Nieuwe start van Seth Gaaikema
'C omediegegoochel
zonder veel humor
Moeilijke Muziek op
festival Noorderligt
UIT GIDS
Gigantische doeken van
Warhol naar Rotterdam
Rotterdam krijgt Huis van de Fotografie
4Vorig jaar had ik nog een melig image'
SUSKE WISH
HAMBONE
„Een beetje dichter kan niet zonder
opener."
Drs. Flip de Wijs in Boekenweek-essay
- -
Rotterdam (anp) - In de Kunsthal in Rotterdam moet vandaag en
morgen een bijzonder nauwkeurig karwei worden geklaard. Vijf
gigantische doeken van de Amerikaanse kunstenaar Andy Warhol,
die opgerold vanuit Wenen worden aangeleverd, moeten opnieuw
worden gespannen.
Het grootste doek dat op een raamwerk moeten worden gespannen,
is een werk uit de zogeheten 'Camouflage serie'. Het is drie meter
hoog en tien meter lang. De doeken mogen niet slap gaan hangen of
kromtrekken. Ook het vastnieten op het houten raamwerk moet
zorgvuldig en zoner beschadigingen gebeuren.
De medewerkers van de Rotterdamse Kunsthal worden geassisteerd
door een ploeg van tien specialisten. Ze werken onder leiding van
restaurator die weer op de vingers gekeken door een conservator van
de Andy Warhol Foundation. De schilderijen zijn te zien op een
expositie van abstracte werken van Warhol eind maart.
DESTBM
Andy Warhol
FOTO ANP
Rotterdam (anp) - Minister D'Ancona van
WVC opent op 30 maart het Huis van de
Fotografie in Rotterdam.
Het is gevestigd in het voormalige pand van de
Nederlandse Dagblad Unie nabij museum Boy-
mans-van Beuningen en biedt onderdak aan drie
instellingen op het gebied van de fotografie; het
Nederlands Foto Instituut, het Nederlands Foto
archief en het Nationaal Fotorestauratie Atelier.
Het Nederlands Foto Instituut (NFI) is een jaar
geleden opgericht op initiatief van het ministerie
van WVC en de gemeente Rotterdam. Het insti
tuut, met als directeur Adriaan Monshouwer, is
bedoeld als ontmoetingsplaats voor fotografen,
opdrachtgevers en publiek. Er zullen tentoon
stellingen zijn, workshops en lezingen. Het ten-
toonstellingsbeleid richt zich op de hedendaagse
fotografie. Ook is er een bibliotheek en een
documentatiecentrum.
De openingstentoonstelling 'Down Town. Het
leven in de moderne stad' laat werk van zo'n
vijftien fotografen uit binnen- en buitenland
zien. Iedere twee jaar zal het NFI een internatio
nale fotografiemanifestatie houden onder de
titel Rotterdam Foto. De eerste start op 30
september en loopt tot 6 november.
In het Nationaal Fotorestauratie Atelier wordt
voor het eerst in Europa op grote schaal gewerkt
aan het behouden en conserveren van fotogra
fisch materiaal. Het atelier is opgericht naar
aanleiding van het Deltaplan voor Cultuurbe
houd van WVC, dat zich richt op het beheer en
behoud van museale collecties.
Het is met Seth Gaaike
ma net als met Paul de
Leeuw, Wim T. Schip
pers en balkenbrij; je
hebt mensen die er van
smullen en je hebt men
sen die er niéts aan vin
den. Maar smakelijk of
flauw, zijn nieuwe show
- 'De wereld is stapel
gek, nou wij nog' -
wordt door publiek en
pers positief ontvangen.
Cabaretier drs. Seth
Gaaikema, 54 jaar, hoeft
nauwelijks voorgesteld te
worden. De zoon van
twee dominees was leer
ling en leverancier van
Wim Kan, hertaler van
de musicals 'My Fair La
dy', 'Les Misérables',
'The Phantom of the
Opera' en herschrijver
van de nieuwe musical
'De Drie Musketiers'.
Door Mick Salet
Waartoe zijn wij op aarde?
