Nieuwe start van Seth Gaaikema 'C omediegegoochel zonder veel humor Moeilijke Muziek op festival Noorderligt UIT GIDS Gigantische doeken van Warhol naar Rotterdam Rotterdam krijgt Huis van de Fotografie 4Vorig jaar had ik nog een melig image' SUSKE WISH HAMBONE „Een beetje dichter kan niet zonder opener." Drs. Flip de Wijs in Boekenweek-essay - - Rotterdam (anp) - In de Kunsthal in Rotterdam moet vandaag en morgen een bijzonder nauwkeurig karwei worden geklaard. Vijf gigantische doeken van de Amerikaanse kunstenaar Andy Warhol, die opgerold vanuit Wenen worden aangeleverd, moeten opnieuw worden gespannen. Het grootste doek dat op een raamwerk moeten worden gespannen, is een werk uit de zogeheten 'Camouflage serie'. Het is drie meter hoog en tien meter lang. De doeken mogen niet slap gaan hangen of kromtrekken. Ook het vastnieten op het houten raamwerk moet zorgvuldig en zoner beschadigingen gebeuren. De medewerkers van de Rotterdamse Kunsthal worden geassisteerd door een ploeg van tien specialisten. Ze werken onder leiding van restaurator die weer op de vingers gekeken door een conservator van de Andy Warhol Foundation. De schilderijen zijn te zien op een expositie van abstracte werken van Warhol eind maart. DESTBM Andy Warhol FOTO ANP Rotterdam (anp) - Minister D'Ancona van WVC opent op 30 maart het Huis van de Fotografie in Rotterdam. Het is gevestigd in het voormalige pand van de Nederlandse Dagblad Unie nabij museum Boy- mans-van Beuningen en biedt onderdak aan drie instellingen op het gebied van de fotografie; het Nederlands Foto Instituut, het Nederlands Foto archief en het Nationaal Fotorestauratie Atelier. Het Nederlands Foto Instituut (NFI) is een jaar geleden opgericht op initiatief van het ministerie van WVC en de gemeente Rotterdam. Het insti tuut, met als directeur Adriaan Monshouwer, is bedoeld als ontmoetingsplaats voor fotografen, opdrachtgevers en publiek. Er zullen tentoon stellingen zijn, workshops en lezingen. Het ten- toonstellingsbeleid richt zich op de hedendaagse fotografie. Ook is er een bibliotheek en een documentatiecentrum. De openingstentoonstelling 'Down Town. Het leven in de moderne stad' laat werk van zo'n vijftien fotografen uit binnen- en buitenland zien. Iedere twee jaar zal het NFI een internatio nale fotografiemanifestatie houden onder de titel Rotterdam Foto. De eerste start op 30 september en loopt tot 6 november. In het Nationaal Fotorestauratie Atelier wordt voor het eerst in Europa op grote schaal gewerkt aan het behouden en conserveren van fotogra fisch materiaal. Het atelier is opgericht naar aanleiding van het Deltaplan voor Cultuurbe houd van WVC, dat zich richt op het beheer en behoud van museale collecties. Het is met Seth Gaaike ma net als met Paul de Leeuw, Wim T. Schip pers en balkenbrij; je hebt mensen die er van smullen en je hebt men sen die er niéts aan vin den. Maar smakelijk of flauw, zijn nieuwe show - 'De wereld is stapel gek, nou wij nog' - wordt door publiek en pers positief ontvangen. Cabaretier drs. Seth Gaaikema, 54 jaar, hoeft nauwelijks voorgesteld te worden. De zoon van twee dominees was leer ling en leverancier van Wim Kan, hertaler van de musicals 'My Fair La dy', 'Les Misérables', 'The Phantom of the Opera' en herschrijver van de nieuwe musical 'De Drie Musketiers'. Door Mick Salet Waartoe zijn wij op aarde? „Dat is een onzinnige vraag. Een paniek-voetbal-vraag. Alsof je ergens toe op aarde zou moeten zijn. Er is geen enkele reden. Je wordt op de aarde gekwakt, je weet niet waarom, en je wordt er vervolgens weer af geschopt, je weet niet wanneer. Dat stukje dat je er bent, moet je er maar het beste van maken." Voor kleine katholiekjes was het de eerste vraag van de katechis- mus. Waartoe zijn wij op aarde? 