Halverwege Amsterdam en Parijs Abakanowicz: figuren in jute, hars en touw Zuidafrikaans drama I belicht invloed geweld in drie delen UIT gids suske wiske hambone "Ï5ËSTEM Project van schrijvers en kunstenaars in Breda Meerzijdig Romantisch Program in Lokaal 01 Ons Erfdeel zetelt in de leegte van de Belgisch-Franse grens Camera VRIJDAG 4 MAART 1994 Door onze redacteur Hans Rooseboom In Rekkem aan het Smokkelaarspad zetelt Joseph Deleu. Al 35 jaar is hij de stuwende kracht achter de Stichting Ons Erfdeel en het gelijknamige tijdschrift. De werkkamer van Joseph Deleu ziet uit op een verlaten landschap. In de mistige verte laten zich een paar boerderijen vermoeden. Op twee meter afstand van het raam loopt een sloot. „Die sloot is de grens met Frankrijk, en tevens de taalgrens," aldus Jo seph Deleu, met een gebaar naar buiten - waar het naar goed Noordfrans gebruik nevelig en triestig is. „We zitten hier op exact dezelf de afstand van Amsterdam als van Parijs, namelijk 240 kilome ter." Geen verkeerde plek voor een onderneming die haar pr-ac- tiviteiten ten gunste van de Ne derlandse cultuur vooral richt op Frankrijk. Het dorpje Rekkem ligt in West- yiaanderen, op de uiterste zuid grens van het Nederlandse taal gebied. Om bij Ons Erfdeel te komen rijd je buiten de kom van het piepkleine Rekkem de onaf zienbare velden in, op weg naar niets. Toch is dit weggetje de juiste route, want het lage witte gebouw dat in de verte opdoemt is geen landbouwschuur of ver dwaalde industriële vestiging. Het is wel degelijk de huisves ting van de Stichting Ons Erf deel. „Ons Erfdeel is hier vanaf het begin gevestigd," aldus Joseph Deleu, en hij verklaart: „Ik ben zelf afkomstig uit deze regio. Mijn familie komt uit Rijsel (Lille, HR). Onze familienaam is een verbastering van het Vlaam se Deleeuw." Ons Erfdeel bundelt veel activi teiten onder zijn dak. Twee tijd schriften, twee jaarboeken, een reeks boekjes in zestien talen over de Nederlandse taal en lite ratuur. Voor al die activiteiten heeft de stichting zeven perso nen in vaste dienst. „Wij zijn eigenlijk een veredeld postorder bedrijf," aldus een van deze per soneelsleden. Want bij Ons Erf deel gaan er maandelijks vele duizenden pakketten de deur uit. Breder Ons Erfdeel werd midden jaren '50 opgericht. De bedoeling was destijds het bewaren van de res tanten van de Nederlandstalige cultuur in Noord-Frankrijk (Frans Vlaanderen, de Franse Nederlanden). In de loop der jaren is het tijdschrift Ons Erf deel uitgegroeid tot een 'alge meen Nederlands cultureel tijd schrift', zoals de ondertitel luidt van dit tijdschrift, dat veel bre der georiënteerd is dan de ietwat bedenkelijke naam doet vermoe den. 'Hoofdredacteur Joseph Deleu: „Er is geen blad in Nederland dat zoveel over Vlaanderen in formeert, en geen blad in Vlaan deren dat zoveel informatie over Nederland biedt. Verder beste den wij onverminderd aandacht aan zaken van cultuurpolitiek in beide landen." Ieder nummer telt 160 bladzijden. In 35 jaar zagen 7241 artikelen het licht. Vernieuwd Het nieuwste nummer van Ons Erfdeel, in sterk vernieuwde vormgeving, biedt beschouwin gen over 'Poëzie in beeld', over de- Nederlandse essayist Jaap van Heerden, de architect Aldo van Eyck, de Vlaamse regisseur Franz Marijnen, de tetralogie Het beleg van Laken van Walter van den Broeck, 'Visies op x Mondriaan', 'Cultuur en Natio nalisme', 'Nederlandse cultuur als object van geschiedschrij ving', 'Het oeuvre van Hélène Nolthenius'. De recensie-afdeling 'Culturele kroniek' gaat in op nieuw werk van Bernlef, Lieve