DE STEM 'Je moet het heel macro zien' De man, zijn prestaties en zijn problemen Donna Tartt krijgt Mekkaprijs van de kritiek 'Het laatste boeiend jeugdtoneel UIT gids {TL4-baas Ruud Hendriks naar topfunctie bij NBC Super Channel y ■Él medewerkers m/v d uitzendbureau lbos 04254-1567 ie Mtdekken: erness Kick taht programma's bij EO over 'typisch mannelijke eigenschappen' D2 1994 ik in Breda-Centrum zoeken wij een ring in de verkoop, bent tussen g in een leidinggevende functie. De spectieven. gevers in Midden-Brabant hebben vacatures voor mensen met de textielindustrie. Voor alle achten voor lange tijd zijn en de gendienst. De verdiensten zijn goed. gier, tel. 076-20 20 68, ravans te koop op ons luxe epark in Diessen. angs voor informatie. e Olau-way. Trek kris- ior Wales met z'n schit- natuur, zijn volstrekt kuituur en vooral, zijn Snowdonia in Noord-Wales tlijke bevolking. Met ons Lyou-please"-arrangement cht u steeds in een hotel Forte groep: traditionele van uitstekende klasse lie komfort bieden. zo'n onvergetelijke ont- gsreis door het prachtige, riendelijke Wales een chting vanaf Soms weet ik na twee rondjes mijn eindtjjd al." Bart Veldkamp, schaatser Gids achtige, m manieren om de super- elige en komfortabele way naar Engeland te vindt u in de Olau- res. :e bij uw reisagent of bel 91184-88000. au Amsterdam (anp) - De Ame rikaanse schrijfster Donna tartt krijgt voor haar boek ge verborgen geschiedenis de jlekkaprijs van de kritiek. Tartts debuut kwam het meeste voor op de favoriete lijstjes van de critici. Vorige kreeg Harry Mulisch de aan de prijs verbonden wis selbeker. Het was de bedoeling dat de auteur de beker gisteren in de Rode Hoed in Amsterdam zou afstaan aan de Amerikaanse schrijfster. Mulisch weigerde de prijs echter door te geven, zodat voor Tartt een nieuwe trofee moest worden gemaakt. Uitgeve rij Nijgh en Van Ditmar heeft de onderscheiding vorige jaar inge steld. De schrijfster was trouwens niet naar de hoofdstad gekomen om de nieuwe beker in ontvangst te nemen. Via de telefoon werd ze gelukgewenst. Op de tweede plaats van het lijstje van meest genoemde boeken staat Michel de Montaigne's Essays. De derde plaats is voor De Gele Rivier is bevroren van Leo Pleisier. Voorafgaand 'aan de uitreiking van de Mekkaprijs werden de resultaten van een onderzoek onder ruim tweehonderd schrij vers bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat 40 procent van de Nederlandse schrijvers een inko men heeft van minder dan tien duizend gulden per jaar. Gemid deld verdienen auteurs op jaar- Het altijd zo overvolle postbakje op zijn bureau is nagenoeg leeg. Van de imposante rij tv-toestel- jen staat er ééntje perma nent afgestemd op het .Amerikaans/Europese station NBC Super Channel, waar hij per 15 maart managing director wordt. Een spectaculaire overstap. Ruud Hendriks 34), plaatsvervangend algemeen directeur bij RTL4, vertrekt met vrouw en twee kinderen iaar Londen. Een af- scheidsinterview. Door Anja van den Akker Jaap gaat ook mee", zegt Ruud [endriks met een vertederde ik richting de karikatuur van aap van Meekren, overgebleven in het mislukte Avro-program- la 'Medialand'. De mascotte op ijn bureau wordt met de nodige irzichtigheid behandeld. Want Jaap zit zonder benen, heeft de neiging snel uit elkaar :evallen en geeft bovendien af. De radiotoestellen gaan óók lee. Museumstukken bijna, als eerbetoon aan Hendriks' geliefde ledium, de radio. Waar hij als ■jarige begon en tot 1984 Keef. Ruud Hendriks was een ;ai de eerste medewerkers bij HU. Anno 1994 noemt Ischa Meijer hem een 'mediaknaller' en NBC Super Channel spreekt vaneen 'kritische nieuwe dimen- !r is veel geld neergeteld voor Hendriks. En er zijn dikke ïjfers genoemd die binnen drie jaar gerealiseerd moeten zijn. De ierwachtingen liggen nogal Ruud Hendriks blijft er rustig onder. ,0f ik tegenslagen incalculeer? 