Droste kiest weer de kus Motor '94 in teken reizen FietsRai richt zich op consument Meei Accentverschuiving naar sportieve motoren en 'all road'-machines u 4Speciaal-za CONSUMENT Geen wereldprimeurs, wel veel noviteiten in Amsterdam ÜJ RUBRIEK Bypass Ruimte-auto van Peugeot DESTEM DONDERDAG 24 FEBRUARI 1994 pESTEM Van onze verslaggeefster Liesbeth Oeseburg Breda - Vanuit de bodem van een blik bekeken we naar drop graaiende mensen (Venco), we zagen een jonge moeder met een kind aan haar borst (Droste), we waren getuige van een tongzoenende strijd om een chocoladeflik (ook Droste) en een tijd had den we een 'testbeeld' van snoep (Red Band). Allemaal min of meer originele, soms spraakmakende reclame acties van de merken van de Red Band Venco-groep waarvan het hoofdkantoor in Breda staat. En daar komt er weer een bij, als het aan Red Band Venco ligt. Want opnieuw wordt voor Dros te de kus gekozen als aandacht trekker. Kusgrage vrouwen moeten mas saal Droste-pastilles gaan ko pen, is de bedoeling, daartoe in de verleiding gebracht door de mogelijkheid een kus te winnen van John de Wolf, Rolf Wouters of Reinout Oerlemans. Dat het kan werken, bleek maandag wel op de Roka, de internationale levensmiddelenbeurs in Utrecht. De stand van Red Band Venco werd haast ondersteboven gelo pen door bezoeksters, toen zij doorkregen dat John de Wolf was gearriveerd. „Waar is-ie, mogen we hem echt kussen? Mijn man zal het niet leuk vinden, want hij is Ajax-fan, maar we hebben gehoord dat we John mogen kussen." Nou, dat mocht dus niet. Het bleef bij samen gearmd op de foto, verder ging het contact niet. Dat wordt be waard voor de winnaressen van de actie, die trouwens ook een rondleiding door de studio's van Joop van den Ende krijgen. Red Band Venco kwam op de Roka verder met twee nieuwe snoepsoorten: eind april komen op de markt Oranje-mix (oranje wine gums) en Oranje-Dropmix (zacht zoete dropjes). Het snoep goed heeft de vorm van voetbal schoenen, shirts, ballen en leeu wen. Red Band Venco mikt er dus op dat het tijdens het WK oplevende chauvinisme en het oranjegevoel omgezet worden in het massaal wegwerken van zak ken fel oranje gums en zachte zwarte dropjes. Van onze verslaggever Utrecht - De Jaarbeurs in Utrecht is van 25 tot en met 27 februari weer het toneel van Motor '94. Het evenement wordt dit jaar voor de tiende keer gehou den. De organisatie is weer in handen van Bredanaar Jan de Rooy. Thema is dit keer 'reizen en de motor fiets'. In de Irenehal I en II hebben zo'n 150 standhouders 21.000 vier kante meter expositieruimte in gericht met motorfietsen, scoo ters en accessoires. Vorig jaar kwamen er 62.000 bezoekers naar de motorbeurs. Gezien de alsmaar stijgende bezoekersaan tallen bij iedere editie verwacht de organisatie dit jaar weer meer motorliefhebbers in de Jaar beurs. „Vorig jaar sneeuwde het op zondag waardoor veel mensen thuisbleven. Aangezien de popu lariteit van het fenomeen motor rijden nog steeds toeneemt, ver wachten we deze keer toch weer meer mensen," zegt Jan de Rooy, die ook dit jaar weer optreedt als speaker bij de TT in Assen. Aan het thema reizen wordt op verschillende manieren aandacht geschonken. Er wordt informatie gegeven over landen en ook over verzekeringen. Verder zijn er de nodige kledingstukken en (licht gewicht) accessoires te zien. Voor de echter avonturiers is er informatie over off-roadontdek- kingsreizen door