Halverwege Amsterdam en Parijs
Abakanowicz: figuren in jute, hars en touw
Zuidafrikaans drama I
belicht invloed
geweld in drie delen
UIT gids
suske wiske
hambone
"Ï5ËSTEM
Project van schrijvers
en kunstenaars in Breda
Meerzijdig Romantisch
Program in Lokaal 01
Ons Erfdeel zetelt in de leegte van de Belgisch-Franse grens
Camera
VRIJDAG 4 MAART 1994
Door onze redacteur Hans Rooseboom
In Rekkem aan het Smokkelaarspad zetelt Joseph Deleu. Al
35 jaar is hij de stuwende kracht achter de Stichting Ons
Erfdeel en het gelijknamige tijdschrift. De werkkamer van
Joseph Deleu ziet uit op een verlaten landschap. In de mistige
verte laten zich een paar boerderijen vermoeden.
Op twee meter afstand van het
raam loopt een sloot. „Die sloot
is de grens met Frankrijk, en
tevens de taalgrens," aldus Jo
seph Deleu, met een gebaar naar
buiten - waar het naar goed
Noordfrans gebruik nevelig en
triestig is.
„We zitten hier op exact dezelf
de afstand van Amsterdam als
van Parijs, namelijk 240 kilome
ter." Geen verkeerde plek voor
een onderneming die haar pr-ac-
tiviteiten ten gunste van de Ne
derlandse cultuur vooral richt op
Frankrijk.
Het dorpje Rekkem ligt in West-
yiaanderen, op de uiterste zuid
grens van het Nederlandse taal
gebied. Om bij Ons Erfdeel te
komen rijd je buiten de kom van
het piepkleine Rekkem de onaf
zienbare velden in, op weg naar
niets. Toch is dit weggetje de
juiste route, want het lage witte
gebouw dat in de verte opdoemt
is geen landbouwschuur of ver
dwaalde industriële vestiging.
Het is wel degelijk de huisves
ting van de Stichting Ons Erf
deel.
„Ons Erfdeel is hier vanaf het
begin gevestigd," aldus Joseph
Deleu, en hij verklaart: „Ik ben
zelf afkomstig uit deze regio.
Mijn familie komt uit Rijsel
(Lille, HR). Onze familienaam is
een verbastering van het Vlaam
se Deleeuw."
Ons Erfdeel bundelt veel activi
teiten onder zijn dak. Twee tijd
schriften, twee jaarboeken, een
reeks boekjes in zestien talen
over de Nederlandse taal en lite
ratuur. Voor al die activiteiten
heeft de stichting zeven perso
nen in vaste dienst. „Wij zijn
eigenlijk een veredeld postorder
bedrijf," aldus een van deze per
soneelsleden. Want bij Ons Erf
deel gaan er maandelijks vele
duizenden pakketten de deur uit.
Breder
Ons Erfdeel werd midden jaren
'50 opgericht. De bedoeling was
destijds het bewaren van de res
tanten van de Nederlandstalige
cultuur in Noord-Frankrijk
(Frans Vlaanderen, de Franse
Nederlanden). In de loop der
jaren is het tijdschrift Ons Erf
deel uitgegroeid tot een 'alge
meen Nederlands cultureel tijd
schrift', zoals de ondertitel luidt
van dit tijdschrift, dat veel bre
der georiënteerd is dan de ietwat
bedenkelijke naam doet vermoe
den.
'Hoofdredacteur Joseph Deleu:
„Er is geen blad in Nederland
dat zoveel over Vlaanderen in
formeert, en geen blad in Vlaan
deren dat zoveel informatie over
Nederland biedt. Verder beste
den wij onverminderd aandacht
aan zaken van cultuurpolitiek in
beide landen." Ieder nummer
telt 160 bladzijden. In 35 jaar
zagen 7241 artikelen het licht.
Vernieuwd
Het nieuwste nummer van Ons
Erfdeel, in sterk vernieuwde
vormgeving, biedt beschouwin
gen over 'Poëzie in beeld', over
de- Nederlandse essayist Jaap
van Heerden, de architect Aldo
van Eyck, de Vlaamse regisseur
Franz Marijnen, de tetralogie
Het beleg van Laken van Walter
van den Broeck, 'Visies op
x Mondriaan', 'Cultuur en Natio
nalisme', 'Nederlandse cultuur
als object van geschiedschrij
ving', 'Het oeuvre van Hélène
Nolthenius'.
