Gezelligheid troef
in 4De Victorie'
Duitsers van slag door Schindler's List
GEN
NKTVOOR
Bespaar tot 25% op uw
autoverzekering.
V
JURG
Vara gokt met nieuwe komische serie op een Dobbelsteen-effect
Millers iVuurproef
zonder dreiging
UIT GIDS
ill (MN1)
CENDE
DINGEN
JPEN DAG
OPLEIDINGEN
ePvdAl
Zevenbergen]
085 - 249 249
Aanvraag gratis offerte
Met OHRA ben je iemand.
D2
„Ik wilde altijd dat iedereen me aardig
vond, maar daar heb ik mee
gebroken."
Linda de Mol
HX1, HX2, HX3
lax 045-742738
HMANAGEMENT
EMENT
EL MANAGER
\GEMENT
SSE
NT
eidingen voor rijks-
a-A, Nima-B, NGPR,
:c.
in OV-jaarkaart
van 11.00-15.00 uur
5 KA Breda-Noord
ix 076-716560
ran Onderwijs en We
an de Wet op de Er-
n.
ratis studiegids
diegids te sturen over de
oonplaats
/ermeeren, Molstraat 36,
tveV:
'I'
gevangenis
1 nuderenzorg'
^ve,y
'**4
ot 12.45 xx\xr
3.00 uur
assieke studierichting
le en Politieke etkiek
Door Maarten van de Rakt
Gezelligheid is de as, waar de nieuwe komische serie van
de Vara, 'De Victorie', om draait. De reeks is de
erfgenaam van 'Zeg 'ns Aaa'. Gemaakt door dezelfde
harde kern.
Carry Tefsen en John Leddy vor
men weer een paar: hij is voor
zitter van een voetbalclub, zij
bestiert de kantine. Chiem van
Houweninge is de schrijver van
de serie, Nico Knapper de regis
seur. „We gokken op het Dob
belsteen-effect. Carry en John
slagen erin een bepaalde huise
lijke gezellige atmosfeer neer te
zetten. We willen kijken of ze die
sympathie mee kunnen nemen",
zeggen zij.
De Victorie' speelt zich vooral
I af in de kantine van de gelijkna
mige voetbalclub. „Het gaat
meer om het gezelligheidsleven
dan het voetbal zelf", legt Knap
per de bedoeling uit. „De klem
toon ligt op die typisch menselij
ke elementen van een club in een
dorpje, waar de trainer de bak
ker is en de voorzitter werkne
mer bij de sponsor."
Hoe de kaarten zijn geschud,
komt in de eerste aflevering van
avond geleidelijk in beeld. Ma-
nus Bakker (John Leddy) is be
drijfsleider van handelskwekerij
Groenlust en de gedreven voor
zitter van De Victorie. „Göh, jij
ajkt sprekend op Koos Dobbel-
I steen", wordt hij vanavond met
i knipoog naar 'Zeg 'ns Aaa'
I begroet aan de bar. Zijn vrouw
•Vel (Carry Tefsen) zwaait met
vaste hand de scepter in de kan
tine. „Dan ben ik zeker Mien",
reageert ze. Haar vader Anton
J (Pieter Lutz) is er apetrots op
I dat hij aan de wieg stond van De
I Victorie.
I Groenlust en De Victorie zijn te
I vinden op het landgoed van ba-
ronesse Charlotte van Zuylen
>e Beusekom (Ina van Faas-
I sen). Haar dochter Annelien
I (Adrienne Kleiweg) wil eigenlijk
s weten van voetbal maar
moet wel omdat ze getrouwd is
met Max, de omhooggevallen di
recteur van Groenlust en spon
sor van De Victorie.
De verwikkelingen zijn gespon
nen aan de hand van gecompli
ceerde relaties: de coach is bak
ker, de chauffeur van de kweke
rij wedstrijdsecretaris, de super
marktbaas penningmeester. „Er
ligt een hoop conflictstof klaar",
stelt Van Houweninge vast.
Schoenen
De schrijver werkte geruime tijd
geleden voor de NCRV een soort
gelijke reeks uit: 'Schoppen
troef', die het beeldscherm nim
mer heeft gehaald. „Die ging
over de hiërarchie van een fa
briek en voetbalclub. Daar heb
ik op voortgeborduurd. Een kas
teeltje eraan toegevoegd en een
kwekerij, waar toch een bepaald
soort mensen werken."
