DE STEM
'Ik ben een rommelig type'
ostburg
odklok
Presentatrice van 4 Kunstmest' Mieke van der Weij:
Nieuwe tv-presentatie
van stembusuitslagen
Frisse Coppelia van
Koninklijk Ballet
UIT GIDS
A. Luykens)
stoernooi
NIEUWS
Herrie!
Omar Dykes
Magnapop
Edward Elgar
Harnoncourt
2 MAART 1994 C4I
an ook een alarmsignaal
kerken geven er in dit
mee te kennen dat zij
elke vorm van nationa-
etnicisme en racisme
die in het voormalige Joe-
avië op dit moment zorgen
veel slachtoffers. Ook
en de kerken op tot soli-
teit met die slachtoffers,
name door de opvang van
htelingen en ondersteu-
van de hulpverlening.
Raad van Kerken hoopt
er een signaal te geven
rdoor andere mensen op
ende wijze uiting geven
hun verontrusting over
oorlogsgeweld in voorma-
Joegoslavië en aan hun
ariteit met de slachtof-
„Zolang ik ja kan zeggen tegen de
standpunten van de minister, hoef ik
mjjn pet niet op te eten"
A. van der Vlis, hoogste Nederlandse
generaal
gt 19 maart een uitvoering
Het Zoute Vestje aan de
igstraat te Sluis. Thalia
it met het blijspel in drie
rijven 'Wat doen we met
ny' van Don de Wilde op
Janken.
■eskens
IGO/QUIZ-AVOND - De
hting Tieners Breskens
dt zaterdag een bingo-/
fe-avond. De jeugd van 12
en met 15 jaar wordt om
10 uur in het soosgebouw
wacht aan de Van Da-
raat. Om binnen te komen
t wel 2,50 gulden betaald
rden. Om 23.00 uur mag
eren weer huiswaarts.
uur.
route voert over Walcheren
een stukje van Zuid-Beve-
id. Inschrijving is in Hof'
i Walcheren te Koudekerke
08.30 tot 09.00 uur, waar-
gezamenlijk wordt vertrok-
De aankomst is ook in
if van Walcheren. Voor hen
dat wensen is een herinne-
ig beschikbaar.
irsijn sterk en miste zijn dub-l
niet. Hierdoor werd het all
el een 'walk over' en eindigde]
finale in een 5-0-score.
j de vrouwen werd het eveii-
ns een spannende strijd. In d<
rliezersronde moesten Kari
appe en Anita van de Veeki
tmaken wie de winnares zoi
irden. Het werd uiteindelijl
trin Krappe, die met 4-0 koi
gevieren. Anja Luijkens er
arga Boot gingen er in de win-
arsronde flink tegenaan. Anja|
lij kens trok met 5-3 aan het
ïgste eind en werd winnares.
deelnemers waren na afloop]
thousiast over de goede orga-
;atie. Dit dartstoernooi wer<
igelijk gemaakt door de stel
n verschillende IJzendijksi
dernemers.
NDSTAND.
INNEN: 1. Remy Persijn, 2. Atill.
rdon, 3. Jean Pierre van de Acker
Achiel van Hecke j
ouwen verliezersronde: 1. Kannj
ope, 2. Anita van de Veeke, 3.
a, leen van Walle en Pauline Aalfs.
nnaarsronde: 1. Anja Luijkens, 2.
:irga Boot, 3. Jeanette Hofman en
isy van. de Broek.
(TIE)
Door Rein van Willigen
Het café naast het Concertge-
bouw is vergeven van de rook.
I De wanden zien er uit, alsof de
S grauwheid zich jarenlang onge-
stoord heeft kunnen nestelen,
j Mieke van der Weij's entree is
daarentegen vol kleur en élan.
I Haar volle, blonde haren, omzo
men haar technicolor-rode lip
pen. Even heeft het er alle
schijn van dat de presentratice
van 'Kunstmest' zo uit een
MGM-musical lijkt gestapt.
„Sorry, dat ik zo laat ben",
reageert Mieke verontschuldi
gend voor de vertraging, „maar
we zijn aan het opnemen ge
weest in het Concertgebouw en
dat liep wat uit." Helemaal te
vreden is ze niet over het door
haar gevoerde gesprek. Om die
wrevel te onderdrukken steekt
ze zelfbewust een filtersigaret
op, inhaleert diep en laat de
eerste vraag op haar inwerken.