Joris, Leo Vroman, Elisabeth Eybers, Ka- miel van Hole, Rutger Kopland, Erik Spinoy, Ludo Simons, Sy- bren Polet, Benno Barnard en Martin Ros. Daarna hoogtepun ten van beeldende kunst, thea ter, muziek en film. Een apart hoofstuk 'Taal- en cultuurpolitiek', waarin ook nieuws over de neerlandistiek buiten de veste (buitenlandse universiteiten). En een Biblio grafie van het Nederlandstalige boek in vertaling (aflevering CXIX), waaronder Baskisch (Jan Terlouw), Catalaans, Deens, Duits, Engels, Italiaans, Latijn (Suske en Wiske), Pools, Spaans, Turks. Ons Erfdeel kost los 22,-, een jaargang van vijf nummers ƒ99,-. Franstalig De Franstalige tegenhanger van Ons Erfdeel heet Septentrion. „Het enige tijdschrift in het Frans dat de cultuur van Neder land en Vlaanderen stelselmatig bij Franstaligen bekend maakt," prijst Deleu zijn tweede geestes kind aan. „De oplage van Sep tentrion is 7000, en dat is niet gering, ook niet in de wereld van de Franstalige tijdschriften. Het is helemaal niet zo dat Fransen en Walloniërs onze cultuur niet op prijs zouden stellen" (de abonnees zitten tot in Zwitser land, Canada, Marokko, Zuid- Afrika, de VS en Engeland). Het laatste nummer van Septen trion (ook in een nieuw jasje) besteedt aandacht aan Mond- Precies halverwege Amsterdam en Parijs staat het zenuwcentrum van de verspreiding van de Nederlandstalige cultuur. Op de getekende voorstelling (door Leo Fabri) Jozef Deleu als evenwichtskunstenaar tussen beide steden. foto ons erfdeel tekening postzegelclub rekkem riaan, Nederlandse reisliteratuur (een bloeiend genre), Nederlands en Afrikaans: geschiedenis van een band, De neerdrukkende poëzie van Eva Gerlach, Jos van Immerseel: Vlaams klaviergenie, Paul de Wispelaere, Nederland als draaischijf van de dans, Bel gië en Nederland spreken een woordje mee in de ruimte. Actualité gaat over over de ge restaureerde kathedraal van Antwerpen, Roger Raveel, Mu seum De Pont in Tilburg, de film Isabelle de Charrière van Digna Sinke, Bernlef, Enige grote bi bliotheken in Nederland, De Standaard 75 jaar, Pierre Audi en De Nederlandse Opera, In Memoriam Bernard Delfgaauw, afscheid van Hans Wiegel, Vrou wen in de SGP, het Kaaitheater. Arabisch Volgende wapenfeit van de Stichting Ons Erfdeel is de reeks boekjes over de Nederlandse taal, verschenen in 16 talen. Net verschenen is de Arabische ver sie. Deleu: „Het boekje is be stemd voor alle Arabisch-spre- kenden, ook voor allochtonen in Nederland en België. De hele serie (in alle talen van Europa) loopt bijzonder goed. We zoeken met deze boekjes bedrijven en instellingen op en die nemen ze in groten aantallen af. Het is voor bedrijven die - zeg - in Rusland zaken doen, aantrekke lijk om hun relaties daar een boekje cadeau te doen over onze taal en literatuur. In totaal zijn er 150.000 van deze boekjes ver kocht." Het zeer dikke jaarboek The Low Countries (34 artikelen), dat vorig jaar voor het eerst verscheen, ligt in 500 boekwin kels in Engeland en Amerika. Ook dit is aantrekkelijk als 're latiegeschenk'. De KNVB bij voorbeeld heeft er 500 gekocht. „Maar daar zijn we niet op uit," aldus Deleu. „We doen nooit water in de wijn. Het gaat ons om de inhoud, om de verbreiding van de Nederlandse cultuur, zo als we dat willen met al onze uitgaven." Verdubbbeld Het onderkomen van Ons Erf deel is recentelijk sterk vergroot. „Het oppervlak is verdubbeld. We hebben nu aparte ruimten voor de redacties van de ver schillende uitgaven, voor admi nistratie en boekhouding. De provincies Oost- en West-Vlaan- deren benevens Limburg (B) hebben