Weekend IISTRATIEF [k(st)ers ÏGELEID1NG DE STEM Ondanks de oorlog in Bosnië reizen nog regelmatig pelgrims naar het bedevaartsplaatsje Medjugorje in het Kroatisch deel van deze voormalige Joegoslavische republiek. In het dorpje vlak bij Mostar verschijnt sedert 1981 Maria aan zes jonge zieners. Ongeveer 130 Nederlandse pelgrims gingen onder de hoede van pater Koopman s.s.s. naar Bosnië, om te bidden voor de vrede en de bekering van Nederland. Ondanks de oorlog reizen nog regelmatig pelgrims naar Medjugorje Ill het verscheurde Bosnië liggen haat en liefde dicht bij elkaar ZATERDAG 26 FEBRUARI 1994 ""J htwoordelijk voor de marketing llastic grondstoffen aan indus- themicals heeft vestigingen in fd. april a.s. zal vestigen in het zoek naar een: fsussen i over goede contactuele ei- frsteuning c.q. „back-up" t.b.v. ^porteurs bieten ming snel groeit, biedt het be- riftelijk te sturen aan: E B 35,3330 AA Zwijndrecht. >uwberg 9 en 13 in Rijsbergen zeer ernstig verstandelijk jd van 0 - 20 jaar. De bouw ining is zodanig dat in sub- irs gewerkt kan worden. Per a 8 personen beschikbaar rzorging van de bewoners, sterk verzorgend karakter. wij nog op zoek naar een idsniveau. it om 3 medewerk(st)ers die reken een dienst van 4 uur Ie ochtend op zowel week- als iet om 4 medewerk(st)ers die reken een dienst werken, ir in de ochtend en op raagt. erk(st)ers kan een dienst- rden met een flexibel karakter j%. n wij aan enthousiaste mede ding op het 2e deskundig- 5GO-VP of-AW, KV/JV of functiegroep 35 met een .763,- bruto per maand op e arbeidsvoorwaarden zijn Ziekenhuiswezen. unt u zich wenden tot de jers, tel. 01606-4648. nen twee weken na het ver- entie richten aan de dienst inisatievan Piusoord, burg. Door Hans Rube edjugorje, Bosnisch bedevaartsplaatsj e twintig kilometer van het bloederige strijdtoneel in Mostar. Reine plaats van vrede, recht in de katho lieke leer. Als de ruim honderddertig Neder landse pelgrims die hier rond de Mariaverschijningen zijn verza meld, zich na hun gebed voor de bekering van Nederland te ruste hebben begeven, vullen zich de spelonken achter de kerk. De duis tere bar 'Be Bop' ziet blauw van de rook. Tientallen Bosnisch-Kroati- sche militairen laten zich vollopen, zingen nationalistische liederen en heffen hun arm. Ze schreeuwen leuzen vol haat tegen buitenlan ders. Medjugorje, dorp vol extreme te genstellingen. Tientallen interna tionale humanitaire instanties be volken de leegstaande pensions en vakantiebungalows. Het Spaanse VN-bateljon verblijft er, de UNH- CR heeft een -groot pand aan de invalsweg, journalisten trekken vanuit Medjugorje naar Mostar. 's Nachts arriveren grote Oosten rijkse trucks met meel voor vluch telingen in en rond het dorp. Over dag sjouwt ook de bevolking van het dorp hulppakketten mee naar huis. Elke familie heeft zonen en vaders in het leger. Zij die in het buiten land werken, storten 300 Duitse marken per maand in de legerkas. Verhalen over de gruwelen van de oorlog zijn uit elke mond op te tekenen. Hier, in dit dorp, bidden Elly uit Brunssum, Mia uit Kaatsheuvel, Constant uit Den Bosch, Fietje uit Nijmegen en al die anderen die zich gedurende een week onder de hoede van pater Koopman s.s.s. hebben gesteld. Elke dag prevelen ze tientallen malen de Rozenkrans en Rozenhoedjes in de kerk waar Maria aan de zieners verschijnt. Ze beklimmen barrevoets de Kruis berg, vlak buiten het dorp, of de Podbrdo, de heuvel waar de Gospa - de Heilige Maagd Maria - voor het eerst is verschenen. Hun reis begon met een idee van anti-abortusactivist Koopman. De pater wilde, op de plaats waar Maria sinds juni 1981 aan kinderen van Medjugorje verschijnt, bidden om het morele verval van Neder land te keren. Theo van den Heu vel, uit het Brabantse Esch al vele malen aanwezig in Medjugorje, or ganiseerde de reis. Enkele adver tenties waren genoeg om een vlieg tuig van Croatian Air te vullen met pelgrims. Maria-aanbidders, door gewinterde bedevaartgangers die stuk voor stuk reeds Fatima, Lour- des en sommigen zelfs de meest exotische oorden in Zuid-Amerika bezochten. SSWt -T*.