'Een eerlijk vakanlieprodukt' 2 4 Een Italiaanse super-slipschool Lenen cd's heeft geen invloed op koopgedrag Multatuli Travel wil lokale bevolkingen mee laten profiteren Ook rolstoelgebruiker wil steeds verder weg ENDIJK DE STEM CONSUMENT D3 'Hard rijden kan iedereen, maar weinigen kunnen goed rijden' Turbodiesel voor Volvo Clio vernieuwd Supersnelle stationcar Audi/Porsche uj RUBRIEK Q <d. te Mulkens de georgani- w nu eenmaal, voor iedere rkante meter edrag ter com- e verzekering n geld hoefden ccepteerd. 'We u later alsnog -n met de woor- het netjes zou ok hij weer. later stond er gulden op onze eschreven. We protesteerd. ie liep het iets af. Terwijl de er aan de dijk kabel zit, zijn de dijk om een tere reden niet lang plukten we draad op zolder 2 en 3 uit de ijn vriend echter jk Europacup- via RTL4 werd besloot hij mij verjaardag een e cadeau te flinke uitgave, erzekerde een hem, 'alles' zat itser, d'n Frans- gelsman echter achten- ommerciële zen- "ie voornamelijk den. B-films uit heel veel lach- clame over won- choonmaakmid- ige keukenhulp- pstuk op de late m uit 1973 waar- lspelers zich on- met ongebrei- die wellicht iets at het aanzien en zonder dure n maar ruis. esteren heeft in zin. DONDERDAG 3 MAART 1994 adan. Hoe gaat negende maand eer de moslims r van een vriendje rond zes uur) het en eet een paar te geven voordat op tafel hardge- 'jn en zout zijn vervolgens soep ersoonlijke recept is de Ramadan in )e flensjes worden s aangelengd met em. De pan wordt met wat rauw ei. goed bakt een raar de grote eters e warme maaltijd, ïende dag weer te idden in de nacht geval wordt er na asten wel moeilijk Ze beschrijft de grote saamhorig- es (of kalfvlees) in de week (apart), de vliezen van' de snijd hem zo fijn Versnipper ook de kokend heet water, i alle ingrediënten, id de tomaten nog eel enkele minuten, eng de soep aan de e kekererwten gaar rm water een glad roer dit mengsel enpuree op in wat slot wat vermicelli roeren nog zo'n vijf Kluts een ei, zet het voorzichtig, je ziet Den Haag (anp) - Het lenen van compact discs heeft geen invloed op het kopen van de muziekschijfjes. Ook worden geleende cd's veel minder vaak thuis geko pieerd dan tot nog toe werd aangenomen. pat büjkt uit een onderzoeks rapport van het Nederlands Bi bliotheek en Lektuur Centrum (NBLC), dat is gepubliceerd in de NBLC-uitgave Feiten en Me ningen. Het is volgens het NBLC voor het eerst dat er onderzoek is gedaan naar het leen- en koop gedrag van de consument van cd's. Er deden 1200 Nederlan ders aan mee. De cijfers leren dat een kwart van de ondervraagden een cd leent om thuis op een cassette bandje op te nemen. Zeventien procent blijkt het schijfje te le nen met de bedoeling het later zelf te kopen. Zo'n 22 procent neemt het mee om gewoon eens te proberen. Het NBLC trekt daaruit de conclusie dat het uit lenen van cd's de verkoop bevor dert. Verder blijkt dat veel-leners ook veel-kopers zijn. De vaak geven tileerde opvatting dat de cd-le- ners sporadisch kopen, is dus niet waar. Het lenen vormt geen concurrentie voor de verkoop. De meeste mensen met een cd- speler zeggen cd's te kopen. Slechts een derde leent; van fa milie of kennissen (19 procent), de openbare bibliotheek (14 pro cent) en de commerciële fo- notheek (minder dan 3 procent). Opvallend is dat meer dan de helft van de geïnterviewden lid is van een openbare bibliotheek, maar dat slechts 14 procent daar ook muziekschijfjes leent. Overigens blijkt een klein per