'Kandidaten vaak notoire nazi's en geweldplegers'
6Kernenergie blijft alternatief
'Bijles' voor
automobilist
boes
hambone
Fascisme Onderzoek Kollektief licht kieslijsten CD en CP'86 door:
DESTEM GIDS
DE STEM
Scheidend TUE-professor Rietjens pleit voor mondiaal energiebeleid
Rijsimulator
toont gevolgen
van roekeloos
rijgedrag
ZATERDAG 19 FEBRUARI 1994
Door Martijn Hover
Sommige mensen gaan na
hun pensioen van een welver
diende rust genieten. Zo niet
emeritus-professor Leo Riet
jens van de Technische Uni
versiteit Eindhoven. Kortge
leden nam hij afscheid als
hoogleraar Elektrotechniek
en als dekaan van zijn facul
teit.
Eind deze maand zit hij, in zijn
functie als lid van de Moscow
International Energy Club, al
weer in Moskou om daar op
verzoek van de Russische rege
ring en Unesco advies uit te
brengen over het energiepro
gramma in Rusland.
De groeiende energiebehoefte
van de wereld, en dan met name
van de ontwikkelingslanden,
gaat Rietjens na aan het hart.
„De groei van de wereldbevol
king komt voor een belangrijk
deel op rekening van de ontwik
kelingslanden", zegt de schei
dende hoogleraar. „De bevolking
van die landen heeft echter niet
of nauwelijks toegang tot de
commerciële energie die nodig is
om een zeker niveau van wel
vaart en welzijn te bereiken."
„De wereldbevolking", stelt
Rietjens met de statistieken in de
hand, „zal in het jaar 2020 vol
gens optimistische schattingen
gestegen zijn tot 8 miljard men
sen. Willen we komen tot een
goede, wereldwijde energievoor
ziening, dan zullen we er aller
eerst voor moeten zorgen dat we
het aantal mensen op aarde rond
die 8 miljard kunnen stabilise
ren."
Dat zal nog niet meevallen,
vreest de professor, want daar
voor is een omslag in het denken
„Er moet actie worden onderno
men van Rome tot New Delhi."
Met name de katholieke Kerk
vormt nog vaak een struikelblok
bij het propageren van geboor-
tenbeperking, weet Rietjens,
maar, zegt hij, 'er lijkt toch wat
beweging in te zitten'. De fysicus
vertelt over een gesprek dat hij
onlangs had over dit onderwerp
met een vertegenwoordiger van
het episcopaat. „De persoon in
kwestie heeft mij beloofd dat hij
mijn opvattingen naar het Vati-
caan zou doorsturen."
Verantwoordelijkheid
Doen we niets, dan is de mens
heid - zoal niet tot de ondergang
gedoemd- voorbestemd tot een
moeizame toekomst, meent Riet
jens. „De rijke landen moeten
hun verantwoordelijkheid on
derkennen", zegt hij. „Het geïn
dustrialiseerde deel van de we
reld zal de meest moderne facili
teiten beschikbaar moeten stel
len op het gebied van de commu
nicatie om de Derde Wereld een
vorm van 'sociale educatie' te
verschaffen."
De professor denkt daarbij aan
communicatiesatellieten en an
dere technische hulpmiddelen
die kunnen helpen de boodschap
over te brengen, maar benadrukt
dat de controle over die commu
nicatiemiddelen bij de ontvan
gers moet liggen: „Hoe ze dat
precies aanpakken, moeten de
mensen ter plaatse zelf kunnen
formuleren."
Maar ook het rijke Westen kan
niet op de oude voet verdergaan,
meent Rietjens. „Verdergaande
energiebesparing is onvermijde
lijk. Voor een deel is dat moge
lijk door gebruik te maken van
technische vernieuwingen en al
ternatieve bronnen, maar een ze
ker zo belangrijk element is het
wijzigen van onze levensstijl.
Dat noemen we deep
conversation, het besparen door
het energieverbruik aan de basis,
bij de consument, in te perken."
Dat betekent het brengen van
offers, waarschuwt de professor.
„De consument zal bestedings
ruimte moeten inleveren. Zoiets
kan niet op nationale schaal,
dergelijke maatregelen moeten
minimaal op EU-niveau worden
doorgevoerd."
