veel duidelijk over de ge
schiedenis van het beeld in het
algemeen.
De beelden worden getoond in
het paviljoen van het museum
dat uitziet op de grote tuin
waardoor het oog tegelijkertijd
zicht houdt op de beeldhouw
kunst van de eigen tijd, op het
beeld van Bruce Nauman. Er is
een ronde, houten wand neer
gezet die aan de buitenkant
vitrines heeft die de bronzen
tonen. Het binnenvallend dag
licht versterkt de natuurlijke
glans en definieert scherp de
vormen en bewegingen. De
beeldjes zijn letterlijk naar bui
ten gericht, naar de wereld.
In de binnenruimte staan de
houten beelden, in het zachtere
kunstlicht dat van een zekere
intimiteit en aanraakbaarheid
is. Langs de binnenwand zijn
plateaus, bekleed met stof zo
dat de beelden bijna op een
altaar staan. Natuurlijk zijn
dat kunstmatig aangebrachte
effecten, maar ze sluiten aan
bij wat de beelden van zichzelf
al zijn.
De directe aanleiding tot de
tentoonstelling is de manifesta
tie 'Beelden in Nederland 1994'
die op deze interessante manier
geopend wordt. Dertig Neder
landse musea en verwante in
stellingen zullen dit jaar bij
zondere aandacht besteden aan
wat in de Nederlandse kunstge
schiedenis en tentoonstellings
praktijk een onderbedeeld kind
is: het beeld.
Wat Noord-Brabant aangaat
zal de aandacht beperkt blijven
tot neo-elassicistische beeld
houwkunst in het Noordbra
bants Museum in Den Bosch,
religieuze beelden in het mu
seum in Uden en eigentijdse
beelden bij kunsthandel Tegen-
bosch in Heusden.
De tentoonstelling in Boymans-
van Beuningen omvat alle
beeldhouwwerken uit de mu
seumcollectie van de dertiende
tot en met de negentiende
eeuw. Het gaat om ongeveer
150 beelden die de afgelopen
jaren opnieuw zijn bestudeerd
en beschreven als neerslag
waarvan twee bestandscatalogi
zijn verschenen.
Museum Boymans is op dezelf
de manier aan de beelden geko
men als vrijwel alle musea in
Nederland ontstaan zijn: door
schenkingen van particulieren.
De Rotterdamse beeldencollec
tie bestaat in hoofdzaak uit
werken die afkomstig zijn uit
de collecties van havenbaron
Van Beuningen en van de
Haagse verzamelaar J.W. Fre-
deriks. De verzameling van de
laatste was al lang in bruikleen
bij het museum maar werd
Jozef van Arimathea was een burger die hielp bij de
graflegging. Hij wordt uitgebeeld als een mens van vlees en
bloed, in de kleding van de tijd dat het beeld gesneden werd,
circa 1520.
twee weken geleden door zijn
dochter officieel aan het mu
seum geschonken.
Het houten beeld is een teken
uit een nagenoeg verloren we
reld. De gesloten wereld van de
Middeleeuwen, een wereld van
geloof, is een verband dat niet
meer bestaat. Waarvan de stof
felijke overblijfselen zoals deze
beelden losse resten zijn die een
eigen leven in het museum
moeten leiden. En waarvan nog
zoveel meer vormen verloren
zijn gegaan, door toedoen voor
al van de Beeldenstorm.
Er zijn in Nederland nog maar
Toppunt van beweging en expressie: Hercules en de slangen
van Francesco Fanelli, 17e eeuw. Hercules is voorgesteld als
een knielend kind dat zich met alle macht verweert tegen
slangen die hem aanvallen. foto's tom haartsen
een paar kerken waarin de
beelden op de plek staan waar
voor ze eeuwen geleden ge
maakt zijn. Van de meeste beel
den weten we dan ook helemaal
niet waar precies in de kerk en
temidden van welke andere
beelden ze him bijzondere bete
kenis hebben gehad.
Wat we zeker weten is dat ze
een verhaal vertelden en zo het
geloof concreet zichtbaar
maakten, ook aan hen die onge
letterd waren. Het verhaal dat
ze vertelden was het verhaal
van Christus, bij voorkeur de
lijdende. Het lijden van
Christus moest begrijpelijk ge
maakt worden door het dich
terbij te halen. Het moest op
mensenmaat worden gesneden,
voor de mensen van toen.
Jozef van Arimathea, nu een
exotische naam, was een burger
die hielp bij de graflegging. Hij
wordt uitgebeeld als een mens
van vlees en bloed, in de kle
ding van de tijd dat het beeld
gesneden werd, circa 1520. Dat
is geen anachronisme uit slor
digheid. Het plaatst Jozef be
wust in de tijd van de Laatmid
deleeuwse mens om te bena
drukken dat Jozef staat voor
elke Christen, dus ook voor die
uit 1520.
