tart! DE STEM Olympic Aid rode draad Heksenjacht IOC op sluikreclame ELDE Van Dorst Chrysler Ard Schenk blijft geboren optimist H Bosnische blinde tiener Sead Bekric middelpunt sluitingsceremonie Spelen ENE COLTOF ibOS KWALITEIT LEASEN?, CHRYSLER LEASEN B t^een goud voor Nederlandse ploeg bij Winterspelen lers: Speelhuislaan 156 - Breda - Tel. 076-715511 I Sport ZATERDAG 26 FEBRUARI 1994 DEEL Van onze verslaggever Rob van Deursen Hamar - Chef de mission na mens Nederland tijdens de 17e Olympische Winterspe len, Ard Schenk blijft een geboren optimist. „Een nieu we dag, nieuwe kansen," lijkt hij te zeggeji nu morgen in Lillehammer het mega-eve- nement wordt afgesloten. En het vervolg over vier jaar in het Japanse Nagano plaats vindt. Dat Oranje het zonder goud moet doen - de oogst bedroeg immers slechts een zilveren en drie bronzen me dailles - stoort Schenk niet eens zo erg. Ard Schenk (midden): „De eerste zondag, de vijf kilometer voor de mannen, deed ons de das om." fotoanp „We hadden de pech dat we ene meneer Johann-Olav Koss bij het schaatsen tegenkwamen. Hij stond er op het juiste moment. Die kerel bleek uniek," zo neemt de Noordhollander afstand. Schenk bekent dat hij wel even drie maal behoorlijk moest slik ken bij de goldrush van de 25-jarige Noor. „Natuurlijk ben ik sterk betrokken bij wat de Nederlanders presteren. Die Koss betekende voor mij per soonlijk een behoorlijke tegen valler. Ik rekende tevoren op minstens een keer goud voor ons. Van wie? Falko Zandstra schatte ik op het hoogste niveau in." Volgens Schenk faalde de Ne derlandse afvaardiging in Ha- mar en Lillehammer (bobbers én free-style-ski) niet. „De eerste zondag, de vijf kilometer voor de mannen deed ons de das om. Koss en Störelid gaven ons toen een fikse afstraffing en dat heeft in de gehele ploeg doorgewerkt. Die klap zijn we nooit meer te boven gekomen. Treuren zal Schenk er niet al te lang om. „Olympische Spelen zijn een raar iets. Mij zijn de WK's en de EK's, die ik won me altijd even lief geweest als de drie gouden plakken in Sap- poro'72. Die instelling heb ik nog. Ik vind het winnen van een grote meerkamp over de vier traditionele afstanden een grote re prestatie dan het winnen van één onderdeel. Ik kijk liever twee dagen naar een WK dan een dag naar een Olympische afstand. Ik mis dan wat, maar zo zitten wij Nederlanders nu een maal in elkaar." De enige Oranje-klant in Noor wegen, die Schenk echt tegen viel, was short-tracker Erik Duyvelshof. „Die vertoefde niet hier, maar thuis met zijn ge dachten. Op deze manier had hij moeten bedanken voor zijn Olympische selectie. Hij reed veel te laks, te afwachtend. Tij dens zijn heat op de duizend meter bleef hij maar steeds twee meter achter zijn tegenstanders hangen. Ik had toch van hem mogen verwachten dat hij mini maal een keer zou aanvallen. Dat-ie z'n ellebogen er tussen gesmeten had. Hij bracht geen enkele motivatie in. Dat stoorde me enorm. Zo sloom." De 17e Winterspelen als geheel beschrijft Schenk als meer dan geslaagd. „Veel beter dan Al- bertville twee jaar terug. Het waren echte Winterspelen, met de nadruk op winter. De organi satie had ook nog eens het weer mee. Vanaf de openingsceremo nie scheen de zon. Ik heb me alleen soms gestoord aan het felle chauvinisme van het Noorse publiek. Zodra een Nederlander boven het schema van Koss doorkwam, begon het juichen. Heel anders dan in Thialf Hee renveen. En die sentimenten rond zo'n gouden plak van de Amerikaan Dan Jansen spreken me ook niet aan. Een ereronde met z'n dochtertje op z'n arm, nee, dat hoeft van mij beslist niet... Dan ga ik zo snel mogelijk het stadion