DE STEM -4 ^TERSCHAP IULSTER "Z? AMBACHT 2r.vr ING WEGEN ALS VAN OPDOOI Terwijl thuis in de kou negentienhonderd werknemers wachten op ontslag, werken tienduizend kilometer verderop de Fokker-verkopers in de klamme hitte zich zweetdruppels op het voorhoofd. Alleen met goede verkopen kan Fokker overleven. De luchtvaartindustrie werpt zich deze week op Zuidoost-Azië tijdens de show Asian Aerospace in Singapore. Want terwijl de wereld kwakkelt, groeit Azië als nooit tevoren. Het aandeel reizigers zal stijgen van een kwart nu naar dik veertig procent in 2010. Eén probleem: iedereen wil er tegelijk van profiteren. Ook de Aziaten zelf. 'Tegenwoordig moet je een vliegtuig twee keer verkopen' De strijd van Peter Leemans Macedonië, twistappel De extremen van Medjugorje 'Bij een verkoop versieren we nu ook het hele kantoor' 694 Provincie Zeeland [/an Zeeland maken, met verwijzing artikelen 4 en 6 van de Water- It bij de directie Milieu en Water- Id 1 te Middelburg (kamer 108), Irschap Noord- en Zuid-Beveland Ie gemeente Reimerswaal vanaf 128 maart 1994 voor een ieder i Provinciale Staten van Noord- k vaststelling van het Reglement ble) Hoogheemraadschap West- Provinciale Staten van Noord- tt vaststelling van het Reglement ,ale) waterschap Het Schelde- 1 het resultaat van een reorga- bhappen in de provincie Noord- ng van de waterschapsreglemente apswet. Irden in de gelegenheid gesteld van lis te nemen en hun eventuele bfr [uiterli|k 29 maart 1994 schriftelijk bij Gedeputeerde Staten van bi, 4330 LA Middelburg. vwüi»2!l!l2 iur van het waterschap Huls- bekend, dat als gevolg van met ingang van 25 februari n in beheer en onderhoud bij lelijk zijn afgesloten voor voer- ruk van meer dan 1.2 ton. iet berijden van de gesloten oertuigen kunnen onder voor- erkregen. Voor het verkrijgen dient men contact op te ne ig wegen van het waterschap, it, tel. 01140-13553. 1994. uur van het waterschap Huls- Collot, d'Escury, dijkgraaf, da van Ekenstein, secretaris. Weekend ZATERDAG 26 FEBRUARI 1994 DEEL Door Willem Reijn Luchtgevecht boven Singapore Bij sommigen is het paarlen voor de zwij nen werpen om te pra ten over het gangpad dat zo breed als bij een 747-jet, over de com fortabele stoelen, het lage geluids niveau en de zuinige motoren. „Dat zie je al aan boord, toch. Wat, service? De enige vraag is: leef ik morgen nog?" Mei Kroon is topverkoper of, zoals zijn kaartje zegt, 'vice president marketing' van Fokker. Het jasje is uit, de airconditioning aan en het gesprek stokt soms als de Roeme nen met een nieuw trainingsge- vechtstoestel over de monding van de haven van Serangoon scheren. De budgetten zijn ingekrompen, maar Fokker wil nadrukkelijk aan wezig zijn op de vliegtuigshow van Singapore. Op het platform staat de Fokker 50 met op de staart het logo van Fokker 75 jaar, een jubi leum dat gezien de omstandighe den eerder herdacht dan gevierd zal worden. Op de flank prijkt het huislogo van Fokker. Aan het logo is*in kleine letters toegevoegd 'A member of Deutsche Aerospace'. De perska mer van Fokker is ook niet in het eigen chalet, maar bij de Duitsers. En de stand op de beurs grenst aan die van Dasa. Wie op zoek gaat naar Fokker in de tot beurs omge bouwde hangar op de luchthaven Changi, kan maar het best op de Duitse vlag boven het gangpad koersen. Dan raakt hij vanzelf in de Fokker-stand verzeild. De luchtvaartshow van Singapore is naast Le Bourget in Frankrijk de belangrijkste van de wereld. De negenhonderd exposerende fabri kanten, een record voor Asean Ae rospace, komen af op de bezoekers. „Farnborourgh in Engeland heb ben we laten vallen," zegt Kroon. „Daar kwam het middle-manage ment. Maar hier in Singapore komt echt de top. En dat zijn de beslis sers: de leden van de Raden van Bestuur". En