Polemologie
Een andere belangrijke factor in
het denken van Rietjens over de
mondiale energievoorziening is
internationale conflictbeheer
sing. „De studie van de polemo
logie, de wetenschap die zich
bezighout met conflicten tussen
landen en volkeren, moet een
zeer hoge priotiteit krijgen",
vindt hij. Daarbij ziet hij een
belangrijke rol weggelegd voor
een organisatie als de Verenigde
Naties en haar educatieve onder
afdeling Unesco.
„De Golfoorlog heeft ons wat
dat betreft met de neus op de
feiten gedrukt", zegt hij. „We
hebben in Kuwayt gezien hoe
één gek met één lucifer het ge
spaarde energiepotentieel van
jaren in één klap in rook kan
doen opgaan." Ook het voorma
lig Oostblok vormt een haard
van potentiële conflicten. Dat,
gepaard aan het feit dat de ener
gieconsumptie per hoofd in
Oost-Europa als gevolg van
grootscheepse verspilling die in
het Westen nog overtreft, maakt
dat de economische ontwikke
ling van de Oosteuropese landen
voor het Westen een hoge priori
teit moet hebben.
Gelet op de deplorabele staat
waarin veel kerncentrales in het
voormalige Oostblok verkeren,
wekt het mogelijk bevreemding
dat de professor in zijn af
scheidsrede een lans brak voor
de kernenergie. Hoewel de ramp
in Tsjernobyl werd veroorzaakt
doordat de centrale om te begin
nen niet deugde, wil dat niet
zeggen dat kernenergie voor
Rusland en andere 'ontwikke
lingslanden' geen werkbaar al
ternatief kan zijn.
„Het is toch merkwaardig", zegt
Rietjens, „dat landen als India
en China aan de lopende band
ouderwetse, vervuilende kolen
centrales bouwen (met ontwik
kelingsgeld nota bene), maar dat
kernenergie als optie voor veel
mensen onbespreekbaar blijft."
Rietjens: „Uit onderzoek is ge
bleken dat de centrale in Tsjer
nobyl een factor tien- tot hon
derdduizend keer onveiliger was
dan de moderne westerse kern
centrales. 'Tsjernobyl' en andere
reactoren van dat type hadden
nooit gebouwd mogen worden.
Maar dat wil niet zeggen dat
kernenergie per definitie ver
keerd is. Vooropgesteld dat een
land als Rusland een stabiel re
gime krijgt, is het zeker mogelijk
de technologie en het manage
ment van de kerncentrales daar
te verbeteren. Daarvoor is dan
wel een internationale en inter
disciplinaire aanpak nodig, met
strenge controle op het naleven
van veiligheidsvoorschriften.
Ook daarvoor zal het Westen
technologie, bronnen, middelen
en mensen beschikbaar moeten
stellen."
Afvalprobleem
Het afvalprobleem, het grootste
struikelblok bij de toepassing
van nucleaire energie, is niet
onoplosbaar, meent Rietjens.
„De verwerking van radio-actief
afval vereist een hoogwaardige,
'schone' technologie. 'Langle
vend' afval kan bijvoorbeeld op
nieuw als splijtingsmateriaal
worden gebruikt, en levert dan
'korter levend' afval op. Daar
naast wordt hard gewerkt aan
reactoren die zoveel mogelijk
draaien op natuurlijke proces
sen, bijvoorbeeld voor de koe
ling. Als je een koelsysteem hebt
dat met elektrisch aangedreven
pompen werkt en de elektriciteit
valt uit, kun je in de problemen
komen. Bij een 'natuurlijk' pro
ces zijn er geen pompen die het
kunnen begeven."
Het is een 'emotioneel geladen
onderwerp', erkent ook Rietjens.
„Maar Nederland kan zich niet
afzijdig houden bij het oplossen
van deze problemen", vindt hij.
„Natuurlijk is ons land niet
machtig genoeg om een beslis
sende rol voor of tegen te kun
nen spelen, maar we kunnen wel
helpen bij het sturen van een
'mondiaal energiebeleid."
Hoe je het ook wendt of keert,
aldus de professor, de technolo
gie is 'een belangrijke compo
nent in de wereld van morgen'.
Daarom moeten we bereid blij
ven te investeren in technologi
sche vernieuwing, ook op het
gebied van de energievoorzie
ning: „Alleen al aan energie-in
vesteringen, zowel wat betreft
het efficiënter uitbaten van tra
ditionele energiebronnen als het
ontwikkelen van alternatieven
als wind en zon, zal de komende
25 jaar een bedrag nodig zijn
van 30.000 miljard dollar."
