OBIS Ontwerpers laten toekomst schitteren DE STEM Brasserie lijkt toverstaf voor terugwinnen van kritische gasten Het puikje volgens de restaurantgidsen bijzonders. ICROCOMPUTER 0.75 L 7^5 6,45 0.75L7# 6,45 0.75LSy75 4,95 0.75 L^95 8,95 ISCREEN8 I verband met een accijnsverho- Izen van gedistilleerde dranken Ijk stijgen. En erg genoeg is dit ed nieuws. Om het leed wat te I komende weken een whisky- nen van de krant ■UUUi JARI1994 P Consz/ment DONDERDAG 24 FEBRUARI 1994 DEEL D EN INDUS DESK 486 DX LOCAL BUS: AMD 486 ox ■0 MHi, 210 Mb harddisk, 3,5! Local Bus videokaart (1 Mb letsenbord, 1S-DOS 6.2 HI, WINDOW! Works vaar Windaws HI le Antiviral Ilia235( GA 14" stralingsarme (tor LE 28/3 599 Restaurants doen stapje terug Ï94 :EN INDUS TOWER 486 USA LOCAL BUS: AMD 486 66 MHi, 210 Mb harddisk, 3,S" ■Local Bus videokaart (1 Mb), tsenbord. MS-DOS 6.2 Nl, WINDOWS Works voor Windows NL, ito Antlvl-rvs Ilia VGA 14" ■e 1AUX Bitor LE 28/3. EN COLOR SCANNER, ,7 miljoen 0-800 DPI, w a vs software ndse hand- ropa's computerketen Nr.] oor Hein Sluijter zijn grote 'veranderin- 1 gaande in de Neder- 1(lse restaurantwereld, let de betere restaurants aat het in veel gevallen "jet best. Je kunt honderd «restaurants in Neder- aid met name noemen die ju sporen op het gebied au kwaliteit verdiend lebben, maar dat wil nog jet zeggen dat deze eetge- ijenheden op dit moment jn glanzende toekomst ijemoet gaan. Integen- ieel, heel vaak lopen de aken stroef. Of de donke- s wolken staan pal voor deur. gaan stemmen op in de Hore- a-wereld die voorspellen dat i honderd binnenkort gehal- ffld zullen zijn. Uitgeknepen. Bgekookt. Sou ja, gehalveerd. Dat lijkt op ja minst wat overdreven. Maar 't\ duidt wel aan, dat er in het Merlandse restaurantwezen ets aan de hand is. Het zijn de exclusieve, duurdere sstaurants die het al een paar jar .moeilijk hebben. Niet alle, aar wel veel. Er zijn er een sar die inmiddels failliet zijn gegaan. En er zijn er wat meer tt hun beleid noodgedwongen tabben omgebogen naar aan- cenlijk minder uitgaven. Er zijn die nog geen maatregelen tabben genomen maar wel de itizoenen van 1994 vol zorg op ah af zien komen, feteert een steeds kleiner wor- fade groep die onvoorwaarde- :k blijft geloven in de inmid- a'S wat orthodoxe leer van de sperdure maar uitmuntende Iiaute cuisine. Zolang dit maar ra relatief klein aantal restau rs in Nederland blijft (of rordt) zijn er redelijke overle- ingskansen. Iroot voorbeeld is Henk Savel- ffg, die in zijn exclusieve be- irijf Vreugd Rust in Voor- j een gat in de sterrenhemel kookte. Op de kookkunst van topkok was en is niets aan ie merken, de sterren vielen vleiend op hem neer, maar toen lijn financiers hem op het matje nepen met de mededeling dat goedkoper moest, week hij a duimbreed. Hij keerde zijn schepping boos de rug toe en wil »i heel moedig opnieuw voor zichzelf beginnen in hartje Den Haag. uit, dat hij gelijk krijgt. In ieder geval niet als hij veel volgelingen zou krijgen. Want één ding is duidelijk en er helpt voorlopig geen moedertje lief meer aan: prijzen van 150 gulden of meer voor het echte klasse-eten, mooi opgesierd als een schilderij en rustend op een porseleinen bord van minstens vijftig gulden, zul len voor een toenemend aantal land. We zijn te klein. En er is ook nog steeds geen echte eet cultuur zoals bijvoorbeeld in Frankrijk, Italië of Spanje. Hele families gaan daar op zondag buiten de deur lunchen of dine ren, niet omdat er iets te vieren valt zoals