twee miljoen BF bijge dragen, het particulier mecenaat een vijf miljoen." Joseph Deleu gunt ons een kijkje in de financiële keuken van Ons Erfdeel. „Weet u dat we jaarlijks 10 miljoen BF kwijt zijn aan portokosten? Dat is 550.000 Ne derlandse guldens. Wij zijn een van de zeer goeie klanten van de PTT. Onze boekhouder kan u vertellen dat hij gisteren een cheque heeft getekend van 1 miljoen franc voor de verzending van het nieuwe nummer van Ons Erfdeel, in 10.000 exemplaren. De kosten van verzending van onze publicaties zijn veel hoger dan de productiekosten." Mecenaat Ons Erfdeel drijft voor het grootste deel op eigen kracht. Deleu: „Wij zijn er trots op wij voor 65 procent kunnen draaien op eigen inkomsten via onze uit gaven. Daarboven ontvangen wij 15 procent aan bijdragen van het particulier mecenaat. Ik vermijd uitdrukkelijk het woord sponsors. Het geld moet komen uit een rijkdom, een overvloed, met als enige doel de cultuur te ondersteunen. Sponsors ver wachten altijd iets terug voor hun geld. Maar wij zijn geen wielrenners. Onze publicaties mogen niet ontsierd worden door logo's. De mecenassen moeten ermee tevreden zijn dat ze één maal per jaar in een lijst worden genoemd." Twintig procent van het budget van Ons Erfdeel wordt bijgedra gen door drie Belgische provin cies. Maar, aldus een trotse De leu: „Er is geen enkele culturele instelling, noch in Nederland, noch in België, die 80 procent eigen inkomsten heeft." Nieuw bestaat niet op zichzelf, het leent van oud. Komt er een nieuw bouwmateriaal, wordt het geperst in de vorm van schrootjes, krijgt het een houtn erfje en moet het eruit zien als het spul waar het voor in de plaats komt. De eerste radio was een salonmeubel en de vroegste verkoopbare televisie een dekenkist. In het begin imiteerde de fotografie de portretschilder en in de eerste jaren van de televisie werd er nog gewoon toneel vertoond. Stukken die ook in de zalen van het land geprogrammeerd hadden kunnen worden. Acteurs stonden voor de camera en waren rechtstreeks thuis te zien. Het publiek hoefde de leunstoel niet te verlaten. Naderhand werd een eigen vorm van televisietoneel bedacht: het feuilleton. In wezen ook niets nieuws. Dagbladen werkten er al decennia mee om lezers te dwingen de volgende dag dezelfde krant te kopen. Een van de eerste Nederlandse successen waren 'De boeken der kleine zielen' van Louis Couperus, in de tijd van verschijnen ook als vervolgverhaal gepubliceerd. Nu televisie gewoon is, gaan invloed en ontlening andersom. Net als in de schilderkunst. Iedereen heeft een fototoestel, een album vol kiekjes en voelt zich op vakantie een beeldkunstenaar. Schilders doen daarom fotografen na en vinden een nieuwe stroming uit: fotorealis- me. Geschilderd als was het een Agfa-plaatje. Toneel probeert hetzelfde. Met de populaire successen van de buis wordt het volk terug de schouwburg in gehaald. Niet alleen de sterren van de dagelijkse soap toeren hun populariteit te gelde makend van patranaatshuis naar multifunctioneel centrum. Zelfs gesubsidieerde gezelschappen proberen een graantje mee te pikken. De 'Kleine Zielenzijn terug. Een twee avonden durende voorstelling van het Haagse Nationale Toneel. En er komt een publiek dat zelden een cultuurtempel betreedt. Oude toneelliefhebbers die door de smaak van de eigen tijd zijn verjaagd en onwennigen die Couperus nog wat zegt en Willem Nijholt in levende lijve willen zien. Als hij opkomt, vraagt een dame op de een na achterste rij alsof ze haar vriendin in de keuken aan het aanrecht moet bereiken: „Stond Willem de vorige week niet in de Privé?" Haar vriendin weet beter en antwoordt op dezelfde toon, die normaal gereserveerd is voor huiskamercommentaar bij luidruchtige voetbalwedstrijden, dat het 'de Weekend' was. Wat het laatste nieuws over Nijholt is, blijft onbekend. Een oude vriend van de schouwburg grijpt in en beduidt de dames hun storende geluiden te beperken tot hoesten en ritselen met snoepjespapiertjes. De tweede avond bewijst dat tv meer invloed heeft. De acteurs van de tweede generatie Van Lowes zijn achterin de zaal onverstaanbaar. Klassieke toneelspelers met een oude scholing als Anne-Wil Blan- kers, Josée Ruiter, Marijke Merckens, Hans Croiset, Bram van der Vlugt en Willem Nijholt zijn zelfs fluisterend tot op het schellinkje te volgen. De jeugd niet. Die heeft het vak geleerd na Tomaat en voor de camera. Een verdragende stem was niet meer nodig, zelfs eerder schadelijk. Niet al het nieuwe is vooruitgang. Er kan meer van vroeger geleend worden: vakmanschap bijvoorbeeld. Eén van de 'abakans' van Magdalena Abakanovich in De Beyerd te Breda Van onze kunstredactie Breda - Vanaf zondag kan het publiek in De Beyerd te Breda kennis nemen van het werk van Magdelana Abaka nowicz. Het werk van de Poolse kun stenares is hierheen gehaald in het kader van de stedenband Breda-Wro- claw. Al het werk van Abakanowicz is uitge voerd in jute, hars, uitgeplozen touw, ny lon, koord en andere toepassingen van textiel, met hier en daar een element van hout of metaal. We aanschouwen in de zalen van De Beyerd een collectie verstarde menselijke gedaanten. We zien 26 ruggen, kromme ruggen, als van een horde geknechte ge vangenen. Een massaliteit die associaties schept met een concentratiekamp. Veertien staande figuren vormen een Menigte, langs de wand zijn zes hoofdloze zittende figuren gesitueerd. Maar ook heeft Abaknowicz een compleet eindmorenen- landschap in de zaal neergevleid, varië rend van rotsblokken van hunebed-for maat tot kleine zwerf keitjes, wel honderd in getal, allemaal uitgevoerd in jute en ander textiel materiaal. Het totaal straalt een doodsheid uit, een dorre leegte, het is een griezelige verzame ling mummies, lege huiden, angstaanja gende verstijfde wezens, die je bang maken zowel voor het leven als voor de dood. De textiel- en volksweefkunst in Polen heeft een eeuwenlange traditie. Men denke maar aan de rijke folkloristische kostuums en hoofddeksels. Maar Abakanowicz is met haar textiel-kunst (zij heeft haar objecten foto de stem/johan van gurp abakans gedoopt) wel erg ver verwijderd van die originele volksweefkunst. Sterker nog: het heeft er niets meer mee te maken. De enige overeenkomst is nog dat het materiaal textiel is. Magdalena Abakanowicz werd geboren in 1930 uit Poolse landadel. Zij volgde de Academie voor Schone Kunsten in War schau en maakt vanaf 1961 haar grote sculpturen, waarmee zij over de hele we reld solo-exposities heeft gehad. In het Provinciehuis in Den Bosch is zij met een enorm werk in paardehaar en sisal perma nent vertegenwoordigd. Beelden van Magdalena Abakanowicz, schilderijen van Jozef Halas, Zdzislaw Jur- kiewicz en Alfons Mazurkiewicz. De Beyerd, Boschstraat 22, Breda. Geop. di. t/m vr. 10-17 uur, za-zo en 2e Paasdag 13-17 uur, ma en 1e Paasdag gesloten. Van 6 maart t/m 10 april. Van onze kunstredactie Breda - Op zaterdag 5 maart opent Rob Smolders, I directeur van museum De Wieger in Deurne een project I van schrijvers en beeldend kunstenaars in DELOODS in j Breda. Het project is getiteld 'De chrysanten in de vaas op de tafel bij I