„Bij het begrip 'kunst', denk ik
I aan de schone kunsten, als mu
ziek, dans en beeldende kun
sten. Het programma 'Kunst
mest' gaat over meer; ook over
cultuur. Voor mijn lol ben ik
pas naar een theaterstuk van
i Frans Strijaards geweest. En op
dit moment lees ik, maar dat
doe ik ook voor mijn werk, het
elfde dagboek van Hans War-
ren."
Kabbelend»
Volgens Van der Weij hebben de
roemruchte dagboeken van
Warren iets kabbelends. „Zelf
houd ik geen dagboeken bij,
gewoon omdat ik geen discipli
ne heb." Even dwalen Mieke's
ogen af. „Maar in tijden van
moeilijkheden, verwarring,
schrijf ik bepaalde zaken op,
om het duidelijk te maken hoe
het mij is gesteld. Of ik schrijf
een brief -die ik nooit verstuur-
aan diegene met wie ik moei
lijkheden heb." Afgelopen zo
mer schreef ze haar laatste
brief. „Dat had met liefde te
maken", zegt ze met een zweem
van melancholie. „Niet dat ik
geloof dat je ooit helemaal klaar
komt met een verwerkingspro
ces." De vraag 'of ze geluk heeft
Kunstprogramma's zijn
niet het dichtstbekeken
in ons land. Toch, of mis
schien wel desondanks,
mag het NOS-kunstpro-
gramma 'Kunstmest' zich
in een steeds groter wor
dende populariteit ver
heugen. De presentatie
van Mieke van der Weij
is daar absoluut mede
debet aan. Haar perfecte
mix van onschuld en ge
meende interesse geêft
'Kunstmest' een totaal
eigen karakter.
in de liefde' ligt gevoelig, maar
desondanks beantwoordt ze
hem. „Ik heb periodes van groot
geluk gehad, maar ik denk, dat
ik meer geluk in mijn werk heb.
Als je maar één van die twee
dingen hebt, is het in orde. Ik
heb vriendschappen, hele dier
bare, met mannen en vrouwen!
Het is een cliché, maar het is
wel belangrijk."
Diplomatiek
Wie het programma 'Kunst
mest' kent, ontgaat de kwetsba
re houding van Van der Weij
zeker niet. Haar reactie is di
plomatiek: „Ik sta open voor het
onderwerp en voor de persoon
waar ik op bezoek ben. Ik heb
niet die houding van 'ik weet
alles'. Vergeet niet dat het pro
gramma midden op de avond
wordt uitgezonden; je hebt een
breed publiek. Ik wil niet, dat
er kijkers uitgesloten worden,
door moeilijk te gaan doen."
Mieke van der Weij heeft er
meer dan moeite mee zichzelf te
omschrijven. „Oei, da's moei
lijk", is haar eerste reactie. „Je
zit altijd in je zelf. Moelijk om
vanuit een buitenpositie naar je
zelf te kijken. De één vindt mij
een enig persoon, de ander
vindt me stuitend. En dan krijg
je een brief, waarin staat dat ik
zo'n slordig uiterlijk heb..."
Melancholiek
Vindt Mieke de omschrijving
melancholiek bij zich passen?
„Ik ben niet iemand die in de
Mieke van der Weij: „Ik wil niet, dat er kijkers uitgesloten worden, door moeilijk te gaan
doen F0T0 DIJKSTRA
bioscoop gaat zitten snotteren",
lacht ze zuinigjes. „Ik verbaas
me wel altijd om mannen die
tijdens zo'n stomme film huilen.
Dat kan ik niet zo goed uit
staan. Muziek brengt me ook
niet in een bepaalde stemming...
Ho wacht, nu weet ik het weer.
Tijdens het zien van een voor
stelling van Pina Bausch, een
dansgezelschap uit Wuppertal
wat iets anders danst dan klas
siek ballet, biggelden de tranen
ineens over mijn wangen. Ik
was me er niet van bewust, dat
mijn gevoel rechtstreeks mijn
lijf inging. Niet dat ik mijn
emoties verstop!"
Haar voorliefde voor de muziek
ligt niet helemaal naast de deur.
