Droste kiest weer de kus
Motor '94 in teken reizen
FietsRai richt zich op consument
Meei
Accentverschuiving naar sportieve motoren en 'all road'-machines
u
4Speciaal-za
CONSUMENT
Geen wereldprimeurs, wel veel noviteiten in Amsterdam
ÜJ RUBRIEK
Bypass
Ruimte-auto van Peugeot
DESTEM
DONDERDAG 24 FEBRUARI 1994
pESTEM
Van onze verslaggeefster
Liesbeth Oeseburg
Breda - Vanuit de bodem van
een blik bekeken we naar
drop graaiende mensen
(Venco), we zagen een jonge
moeder met een kind aan
haar borst (Droste), we waren
getuige van een tongzoenende
strijd om een chocoladeflik
(ook Droste) en een tijd had
den we een 'testbeeld' van
snoep (Red Band).
Allemaal min of meer originele,
soms spraakmakende reclame
acties van de merken van de Red
Band Venco-groep waarvan het
hoofdkantoor in Breda staat. En
daar komt er weer een bij, als
het aan Red Band Venco ligt.
Want opnieuw wordt voor Dros
te de kus gekozen als aandacht
trekker.
Kusgrage vrouwen moeten mas
saal Droste-pastilles gaan ko
pen, is de bedoeling, daartoe in
de verleiding gebracht door de
mogelijkheid een kus te winnen
van John de Wolf, Rolf Wouters
of Reinout Oerlemans. Dat het
kan werken, bleek maandag wel
op de Roka, de internationale
levensmiddelenbeurs in Utrecht.
De stand van Red Band Venco
werd haast ondersteboven gelo
pen door bezoeksters, toen zij
doorkregen dat John de Wolf
was gearriveerd. „Waar is-ie,
mogen we hem echt kussen? Mijn
man zal het niet leuk vinden,
want hij is Ajax-fan, maar we
hebben gehoord dat we John
mogen kussen." Nou, dat mocht
dus niet. Het bleef bij samen
gearmd op de foto, verder ging
het contact niet. Dat wordt be
waard voor de winnaressen van
de actie, die trouwens ook een
rondleiding door de studio's van
Joop van den Ende krijgen.
Red Band Venco kwam op de
Roka verder met twee nieuwe
snoepsoorten: eind april komen
op de markt Oranje-mix (oranje
wine gums) en Oranje-Dropmix
(zacht zoete dropjes). Het snoep
goed heeft de vorm van voetbal
schoenen, shirts, ballen en leeu
wen. Red Band Venco mikt er
dus op dat het tijdens het WK
oplevende chauvinisme en het
oranjegevoel omgezet worden in
het massaal wegwerken van zak
ken fel oranje gums en zachte
zwarte dropjes.
Van onze verslaggever
Utrecht - De Jaarbeurs in
Utrecht is van 25 tot en
met 27 februari weer het
toneel van Motor '94. Het
evenement wordt dit jaar
voor de tiende keer gehou
den. De organisatie is weer
in handen van Bredanaar
Jan de Rooy. Thema is dit
keer 'reizen en de motor
fiets'.
In de Irenehal I en II hebben zo'n
150 standhouders 21.000 vier
kante meter expositieruimte in
gericht met motorfietsen, scoo
ters en accessoires. Vorig jaar
kwamen er 62.000 bezoekers
naar de motorbeurs. Gezien de
alsmaar stijgende bezoekersaan
tallen bij iedere editie verwacht
de organisatie dit jaar weer meer
motorliefhebbers in de Jaar
beurs.
„Vorig jaar sneeuwde het op
zondag waardoor veel mensen
thuisbleven. Aangezien de popu
lariteit van het fenomeen motor
rijden nog steeds toeneemt, ver
wachten we deze keer toch weer
meer mensen," zegt Jan de Rooy,
die ook dit jaar weer optreedt als
speaker bij de TT in Assen.
Aan het thema reizen wordt op
verschillende manieren aandacht
geschonken. Er wordt informatie
gegeven over landen en ook over
verzekeringen. Verder zijn er de
nodige kledingstukken en (licht
gewicht) accessoires te zien.