centage van de Nederlanders wel een cd-speler, maar geen cd's te hebben. Ze vormen een uitzon dering. Bijna iedereen (98 pro cent) heeft én een cd-speler én cd's. Volgens het onderzoek koopt 93 procent van de bezit ters van zo'n apparaat ook de bijbehorende muziekschijfjes. Door Johan van Grinsven Verantwoord op vakantie? Het kan. De jonge reisorgani satie Multatuli Travel uit Amsterdam biedt alleen ver antwoorde reizen aan, naar Indonesië en Thailand. De lijst nobele uitgangspunten van de reisonderneming is haast uitgebreider dan het program ma. Een greep: de lokale bevol king moet economisch profite ren, het evenwicht tussen bevol king, natuurlijke hulpbronnen en de capaciteit van het milieu mag niet verstoord worden, de reizen mogen niet leiden tot de bekende negatieve gevolgen als prostitutie, misdaad en drugge bruik, ze moeten bijdragen aan de uitwisseling van culturen en afval moet worden beperkt tot bet minimum. Multatuli Travel is een vreemde eend in de bijt die Nederlandse reisindustrie heet. Initiatiefne mer Freek ten Broeke weet zich gesteund door aandeelhouder NZH Travel en winstgevende ne veninkomsten: het verzorgen van tickets voor organisaties als Art sen zonder Grenzen, dat in het zelfde Amsterdamse pand huist als Multatuli. De mensen achter de onderneming lopen over van idealisme maar willen alleen op commerciële basis werken. Ten Broeke: „Subsidiëring zou oneerlijke concurrentie beteke nen. Dit moet een eerlijk pro- dukt zijn waar vraag naar is. Anders hebben we geen be staansrecht." De reisonderneming richt zich op „mensen die kritisch consu meren, Max Havelaar-koffie drinken, bij de Triodos-bank sparen en bij de Body Shop en Wereldwinkels kopen. Maar we richten ons niet alleen op die groep. Ook op mensen die dat allemaal niet doen, maar gewoon aangesproken worden door onze reizen. Max Havelaar-koffie kun je ook alleen maar drinken om dat je het lekkere koffie vindt". Deze zomer gaan de eerste reizi gers met Multatuli op pad. Ze krijgen te maken met 'goed ge organiseerde ontmoetingen met de plaatselijke bevolking.' Tij dens de reis wordt 'respect ge toond voor de daar geldende waarden en normen.' En: be dreigde en beschermde natuur gebieden worden alleen bezocht op aanwijzingen van de lokale partners, Indonesische en Thaise organisaties die opkomen voor de belangen van de lokale bevo- king. Een groep kan bij voorbeeld voor een overnachting in een klein dorp terecht komen. Of voor een rondleiding op een af valberg in Jakarta en daar zien hoe ontwikkelingsorganisaties de minstbedeelden steunen bij hun werk als afvalscheiders. In Thailand worden bij voorbeeld monniken bezocht; de abt van een boeddhistische tempel licht zijn werk onder de arme Thaise boerenbevolking toe. Deelne mers overnachten vaak in pen sions die familiebezit zijn of bij mensen thuis. 'Op zoek naar hart en ziel van het gastgebied' heet het in de wervende taal van de brochure. Maximaal Ten Broeke weet ook dat nooit alle nobele doelstellingen ge haald kunnen worden. „We stre ven naar het maximaal haalbare. En dat is beter dan niets doen en de boel gewoon maar de boel laten. Geen toerisme? Dat is een gepasseerd station. Maar doe het dan met zo min mogelijk nega tieve gevolgen." Toerisme kan ook veel goeds brengen vindt hij, bijvoorbeeld harde valuta die de lokale eco- De lokale bevolking moet economisch profiteren van het toerisme en dus meer zijn dan zomaar een bezienswaardigheid, zeggen ze bij Multatuli Travel. foto