„Dat is een onzinnige vraag. Een
paniek-voetbal-vraag. Alsof je
ergens toe op aarde zou moeten
zijn. Er is geen enkele reden. Je
wordt op de aarde gekwakt, je
weet niet waarom, en je wordt er
vervolgens weer af geschopt, je
weet niet wanneer. Dat stukje
dat je er bent, moet je er maar
het beste van maken."
Voor kleine katholiekjes was het
de eerste vraag van de katechis-
mus. Waartoe zijn wij op aarde?
'Om God te dienen en daardoor
hier en hiernamaals gelukkig te
zijn.'
„Er is wel meer
katholieke kerk."
„Ik ben er nog lang niet klaar mee. De magie is pas begonnen bij mij.
FOTO SJAAK RAMAKERS
onzin in de
Wat leerde dan als kind?
„Dat je aan de ander moet den
ken. Christus zegt dan: 'Hebt uw
naaste lief gelijk uzelf'. Ik weet
nooit of dat nou erg edel is öf
een slimme truc om veel van
jezelf te kunnen houden. Maar
het is een mooi motto. Alleen, als
je dit soort zinnetjes uitspreekt,
worden het vaak van die cli
chés."
Had u als kind een andere naam
willen hebben?
„Vladimir. Een mooie, romanti
sche naam. Vladimir. Een jongen
met lange krullende haren wap
perend in de wind... Maar het
werd Seth. Naar mijn grootva
der. Wie heet er nou Seth? Het
was een naam waar ze grapjes
over maakten. 'Closethpapier'
zeiden ze altijd. Dat soort verve
lende dingen."
Nu maakt u zelf van die grapjes.
In uw nieuwe show bijvoorbeeld.
Laat u een Engelssprekende goe
roe Wim Kok ontmoeten en vra
gen:' 'Who are you?' 'Kok.' 'No
cock, I don't ask you what you
are, but who you are?' Verder
zegt u: 'Harry Mens, hij moet
zijn achternaam er steeds bij
zeggen, omdat iedereen anders
vergeet dat hij er een is.Dat zijn
dan toch net zulke vervelende
grapjes als 'closethpot' en zo?
„Ik vind het zo gek... Het is nèt
of Onze-Lieve-Heer te moe is
geweest om originele namen te
bedenken. Als je weet dat de
voorzitter van de vliegersbond
Baksteen heet... Dat is toch te
gek voor woorden. Dat is toch
krankzinnig. Dat gaat verder
dan alleen een woordspeling.
Dat is de magie van de taal.
Je zou ook bijna zeggen dat
sommige mensen naar hun naam
gaan leven. Moet je maar eens op
letten. Mensen die Hans heten
kunnen vaak zachtere mensen
zijn. Omdat hun moeder altijd
'Ha-ans' heeft geroepen. Dat
heeft iets zachts, iets softs. Als je
Bob heet, klinkt dat anders.
Sterker. Bob! De klank van je
naam zal absoluut invloed heb
ben op je karakter.
Mijn moeder riep Se-eth. Met
twee lettergrepen. Iets minder
soft dan Ha-ans, omdat die t aan
het eind hard is. Se-eth!"
Maar is het nou léuk om grapjes
over namen van mensen te ma
ken?
„Natuurlijk. Als het maar een
goede grap is."
Kok en Mens zullen waarschijn
lijk niet echt om die grapjes
lachen. Ze hebben ze waarschijn
lijk ook al duizend-en-twee keer
gehoord.
„Maar de andere mensen lachen
wel. En als je optreedt voor
vijfhonderd mensen, moet je dié
laten lachen. De figuren waar
het om gaat, zitten meestal niet
in de zaal. En als ze er zitten...
Nou ja, over smaak valt niet te
twisten. Als je naar een cabare
tier gaat die misschien wel acht
honderd, negenhonderd grappen
op een avond maakt, dan zit er
vast wel een bij die je niet leuk
vindt. Dat kan niet anders. De
ene grap is raak en de ander
niet. Dat blijft. Het kan niet voor
iedereen allemaal even leuk zijn.
Je moet het grote publiek totaal
bereiken. Ook in de lage, de
botte kanten.