'Om God te dienen en daardoor hier en hiernamaals gelukkig te zijn.' „Er is wel meer katholieke kerk." „Ik ben er nog lang niet klaar mee. De magie is pas begonnen bij mij. FOTO SJAAK RAMAKERS onzin in de Wat leerde dan als kind? „Dat je aan de ander moet den ken. Christus zegt dan: 'Hebt uw naaste lief gelijk uzelf'. Ik weet nooit of dat nou erg edel is öf een slimme truc om veel van jezelf te kunnen houden. Maar het is een mooi motto. Alleen, als je dit soort zinnetjes uitspreekt, worden het vaak van die cli chés." Had u als kind een andere naam willen hebben? „Vladimir. Een mooie, romanti sche naam. Vladimir. Een jongen met lange krullende haren wap perend in de wind... Maar het werd Seth. Naar mijn grootva der. Wie heet er nou Seth? Het was een naam waar ze grapjes over maakten. 'Closethpapier' zeiden ze altijd. Dat soort verve lende dingen." Nu maakt u zelf van die grapjes. In uw nieuwe show bijvoorbeeld. Laat u een Engelssprekende goe roe Wim Kok ontmoeten en vra gen:' 'Who are you?' 'Kok.' 'No cock, I don't ask you what you are, but who you are?' Verder zegt u: 'Harry Mens, hij moet zijn achternaam er steeds bij zeggen, omdat iedereen anders vergeet dat hij er een is.Dat zijn dan toch net zulke vervelende grapjes als 'closethpot' en zo? „Ik vind het zo gek... Het is nèt of Onze-Lieve-Heer te moe is geweest om originele namen te bedenken. Als je weet dat de voorzitter van de vliegersbond Baksteen heet... Dat is toch te gek voor woorden. Dat is toch krankzinnig. Dat gaat verder dan alleen een woordspeling. Dat is de magie van de taal. Je zou ook bijna zeggen dat sommige mensen naar hun naam gaan leven. Moet je maar eens op letten. Mensen die Hans heten kunnen vaak zachtere mensen zijn. Omdat hun moeder altijd 'Ha-ans' heeft geroepen. Dat heeft iets zachts, iets softs. Als je Bob heet, klinkt dat anders. Sterker. Bob! De klank van je naam zal absoluut invloed heb ben op je karakter. Mijn moeder riep Se-eth. Met twee lettergrepen. Iets minder soft dan Ha-ans, omdat die t aan het eind hard is. Se-eth!" Maar is het nou léuk om grapjes over namen van mensen te ma ken? „Natuurlijk. Als het maar een goede grap is." Kok en Mens zullen waarschijn lijk niet echt om die grapjes lachen. Ze hebben ze waarschijn lijk ook al duizend-en-twee keer gehoord. „Maar de andere mensen lachen wel. En als je optreedt voor vijfhonderd mensen, moet je dié laten lachen. De figuren waar het om gaat, zitten meestal niet in de zaal. En als ze er zitten... Nou ja, over smaak valt niet te twisten. Als je naar een cabare tier gaat die misschien wel acht honderd, negenhonderd grappen op een avond maakt, dan zit er vast wel een bij die je niet leuk vindt. Dat kan niet anders. De ene grap is raak en de ander niet. Dat blijft. Het kan niet voor iedereen allemaal even leuk zijn. Je moet het grote publiek totaal bereiken. Ook in de lage, de botte kanten. Het komt ook wel voor dat ik niet begrijp waarom de mensen lachen. Ik heb het bijvoorbeeld over de minister en staatssecre taris van onderwijs en zeg dan: 'Ritzen Cohen, het is net een fourniturenwinkeltje'. Een vol slagen bizarre en associatieve grap. Daar lacht de zaal hard om. Waarom? Ik weet het niet. Dat is de magie van de taal." Het zit minder politiek in uw conférences. Waarom? „Ik ben niet meer zuiver politiek cabaretier. Ik heb het over alles wat mensen aangaat. Dat kan politiek zijn. Maar het moet dan wel een hot item zijn. Al dat dor hout van vroeger, met al die belegen ministersnamen, dat is verdwenen. Dat was een soort pseudo-politiek cabaret. Laat ons eerlijk zijn: over Ien Dales zijn tijdens haar leven nooit grappen gemaakt over de inhoud van wat ze deed. De grappen gingen over uiterlijkheden. Dat is niet echt politiek cabaret. Dat is gedoe over persoontjes. Alders! Op dit moment hoef ik over Alders geen grap te maken, want de man lééft niet meer in de geest van de mensen. Ze we ten niet eens meer wie het is. Hij is niet in de picture. Hij is weg. Als zijn naam morgen in een schandaalzaak genoemd wordt, dan komt hij weer naar voren en gaan de mensen recht overeind zitten als ik zijn naam noem. Maar op dit moment kan ik Alders niet gebruiken in een