uit." hting van de officiële kunt u nii reeds een r een vrijblijvend bezoek in het weekend van invullen voor toezending n ook. bellen, ook op zaterdag tot 16.00 uur. van de eerste keus Funderingstechnieken initiatief genomen tot dit HEER B eve projekten langs de cente smaakmakers zijn IJmuiden (grootste en ichthaven in wording), H Helder (opvallende Dn en boven het water a het Bolduc Port Poseidon, Den Helder Lillehammer - De Bosni sche, aan beide ogen blin- tiener Sead Bekric wordt morgenavond tij dens de sluitingsceremonie van de 17e Olympische Winterspelen in Lilleham mer het middelpunt tussen publiek. Zodra tegen eind van het sobere leest de Olympische vlam looft, ontsteekt Sead Bekric zijn zaklantaarn en direct na hem de overige toeschouwers. Het van Sedric moet het symbool worden van het motto van dit af te sluiten -evenement: 'Denk aan Sarajevo'. len Amerikaans bedrijf stelde Ie lampjes beschikbaar. En iracht Sead Bekric van de Vere- Staten over naar Lille- lammer. De jongen kreeg we- ïldwijd bekendheid door een Ito op de cover van het gere nommeerde weekblad News week, waarop hij te zien valt met waar bebloed verband voor zijn igen, die tijdens een Servische aval op een schoolplein in Screbenica door granaatsplin- ta geraakt werden. Bekric in het ziekenhuis van Tu la eerste hulp, maar daar kon en de doktoren door gebrek aan tedicijnen en verband weinig voor hem doen. 'ia de zakenman Tony Maglica am Sead Brekric uiteindelijk 'oor behandeling in Californië jterecht, waar de doktoren van Jules Stein Oog Instituut er eet in slaagden het licht in zijn gen te redden, maar er wel voor wgden dat hij lichamelijk ver- Ier honderd procent herstelde. Harald Ogaard is de fust van Sead Brekic naar de 'taitingsceremonie en diens voorname rol daarbij hét voor beeld van hoe in Noorwegen ge dacht wordt over het verlenen van hulp. Hoe de 4.3 miljoen Noren daar aandacht voor vra gen. En dan speciaal het Olym pic Aid-programma, dat als een rode draad door de 17e Olympi sche Winterspelen liep. Het uit stapje tijdens de Spelen van IOC-voorzitter Antonio Sama ranch naar Sarajevo wordt in Noorwegen gezien als een goed kope publiciteitsstunt. „Wij zijn niet vergeten dat de sluitingsce remonie van morgen slechts tien jaar geleden in Sarajevo bij de 14e Winterspelen plaatsvond. Dat Samaranch daar ook, zoals hij morgen in Lillehammer meer dan waarschijnlijk zal doen, op riep tot vrede op deze wereld. En dat de mensheid daarin faalde," zegt Ogaard met nadruk. Loze woorden Loze woorden noemt hij Sama- ranchs oproep tot wereldvrede. Woorden om de woorden zelf, niet om de inhoud. Svein Tornas en Nita Kapoor zijn het daar volmondig mee eens. Die twee vormen de drijvende kracht ach ter 'Olympic Aid, action for glo bal Solidarity'. De eerste voor zitter, de tweede fanatiek PR- vrouwe. Kapoor: „Om onze goe de zaak niet te schaden, houden we ons wat commentaar op Sa maranch en zijn mensen betreft op de achtergrond. Het zou niet verstandig zijn om in de IOC-vij- ver stenen te gaan gooien. Ik weeg mijn uitspraken heel be hoedzaam af. Daarom zwijg ik liever over Samaranch. Kan ik ook geen vergissingen begaan." Voor Olympic Aid, dat in Saraje vo, Afghanistan, Eritrea, Beiroet en Guatamala ontwikkelings projecten steunt, werd de afgelo pen tijd tijdens de Spelen zo'n 25 miljoen Amerikaanse dollars (46 miljoen gulden) bijeen gebracht. Geld, dat vooral vrij kwam toen schaatser Johann-Olav Koss na diens overwinning op de 1500 meter zijn bonus van 250.000 Noorse kronen spontaan be schikbaar stelde. „Koss is het, die ons de benodigde publiciteit gaf. Niet Samaranch," zegt Svein Tornas in