Het komt ook wel voor dat ik
niet begrijp waarom de mensen
lachen. Ik heb het bijvoorbeeld
over de minister en staatssecre
taris van onderwijs en zeg dan:
'Ritzen Cohen, het is net een
fourniturenwinkeltje'. Een vol
slagen bizarre en associatieve
grap. Daar lacht de zaal hard
om. Waarom? Ik weet het niet.
Dat is de magie van de taal."
Het zit minder politiek in uw
conférences. Waarom?
„Ik ben niet meer zuiver politiek
cabaretier. Ik heb het over alles
wat mensen aangaat. Dat kan
politiek zijn. Maar het moet dan
wel een hot item zijn. Al dat dor
hout van vroeger, met al die
belegen ministersnamen, dat is
verdwenen. Dat was een soort
pseudo-politiek cabaret. Laat
ons eerlijk zijn: over Ien Dales
zijn tijdens haar leven nooit
grappen gemaakt over de inhoud
van wat ze deed. De grappen
gingen over uiterlijkheden. Dat
is niet echt politiek cabaret. Dat
is gedoe over persoontjes.
Alders! Op dit moment hoef ik
over Alders geen grap te maken,
want de man lééft niet meer in
de geest van de mensen. Ze we
ten niet eens meer wie het is. Hij
is niet in de picture. Hij is weg.
Als zijn naam morgen in een
schandaalzaak genoemd wordt,
dan komt hij weer naar voren en
gaan de mensen recht overeind
zitten als ik zijn naam noem.
Maar op dit moment kan ik
Alders niet gebruiken in een
conférence. Mens is er ook al
weer uit. Ik heb het dus minder
over de binnenlandse politiek
omdat die minder lééft. Maar
met de verkiezingen voor de
deur zal dat wel iéts verande
ren."
In de show noemt u zich een
PvdA-man. Stemt u straks ook
op de Partij van de Arbeid?
„Ik ben opgevoed met de PvdA
van mijn vader en moeder, de
PvdA van Drees en Den Uyl, dat
is mijn PvdA. Maar ik stem dus
D66. Hoewel ik dit keer mis
schien wel PvdA ga stemmen. Ik
weet het nog niet. Als het erg
ongelukkig met de PvdA gaat,
krijg ik het gevoel dat ik ze
steunen moet.
Ik zal je nog iets geks vertellen.
Er is altijd gezeurd: D66 is Van
Mierlo. Er is nóóit gezegd: het
CDA is Lubbers. Maar dat is wel
waar. Het CDA is Lubbers, ge
weest, twaalf jaar lang is het
CDA Lubbers geweest en als
Lubbers nu vertrekt, dan heeft
dat gigantische gevolgen. Alsof
je de stop uit een badkuip trekt.
Moet je Brinkman dan eens zien
spetteren. Maar daar kan Brink
man niks aan doen. Dat zie je
wel meer. Wim Kan had 's een
middagje georganiseerd voor
jong talent en hij zou ons aan
kondigen. Moet je je voorstellen.
Wim Kan kondigde mij aan. Het
publiek vond het fantastisch hoe
hij dat deed. Daarna kwam ik.
Het publiek zag me niet staan.
Iedereen wachtte tot Wim Kan
de volgende aankondiging zou
doen. Zo is het met Lubbers en
Brinkman ook. Lubbers is zo
groot, het respect dat de Neder
landers voor Lubbers hebben is
zo gigantisch, dat Brinkman heel
klein lijkt. Maar daar zou ie
deréén na Lubbers last van heb
ben."
Heeft u iets tegen Brinkman?
„Nog niet. Alleen, Brinkman wil
zo graag de waarheid zeggen. Ik
weet niet of dat goed aankomt:
'Kijk mij eens flink de waarheid
zeggen'. Dat is een beetje gere
formeerd. Ik denk dat je de
waarheid niet moet zéggen,
maar moet doén en moet zijn."
Wat vindt u van zijn optreden
als politiek performer?