Het koppel Knapper/Van Hou
weninge is goed voor 21 jaar
comedy's maken, vijf series met
in totaal driehonderd afleverin
gen, te beginnen met Teder zijn
deel'. Dat betekent niet dat Van
Houweninge zomaar een nieuw
succes uit de mouw schudt: „Het
is absoluut geen routine. Je moet
het overal vandaan halen, want
je begint uiteindelijk toch met
een wit vel papier en flink op de
pen kauwen."
Over de eerste afleveringen is hij
zeer content. „In het begin moet
je de karakters leren kennen.
Het lijkt een kennismaking. Dat
vergt een flinke aanloop. De ele
menten die je aandraagt, moeten
worden uitgewerkt door de ac
teurs. Het is een samenspel met
hen en met de regisseur. Als
Chiem van Houweninge
schrijver kun je weer inhaken op
hun spel. Zo ontwikkelt een serie
zich. Het is net als met nieuwe
schoenen, die gaandeweg beter
gaan zitten."
Huiskamer
Van Houweninge heeft actuele
noten toegevoegd aan zijn ver
haal. Er duikt wat racisme op,
een vermeende illegale buiten
lander, of de Rus Zjirinovski
komt ter sprake. „Het moet er-
foto dijkstra
gens over gaan, maar zonder dat
vingertje op te steken. Van mo
ralisme houd ik niet."
„Carry en John zijn in staat een
bepaalde huiselijk atmosfeer
neer te zetten. Ik hoop hier een
soort amateur-clubgevoel over te
brengen", springt Van Houwe
ninge op de bres voor het vereni
gingsleven. „Het zou leuk zijn
als mensen naar een vereniging
toegaan er er veel plezier bele
ven." Knapper vult aan: „Aan
Carry Tefsen
een ijzeren gezelligheid hebben
de kijkers behoefte. Zo'n kantine
kan voor hen een tweede huiska
mer zijn."
In het begin spookten Koos en
Mien nog door het hoofd van de
schrijver. „Maar nu absoluut
niet meer. Ik vind dat ze hier ook
echt Nel en Manus spelen. Die
andere twee ben ik volstrekt ver
geten." Nel is een rondborstige,
warme vrouw met veel karakter,
beschrijft de regisseur. Een moe
der van een groot gezin die in
actie komt als er iets mis gaat.
Manus opereert net boven zijn
kunnen. Hij is wel tevreden met
zijn positie. Af en toe schiet hij
uit zijn slof, onder meer als er
aan zijn voorzittersstoel gezaagd
wordt.
Eigenwijs
De eerste reeks bestrijkt twaalf
afleveringen. „Ik ben bezig met
een aantal schijvers die ook plots
verzinnen. We gaan samen om
tafel zitten en werken ze uit. Ik
hoop dat dat een vervolg krijgt
Van onze correspondent
Frans Wijnands
Bonn - Verslagenheid en ver
warring, betraande ogen,
fluisterende gesprekken.
Geen geen ontvangst met
Sekt. Het aarzelend opklin
kende, zachte applaus stierf
snel weg. Bondspresident Ri
chard von Weizsacker verliet,
omringd door veilig
heidsagenten, meteen na de
foorstelling het theater.
Bleek, aangeslagen.
-Be kan en ik wil nu niets zeg-
was zijn enige commen-
laar. Zó is in het Schauspielhaus
fan Frankfurt deze week
'Schindler's list' in Duitse pre
mière gegaan. Sinds donderdag
loopt de veelbeproken film in
alle Duitse steden. Er wordt op
ces massale toeloop, een vele
maanden durende prolongatie en
heel veel discussie gerekend.
Spielberg's filmdocument heeft
de afgelopen dagen in de Duitse
pers zeer veel aandacht gekre
gen. Begrijpelijk, want als deze
film èrgens tot opwinding en
onrust, tot bezinning en zelfon
derzoek moet leiden, dan toch
wel in Duitsland. Over de emo
tionele première-voorstelling
werd uitvoerig bericht, maar
veel indringender zijn de hoofd
redactionele commentaren in di
verse kranten, de zeer uitvoerige
recensies en de vaak vele pagi
na's tellende achtergrondverha
len. Er wordt verwezen naar de
'Holocaust'-televisieserie die
vijftien jaar geleden door zo'n 15
miljoen Duitsers werd bekeken
en waarover hartstochtelijk
werd gediscussieerd, ook al om
dat aan die verfilming hinderlijk
veel de 'geur van Hollywood'
hing.