zijn kantoor in het hoofdperscentrum van Lille hammer fel. „We zijn Koss on eindig dankbaar. Hij zorgde voor de goodwill, die we zelf nooit en te nimmer hadden kunnen af dwingen." Tornas geldt als de luis in de pels van de Noorse, Olympische organisatie, ook wel met LOOC aangeduid. Bij de ex-leraar en ontwikkelingswerker uit Oslo ging een licht op tijdens de Zo merspelen van Barcelona'92. „Ik zag steeds twee dingen. Een fel gevecht om goud plus een vrese lijke commerciële entourage. Ik vroeg me af of dit nu alles was wat de Olympische beweging de wereld te bieden had. 'Barce lona' bezorgde me een vieze smaak in mijn mond." Handvest Kordaat stapte Tornas de biblio theek van Oslo binnen en vroeg naar het Olympisch Handvest. Onder punt zes van de statuten trof hij aan waar hij naar zocht. „Daar stond dat de Olympische beweging zichzelf opdroeg om te ijveren voor vrede, solidariteit en rechtvaardigheid. Ik zei di rect tot mezelf: 'Goh, daar komt dus niets van terecht. Nu heb ik De cover van Newsweek, met daarop de zwaar gewonde Sead Bekric. iets in handen waarmee ik de mensen van Lillehammer om de oren kan slaan." In het Olympische stadje aan het noordelijk eind van het Mjösa- meer kregen Tornas en Kapoor steun uit een onverwachte hoek. Line Urke, PR-functionaris van LOOC, trok het idee van het tweetal naar zich toe. „Zij stelde voor om een solidariteits-actie voor Sarajevo te starten. En toen waren we binnen en eerlijk ge zegd zijn we nooit meer wegge gaan," herinnert Tornas zich la chend. Tussen augustus '92 en maart '93 reisde hij vele malen van Oslo naar Lillehammer en terug. „Om de commerciële deu ren open te rammen. Dat kostte moeite, maar het lukte. We had den op een dag zelfs een eigen kantoor." Olympic Aid ging hartstochtelijk aan de arbeid. Koss trok zich het lot van de kinderen in Iritrea aan, de Noorse schaatslegende Hjalmar 'Hjallis' Andersen ver bond zijn naam aan een actie in Afghanistan en de langlaufer Vegard Ulvang trok met een konvooi van het Rode Kruis per- foto de stem/johan van guftp- soonlijk naar Sarajevo. En adop teerde daar het Kosevo-zieken- huis. Het motto 'En utstrekt hand' (Een uitgestrekte hand) deed op gang in Noorwegen. Met als voorlopig hoogtepunt de 17e Olympische Winterspelen. Tor nas: „We bouwen onze organisa tie wereldwijd uit. We geven de fakkel door aan Atlanta'96 en Nagano'98.- De volgende Zomer en Winterspelen. De Spelen zul len altijd blijven draaien om goud en geld. Veel geld. Wij proberen een brug te slaan naar de brandhaarden op deze we reld. De sportwereld moet maat- schappijbewust worden. En snel ook. Olympic Aid staat in feite nog aan het begin." Morgenavond zijn de 17e Olym pische Winterspelen van Lille hammer alweer geschiedenis. Het zouden de groene Winter spelen worden, die van het mi lieu. De Noren zullen wat dat betreft tevreden kunnen zijn. Al komt de rekening misschien la ter. De E6 van Oslo naar Trond- heim voert'langs Hamar en Lil lehammer. Normaal zijn de be sneeuwde randen van die door gaande route maagdelijk blank, omdat de Noorse overheid wei gert pekel te strooien tegen de gladheid en er de voorkeur aan geeft de automobilisten hun snelheid aan de omstandigheden te laten aanpassen. Na veertien dagen Spelen ogen de sneeuw- randen echter grauw en grijs, bijna zwart. Het vele busverkeer heeft zijn smerige tol geëist. Zodra de sneeuw voor de lentezon moet wijken, zullen de resten van de diesel-uitlaatgassen toch onver- biddellijk in het milieu terecht komen. Een prijs, die betaald zal móeten worden. Al valt dat in het niet bij het bestek van maïs, de borden van aardappelschil len. Prachtige