archief de stem nomie versterken en een beter begrip tussen culturen. Ten Broeke voelt zich geestver want van een organisatie als Wolftrail, die ecologisch verant woorde reizen organiseert. „Zij richten zich meer op de natuur, wij op mensen." Hoe marginaal de reisorganisatie is, blijkt uit de doelstelling van Ten Broeke voor het eerste jaar. „Als we ergens tussen de 80 a 150 mensen boeken kunnen we blijven draaien." De prijzen van de reizen liggen een stuk hoger dan die van avontuurlijke reizen met goedkope accommodatie. Voorbeelden: voor een 24-daagse rondreis Java/Bali beginnen de prijzen bij 3.995 gulden en voor een 22-daagse Thailand-rondreis bij 3.885 gulden. Multatuli Travel is daarmee be duidend duurder dan bij voor beeld organisaties die avontuur lijke rondreizen door Indonesië aanbieden. Ten Broeke: „Dat prijsverschil zit in een paar fa cetten. Wij logeren wel in fami liepensions, maar in de kamer is bij voorbeeld een eigen douche en soms ook airco. Dus het zijn toch redelijk luxe accommoda ties. Daarnaast zijn ook meer maaltijden inbegrepen dan bij die eenvoudige avontuurlijke reizen en verder ook entreegel den en excursiekosten. Wij heb ben ook altijd twee reisleiders: naast een Nederlandse ook een lokale. En de donaties aan de projecten die we bezoeken zitten in die prijs." Hoe hoog die dona ties zijn weet Ten Broeke niet. „Dat regelen de ontwikkelings organisaties waar wij mee sa menwerken." De brochure van Multatuli Tra vel is niet te vinden bij de reis bureaus; de organisatie verkoopt direct. Vakantie „Wij willen niet alleen de kant en belangen van onze lokale partners belichten. Deze reizen zijn ook goed op de vraag van de toerist afgestemd; het zijn pure vakanties. Op educatieve reizen komt niemand af. Mensen gaan hooguit eens per jaar op zo'n verre reis. Daarom bezoeken we ook de grote toeristische trek pleisters in een gebied. Het zou gek zijn als je in Indonesië de Borobodur niet bezoekt. Maar we geven van die attracties meer dan alleen maar oppervlakkige informatie. Hoe ten tijde van de wederopbouw zo'n 800 boeren hun stek moesten verlaten om plaats te maken voor restau rants, parkeergelegenheden en andere faciliteiten. Maar moge lijk ter geruststelling: er is tij dens de reizen ook genoeg vrije tijd, om te zwemmen en te luie ren." De organisatie meent oog voor details te hebben. Zo wordt er voor gezorgd dat de deelnemers die een souvenir willen kopen, dit kunnen doen bij ateliers zelf. Zo verdient de maker er het meest aan. „Er komt steeds meer ruimte voor produkten die op verant woorde manier zijn samenge steld. Ik denk dat dat ook op het gebied van reizen zo is. Dit ini tiatief past in een trend; vijf jaar geleden zou dit nog onmogelijk zijn. Het is een zeer integer pro- dukt." Hard rijden is geen kunst. Het gaspedaal tot de vloer toe indrukken kan ieder een. Vlot rijden, daar gaat het om. Dat is een kunst. Niet treuzelen, dan breng je andere verkeersdeelne mers in verwarring. „Hard gaan, kan iedereen. Maar weinigen kunnen goed rij den," zegt Andrea de Ada- mich. Hij is een kenner. De Italiaanse autocoureur be stiert het Centro Interna- zionale Guida Sicura op het circuit van Varano, vlakbij de Italiaanse stad Parma. Aan het slot van een driedaagse cursus 'vei lig sturen' reikt hij het cer tificaat uit. 