Eensgezind
Die kritiek is in elk geval niet
van toepassing op Spielberg's
produkt. Trouwens, welke kri
tiek eigenlijk wèl? De Duitse
media prijzen de film eensgezind
en niet alleen vanwege het beeld
van 'de goede nazi' Oskar
Schindler. Hij is niet de enige
Duitser geweest, die met gevaar
voor eigen leven tegen de geves
tigde terreur-orde in ging; 'maar
het gaat te ver om Schindler als
een soort Moeder Theresa in het
Derde Rijk te zien', waarschuw
de een columnist in het week
blad 'Die Woche'. In een ander
commentaar staat, dat er bij de
toeschouwers geen vals gevoel
van vage opluchting mag ont
staan vanwege die heldhaftige
Schindler: die blijft namelijk de
uitzondering op de regels van
kampleider Amon Göth en zijn
vele trawanten.
Zelfonderzoek
In veel commentaren wordt be
nadrukt dat de geshiedenis van
Schindler aantoont dat het ook
voor enkelingen altijd mogelijk
was, is en zal blijven om tegen
dictaturen in te gaan. Het 'bevel
is bevel' gebruikten velen als
uiting van politieke onmacht, als
leugen en als zelfbedrog, wordt
geconstateerd. Verwacht wordt
dat de film van Spielberg veel
Duitsers andermaal of misschien
wel echt voor 't eerst tot zelfon
derzoek zal dwingen, indachtig
ook een uitspraak van oud-pre
sident Theodor Heuss dat 'de
Duitsers niet gebukt hoeven
gaan onder een collectief schuld
gevoel, maar wèl onder een col
lectief schaamtegevoel'.
Vrijwel unaniem wordt 'Schind-
lers list' in de Duitse pers ge
waardeerd als een bijna onmoge
lijk werkstuk dat weliswaar niet
vertelt wat nu eenmaal niet te
vertellen is, maar waardoor wèl
een stuk geschiedenis van ter
reur en heldhaftigheid bewaard
blijft.
(ADVERTENTIE)
anen
- 662580
-3*4'
formatie
Tri
Be ruim 1000 genodigden voor
première-voorstelling in
«ankfurt waren, voordat de
whten uitgingen, nog in aller
beste stemming. Drie uur later
*as daar niets meer van over.
'elen hadden de tranen in hun
Ook Ignatz Bubis, de voor
ster van de Centrale Raad van
Joden in Duitsland. Toch had
®e film op hem geen diepe in-
brik gemaakt; 'alleen maar her
inneringen opgeroepen'. Bubis
"eeft de concentratiekampen
"jerleefd en is nadien - zoals
bBe Joodse leiders - blijven
"aarschuwen voor de wederop
standing van gewelddadig natio
nalisme en barbarij. Bubis be-
"fijfelt of jonge neo-nazi's - èls
te de film al zullen, of willen
'en - er door tot inkeer komen,
herder nog zullen ze zich vro-
maken over wat de joden
■Wndertijd is aangedaan."
bondskanselier Helmut Kohl
?as niet in Frankfurt, wegens
'ringende verplichtingen elders,
«aar hij heeft regisseur Steven
Wberg laten weten dat hij
ens film zeker zal gaan zien.
i postzegel nodig)
Bij OHRA bespaart u al gauw honderden guldens per jaar op uw auto
verzekering. En krijgt u toch een uiterst complete dekking. Zo beschikt u bijvoorbeeld
gratis over een vervangende auto bij schade.
OHRA handelt schades boven
dien snel en soepel af. In binnen- én
buitenland. Weet u een betere manier
om op uw premie te besparen?
Vraag daarom nu een gratis
offerte. Vul de bon in of bel nu.
Maandag t/m vrijdag tot 21.00 uur
en zaterdag tot 13.00 uur.
Ja, bewijs mij dat ik goedkoper njd met OHRA.
Stuur mij vrijblijvend een offerte voor mijn autoverzekering.