De recensie-afdeling 'Culturele
kroniek' gaat in op nieuw werk
van Bernlef, Lieve Joris, Leo
Vroman, Elisabeth Eybers, Ka-
miel van Hole, Rutger Kopland,
Erik Spinoy, Ludo Simons, Sy-
bren Polet, Benno Barnard en
Martin Ros. Daarna hoogtepun
ten van beeldende kunst, thea
ter, muziek en film.
Een apart hoofstuk 'Taal- en
cultuurpolitiek', waarin ook
nieuws over de neerlandistiek
buiten de veste (buitenlandse
universiteiten). En een Biblio
grafie van het Nederlandstalige
boek in vertaling (aflevering
CXIX), waaronder Baskisch (Jan
Terlouw), Catalaans, Deens,
Duits, Engels, Italiaans, Latijn
(Suske en Wiske), Pools, Spaans,
Turks.
Ons Erfdeel kost los 22,-, een
jaargang van vijf nummers
ƒ99,-.
Franstalig
De Franstalige tegenhanger van
Ons Erfdeel heet Septentrion.
„Het enige tijdschrift in het
Frans dat de cultuur van Neder
land en Vlaanderen stelselmatig
bij Franstaligen bekend maakt,"
prijst Deleu zijn tweede geestes
kind aan. „De oplage van Sep
tentrion is 7000, en dat is niet
gering, ook niet in de wereld van
de Franstalige tijdschriften. Het
is helemaal niet zo dat Fransen
en Walloniërs onze cultuur niet
op prijs zouden stellen" (de
abonnees zitten tot in Zwitser
land, Canada, Marokko, Zuid-
Afrika, de VS en Engeland).
Het laatste nummer van Septen
trion (ook in een nieuw jasje)
besteedt aandacht aan Mond-
Precies halverwege Amsterdam en Parijs staat het zenuwcentrum van de verspreiding van de
Nederlandstalige cultuur. Op de getekende voorstelling (door Leo Fabri) Jozef Deleu als
evenwichtskunstenaar tussen beide steden. foto ons erfdeel
tekening postzegelclub rekkem
riaan, Nederlandse reisliteratuur
(een bloeiend genre), Nederlands
en Afrikaans: geschiedenis van
een band, De neerdrukkende
poëzie van Eva Gerlach, Jos van
Immerseel: Vlaams klaviergenie,
Paul de Wispelaere, Nederland
als draaischijf van de dans, Bel
gië en Nederland spreken een
woordje mee in de ruimte.
Actualité gaat over over de ge
restaureerde kathedraal van
Antwerpen, Roger Raveel, Mu
seum De Pont in Tilburg, de film
Isabelle de Charrière van Digna
Sinke, Bernlef, Enige grote bi
bliotheken in Nederland, De
Standaard 75 jaar, Pierre Audi
en De Nederlandse Opera, In
Memoriam Bernard Delfgaauw,
afscheid van Hans Wiegel, Vrou
wen in de SGP, het Kaaitheater.
Arabisch
Volgende wapenfeit van de
Stichting Ons Erfdeel is de reeks
boekjes over de Nederlandse
taal, verschenen in 16 talen. Net
verschenen is de Arabische ver
sie. Deleu: „Het boekje is be
stemd voor alle Arabisch-spre-
kenden, ook voor allochtonen in
Nederland en België. De hele
serie (in alle talen van Europa)
loopt bijzonder goed. We zoeken
met deze boekjes bedrijven en
instellingen op en die nemen ze
in groten aantallen af. Het is
voor bedrijven die - zeg - in
Rusland zaken doen, aantrekke
lijk om hun relaties daar een
boekje cadeau te doen over onze
taal en literatuur. In totaal zijn
er 150.000 van deze boekjes ver
kocht."
Het zeer dikke jaarboek The
Low Countries (34 artikelen),
dat vorig jaar voor het eerst
verscheen, ligt in 500 boekwin
kels in Engeland en Amerika.