'Brillante' staat er op. Door Rien van der Steen Andrea de Adamich geeft cur sussen veilig rijden op een soort super-slipschool aan de voet van de Apenijnen. De oud-Al facoureur brengt cursisten in drie dagen tijd de fijnste kneepjes van bet autorijden bij. Ondersteund door coureurs die in Italië een redelijke faam op gebouwd hebben. Zoals Anto nio Tamburini en Duilio Truf- fo. Voor hen is autorijden geen kunst meer. Ze zitten onder alle omstandigheden ontspannen achter het stuur. Niets is hen te dol. Autorijden kan leuk zijn. Wie er een hekel aan heeft, rijdt ook vaak belabberd. Wie er geen idee van heeft of zijn auto voor- of achterwielaandrijving heeft, komt in noodsituaties in enorme moeilijkheden. Op de eerste de beste slipschool brengen instructeurs de auto mobilist essentiële vaardighe den bij. Remmen op glad weg dek, uitwijken en als het een beetje wil het betere bochten werk. In Varano hebben ze een slipschool van het betere soort: drie dagen lang moet de cursist alles doen wat op de openbare weg zwaar verboden is. Niet om hem harder te laten rijden. Maar beter. Veiliger. In de berm De eerste dag gaat bijna alles fout. De skidcar, een Alfa die desgewenst op vier rijdende, hydraulische krikken getild wordt en aldus voor een ver bijsterde beginner totaal onbe stuurbaar is, belandt een keer of vijf in de berm. Bij het remmen en uitwijken verzame len zich luid krakend een stuk of wat pilonnen onder de auto. En dat was nou net niet de bedoeling. Ik stuur bochten te laat en te hard in en stuur veel te veel. „Je maakt je veel te druk. Laat de auto het werk doen, veel gemakkelijker. Tutto con calma", instrueert Tamburini. En hij vertelt andermaal het verhaal, dat je op zo'n circuit de ideale lijn moet volgen. „Dat is veel belangrijker dan snel heid. Want als je alleen maar hard gaat verlies je te veel tijd aan remmen en slippen." Het klinkt allemaal heel lo gisch. Alleen dat beurtelings rijden in een auto met voor-, vier- of achterwielaandrijving, met of zonder ABS maakt het extra ingewikkeld. Voor een huis- tuin- en keukenrijder is ABS een geweldige uitkomst, dat wordt duidelijk. Tamburi ni: „Ik kan zonder ABS harder remmen dan mét. Maar dan moet ik wel geconcentreerd zijn. Op het circuit ben ik dat. Maar in de alledaagse praktijk kun je niet altijd geconcen treerd zijn. Daarom is een rem- systeem met ABS ideaal voor produktieauto's. Dat werkt al tijd, zonder na te denken." De stand van de handen. Daar begint het altijd mee op dit soort cursussen. Kwart voor negen zeggen de coureurs. Niks tien-voor-twee, gewoon kwart voor negen. De stoel ver naar voren schuiven, zodat je heel dicht op het stuurwiel zit. „Dan voel je goed wat de auto doet en kun je snel reageren." Ze zullen er wel verstand van heb ben. Maar het voelt ronduit lullig. Zo zitten toch alleen bange, oude vrouwtjes achter het stuur? Na twee dagen slippen, gassen, remmen en automobiel vallen en opstaan maakt instructeur Truffo zowaar een compliment. Prompt gaat de Alfa, met 200 pk onder de motorkap, in een snelgenomen slalom gruwelijk de fout in. Gierend en hevig rokend zoekt de auto de berm op. „Je moet nog leren dat de truc niet is om zo hard mogelijk een bocht in te gaan. De truc is hoe je er zo snel mogelijk weer uit komt," herroept Truffo zijn compliment. „En laat die kop peling nou eens los. De auto blijft het best bestuurbaar met ingeschakelde aandrijving." „Maar eh, in Nederlandse slip cursussen hadden ze geleerd bij problemen snel de koppeling in te drukken." „Nonsens, onzin." „Oh." Sportwagen Laterale krachten, de- en acce leratie, driften, sliphoeken, pe daalbediening met toe heel