het raam, niet de chrysanten bij het raam op de tafel in de vaas'. I De confrontatie tussen schrijvers en beeldende kunst wordt I aangegaan door de auteurs Marion Bloem, Peter Nijssen er. I Henk Pröpper. Ze regearen op werk van Eveline van Duyl, Peter I Terhorst en Roel Achterberg. Later dit jaar volgen nog twee dergelijke presentaties in het I kader van hetzelfde project, maar dan met andere kunstenaars I en schrijvers. De opening vindt zaterdag plaats in DELOODS, I Scheldestraat 26 Breda, om 20.30 uur. Openingstijden di/zo 13-17 uur. Van onze kunstredactie Breda - Met een lezing, een 'deconstructie', een concert en een presentatie van het digitale tijdschrift DIGIT vult Lokaal 01 in Breda a.s. maandag een 'Romantisch Programma'. De 'visionair en publicist' Ron Miltenburg maakt een 'decon structie' van een gebeurtenis die op 21 januari j.l. plaats vond in De Beyerd te Breda. Die avond werd het werk van de schilder Jaap de Vries be sproken. Alles wat er toen niet te zien en te horen was krijgt nu een beurt. Aansluitend leest beel-1 dend kunstenaar Jan Carlier I voor uit zijn vijfdelig my-1| thisch verhaal waarin zoon zich ontworstelt aan zijn I moeder. Het muzikale aandeel van ditjl Romantisch Program wordt verzorgd door Janwillem van de Ham op fagot en altsax. Gespeeld wordt o.a. Blues in I effe denken van Michiel I Braam. Tenslotte biedt Lokaal het nieuwste nummer van het tijdschrift DIGIT aan, met bij dragen van een groot aantal beeldend kunstenaars. De multidiscplinaire avond begint om 20.00 uur ('stiptj. Lokaal 01 is gevestigd aan de Kloosterlaan 138, Breda. Van onze rtv-redactie Zelden heeft de zwarte bevolking van Zuid-Afrika de kansl gehad om haar verhaal in eigen bewoordingen te vertellen. IrJ de korte dramaserie 'In tijden van geweld' komt ze voor heil eerst aan het woord. De NOS zendt vanavond het eerste var.| de drie delen uit. De serie is geproduceerd door Afravision, een onafhankelijk filmcollectief dat is opgericht in de jaren tachtig om films te maken over sociaal-politieke ge beurtenissen in Zuid-Afrika. Scenario en regie zijn in handen van de documentaire filmer Brian Tilley, die debuteert in de wereld van de fictie. Tot de samenwerkende tv-stations be horen Channel 4, NBC en NOS. Geweld 'In tijden van geweld' schetst een beeld van de complexe politieke situatie in Zuid-Afrika. Meer nog worden de levens van de zwijgende massa in beeld ge bracht. Het gaat om een genera tie van gewone Zuidafrikanen, opgroeiend in een gewelddadige maatschappij die probeert de apartheid uit te bannen. De re- FILMS GOES -Grand Theater 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Mrs. Doubtfire. 19.15 en 22 u. Carlito's way. 19.30 en 22 u. Demolition man. 19.30 en 22 u. Free Willy. 19.30 u. Tombstone. 22 u. Heaven and earth. MIDDELBURG - Cinema 20 u. The piano. 22.30 u. Belle van Zuylen. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. The Addams family 2. TERNEUZEN - Luxortheater 14 u. Free Willy. 20 u. Kalifornia. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Free Willy. - Alhambra 3 14, 19 en 21.30 u. Three muske teers. - Alhambra 4 14 u. Aladdin. 19 u. Demolition man. 21.30 u. The house of the spirits. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 18.45 en 21.30 u. Mrs. Doubtfire. 18.45 u. Sleepless in Seattle. 18.45 en 21.30 u. The three muske teers. 21.30 u. Demolition man. -Roxy 1 - 18.45 en 21.30 u. Free Willy. -Roxy 2 - 18.45 en 21.30 u. Under cover blues. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30 en 17 u. Beethoven II. 20 u. Undercover Blues. 