Ook dit is aantrekkelijk als 're
latiegeschenk'. De KNVB bij
voorbeeld heeft er 500 gekocht.
„Maar daar zijn we niet op uit,"
aldus Deleu. „We doen nooit
water in de wijn. Het gaat ons
om de inhoud, om de verbreiding
van de Nederlandse cultuur, zo
als we dat willen met al onze
uitgaven."
Verdubbbeld
Het onderkomen van Ons Erf
deel is recentelijk sterk vergroot.
„Het oppervlak is verdubbeld.
We hebben nu aparte ruimten
voor de redacties van de ver
schillende uitgaven, voor admi
nistratie en boekhouding. De
provincies Oost- en West-Vlaan-
deren benevens Limburg (B)
hebben twee miljoen BF bijge
dragen, het particulier mecenaat
een vijf miljoen."
Joseph Deleu gunt ons een kijkje
in de financiële keuken van Ons
Erfdeel. „Weet u dat we jaarlijks
10 miljoen BF kwijt zijn aan
portokosten? Dat is 550.000 Ne
derlandse guldens. Wij zijn een
van de zeer goeie klanten van de
PTT. Onze boekhouder kan u
vertellen dat hij gisteren een
cheque heeft getekend van 1
miljoen franc voor de verzending
van het nieuwe nummer van Ons
Erfdeel, in 10.000 exemplaren.
De kosten van verzending van
onze publicaties zijn veel hoger
dan de productiekosten."
Mecenaat
Ons Erfdeel drijft voor het
grootste deel op eigen kracht.
Deleu: „Wij zijn er trots op wij
voor 65 procent kunnen draaien
op eigen inkomsten via onze uit
gaven. Daarboven ontvangen wij
15 procent aan bijdragen van het
particulier mecenaat. Ik vermijd
uitdrukkelijk het woord
sponsors. Het geld moet komen
uit een rijkdom, een overvloed,
met als enige doel de cultuur te
ondersteunen. Sponsors ver
wachten altijd iets terug voor
hun geld. Maar wij zijn geen
wielrenners. Onze publicaties
mogen niet ontsierd worden door
logo's. De mecenassen moeten
ermee tevreden zijn dat ze één
maal per jaar in een lijst worden
genoemd."
Twintig procent van het budget
van Ons Erfdeel wordt bijgedra
gen door drie Belgische provin
cies. Maar, aldus een trotse De
leu: „Er is geen enkele culturele
instelling, noch in Nederland,
noch in België, die 80 procent
eigen inkomsten heeft."
Nieuw bestaat niet op zichzelf,
het leent van oud. Komt er een
nieuw bouwmateriaal, wordt
het geperst in de vorm van
schrootjes, krijgt het een houtn
erfje en moet het eruit zien als
het spul waar het voor in de
plaats komt. De eerste radio
was een salonmeubel en de
vroegste verkoopbare televisie
een dekenkist.
In het begin imiteerde de fotografie de portretschilder en in de eerste
jaren van de televisie werd er nog gewoon toneel vertoond. Stukken
die ook in de zalen van het land geprogrammeerd hadden kunnen
worden. Acteurs stonden voor de camera en waren rechtstreeks thuis
te zien. Het publiek hoefde de leunstoel niet te verlaten.
Naderhand werd een eigen vorm van televisietoneel bedacht: het
feuilleton. In wezen ook niets nieuws. Dagbladen werkten er al
decennia mee om lezers te dwingen de volgende dag dezelfde krant te
kopen. Een van de eerste Nederlandse successen waren 'De boeken
der kleine zielen' van Louis Couperus, in de tijd van verschijnen ook
als vervolgverhaal gepubliceerd.
Nu televisie gewoon is, gaan invloed en ontlening andersom. Net als
in de schilderkunst. Iedereen heeft een fototoestel, een album vol
kiekjes en voelt zich op vakantie een beeldkunstenaar. Schilders doen
daarom fotografen na en vinden een nieuwe stroming uit: fotorealis-
me. Geschilderd als was het een Agfa-plaatje.
Toneel probeert hetzelfde. Met de populaire successen van de buis
wordt het volk terug de schouwburg in gehaald. Niet alleen de sterren
van de dagelijkse soap toeren hun populariteit te gelde makend van
patranaatshuis naar multifunctioneel centrum. Zelfs gesubsidieerde
gezelschappen proberen een graantje mee te pikken.