krijgen de laatste dag een extra dimensie als De Adamich een heuse sportwagen uit de pits haalt: de Alfa SZ. Even, heel even, het gevoel dat een cou reur voelt. Met 200 km/u op een scherpe bocht af, remmen, schakelen, volgens de ideale lijn de bocht door en gas erop. De motor voorin brult, de ban den gieren. Dit moet een nieuw baanrecord worden. De in structeur is akelig stil. Mis schien is hij wel een beetje bang. „Eerst goed leren rijden. Dan pas hard," zegt hij na afloop. Gelukkig maakt het diploma weer een hoop goed. Prompt gaat de Alfa, met 200 pk onder de motorkap, in een snelgenomen slalom gruwelijk de fout in. Het heeft een paar jaar ge duurd, maar Volvo kan de 440/460-serie eindelijk aanbie den met een turbodiesel-motor. De nieuwe krachtbron is af komstig van Renault en haalt uit een inhoud van 1.870 cm" 90 pk. De motor is terwille van het milieu uitgerust met uitlaatgas recirculatie. De 440/460 bereikt zijn hoogste trekkracht bij een toerental van slechts 2.250. Volgens Volvo kan de auto toe met 5.8 liter per 100 kilometer. Bij de modelver nieuwing in 1993 hield Volvo al rekening met de komst van de turbodiesel. De motor is voor een groot deel ingekapseld om hinderlijke dieselgeluiden te elimineren. De 440 DL TD kost 43.150,-. De GLE is 2.250 gul den duurder. De duurste is de 460 GLE met een prijs van 46.650,-. Renault vindt de tijd rijp voor een facelift van de Clio. Het vernieuwde model wordt eind maart leverbaar en is herkenbaar aan een nieuwe grille, grotere bui tenspiegels en andere ach terlichten. Tegelijk ver schijnt de nieuwe uitvoering onder de naam Clio Be Bop. De Clio bracht het in 1991 tot Auto van het Jaar. In Frankrijk is het de meest verkochte auto. De auto was de opvolger van de Renault 5 en inmiddels zijn er twee miljoen van geproduceerd. De Clio Be Bop is speciaal voor jongeren aangekleed met frisse bekleding en een sportstuur. Als driedeurs RL kost de Clio 23.395,-. De Be Bop komt op 24.840,-. De RN, met stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling, kost ƒ26.995,-. Het neusje van de zalm: een auto die behalve praktisch ook zeer snel is. Met de voordelen van een stationcar en de eigen schappen van een heuse sport wagen. Audi heeft samen met Porsche gewerkt aan een auto die zijn weerga niet kent en wellicht ook nooit meer krijgt. De Avant R2 ziet eruit als een luxe combi, maar onderhuids is er niets dat aan een comfortabele bood- schappenauto doet denken. Porsche heeft de 2,2 liter turbo motor van Audi flink onder handen genomen. De vijfcilin der met twintig kleppen levert 315 pk, het hoogste vermogen dat een auto die in serie gepro duceerd wordt ooit leverde. De auto bereikt er een topsnelheid mee van 262 km/h. De sprint van 0-100 km/h wordt in 5.4 seconden volbracht. Alsof de peuter uit Ethiopië is overge vlogen,' zo be schreef een kinderarts een pa tiëntje: te klein voor zijn leef tijd. ondervoed, chagrijnig en ziek. Maar aan voeding had het hem nooit ontbroken, in tegendeel, hij had gewoon ge geten wat de pot schaft. Hij kon alleen niet tegen gluten, de normale natuurlijke plakstoffen in tarwe, rogge, haver en gerst. Coeliakie heet deze ziekte, seuliakie met de klemtoon op ie. De laatste jaren lijken steeds meer kinderen en ook volwassenen overgevoelig te zijn voor gluten. En dat kan. zo moest men nog niet zo lang geleden vaststellen, ernstiger uitpakken dan men al dacht. De onbekende held van deze onbekende ziekte is de Ne derlandse kinderarts Willem