Gezelligheid troef in 4De Victorie' Duitsers van slag door Schindler's List GEN NKTVOOR Bespaar tot 25% op uw autoverzekering. V JURG Vara gokt met nieuwe komische serie op een Dobbelsteen-effect Millers iVuurproef zonder dreiging UIT GIDS ill (MN1) CENDE DINGEN JPEN DAG OPLEIDINGEN ePvdAl Zevenbergen] 085 - 249 249 Aanvraag gratis offerte Met OHRA ben je iemand. D2 „Ik wilde altijd dat iedereen me aardig vond, maar daar heb ik mee gebroken." Linda de Mol HX1, HX2, HX3 lax 045-742738 HMANAGEMENT EMENT EL MANAGER \GEMENT SSE NT eidingen voor rijks- a-A, Nima-B, NGPR, :c. in OV-jaarkaart van 11.00-15.00 uur 5 KA Breda-Noord ix 076-716560 ran Onderwijs en We an de Wet op de Er- n. ratis studiegids diegids te sturen over de oonplaats /ermeeren, Molstraat 36, tveV: 'I' gevangenis 1 nuderenzorg' ^ve,y '**4 ot 12.45 xx\xr 3.00 uur assieke studierichting le en Politieke etkiek Door Maarten van de Rakt Gezelligheid is de as, waar de nieuwe komische serie van de Vara, 'De Victorie', om draait. De reeks is de erfgenaam van 'Zeg 'ns Aaa'. Gemaakt door dezelfde harde kern. Carry Tefsen en John Leddy vor men weer een paar: hij is voor zitter van een voetbalclub, zij bestiert de kantine. Chiem van Houweninge is de schrijver van de serie, Nico Knapper de regis seur. „We gokken op het Dob belsteen-effect. Carry en John slagen erin een bepaalde huise lijke gezellige atmosfeer neer te zetten. We willen kijken of ze die sympathie mee kunnen nemen", zeggen zij. De Victorie' speelt zich vooral I af in de kantine van de gelijkna mige voetbalclub. „Het gaat meer om het gezelligheidsleven dan het voetbal zelf", legt Knap per de bedoeling uit. „De klem toon ligt op die typisch menselij ke elementen van een club in een dorpje, waar de trainer de bak ker is en de voorzitter werkne mer bij de sponsor." Hoe de kaarten zijn geschud, komt in de eerste aflevering van avond geleidelijk in beeld. Ma- nus Bakker (John Leddy) is be drijfsleider van handelskwekerij Groenlust en de gedreven voor zitter van De Victorie. „Göh, jij ajkt sprekend op Koos Dobbel- I steen", wordt hij vanavond met i knipoog naar 'Zeg 'ns Aaa' I begroet aan de bar. Zijn vrouw •Vel (Carry Tefsen) zwaait met vaste hand de scepter in de kan tine. „Dan ben ik zeker Mien", reageert ze. Haar vader Anton J (Pieter Lutz) is er apetrots op I dat hij aan de wieg stond van De I Victorie. I Groenlust en De Victorie zijn te I vinden op het landgoed van ba- ronesse Charlotte van Zuylen >e Beusekom (Ina van Faas- I sen). Haar dochter Annelien I (Adrienne Kleiweg) wil eigenlijk s weten van voetbal maar moet wel omdat ze getrouwd is met Max, de omhooggevallen di recteur van Groenlust en spon sor van De Victorie. De verwikkelingen zijn gespon nen aan de hand van gecompli ceerde relaties: de coach is bak ker, de chauffeur van de kweke rij wedstrijdsecretaris, de super marktbaas penningmeester. „Er ligt een hoop conflictstof klaar", stelt Van Houweninge vast. Schoenen De schrijver werkte geruime tijd geleden voor de NCRV een soort gelijke reeks uit: 'Schoppen troef', die het beeldscherm nim mer heeft gehaald. „Die ging over de hiërarchie van een fa briek en voetbalclub. Daar heb ik op voortgeborduurd. Een kas teeltje eraan toegevoegd en een kwekerij, waar toch een bepaald soort mensen werken." Het koppel Knapper/Van Hou weninge is goed voor 21 jaar comedy's maken, vijf series met in totaal driehonderd afleverin gen, te beginnen met Teder zijn deel'. Dat betekent niet dat Van Houweninge zomaar een nieuw succes uit de mouw schudt: „Het is absoluut geen routine. Je moet het overal vandaan halen, want je begint uiteindelijk toch met een wit vel papier en flink op de pen kauwen." Over de eerste afleveringen is hij zeer content. „In het begin moet je de karakters leren kennen. Het lijkt een kennismaking. Dat vergt