22.30 u. The crush. Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. Little Buddha. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demolition man. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. Zaal 5 - 14.30 en 20 u. Schind- ler4s list. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 7 - 17 en 21 u. Schindler's list. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic gisseur tracht het geweld buiten! beeld te houden, maar geeft well de invloed ervan op het dagelijks! leven weer. De miniserie speelt! zich af in Soweto en in Hillbrowl een buitenwijk van Johannesj burg. Hoofdpersonen zijn de 22-jarige| dichter Bongani (Vusi Kunenel en zijn vriendin Mpho (Grace! Mahlaba). Ze slaan op de vlucht nadat Bongani getuige is weest van een moord in de trein! tussen Soweto en Johannesburg Het tweetal komt terecht in Co-| niston Court, een oud fla bouw waariii zeer uiteenlopende! types wonen. Het pand wordt I verkocht aan een jonge, zwarte I ondernemer, die de huur meteen I verhoogt. Dat brengt de bewo-| ners nader tot elkaar. 'In tijden van geweld'. Neder-1 land 3, 21.04 uur Park. 22.30 u. Stalingrad. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. I The piano. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.| A perfect world. Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. The fugitive. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. I Robin Hood: Men in tights. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The 3 musketeers. Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 en 22.30 u. Tombstone. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Stricking distance. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a Cool runnings. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30U. I The ice runner. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a 1 Heaven and earth. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a Matinee. GENT - Decascoop 14.30 en 20 u. Schindler's list. 14.30, 17, 20 en 22.30 u.Ice runner. 14.30 u. Matinee (za. en zo.). 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains of the day. 14.30, 17 en 20 u. Cool Runnings. 20 en 22.30 u. Tombstone (za. ook 17 u.). 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking distance. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. 22.30 u. Undercover blues. 20 u. Heaven Earth. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 14.30 en 17 u. Demolition man (za. en zo.). 22.30 u. A perfect world. 14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver sie). KNOKKE - Beverly Sereens 20 en 22.30 u. Striking distance. 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 20 u. Free Willy. 22.30 u. The three musketeers. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. THEATER HULST - Den Dullaert - 20.15 u. 'Rem brandt', solovoorstelling door Klaas Hofstra. radio 1 Fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 13 30 16.30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. VARA: 7.07 Vrijdageditie. VPRO: 9.05 Het balkon. 10.05 NL Buitenland. 11.05 Argos. VARA: 12 07 Vrijdageditie. VPRO: 14.05 De transmissie. 16.05 Welingelichte kringen. TROS: 17.07 Aktua. VPRO: 19 04 Talkradio. 20.04 God zij met ons NCRV: 22.04 Hier en nu-Sport. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. TROS: 0.04-7.00 Nachtwacht RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. KRO: 7.04 Thank God ifs friday 9.04 Adres onbekend (Muziek terwijl u zoekt). 1204 Het hart van twee. 14.04 Het paleis. AVRO: 17.04 Fileradio. EO: 1804 Alle mensen. V00:19.04 Club Veronica trend. 