De 'Kleine Zielenzijn terug. Een twee avonden durende voorstelling
van het Haagse Nationale Toneel. En er komt een publiek dat zelden
een cultuurtempel betreedt. Oude toneelliefhebbers die door de
smaak van de eigen tijd zijn verjaagd en onwennigen die Couperus
nog wat zegt en Willem Nijholt in levende lijve willen zien.
Als hij opkomt, vraagt een dame op de een na achterste rij alsof ze
haar vriendin in de keuken aan het aanrecht moet bereiken: „Stond
Willem de vorige week niet in de Privé?" Haar vriendin weet beter en
antwoordt op dezelfde toon, die normaal gereserveerd is voor
huiskamercommentaar bij luidruchtige voetbalwedstrijden, dat het
'de Weekend' was. Wat het laatste nieuws over Nijholt is, blijft
onbekend. Een oude vriend van de schouwburg grijpt in en beduidt
de dames hun storende geluiden te beperken tot hoesten en ritselen
met snoepjespapiertjes.
De tweede avond bewijst dat tv meer invloed heeft. De acteurs van de
tweede generatie Van Lowes zijn achterin de zaal onverstaanbaar.
Klassieke toneelspelers met een oude scholing als Anne-Wil Blan-
kers, Josée Ruiter, Marijke Merckens, Hans Croiset, Bram van der
Vlugt en Willem Nijholt zijn zelfs fluisterend tot op het schellinkje te
volgen. De jeugd niet. Die heeft het vak geleerd na Tomaat en voor
de camera. Een verdragende stem was niet meer nodig, zelfs eerder
schadelijk.
Niet al het nieuwe is vooruitgang. Er kan meer van vroeger geleend
worden: vakmanschap bijvoorbeeld.
Eén van de 'abakans' van Magdalena Abakanovich in De Beyerd te Breda
Van onze kunstredactie
Breda - Vanaf zondag kan het publiek
in De Beyerd te Breda kennis nemen
van het werk van Magdelana Abaka
nowicz. Het werk van de Poolse kun
stenares is hierheen gehaald in het
kader van de stedenband Breda-Wro-
claw.
Al het werk van Abakanowicz is uitge
voerd in jute, hars, uitgeplozen touw, ny
lon, koord en andere toepassingen van
textiel, met hier en daar een element van
hout of metaal.
We aanschouwen in de zalen van De
Beyerd een collectie verstarde menselijke
gedaanten. We zien 26 ruggen, kromme
ruggen, als van een horde geknechte ge
vangenen. Een massaliteit die associaties
schept met een concentratiekamp.
Veertien staande figuren vormen een
Menigte, langs de wand zijn zes hoofdloze
zittende figuren gesitueerd. Maar ook heeft
Abaknowicz een compleet eindmorenen-
landschap in de zaal neergevleid, varië
rend van rotsblokken van hunebed-for
maat tot kleine zwerf keitjes, wel honderd
in getal, allemaal uitgevoerd in jute en
ander textiel materiaal.
Het totaal straalt een doodsheid uit, een
dorre leegte, het is een griezelige verzame
ling mummies, lege huiden, angstaanja
gende verstijfde wezens, die je bang maken
zowel voor het leven als voor de dood.
De textiel- en volksweefkunst in Polen
heeft een eeuwenlange traditie. Men denke
maar aan de rijke folkloristische kostuums
en hoofddeksels. Maar Abakanowicz is met
haar textiel-kunst (zij heeft haar objecten
foto de stem/johan van gurp
abakans gedoopt) wel erg ver verwijderd
van die originele volksweefkunst. Sterker
nog: het heeft er niets meer mee te maken.
De enige overeenkomst is nog dat het
materiaal textiel is.
Magdalena Abakanowicz werd geboren in
1930 uit Poolse landadel. Zij volgde de
Academie voor Schone Kunsten in War
schau en maakt vanaf 1961 haar grote
sculpturen, waarmee zij over de hele we
reld solo-exposities heeft gehad. In het
Provinciehuis in Den Bosch is zij met een
enorm werk in paardehaar en sisal perma
nent vertegenwoordigd.