een flinke aanloop. De ele menten die je aandraagt, moeten worden uitgewerkt door de ac teurs. Het is een samenspel met hen en met de regisseur. Als Chiem van Houweninge schrijver kun je weer inhaken op hun spel. Zo ontwikkelt een serie zich. Het is net als met nieuwe schoenen, die gaandeweg beter gaan zitten." Huiskamer Van Houweninge heeft actuele noten toegevoegd aan zijn ver haal. Er duikt wat racisme op, een vermeende illegale buiten lander, of de Rus Zjirinovski komt ter sprake. „Het moet er- foto dijkstra gens over gaan, maar zonder dat vingertje op te steken. Van mo ralisme houd ik niet." „Carry en John zijn in staat een bepaalde huiselijk atmosfeer neer te zetten. Ik hoop hier een soort amateur-clubgevoel over te brengen", springt Van Houwe ninge op de bres voor het vereni gingsleven. „Het zou leuk zijn als mensen naar een vereniging toegaan er er veel plezier bele ven." Knapper vult aan: „Aan Carry Tefsen een ijzeren gezelligheid hebben de kijkers behoefte. Zo'n kantine kan voor hen een tweede huiska mer zijn." In het begin spookten Koos en Mien nog door het hoofd van de schrijver. „Maar nu absoluut niet meer. Ik vind dat ze hier ook echt Nel en Manus spelen. Die andere twee ben ik volstrekt ver geten." Nel is een rondborstige, warme vrouw met veel karakter, beschrijft de regisseur. Een moe der van een groot gezin die in actie komt als er iets mis gaat. Manus opereert net boven zijn kunnen. Hij is wel tevreden met zijn positie. Af en toe schiet hij uit zijn slof, onder meer als er aan zijn voorzittersstoel gezaagd wordt. Eigenwijs De eerste reeks bestrijkt twaalf afleveringen. „Ik ben bezig met een aantal schijvers die ook plots verzinnen. We gaan samen om tafel zitten en werken ze uit. Ik hoop dat dat een vervolg krijgt Van onze correspondent Frans Wijnands Bonn - Verslagenheid en ver warring, betraande ogen, fluisterende gesprekken. Geen geen ontvangst met Sekt. Het aarzelend opklin kende, zachte applaus stierf snel weg. Bondspresident Ri chard von Weizsacker verliet, omringd door veilig heidsagenten, meteen na de foorstelling het theater. Bleek, aangeslagen. -Be kan en ik wil nu niets zeg- was zijn enige commen- laar. Zó is in het Schauspielhaus fan Frankfurt deze week 'Schindler's list' in Duitse pre mière gegaan. Sinds donderdag loopt de veelbeproken film in alle Duitse steden. Er wordt op ces massale toeloop, een vele maanden durende prolongatie en heel veel discussie gerekend. Spielberg's filmdocument heeft de afgelopen dagen in de Duitse pers zeer veel aandacht gekre gen. Begrijpelijk, want als deze film èrgens tot opwinding en onrust, tot bezinning en zelfon derzoek moet leiden, dan toch wel in Duitsland. Over de emo tionele première-voorstelling werd uitvoerig bericht, maar veel indringender zijn de hoofd redactionele commentaren in di verse kranten, de zeer uitvoerige recensies en de vaak vele pagi na's tellende achtergrondverha len. Er wordt verwezen naar de 'Holocaust'-televisieserie die vijftien jaar geleden door zo'n 15 miljoen Duitsers werd bekeken en waarover hartstochtelijk werd gediscussieerd, ook al om dat aan die verfilming hinderlijk veel de 'geur van Hollywood' hing. Eensgezind Die kritiek is in elk geval niet van toepassing op Spielberg's produkt. Trouwens, welke kri tiek eigenlijk wèl? De Duitse media prijzen de film eensgezind en niet alleen vanwege het beeld van 'de goede nazi' Oskar Schindler. Hij is niet de enige Duitser geweest, die met gevaar voor eigen leven tegen de geves tigde terreur-orde in ging; 'maar het gaat te ver om Schindler als een soort Moeder Theresa in het Derde Rijk te zien', waarschuw de een columnist in het week blad 'Die Woche'. In een ander commentaar staat, dat er bij de toeschouwers geen vals gevoel van vage opluchting mag ont staan vanwege die heldhaftige Schindler: die blijft namelijk de uitzondering op de regels van kampleider Amon Göth en zijn vele trawanten. Zelfonderzoek In veel commentaren wordt be nadrukt dat de geshiedenis van Schindler aantoont dat het ook voor enkelingen altijd mogelijk was, is en zal blijven om tegen dictaturen in te gaan. Het 'bevel is bevel' gebruikten velen als uiting van politieke onmacht, als leugen en als zelfbedrog, wordt geconstateerd. Verwacht wordt dat de film van Spielberg veel Duitsers andermaal of misschien wel echt voor 't eerst tot zelfon derzoek zal dwingen, indachtig ook een uitspraak van oud-pre sident Theodor Heuss dat 'de Duitsers niet gebukt hoeven gaan onder een collectief schuld gevoel, maar wèl onder een col lectief schaamtegevoel'. Vrijwel unaniem wordt 'Schind- lers list' in de Duitse pers ge waardeerd als een bijna onmoge lijk werkstuk dat weliswaar niet vertelt wat nu eenmaal niet te vertellen is, maar waardoor wèl een stuk geschiedenis van ter reur en heldhaftigheid bewaard blijft. (ADVERTENTIE) anen - 662580 -3*4' formatie Tri Be ruim 1000 genodigden voor première-voorstelling in «ankfurt waren, voordat de whten uitgingen, nog in aller beste stemming. Drie uur later *as daar niets meer van over. 'elen hadden de tranen in hun Ook Ignatz Bubis, de voor ster van de Centrale Raad van Joden in Duitsland. Toch had ®e film op hem geen diepe in- brik gemaakt; 'alleen maar her inneringen opgeroepen'. Bubis "eeft de concentratiekampen "jerleefd en is nadien - zoals bBe Joodse leiders - blijven "aarschuwen voor de wederop standing van gewelddadig natio nalisme en barbarij. Bubis be- "fijfelt of jonge neo-nazi's - èls te de film al zullen, of willen 'en - er door tot inkeer komen, herder nog zullen ze zich vro- maken over wat de joden ■Wndertijd is aangedaan." bondskanselier Helmut Kohl ?as niet in Frankfurt, wegens 'ringende verplichtingen elders, «aar hij heeft regisseur Steven Wberg laten weten dat hij ens film zeker zal gaan zien. i postzegel nodig) Bij OHRA bespaart u al gauw honderden guldens per jaar op uw auto verzekering. En krijgt u toch een uiterst complete dekking. Zo beschikt u bijvoorbeeld gratis over een vervangende auto bij schade. OHRA handelt schades boven dien snel en soepel af. In binnen- én buitenland. Weet u een betere manier om op uw premie te besparen? Vraag daarom nu een gratis offerte. Vul de bon in of bel nu. Maandag t/m vrijdag tot 21.00 uur en zaterdag tot 13.00 uur. Ja, bewijs mij dat ik goedkoper njd met OHRA. Stuur mij vrijblijvend een offerte voor mijn autoverzekering. Merk auto: Model en type: Bouwjaar Oorspronkelijke cataloguswaarde: Leeftijd regelmatige bestuurder (max. 70 jaar): Ik rijd ongeveer kilometer per jaar Beroep: Schadevrije jaren: Gewenste dekking (s.v.p. voorkeur aankruisen): WA casco (all-risks) WA 4-mini-casco Alleen WA Naam en voorletters): Straat en huisnummer: Postcode en woonplaats: Telefoonnummer: 02 Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar: OHRA Verzekenngen, Antwoordnummer 3344,6800 ZA Arnhem ZATERDAG 5 MAART 1994 DEEL foto dijkstra en dat zij het ook zonder mij kunnen. Maar om het schrijven nu al helemaal los te laten, daar ben ik nog een beetje te eigen wijs voor." 'De Victorie' wordt opgenomen voor een publieke tribune. De toeschouwers hebben uitzicht op een handvol decors, waarin de meeste scènes zich afspelen. Chronologisch voltrekt zich het verhaal voor hun ogen. Op beeldschermen worden de eerder opgenomen buitenopnames ge toond (bijvoorbeeld scènes bij het kasteel en op het voetbalveld van FC Nederhorst). Van een ingeblikte lach houden Knapper en Van Houweninge niet. „We staan ook niet te zwaaien, als ze moeten lachen." Het plan om elke aflevering te beëindigen met een shot van de buigende acteurs naar de klap pende tribune, moest het tweetal laten varen. De Vara-leiding zag dat na een uitvoerige discussie niet zitten. 