Afrika. Gebruikte motoren Kenmerkend voor de beurs is het grote aanbod van gebruikte mo toren. „Dat is het grote verschil met bijvoorbeeld de MotoRai. Motor '94 is meer een consumen tenbeurs. Er is een hele andere sfeer. Op de Rai tonen impor teurs nieuwe modellen. Die im porteurs zijn vooral geïnteres seerd in hun afnemers, de dealers en pas indirect in de consument. Bij ons staat de con sument centraal. Uiteraard staan er ook nieuwe modellen en daar Op vakantie met de motor. Motor '94 besteedt veel aandacht aan deze manier van reizen. loop ik zelf ook naar te kijken. Want ik ben ten slotte zelf ook gek van mooie motorfietsen," zegt De Rooy. Diverse importeurs tonen him nieuwste motoren in Utrecht. Voor 1994 hebben de fabrikan ten het accent verschoven van de eustom-modellen naar de spor tieve machines en de 'all road'- machines. Als Nederlandse primeur is de ultra-sportieve Kawasaki ZX-9R te zien: een 900 cc zware vierci- linder met een vermogen van maar liefst 139 pk. Honda toont de nieuwe 100 pk sterke VFR 750F met eenzijdige achterwie lophanging en zeer geavanceerde vormgeving. BMW showt de F650 eencilinder. Prijzen Op zaterdag worden officieel de prijzen uitgereikt voor de motor fiets van het jaar en de motor sportman van het jaar. Die wer den verkozen aan de hand van inzendingen van lezers van het blad Moto'73. De meeste stem men voor motorsportman gingen naar Pedro Tragter, wereldkam pioen 125 cc motorcross. De Bre dase wegracer Patrick van den Goorbergh werd derde. Motor fiets van het jaar werd de BMW R 1100RS met boxermotor. Gedurende de drie dagen zal commentator Jaap Timmer op 'een groot podium regelmatig in terviews houden met bekenden uit de motorsportwereld. Ook zijn er shows van motorkleding en zorgt een jazz-orkest voor extra sfeer. Verder zijn er met prijsvragen diverse motorfietsen en scooters te winnen. Motor '94 is daarnaast het start punt voor de actie SOS-Kinder- dorpen. Deze organisatie biedt help aan verlaten- en weeskin deren overal ter wereld. Twee motorrijders, René Verleg en Fred Zoete, vertrekken zondag 27 februari om 15.30 uur vanaf de Jaarbeurs onder escorte van vele motorrijders voor een reis naar Nepal. Op hun tocht met speciaal door kunstenares Astrid Engels beschilderde BMW's be zoeken de twee een groot aantal SOS-Kinderdorpen. Aan de reis FOTO ARCHIEF DE STEM is een wervingscampagne gekop peld. De beurs is vrijdag 25 februari geopend van 10.00 tot 21.00 uur geopend en zaterdag 26 en zondag 27 februari van 10.00 tot 18.00 uur. De entree bedraagt vijftien gulden per persoon en is voor kinderen tot twaalf jaar onder begeleiding gra tis. Voor auto's is het normale parkeer terrein beschikbaar. Motorfietsen kunnen pal voor de ingang van de beurs gratis worden geparkeerd. De beurs is ook met de trein prima te bereiken. De Jaarbeurs ligt op loopafstand van het Centraal Sta tion van Utrecht. Door Paul Spapens Meer dan een derde van het aantal in Nederland verkoch te fietsen, vorig jaar in de eerste drie kwartalen alweer rond de één miljoen exempla ren, valt in de prijsklasse van boven de duizend gulden. Een hoop geld. Als lokkertje voor de morgen te beginnen FietsRai lijkt de han del eens iets terug te willen doen. Bezoekers kunnen een stem uitbrengen op de voor de verkiezing van de Fiets van het Jaar genomineerde fietsen. De winnende fiets wordt elke dag verloot onder de deelnemers. De FietsRai richt zich toch