Beelden van Magdalena Abakanowicz,
schilderijen van Jozef Halas, Zdzislaw Jur-
kiewicz en Alfons Mazurkiewicz. De Beyerd,
Boschstraat 22, Breda. Geop. di. t/m vr.
10-17 uur, za-zo en 2e Paasdag 13-17 uur,
ma en 1e Paasdag gesloten. Van 6 maart
t/m 10 april.
Van onze kunstredactie
Breda - Op zaterdag 5 maart opent Rob Smolders, I
directeur van museum De Wieger in Deurne een project I
van schrijvers en beeldend kunstenaars in DELOODS in j
Breda.
Het project is getiteld 'De chrysanten in de vaas op de tafel bij I
het raam, niet de chrysanten bij het raam op de tafel in de vaas'. I
De confrontatie tussen schrijvers en beeldende kunst wordt I
aangegaan door de auteurs Marion Bloem, Peter Nijssen er. I
Henk Pröpper. Ze regearen op werk van Eveline van Duyl, Peter I
Terhorst en Roel Achterberg.
Later dit jaar volgen nog twee dergelijke presentaties in het I
kader van hetzelfde project, maar dan met andere kunstenaars I
en schrijvers. De opening vindt zaterdag plaats in DELOODS, I
Scheldestraat 26 Breda, om 20.30 uur. Openingstijden di/zo
13-17 uur.
Van onze kunstredactie
Breda - Met een lezing, een
'deconstructie', een concert
en een presentatie van het
digitale tijdschrift DIGIT
vult Lokaal 01 in Breda a.s.
maandag een 'Romantisch
Programma'.
De 'visionair en publicist' Ron
Miltenburg maakt een 'decon
structie' van een gebeurtenis
die op 21 januari j.l. plaats
vond in De Beyerd te Breda.
Die avond werd het werk van
de schilder Jaap de Vries be
sproken.
Alles wat er toen niet te zien
en te horen was krijgt nu een
beurt. Aansluitend leest beel-1
dend kunstenaar Jan Carlier I
voor uit zijn vijfdelig my-1|
thisch verhaal waarin
zoon zich ontworstelt aan zijn I
moeder.
Het muzikale aandeel van ditjl
Romantisch Program wordt
verzorgd door Janwillem van
de Ham op fagot en altsax.
Gespeeld wordt o.a. Blues in I
effe denken van Michiel I
Braam. Tenslotte biedt Lokaal
het nieuwste nummer van het
tijdschrift DIGIT aan, met bij
dragen van een groot aantal
beeldend kunstenaars.
De multidiscplinaire avond
begint om 20.00 uur ('stiptj.
Lokaal 01 is gevestigd aan de
Kloosterlaan 138, Breda.
Van onze rtv-redactie
Zelden heeft de zwarte bevolking van Zuid-Afrika de kansl
gehad om haar verhaal in eigen bewoordingen te vertellen. IrJ
de korte dramaserie 'In tijden van geweld' komt ze voor heil
eerst aan het woord. De NOS zendt vanavond het eerste var.|
de drie delen uit.
De serie is geproduceerd door
Afravision, een onafhankelijk
filmcollectief dat is opgericht in
de jaren tachtig om films te
maken over sociaal-politieke ge
beurtenissen in Zuid-Afrika.
Scenario en regie zijn in handen
van de documentaire filmer
Brian Tilley, die debuteert in de
wereld van de fictie. Tot de
samenwerkende tv-stations be
horen Channel 4, NBC en NOS.
Geweld
'In tijden van geweld' schetst een
beeld van de complexe politieke
situatie in Zuid-Afrika. Meer
nog worden de levens van de
zwijgende massa in beeld ge
bracht. Het gaat om een genera
tie van gewone Zuidafrikanen,
opgroeiend in een gewelddadige
maatschappij die probeert de
apartheid uit te bannen. De re-
FILMS
GOES
-Grand Theater
19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Mrs. Doubtfire.
19.15 en 22 u. Carlito's way.
19.30 en 22 u. Demolition man.
19.30 en 22 u. Free Willy.
19.30 u. Tombstone.
22 u. Heaven and earth.
MIDDELBURG
- Cinema
20 u. The piano.