conférence. Mens is er ook al weer uit. Ik heb het dus minder over de binnenlandse politiek omdat die minder lééft. Maar met de verkiezingen voor de deur zal dat wel iéts verande ren." In de show noemt u zich een PvdA-man. Stemt u straks ook op de Partij van de Arbeid? „Ik ben opgevoed met de PvdA van mijn vader en moeder, de PvdA van Drees en Den Uyl, dat is mijn PvdA. Maar ik stem dus D66. Hoewel ik dit keer mis schien wel PvdA ga stemmen. Ik weet het nog niet. Als het erg ongelukkig met de PvdA gaat, krijg ik het gevoel dat ik ze steunen moet. Ik zal je nog iets geks vertellen. Er is altijd gezeurd: D66 is Van Mierlo. Er is nóóit gezegd: het CDA is Lubbers. Maar dat is wel waar. Het CDA is Lubbers, ge weest, twaalf jaar lang is het CDA Lubbers geweest en als Lubbers nu vertrekt, dan heeft dat gigantische gevolgen. Alsof je de stop uit een badkuip trekt. Moet je Brinkman dan eens zien spetteren. Maar daar kan Brink man niks aan doen. Dat zie je wel meer. Wim Kan had 's een middagje georganiseerd voor jong talent en hij zou ons aan kondigen. Moet je je voorstellen. Wim Kan kondigde mij aan. Het publiek vond het fantastisch hoe hij dat deed. Daarna kwam ik. Het publiek zag me niet staan. Iedereen wachtte tot Wim Kan de volgende aankondiging zou doen. Zo is het met Lubbers en Brinkman ook. Lubbers is zo groot, het respect dat de Neder landers voor Lubbers hebben is zo gigantisch, dat Brinkman heel klein lijkt. Maar daar zou ie deréén na Lubbers last van heb ben." Heeft u iets tegen Brinkman? „Nog niet. Alleen, Brinkman wil zo graag de waarheid zeggen. Ik weet niet of dat goed aankomt: 'Kijk mij eens flink de waarheid zeggen'. Dat is een beetje gere formeerd. Ik denk dat je de waarheid niet moet zéggen, maar moet doén en moet zijn." Wat vindt u van zijn optreden als politiek performer? „Ik denk dat hij dat moet doen, wat bij hem hoort. Als hij af en toe wat schuchter is, dan moet hij dat ook laten merken. Hij moet eerlijk en oprecht zijn. Niet gemaakt. Kijk naar Ien Dales. Die vrouw was totaal zichzelf. Die deed niets om het glamorous te maken. En dat werkt in Ne derland toch altijd het beste, als je gewoon jezelf bent. Kijk naar Lubbers. Die is altijd slecht ge schoren. Daar houden we van. Dat gepolijste vindt de Neder lander vaak verdacht. Als het Brinkman bevalt om over het podium te wandelen, dan moet hij dat doen, maar voor Neder landers moet een politicus eigen lijk een bijna saaie, vervelende en middelmatig functionerende man zijn. Dat is een politicus waar de Nederlander op stemt." Wat vindt u van mensen die CD stemmen? „Uitermate dom natuurlijk. Die mensen stemmen ook niet CD, die hunkeren CD. Dat is ver schrikkelijk. Maar er doet zich iets anders voor: als je kwaad op Janmaat bent, dan krijg je de schijn van karakter. Heb je daar wel 's over nagedacht? Door je kwaad te maken over Janmaat, lijkt het alsof je karakter hebt. Moet je 's opletten hoeveel poli tici dat doen. Die zijn ontzettend blij dat ze zich tegen Janmaat kunnen keren. Daar kunnen ze zich geen buil aan vallen." U doet het zelf toch ook? U geeft het publiek in ieder geval het gevoel dat u zich echt kwaad maakt over Janmaat. „Dat gevoel is juist. Maar ik ga verder. Op een gegeven moment valt Janmaat in het water. Vraag ik: 'Moeten we hem eruit halen?' Zegt de zaal: 'Nee'. Zeg ik: 'Maar 't is een blanke!' Dat is een heel harde grap." Op een gegeven moment zegt u ook: 'en dan nu een liedje, ge schreven door een vriend uit Groningen, ook een nicht.' Nicht, is dat voor u een geuzennaam? „Ik heb me geprofileerd als ho mofiel. Misschien ben ik bisek sueel, want ik heb vroeger meis jes gehad, maar op dit moment leef ik met een vriend. Mensen weten dat ook van mij. Maar ik zeg het eigenlijk als 'mijn broer die ook banketbakker is'. Dat is de grap. De gein is dat je een dergelijk waanzinnig diep pro bleem met drie woordjes afdoet. Iedereen kent de eindeloze ver halen van jongens en meisjes die vertellen: 'op een ogenblik