meer op het koperspubliek dan in het verleden. Van alles is bedacht om de fietser meer te betrekken bij dit 'fietsfestijn', zoals de or ganisatie de vernieuwde opzet wervend noemt. Van een sterk op het produkt en dus op de handel gerichte expositie is de FietsRai omgebouwd tot een consumentententoonstelling die voortaan - en ook dat is nieuw - jaarlijks zal plaatsvinden. Tus sen twee haakjes: liefhebbers van personenauto's blijven om de twee jaar aangewezen op de AutoRai. Kwaliteitseisen Is dat een aanwijzing dat de fiets eindelijk meer serieus wordt ge nomen? De toekomst zal het le ren. Het blijft een feit dat in een- fietsland als Nederland nauwe lijks formele kwaliteitseisen in de wet worden gesteld. Die kwa liteit is over het algemeen goed. Waar de veiligheid in het geding is, vinden de Rai en ook het ministerie van Verkeer en Wa terstaat en TNO, dat dat aspect een plaats moet krijgen in de Warenwet. Organisaties als de Consumentenbond, ANWB en ENFB gaan de komende maan den bekijken welke stappen daartoe moeten worden gezet. Op de FietsRai is te zien hoezeer de fiets in de laatste jaren tech nisch is verbeterd. Moderne ver- Een beeld van een vorige FietsRai. De beurs die vrijdag begint, zal zich meer nog dan voorheen op de consument richten. FOTO FOTOPERSBURO DIJKSTRA snellingssystemen, hydraulische remmen en geveerde fietsen ruk ken op. Een van de weinige fietsonderdelen waarvoor een wettelijke norm bestaat is de zijreflectie van de fietsband. De ze moeten zijn goedgekeurd en voorzien van een keurmerk. Fietsveiligheid wettelijk regelen is een prima zaak, maar zonder controle daarop blijft het een wassen neus. Maar daar gaan de bezoekers ook niet voor naar de FietsRai. Hen gaat het vooral om het com plete overzicht van fietsmodel- len, kleding, onderdelen, acces soires en brom- en snorfietsen. Wel, ze kunnen het hart ophalen op de stands van de 194 expo santen. Wie uit is op wereldpri meurs moet echter niet in Am sterdam zijn. Nederland is dan wel een fietsland bij uitstek, voor dat soort dingen kiezen de fabrikanten toch liever voor de enorme beurzen in Duitsland of Italië. Dat laat onverlet dat ner gens in Nederland een groter aanbod bij elkaar is te zien dan in de Rai. Desondanks kan de FietsRai bo gen op tientallen noviteiten op alle onderdelen die met fietsen te maken hebben. Een greep: 'Springer', een ingenieuze fiets- beugel voor de hond. Een helm, gedeeltelijk vervaardigd van re cycled materiaal. Fietshelmen voor vrouwen en voor kinderen. Een fiets voor kleine mensen. Een kliksysteem voor grotere voorwerpen op de bagagedrager zoals bierkratten en boodschap- penboxen. Van Gazelle een pro totype van een racefiets van car bon en metaal laminaat. Ook van Gazelle een fiets geheel of gedeeltelijk van roestvrijstaal. Nieuw merk Dan wordt er ook een nieuw Nederlands fietsenmerk gepre senteerd: de Revenge, 'wraak' in goed Nederlands. Het merk is een poging van de fietsvakhan- del zich te weer te stellen tegen fietsen die via grootwinkelbe drijven en discounters tegen ui terst lage prijzen van de hand gaan. In de week na de FietsRai wordt fietsend Nederland van deze in Nederland geproduceerde fiets op billboards langs de snelwegen en door middel van TV-spot- jes op de hoogte gebracht. En om nog even terug te komen op het 'fietsfestijn', wat deze FietsRAI volgens de organisatie toch heet te zijn: in de westhal is een theater voor