- Een dorp van tegenstellingen Als het vliegtuig op vrijdag de daling naar Split inzet, stijgt reli gieus gezang op. De hemelse ver voering duurt tot en met de busreis van drie uur naar Medjugorje. On derweg wordt gebeden voor de priesters en de bisschoppen in Ne derland, 'om hen moed en doorzet tingsvermogen te schenken'. Maar ook 'voor allen in Joegoslavië die zelf niet kunnen bidden.' Al op de mooie kustroute tussen Split en Dubrovnik dienen zich de eerste tekenen van de oorlog aan. Het land lijkt terug bij af, de tijd van het communistische regime. Opnieuw, zoals vijfentwintig jaar geleden, blokkeren aan de Dalma- tische kust politieposten de weg. Daar waar in de bergen Kroatië overgaat in Bosnië, zijn weer echte grenscontroles. Als de bussen daar op vrijdagavond arriveren, is het laat en koud. Ze mogen doorrijden. Slingerend daalt de weg naar de 'Oase van de Vrede'. Donker ligt Medjugorje aan de voeten van de pelgrims, een verlaten dorp zonder zichtbare vreugde. De volgende ochtend blijkt pas goed wat de oorlog ook hier heeft aangericht. Medjugorje mag dan 'Oase van de Vrede' heten, de ar moede heeft keihard toegeslagen. Vrijwel niemand heeft werk, de metaalindustrie in de regio waar de meeste mannen hun brood verdien-l den, met name in Mostar, ligt stil.' W-aanwezigheid langs een weg in Medjugorje. Het dorp staat vol half-afgebouw- de huizen. Sinds drie jaar geleden de oorlog in Bosnië begon ligt het werk stil. Het bedevaartsplaatsje ligt in een vallei van het Karstgebergte van het voormalige Bosnië Hercegovi- na. Centraal staat de kerk, rondom het plein zijn in de afgelopen jaren talloze winkeltjes verrezen. De van oorsprong arme boerenstreek waar men leefde van druiven en tabak steelt, bloeide op. Tegenwoordig zijn de meeste win kels gesloten. Mariabeelden blijven onverkocht. Eind jaren tachtig trok Medjugorje in topweken 200.000 pelgrims, nu is de middenstand blij met drie bussen Nederlanders. Oude vrouwtjes leuren langs de straat met hun gehaakte kleedjes. De plaatselijke economie is ver woest. Soms proberen mensen wat bij te verdienen door him pension te huur aan te bieden aan charita tieve organisaties. Drago Ostojic, eigenaar van een groot nieuw pen sion met 63 kamers, ging in zee met een particuliere Franse instantie. Het pakte fataal uit. In zijn pen sion werden zwangere vrouwen en hun kinderen opgevangen. Op zol der ontstond brand, de bovenste twee verdiepingen van het pand brandden uit. „En omdat dit Bosnië is, dekt de verzekering de schade niet. Ze innen wel mijn premie, 6500 mark per jaar, maar wijzen nu op de clausule waarin staat dat in tijden van oorlog niets hoeft worden uitbetaald." Drago en dorpsgenoot Nikolaj wij zen - in de week die volgt - de weg naar een vluchtelingenkamp in Ca piljina. Het stadje is een oude le gerplaats van de Bosnische krijgs macht. Voor de oorlog stonden hier enkele fabrieken. Capiljina is in middels 'gezuiverd'. De legerbasis is bezet door eenhe den van het Bosnisch Kroatische leger, de HVO. Het stadje biedt een macabere aanblik. Zeer selectief zijn huizen verwoest, daar waar de Kroatische vlag niet wappert, staat met dikke letters HVO op de gevels gekalkt. Capiljina is helemaal Kroatisch, de moslims zijn naar Mostar gedreven, de Serven liggen vijf kilometer buiten de stad. Op hun vlucht vernietigden zij alles: de brug, hotels, en complete dor pen. Op het Station Wagone Naselje van Capiljina leven vierhonderd gezin nen, voornamelijk vrouwen en kin deren, in drie oude treinstellen van de Duitse post. De wagons zijn met Engelse humanitaire hulp omge bouwd tot mini-huisjes. Kinderen spelen zo goed en kwaad als het kan tussen de treinen. In een van de vrachtwagons staat voor hen een tafeltennistafel. De leefwagons hebben water en een houtkachel. De mensen hebben het hier 'nog redelijk', zegt Fabjan Macolja uit- Cvravnik. Hij is kleermaker, door moslims uit zijn dorp verdreven, onder vrijgeleide van de Serviërs naar Capiljina gekomen. Hij heeft niets meer, geen werk, geen bezit tingen 'maar het is tenminste nog warm.' Twee cabines verder wonen drie vrouwen en twee mannen. Niet eens familie. Zij zijn uit midden- Bosnië gevlucht voor de Serviërs en werden door oorlogsbied geloodst door moslims. Voor de Nederlandse pelgrims staat vast dat de voorzienigheid en de liefde van Maria Medjugorje hebben beschermd tegen de ver schrikkingen van de oorlog. Devoot ondergaan ze de wonderen van 'Onze Lieve Vrouw, Koningin van de Vrede'. Vurig vertelt men een legendarisch verhaal uit het Begin van de oorlog. Hoe een Servische piloot de op-' dracht kreeg het dorp te bombar deren. Op onverklaarbare wijze dekte op die