vindingen, die zonder problemen terug aan de 'natuur' in de vorm van veevoe der gegeven konden worden. Toch blijkt Sigmund Haugsja, directeur Milieuzaken van LOOC, niet tevreden met de af loop. „We zijn er in geslaagd de Spelen iets minder schadelijk voor het milieu te maken. De groene doelstelling bleek on haalbaar. De luchtvervuiling is in twee weken tijd meer dan verdubbeld, een veeg teken. Het beste wat deze Spelen ons Noren opleverde, is eigenlijk Olympic Aid. Daarmee konden we ons hart aan de wereld tonen." De naakte waarheid, maar alles bij elkaar maakten de Noren er de groene, vriendelijk Winter spelen van. Morgenavond klinkt op z'n Noors: 'Farwel Lilleham mer, welkommen Nagano', waar dus in 1998 de 18e Winterspelen uit de historie van het Interna tionale Olympisch Comité gesi tueerd zijn. Luider zullen de miljarden TV-kijkers echter met de neus op de feiten gedrukt worden door 'Remember Saraje vo'. En dat zijn beslist geen loze kreten. emmg, underingstechnieken met moeilijkheidsgraad, oncertgebouw, het rum in Rotterdam en het DOgste kantoorgebouw jn recentelijk lehammer - Je kunt dezer in Noorwegen nog >een pak melk openmaken of r blik valt op het Olympi- ffle logo op de verpakking. Miten voor de zeventiende Winterspelen kan niet meer, Win Noorwegen tenminste, je moet twee weken geen ;elk drinken, geen druppel "ie tanken en het openbaar JJht'oer mijden. Kortom, al- ïeen eenzame opsluiting wil itsschien nog helpen. fie' bedrijf tast diep in de r™e' om te profiteren van de Positieve uitstraling van de p'ympische Spelen. Op slinkse F1® Proberen ze een graantje ee te pikken. Ze doen zich voor s sponsors van de Spelen, ter- 1 '1' ze geen cent afdragen aan «reus van Juan Antonio Sa- faranch, Oeinzieiig vindt Richard Swirl ma*keting-directeur van L ';,C' dat. Hij verafschuwt I Al. ?erSe'tjke koopmansgeest. |L~et miJn bedrijf zou zijn, t ime schamen om geïdenti- I te worden met dergelijk ïp.iL ai,r gedrag, of ik nu aan- r «ouder, directeur of werkne- IOC-voorzitter Juan Antonio Samaranch mer zou zijn. Dat soort bedrijven zijn uit op een gratis ritje. Het is oneerlijk, niet ethisch en niet goed te praten." Pound is voor zitter van de IOC-commissie die tot taak heeft nieuwe bronnen van inkomsten aan te boren. In Nederland noemen we het sluikreclame, Amerikanen pra ten over 'ambush marketing', marketing vanuit een hinder laag. Een notoire ambush-mar- keter is American Express. Op alle mogelijke manieren heeft de foto anf> creditcard-gigant geprobeerd om de officiële status van concur rent Visa als Olympische sponsor te ondergraven. In 1986 gaf American Express in Azië een collectie munten uit onder de naam Olympisch Erfgoed-me dailles, zogenaamd bedoeld om het internationale Olympische erfgoed-comité te steunen. In Zwitserland bleek inderdaad een bedrijf gevestigd te zijn onder die naam, maar dat had absoluut niets van doen met de Olympi sche beweging. Het IOC hoefde maar met gerechterlijke stappen te dreigen of binnen twee uur had American Express zijn ad vertentiecampagne voor de Olympische muntstukken stilge zet. Twee jaar later bedachten sluwe marketingmensen voor Ameri can Express een nieuwe truc. Tijdens de Zomerspelen van Se oul gebruikte de onderneming in advertenties een foto van de openingsceremonie in het Olym pisch stadion. Het betrof hier niet de opening van de Olympi sche Spelen, want daarmee zou American Express in overtreding zijn, maar van de Aziatische Spelen in hetzelfde stadion. Doodsteek Volgens IOC-marketingdirecteur Michael Payne is 'ambush mar keting' geen spelletje. „Het is een doodserieuze zaak. Het kan de doodsteek betekenen