fietsvakanties ingericht. Fietsers die ooit een bepaalde tocht in de buurt of in 'verweg-istan' hebben gemaakt, geven daar tekst en uitleg. Heel aardig is ook de Junior FietsRai waar de kinderfiets centraal staat. Kinderen kunnen een fiets aan een stevige praktijktest on derwerpen. En ouders kunnen fietszitjes en aanhangwagentjes uitproberen. De FietsRAI is voor het publiek geopend tot en met zondag 27 februari, dagelijks van 10.00 uur tot 17.00 uur. Entree 15,- per per soon. Jeugd in de leeftijd van 4 tot en met 11 jaar en houders van de Pas 65 betalen een tientje. Vanaf vrijwel alle stations is de gecombi neerde Trein-Toegangsregeling (TT) van kracht. Het hart werkt har der dan welke spier ook. Zeven tig keer per minuut, 35 mil joen keer per jaar, 3 miljard maal in een gemiddeld men senleven, pompt het hart met elke slag 6 kilo bloed rond om zuurstof en voedsel te bren gen aan alle cellen van het lichaam. Voor die ongelooflijke krachtsinspanning heeft het zelf natuurlijk ook zuurstof en voedsel nodig. Dat wordt ge leverd door de beroemde kransslagader, de brandstof leiding van de hartmotor. Zit er een vuiltje in een van zijn takjes dan hapert de hartmo tor. Gevolg: angina pectoris, een snoerende pijn op de borst bij inspanning. Een vol ledige verstopping veroor zaakt het levensgevaarlijke hartinfarct. Bekende kost voor elke scho lier. Maar de onderzoeker Blumgart moest nog in 1941 een aantal honden offeren op het altaar van de wetenschap om te bewijzen dat een afge sloten kransslagader inder daad een hartinfarct veroor zaakt. Niet dat dit wat uit maakte want tegen een hart infarct viel in die tijd en heel lang nadien toch niets te doen. „Als we iemand met een hart infarct hadden opgenomen," zo herinnerde een cardioloog de praktijk van die dagen, „dan keken we af en toe door de deur of de patiënt nog leefde. Dat was alles wat we konden. Dus niets." Sinds een jaar of tien wacht men niet meer af. Tegenwoor dig grijpen cardiologen als het maar even kan actief in. Ze maken daarbij dankbaar ge bruik van de bevindingen van Blumgart, want als een dicht geslibde kransslagader de oorzaak is van angina pectoris en hartinfarct dan ligt de the rapie voor de hand. Dan moet je proberen om die verstop ping zo snel als mogelijk op te heffen. Pas in de jaren tachtig kreeg men de beschikking over ef fectieve ontstoppende midde len. Cardiologen maken te genwoordig gebruik van stol seloplossende enzymen om de bloedprop op te ruimen of ze voeren een buisje op tot in het verstopte vat waarna ze het met een opblaasbaar bal lonnetje weer open maken. Als dat allemaal niet lukt kan de hartchirurg een omwegge- tje rond de verstopte krans slagader aanbrengen, de be faamde by-pass. Simpele theorie, simpele oplossing. Maar helaas was de praktijk ietwat weerbarstiger. Het luk te heel lang niet om aan te tonen dat die ontstoppende manoevres het sterftecijfer in derdaad liet dalen. Als je je in dat onderzoek verdiept dan sta je binnen de kortste keren tot aan je knieën in de rap porten. „De grote stroom van publikaties," zo klaagde een cardioloog onlangs, „en de soms tegenstrijdige bevindin gen en conclusies hebben bij veel cardiologen geleid tot verwarring en sterk uiteenlo pende opinies en behandel wijzen." Zo deed men in 1986 een vergelijkend warenonderzoek tussen de twee stolseloplos sende enzymen t-PA en streptokinase. Van t-PA was het bekend dat het stukken