22.30 u. Belle van Zuylen.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. The Addams family 2.
TERNEUZEN
- Luxortheater
14 u. Free Willy.
20 u. Kalifornia.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Free Willy.
- Alhambra 3
14, 19 en 21.30 u. Three muske
teers.
- Alhambra 4
14 u. Aladdin.
19 u. Demolition man.
21.30 u. The house of the spirits.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
18.45 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire.
18.45 u. Sleepless in Seattle.
18.45 en 21.30 u. The three muske
teers.
21.30 u. Demolition man.
-Roxy 1 - 18.45 en 21.30 u. Free
Willy.
-Roxy 2 - 18.45 en 21.30 u. Under
cover blues.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30 en 17 u. Beethoven
II.
20 u. Undercover Blues.
22.30 u. The crush.
Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. Little Buddha.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Demolition man.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Free Willy.
Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind-
ler4s list.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mrs. Doubtfire.
Zaal 7 - 17 en 21 u. Schindler's
list.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mr. Jones.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic
gisseur tracht het geweld buiten!
beeld te houden, maar geeft well
de invloed ervan op het dagelijks!
leven weer. De miniserie speelt!
zich af in Soweto en in Hillbrowl
een buitenwijk van Johannesj
burg.
Hoofdpersonen zijn de 22-jarige|
dichter Bongani (Vusi Kunenel
en zijn vriendin Mpho (Grace!
Mahlaba). Ze slaan op de vlucht
nadat Bongani getuige is
weest van een moord in de trein!
tussen Soweto en Johannesburg
Het tweetal komt terecht in Co-|
niston Court, een oud fla
bouw waariii zeer uiteenlopende!
types wonen. Het pand wordt I
verkocht aan een jonge, zwarte I
ondernemer, die de huur meteen I
verhoogt. Dat brengt de bewo-|
ners nader tot elkaar.
'In tijden van geweld'. Neder-1
land 3, 21.04 uur
Park.
22.30 u. Stalingrad.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. I
The piano.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.|
A perfect world.
Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. The fugitive.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. I
Robin Hood: Men in tights.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The 3 musketeers.
Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 en 22.30
u. Tombstone.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The real McCoy.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Stricking distance.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
Cool runnings.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Remains of the day.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30U. I
The ice runner.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a 1
Heaven and earth.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
Matinee.
GENT
- Decascoop
14.30 en 20 u. Schindler's list.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.Ice runner.
14.30 u. Matinee (za. en zo.).
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains
of the day.
14.30, 17 en 20 u. Cool Runnings.
20 en 22.30 u. Tombstone (za. ook
17 u.).
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free
Willy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs.
Doubtfire.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking
distance.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three
musketeers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real
McCoy.
22.30 u. Undercover blues.
20 u. Heaven Earth.
20 en 22.30 u. Mr. Jones.
14.30 en 17 u. Demolition man (za.
en zo.).
22.30 u. A perfect world.
14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver
sie).
KNOKKE
- Beverly Sereens
20 en 22.30 u. Striking distance.
20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire.
20 u. Free Willy.
22.30 u. The three musketeers.
20 en 22.30 u. Mr. Jones.
THEATER
HULST
- Den Dullaert - 20.15 u. 'Rem
brandt', solovoorstelling door
Klaas Hofstra.
radio 1
Fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
13 30 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. VARA: 7.07 Vrijdageditie.
VPRO: 9.05 Het balkon. 10.05 NL
Buitenland. 11.05 Argos. VARA:
12 07 Vrijdageditie. VPRO: 14.05 De
transmissie. 16.05 Welingelichte
kringen. TROS: 17.07 Aktua. VPRO:
19 04 Talkradio. 20.04 God zij met
ons NCRV: 22.04 Hier en nu-Sport.
NOS: 23.07 Met het oog op morgen.
TROS: 0.04-7.00 Nachtwacht
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. KRO: 7.04
Thank God ifs friday 9.04 Adres
onbekend (Muziek terwijl u zoekt).