bij Nederlanders of omdat het gezien de omstandig heden goed uitkomt, maar om dat het deel uitmaakt van het consumenten te hoog gegrepen zijn. Hoe graag ze ook zouden willen komen smikkelen. Cultuur Hoewel Lekker die honderd top- eet-tempels nog wel uitgebreid etaleert, wordt tegelijk geconsta teerd, dat er voor die honderd eigenlijk geen plaats is in Neder- gewone wekelijkse leven. Van dé cultuur. Toch lijkt het erop, dat steeds meer Nederlanders de stap naar een restaurant wagen. Vorig jaar gaf die groep niet minder dan 5,75 miljard gulden uit aan een hapje buiten de deur. Een fors bedrag. Misschien zijn we op wèg naar een eetcultuur. De te kenen wijzen daar wel op, maar Opgeprikt h de jaarlijks verschijnende res taurantgids 'Lekker' voert hij in fffi discussie met collega's vol overtuiging aan, dat het maar een mode is om te zeggen, dat jf je in toprestaurants niet echt tas voelt en dat je daar opge prikt zit omdat er alleen plechtig gefluisterd wordt. „De traditie van pure klasse, van gesoig- neerdheid, moet behouden blij ven." Voorlopig ziet het er niet naar Door Hein Sluijter Er bestaan inmiddels legio Nederlandse restaurantgid sen. Ze hebben allemaal min of meer gezag. Als je ze enkele jaren lang goed met elkaar vergelijkt, blijven er eigenlijk (de bekende Fran se Michelingids even buiten beschouwing gelaten), maar twee echt goede gidsen over. Die dragen een vorm van ob jectiviteit uit. En beide nemen alleen een restaurant op als de eigen deskundig genoemde, maar anonieme informanten er daadwerkelijk gegeten hebben, soms bij herhaling. Dan heb ik het over de elk jaar uitkomende 'Lekker' en de Mercedes restaurantgids. Hoe wel 'Lekker' over advertenties beschikt wat te denken zou kunnen geven. De Mercedes- gids plaatst geen advertenties en zegt er tevens bij dat de beoordelingen volstrekt onaf hankelijk staan van het auto merk alsmede van de sponsor. 'Lekker' geeft met goede, hoe wel met soms wel wat al te populair geschreven motivaties aan, waarom een restaurant wordt aanbevolen. Het blad re kent in Zuidwest-Nederland de volgende restaurants tot de top 100: Vivaldi in Breda (overi gens met veel kritische noten), De Zwaan in Etten-Leur en La Castelière in Hoogerheide. Tot die top wordt in Zeeuws- Vlaanderen alleen In d'Ouwe Baencke in Axel toegelaten. Net onder die top, maar vol gens het blad wel behorend tot de vierhonderd beste restau rants in het land, zijn te vinden in Bergen op Zoom (Moer- stede), Breda (De Arent, Bos wachter Liesbosch, Le Ca nard), Oosterhout (Le Bouc, 'Mooie Keetje, Paradijs -Chi nese keuken), Roosendaal (Le Train Bleu) en Sluis (Oud Sluis). De Mercedesgids werkt met een puntensysteem tot 20. Geen enkel restaurant haalt die 20. Er is ook een beneden- grens getrokken. Die ligt op 13 punten. Een restaurant met bijvoorbeeld 12 punten of min der komt niet in de gids voor. In Zuidwest-Nederland vind je volgens deze raadgever de bes te restaurants in de volgende plaatsen. Bergen op Zoom (De Bloem kool), Breda (De Arent, Boswach ter Liesbosch, Vivaldi en Le Ca nard), Etten-Leur (De Zwaan), Hoogerheide (La Castelière), Oosterhout (Le Bouc en Paradijs), en Teteringen (Boschlust). Opvallend gul ten opzichte van Lekker zijn de Mercedes-infor- manten voor de Zeeuwsvlaamse gelegenheden. Een hele rij! Aardenburg (De Munck), Axel (In d'Ouwe Baencke en Zomerlust), Heille (De Schaapskooi), Hulst ('t Hemelrijk en Napoleon), Nieuw- vliet (L'Orchidée-badhotel Saint Pierre), Philippine (Des