„Komt dat geld er niet", waar
schuwt Rietjens, „dan zullen de
len van de wereld stukje bij
beetje economisch moeten wor
den afgeschreven."
Een rijsimulator kan gevaarlijke verkeerssituaties nabootsen.
FOTO ANP
Hoe voelt het aan, als de
wagen bij een snelheid
van 120 km per uur
stuurloos naar de vang
rails zeilt? Reageer je op
de juiste manier, als de
auto ten prooi valt aan
aquaplaning? Weet je
elke risicovolle ver
keerssituatie goed in te
schatten? Kom je nog
wel op tijd stop als je zo
dicht op je voorganger
rijdt? Wie het antwoord
wil weten, kan een
testrit maken in de rijsi
mulator.
Door John van Oppen
WIE NIET horen wil, moet
maar voelen. Onder dat motto
brengt Veilig Verkeer Neder
land vanaf nu de rij-simulator
onder de mensen. De automo
bilist is lang genoeg bestookt
met goedbedoelde adviezen en
wijze raad. Wie het alcomobi- -
lisme, bumperrijden of hardrij
den nu nog niet kan laten,
moet het zelf maar voelen. In
de rij-simulator, wel te ver
staan.
Het apparaat geeft als het ware
'bijles' aan beterweters. Het
heeft een ton gekost en is ont
wikkeld in Duitsland. De rijsi
mulator is de enige in de Bene
lux en een van de weinige in
Europa. Hij is voortaan te vin
den op evenementen die veel
publiek trekken. Zoals beur
zen, exposities, open dagen van
de politie, en mogelijk ook de
Vierdaagse in Nijmegen. Voor
de organisator van een evene
ment is het een kwestie van
WN bellen, agenda's trekken
en een huurprijs betalen.
Bloedstollend
Wie erin kruipt, komt te weten
of hij de risico's van zijn ma
nier van autorijden goed in
schat. Niemand komt na afloop
weg met het smoesje dat het
'toch maar een geintje' betreft,
want de situatie is bloedstol
lend realistisch. Je voelt, ziet
en hoort wat je in het echt
ervaart.
De testrijder krijgt vantevoren
duidelijke uitleg en moet daar
na alle handelingen verrichten
die in werkelijkheid van hem
of haar verwacht worden: star
ten, eventueel lichten aan en
ruitewissers inschakelen, knip
perlichten bedienen, gas geven,
remmen, snelheidsmeter in de
gaten houden, sturen. Alleen
een versnellingspookje ont
breekt. Voor het gemak gaat
WN ervanuit dat dit een auto
matic is.
Op de plek van de voorruit zit
een breed beeldscherm. Alle
handelingen van voeten en
handen leiden tot een reactie,
die de realiteit zo dicht bena
dert dat je al snel vergeet dat
het 'maar' een computerscherm
is waar je naar kijkt.
Wie bijvoorbeeld met zijn rech
tervoorwiel de witte streep
langs de berm toucheert, voelt
en hoort trillingen in de test
wagen. Druk het gaspedaal in
en je wordt teruggedrukt in je
stoel; bij een noodstop piepen
de remmen; bij dichte sneeuw
val zie je hoe de ruitenwissrs
de druppels moeizaam van het
raam vegen, bij een botsing
krijg je een dreun.
Onvoorspelbaar
Op een voor de bestuurder on
voorspelbare manier bootst de
machine alle denkbare weers
omstandigheden, verkeerssi
tuaties en vormen van gevaar
lijk weggedrag na.
De gebruiker maakt een testrit
van 3,2 kilometer en kan daar
bij kiezen uit de snelweg, een
provinciale weg of de bebouw
de kom. Er kan gereden wor
den bij dag en bij nacht, bij
mooi weer maar ook bij mist,
regen of sneeuw. Het kan druk
zijn op straat tijdens de testrit,
maar ook verneukeratief rus
tig-
Sterker nog: je kunt een rit
broodnuchter afleggen bij mooi
helder weer, om even later de
zelfde route te rijden, maar dan
in het donker en met een slok
op. De software in het appa
raat bootst de gevolgen van
drankgebruik na. Het zicht
vernauwt, de reactiesnelheid
neemt af en situaties die tij.
dens de eerste helft van de test
geen problemen opleverden,
blijken opeens out of control.