'De Victorie', Nederland 3, 19.40 uur Bondspresident Von Wei zsacker was na afloop van de film sprakeloos foto anp Breda - Stadsschouwburg. 'De Vuurproef' van Arthur Miller door het RO Theater. Regie: Peter de Baan. Gespeeld door o.a. Jos Verbist, Marieke van Leeuwen, Krijn ter Braak, Ta- mdr van den Dop en Camilla Siegertsz. Door Marjan Mes Na 'De dood van een han delsreiziger' heeft Peter de Baan bij het RO Theater nu ook 'De Vuurproef van Art hur Miller geregissseerd. Een stuk dat de Amerikaanse auteur in 1952 als reactie schreef op de communistenjacht van se nator McCarthy. Hij verplaatste de handeling naar de plaats Salem waar rond 1692 heksenjachten en dito pro cessen plaatsvonden, waarbij 200 mensen gevangen werden gezet en negentien mensen opge hangen. Het stuk, een pleidooi voor de gewetensvrijheid, wordt zelden meer gespeeld aangezien het ge geven toch tamelijk gedateerd aandoet. Maar meer nog omdat dramatisch boeiende karakters ontbreken. Of het moest John Proctor (Jos Verbist) zijn, de op rechte en intelligente boer, die ZATERDAG FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aladdin. 1.9 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. HULST - De Koning van Engeland 14, 19.30 en 22 u. Mrs. Doubtfire. 19.15 en 22 u. Carlito's way. 19.30 u. Demolition man. 14, 19.30 en 22 u. Free Willy. 19.30 en 22 u. Tombstone. 22 u. Heaven and earth. 14 u. Aladdin. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The piano. 22.30 u. Belle van Zuylen. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Beethoven's 2nd. 20 u. The Addams family 2, TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. Kalifornia. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Free Willy. - Alhambra 3 14 u. Olivier. 19 en 21.30 u. Three musketeers. - Alhambra 4 14 u. Aladdin. 19 u. Demolition man. 21.30 u. The house of the spirits. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 14, 18.45 en 21.30 u. Mrs. Doubtfi re. 18.45 u. Sleepless in Seattle. 14, 18.45 en 21.30 u. The three musketeers. 14 u. Aladdin. 21.30 u. Demolition man. -Roxy 1 - 14, 18.45 en 21.30 u. Free Willy. - Roxy 2 - 14 u. Beethoven's 2nd. 18.45 en 21.30 u. Undercover blues. ROOSENDAAL - City 1-2-3 18.45 en 21.30 u. The three muske teers. 4, 14, 18.45 en &1.30 u. Mrs. Doubtfi re. 14 u. Aladdin. 18.45 en 21.30 u. Demolition man. 14 u. Beethoven's 2nd. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30 en 17 u. Beethoven II. 20 u. Undercover Blues. 22.30 u. The crush. Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. Little Buddha. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demolition man. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind ler's list. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 7 - 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic Park. 22.30 u. Stalingrad. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The piano. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A perfect world. Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. The fugitive. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Robin Hood: Men in tights. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The 3 musketeers. Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 en 22.30 u. Tombstone. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Stricking distance. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Cool runnings. Zaal 1# - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The ice runner. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Heaven and earth. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Matinee. GENT - Decascoop 14.30 en 20 u. Schindler's list. 14.30, 17, 20 en 22.30 u.Ice runner. 14.30 u. Matinee (za. en zo.). 