Moules en De Fijnproever), Terneuzen (Golden Tulip), Sluis (Oud Sluis) en St. Anna ter Muiden (De Vij verhoeve). daarom is die er nog niet. Dat kan nog lange jaren duren. De voorkeur ging vooralsnog uit naar gelegenheden van de mid den en lagere klasse waar je zo ongeveer onder de zestig gulden, all-in, je buikje rond hebt. Die voorkeur was zelfs zo sterk, dat de toppers het met lede ogen moesten aanzien. Je zou oneer biedig kunnen zeggen, dat ze met de gebakken peren bleven zitten. Vuistje Overigens is er geen aanleiding voor die mindere, maar soms wel goede bedrijven, om in hun vuistje te lachen. Want waar van luxe is overgeschakeld naar een voor de klant veel aantrekkelij ker verhouding tussen prijs en kwaliteit, heerst in de meeste gevallen toch nog inderdaad kwaliteit. Een goede kok, die na de omschakeling om wat voor reden dan ook is aangebleven, weet er immers, zo mag je veron derstellen, wat van te maken. En dat kunnen veel kookmeesters in de al jaren bestaande mindere categorie best eens in hun zak steken. Die zullen soms toch wat meer op hun tenen moeten gaan lopen om de nieuwe concurrentie het hoofd te kunnen bieden. In beide gevallen zal er voor een menu van drie gangen met een prijs van rond de vijftig gulden een zelfde niveau aan de consument moeten worden voorgeschoteld. Anders zal die consument, die echt wel mondiger en kritischer is geworden dan pakweg vijftien jaar geleden, zijn weg wel weten te vinden. Het verdere verloop van de negentiger jaren zal deze beweringen moeten bewijzen. Zakenleven De diepste oorzaak van de ma laise bij veel toprestaurants ligt bij het zakenleven. Tot voor kort was het heel gewoon, dat daar van de aanwezige gasten negen tig procent alles mooi kon decla reren dan wel kon aftrekken bij de fiscus. Daar heeft mijnheer Oort een stokje voor gestoken. Dat stokje werd in de afgelopen jaren steeds langer, toen tal van ondernemers tot bezuinigingen moesten overgaan. Dan zien ze je al komen met een declaratie van 200 tot 250 gulden per cou vert. Dat ging dus in de meeste gevallen naar beneden, naar hooguit een aantal tientjes de man, onder de honderd gulden dus. Economische malaise! De omzet van veel culinaire pa radijzen slonk dientengevolge sterk. Duidelijk werd ook dat we in Nederland over een overcapa citeit aan hoogstaande kook- hoofdkwartieren beschikken. Te veel van het te goede. Toverstaf Wat nu gebeurt, is een aanpas sing naar beneden. De nieuwe maatstaf, of liever de toverstaf, is het begrip brasserie, ook wel aangeduid met de term grand café of anderszins. Een brasserie is ook een restaurant, maar in formeel met een ongedwongen sfeer waar iedereen zich op zijn gemak kan voelen, met een vlot te en gemoedelijke bediening en met vooral een uitstekende prijs- kwaliteit-verhouding, waarbij die prijs nogal eens de helft lager ligt dan in een restaurant met sterren-ambities. Eenvoud en goede smaak voeren hier de bo ventoon. Zonder veel opsmuk. Dus je hoofdgerecht serveren met de nadruk op de smaak van het basisonderdeel en dat mag best zonder dat kwarteleitje hier en dat kerstomaatje daar. Je kunt op twee manieren afda len uit de culinaire toren. Of je schept naast je bestaande heili- ge-der-heiligen een eenvoudiger lokaal onder hetzelfde dak óf je doet het helemaal drastisch en je schakelt de hele boel om. Gerenommeerde zaken als De Kievit in Wassenaar en De Dik- kert in Amstelveen gingen fail liet en kwamen onder een nieu we eigenaar terug in uitsluitend de