Voor de echter avonturiers is er
informatie over off-roadontdek-
kingsreizen door Afrika.
Gebruikte motoren
Kenmerkend voor de beurs is het
grote aanbod van gebruikte mo
toren. „Dat is het grote verschil
met bijvoorbeeld de MotoRai.
Motor '94 is meer een consumen
tenbeurs. Er is een hele andere
sfeer. Op de Rai tonen impor
teurs nieuwe modellen. Die im
porteurs zijn vooral geïnteres
seerd in hun afnemers, de
dealers en pas indirect in de
consument. Bij ons staat de con
sument centraal. Uiteraard staan
er ook nieuwe modellen en daar
Op vakantie met de motor. Motor '94 besteedt veel aandacht aan deze manier van reizen.
loop ik zelf ook naar te kijken.
Want ik ben ten slotte zelf ook
gek van mooie motorfietsen,"
zegt De Rooy.
Diverse importeurs tonen him
nieuwste motoren in Utrecht.
Voor 1994 hebben de fabrikan
ten het accent verschoven van de
eustom-modellen naar de spor
tieve machines en de 'all road'-
machines.
Als Nederlandse primeur is de
ultra-sportieve Kawasaki ZX-9R
te zien: een 900 cc zware vierci-
linder met een vermogen van
maar liefst 139 pk. Honda toont
de nieuwe 100 pk sterke VFR
750F met eenzijdige achterwie
lophanging en zeer geavanceerde
vormgeving. BMW showt de
F650 eencilinder.
Prijzen
Op zaterdag worden officieel de
prijzen uitgereikt voor de motor
fiets van het jaar en de motor
sportman van het jaar. Die wer
den verkozen aan de hand van
inzendingen van lezers van het
blad Moto'73. De meeste stem
men voor motorsportman gingen
naar Pedro Tragter, wereldkam
pioen 125 cc motorcross. De Bre
dase wegracer Patrick van den
Goorbergh werd derde. Motor
fiets van het jaar werd de BMW
R 1100RS met boxermotor.
Gedurende de drie dagen zal
commentator Jaap Timmer op
'een groot podium regelmatig in
terviews houden met bekenden
uit de motorsportwereld. Ook
zijn er shows van motorkleding
en zorgt een jazz-orkest voor
extra sfeer. Verder zijn er met
prijsvragen diverse motorfietsen
en scooters te winnen.
Motor '94 is daarnaast het start
punt voor de actie SOS-Kinder-
dorpen. Deze organisatie biedt
help aan verlaten- en weeskin
deren overal ter wereld. Twee
motorrijders, René Verleg en
Fred Zoete, vertrekken zondag
27 februari om 15.30 uur vanaf
de Jaarbeurs onder escorte van
vele motorrijders voor een reis
naar Nepal. Op hun tocht met
speciaal door kunstenares Astrid
Engels beschilderde BMW's be
zoeken de twee een groot aantal
SOS-Kinderdorpen. Aan de reis
FOTO ARCHIEF DE STEM
is een wervingscampagne gekop
peld.
De beurs is vrijdag 25 februari
geopend van 10.00 tot 21.00 uur
geopend en zaterdag 26 en zondag
27 februari van 10.00 tot 18.00 uur.
De entree bedraagt vijftien gulden
per persoon en is voor kinderen tot
twaalf jaar onder begeleiding gra
tis.
Voor auto's is het normale parkeer
terrein beschikbaar. Motorfietsen
kunnen pal voor de ingang van de
beurs gratis worden geparkeerd.
De beurs is ook met de trein prima
te bereiken. De Jaarbeurs ligt op
loopafstand van het Centraal Sta
tion van Utrecht.
Door Paul Spapens
Meer dan een derde van het
aantal in Nederland verkoch
te fietsen, vorig jaar in de
eerste drie kwartalen alweer
rond de één miljoen exempla
ren, valt in de prijsklasse van
boven de duizend gulden.
Een hoop geld.
Als lokkertje voor de morgen te
beginnen FietsRai lijkt de han
del eens iets terug te willen
doen. Bezoekers kunnen een
stem uitbrengen op de voor de
verkiezing van de Fiets van het
Jaar genomineerde fietsen. De
winnende fiets wordt elke dag
verloot onder de deelnemers.