„Ik houd", zegt Mieke een vol
gende sigaret aanstekend, „van
uuiH .em
Afrikaanse muziek. Bij de
VPRO heb ik een tijd een pro
gramma met niet-westerse mu
ziek, 'de wereldontvanger', ge
presenteerd. Ik ben echt gegre
pen door Afrikaanse muziek. Ik
ga naar alle concerten, die er
maar gegeven worden. Boven
dien ben ik twee keer in Afrika
geweest. Naar popconcerten ga
ik nooit meer. En ik houd van
dansen; ik vind het vooral leuk
met een Afrikaan te dansen,
gewoon omdat ie beter danst en
iets vrijs heeft. Dat sleept me
mee, dat vind ik heel prettig."
Kinderboek
Mieke van der Weij heeft een
behoorlijke staat van dienst
achter zich. Ze werkte niet al
leen bij Het Parool, maar
schreef ook een kinderboek -het
tweede zit in de pen- en presen
teerde het fameuze programma
'Jules Unlimited'. Ovgr het
schrijven zegt ze dit: „Schrijven
vind ik leuk, maar ik vind het
moeilijk iets goeds te krijgen.
Van de andere kant haat ik
perfectionisme. Dat vind ik
saai, ik vind het fijn als er iets
aan mankeert. Ik ben ook niet
die keurig gekapte dame. Ik ben
gewoon een rommelig type. Ik
ben in het presenteren ook vrij
persoonlijk. De kritiek die ik op
mijn werk krijg, raakt me wel,
ja. Men reageert toch op hoe je
je persoonlijk gedraagt. Maar
van een boze brief lig ik niet
wakker. Wel beantwoord ik ie
dere brief die ik krijg, maar wel
kort. Ook als iemand me
schrijft, dat ie met mij uit eten
wil, krijgt ie antwoord; het
waarom ik niet meega."
Zucht
Meer dan 'Kunstmest' heeft
Mieke van der Weij niet om
handen. „Dit programma slorpt
zoveel energie op", zegt ze met
een welgemeende zucht. „De re
dactie, waar ik zelf ook in zit,
draagt de onderwerpen aan.
Dus je bent ongeveer één dag
aan het vergaderen. Drie andere
dagen ga je op locatie om de
onderwerpen te filmen. Het ge
sprek wat ik dan ga voeren, ligt
niet vast. Wel moet je zorgen
dat je je goed hebt voorbereid
-veel info in je achterhoofd heb
ben- maar ook zorgen, dat je
tijdens de opname de flexibili
teit hebt het een en ander om te
gooien."
Kijkers
Ondanks het sympathieke ka
rakter van het programma is
het aantal kijkers nog niet al te
hoog. Hoewel, het aantal zit in
de lift. „Culturele programma's
scoren nooit hoog; te weinig
belangstelling. Wat ik hoop te
bereiken met dit programma
-maar dat klinkt ook weer zo
afgezaagd- dat de kunst dichter
bij de mensen komt. Heel veel
mensen kunnen tal van kunstui
tingen niet bezoeken. Gebrek
aan tijd, of gebrek aan geld.
Niet dat ik geloof, dat je het
publiek beïnvloedt."
Tot slot, heeft Mieke van der
Weij een ijdel trekje in zich?
Haar antwoord is resoluut en
overduidelijk: „Ja natuurlijk,
anders doe je dit vak niet. Maar
ik doe het niet om herkend te
worden, dat is uitwas. Maar als
een ober zegt: 'Hé, ik ken U!',
vind ik dat toch leuk... Maar
gelukkig ben ik geen Jos Brink
of Henny Huisman, die hun
snoet alleen maar met een hoed
en een zonnebril naar buiten
kunnen steken."
De laatste sigaret wordt aange
stoken. Ze grijpt haar kledij en
haar koffer en baant zich een
weg naar buiten. Daar springt
ze op een fiets om vervolgens in
een symfonie van motorisch
blik te verdwijnen.
■nHMHi
SMBWafciaftMl
LL
LL
HERRIE IN de tent. In Saraje
vo is de rust schijnbaar weder-
I! gekeerd, hier blijven gitaar
bands van uiteenlopend allooi
I ons bestoken met nieuwe uitga
ven. Een overzicht van recent
gitaargekletter.
Het titelloze debuut van de
Amerikaanse groep Dig, een
noisy zesmans-formatie uit
New York, is een van de aardi
ger releases van de laatste tijd.