ont dekte ik dat ik zo was...', de Gaykrant bestaat ervan, en dan komt die cabaretier, die zegt: 'een vriend van me, ook een nicht.' De onbenulligheid van die drie woordjes, dat vind ik zó absurdistisch, zó bizar in verge lijking met al die diepe, emotio nele ontboezemingen over alle ellende die er aan vastzit en die ik zelf óók meegemaakt heb. Dat vind ik leuk." U heeft meer dan honderdtwin tig plakboeken met knipsels van interviews en recensies. Leest u de recensies altijd? „Ja. Ik heb dit keer ook heel veel aan de recensies gehad. Ik had drie jaar lang geen nieuw pro gramma voor het theater ge schreven. Toen kwam ik met 'De wereld is stapelgek, nou wij nog.' De journalisten keken daar weer fris tegenaan en schreven goede recensies die me over een drempel hielpen en me de goede richting hebben heengestuurd. Het is toch fantastisch als dat je overkomt? Er is opeens een om mezwaai gekomen. Heel gek. Vo rig jaar had ik nog een melig image en was ik de risee voor veel mensen. Jonge cabaretiers gebruikten mij. Nu is dat in één klap tot het tegendeel gedraaid. De woordspeling die vorig jaar nog een vloek was, is nu kunst met de taal. Opeens staat alles wat ik doe in een ander licht: het mag, het is goed." 'De meeste cabaretiers zijn te lang doorgegaan...' „Wat is dat voor een onzin?" U heeft het zelf gezegd. Het is een citaat uit één van die plak boeken. U zei: 'De meeste caba retiers zijn te lang doorgegaan. En ik ben bang dat ik dat ook zal doen'. „Dat is dan een onzin-zin uit het verleden. Ik heb juist het gevoel dat ik aan een nieuwe periode ben begonnen. Ik ben 54 jaar. Wim Kan deed zijn allerbeste conférence in '73 - die conféren- Theater van het Oosten met Strijards ce met Feisal die voorbijkwam en vroeg of we nog olie wilden - toen hij 63 jaar was. Ik denk dat ik in dit vak van ouwehoeren nog kan groeien. Ik heb de tech niek ontwikkeld om conférencier te zijn, om twee keer een uur grappen te vertellen. Maar ik ben er nog lang niet klaar mee. Iedere keer denk ik weer: dat heb ik niet goed gezegd, dat moet ik eigenlijk zó doen. De magie van de conférence, dat is pas begonnen bij mij. Ik leer nog elke avond. De toon, de timing, de details, het kan altijd alle maal beter." Vindt u zichzelf leuk? „Ik merk dat als ik op dreef ben, de mensen verschrikkelijk moe ten lachen. Ze vinden me blijk baar leuk." Maar vindt u zichzelf leuk? „Vind je jezelf leuk? Vind je jezelf mooi? Het probleem is dat ieder mens een bal van onzeker heid is en geen goed oordeel over zichzelf heeft. Als mensen van zichzelf zeggen dat ze mooi of leuk zijn, dan is dat onzekerheid die ze overschreeuwen. Er is al tijd twijfel. Ik kan niet zeggen: ik vind mezelf leuk. Soms niet. Soms wel. Maar artisticiteit is toch twijfelen, onzeker en gevoe lig zijn? Ik kan wel ouwehoeren. Ik ben een kamersmoezer. Ik zing nau welijks nog in het programma; de muziek is er meer om kleur, sfeer te brengen dan om num mers te begeleiden. Er zitten ook geen typetjes in. Het is nauwe lijks optreden meer. Alle thea terfoefjes zijn er in wezen af. Het is gewoon een particulier met een mening die daar staat te lullen. Ik voel me erg stand-up comedian. Dat wil zeggen: ik zoek de confrontatiemet het publiek, ik lok reacties uit. En elke avond is dat anders. Soms speel ik snel, soms langzaam, soms nijdig, maar ik speel altijd tegen het publiek waar ik voor sta. Het is een bokswedstrijd. Het allerleukste van dit vak is van niets iets te maken. Je komt in het theater aan. Dat is dan een leeg gebouw, zonder ziel, en jij moet dat om acht uur vol blazen, met geest. Dat vind ik ontzettend fascinerend. Maar het maakt me ook altijd onzeker. Ik denkt iedere keer weer: zou ik het nog wel kunnen? Dat blijft. Dat weet ik van Toon Hermans. Je moet elke avond weer examen doen. Maar ik denk dat het ergste dat mij zou kunnen overkomen ver veling is. Ik stel me de hel voor als iets waar niets is, een plaats waar je je altijd verveelt. Wèt ik ook heb meegemaakt: het was nooit saai. Dat houdt me op de been. Ook in het theater. Als er geen goede spanning is, als je niet het alles-of-niets-gevoel hebt, dan is het niet goed. Je ziet er altijd als een berg tegenop. Daar moet je je overheen werken en dan komt de bevrijding dat het je weer gelukt is." Maar u heeft toch een welwil lend publiek, met mensen die een kaartje hebben gekocht omdat ze u leuk vinden? „Mensen zijn welwillend voor tien minuten. Als het dan niet leuk is, dan is het meteen over. Je hebt goodwill, maar je moet het wel waarmaken. De mensen hebben iets van: 'kom maar op, bewijs het maar!' En als het niet snel genoeg gaat en het lachen niet snel komt, dan gaan ze hoesten. Dat is onze ergste vij and, hè. Uche uche. Dat betekent dat ze niet meer geïnteresseerd zijn. Mensen zijn veeleisend en gauw verveeld. Welwillend pu bliek bestaat niet." Breda - Stadsschouwburg. 'Come- die' van Frans Strijards door Thea ter van het Oosten. Regie en vorm geving: Moniek Kramer. Gespeeld door Roel Ragas, Michel Dunant, Remco Melles, Marleen Stoltz, Sas- kia Rinsma en Peter Sonneveld. Gezien op zaterdag 19 februari. Door Marjan Mes Alle stukken van Frans Strijards gaan over de kunst, de kunstma tigheid en het kunstbedrijf. In een van zijn allereerste stukken, 'Comedie' uit 1979, keerde hij zich al tegen het (toenmalige) toneelbestel en tegen de toneelil lusie met haar ingeleefde spel. Het is een ondoorzichtige tekst waarin virtuoos maar ook nogal hoogdravend wordt gegoocheld met schijn en werkelijkheid. Wanneer Strijards 'Comedie' met zijn eigen ensemble 'Art Pro' zou hebben gespeeld dan zou het zeker humoristischer hebben uitgepakt dan nu het geval is bij Theater van het Oos ten. Daar heeft Moniek Kramer het geregisseerd met zes jonge acteurs. Zij streven Strijards' beoogde virtuositeit behendig na, maar doen dat niet luchtig en losjes genoeg waardoor de absurditeit niet de broodnodige humor krijgt. In 'Comedie' wil een regisseur een voorstelling maken zonder schrijver. Hem staat een voor stelling voor ogen waarin 'de spelers als jazzmuzikanten - ware meesters van hun instru ment - vrij improviseren, met een thema, een idee, het toeval.' I hee" uur en 7.30, 8.30, 12.30, fian 1630, 17.30, 18.30 en 06.30 ",0' NCRV: 7.07 Hier en Nu. Kan 11 45 Kerkelijke actualitei- f8l?) EO: 12.07 TijdseinWOOM4.05 (8.45 Nieuwsradio. De acteurs moeten dus zelf u stuk maken. De regisseur alleen maar richting geV( niets dwingend opleggen, loopt uit op een chaos en 0„t( vreden acteurs. Bij de acteurs spelen hun 'echt persoonlijkheid en hun 'echt onderlinge verhoudingen m Met die ballast proberen ze ene na de andere improvisat uit, maar dat wordt een belachi lijke mislukking. De regiss (Michel Dunant) twijfelt tus vasthouden aan de traditie ermee kappen. Een Onbekend, een sjofel type (Peter neveld), uit het verleden c op, die hem herinnert aan vroegere opvattingen. Ook schijnt zijn alter ego waardij hij naar zichzelf kan kijken. In razendsnelle overgangen selen schijn en werkelijkheid, kaar af waarbij het publiek ti kens op het verkeerde wordt gezet. Vijftien jaar na da to bleek 'Comedie', zeker zwaar gespeeld als hier, nis bijster attractief meer. Alleen actrices Marleen Stoltz en voor: Saskia Rinsma in haar witte tul japon waren grappig en viserend' genoeg. Kramers visue le vormgeving was in vergeli king met die van Strijards vasis ontwerpster, Stans Lutz, nogal pover. Maar bovenal blijt Strijards zelf, met thrillerachtig stukken als 'Hitchcock's Drii sprong' en 'Het syndroom vu Stendhal', er later toch stukke amusanter op te zijn geworden. mm Tilburg - Noorderligt. Festival Noorderligt Tegendraads met di verse bands. Gezien op zondag 20 februari. Door Peter Smolders Echte virtuozen worden pas na hun dood begrepen. Zeven Bel gen, drie Zweden, een Japanner en een Siberische gaven die stel ling zondag weer eens inhoud tijdens Noorderligt Tegendraads, een festival met als motto 'als je er van houdt, is het vast