brasserievorm. Andere zagen de bui eerder hangen, zoals de Kersentuin in Amsterdam, Coro na in Den Haag, Het Koetshuis in Rhenen of Le Bouc in Ooster hout dat al een paar jaar geleden het streven naar een Michelin- ster opgaf ten behoeve van een beter leven. Zelfs De Swaen in Oisterwijk moest een paar pas sen terug doen en heeft er nu een brasserie bij, De Jonge Swaen. De een na de ander volgde of volgt nog. De jongste aanpassing doet zich voor bij Bosschlust in Teterin gen. Willem en Ineke Lavrijsen hebben deze week, naast hun restaurant, hun brasserie geo pend. Willem: „Het is prijsvriendelij- ker, gemoedelijker. In de brasse rie zie je geen ganzelever of kreeft. Maar wat we serveren is uitstekend. We dreven voor 80 tot 90 procent op de zakelijke markt. Die laat het steeds meer afweten. We richten nu in de brasserie meer de aandacht op de particuliere klant. Ontslagen bij het personeel zijn er overi gens niet gevallen." Voor de particuliere consument zijn al deze ontwikkelingen heel gunstig. Al die nieuwe brasserie- en vullen het gat op, dat in het Nederlandse restaurantwezen al jaren bestond: dat van de goede middenklasse. Dat het publiek er behoefte aan had, bewijst de praktijk. Tot nu toe is het daar volle bak. Groot succes. Een gat in de markt. 'Je kunt je afvragen of de neer gang in de serveerzalen van de oppertopkoks niet ook zijn oor zaak vindt in een verkeerd be leid van mensen die wel kunnen koken maar niet zo goed een bedrijf kunnen leiden, die dus management missen. Volgens Gerard van der Veen, voorzitter van Horeca Neder land, heeft dat er nauwelijks mee te maken. „Nee, dat restaurateurs of koks niet kunnen rekenen of zo, dat is het niet. Rekenen kunnen ze doorgaans wel. Bij de exclusieve zaken werd tot nu toe te veel produkt-gericht gedacht en te weinig markt-gerieht. Je laten fascineren door het bedenken van steeds weer origineler, inge wikkelde en dure gerechten kan leuk zijn, maar je moet dat niet doen zonder je af te vragen of de klant dat wel wil. Ik zeg, kijk naar de ontwikkelingen op de markt, naar de klant en zijn huidige wensen en naar de con juncturele onwikkeling. En pas TEKENING RAYMOND VAN AALST dan je formule aan. Je de vraag stellen: kunnen we niet voor minder geld inkopen en toch een smakelijk produkt leveren? Het kan nodig zijn om door te gaan met minder personeel. Alles bij elkaar noem ik het de nieuwe no-nonsense-cuisine. De toekomst van het Nederland se restaurant-wezen ziet hij niet somber in. „De markt blijft groeien. Er ont staat steeds meer vrije tijd bij de mensen. De consument blijft uit geven, ook aan buitenshuis eten. Er zijn verder tekenen, dat de conjunctuur weer aantrekt. Kijk maar naar de Verenigde Staten en naar Engeland. Mijn bood schap anno nu aan de restaura teurs echter is: niet overinveste- 1» ren. Opnieuw goed nieuws voor de consument dus. Want daaruit valt te concluderen dat die meer dan ooit voor relatief weinig geld steeds beter uit kan gaan eten. Let op de brasserieën. Een trend? Dat moet de toekomst uitwijzen. Het heeft meer weg van een revolutie. Met blijvende gevol gen. Bs, dat je er bijna een fles cham- I. Van 7 beroemde whisky's (een ebben we de prijs van de liter- verlaagd. En zo heeft u eigenlijk korting nu èn korting op de bijna van gaan hamsteren. tar Jetty Ferwerda jfct lijkt alsof de nacht van tet fin de siècle langzaam targaat in de opkomende van de 21e eeuw. Veel tazen wijzen al naar de toe komst en wat is geweest, is j. -St. Melancholiek