Jan Lammers
Binnen de beslotenheid van het
Amsterdamse politiebureai
maakte een select gezelschap
onlangs de eerste proefritjes
Ex-Formule I-coureur Jan
Lammers kreeg de primeur ge
gund, daarna kwamen politie
functionarissen, journalisten
en vrijwilligers van Veilig Ver
keer Nederland aan de beurt,
Waarom Jan Lammers? Sim
pel. Omdat niemand zal ont
kennen dat hij een prima
mobilist is met een uitstekende
rijtechniek en reactievermogen.
Als iemand in staat moet zijn
om alle denkbare situaties de
baas te blijven, is hij het wel,
Mooi niet- dus.
Tijdens zijn eerste rit,
op een provinciale weg,
Jan Lammers al na vijfhonderd
meter dwars door e^n wegver
sperring. Toegegeven, die stond
er wat vreemd. Als excuus
mocht bovendien gelden dat hij
nog niet gewend was aan 'de
zit' in de rijsimulator en om
ringd was door pottekijkers
van radio en televisie die
commentaar smeekten,
twee kilometer, meteen na
flauwe bocht bij een snelheid
van 60 km, liet hij zich echter
opnieuw verrassen, deze keer
door een hert dat de provincia
le weg overstak.
Dat was zijn eer te na. Lam
mers wilde precies dezelfde ril
over doen, bij nacht dan
Deze keer zette hij de auto nèt
op tijd stil voor een voetganga
die in het licht van de schijn
werpers opdook. Als enige. Alle
andere proefpersonen reder,
het poppetje morsdood. Zelfs
de commissaris van politie, die
na 2,7 km nog één keer wilde
inhalen. Zelfs de vice-voorzit-
ter van Veilig Verkeer Neder
land, die toch nog iets te dicht
op de bumper van zijn voor
ganger reed. Met een zuur
lachje om de mond konden ze
naar huis, in de wetenschap
dat hun rijstijl best nog voor
verbetering vatbaar is.
RADIO 1
Elk heel uur en om 7.30, 8.30, 12.30,
13.30, 16,30, 17.30, 18.30 en 6.30
Nieuws. TROS: 7.07 Nieuwsshow.
11.07 Kamerbreed. 12.07 Aktua.
NOS: 14.05 Langs de lijn, sport en
muziek. EO: 17.07 Tijdsein. KRO:
18.10 Echo. NOS: 19.04 Het geding.
20.04 Langs de lijn, sport en muziek.
NOS/VOO/NCRV: 22.04 De laatste
ronde. NOS: 23.07 Met het oog op
morgen. AVRO: 0.04 Easy listening.
2.02 Nachtdienst. 6.02-7.00 Van
nacht naar morgen.
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. VARA: 7.04
Intro. 9.04 De tweede ronde. 12.04
Spijkers met koppen. 14.04 Uitge
licht. 16.04 Terug naar de toekomst.
17.04 Ophet en vertier. 19.04 Voor
wie niet kijken wil. NOS: 22.04 Po
dium van de Nederlandse lichte
muziek. 23.04-24.00 The Bands.
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. VOO: 6.02 Ook
goeiemorgen. 8.04 Goud van oud.
10.04 D'Rob of d'ronder. 12.04 Evers
in het wild. 14.04 Mega top 50.17.04
Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De
Avondspits. VOO: 19.04 Rave radio.
KRO: 20.04 Leidsekade live. VARA:
22.04 Twee meter de avond in. VOO:
0.04 Shock radio. 2.02-6.00 Oh, wat
een nacht.
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.15, 18.00 en 20.00
Nieuws. AVRO: 7.02 Wakker wor
den... 8.04 Fiori musicali. 9.00 Piek
up. 10.00 Caroline. 11.00 Kurhaus-
concert. Muz. voor blokfluitkwartet.
12.00 Platenzaak. VPRO: 15.00 Mid
dagconcert. Radio Kamer Ork. 17.00
Het witte doek. NOS: 18.02 Leo
Boudewijns' langspeelplaats. 19.00
Folio 1. 19.30 Het avondconcert. La
fille du régiment, opera van G. Do
nizetti. Koor en Ork. Metropolitan
Opera o.l.v. Eduardo Müller met sol.
ca. 20.47 Nieuwsberichten (In Ie
pauze), ca. 22.05 Folio 2. VOO:
0.00-1.00 Vier na middernacht.