voor de sponsoring. Als we niets onder nemen tegen die parasieten, zal onze belangrijkste bron van in komsten ondermijnd worden. Sportorganisaties moeten leren hun rechten en de exclusiviteit van hun sponsors te beschermen, in hun eigen belang." Het Internationaal Olympisch Comité heeft acht zogeheten Top-sponsors gestrikt a raison van 40 miljoen dollar (ongeveer tachtig miljoen gulden) per stuk voor een periode van vier jaar. De commerciële activiteiten van de acht bijten elkaar niet. Het lijkt een hoge prijs voor een beetje exclusiviteit. Ze krijgen er ook een hoop aanzien voor terug, beweert het IOC. Volgens een recente opinie-peiling be schouwt meer dan vijftig procent van de ondervraagden Olympi sche sponsors als industrielei ders en als toegewijde, sociaal verantwoordelijke en vernieu wende bedrijven. Een gezonde dosis achterdocht bij deze on derzoeksresultaten is op zijn plaats, want ze zijn afkomstig van het eigen reclame-bureau van het IOC. Met vereende krachten vechten Samaranch en de zijnen tegen de sluikreclame. Ook de nationale Olympische comité's wordt ge vraagd attent te zijn op overtre ders in eigen land. Het NOC van Australië belegde vier jaar gele den zelfs een persconferentie om publiekelijk een onderneming zwart te maken die in adverten ties ten onrechte de suggestie wekte verbonden te zijn met de Olympische ploeg van Australië. Het Australisch Olympisch Co mité maakte bekend daarvan veel hinder te hebben ondervon den bij het zoeken van geld schieters. Het nieuws haalde de voorpagi na's in Australië. Het betreffen de bedrijf zag de verkoopcijfers schrikbarend teruglopen. Het herstel zette zich pas vier jaar later in, toen hetzelfde bedrijf een van de belangrijkste (offi ciële) sponsors was van de Au stralische selectie voor de Spelen van Barcelona. De TOP-sponsors van het IOC mogen dan wel exclusiviteit be dongen hebben, in de Olympi sche stadions worden ook zij aan banden gelegd. Reclame-uitin gen zijn nog altijd taboe in de arena's in Lillehammer. In de heksenjacht op sluikreclame gaat het IOC zelfs zo ver dat Arjan Schreuder dreigde gedis kwalificeerd te worden voor de 1000 meter als hij de naam van bondssponsor Aegon op de muts van zijn schaatspak niet af zou plakken. Schreuder stond al klaar voor de start toen de be treffende fax vanuit een contro le-post van het IOC in Lilleham mer binnenkwam. Kennelijk was het de IOC-spion- nen ontgaan dat de Nederlandse schaatsers de voorgaande vier afstanden nog ongestraft recla me hadden kunnen maken voor de verzekeringsmaatschappij uit Den Haag. „Dat was even een vervelend moment," vindt Olaf Dobloug, die tijdens de Winter spelen de hoogste baas is in het Vikingschip van Hamar. „Bij el ke loting hebben we de coaches gewezen op de reclame-regels. Die zijn hen bekend. Alleen de naam van de fabrikant van de kleding mag zichtbaar zijn. Als wij ze daar op gewezen hebben, dragen trainers en schaatsers zelf de verantwoordelijkheid. Ik ben geen politie-agent. Ik ben er wel verantwoordelijk voor dat de toeschouwers geen ongeoor loofde uitingen van reclame het stadion binnensmokkelen. In dat opzicht heb ik wel een politie taak," aldus Dobloug. Spandoeken Sigurd Vik is er speciaal voor ingehuurd om erop toe te zien dat het Viking-schip twee weken reclame-vrij blijft. „Er hebben zich wat kleine probleempjes voorgedaan, vooral met Neder landse sporters. We hebben wat spandoeken afgenomen met re clame-teksten of logo's erop. Na afloop konden ze die weer terug krijgen. Hier en daar hebben we ook wat afgeplakt." x sur «manna»j* t nïEsaij g

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 11