terug- ®)ten is voorbehouden aan doemdenkers. Aan de ho- nz°n schittert de toekomst, ta hoop op vrede en voor gang. En die toekomst is as'baarder dan wij denken. j ^e"ontwerpers, designersen oosmeticaindustrieën zijn er °l°p mee bezig. Sterker nog, vm'f er rï°or geïnspireerd en M; ^at naar witte en me- e-achtigg stoffen, geborsteld Hknium, parelmoerglans en platinablond haar. In de jaren zestig dachten mode ontwerpers bij toekomst in ter men als ruimtevaart en astro nauten, met de daarbij behoren de kleuren en materialen. Cour- règes, Paco Rabanne en Pierre Cardin gebruikten plastic en me taal voor hun overalls, helmpjes en laarzen. Virtual reality Nu is het virtual reality dat ontwerpers inspireert, de per computer nagebootste werkelijk heid. De nieuwe videoclip 'Ama zing' van Aerosmith illustreert dat al wekenlang op MTV. Wit krijgt in die nagebootste beelden de zilverglans van metaal en naar gelang de kleurenmix een lichte glans van groen, roze of blauw. Ontwerpers gebruiken met name de kleur- en struc tuureffecten in hun collecties. Een zilveren mantel van Versace krijgt zodoende het oppervlak van een pannensponsje. Naast de nieuwe technologie zijn ook andere, nieuwe ontwikkelin gen van invloed op de trend in metallic. Trendbureau's spreken van een nieuw functionalisme, waarin alle ballast overboord wordt gegooid en alleen strikt noodzakelijke kleding wordt aangeschaft. Kleding ziet er eerlijk, simpel en duurzaam uit, de hoofdkleur voor komend voorjaar is wit met soms een matte metaalglans. Aan de andere kant beïnvloedt ook de speelsheid van andere, exotische culturen de zachte glans in de mode: de parelmoe- 2 ito«reTl mon«lt,OTl Versace- Subtiele glans van goudkleurige bo dy onder nachtblauwe voile. Een ontwerp van Lacroix. FOTO'S PETER STIGTER ^Chanel118 °nder zwarte voile ren knoopjes, geborduurde spie geltjes, changeantzijde, lurex draden, de laagjes voile die de schittering matteren. Dé opleving van glitter en glans is natuurlijk koren op de molen van cosmeticafirma's. Op make up- en kleurgebied valt komend seizoen heel wat te beleven. De invloedsferen zijn uiteenlopend. Estée Lauder zocht haar inspira tie in de architectuur van Casa blanca; de huizen van marmer, steen en pleisterkalk, de gouden en zilveren mozaieken. Dior spreekt in wollige bewoordingen van „de tere en pure reflecties van licht". Chanel houdt het kort en krachtig: Vuur en IJs. Andere merken verwijzen naar ■■■■Ui HUU oosterse culturen en de zon. Veel oogschaduws en lipsticks zijn dit voorjaar voorzien van een laagje parelmoer. Het palet van Dior bestaat uit een serie goudroze, rozeblauwe, gouden en bleekblonde tinten, afgewis seld met intense aardetinten en blauwen. Estée Lauder presen teert een nieuw produkt: Just Blush Eye Cheek Mosaics. Een poeder voor gezicht en ogen in glinsterend wit of brons gecom bineerd met gouden en zilveren spikkeltjes. Bij Chanel keert de highlighter terug op de wangen en de oogleden zien eruit als 'parels in een juwelendoos.' Goud voert de boventoon bij Ellen Beatrix, zowel in oogscha duw als in de eyeliner. Ook Bourjois heeft goud in de collec tie. Helena Rubinstein voegde elementen aan haar oogscha duwduo toe, die ervoor zorgen dat parelmoerkleuren het licht vangen en weerkaatsen. Wie niet van kleur op haar (of zijn!) gezicht houdt of het te gewaagd vindt, kan een simpele gloss op de lippen aanbrengen. Een beetje vaseline voldoet.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25