1204 Het hart van twee. 14.04 Het
paleis. AVRO: 17.04 Fileradio. EO:
1804 Alle mensen. V00:19.04 Club
Veronica trend. 20.04 De avond van
het sentiment, met om: 20.04 De hits
van...: 22.04-24.00 Listen to the mu
sic
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. VARA: 12.04 De steen been
show. 14.04 Carola. AKN: 15.04
Popsjop (I en II). V00:17.04 Rinkel-
dekinkel. NOS: 18.04 De Avondspits.
EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Pa
perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa
65. V00: 0.04 Countdown café.
2.02-6.00 Oh, wat een nacht
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. EO: 7.02 Ouverture. Barok-
muz. 8.04 Opus 4. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Het ochtendcon
cert. Radio Filharm. Ork. 13.04 En
nu...mijn verzoek. VARA: 14.00 Mid
dagconcert: Het internationale con
certcircuit. Muz. voor viool, altviool
en cello. 15.25 Jean Philippe Ra-
meau: Acte de ballet Nélée et My-
rthis. Muz. voor sopraan en bariton.
16.00 De Nederlanden. Van Antwer
pen tot Rome. 17.00 Operette. Pele-
mele.18.04 Pollini speelt Beethoven.
Muz. voor piano. 18.50 Mozart:
Twee concertaria's. 19.05 Vivaldi
en Italiaanse tijdgenoten. 20.02
Avondconcert: De matinee. Rotter
dams Filharm. Ork. 21.40 Sjostako-
witsj: Eerste vioolconcert. 22.20
Carlo Bergonzi zingt Verdi. 23.00
Muziek van deze eeuw: Benjamin
en Gorecki. NCRV: 0.00-1.00 Vier na
middernacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 NOS
Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Wa
terstanden. NCRV: 9.02 NCRV-vri|-
dag op vijf, met om: 9.02 Het ge
sprek; 9.40 Plein publiek; 11.02
Rondom het woord. IKON: 12.02
Bonnefooi. RVU: 12.30 Werken aan
werk. 13.10 Gebeurtenissen. NOS:
14.02 De ronde tafel van Pam.
AVRO: 15.02 Opium. NOS: 17.10 Ra
dio UIT. PP: 17.50 GPV. NM0:18.02
Religieus programma in twee talen:
18.02 Arabisch programma; 18.30
Turks programma. EO: 19.00 Waar
waren we ook alweer? NOS: 19.15
Nieuws en actualiteiten in het
Turks. 19.50 Nieuws en actualitei
ten in het Marokkaans en Berbers.
20.40 Nieuws en actualiteiten in het
Chinees. EO: 21.00 Licht en uitzicht.
21.39 E0-Metterdaad hulpverlening.
21.40 Boeken wijzer. 22.00 Zicht op
Israël. 22.20 De psalmen. 22.40
Theologische verkenningen. NOS:
23.07-24.00 Met het oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Brabants nieuws, actualiteiten en
de krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.08 Brabants
nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuWs. 13.34
Muziek. -14.03 Brabants nieuws.
Aansl.: Muziekkiosk. 15.03 Brabants
nieuws. Aansl.: Muziekkiosk. 16.03
Brabants nieuws. Aansl.: Toeris
tisch programma. 17.05 Brabants
nieuws en actualiteiten. 17.45
Agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover
zicht
OMROEP ZEELAND
7.05 Nieuws en actualiteiten met
om 7.15 het weer in de provincie.
7.35 de dag van... 7.40 overzicht
ochtendbladen. 7.45 agendatip en
agenda. 7.50 regionaal nieuwsover
zicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 Straatrumoer. 12.05
Nieuws en actualiteiten,
07.
07.
07.
08
09
09
10
10
11
11
12
12
13
13
13
13
14
15
16
16
16
17
18
18
18
18
18
19
20
20
21
21
22
16.'
16.:
17.:
17.!
18.:
18.!
19.;
20.1
20.4
00.2
19.31
20.1'
22.4!
06.0
10.5
12.
12.
13.
13.4
14.
14.
15.
15.<
Qf/)Z£LFOf» TJD 111 et/1 MOOIE
VIC06CL VM MTZClfDC ZICKCtlHIIIS
7o, munt
zich dl us
EDD
fffll—l'M'l
irnnii'in
DIED
Jullie zullm nof tnktlt óléen fcf ilesr zon on\
hier moeten olijven Jan ik persomijl
iets voorde filren doen f J I bezittingen