„Ik denk dat hij dat moet doen,
wat bij hem hoort. Als hij af en
toe wat schuchter is, dan moet
hij dat ook laten merken. Hij
moet eerlijk en oprecht zijn. Niet
gemaakt. Kijk naar Ien Dales.
Die vrouw was totaal zichzelf.
Die deed niets om het glamorous
te maken. En dat werkt in Ne
derland toch altijd het beste, als
je gewoon jezelf bent. Kijk naar
Lubbers. Die is altijd slecht ge
schoren. Daar houden we van.
Dat gepolijste vindt de Neder
lander vaak verdacht. Als het
Brinkman bevalt om over het
podium te wandelen, dan moet
hij dat doen, maar voor Neder
landers moet een politicus eigen
lijk een bijna saaie, vervelende
en middelmatig functionerende
man zijn. Dat is een politicus
waar de Nederlander op stemt."
Wat vindt u van mensen die CD
stemmen?
„Uitermate dom natuurlijk. Die
mensen stemmen ook niet CD,
die hunkeren CD. Dat is ver
schrikkelijk. Maar er doet zich
iets anders voor: als je kwaad op
Janmaat bent, dan krijg je de
schijn van karakter. Heb je daar
wel 's over nagedacht? Door je
kwaad te maken over Janmaat,
lijkt het alsof je karakter hebt.
Moet je 's opletten hoeveel poli
tici dat doen. Die zijn ontzettend
blij dat ze zich tegen Janmaat
kunnen keren. Daar kunnen ze
zich geen buil aan vallen."
U doet het zelf toch ook? U geeft
het publiek in ieder geval het
gevoel dat u zich echt kwaad
maakt over Janmaat.
„Dat gevoel is juist. Maar ik ga
verder. Op een gegeven moment
valt Janmaat in het water. Vraag
ik: 'Moeten we hem eruit halen?'
Zegt de zaal: 'Nee'. Zeg ik: 'Maar
't is een blanke!' Dat is een heel
harde grap."
Op een gegeven moment zegt u
ook: 'en dan nu een liedje, ge
schreven door een vriend uit
Groningen, ook een nicht.' Nicht,
is dat voor u een geuzennaam?
„Ik heb me geprofileerd als ho
mofiel. Misschien ben ik bisek
sueel, want ik heb vroeger meis
jes gehad, maar op dit moment
leef ik met een vriend. Mensen
weten dat ook van mij. Maar ik
zeg het eigenlijk als 'mijn broer
die ook banketbakker is'. Dat is
de grap. De gein is dat je een
dergelijk waanzinnig diep pro
bleem met drie woordjes afdoet.
Iedereen kent de eindeloze ver
halen van jongens en meisjes die
vertellen: 'op een ogenblik ont
dekte ik dat ik zo was...', de
Gaykrant bestaat ervan, en dan
komt die cabaretier, die zegt:
'een vriend van me, ook een
nicht.' De onbenulligheid van
die drie woordjes, dat vind ik zó
absurdistisch, zó bizar in verge
lijking met al die diepe, emotio
nele ontboezemingen over alle
ellende die er aan vastzit en die
ik zelf óók meegemaakt heb. Dat
vind ik leuk."
U heeft meer dan honderdtwin
tig plakboeken met knipsels van
interviews en recensies. Leest u
de recensies altijd?
„Ja. Ik heb dit keer ook heel veel
aan de recensies gehad. Ik had
drie jaar lang geen nieuw pro
gramma voor het theater ge
schreven. Toen kwam ik met 'De
wereld is stapelgek, nou wij
nog.' De journalisten keken daar
weer fris tegenaan en schreven
goede recensies die me over een
drempel hielpen en me de goede
richting hebben heengestuurd.
Het is toch fantastisch als dat je
overkomt? Er is opeens een om
mezwaai gekomen. Heel gek. Vo
rig jaar had ik nog een melig
image en was ik de risee voor
veel mensen. Jonge cabaretiers
gebruikten mij. Nu is dat in één
klap tot het tegendeel gedraaid.
De woordspeling die vorig jaar
nog een vloek was, is nu kunst
met de taal. Opeens staat alles
wat ik doe in een ander licht: het
mag, het is goed."