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. 14.30, 17 en 20 u. Cool Runnings. het slachtoffer wordt van de massahysterie in Salem. Dié barst los nadat de dominee iij het bos meisjes naakt heeft zien dansen. Om hun straf te ontlo- pen, doen ze alsof ze behekst zijp door vrouwen die omgang met de duivel zouden hebben. Zé noemen talloze namen en in het plaatsje ontsteekt een storm vaii verdachtmakingen. De aanstootgeefster is het meisje Abigail (Camille Siegertsz), een giftige slang, die verliefd is op Proctor en wraak wil nemen op diens vrouw, die haar als dienst meisje heeft weggestuurd. Zij beschuldigt Elisabeth Proctor (Marieke van Leeuwen) van ri tuele kindermoord. Om zijn vrouw te redden, bekent Proctor zijn overspel met Abigail en te kent daarmee zijn doodvonnis. Vlak voor' zijn terechtstelling krijgt hij een laatste kans; een openbare bekentenis. Hij weigert en moet naar het schavot, maait behaalt een morele overwinning. Het gebrek aan dramatisch sterk spel, onbedoeld komische accen ten en het weinig invoelbare ge geven ontnamen de voorstelling de nodige dreiging. Bovendien stond de historische kostumering in schril contrast met het gesti leerde, monumentale decor. 20 en 22.30 u. Tombstone (za. ook 17 u.). 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking distance. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. 22.30 u. Undercover blues. 20 u. Heaven Earth. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 14.30 en 17 u. Demolition man (za, en zo.). 22.30 u. A perfect world. 14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver sie). KNOKKE - Beverly Sereens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Striking: distance. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 15, 17.30 en 20 u. Free Willy. 22.30 u. The three musketeers. 17.30, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. I 15 u. Aladdin. THEATER HULST -Den Dullaert - 20.15 u. Compag nie Aime de Ligniere met 'They shoot people'. ZONDAG FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aladdin. 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. HULST - De Koning van Engeland 13.45, 6.15, 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. 16, 18.45 en 21.30 u. Carlito's way. 13.45, 16.15 en 19 u. Demolition man. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Free Willy. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Tomb stone. 21.30 u. Heaven and earth. 13.45 u. Aladdin. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The piano. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Beethoven's 2nd. 20 u. The Addams family 2. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. Kalifornia. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Free Willy. - Alhambra 3 14, 19 en 21.30 u. Three muske teers. - Alhambra 4 14 u. Aladdin. 19 u. Demolition man. 21.30 u. The house of the spirits. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. 18.45 u. Sleepless in Seattle. 14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. The three musketeers. 14 u. Aladdin. 16.15 en 21.30 u. Demolition man -Roxy 1 - 14, 16.30 en 20.15 u. Free Willy. - Roxy 2 - 14 u. Beethoven's 2nd. 16.30 en 20 u. Heaven and earth. ROOSENDAAL - City 1-2-3 16.15, 18.45 en 21.30 u. The three musketeers. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. 14 u. Aladdin. 18.45 en 21.30 u. Demolition man. 14 en 16.15 u. Beethoven's 2nd. ANTWERPEN - Metropolis Zie zaterdag. GENT - Decascoop Zie zaterdag. KNOKKE - Beverly Sereens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Striking distance. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 15, 17.30 en 20 u. Free Willy. 22.30 u. The three musketeers. 17.30, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 15 u. Aladdin.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 27