mooi'. Moeilijke Muziek, dus. Avantgarde laat zich het best op een stoel beluisteren, moet de Noorderligt-planner gedacht hebben. Of verwachtte hij ge woon weinig publiek? De achter ste helft van de Tilburgse con certzaal was in ieder geval ge vuld met rode plastic stoelen. Gevolg: een uitgestorven voorste helft. Maar Sainkho kon zich er niet ruk om maken. De zangeres uit Tuva (Siberië) stootte haar keel klanken en vocale uithalen voor namelijk uit met haar ogen dicht. Na twintig minuten ver dween ze met haar synthesizer begeleider weer van het podium. Een tweede set, later op de avond, bood dezelfde verwarren de mix van ambient house en new age. Opnieuw gevolgd, zoals het hoort, door een beschaafd applausje. Was daarmee het lekenbeeld van avantgarde nog niet voldoende bevestigd, dan zorgde de Japan- FILMS GOES -Grand Theater 20 u. Demolition man. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Demolition man. 20 u. Free Willy. 20 u. Tombstone. 20 u. Heaven and earth. 20 u. Undercover blues. VLISSINGEN - Alhambra 20 u. Three musketeers. 20 u. Demolition man. 20 u. The house of the spirits. 20 u. Free Willy. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Undercover Blues. Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Demoli tion man. 20 en 22.30 u. Little Buddha. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Heaven and earth. Zaal 4 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. Demolition man. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The 3 musketeers. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic Park. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Mrs. Doubtfire. 22.30 u. The crush. Zaal 10 - 14.30 en 17 u. Hocus Pocus. 20 en 22.30 u. The piano. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A perfect world. Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20en 22.30u. The fugitive. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. EÖ: 19.04 Tijdsein. ïlnS/VOÖ/NCRV: 22.04 De laatste n„h= NOS: 23.07 Met het oog op morgen KRO: 0.04 Damokles. ,02-7.00 Niemandsland ner Toshinori Kondo daar voor. Gewapend met trompet waarvan het geluid dus danig vervormd werd dat he ook een synthesizer had kunnen zijn, een soort ritmebox en eet rookmachine, werkte Kondo ziel door zijn drie kwartier, baar', stond in het programma It lezen. Maar de muziek was io ontoegankelijk dat niemand merkte dat er iets ernstig mis was met de techniek, totdat it Japanse virtuoos zich voor ongemak excuseerde en vroegtijdig mee ophield. De ongegeneerde herrie van legged Sally was daarna zowaar een verademing. De zeven gen, met drie blazers in hi midden, maken een onvoorspel baar soort 'funk in de vijfde versnelling'. En ach, ook nu ginf het publiek vrolijk klappen of momenten dat het nummer nop niet af bleek, maar dat mocht de net begonnen pret niet drukken. De Jonas Hellborg Group, waar van de naamgever als virtuoos bassist te boek staat, maakte dt vijf uur verantwoorde muziek vol met opnieuw een heel geluid, ditmaal in het ma voorzichtig omschreven een mix van 'kunstzinnige mu ziek en death jazz en Aziatisch! folk'. Even na middernacht trok Tegendraads Tilburg moe maar voldaan naar huis, om d: waarschijnlijk nog uren na praten. Want als Noorderligt Te gendraads iets in overvloed bood, was het stof tot discussie. Son of the pink panther. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30» Robin Hood: Men in tights. Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 u. hoven II. 22.30 u. Rising sun. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. AddaW Family Values. 22.30 u. The good son. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30«- Mr. Jones. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30» Stricking distance. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en Tombstone. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30u The real McCoy. BRUGGE - Kennedy Komplex 20 u. Mrs. Bougtfire. 20 u. Tombstone. 20 u. Free Willy. 