De FietsRai richt zich toch meer
op het koperspubliek dan in het
verleden. Van alles is bedacht
om de fietser meer te betrekken
bij dit 'fietsfestijn', zoals de or
ganisatie de vernieuwde opzet
wervend noemt. Van een sterk
op het produkt en dus op de
handel gerichte expositie is de
FietsRai omgebouwd tot een
consumentententoonstelling die
voortaan - en ook dat is nieuw -
jaarlijks zal plaatsvinden. Tus
sen twee haakjes: liefhebbers
van personenauto's blijven om
de twee jaar aangewezen op de
AutoRai.
Kwaliteitseisen
Is dat een aanwijzing dat de fiets
eindelijk meer serieus wordt ge
nomen? De toekomst zal het le
ren. Het blijft een feit dat in een-
fietsland als Nederland nauwe
lijks formele kwaliteitseisen in
de wet worden gesteld. Die kwa
liteit is over het algemeen goed.
Waar de veiligheid in het geding
is, vinden de Rai en ook het
ministerie van Verkeer en Wa
terstaat en TNO, dat dat aspect
een plaats moet krijgen in de
Warenwet. Organisaties als de
Consumentenbond, ANWB en
ENFB gaan de komende maan
den bekijken welke stappen
daartoe moeten worden gezet.
Op de FietsRai is te zien hoezeer
de fiets in de laatste jaren tech
nisch is verbeterd. Moderne ver-
Een beeld van een vorige FietsRai. De beurs die vrijdag begint, zal zich meer nog dan voorheen op de consument richten.
FOTO FOTOPERSBURO DIJKSTRA
snellingssystemen, hydraulische
remmen en geveerde fietsen ruk
ken op. Een van de weinige
fietsonderdelen waarvoor een
wettelijke norm bestaat is de
zijreflectie van de fietsband. De
ze moeten zijn goedgekeurd en
voorzien van een keurmerk.
Fietsveiligheid wettelijk regelen
is een prima zaak, maar zonder
controle daarop blijft het een
wassen neus.
Maar daar gaan de bezoekers
ook niet voor naar de FietsRai.
Hen gaat het vooral om het com
plete overzicht van fietsmodel-
len, kleding, onderdelen, acces
soires en brom- en snorfietsen.
Wel, ze kunnen het hart ophalen
op de stands van de 194 expo
santen. Wie uit is op wereldpri
meurs moet echter niet in Am
sterdam zijn. Nederland is dan
wel een fietsland bij uitstek,
voor dat soort dingen kiezen de
fabrikanten toch liever voor de
enorme beurzen in Duitsland of
Italië. Dat laat onverlet dat ner
gens in Nederland een groter
aanbod bij elkaar is te zien dan
in de Rai.
Desondanks kan de FietsRai bo
gen op tientallen noviteiten op
alle onderdelen die met fietsen te
maken hebben. Een greep:
'Springer', een ingenieuze fiets-
beugel voor de hond. Een helm,
gedeeltelijk vervaardigd van re
cycled materiaal. Fietshelmen
voor vrouwen en voor kinderen.
Een fiets voor kleine mensen.
Een kliksysteem voor grotere
voorwerpen op de bagagedrager
zoals bierkratten en boodschap-
penboxen. Van Gazelle een pro
totype van een racefiets van car
bon en metaal laminaat. Ook
van Gazelle een fiets geheel of
gedeeltelijk van roestvrijstaal.
Nieuw merk
Dan wordt er ook een nieuw
Nederlands fietsenmerk gepre
senteerd: de Revenge, 'wraak' in
goed Nederlands. Het merk is
een poging van de fietsvakhan-
del zich te weer te stellen tegen
fietsen die via grootwinkelbe
drijven en discounters tegen ui
terst lage prijzen van de hand
gaan.
In de week na de FietsRai wordt
fietsend Nederland van deze in
Nederland geproduceerde fiets
op billboards langs de snelwegen
en door middel van TV-spot-
jes op de hoogte gebracht.