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00. Nieuws.
NOS: 6.45-6.50 Mededelingenru
briek met uitgebreid weerbericht
en scheepsvaartberichten. EO: 7.05
Opo doro. 8.08 Zeggus. 8.30 Ronduit
magazine. NOS: 8.55 Waterstanden.
EO: 9.02 Vrouw-zijn. 10.02 De muzi
kale fruitmand. 11.02 Het interview.
12.02 Meer dan een lied al-
leen...!12.44 Metterdaad hulpverle
ning. 12.45 Vragen naar de weg.
13.11 De verandering. 13.56 Metter
daad hulpverlening. NOS: 14.02
Start. 14.30 Taal. 15.02 De schrijfta
fel. TELEAC: 16.02 Paros. NOS: 17.10
Radio uit. KZG: 17.45 Zevende
Dagsadventisten. NCRV: 18.02 De
wereld zingt Gods lof. 18.54 Tekst
en uitleg. NOS: 19.00 Homonos.
19.30 Nieuws in het Turks. 19.40
Nieuws in het Marokkaans. 19.50
Nieuws in het Chinees. 20.00
Nieuws. EO: 20.02 Jubilate. 20.30
Laat ons de rustdag wijden. 21.14
Metterdaad hulpverlening. 21.15
Reflector. 21.35 Deze week. 22.00
Een ontmoeting. NOS: 23.07-24.00
Met het oog op morgen.
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: elk heel uur. 9.03 Bra
bants nieuws. 9.07 Zie zo zaterdag,
actualiteiten, Brabantse agenda en
weerman Johan Verschuuren.
10.03 Brabants nieuws. 10.07 Actu
aliteiten, de krant in Brabant en
weerman. 10.30 Kinderprogramma
Op stelten. 11.03 Brabants nieuws.
11.07 Van harte. 12.05 Brabants
nieuws. 12.07-13.00 Muziek bene
den de Moerdijk. 17.07-18.00 Om
roep Brabant Sport.
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 10.03
Dag-week! 13.08-13.30 Landelijke
en internationale actualiteiten Ra
dio 1. 14.03-18.00 Omroep Zeeland
sport.
Ronselaars voor fascisti
sche groeperingen in
Kroatië, homo-haters en
brandstichters. Ze prij
ken op de kandidaten
lijsten van extreem
rechtse politieke par
tijen voor de komende
gemeenteraadsverkie
zingen. De bijna even zo
extreme tegenvoeters
van het Fascisme Onder
zoek Kollektief hebben
ze te kijk gezet.
Door Fons Knegtel
EEN CITAAT van Janmaat uit
de Groene Amsterdammer van
26 februari 1986: 'U moet kij
ken wie staan er op de
lijsten. Dat maakt uit wat een
partij is en doet'.
De kandidaten-lijsten van de
Centrumdemocraten (CD), de
Centrumpartij '86 (CP'86) en
een aantal andere kleine ex
treem-rechtse partijtjes 'voor de
komende gemeenteraadsverkie
zingen kwamen onlangs af. Het
Fascisme Onderzoek Kollektief
(FOK), een onafhankelijke or
ganisatie, die onderzoek doet
naar extreem-rechtse personen
en organisaties, analyseerde de
lijsten en schrok van het resul
taat. Op de kandidatenlijsten
van de CD en CP'86 staat een
groot aantal 'notoire nazi's' en
geweldplegers.
Zoals de kandidaat gemeente
raadslid van CP'86 in Rotter
dam en lijsttrekker in Rotter
dam-Kralingen Johnny van
Ham: pleegde onder de naam
'Schiedams Jongeren Front' op
10 augustus 1986 een bomaan
slag op een Turks theehuis in
Schiedam. Of Wim Koek, kan
didaat voor de CD in Den Haag.
Leider van tientallen fascisti
sche groepjes zoals het 'Anti-
Homo-Korps', 'Burger Belang
Nederland' en 'Volks Inspraak
Partij'. Of Guido ten Broeke,
kandidaat voor CP'86 in
Leeuwarden en in Groningen:
diverse malen veroordeeld we
gens openlijke geweldpleging en
verboden wapenbezit; mishan
delde in mei 1990 twee mensen
met een zware ketting waarbij
een van de slachtoffers blijvend
letsel aan zijn oog overhield.
