DE STEM Design in luilekkerland ARKT ND in de buurt! 125.- 'Een taart moet mensen gretig maken en bijna aaibaar zijn' 1EXAULT naar ons buurt. DONDERDAG 3 MAART 1994 DEEL I Meestverkocht in Nederland: de klassieke slagroomtaart. In dit geval van de Hema. foto jeroen appels dent van Het Patisserie College (81 leden): „Mensen willen zich op steeds meer terreinen onder scheiden. Vroeger had je zware houten meubels, toen kwam Des Bouvrie en vervolgens de hele designgolf. Met taarten gaat het geheid dezelfde kant op." De taart als design? Brazil: mos- kovische bol met parfait-achtige koffiecrème gevuld. Rondom ge schroeide mokka-meringue. Booij, createur van dit zwijmel- gebak: „Dit soort taarten heeft gemeenschappelijk dat ze eerlij ke, verse ingrediënten bevatten. Ze zijn met de hand en met liefde gemaakt door creatieve mensen." B.j een goede taart moet het uiterlijk al een deel van de smaak ontsluieren, aldus de Noordwijker. „Wij zijn voortdu rend uit op nieuwe smaaksensa- ties. Zo maken we bij voorbeeld een rozentaart, waarvoor we de geur van rozen hebben vertaald in smaak." Kleiner Trends voor de nabije toekomst: taarten worden kleiner, lichter, minder zoet, exotischer (de eer ste garnalentaart is al gesigna leerd) en ze bevatten meer ver rassende details. Ook de Hema, die miljoenen taarten per jaar Grafisch ontwerper Anthon Beeke, 'Tepeltaart' (dragant, sui kerwerk, bladgoud, roomijs, chocolade, kersen, rode wijn). foto marsel loermans verkoopt, ziet dat Hollebollegijs niet langer de wet voorschrijft. Hoewel. Wat is dé favoriet van het Hema-publiek? Directeur Inkoop B. Sporenberg: „Sinds jaar en dag de slag roomtaart. Want de Nederlander wil nou eenmaal graag veel." Cake, vulling en slagroom dus. Sporenberg is niet bang dat de consument massaal overstapt van de warenhuistaart op de creatieve uitspattingen van zijn ambachtelijke concurrenten. Maar hij constateert ook: „Er is een mentaliteitsverandering gaande: mensen hoeven niet meer een grote schaal vol gebak op tafel te zetten. De grote trend van het moment is dat taarten lichter en fruitiger moeten zijn." Die taartwedstrijd (uitslag in april) is er dus niet voor niets. „Wij hopen op een nieuwe gene ratie ontwerpers, die moet met een eigentijdse visie op de taart komen." Geen kunst Booij was de spil van het project 'A piece of cake' waarin twaalf kunstzinnige lieden van naam en faam een taart ontwierpen. De resultaten zijn bijzonder, nog nooit vertoond in de etalage van de banketbakker op de hoek. Taarten als een landkaart of een Mongoolse tent, taarten met bladgoud belegd of als een zoete schatkist voor een cadeautje. „Een taart maken is geen kunst," stelt Booij. „Ik vergelijk mezelf met de meestertimmerlie- den die de boegbeelden maakten voor de VOC-schepen. Een ander slag ambachtslieden dan de tim merlui die de rest van het schip maakten, maar geen kunste naars. Ik heb een hekel aan onbegrijpelijk kunstgeleuter." Het project was vooral bedoeld om zijn accu weer eens bij te itreiniger 20.00 5.00 4.00 15.00 I ubbele visqroot met lies. onJervlöêr en alle gelegd. Jen afgelakt. p. m' Consument foto marsel loermans Beeldend kunstenaar Krijn Giezen, 'Zeis-club taart' (rijst, melk, room, eidooiers, kaneel, zout). foto marsel loermans )mwenteling in luilek- :erland. Het oude regime an Hollebollegijs brok- :elt af; groot en veel is lit. De taart is design [eworden, begerens- raardige mini-luxe. De iatissier over met liefde ;emaakte taarten: „Ze rorden steeds geraffi- leerder, van smaak en literlijk. Ook het grote mbliek raakt er nu van ivertuigd dat het er van nag genieten." De taart wordt design: groot en veel is uit. it: de Laguna. impressie van .aguna tot een tegenwoordig EN EIGEN MANIER VAN LEVEN rugge Zn. BV, 50 -17751. 23-sz 30-7r ioe kan een mens zijn ardigheid bewaren als in de winkel van de itemationaal bewierook- patissier taarten ziet als erlokkelijke sirenen? Rose naam. Verleidelijk-roze Ie kleur. Frivool de eetba- bloemdecoratie. Als hij ian ook nog de lokroep rat - een geurige likeur- msse tussen laagjes ge moveerd moskovisch ge- en een bepoederde kcolade pirouetdecoratie slaat de rellust onbedwingbaar oe. Ook al is de geheim- lal van de patissier maar lalfbegrepen. let kan verkeren in luilekker- ind. Eeuwenlang zagen zuinige ederlanders niets in de taart, iit onnutte voedsel. Anders ging iet er aan toe in Frankrijk, de 'alinaire Hof van Eden. Koning iodewijk XIV bij voorbeeld liet Dgverblindende taarten maken, ®ete verleiders die niet voor iets genoemd werden naar zijn waitresses. 