En om nog even terug te komen
op het 'fietsfestijn', wat deze
FietsRAI volgens de organisatie
toch heet te zijn: in de westhal is
een theater voor fietsvakanties
ingericht. Fietsers die ooit een
bepaalde tocht in de buurt of in
'verweg-istan' hebben gemaakt,
geven daar tekst en uitleg. Heel
aardig is ook de Junior FietsRai
waar de kinderfiets centraal
staat. Kinderen kunnen een fiets
aan een stevige praktijktest on
derwerpen. En ouders kunnen
fietszitjes en aanhangwagentjes
uitproberen.
De FietsRAI is voor het publiek
geopend tot en met zondag 27
februari, dagelijks van 10.00 uur tot
17.00 uur. Entree 15,- per per
soon. Jeugd in de leeftijd van 4 tot
en met 11 jaar en houders van de
Pas 65 betalen een tientje. Vanaf
vrijwel alle stations is de gecombi
neerde Trein-Toegangsregeling
(TT) van kracht.
Het hart werkt har
der dan welke
spier ook. Zeven
tig keer per minuut, 35 mil
joen keer per jaar, 3 miljard
maal in een gemiddeld men
senleven, pompt het hart met
elke slag 6 kilo bloed rond om
zuurstof en voedsel te bren
gen aan alle cellen van het
lichaam.
Voor die ongelooflijke
krachtsinspanning heeft het
zelf natuurlijk ook zuurstof en
voedsel nodig. Dat wordt ge
leverd door de beroemde
kransslagader, de brandstof
leiding van de hartmotor. Zit
er een vuiltje in een van zijn
takjes dan hapert de hartmo
tor. Gevolg: angina pectoris,
een snoerende pijn op de
borst bij inspanning. Een vol
ledige verstopping veroor
zaakt het levensgevaarlijke
hartinfarct.
Bekende kost voor elke scho
lier. Maar de onderzoeker
Blumgart moest nog in 1941
een aantal honden offeren op
het altaar van de wetenschap
om te bewijzen dat een afge
sloten kransslagader inder
daad een hartinfarct veroor
zaakt. Niet dat dit wat uit
maakte want tegen een hart
infarct viel in die tijd en heel
lang nadien toch niets te
doen.
„Als we iemand met een hart
infarct hadden opgenomen,"
zo herinnerde een cardioloog
de praktijk van die dagen,
„dan keken we af en toe door
de deur of de patiënt nog
leefde. Dat was alles wat we
konden. Dus niets."
Sinds een jaar of tien wacht
men niet meer af. Tegenwoor
dig grijpen cardiologen als het
maar even kan actief in. Ze
maken daarbij dankbaar ge
bruik van de bevindingen van
Blumgart, want als een dicht
geslibde kransslagader de
oorzaak is van angina pectoris
en hartinfarct dan ligt de the
rapie voor de hand. Dan moet
je proberen om die verstop
ping zo snel als mogelijk op te
heffen.
Pas in de jaren tachtig kreeg
men de beschikking over ef
fectieve ontstoppende midde
len. Cardiologen maken te
genwoordig gebruik van stol
seloplossende enzymen om de
bloedprop op te ruimen of ze
voeren een buisje op tot in
het verstopte vat waarna ze
het met een opblaasbaar bal
lonnetje weer open maken.
Als dat allemaal niet lukt kan
de hartchirurg een omwegge-
tje rond de verstopte krans
slagader aanbrengen, de be
faamde by-pass. Simpele
theorie, simpele oplossing.
Maar helaas was de praktijk
ietwat weerbarstiger. Het luk
te heel lang niet om aan te
tonen dat die ontstoppende
manoevres het sterftecijfer in
derdaad liet dalen. Als je je in
dat onderzoek verdiept dan
sta je binnen de kortste keren
tot aan je knieën in de rap
porten. „De grote stroom van
publikaties," zo klaagde een
cardioloog onlangs, „en de
soms tegenstrijdige bevindin
gen en conclusies hebben bij
veel cardiologen geleid tot
verwarring en sterk uiteenlo
pende opinies en behandel
wijzen."