dus moet ook de eigen top even opdraven. De tijdelijke eerste man van Fokker, Reiner van Duinen, komt ondanks de diepsnijdende re organisatie in Nederland voor een dag over. Hij moet er twee reisda gen voor investeren. In een paar uur wordt Van Duinen van de ene klant naar de andere relatie ge sleept. „Je eerste man moet er zijn - al is het maar voor even. Het kan net dat duwtje geven". Fokker onderhoudt een langdurige relatie met Azië. Van alle geprodu ceerde Fokkers is veertig procent in deze regio verkocht. Van de oude generatie F27 en F28 vliegen er in het gebied 375 toestellen rond. De huidige Fokkers 50, 70 en 100 heb ben met 110 stuks Zuidoost-Azië en de Pacific een marktaandeel van vijftig procent in hun segmenten veroverd. Bovendien ligt de toekomst nog te wachten. „Azië heeft Europa vervangen als de grootste luchtvaartmarkt buiten de Verenigde Staten," zegt Richard Albrecht, vice-president van Boeing. De regio bestelde de laatste vijf jaar voor honderd miljard gul den aan vliegtuigen bij Boeing. „Tot 2010 zal deze regio goed zijn voor dertig procent van alle bestel lingen." De totale markt is volgens hem 12.000 verkeersvliegtuigen groot. Fokker rekent op een groei van het luchtverkeer in dit gebied van acht procent. Voor de komende tien jaar biedt het Aziatisch-Pacifie-gebied een markt van 1250 toestellen in de klasse van de Fokker 50 en 1450 voor de Fokker 70/100. „En wij willen ons marktaandeel handha ven," zegt waarnemend hoofd com municatie Leo Steijn beslist. Dat is een fraaie doelstelling. De huidige Raad van Bestuur heeft de produktie teruggebracht tot veertig toestellen, omdat hij dat een realis tisch aantal acht voor 1994. en 1995. Bij het handhaven van het huidige marktaandeel zou alleen Azië al goed zijn voor gemiddeld 80 toestellen per jaar in het komende decennium. Zo mooi is het leven dan ook niet. •Met argusogen volgen de Fokker mensen het nieuws van de concur rentie. De Canadese fabrikant Bombardier heeft een regionaal straalvliegtuig met vijftig stoelen, waarvan er tijdens de show zes naar Lauda Air in Oostenrijk gin gen. En het bedrijf wil dat vlieg- tuig verlengen, zodat er zeventig stoelen in kunnen. Dan is het een regelrechte concurrent voor de Fokker 70, de kleinere broer van de Fokker 100 die in deze klasse nu het alleenrecht geniet. MoDonnel Douglas weet zich nage noeg in elke vloot van de toonaan gevende luchtvaartmaatschappijen opgenomen met de DC10, maar ook met kleinere toestellen uit de DC9- range. De DC9 met honderd stoelen is op heel wat plaatsen aan vervan ging toe. Fokker dient zich dan aan met een alternatief: de Fokker 100. Dat is een doorn in het oog van McDonnel Douglas, dat net is opgestaan uit een ziekbed, zo zwaar dat topman John McDonnell tot twee maal toe de verzamelde pers verzekert: „We leven, we zijn kerngezond en we zijn van plan hier nog een hele poos te blijven". Met de MD-95-30 ligt een recht-, streekse concurrent van het Neder landse paradepaardje Fokker 100 op de tekentafel. De tent staat aan het einde van de startbaan, waar door opstijgende concurrentie de optimistische voorbeschouwing overstemt. In de tussenliggende mi nuten test een Aziatische buurman de geluidsinstallatie. Met recht een overstaanbaar goede show voor Fokker-marketeer Mei Kroon, die achter in de tent heeft proberen te ontdekken of de concurrent een eerste klant heeft weten te vinden. „Neen, die hebben we nog niet," bevestigt McDonnel-president Bob Hood na afloop, tegenover deze verslaggever, een schuin oog ge richt op de Nederlandse badge die toegang verschaft tot het chalet van Fokker. „We rekenen erop eind dit jaar het toestel met een klant te kunnen lanceren." De MD-95-30 wordt dé concurrent van de Fokker 100? „Jazeker," zegt Hood. Dus