Die houten beelden hebben iets
uitgesproken menselijks. Zelfs
iemand als Judas die als een
van de apostelen nog met
Christus aan Het Laatste
Avondmaal zit, vol verrader
slist. Wat de tafelgenoten nog
niet weten, zag de gelovige al in
de kerk waar het beeld diende.
Judas is uitgebeeld met een
geldzak op de rug, zichtbaar
voor de gelovige en niet voor de
andere apostelen. Zo'n rekwi
siet moest duidelijk en liefst
wat uitvergroot zijn om het van
verre zichtbaar te maken.
En natuurlijk alleen in voor
aanzicht, omdat de beelden nog
niet vrij stonden, dat zou pas in
de Renaissance komen. Dat
verklaart ook dat de houten
beelden als het ware geen ach
terkant hebben, die was toch
aan het oog onttrokken. Als
alleen de voorkant dient,, dan
is het beeld eigenlijk zoiets als
een schilderij.
Grote scènes zoals een Laatste
Avondmaal waarbij zowel het
verhaal als alle deelnemende
personen even goed zichtbaar
moeten zijn, zijn dan ook opge
bouwd als een schilderij. De
figuren worden boven en naast
elkaar geplaatst en bijeenge
houden door het centrale gege
ven van de tafel.
De bronzen beelden hebben iets
volmaakts. Het lijkt alsof de
eeuwen er geen vat op gekregen
hebben. De glans en de vorm
zijn nog net zo als toen ze
gegoten werden. In die zin heb
ben ze iets onaantastbaars en
gaan ze aan het menselijke
voorbij.
Om het in de geest van het
Middeleeuwse beeld te zeggen:
volmaaktheid is niet van deze
wereld. Maar het beeld had dan
ook een totaal andere bedoe
ling. Het beeld was vrij ge
maakt van zijn religieuze func
tie en stond op zichzelf. Ook
letterlijk. Het bronzen beeld is
een beeld in onze betekenis: een
beeld dat vrij in de ruimte
staat, met dus ook een achter
kant.
Een van de topstukken van de
tentoonstelling is het beeld van
Hercules van Adriano Fiorenti-
no (tweede helft 15e eeuw). Het
beeld is uit één stuk gegoten
wat impliceert dat er maar één
exemplaar van is. Het getuigt
van de herontdekking van het
klassiek-romeinse erfgoed, zo
wel wat de bronstechniek aan
gaat die met het Romeinse Rijk
verloren was gegaan als wat de
wortels betreft van de klassieke
cultuur. Het Herculesbeeld
toont een zogenaamd contra-
post: een been waarop de fi
guur steunt en het andere been
dat vrij is en naar buiten wijkt.
De ene heup zakt daardoor wat
weg evenals de tegenoverge
stelde schouder. Het is het be
gin van beweging in het beeld
die in de 17e eeuw tot een beeld
voert als Hercules en de slan
gen van Francesco Fanelli.
Hercules is voorgesteld als een
knielend kind dat zich met alle
macht verweert tegen slangen
die hem aanvallen. Het is een
toppunt van beweging en ex
pressie, zo klein als het beeldje
ook is.
Dit is een beeld in onze beteke
nis: een beeld dat alle mogelij
ke aandacht vraagt voor zich
zelf en het beperkt menselijke
overstijgt.
700 Jaar beeldhouwkunst in
Museum Boymans-van Beunin
gen, Rotterdam, tot en met 10
april.
DINSDAG 8 MAART 1994 DEEL
Den Haag (anp) - De acteur en regisseur Guus Verstraete sr. is
vrijdag op 79-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats
Soest. Zijn vrouw, de actrice Lia Dorana, heeft dit maandag
bekendgemaakt.
Verstraete werd op 24 december
1914 in Rotterdam geboren als
telg van een bekende acteursfa
milie.
Gedurende 36 jaar speelde Guus
Verstraete bij een groot aantal
gezelschappen, waaronder de
Vereenigde Haagsche Spelers
(1938-1941), het Nederlands
Volkstoneel, Kurhauscabaret,
het cabaret van Wim Sonneveld,
Ensemble, Theater, het Nieuw
Rotterdams Toneel en de Haagse
Comedie.
Verstraete werkte als acteur en
regisseur ook mee aan veel tele-
visie-produkties, waaronder
Pipo de Clown, De Glazen Stad
en De Kleine Waarheid.
Guus Verstraete heeft ook in
drie films gespeeld: Uit het leven
van Dik Trom (1941), Kermis in
de Regen van Kees Brusse (1962)
en en Als twee druppels water
van Fons Rademakers (1963).
Van 1973 tot zijn pensionering in
1979 was Guus Verstraete direc-
II
Verstraete in het tv-spel
'Mijnheer Samson' van de
NCRV uit 1983. foto anp
teur van de Koninklijke
Schouwburg in Den Haag. Ook
daarna bleef hij actief. Zo trad
hij enkele jaren geleden nog op
in de musical 'Cabaret' van Joop
van den Ende-produkties.