20 u. Heaven and earth. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Tombsto- 14^30, 17, 20 en 22.30 u. Son of tl» pink panther. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Willy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Doubtfire. 14.30 u. Hocus Pocus. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sti« distance. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The reai McCoy. or 17, 20 en 22.30 u. Undercover blues. 20 u. Heaven Earth. 17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demoli tion man. 22.30 u. Robin Hood: Men tights. 20 en 22.30 u. A perfect world. fW Mrs- Nieuws. TROS: 7.04 De 1.02- radio havermoutshow. 9.04 TROS Gouden 12 04 Het hart van twee. 14.04 TR0S radio 2 - matinee. AVR0: 7(M Fileradio.E0: 18.04 Alle men- NCRV: 19.04 Witte rozen. 2004-24.00 Tussen acht en midder nacht radio 3 S heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen VARA: 12.04 Denk aan Henk. U04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I ill V00: 17.04 Rinkeldekinkel. wns-18 04 De Avondspits. EO: 19.04 „nnor 7, AVRO: 20.04 Forza. VPRO: o, „4 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht wacht VARA: 2.02 Mol of Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM radio 4 £,7 00 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Luws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Och- endconcert: Radio Symfonie Ork. rnet Groot Omroepkoor en sol. 13.04 antwoord op uw schrijven. VPRO: 14.00 Middagconcert Ge nieuwe Franse pianistiek (3). EO: 1600 De Nederlanden. Nederland .„'internationaal perspectief Muz. voor piano. VPRO: 17.00 De koffer. 18 04 De wandelende tak: Het blue smuseum. 19.00 De grote over steek 20.02 Nieuwe maandag. NOS: 0.00-1.00 Vier na middernacht radio 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS: 645-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheep- vaartberichten. 7.05 Vroeg op 5. 8 55 Waterstanden. AVRO: 9.02 In nesprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VA RA' 10.02 Van belang. 11.02 Punch. HV- 13.10 De documentaire. 14.03 Boven het dal. 14.30 De verbeel ding VARA: 15.02 Ophef en vertier. NOS: 17.10 Radio UIT. RVD: 17.45 Postbus 51 op 5. OHM: 18.02 Part nerkeuze (3). EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. EO: 2100 Kayen rasja (Er is hoop). 21.15 lyi haberler (Goed nieuws). 21.30 Sin ke yat kai yam (Goed nieuws op maandag). VOO: 22.00 Het zwarte gat. NOS: 23.07-24.00 Met het oog op morgen omroep brabant ANP-Nieuws: zie Radio 1. - 7.05 Brabants nieuws, actualiteiten en de krant in Brabant 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei ten en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen- trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produkties. 14 03 Brabants nieuws. Aansl.: Mu ziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. 15.05 Conga Brabant. 16.03 Bra bants nieuws. Aansl.: Uitlaat. 17.05 Brabants nieuws, actualiteiten en reacties van luisteraars. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover zicht omroep zeeland AN P-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Nieuws en actualiteiten met om 7.15 het weer in de provincie. 7.25 weekend-overzicht sport. 7.32 re gionaal nieuwsoverzicht.. 7.35 de dag van... 7.45 agendatip en agenda 7.50 regionaal nieuwsoverzicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale. 8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten, met om 8.45 De wekelijkse column Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua liteiten met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 regionaal nieuws overzicht. 12.34 wegwies. 12.43 re portage, vraaggesprek. 12,55 De agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05 Nieuws en actualiteiten met om 17.15 het weer in de provincie en 17.32 regionaal nieuwsoverzicht. 17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi ne met om 17.55 de agenda

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 8