u kunt met dit toestel de klanten van Fokker aftroggelen? „Hoho," werpt Hood tegen. „Het zijn ónze klanten. Fokker probeert bij onze klanten binnen te komen als die hun DC9 willen vervangen. Wij willen alleen maar onze eigen klanten behouden." zuidoost-Azië mag een mooie markt zijn voor de westerse fabri kanten, de Aziaten eisen ook hun aandeel op. De Chinezen willen wel grote aantallen kopen, als de leve rancier dan een eindlijn voor de assemblage in China neer wil zet ten. Indonesië heeft een geheel eigen industrie opgezet, omdat Fokker weigerde de Fokker 50 in Indonesië te produceren. Het stuklopen van die besprekingen, heeft de Indone siërs gekwetst. En ze willen terug slaan. Hun stand staat in het teken ZIE WEEKEND 2 ZIE WEEKEND 3 ZIE WEEKEND 4 Me! Kroon, 'vice president marketing' van Fokker bij een Fokker 50 in Singapore: „Vliegtuigen verkopen is teamwerk en relatie-management is daarbij het cruciale woord.foto de stem Schoonmaaksters rusten uit in de schaduw van een Fokker 50 vleugel op de Asian Aerospace in Singapore. foto afp van het nieuwe toestel de N250-100, een regelrecht concur rent van de Fokker 50. Om de eigen markt te beschermen heeft Indone sië de grenzen voor de buitenlandse concurrentie gesloten. En qua concurrentie telt er maar één voor de Indonesiërs: Fokker. Eerst de Fokker 50, want in het land vliegen vele tientallen Fok kers 27 rond die normaliter groten deels door Fokkers 50 zouden wor den vervangen. Tijdens de show kondigt IPTN meteen aan dat eind jaren negentig een jet met honderd stoelen aan het firnament zal ver schijnen. „Tegenover de Fokker 100," laten de Indonesiërs enig misverstand over hun vijandbeeld achterwege. IPTN (Industri Pesawat Terbang Nusantara) maakt overigens wel reclame met Fokker: het bedrijf is toeleverancier van de Nederlan ders, zoals het ook voor anderen, waaronder Boeing, produceert. Die toelevering is voor de Indonesiërs een bewijs van hun competentie. „De vliegtuigbouw heeft voor In donesië een brede betekenis," zegt IPTN-verkoopleider Mubangun Dsoko Sudjono. „Onze regering ziet de vliegtuigbouw als een speerpunt-sector. Het is een high tech-industrie. Als deze sector slaagt, zal dat uitstraling hebben op andere delen van de economie." De minister van technologie is daarom overgevlogen om het be lang van IPTN te onderstrepen. Boeing is binnengehaald om het bedrijf op te zetten met adviezen over het ontwerp, de produktie en het management. Het aantal orders is vooralsnog bescheiden. Dochter Sempati van de nationale luchtvaartmaatschap pij Garuda heeft een vaste order voor zes toestellen geplaatst. Op last van de regering, denkt men bij Fokker. Het bedrijf heeft ook tien opties genomen. Daarnaast schermt Sudjono met intentieverklaringen van Sempati, van Bouraq, een andere Indonesi sche regionale luchtvaartmaat schappij, en van de Europese lease maatschappij FFV. Totaal zouden zij honderdvijftig toestellen willen afnemen. Maar meer dan een ge baar van vriendschap zijn die brie ven niet. „Eerst moet het toestel daadwerkelijk vliegen," zegt Sud jono. Waarom de klant voor het IPTN- vliegtuig zou kiezen? „Wij zullen zorgen dat onze prijs in elk geval tien procent lager ligt dan de Fokker 50. Wij komen op 13 miljoen dollar," zegt Sudjono. „En wij worden gesteund door de rege ring. Dat is belangrijk, want als wij bijvoorbeeld aan Maleisië willen verkopen, kunnen wij dankzij de overheid compensatie-orders bie den". Vroeger was verkopen nog een overzichtelijk vak. Er was een toe stel en een prijs die partijen af maakten. Verder nog wat afspra ken over de opleiding van het per soneel, de service achteraf, de re serveonderdelen en training van onderhoudspersoneel. De deal was rond. Omdat luchtvaartmaatschappijen in vele landen