Zo deed men in 1986 een
vergelijkend warenonderzoek
tussen de twee stolseloplos
sende enzymen t-PA en
streptokinase. Van t-PA was
het bekend dat het stukken
effectiever een kransslagader
kan open maken. Het zou dus
beter moeten werken. Maar
wat bleek? De patiënten die
streptokinase hadden gekre
gen bleken het er even goed
af te brengen.
Dit resultaat ging als een
schokgolf door de wereld van
de cardiologen, want hiermee
kwam de aloude theorie van
het geopende bloedvat weer
op de tocht te staan. Het
vertrouwen in de 'theorie van
de open arterie' is dan wel
inmiddels hersteld maar die
theorie bleek toch wat inge
wikkelder in elkaar te steken
dan men altijd had aangeno
men.
Tot dan had men aangeno
men dat een tekort aan bloed
altijd slecht is voor de hart
spier. Maar zo rond 1985 be
gonnen nieuwe termen als
'preconditioning' en 'hiberna
tion' door de cardiologische
gemeente te zoemen. Neder-
Door Jan Paalman
landse woorden zijn er niei|
voor dit Potjes-engels, maar»,
zou het kunnen vertalen i'
'gewenning' en 'overwind
ren'.
Wat was het geval? De onder-l
zoeker Reimer wilde prede
weten wat er met de hartspjeJ|
van een hond gebeurt als e|
de kransslagader herhaalde,
lijk afknijpt en weer open zei
Als maat voor de conditie var
de hartcellen gebruikte
ATP, een soort geconcen"
treerde energie van de cel. Ni
de eerste keer afknijpen ei
openzetten nam dat ATP pte.
cies zoals hij dat had verwackj
sterk af. Maar. Bij de volgen,
de keren bleef tot zijn verba l
zing het ATP gehalte even!
hoog.
Conclusie: na een eerste lit]
beschermt het hart zich
een vermindering van "heil
zuurstofaanbod. Dit spoon
heel aardig met de bevinding
dat patiënten die kort vooïj
het hartinfarct herhaaldelijk
last hebben gehad van anginal
pectoris dat hartinfarct veel
beter overleven. Het stukje]
bedreigde hartspier heeft zich
blijkbaar aan het tekort
zuurstof gewend. Het ver
klaart ook waarom het eersle
keer opblazen van een ballon
netje in de kransslagadei
meer pijn doet dan de v
de keren.
Hibernation ofwel overwinte
ren is iets dergelijks. In 1985
opperde de Amerikaanse on
derzoeker Rahimtoola dat de
delen van het hart die een
chronisch gebrek hebben aan
zuurstof uiteindelijk in eenj
winterslaap belanden. Hun
stofwisseling wordt dan wel
op een laag pitje gezet, maai
doodgaan doen ze niet. En
belangrijker. Als de bloedtoe-
voer weer wordt hersteld dan
kunnen ze uit hun winterslaap
worden gewekt.
Wat heb je nou als patiënt
aan die nieuwe theorieën?
Voorlopig niets, maar dat
geldt voor elke nieuwe medi
sche theorie. Hoewel. Cardio
logen hebben hierdoor eet
veel beter inzicht gekregen in
wat er precies gebeurt als je
een kransslagader weer open
maakt: het hart blijkt zichzelf
te kunnen beschermen en
daar zou je gebruik van kun
nen maken. Bovendien is de
'open arterie theorie' weei
geheel in ere hersteld.
Vorig jaar bleek uit het zoge
heten GUSTO onderzoek dal
een dosis stolseloplossend 1-
PA, mits snel toegediend, de
overlevingskansen na een
hartinfarct aanzienlijk verbe
tert. Bij de helft van de pa
tiënt verdwijnt dan de ver
stopping. Raakt de kransslag
ader even later weer verstopt
dan zorgt het fenomeen van
'gewenning' er voor dat de
schade beperkt blijft.
Er is meer. Men nam altijd
aan dat na een hartinfarct alle
bedreigde hartcellen afster
ven. Wat blijkt nu? Tussen
die afgestorven cellen zitten
nog steeds levensvatbare cel
len die met een bypass weer
tot leven zouden kunnen wor
den gewekt. Hetzelfde geld
voor het zwakke hart dat door
chronisch zuurstofgebrek het
bloed niet goed meer kan
rondpompen.