'De meeste cabaretiers zijn te
lang doorgegaan...'
„Wat is dat voor een onzin?"
U heeft het zelf gezegd. Het is
een citaat uit één van die plak
boeken. U zei: 'De meeste caba
retiers zijn te lang doorgegaan.
En ik ben bang dat ik dat ook zal
doen'.
„Dat is dan een onzin-zin uit het
verleden. Ik heb juist het gevoel
dat ik aan een nieuwe periode
ben begonnen. Ik ben 54 jaar.
Wim Kan deed zijn allerbeste
conférence in '73 - die conféren-
Theater van het Oosten met Strijards
ce met Feisal die voorbijkwam
en vroeg of we nog olie wilden -
toen hij 63 jaar was. Ik denk dat
ik in dit vak van ouwehoeren
nog kan groeien. Ik heb de tech
niek ontwikkeld om conférencier
te zijn, om twee keer een uur
grappen te vertellen. Maar ik
ben er nog lang niet klaar mee.
Iedere keer denk ik weer: dat
heb ik niet goed gezegd, dat
moet ik eigenlijk zó doen. De
magie van de conférence, dat is
pas begonnen bij mij. Ik leer nog
elke avond. De toon, de timing,
de details, het kan altijd alle
maal beter."
Vindt u zichzelf leuk?
„Ik merk dat als ik op dreef ben,
de mensen verschrikkelijk moe
ten lachen. Ze vinden me blijk
baar leuk."
Maar vindt u zichzelf leuk?
„Vind je jezelf leuk? Vind je
jezelf mooi? Het probleem is dat
ieder mens een bal van onzeker
heid is en geen goed oordeel over
zichzelf heeft. Als mensen van
zichzelf zeggen dat ze mooi of
leuk zijn, dan is dat onzekerheid
die ze overschreeuwen. Er is al
tijd twijfel. Ik kan niet zeggen:
ik vind mezelf leuk. Soms niet.
Soms wel. Maar artisticiteit is
toch twijfelen, onzeker en gevoe
lig zijn?
Ik kan wel ouwehoeren. Ik ben
een kamersmoezer. Ik zing nau
welijks nog in het programma;
de muziek is er meer om kleur,
sfeer te brengen dan om num
mers te begeleiden. Er zitten ook
geen typetjes in. Het is nauwe
lijks optreden meer. Alle thea
terfoefjes zijn er in wezen af. Het
is gewoon een particulier met
een mening die daar staat te
lullen.
Ik voel me erg stand-up
comedian. Dat wil zeggen: ik
zoek de confrontatiemet het
publiek, ik lok reacties uit. En
elke avond is dat anders. Soms
speel ik snel, soms langzaam,
soms nijdig, maar ik speel altijd
tegen het publiek waar ik voor
sta. Het is een bokswedstrijd.
Het allerleukste van dit vak is
van niets iets te maken. Je komt
in het theater aan. Dat is dan
een leeg gebouw, zonder ziel, en
jij moet dat om acht uur vol
blazen, met geest. Dat vind ik
ontzettend fascinerend. Maar het
maakt me ook altijd onzeker. Ik
denkt iedere keer weer: zou ik
het nog wel kunnen? Dat blijft.
Dat weet ik van Toon Hermans.
Je moet elke avond weer examen
doen.
Maar ik denk dat het ergste dat
mij zou kunnen overkomen ver
veling is. Ik stel me de hel voor
als iets waar niets is, een plaats
waar je je altijd verveelt. Wèt ik
ook heb meegemaakt: het was
nooit saai. Dat houdt me op de
been. Ook in het theater. Als er
geen goede spanning is, als je
niet het alles-of-niets-gevoel
hebt, dan is het niet goed. Je ziet
er altijd als een berg tegenop.
Daar moet je je overheen werken
en dan komt de bevrijding dat
het je weer gelukt is."
Maar u heeft toch een welwil
lend publiek, met mensen die een
kaartje hebben gekocht omdat ze
u leuk vinden?
„Mensen zijn welwillend voor
tien minuten. Als het dan niet
leuk is, dan is het meteen over.