Karei Dicke. Als jong kinder arts kreeg hij voor de oorlog het vermoeden dat tarwe brood slecht valt bij patiëntjes met coeliakie. Toen die pa tiëntjes tijdens de hongerwin ter sterk verbeterden op een dieet van glutenvrije tulpebol- len en prompt verslechterden toen het Zweedse wittebrood als manna uit de lucht kwam vallen, werd dat vermoeden bijna zekerheid. Hij bedacht een eenvoudige therapie: vermijdt alle tarwe-, haver-, rogge- en gerstpro- dukten. Vermijdt gluten! Op 30 mei 1950 promoveerde hij op zijn theorie. Een kleine sensatie. Dat zo'n ingewikkelde ziekte zo simpel kon worden bestre den wilde er bij de medische gemeente eenvoudig niet in. Maar Dicke. zo bleek al spoe dig. had gelijk. Dat ongeloof van toen was best te begrij pen, want coeliakie is wat be treft zijn symptomen een bui tengewoon gecompliceerde ziektebeeld. Dat komt door de plek waar de ziekte bij voorkeur toeslaat, de dunne darm. In deze darm roeren darm- vlokken als met fluwelen vin gers in het voorbewerkte, door de maag met maagsap en enzymen overgoten voed sel om er uit te halen wat er in zit: ijzer, vitaminen, glucose, kalk en wat al niet. Welnu. De darmvlokken van coelia- kiepatiënten kunnen niet te gen gluten. Ze vlakken af, verdwijnen zelfs, zodat het darmoppervlak kleiner wordt waardoor de opname van voedingsstoffen sterk af neemt. De moeilijkheid is dat dit slecht opnemen van voed sel door wel honderd afwij kingen kan worden veroor zaakt. Bij hele jonge kinderen zijn de verschijnselen nog het meest uitgesproken. Ze zijn chronisch aan de diarree, heb ben een opgezette buik, geven over, zijn humeurig, raken on dervoed en, belangrijk, blij ven achter in de groei. Maar als de ziekte op volwassen leeftijd toeslaat dan wordt het stukken moeilijker. Vaak heeft de patiënt maar één ziekteverschijnsel: alleen maar botpijn, of hartkloppin gen, een zere tong, bloedar moede, buikpijn, chronisch moe, oedeem, tintelende vin gers of aften. Omdat minstens driekwart van de darm moet zijn aangetast voordat je klachten krijgt zijn er ook patiënten die helemaal niets merken. De dokter moet maar op het idee komen dat het om coelia kie gaat en niet om 188 ande re kwalen. En inderdaad. In Ierland wordt de ziekte bij 1 op de 300 mensen vastgesteld en in Nederland slechts bij 1 op 1500. Het topje van de ijsberg? „Het moeten er beslist meer zijn," zegt dr. Chr. Mulder, gastro-enteroloog van het Rijnstate Ziekenhuis in Arn hem en auteur van een stapel artikelen over coeliakie. De laatste tien jaar is het aantal bewezen gevallen van coelia kie enorm gestegen, mis schien wel omdat dokters nu beter op deze ziekte letten. Bovendien blijkt dat aantal in kleine welvarende gemeenten stukken hoger te liggen. Wellicht, aldus Mulder, om dat beter opgeleide mensen eerder naar de dokter stap pen. Maar staat coeliakie een maal boven aan de lijst van vermoedelijke ziekten dan is de diagnose eenvoudig te stel U 1/1 P) LU V Door Jan Paalman len. Via een ingeslikt buisje wordt een stukje slijmvlies uit de dunne darm weggenomen. Blijken de vlokken inderdaad afwezig te zijn dan krijgt de patiënt een glutenvrij dieet. Als bij een volgende bioptie de vlokken weer intact zijn, dan staat de diagnose vast. Door nieuwe technieken duurt het onderzoek niet lan ger dan 5 minuten en is nau welijks meer belastend. Zo'n bioptie is een 'gouden standaard', de enige manier om de diagnose met zeker heid te stellen. Dat de dia gnose zo nauwkeurig wordt gesteld is erg