Guus Verstraete wordt woens
dag in Bilthoven gecremeerd.
Brabants Orkest met cellist Myklos Perenyi
den ook via complexe meerstem
migheid en ruimtelijke opstel
ling schitterende beelden opge
roepen.
Myklos Perenyi was daarna de
solist in het celloconcert van
Edward Elgar. Aan hem was het
ook zeker te danken, dat het
beste uit deze muziek boven
kwam drijven. Prachtig van
toon, moeiteloos en zonder over
dreven gebaren en met groot-
technisch elan gaf hij de solo
partij vorm.
De samenwerking met dirigent
Mercier verliep ook tot volle te
vredenheid van iedereen. Een
prima vertolking van dit stuk
kwam dus over het voetlicht.
Na de pauze werd begonnen met
Pastorale D' Été van Honne-
ger. Ook hier net als in Elgar
fraai gespeelde muziek, maar het
plaatje is toch wat vergeeld. Dat
houdt het geen vijftig jaar meer.
Wel weer meer op de ziel dan op
het oog gericht waren tot slot de
"Trois Nocturnes" van Debussy.
De uitvoering daarvan werd er
een van geladenheid ,van vaart
en mooie contrasten. Ook hier
goed stuurmansschap van diri
gent Mercier. En veel vakwerk
met name in de blazers.
Het Dames Brabant Koor dat in
het deel „Sirenes" het plaatje
mee inkleurde sloot goed aan bij
het instrumentale beeld.
Gehoord: Brabants Orkest-
Cellist Myklos Perenyi. Plaats
Stadsschouwburg Breda.
Progr: o.a. Vaughan Williams,
Elgar en Debussy. Maandag 7
mrt.
Door Jan de Breet
Breda - Dirigent Jacques
Mercier verving gisteren
avond in de Stadsschouw
burg Heinz Friesen, die we
gens ziekte zijn taak voor het
Brabants Orkest niet kon
vervullen.
Een publiekstrekker bleek overi
gens dit romantisch-impressio-
nistische programma niet te zijn.
De zaal was slechts halfgevuld.
Jammer.
De muzikale wapenfeiten waar
op Mercier zich mag beroemen,
naast zijn affiniteit met de im
pressionistische muziek bleken
basis te zijn voor een
uitvoering,die vooral uitblonk in
de subtiele details. Mercier leid
de heel integer en wist zijn goed
doordachte intenties met meest
sierlijke en soms markante geba
ren aan de orkestmensen over te
brengen.
Opvallend mooi afgewerkt
kwam een eerbetoon aan de zes-
tiende-eeuwse meester Thomas
Tallis geschreven door Vaughan
Williams uit de verf. In oneindig
veel sterkte-nuanceringen wer-
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Mrs. Doubtfire.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Mrs. Doubtfire.
20 u. Carlito's way.
20 u. Free Willy.
20 u. Tombstone.
20 u. Heaven and earth.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Mrs. Doubtfire.
- Alhambra 2
20 u. Free Willy.
- Alhambra 3
20 u. Three musketeers.
- Alhambra 4
20 u. The house of the spirits.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
- Cinem'actueel 1-2-3
20 u. Mrs. Doubtfire.
20 u. The three musketeers.
20 u. The piano.
- Roxy 1 - 20.15 u. Free Willy.
- Roxy 2 - 20 u. Heaven and earth.
ROOSENDAAL
-City 1-2-3
20 u. The three musketeers.
20 u. Mrs. Doubtfire.
20 u. The house of the spirits.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30 en 17 u. Beethoven
II.
20 u. Undercover Blues.
22.30 u. The crush.
Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. Little Buddha.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Demolition man.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Free Willy.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind-
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mrs. Doubtfire.
Zaal 7 - 17 en 21 u. Schindler's
list.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mr. Jones.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic
Park.
22.30 u. Stalingrad.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The piano.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
A perfect world.
Zaal 12 - 14.30 en 17 u.Aladdin.
20 en 22.30 u. The fugitive.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Robin Hood: Men in tights.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The 3 musketeers.
Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 en 22.30
u. Tombstone.
Zaal 16 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The real McCoy.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Stricking distance.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Cool runnings.®
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Remains of the day.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The ice runner.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Heaven and earth.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Matinee.
GENT
- Decascoop
14.30 en 20 u. Schindler's list.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.Ice runner.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains
of the day.
14.30, 17 en 20 u. Cool Runnings.
20 en 22.30 u. Tombstone.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free
Willy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs.
Doubtfire.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking
distance.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three
musketeers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real
McCoy.
22.30 u. Undercover blues.
20 u. Heaven Earth.
20 en 22.30 u. Mr. Jones.
22.30 u. A perfect world.
14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver
sie).
KNOKKE
- Beverly Screens
20 u. Striking distance.
20 u. Mrs. Doubtfire.
20 u. Free willy.
20 u. Mr. Jones.