Je hebt goodwill, maar je moet
het wel waarmaken. De mensen
hebben iets van: 'kom maar op,
bewijs het maar!' En als het niet
snel genoeg gaat en het lachen
niet snel komt, dan gaan ze
hoesten. Dat is onze ergste vij
and, hè. Uche uche. Dat betekent
dat ze niet meer geïnteresseerd
zijn. Mensen zijn veeleisend en
gauw verveeld. Welwillend pu
bliek bestaat niet."
Breda - Stadsschouwburg. 'Come-
die' van Frans Strijards door Thea
ter van het Oosten. Regie en vorm
geving: Moniek Kramer. Gespeeld
door Roel Ragas, Michel Dunant,
Remco Melles, Marleen Stoltz, Sas-
kia Rinsma en Peter Sonneveld.
Gezien op zaterdag 19 februari.
Door Marjan Mes
Alle stukken van Frans Strijards
gaan over de kunst, de kunstma
tigheid en het kunstbedrijf. In
een van zijn allereerste stukken,
'Comedie' uit 1979, keerde hij
zich al tegen het (toenmalige)
toneelbestel en tegen de toneelil
lusie met haar ingeleefde spel.
Het is een ondoorzichtige tekst
waarin virtuoos maar ook nogal
hoogdravend wordt gegoocheld
met schijn en werkelijkheid.
Wanneer Strijards 'Comedie'
met zijn eigen ensemble 'Art
Pro' zou hebben gespeeld dan
zou het zeker humoristischer
hebben uitgepakt dan nu het
geval is bij Theater van het Oos
ten. Daar heeft Moniek Kramer
het geregisseerd met zes jonge
acteurs. Zij streven Strijards'
beoogde virtuositeit behendig
na, maar doen dat niet luchtig
en losjes genoeg waardoor de
absurditeit niet de broodnodige
humor krijgt.
In 'Comedie' wil een regisseur
een voorstelling maken zonder
schrijver. Hem staat een voor
stelling voor ogen waarin 'de
spelers als jazzmuzikanten
- ware meesters van hun instru
ment - vrij improviseren, met
een thema, een idee, het toeval.'
I hee" uur en 7.30, 8.30, 12.30,
fian 1630, 17.30, 18.30 en 06.30
",0' NCRV: 7.07 Hier en Nu.
Kan 11 45 Kerkelijke actualitei-
f8l?) EO: 12.07 TijdseinWOOM4.05
(8.45
Nieuwsradio.
De acteurs moeten dus zelf u
stuk maken. De regisseur
alleen maar richting geV(
niets dwingend opleggen,
loopt uit op een chaos en 0„t(
vreden acteurs.
Bij de acteurs spelen hun 'echt
persoonlijkheid en hun 'echt
onderlinge verhoudingen m
Met die ballast proberen ze
ene na de andere improvisat
uit, maar dat wordt een belachi
lijke mislukking. De regiss
(Michel Dunant) twijfelt tus
vasthouden aan de traditie
ermee kappen. Een Onbekend,
een sjofel type (Peter
neveld), uit het verleden c
op, die hem herinnert aan
vroegere opvattingen. Ook
schijnt zijn alter ego waardij
hij naar zichzelf kan kijken.
In razendsnelle overgangen
selen schijn en werkelijkheid,
kaar af waarbij het publiek ti
kens op het verkeerde
wordt gezet. Vijftien jaar na da
to bleek 'Comedie', zeker
zwaar gespeeld als hier, nis
bijster attractief meer. Alleen
actrices Marleen Stoltz en voor:
Saskia Rinsma in haar witte tul
japon waren grappig en
viserend' genoeg. Kramers visue
le vormgeving was in vergeli
king met die van Strijards vasis
ontwerpster, Stans Lutz,
nogal pover. Maar bovenal blijt
Strijards zelf, met thrillerachtig
stukken als 'Hitchcock's Drii
sprong' en 'Het syndroom vu
Stendhal', er later toch stukke
amusanter op te zijn geworden.
mm
Tilburg - Noorderligt. Festival
Noorderligt Tegendraads met di
verse bands. Gezien op zondag 20
februari.