mooie heldere dag een dichte mist de vallei af. De missie van de piloot faalde. Hij werd geëxecuteerd. Op geen enkele wijze viel voor de piloot te bewijzen dat het die dag rond Medjugorje slecht weer was geweest. Rond de boodschappen van Maria verdiept zich het zuivere katho lieke geloof in Medjugorje. Vicka is een van de zes jongeren die in 1981 Maria op de berg achter haar huis zagen verschijnen. De nu ongeveer dertigjarige vrouw krijgt nog dage lijks boodschappen door. Voor haar woning spreekt ze de pelgrims toe. Ze vertelt hen dat Maria wil dat de mensen veel bidden, dat alleen op die manier geluk en de vrede kun nen worden bereikt. „Onze Lieve Vrouw is onder de mensen geko men opdat de mensen verzoend zullen worden. Met elkaar en met God. Als we ons leven dagelijks opdragen aan God en Hem in ons hart sluiten, lukt dat." Vicka straalt, de mensen zijn aan haar lippen gekluisterd. Na de bij- eenkomst legt de zieneres tiental len mensen de hand op. Ze neemt geschreven intenties aan, die zij 's avonds in de kerk aan zal bevelen bij Maria. Liefde en haat, oorlog en vrede. Door Medjugorje loopt een trans parant scherm. Aan de ene kant verkondigt de mens de liefdevolle boodschap van God, aan gene zijde belijdt men openlijk het aan fascis me grenzende nationalisme. Bij een bruiloft in het dorp gaat een auto met een wapperende Kroatische vlag voorop. De woord voerder van het Kroatische persbu reau dat buitenlandse journalisten in het plaatsje van oorlogsnieuws voorziet, hoopt dat binnenkort alle Serven worden platgebombar deerd. En Drago verklaart in rusti ge bewoordingen dat de oorlog in Bosnië slechts dan zal stoppen, als alle moslims bijeen zijn gedreven en op vrachtschuiten naar Afrika worden verscheept. „Want de islam is geen godsdienst voor Europa." 's Avonds bidden zij allen 'Wees gegroet Maria, vol van Genade'. Voor de Nederlandse pelgrims speelt de oorlog in Bosnië geen rol. Sommigen ontkennen de rol van de Kroaten, dat alle moslims en Ser viërs Medjugorje hebben verlaten wekt verbazing, maar over de re den wordt verder niet nagedacht. Medjugorje is 'rein' zegt Drago. De Nederlanders zijn hier louter voor hun geloof. Om samen te bid den, voor de vrede in de wereld en speciaal ook voor Nederland, tegen abortus en euthanasie. Zij zoeken Jezus in hun hart en hopen op de bekering van de mensheid. Voor velen, zoals een oudere man uit Australië, gaat een levenslange wens in vervulling. Met ontroering in hun ogen luiste ren de pelgrims naar zuster Ruth Maria, een bekeerde ziekenhuisla- borante. Ruth Maria is drie jaar geleden neergestreken in een cara vankampje aan de voet van de verschijningsberg, de Oase del Pa ce. Ze verruilde haar werk in het Academisch Ziekenhuis in Utrecht voor een bestaan van armoede en toewijding aan Maria. Voor de Nederlandse pelgrims speelt de oorlog geen rol. Sommi gen ontkennen de rol van de Kroaten, dat alle moslims en Ser viërs Medjugorje hebben verla ten, wekt verbazing, maar er wordt verder niet nagedacht. Ze zijn hier louter voor hun geloof. FOTO RUUD STROBBE Terwijl de sneeuw in dikke vlokken neerdwarrelt legt ze uit dat haar leven voller is dan ooit. Samen met de tien andere bewoners van de Oase bidt Ruth Maria acht uur per dag, voor de mensheid. Voor Theo van den Heuvel is deze bedevaart 'een groot succes'. In mei gaat hij met twee vliegtuigen vol pelgrims terug naar Bosnië. Tijdens een wandeling door het dorp passeert een Nederlandse VN- jeep. De militairen gaan hulp halen bij 'Span-bat', de Spaanse VN-mi- litairen. Een van de Nederlandse trucks is van een helling gegleden. Elders in het dorp wordt een nieu we vrachtwagen met achttien ton meel gelost. Italianen, Britten, Ie ren, Amerikanen, Fransen, Duit sers: iedereen helpt Bosnië. „Maar waarom komt er geen einde aan de oorlog?," vraagt pension houdster Jaclina wanhopig. Ze is getrouwd met een militair, ze heeft twee kinderen en is in de zevende maand van haar derde zwanger schap. „Dit is een oorlog van poli tici, zij willen hun naam groot in de geschiedenisboeken. Morgen' kust mijn man mij en mijn meisjes vaarwel, dan zie ik alleen nog maar zijn rug." Op het station van Capiljina leven vierhonderd gezinnen, voornamelijk vrouwen en kinderen, in drie oude treinstellen van de Duitse post. De wagons hebben water en een houtkachel.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 33