Merk auto: Model en type:
Bouwjaar Oorspronkelijke cataloguswaarde:
Leeftijd regelmatige bestuurder (max. 70 jaar):
Ik rijd ongeveer kilometer per jaar
Beroep: Schadevrije jaren:
Gewenste dekking (s.v.p. voorkeur aankruisen):
WA casco (all-risks) WA 4-mini-casco Alleen WA
Naam en voorletters):
Straat en huisnummer:
Postcode en woonplaats:
Telefoonnummer:
02
Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar:
OHRA Verzekenngen, Antwoordnummer 3344,6800 ZA Arnhem
ZATERDAG 5 MAART 1994 DEEL
foto dijkstra
en dat zij het ook zonder mij
kunnen. Maar om het schrijven
nu al helemaal los te laten, daar
ben ik nog een beetje te eigen
wijs voor."
'De Victorie' wordt opgenomen
voor een publieke tribune. De
toeschouwers hebben uitzicht op
een handvol decors, waarin de
meeste scènes zich afspelen.
Chronologisch voltrekt zich het
verhaal voor hun ogen. Op
beeldschermen worden de eerder
opgenomen buitenopnames ge
toond (bijvoorbeeld scènes bij
het kasteel en op het voetbalveld
van FC Nederhorst).
Van een ingeblikte lach houden
Knapper en Van Houweninge
niet. „We staan ook niet te
zwaaien, als ze moeten lachen."
Het plan om elke aflevering te
beëindigen met een shot van de
buigende acteurs naar de klap
pende tribune, moest het tweetal
laten varen. De Vara-leiding zag
dat na een uitvoerige discussie
niet zitten.
'De Victorie', Nederland 3, 19.40
uur
Bondspresident Von Wei
zsacker was na afloop van de
film sprakeloos foto anp
Breda - Stadsschouwburg. 'De
Vuurproef' van Arthur Miller
door het RO Theater. Regie:
Peter de Baan. Gespeeld door
o.a. Jos Verbist, Marieke van
Leeuwen, Krijn ter Braak, Ta-
mdr van den Dop en Camilla
Siegertsz.
Door Marjan Mes
Na 'De dood van een han
delsreiziger' heeft Peter de
Baan bij het RO Theater nu
ook 'De Vuurproef van Art
hur Miller geregissseerd.
Een stuk dat de Amerikaanse
auteur in 1952 als reactie schreef
op de communistenjacht van se
nator McCarthy.
Hij verplaatste de handeling
naar de plaats Salem waar rond
1692 heksenjachten en dito pro
cessen plaatsvonden, waarbij
200 mensen gevangen werden
gezet en negentien mensen opge
hangen.
Het stuk, een pleidooi voor de
gewetensvrijheid, wordt zelden
meer gespeeld aangezien het ge
geven toch tamelijk gedateerd
aandoet. Maar meer nog omdat
dramatisch boeiende karakters
ontbreken. Of het moest John
Proctor (Jos Verbist) zijn, de op
rechte en intelligente boer, die
ZATERDAG
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. Aladdin.
1.9 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire.
HULST
- De Koning van Engeland
14, 19.30 en 22 u. Mrs. Doubtfire.
19.15 en 22 u. Carlito's way.
19.30 u. Demolition man.
14, 19.30 en 22 u. Free Willy.
19.30 en 22 u. Tombstone.
22 u. Heaven and earth.
14 u. Aladdin.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. The piano.
22.30 u. Belle van Zuylen.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Beethoven's 2nd.
20 u. The Addams family 2,
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. Kalifornia.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Free Willy.
- Alhambra 3
14 u. Olivier.
19 en 21.30 u. Three musketeers.
- Alhambra 4
14 u. Aladdin.
19 u. Demolition man.
21.30 u. The house of the spirits.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
14, 18.45 en 21.30 u. Mrs. Doubtfi
re.
18.45 u. Sleepless in Seattle.
14, 18.45 en 21.30 u. The three
musketeers.
14 u. Aladdin.
21.30 u. Demolition man.
-Roxy 1 - 14, 18.45 en 21.30 u.
Free Willy.
- Roxy 2 - 14 u. Beethoven's 2nd.
18.45 en 21.30 u. Undercover
blues.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
18.45 en 21.30 u. The three muske
teers. 4,
14, 18.45 en &1.30 u. Mrs. Doubtfi
re.
14 u. Aladdin.
18.45 en 21.30 u. Demolition man.
14 u. Beethoven's 2nd.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30 en 17 u. Beethoven
II.
20 u. Undercover Blues.
22.30 u. The crush.
Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. Little Buddha.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Demolition man.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Free Willy.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind
ler's list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mrs. Doubtfire.