De hart-oppeppende medicij
nen die nu worden gegeven
helpen lang niet altijd, wanl
'het heeft geen zin om de
zweep te leggen over een ster
vend paard.' Als je de delen
van het hart die in een winter
slaap zijn gesukkeld zou kun
nen opsporen, dan zou je ze
met een gerichte Bypass weer
kunnen laten ontwaken. D'1
alles is nog toekomstmuziek.
Maar men weet nu beter hoe
men die verstoppingen moet
aanpakken. Er is nu een pro
gramma: het cardiologische
programma van de jaren ne
gentig.
Door Hein Sluijter
'Vers' is momenteel
het
de
is
gj-ote sleutelwoord in
levensmiddelenhandel.
Vooral in de supermarkt is
.vers' een tak die pijlsnel
groeit. De consument wil
steeds meer 'vers' en de
ondernemers moeten er
wel op inspelen,
get thema op de Roka, de
tweejaarlijkse internatio
nale vakbeurs voor de le
vensmiddelenbranche die
gisteren na vier dagen zijn
poorten in de Utrechtse
jaarbeurs sloot, luidde dan
ook: 'Vers in de super
markt'.
Het gonsde op die beurs van
versheid. Maar de vraag bleef
wat nu eigenlijk vers is. Zijn dat
eieren van niet meer dan een
week oud, is dat een ons voor
verpakte salami met een etiketje
waarop wordt aangegeven dat
dit produkt over twee weken nog
'vers' is of is dat een brood dat
vier uur geleden gebakken is? Of
is dat een stronk boerekool die
dezelfde dag nog bij het och
tendgloren door een wakkere
tuinder gewipt is uit een kil en
nevelig veld?
Het blijkt dat het begrip 'vers in
de levensmiddelenbranche erg
ruim wordt gezien. Bij het on
derzoeksbureau AGB Fresh
Foods in Dongen is volgens ac
count-director J. Holla iets pas
echt vers als het om dagvers
gaat, dus niet wanneer er sprake
is van diepvries, houdbare melk,
salades of kant-en-klare maaltij
den. Maar in de branche worden
die produkten er gemakshalve
wél bij geteld. Want daar wordt
trots melding gemaakt van een
gestegen omzetaandeel binnen
de supermarkt van niet minder
dan vijftig procent. Houd je het
op 'dagvers' (ook hier zijn tien
tallen vragen bij te bedenken)
dan ligt dit aandeel op dit mo
ment een stuk lager en wel op 36
procent.
Heel duidelijk is het allemaal
niet wat de branche naar buiten
brengt. Wel is het duidelijk, dat
die groei er wel degelijk inzit,
hoe ver die momenteel ook geko-
I men is.
Eieren
De grootste groeiers zijn eieren.
Daarna volgen aardappelen,
vlees en kip (inclusief dus hel
diepvrieskuiken). Vis groeidf
SE
Peugeot komt begin juni met de al lange tijd aangekondigde
ruimte-auto. De auto zal eerst in Frankrijk gelanceerd worden. I'-l
het najaar komt de Nederlandse markt aan de beurt.
De auto is ontworpen voor vijf tot acht personen en wordt ee'l
rechtstreekse concurrent van de Espace van Renault. Peugeot is «rl
ook in geslaagd de auto uit te voeren met vier tot zeven afzonderlijk
stoelen, waarvan er vijf in luttele minuten te verwijderen zijn. D'l
nieuwe Peugeot krijgt de aanduiding 806. De goedkoopste i
ongeveer 55.000 gulden kosten.
De markt voor de Monospace zoals dit soort auto's in FrankrilJ
genoemd worden is sterk groeiend. Vorig jaar werden er in Eur°P|
150.000 verkocht. De markt zal volgens deskundigen tot het
2000 groeien tot ruim 400.000.
Voorlopig wordt de Peugeot 806 leverbaar met twee 2.0 motoren t
en zonder turbo. Uiteindelijk staat ook een turbodiesel °P ,e
programma. Volgens Peugeot is de auto geschikt voor dagehp|
woon-werkverkeer, maar ook voor recreatief gebruik.
be Recept'Omaat helpt het