eigendom zijn van de staat, luchtvaart in het alge meen al een bijzondere belangstel ling geniet en politieke luchtvaart dus dubbel zo interessant is, moes ten van lieverlee allerlei zaken worden toegevoegd aan het een voudige contract van 1 Fokker 50 raison van 15 miljoen dollar en 1 Fokker 100 voor 33 miljoen dollar. Afgezien nog van de kortingen die de klant kan bedingen in een tijd van overcapaciteit. Kopen is dubbel zo moeilijk gewor den. „Tegenwoordig gaat niet alleen de kurk van de fles, maar versieren we bovendien het kantoor van de ploeg die een order weet te boe ken," zegt Mei Kroon. „En het gaat niet om het aantal vliegtuigen. Als je na jaren van contacten onder houden, felle concurrentie met de Amerikanen en een hoop onzeker heid het contract voor de levering van één toestel aan Swaziland rondkrijgt, geeft dat net zoveel vol doening als een order voor vijf vliegtuigen." Kroon haalde voor Fokker de me- ga-order voor 28 Fokkers 50 bin nen bij de Duitse Lufthansa Cityli ne. Maar er bestaat niet zoiets als de eenzame handelsreiziger. Vlieg tuigen verkopen, zegt Kroon, is teamwerk. „En relatie-manage ment is daarbij het cruciale woord." Het team staat onder leiding van een salesmanager. De eerste scha kel is de accountant development. De marketingman die hiermee be last is, gaat na waar de potentiële klanten zitten. Hij weet hoe oud de vliegtuigen van de potentiële klan ten zijn, hoe de passagiersaantallen zich op routes ontwikkelen, welk beleid de luchtvaartmaatschappij voert en hoe de specifieke mark tomstandigheden zijn. En dus welk toestel deze maatschappij nodig heeft. „Je komt dan makkelijk in contact met zo'n klant," zegt Kroon. „Dat is het voordeel van de luchtvaart wereld: iedereen is er toch gek van en praat er graag over. Je komt dus vlot binnen". De technisch-marke- teer gaat praten, luisteren naar de wensen van de klant en formuleert een voorstel. Het stokje gaat over naar de con tract-onderhandelaar. Dan blijkt gewoonlijk dat de klant niet alleen het vliegtuig in het contract wil, maar ook alles over reserve-onder delen en trainingen. De product- support-manager mag opdraven. ,,Je moet goed luisteren, geïnteres seerd zijn in de klant. Zit je lange tijd met een klant te praten over de prijs. Maar dan blijkt dat die hem eigenlijk niet interesseert. Maar wil hij eigenlijk meer landingsrech ten," vertelt Kroon uit de praktijk. „Daarom is het een goede zaak dat minister Andriessen ons onder steunt. We hebben over die man echt geen klagen". Dan is er het probleem van de corruptie. Op dat onderwerp ligt een taboe. „Je weet wel dat. als er op een gegeven moment een hele boel mensen op je afkomen, de order wel door zal gaan en dat iedereen nog een graantje wil mee pikken," zegt Kroon. Bij echte corruptie zal de ontvan ger trouwens nooit rechtsteeks naar voren treden. Aan tafel vraagt de klant niet even tien procent op een Zwitserse bankrekening. „Soms kun je het probleem oplos sen door zo iemand als agent aan te stellen," zegt Kroon. Daarmee is de transactie in elk geval op papier gedekt. En uiteindelijk blijkt de klant heel graag het toestel te willen kopen, maar helaas niet de benodigde fi nanciële middelen in kas te heb ben. Dan moet een financiële con structie worden gevonden. Omdat luchtvaartmaatschap pijen steeds vaker bij de bank ook al hun kredietli miet hebben bereikt, moe ten leaseconstructies de verkoop redden. Fokker mag dan zelf deels voorschieten, want een aanbetaling waaruit het onderhanden werk wordt betaald, is er niet meer bij. Zeventig procent betaalt niet meer aan en dat kost Fokker een miljard aan voorfinanciering, klaagde fi nancieel topman Hendriksen on langs. VERVOLG OP PAGINA - E3

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 29