Door Peter Smolders
Echte virtuozen worden pas na
hun dood begrepen. Zeven Bel
gen, drie Zweden, een Japanner
en een Siberische gaven die stel
ling zondag weer eens inhoud
tijdens Noorderligt Tegendraads,
een festival met als motto 'als je
er van houdt, is het vast mooi'.
Moeilijke Muziek, dus.
Avantgarde laat zich het best op
een stoel beluisteren, moet de
Noorderligt-planner gedacht
hebben. Of verwachtte hij ge
woon weinig publiek? De achter
ste helft van de Tilburgse con
certzaal was in ieder geval ge
vuld met rode plastic stoelen.
Gevolg: een uitgestorven voorste
helft.
Maar Sainkho kon zich er niet
ruk om maken. De zangeres uit
Tuva (Siberië) stootte haar keel
klanken en vocale uithalen voor
namelijk uit met haar ogen
dicht. Na twintig minuten ver
dween ze met haar synthesizer
begeleider weer van het podium.
Een tweede set, later op de
avond, bood dezelfde verwarren
de mix van ambient house en
new age. Opnieuw gevolgd, zoals
het hoort, door een beschaafd
applausje.
Was daarmee het lekenbeeld van
avantgarde nog niet voldoende
bevestigd, dan zorgde de Japan-
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Demolition man.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Demolition man.
20 u. Free Willy.
20 u. Tombstone.
20 u. Heaven and earth.
20 u. Undercover blues.
VLISSINGEN
- Alhambra
20 u. Three musketeers.
20 u. Demolition man.
20 u. The house of the spirits.
20 u. Free Willy.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Undercover Blues.
Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Demoli
tion man.
20 en 22.30 u. Little Buddha.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Heaven and earth.
Zaal 4 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. Demolition man.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Free Willy.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mrs. Doubtfire.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The 3 musketeers.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Jurassic Park.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Mrs.
Doubtfire.
22.30 u. The crush.
Zaal 10 - 14.30 en 17 u. Hocus
Pocus.
20 en 22.30 u. The piano.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
A perfect world.
Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20en 22.30u. The fugitive.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
EÖ: 19.04 Tijdsein.
ïlnS/VOÖ/NCRV: 22.04 De laatste
n„h= NOS: 23.07 Met het oog op
morgen KRO: 0.04 Damokles.
,02-7.00 Niemandsland
ner Toshinori Kondo daar
voor. Gewapend met
trompet waarvan het geluid dus
danig vervormd werd dat he
ook een synthesizer had kunnen
zijn, een soort ritmebox en eet
rookmachine, werkte Kondo ziel
door zijn drie kwartier,
baar', stond in het programma It
lezen. Maar de muziek was io
ontoegankelijk dat niemand
merkte dat er iets ernstig mis
was met de techniek, totdat it
Japanse virtuoos zich voor
ongemak excuseerde en
vroegtijdig mee ophield.
De ongegeneerde herrie van
legged Sally was daarna zowaar
een verademing. De zeven
gen, met drie blazers in hi
midden, maken een onvoorspel
baar soort 'funk in de vijfde
versnelling'. En ach, ook nu ginf
het publiek vrolijk klappen of
momenten dat het nummer nop
niet af bleek, maar dat mocht de
net begonnen pret niet drukken.
De Jonas Hellborg Group, waar
van de naamgever als virtuoos
bassist te boek staat, maakte dt
vijf uur verantwoorde muziek
vol met opnieuw een heel
geluid, ditmaal in het
ma voorzichtig omschreven
een mix van 'kunstzinnige mu
ziek en death jazz en Aziatisch!
folk'. Even na middernacht trok
Tegendraads Tilburg moe maar
voldaan naar huis, om d:
waarschijnlijk nog uren na
praten. Want als Noorderligt Te
gendraads iets in overvloed
bood, was het stof tot discussie.
Son of the pink panther.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Robin Hood: Men in tights.
Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 u.
hoven II.
22.30 u. Rising sun.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. AddaW
Family Values.
22.30 u. The good son.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30«-
Mr. Jones.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Stricking distance.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en
Tombstone.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30u
The real McCoy.