De muziek doet door de voort
durende aanwezigheid van sne
rende en bijtende gitaren den
ken aan The Jezus Ma-
rychain, die in vervlogen tijden
voor het betere 'ruis'werk zorg
den. De nummers zijn melodi
eus genoeg om de krachtige
sound te kunnen dragen en bo
vendien bewijst de groep in
ballads als Unlucky Freind of
Believe dat het niet alleen maar
knetterhard hoeft te zijn om te
blijven boeien. (Radioactive/
BMG)
Ben uiterst luidruchtig over-
zicht op zichzelf is Clusterfuck
'M, een verzamelaar met drie
I nieuwe bands: Guzzard is een
driekoppig gezelschap uit Min
neapolis, dat zeer stevige hard
core brengt. De subtiliteit is ver
'e zoeken; de drie kaalhoofdige
beren zoeken het meer in de
directe benadering. Uiteinde
lijk is het echter ook veel van
hetzelfde. Today Is The Day uit
I Nashville is zo mogelijk nog
Mremer. Een en ander neigt
I Jogal naar death-metal, al
idt de groep ook wel van een
I ®perimentje getuige het plot
seling heel speelse Pipedream
Bero. Dat gehoord hebbende is
Chokebore een waar rustpunt,
"uk al betreft het hier ook veel
^cht-op-en-neer hardcore. De
ep mag dan voor een deel
I 'an Hawaii afkomstig zijn, de
slanken die daar doorgaans ge
haakt worden, klinken heel
j *at liever. (Amrep/Rough Tra-
Ifeftig is ook een betiteling die
8'ldt voor de mini-cd Some
jOtktail Suggestions van de
^erikaanse hardcore-band
b'eel Pole Bath Tubb. De groep
Magnapop: geen verrassing, wel goed.
FOTO COLIN BELL
tekent voor een serie harde
nummers, met stompende bas,
agressieve gitaren en pessimis
tische teksten over eenzaam
heid of moreel verval. Een en
ander wordt nog geïllustreerd
door geluiden van ontploffin
gen, gekrijs etc. Kortom, wie
hier nog vrolijk van wil wor
den, moet gebruik maken van
een van de tientallen cocktail
recepten die op de hoes staan
afgedrukt. (Boner/Semaphore)
Nee, dan liever het debuut van
de Tilburgse surfrock-groep
The Apemen, Are you being
surfed?. Surfrock is een mu-'
ziekstijl die dateert van begin
jaren zestig en die vooral door
The Beach Boys bekend is ge
worden. In den beginne was
surfrock overwegend instru
mentaal en namen schelle, stac
cato gespeelde gitaarsolo's de
plek van de zang in. The Ape
men houden zich keurig aan die
traditie en doen dat zo profes
sioneel dat je de zang bijna niet
mist. Ook de bewerking van
enkele covers is origineel ge
noeg om hier te kunnen spre
ken van een zeer geslaagd - en
vooral vrolijk- debuut. (Vul-
can/SemaDhorel
De aardigste release van deze
week komt echter onmisken
baar van het Amerikaanse
Prisonshake: The Roaring
Third. De groep zelf spreekt
graag van haar debuut, maar in
feite verscheen vorig jaar al A
Girl Named Yes, een compila
tie-album. Voor beide platen
geldt dat ze boordevol prima
gitaarpop-songs staan. Prisons
hake is zo'n beetje een ruigere
versie van The Lemonheads, of
voor wie wil: een kruising tus
sen The Lemonheads en Buffa
lo Tom. Mooie, afgewerkte
songs met een vleugje melan
cholie en rauwe energie. Dat
resulteert in prachtige num
mers als Irene of, nog mooier:
Hurry. Prisonshake is een band
die het gaat maken; of dat in
ieder geval toch verdient. (Car
go/Semaphore)
GERARD VAN DEN BROEK
OMAR DYKES, de voorman
van Omar The Howlers
maakte een paar jaar geleden
onder eigen naam de solo-cd
Blues bag. Zijn nu onder eigen
naam verschenen cd Muddy
springs road is echter geen
tweede solo-plaat, maar een
definitieve breuk met zijn be
geleidingsgroep The Howlers.
Omar Dykes gaat in het vervolg
onder eigen naam verder.