effectiever een kransslagader kan open maken. Het zou dus beter moeten werken. Maar wat bleek? De patiënten die streptokinase hadden gekre gen bleken het er even goed af te brengen. Dit resultaat ging als een schokgolf door de wereld van de cardiologen, want hiermee kwam de aloude theorie van het geopende bloedvat weer op de tocht te staan. Het vertrouwen in de 'theorie van de open arterie' is dan wel inmiddels hersteld maar die theorie bleek toch wat inge wikkelder in elkaar te steken dan men altijd had aangeno men. Tot dan had men aangeno men dat een tekort aan bloed altijd slecht is voor de hart spier. Maar zo rond 1985 be gonnen nieuwe termen als 'preconditioning' en 'hiberna tion' door de cardiologische gemeente te zoemen. Neder- Door Jan Paalman landse woorden zijn er niei| voor dit Potjes-engels, maar», zou het kunnen vertalen i' 'gewenning' en 'overwind ren'. Wat was het geval? De onder-l zoeker Reimer wilde prede weten wat er met de hartspjeJ| van een hond gebeurt als e| de kransslagader herhaalde, lijk afknijpt en weer open zei Als maat voor de conditie var de hartcellen gebruikte ATP, een soort geconcen" treerde energie van de cel. Ni de eerste keer afknijpen ei openzetten nam dat ATP pte. cies zoals hij dat had verwackj sterk af. Maar. Bij de volgen, de keren bleef tot zijn verba l zing het ATP gehalte even! hoog. Conclusie: na een eerste lit] beschermt het hart zich een vermindering van "heil zuurstofaanbod. Dit spoon heel aardig met de bevinding dat patiënten die kort vooïj het hartinfarct herhaaldelijk last hebben gehad van anginal pectoris dat hartinfarct veel beter overleven. Het stukje] bedreigde hartspier heeft zich blijkbaar aan het tekort zuurstof gewend. Het ver klaart ook waarom het eersle keer opblazen van een ballon netje in de kransslagadei meer pijn doet dan de v de keren. Hibernation ofwel overwinte ren is iets dergelijks. In 1985 opperde de Amerikaanse on derzoeker Rahimtoola dat de delen van het hart die een chronisch gebrek hebben aan zuurstof uiteindelijk in eenj winterslaap belanden. Hun stofwisseling wordt dan wel op een laag pitje gezet, maai doodgaan doen ze niet. En belangrijker. Als de bloedtoe- voer weer wordt hersteld dan kunnen ze uit hun winterslaap worden gewekt. Wat heb je nou als patiënt aan die nieuwe theorieën? Voorlopig niets, maar dat geldt voor elke nieuwe medi sche theorie. Hoewel. Cardio logen hebben hierdoor eet veel beter inzicht gekregen in wat er precies gebeurt als je een kransslagader weer open maakt: het hart blijkt zichzelf te kunnen beschermen en daar zou je gebruik van kun nen maken. Bovendien is de 'open arterie theorie' weei geheel in ere hersteld. Vorig jaar bleek uit het zoge heten GUSTO onderzoek dal een dosis stolseloplossend 1- PA, mits snel toegediend, de overlevingskansen na een hartinfarct aanzienlijk verbe tert. Bij de helft van de pa tiënt verdwijnt dan de ver stopping. Raakt de kransslag ader even later weer verstopt dan zorgt het fenomeen van 'gewenning' er voor dat de schade beperkt blijft. Er is meer. Men nam altijd aan dat na een hartinfarct alle bedreigde hartcellen afster ven. Wat blijkt nu? Tussen die afgestorven cellen zitten nog steeds levensvatbare cel len die met een bypass weer tot leven zouden kunnen wor den gewekt. Hetzelfde geld voor het zwakke hart dat door chronisch zuurstofgebrek het bloed niet goed meer kan rondpompen. De hart-oppeppende medicij