BRUGGE
- Kennedy Komplex
20 u. Mrs. Bougtfire.
20 u. Tombstone.
20 u. Free Willy.
20 u. Heaven and earth.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Tombsto-
14^30, 17, 20 en 22.30 u. Son of tl»
pink panther.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Willy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Doubtfire.
14.30 u. Hocus Pocus.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sti«
distance.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three
musketeers.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The reai
McCoy. or
17, 20 en 22.30 u. Undercover
blues.
20 u. Heaven Earth.
17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demoli
tion man.
22.30 u. Robin Hood: Men
tights.
20 en 22.30 u. A perfect world.
fW
Mrs-
Nieuws. TROS: 7.04 De
1.02-
radio
havermoutshow. 9.04 TROS Gouden
12 04 Het hart van twee. 14.04
TR0S radio 2 - matinee. AVR0:
7(M Fileradio.E0: 18.04 Alle men-
NCRV: 19.04 Witte rozen.
2004-24.00 Tussen acht en midder
nacht
radio 3
S heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen VARA: 12.04 Denk aan Henk.
U04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I
ill V00: 17.04 Rinkeldekinkel.
wns-18 04 De Avondspits. EO: 19.04
„nnor 7, AVRO: 20.04 Forza. VPRO:
o, „4 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht
wacht VARA: 2.02 Mol of Mark.
AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
radio 4
£,7 00 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Luws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00
Muziek voor miljoenen. 11.00 Och-
endconcert: Radio Symfonie Ork.
rnet Groot Omroepkoor en sol. 13.04
antwoord op uw schrijven.
VPRO: 14.00 Middagconcert Ge
nieuwe Franse pianistiek (3). EO:
1600 De Nederlanden. Nederland
.„'internationaal perspectief Muz.
voor piano. VPRO: 17.00 De koffer.
18 04 De wandelende tak: Het blue
smuseum. 19.00 De grote over
steek 20.02 Nieuwe maandag.
NOS: 0.00-1.00 Vier na middernacht
radio 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
645-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en scheep-
vaartberichten. 7.05 Vroeg op 5.
8 55 Waterstanden. AVRO: 9.02 In
nesprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VA
RA' 10.02 Van belang. 11.02 Punch.
HV- 13.10 De documentaire. 14.03
Boven het dal. 14.30 De verbeel
ding VARA: 15.02 Ophef en vertier.
NOS: 17.10 Radio UIT. RVD: 17.45
Postbus 51 op 5. OHM: 18.02 Part
nerkeuze (3). EO: 19.00 Waar waren
we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws
en actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. EO:
2100 Kayen rasja (Er is hoop). 21.15
lyi haberler (Goed nieuws). 21.30
Sin ke yat kai yam (Goed nieuws op
maandag). VOO: 22.00 Het zwarte
gat. NOS: 23.07-24.00 Met het oog
op morgen
omroep brabant
ANP-Nieuws: zie Radio 1. - 7.05
Brabants nieuws, actualiteiten en
de krant in Brabant 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.08 Brabants
nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen-
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek, Brabantse produkties.
14 03 Brabants nieuws. Aansl.: Mu
ziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws.
15.05 Conga Brabant. 16.03 Bra
bants nieuws. Aansl.: Uitlaat. 17.05
Brabants nieuws, actualiteiten en
reacties van luisteraars. 17.45 De
agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover
zicht
omroep zeeland
AN P-nieuws: zie Radio 1. 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 het weer in de provincie. 7.25
weekend-overzicht sport. 7.32 re
gionaal nieuwsoverzicht.. 7.35 de
dag van... 7.45 agendatip en agenda
7.50 regionaal nieuwsoverzicht.
8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 De wekelijkse column
Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua
liteiten met om 12.15 het weer in de
provincie. 12.32 regionaal nieuws
overzicht. 12.34 wegwies. 12.43 re
portage, vraaggesprek. 12,55 De
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05
Nieuws en actualiteiten met om
17.15 het weer in de provincie en
17.32 regionaal nieuwsoverzicht.
17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi
ne met om 17.55 de agenda