Dit weekeinde trok Ten Broeke
zich terug als kandidaat voor
zijn partij. Hij zou teveel wor
den aangesproken op racis
tische en nazistische denkbeel
den die bij sommige partijgeno
ten leven. „Dit geeft spanningen
in mijn privéleven", verklaarde
hij. Volgens Ten Broeke zou het
FOK enkele weken geleden in
zijn woning hebben ingebroken.
Ook ontdekten de onderzoekers
dat de partij 'ECO 2000', een
milieupartij die meedoet in Am
sterdam, mede vertegenwoor
digd wordt door drie ex-leden
van de CD en de Centrumpartij.
Ronselen
Het FOK stelde een gedetail
leerde lijst samen van zo'n 50
'foute' kandidaten van de CD en
CP'86 en bracht die vervolgens
in de openbaarheid. Daarop
staan namen, adressen, tele
foonnummers en de 'activitei
ten' die uiteenlopen van urine
ren op de openbare weg tot het
ronselen voor de fascistische
HOS-militie in Kroatië.
„Ons doel is het bestrijden van
het rechts-extremisme in Ne
derland", legt een van de zes
FOK-onderzoekers uit. 'Hans'
wil zijn achternaam liever voor
zich houden. „Zo'n 70 procent
van onze informatie destilleren
we uit de media. Daarnaast
hebben we goede contacten met
anti-fascistische groepen, die
per regio goed ingevoerd zijn in
de materie. Tenslotte zijn er
bronnen binnen het 'milieu'
zelf. Deze informanten nemen
meestal uit eigen initiatief con
tact op met ons. Ook proberen
we steeds voorzichtig informan
ten te werven."
Het FOK garandeert zijn infor
manten volstrekte anonimiteit.
Tot nu toe zijn er geen 'onge
lukjes' gebeurd. Of het moet die
ene informant zijn geweest, die
achtereenvolgens bij de Cen
trumpartij, de Volksunie en de
'Zwarte Weduwe' Rost van Ton
ningen infiltreerde, totdat hij de
publiciteit zocht. Hij moest ter
stond onderduiken: de Volks
unie had een prijs van 2.500
op zijn hoofd gezet.
Kraakbeweging
Het FOK vond begin jaren '80
zijn oorsprong in de Amster
damse kraakbeweging. Knok
ploegen en huiseigenaren wer
den ten behoeve van de 'strijd'
nader geanalyseerd. Later con
centreerde men zich op groeien
de rechtse bewegingen zoals de
Nederlandse Volksunie, de Vi
king Jeugd en de Centrumpar
tij. Naast CP'86 en de Centrum
democraten hebben het Oud
Strijders Legioen (OSL), Opus
Dei en zelfs de SGP (vanwege
het vrouwen-standpunt) specia
le aandacht van het FOK.
Informatie van het onderzoek
steam vindt zijn weg via de
contacten met de media, de lo
kale en regionale politiek, met
justitie en met een aantal poli
tiekorpsen. Volgens Hans be
staat er geen direct contact met
de Binnenlandse Veiligheids
dienst (BVD). „We zitten er niet
op te springen. Maar we komen
ze wel regelmatig tegen. Zij zit
ten veel meer op de materie dan
wij. Maar het probleem met de
BVD is dat ze er niets mee doen.
Ze zitten als 'moeder kloek' op
de informatie."
Volgens een BVD-woordvoerder
Janmaat heeft veel twijfelachtige volgelingen.
produceert het FOK gegevens
'die wij niet kunnen bevestigen.
De BVD heeft een andere ver
antwoordelijkheid voor de sa
menleving'.
'Puinhoop'
Momenteel is het een 'puinhoop'
binnen de kandidatenlijsten van
de Centrumdemocraten. Lijst
trekkers die zich onder andere
in Maastricht, Vlissingen, Gro
ningen, Heerhugowaard,
FOTO ANP
Leeuwarden en Velsen terug
trekken. Volgens Hans een
volg van pure misleiding doo
partijbonzen, die proberen zk
te profileren door zoveel moge
lijk kieslijsten samen te stellen.
„Mensen worden goede salan,sj
sen in het vooruitzicht gestel
en vervolgens ongewild gel"®1'
bardeerd tot lijsttrekker. He
zijn machtsspelletjes, maar me
serieuze politiek heeft het me
temaken."
FOTO ANP
Kerncentrales, zoals hier in Borssele, zijn wellicht een betere optie dan vervuilende kolencentrales.