20.04 De avond van het sentiment, met om: 20.04 De hits van...: 22.04-24.00 Listen to the mu sic RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. VARA: 12.04 De steen been show. 14.04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I en II). V00:17.04 Rinkel- dekinkel. NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Pa perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa 65. V00: 0.04 Countdown café. 2.02-6.00 Oh, wat een nacht RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. EO: 7.02 Ouverture. Barok- muz. 8.04 Opus 4. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Het ochtendcon cert. Radio Filharm. Ork. 13.04 En nu...mijn verzoek. VARA: 14.00 Mid dagconcert: Het internationale con certcircuit. Muz. voor viool, altviool en cello. 15.25 Jean Philippe Ra- meau: Acte de ballet Nélée et My- rthis. Muz. voor sopraan en bariton. 16.00 De Nederlanden. Van Antwer pen tot Rome. 17.00 Operette. Pele- mele.18.04 Pollini speelt Beethoven. Muz. voor piano. 18.50 Mozart: Twee concertaria's. 19.05 Vivaldi en Italiaanse tijdgenoten. 20.02 Avondconcert: De matinee. Rotter dams Filharm. Ork. 21.40 Sjostako- witsj: Eerste vioolconcert. 22.20 Carlo Bergonzi zingt Verdi. 23.00 Muziek van deze eeuw: Benjamin en Gorecki. NCRV: 0.00-1.00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.05 NOS Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Wa terstanden. NCRV: 9.02 NCRV-vri|- dag op vijf, met om: 9.02 Het ge sprek; 9.40 Plein publiek; 11.02 Rondom het woord. IKON: 12.02 Bonnefooi. RVU: 12.30 Werken aan werk. 13.10 Gebeurtenissen. NOS: 14.02 De ronde tafel van Pam. AVRO: 15.02 Opium. NOS: 17.10 Ra dio UIT. PP: 17.50 GPV. NM0:18.02 Religieus programma in twee talen: 18.02 Arabisch programma; 18.30 Turks programma. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualitei ten in het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. EO: 21.00 Licht en uitzicht. 21.39 E0-Metterdaad hulpverlening. 21.40 Boeken wijzer. 22.00 Zicht op Israël. 22.20 De psalmen. 22.40 Theologische verkenningen. NOS: 23.07-24.00 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05 Brabants nieuws, actualiteiten en de krant in Brabant. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei ten en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen trale. 13.32 Brabants nieuWs. 13.34 Muziek. -14.03 Brabants nieuws. Aansl.: Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. Aansl.: Muziekkiosk. 16.03 Brabants nieuws. Aansl.: Toeris tisch programma. 17.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 17.45 Agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover zicht OMROEP ZEELAND 7.05 Nieuws en actualiteiten met om 7.15 het weer in de provincie. 7.35 de dag van... 7.40 overzicht ochtendbladen. 7.45 agendatip en agenda. 7.50 regionaal nieuwsover zicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale. 8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten, met om 8.45 Straatrumoer. 12.05 Nieuws en actualiteiten, 07. 07. 07. 08 09 09 10 10 11 11 12 12 13 13 13 13 14 15 16 16 16 17 18 18 18 18 18 19 20 20 21 21 22 16.' 16.: 17.: 17.! 18.: 18.! 19.; 20.1 20.4 00.2 19.31 20.1' 22.4! 06.0 10.5 12. 12. 13. 13.4 14. 14. 15. 15.< Qf/)Z£LFOf» TJD 111 et/1 MOOIE VIC06CL VM MTZClfDC ZICKCtlHIIIS 7o, munt zich dl us EDD fffll—l'M'l irnnii'in DIED Jullie zullm nof tnktlt óléen fcf ilesr zon on\ hier moeten olijven Jan ik persomijl iets voorde filren doen f J I bezittingen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 22