Vorig jaar leverde Omar The
Howlers met The courts of Lulu
zijn beste groepsplaat af. Mud
dy springs road ligt in het ver
lengde van die plaat, maar mist
toch de intensiteit van die
voorganger. Dat komt vooral
omdat de composities in hun
melodieën nogal sterk leunen
op allerlei bekende deunen en
de teksten nou niet bepaald
diepgravend zijn.
Omar Dykes had er beter aan
gedaan met een nieuwe plaat te
achten tot hij wel genoeg goed
materiaal had. Een paar goede
nummers bevat Muddy springs
road wel, Life without you bij
voorbeeld is ronduit schitte
rend, maar het is te weinig om
een plaat lang te kunnen
boeien, zeker niet als je in je
achterhoofd een cd als The
courts of Lulu hebt zitten. (Pro-
vogue)
WIM VAN LEEST
WAT VERWACHT je van een
band, die twee jaar geleden een
overrompelend debuut maakte
met een mini-cd en nu eindelijk
met de langverwachte eerste
volwaardige plaat aan komt
zetten? Misschien iets te veel,
blijkt na de eerste beluistering
van Hot Boxing van Magnapop.
De verrassing waarvoor het ti
telloze debuut zorgde, blijft dit
keer uit. Een lichte teleurstel
ling overwinnend, zet ik de
nieuwe cd nog een keer op en
later nog een keer. En dan
springt de vonk eindelijk over.
Inderdaad geen verrassing,
maar wel een puike plaat met
14 puntige punkpop-nummers:
van het melodieuze Slowly,
Slowly tot het trashy Get it
Right.
De stem van Linda Hopper
heeft aan kracht gewonnen
sinds de vorige cd, de mannelij
ke ritme-sectie beukt er weer
stevig op los, terwijl gitariste
Ruthie Morris de boel op
zweept. Magnapop heeft ook
dit keer niet te klagen over de
produktie. Was het niemand
minder dan Michael Stipe van
REM die hun eerste cd in de
steigers zette, nu is het Bob
Mould (Sugar, Hüsker Dü) die
het onderste uit de Magnapop-
kan haalt.
Misschien nog aardiger dan de
cd, zijn de concerten van Mag
napop. De groep - thuis in de
VS nauwelijks bekend - is
steeds weer verrrast dat in Ne
derland zoveel volk op hen af
komt en beloont dat met een
tomeloze inzet op het podium.
In maart start een flinke toer-
nee, die onder meer langs Til
burg, Eindhoven, Den Bosch en
Rotterdam voert. (Play It Again
Sam)
PAUL VERLINDEN
DE TWEEDE Symfonie van
Edward Elgar ging in première
in 1911, toen de componist 54
was. Het publiek was niet en
thousiast, gewend als het was
aan Elgars toegankelijke Eerste
Symfonie en vooral aan de
Enigma Variatiesdie hem zeer
populair hadden gemaakt. Om
maar te zwijgen van de marsen
Pomp and Circumstance.
De Tweede Symfonie is andere
koek. Elgar verlaat de platge
treden Victoriaanse en Edwar-
diaanse paden. Hier worden
kosmische en privé-existentiële
zaken aan de orde gesteld. Het
eerste deel is buitengewoon in
drukwekkend. Na de inzet
- een spannende, lang aange
houden opmaat - volgt een spel
vol kracht, concentratie en ly
riek. Opvallend zijn de promi
nente hoornpartijen en het Ma-
hleriaanse tweede thema. De
overeenkomsten met Mahlers
Negende (uit dezelfde tijd) zijn
in het hele werk treffend. Ook
bij Elgar is er geen Scherzo
maar een virtuoos, burlesk
Rondo.
De symfonie wordt uitgevoerd
door het London Philharmonic
Orchestra onder leiding van
Leonard Slatkin. Deze Ameri
kaanse dirigent bouwt al jaren
aan zijn 'levenswerk': het vast
leggen op cd van de grote wer
ken uit de Angelsaksische mu
ziekliteratuur. Met Edward El
gar heeft Slatkin een diepe af
finiteit, en dat leidt tot dit
prachtige resultaat.
Nog meer Elgar: op hetzelfde
BMG-label hebben Slatkin en
het Londense orkest de Enigma
Variaties geregistreerd in al
hun orkestrale brille en zwaar-
koperen klank. Als toegift op
deze cd Elgars ouvertures
Cockaigne en Froissart. (BMG
60072/60073)
HANS ROOSEBOOM
DE methode-Harnoncourt laat
zelfs Mozarts meestgespeelde
symfonieën (de laatste vier, nrs.