nen die nu worden gegeven helpen lang niet altijd, wanl 'het heeft geen zin om de zweep te leggen over een ster vend paard.' Als je de delen van het hart die in een winter slaap zijn gesukkeld zou kun nen opsporen, dan zou je ze met een gerichte Bypass weer kunnen laten ontwaken. D'1 alles is nog toekomstmuziek. Maar men weet nu beter hoe men die verstoppingen moet aanpakken. Er is nu een pro gramma: het cardiologische programma van de jaren ne gentig. Door Hein Sluijter 'Vers' is momenteel het de is gj-ote sleutelwoord in levensmiddelenhandel. Vooral in de supermarkt is .vers' een tak die pijlsnel groeit. De consument wil steeds meer 'vers' en de ondernemers moeten er wel op inspelen, get thema op de Roka, de tweejaarlijkse internatio nale vakbeurs voor de le vensmiddelenbranche die gisteren na vier dagen zijn poorten in de Utrechtse jaarbeurs sloot, luidde dan ook: 'Vers in de super markt'. Het gonsde op die beurs van versheid. Maar de vraag bleef wat nu eigenlijk vers is. Zijn dat eieren van niet meer dan een week oud, is dat een ons voor verpakte salami met een etiketje waarop wordt aangegeven dat dit produkt over twee weken nog 'vers' is of is dat een brood dat vier uur geleden gebakken is? Of is dat een stronk boerekool die dezelfde dag nog bij het och tendgloren door een wakkere tuinder gewipt is uit een kil en nevelig veld? Het blijkt dat het begrip 'vers in de levensmiddelenbranche erg ruim wordt gezien. Bij het on derzoeksbureau AGB Fresh Foods in Dongen is volgens ac count-director J. Holla iets pas echt vers als het om dagvers gaat, dus niet wanneer er sprake is van diepvries, houdbare melk, salades of kant-en-klare maaltij den. Maar in de branche worden die produkten er gemakshalve wél bij geteld. Want daar wordt trots melding gemaakt van een gestegen omzetaandeel binnen de supermarkt van niet minder dan vijftig procent. Houd je het op 'dagvers' (ook hier zijn tien tallen vragen bij te bedenken) dan ligt dit aandeel op dit mo ment een stuk lager en wel op 36 procent. Heel duidelijk is het allemaal niet wat de branche naar buiten brengt. Wel is het duidelijk, dat die groei er wel degelijk inzit, hoe ver die momenteel ook geko- I men is. Eieren De grootste groeiers zijn eieren. Daarna volgen aardappelen, vlees en kip (inclusief dus hel diepvrieskuiken). Vis groeidf SE Peugeot komt begin juni met de al lange tijd aangekondigde ruimte-auto. De auto zal eerst in Frankrijk gelanceerd worden. I'-l het najaar komt de Nederlandse markt aan de beurt. De auto is ontworpen voor vijf tot acht personen en wordt ee'l rechtstreekse concurrent van de Espace van Renault. Peugeot is «rl ook in geslaagd de auto uit te voeren met vier tot zeven afzonderlijk stoelen, waarvan er vijf in luttele minuten te verwijderen zijn. D'l nieuwe Peugeot krijgt de aanduiding 806. De goedkoopste i ongeveer 55.000 gulden kosten. De markt voor de Monospace zoals dit soort auto's in FrankrilJ genoemd worden is sterk groeiend. Vorig jaar werden er in Eur°P| 150.000 verkocht. De markt zal volgens deskundigen tot het 2000 groeien tot ruim 400.000. Voorlopig wordt de Peugeot 806 leverbaar met twee 2.0 motoren t en zonder turbo. Uiteindelijk staat ook een turbodiesel °P ,e programma. Volgens Peugeot is de auto geschikt voor dagehp| woon-werkverkeer, maar ook voor recreatief gebruik. be Recept'Omaat helpt het

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 26