Zaal 7 - 17 en 21 u. Schindler's
list.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mr. Jones.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic
Park.
22.30 u. Stalingrad.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The piano.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
A perfect world.
Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. The fugitive.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Robin Hood: Men in tights.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The 3 musketeers.
Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 en 22.30
u. Tombstone.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The real McCoy.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Stricking distance.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Cool runnings.
Zaal 1# - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Remains of the day.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The ice runner.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Heaven and earth.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Matinee.
GENT
- Decascoop
14.30 en 20 u. Schindler's list.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.Ice runner.
14.30 u. Matinee (za. en zo.).
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains
of the day.
14.30, 17 en 20 u. Cool Runnings.
het slachtoffer wordt van de
massahysterie in Salem. Dié
barst los nadat de dominee iij
het bos meisjes naakt heeft zien
dansen. Om hun straf te ontlo-
pen, doen ze alsof ze behekst zijp
door vrouwen die omgang met
de duivel zouden hebben. Zé
noemen talloze namen en in het
plaatsje ontsteekt een storm vaii
verdachtmakingen.
De aanstootgeefster is het meisje
Abigail (Camille Siegertsz), een
giftige slang, die verliefd is op
Proctor en wraak wil nemen op
diens vrouw, die haar als dienst
meisje heeft weggestuurd. Zij
beschuldigt Elisabeth Proctor
(Marieke van Leeuwen) van ri
tuele kindermoord. Om zijn
vrouw te redden, bekent Proctor
zijn overspel met Abigail en te
kent daarmee zijn doodvonnis.
Vlak voor' zijn terechtstelling
krijgt hij een laatste kans; een
openbare bekentenis. Hij weigert
en moet naar het schavot, maait
behaalt een morele overwinning.
Het gebrek aan dramatisch sterk
spel, onbedoeld komische accen
ten en het weinig invoelbare ge
geven ontnamen de voorstelling
de nodige dreiging. Bovendien
stond de historische kostumering
in schril contrast met het gesti
leerde, monumentale decor.
20 en 22.30 u. Tombstone (za. ook
17 u.).
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free
Willy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs.
Doubtfire.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking
distance.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three
musketeers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real
McCoy.
22.30 u. Undercover blues.
20 u. Heaven Earth.
20 en 22.30 u. Mr. Jones.
14.30 en 17 u. Demolition man (za,
en zo.).
22.30 u. A perfect world.
14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver
sie).
KNOKKE
- Beverly Sereens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Striking:
distance.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mrs.
Doubtfire.
15, 17.30 en 20 u. Free Willy.
22.30 u. The three musketeers.
17.30, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. I
15 u. Aladdin.
THEATER
HULST
-Den Dullaert - 20.15 u. Compag
nie Aime de Ligniere met 'They
shoot people'.
ZONDAG
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. Aladdin.
19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45, 6.15, 19 en 21.30 u. Mrs.
Doubtfire.
16, 18.45 en 21.30 u. Carlito's way.
13.45, 16.15 en 19 u. Demolition
man.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Free
Willy.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Tomb
stone.
21.30 u. Heaven and earth.
13.45 u. Aladdin.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. The piano.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Beethoven's 2nd.
20 u. The Addams family 2.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. Kalifornia.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Free Willy.
- Alhambra 3
14, 19 en 21.30 u. Three muske
teers.
- Alhambra 4
14 u. Aladdin.
19 u. Demolition man.
21.30 u. The house of the spirits.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Mrs.
Doubtfire.
18.45 u. Sleepless in Seattle.
14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. The
three musketeers.
14 u. Aladdin.
16.15 en 21.30 u. Demolition man
-Roxy 1 - 14, 16.30 en 20.15 u.
Free Willy.
- Roxy 2 - 14 u. Beethoven's 2nd.
16.30 en 20 u. Heaven and earth.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
16.15, 18.45 en 21.30 u. The three
musketeers.
13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Mrs.
Doubtfire.
14 u. Aladdin.
18.45 en 21.30 u. Demolition man.
14 en 16.15 u. Beethoven's 2nd.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zie zaterdag.
GENT
- Decascoop
Zie zaterdag.
KNOKKE
- Beverly Sereens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Striking
distance.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mrs.
Doubtfire.
15, 17.30 en 20 u. Free Willy.
22.30 u. The three musketeers.
17.30, 20 en 22.30 u. Mr. Jones.
15 u. Aladdin.