38-41) opnieuw geboren wor
den. Het is alsof je ze voor de
eerste keer hoort in plaats van
pakweg de honderdste.
Onder Harnoncourts handen
klinken de langzame delen veel
sneller, de menuetten lichter
,(als walsen of scherzi, met al
tijd een nadruk op de eerste tel,
luister maar eens naar het me
nuet van de Jupifer-symfonie)
en de hoekdelen ontspannen,
rustig ademend, met alle ruim
te voor het detail.
Nikolaus Harnoncourt beli
chaamt de Weense empfindsa-
me wijze van musiceren, heel
lichamelijk, met ademende, na
tuurlijk aandoende crescendi
en diminuendi. Hij laat dode
partituren werkelijk leven.
(Teldec 90866/93667)
HR
WOENSDAG 2 MAART 1994 DEEL
Van onze rtv-redactie
Vijf uur zendtijd ruimt de NOS vanavond in op Nederland 3
voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dit net moet opboksen
tegen twee voetbalwedstrijden op Nederland 2: Spartak Mos-
kou-Barcelona en AC Milan-Werder Bremen. Om de kijkers
een beetje te binden zendt de NOS daarvan flitsen uit. Ook
zijn er onderbrekingen voor de journaals van 20.00 en 22.00
uur en het Sportjournaal.
In een Hilversumse studio nemen
Maartje van Weegen en F ons de
Poel de presentatie vanaf 18.55
uur voor hun rekening. Zij brie
ven de binnensijpelende uitsla
gen door. Ferry Mingelen ver
duidelijkt de prognoses - de eer
ste voorlopige is er al om 19.00
uur - en analyseert het onder
zoek door Bureau Interview.
Nieuw is de presentatie van de
uitslagen en de vormgeving. Van
Weegen en De Poel kunnen door
interactieve bediening van de
apparatuur zelf een keuze ma
ken uit de uitslagen van de 622
gemeenten. Bovendien kunnen
zij belangrijke onderdelen eruit
lichten. Winst en verlies van de
partijen worden in één oogop
slag duidelijk.
Verslaggevers worden uitge
stuurd naar Amsterdam, Rotter
dam, Tilburg, Almere en Tiel. Ze
luisteren de uitslagen van deze
steden op met reportages over de
plaatselijke politiek.
Aan het eind van de avond gaan
de landelijke lijsttrekkers van de
vijf grote partijen (CDA, PvdA,
WD, D66 en GroenLinks) met
elkaar in debat. Dat doen ze
onder leiding van Paul Witteman
in het gemeentehuis van Rotter
dam. Deze discussie is gepland
om 23.00 uur.
Radio
De NOS biedt op Radio 1 tussen
19.00 en 24.00 uur een schakel
programma met uitslagen en
commentaren. Er liggen lijnen
naar de landelijke partijbijeen
komsten in Tilburg (PvdA), Delft
(D66), Almere (WD), Rotterdam
(CDA) en Amsterdam (Groen
Links).
De Omroepen Brabant en Zee
land besteden ook uitgebreid
aandacht aan de gemeenteraads
verkiezingen. Verslaggevers rij
den kris-kras door de regio en
brengen actuele ontwikkelingen.
De uitzending van Omroep Bra
bant is tussen 19.00 en 23.00
uur, afgestemd op de vier edities
in de provincie. Omroep Zeeland
is te beluisteren van 18.00 tot
23.00 uur.
Breda
Stadsschouwburg.
'Coppelia' door het Koninklijk
Ballet van Vlaanderen. Cho
reografie: Attilio Labis naar
Arthur Saint-Léon. Met o.a.
Xiomara Reyes en Jtinat
Imaev. Gezien op dinsdag 1
maart. Op 8 april in Bergen op
Zoom.
Door Marjan Mes
Jarenlang was het verhalende
ballet 'Coppelia' in de versie
van Armand Navarro een
succesnummer bij het Scapi-
no Ballet.
Het Koninklijk Ballet van
Vlaanderen brengt het werk uit
1870 van Arthur Saint-Léon bij
de muziek van Leo Delibes nu in
de versie die sterdanser Attilo
Labis ooit maakte voor de Pa-
rijse Opera. Een aantrekkelijk,
fris ogende voorstelling met be
hoorlijk wat virtuoos danswerk.