belangrijk. Want coeliakie is op een duistere manier erfelijk, komt in som mige families vaker voor en is daarom een bezit voor het leven. Aan de therapie, het glutenvrije dieet, zit je dus je hele verdere leven vast. Alles waar gluten in zit dient met pijnlijke nauwkeurigheid te worden vermeden. Coeliakie Dat luistert heel nauw. Om dat een spoortje gluten al in tolerantie kan opwekken moet de patiënt een soort koosjere keuken voeren, met een eigen bestek, eigen bord, een eigen snoeptrommel. Ge lukkig verkopen veel bakkers glutenvrij brood en andere glutenvrije waar, zo niet, dan moet de patiënt zijn eigen brood bakken. Gehaktballen, om maar wat te noemen, mag hij niet met beschuit paneren maar met glutenvrij brood. Er bestaan allerlei recepten om de gluten zeer smakelijk te omzeilen, maar eenvoudig is dat niet. Omdat gluten in allerlei produkten sluiks zijn verwerkt (vorig jaar wilde men zelfs groenten en fruit bedekken met een bescher mend laagje gluten!) moet je als coeliakie patiënt altijd op letten, als je uit eten gaat altijd vragen of er gluten zit ten in de opgediende maaltijd. Geen sinecure. Bij ernstige vormen van coeliakie valt dat wel op te brengen, want het glutenvrije dieet is het enige medicijn. Maar wat als je niet of nauwelijks last hebt van deze kwaal? In 1989 verscheen er een nu al 'historisch' genoemd stuk in het medische tijdschrift 'Gut'. De onderzoeker Holmes toonde toen aan dat coelia- kiepatiënten die geen gluten vrij dieet gebruiken ec. >- tere kans hebben op bepaalde kankers. Dus ook voor klach- tenvrije patiënten heeft het dieet zin, want na vijf jaar glutenvrij dieet is die extra kans op kanker weer geheel verdwenen. Maar hoe vind je die patiën ten?, je kunt bezwaarlijk bij iedereen een slangetje in de dunne darm stoppen. Daarom zijn nu eenvoudige bloedtes ten ontwikkeld waarmee je coeliakie bij de bevolking kunt opsporen. Over zo'n be volkingsonderzoek wordt nu hevig nagedacht dus over coe liakie hoort u in de toekomst beslist meer. Coeliakie, dat moet nu duide lijk zijn, is een manier van leven. Een kostbare manier van le ven bovendien. „Ga maar na" zegt mevrouw Gerdien van de Groep, secretaris van de Nederlandse Coeliakie Vere niging. „Een glutenvrij pak macaroni kost 9 gulden, een brood 5,75 en een rol koek jes al gauw 8 gulden. Dat kost zo'n 1000 gulden per jaar. Die worden sinds 1 januari niet meer vergoed. Een schande. Ik ken een familie met kinde ren met coeliakie en die heeft nu 5000 gulden per jaar min der te besteden." De vereni ging staat zijn leden mét raad en daad bij en verdedigt met kracht hun maatschappelijke belangen. Nederlandse Coeliakie Vere niging Antwoordnummer 4380,3500 VE, Utrecht. Ook rolstoelgebruikers willen steeds verder weg tijdens hun vakan tie. Dat stelt de Stichting Globe-Roller. Deze organiseert vakantie reizen voor mensen met een lichamelijke handicap. In het vakantieprogramma van begeleide en verzorgde groepsreizen voor 1994 heeft de stichting een rondreis door het westen van de Verenigde Staten opgenomen, naast Kreta, Turkije, Bulgarije en Curasao. Globe-roller zorgt voor de nodige assistentie en hulp door het inzetten van vrijwilligers en voor hulpmiddelen om het vervoer en verblijf te vergemakkelijken. Een partner van een gehandicapte deelnemer kan ook deelnemen aan de reis. Informatie: Stichting Globe-roller, Wouter Hollemanplein 106, 5616 JX Eindhoven, telefoon: 040-526570.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 19