'as deze eeuw kwam de taart echt in zwang in Nederland, har gebak was voor 'bij de ioffie', als er iets te vieren was. fe taart was: twee lagen cake, oiling ertussen en slagroom er- ï- Vooral véél slagroom. Hen jaar of vijftien geleden gin- iffl vooruitstrevende banket- lakkers nieuwe taarten creëren. 'ij hun elitaire clientèle - en de toermijdelijke snobs en foodies, iet kleine slavenleger van de Culinaire Zaak - oogstten zij aardering. Het was de tijd dat •akanties gewoon werden. En •Is mensen reizen brengen ze »dere culturen, andere culinai- ervaringen, smaken en geuren terug in hun denkbeeldige ge. De bistro en de nouvelle ne kwamen op; zelfs de in- jtoed van Lenötre, de Franse teer onder de patissiers, kon tein de Lage Landen reiken. Hema teenen aan de wand. Eén: en- te maanden geleden ontwier- P® bekende kunstenaars en 'ormgevers voor het project A fee of cake van Pieter Booij de test kunstzinnige taarten. ™ee: de door iedereen met ar- gen gevolgde ontwerpwed- tejd van de Hema heeft dit jaar ilS thema: de taart, bat is ook geen toeval," meent Pitron-patissier Pieter Booij, ei- teaar van het befaamde Huize Jan Wely, voor zoetminnende teproevers een bedevaartoord Nederland. De taart staat in- !®s in het brandpunt van de ^langstelling. „De consument is !lth eindelijk bewust van de 5ote kwaliteitsverschillen." collega A. Top, vice-presi- Ontwerper Robert 'Ootje' Oxenaar, 'Droom van Dagobert Duck' (chocola, room, marsepein, bladgoud, bavarois, slagroom) Beeldend kunstenaar Rob Scholte, 'Bruidskus van Rodin' (suikergoed, marsepein, witte chocolade en cake). foto marsel loermans tor Johan van Grinsven laden. „Zij hebben mij geholpen om over de beperkingen van mijn ambacht te kijken. Een taart hoeft niet altijd rond te zien of acht porties te bieden." De verlokkelijke kunsttaarten - hoewel ze niet allemaal even smakelijk ogen - komen niet 'in produktie'. Daarvoor zijn ze te duur en te bewerkelijk. Booij: „Wij maken taarten die tussen de 20 en 42 gulden kos ten. Dat is gezien de kwaliteit niet duur. Gaat het over auto's dan snappen mensen wel waar om een Jaguar duurder is dan eenVW." Top: „Uit onderzoek van het Patissier College is gebleken dan mensen denken dat we duurder zijn dan we in werkelijkheid blijken." Booij gelooft heilig in de huidige trend. Niet alleen leidt hij in zijn bedrijf in Noordwijk (ook ver kooppunten in Amsterdam, op Schiphol en het ISPC in Breda) zijn eigen concurrenten op, maar hij ziet („eindelijk") ook een jon ge generatie banketbakkers met avontuurszin opkomen. „Jonge mensen die zich weer durven te onderscheiden." En meer aanbod, doet meer eten. De omzet van de ambachtelijke bakkers is de laatste jaren sta biel rond de 2,7 miljard gulden en de achttien kilogram die jaar lijks per hoofd van de bevolking aan deze waren wordt geconsu meerd. Avontuur Zucht naar avontuur kan Booij (als enige Nederlander opgeno men in Relais Desserts, de inter nationale club van top-patissiers en met slechts een handvol geestverwante landgenoten lid van de Académie Culinaire de France) niet ontzegd worden. Hij bereisde de hele wereld. Een ovale taart vindt zijn oorsprong in amuletten die hij zag in Egyp te; hij maakt sinds een bezoek aan Afrika een taart genaamd Maasai. Zijn taarten zien eruit om zelfs Elisabeth-Taylor-op-dieet in verzoeking te brengen. Klassieke ronde vormen, bollen, ovalen, taarten overdadig voorzien van vers fruit of bekroond met een chocolade pierrotkraag, een cha- peau van geflambeerde meringue of fleurs cristallisées. Gewaagde kleuren, decoraties én smaken; taarten die net als de ontwerpen van Philippe Starck of Borek Sipek namen dragen. L'Alsace, Citroenvlinder, Choeolat-Cer- neaux, Sabayon, Tropique. „Dit zijn geen banketbakkers waren meer," schreef de Bra bantse chef de cuisine Cas Spij kers eens. „Dit is Haute Patisserie." Niet voor niets zegt Booij: „Een taart moet mensen gretig maken." En: „Een taart moet bijna aaibaar zijn."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 17