Het is het verhaal van de dorps
jongen Franz die zijn verloofde
Swanilda jaloers maakt door te
flirten met een mooi meisje dat
achter het raam bij de geheim
zinnige dr. Coppelius zit. Swa
nilda wijst Franz af, maar als zij
ontdekt dat het meisje een pop
is, neemt zij haar plaats in en
bedot zo de mechanische speel
goedmaker die denkt dat zijn
creatie werkelijk tot leven is ge
komen. Dat gebeurt binnen bij
Coppelius waar zich prachtige
mechanische poppen bevinden.
Natuurlijk komt alles goed en
kan er een huwelijk worden ge
vierd, samen met de vrienden en
vriendinnen van het paar.
In Breda werden de rollen van
Swanilda en Franz uitgevoerd
door de bevallige halfsoliste
Xiomara Reyes en de elegante en
expressieve solist Rinat Imaev.
Hun uitvoering was soepel, fraai
afgewerkt en mooi van presenta
tie.
De Dr. Coppelius van Jan Van-
deloo bleef wel wat aan de kari
katurale kant. De ensembles die
mooi maar niet briljant worden
uitgevoerd, zien er met hun ma
zurka's en czardas schitterend
uit. Smaakvol gekostumeerd in
folkloristische Balkanstijl.
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Aladdin.
20 u. Mts. Doubtfire.
HULST
- De Kening van Engeland
14 en 20 u. Mrs. Doubtfire.
20 u. Demolition man.
14 en 20 u. Free Willy.
20 u. Tombstone.
20 u. Heaven and earth.
14 u. Aladdin.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Beethoven's 2nd.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. Mrs. Doubtfire.
- Alhambra 2
14 en 20 u. Free Willy.
- Alhambra 3
14 en 20 u. Three musketeers.
- Alhambra 4
14 u. Aladdin.
20 u. The house of the spirits.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
14 en 20 u. Mrs. Doubtfire.
14 en 20 u. The three musketeers.
20 u. Germinal.
14 u. Aladdin.
- Roxy 1 - 14 en 20 u. Free Willy.
- Roxy 2 - 14 u. Aladdin.
20.15 u. Undercover blues.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
20 u. The three musketeers.
14 en 20 u. Mrs. Doubtfire.
14 u. Aladdin.
20 u. The house of the spirits.
14 u. Beethoven's 2nd.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Undercover Blues.
Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. Little Buddha.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Heaven and earth.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Demolition man.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Free Willy.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mrs. Doubtfire.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The 3 musketeers.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 u. Jurassic
Park.
22.30 u. Stalingrad.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The piano.
Zaal 10 - 14.30 en 17 u. Addams
Family Values.
20 en 22.30 u. The crush.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
A perfect world.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Son of the pink panther.
Zaal 13 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. The fugitive.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Robin Hood:* Men in tights.
Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 u. Beet
hoven n.
22.30 u. Rising sun.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Cool runnings.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mr. Jones.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Stricking distance.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Remains of the day.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The real McCoy.
Zaal 21 - 14.30 en 17 u: Hocus
pocus.
20 en 22.30 u. Kika.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Tombstone.
BRUGGE
- Kennedy Kemplex
20 u. Schindler's list (avant pre
mière).
14.30 en 20 u. Mrs. Doubtfire.
14.30 en 20 u. Free Willy.
14.30 u. "Die snapper.
20 u. Heaven and earth.
14.30 u. Aladdin (Ned. versie).
GENT
- Decascoep
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Remains
of the day.
20 u. Cool Runnings.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Tombsto
ne.
22.30 u. Son of the pink panther.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free
Willy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs.
Doubtfire.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking
distance.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three
musketeers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real
McCoy.
17, 20 en 22.30 u. Undercover
blues.
20 en 22.30 u. Heaven Earth.
20 en 22.30 u. Mr. Jones.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demoli
tion man.
20 u. A perfect world.
14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver
sie).
KNOKKE
- Beverly Screens
15 en 20 u. Mrs. Doubtfire.
15 en 20 u. Free willy.
15 en 20 u. The three musketeers.
20 u. Mr. Jones.
15 u. Aladdin.