'ie, daar denk ik gewoon niet in Misschien een kwestie van scherming. Ik ben wat dat uteft een beetje simpel mens. ïijn redenatie is: Als je je best •aar doet, hoef je jezelf nooit Me verwijten. En als ik ergens W ga, ga ik voor de volle londerd procent." md Hendriks windt geen bekjes om zijn vertrek uit Hil- ®um. Alle clichés zijn waar. kt geld, de uitdaging, de aan- Wtking van het pionieren. 'aar ts het niet wat vroeg, nu ÏÏL5 nog maar amper op de biils staat?. Natuurlijk is het hier bij RTL ®t af. Toch had ik me voorge- "®en in oktober vorig jaar al te bffl, meteen na de oprichting Ruud Hendriks: „Als mensen bang zijn fouten te maken, zullen ze ook nooit iets goed doen. van RTL5. Ik was in augustus gevraagd door NBC, maar het was ingewikkeld om de contrac ten rond te krijgen. We hebben stevig onderhandeld. Over geld. Ik wilde veel, ja", klinkt het eerlijk. „Ik vind dat dat wel mag, ais je je sociale leven helemaal op geeft. De prijs van deze overstap is heel hoog. Ik ken weliswaar veel mensen, maar ik heb slechts weinig vrienden. Jaap van Mee kren is er eentje van. Ik ken hem een jaar of tien, maar voor mijn gevoel mijn hele leven. Mensen als hij zal ik missen. Die laat ik hier achter. Sociaal gezien is de prijs ook hoog voor mijn kinde ren van zes jaar en bijna acht. Die moeten verhuizen naar een land waar ze de taal niet kennen. En ook mijn vrouw raakt al haar sociale contacten kwijt. Daar staat heel veel uitdaging tegen over. Na veertien jaar huwelijk is mijn vrouw net zo gek als ik. Die heeft ook de houding van: inpakken en we zien wel." Na deze wervende openings woorden volgt de nuance. „Ach, het gaat in wezen niet zozeer om de materiële vooruitgang. Ik zou deze baan misschien ook voor - bij wijze van spreken - tien procent van het salaris hebben gepakt. Uiteindelijk draait het om plezier in je werk, het avon tuur, het krijgen van een kick door de dingen die je meemaakt. Ik vergeet niet dat ik op mijn veertiende pas voor het eerst in het buitenland was. En negen tien toen ik voor de eerste keer in een vliegtuig zat. Tegenwoor dig vlieg ik heel veel. Maar iede re keer als ik opstijg, realiseer ik me weer hoe leuk het is naar de andere kant van de wereld te kunnen vliegen. Ik vind het alle maal prachtig. Daar doe ik het voor. Niet voor het materiële alleen. Je kunt tenslotte maar één biefstuk tegelijk eten." Ruud Hendriks komt in een enorm concern terecht. NBC Su per Channel is drie keer zo groot als CLT, de moedermaatschappij van RTL4 en 5. „Er werken 7000 man. In Londen 'maar' 110. Dat is minder dan er hier onder mijn verantwoordelijkheid vallen", relativeert Hendriks. NBC is een van de drie grootste commerciële networks in de Ver enigde Staten, dat zich middels overname van het Europese sa tellietkanaal Super Channel in Europa wil nestelen. De organi satie behelst verder een Spaan stalig nieuwskanaal in Zuid- Amerika, een deelname van 12 procent in Interactive Network, dat binnenkort met inter-actieve televisie aan de gang gaat, een zogeheten all-news channel - dat tv-stations in de VS de gehele dag van nieuws voor ziet - plus belangen in een ka naal dat dag en nacht groente en fruit-informatie geeft aan consumenten. In juni komt er een 24 uurs praatprogramma bij getiteld 'America is talking' en dan is daar nog CNBC, de Com mercial News and Business Channel met de gehele dag beursinformatie en 's avonds talkshows. Gezicht Omdat niemand de Europese tv- markt zo goed kent als de Euro peanen zelf, heeft NBC Hendriks aangetrokken het nieuwe kanaal een eigen gezicht te geven. Volgens Hendriks moet je je met een wereldwijd te ontvangen ka naal als NBC Super Channel richten op universele takken, als nieuws, informatie en talkshows. „Je moet het allemaal heel ma cro zien. Je neemt de grootste gemene deler en accepteert dat je daarmee veel categorieën mist. Geen dramaprodukties FOTO DIJKSTRA dus. Wel Court TV, rechtszaken. Dat scoort in de VS enorm. Ik denk dat NBC een station moet zijn waar nieuws de basis vormt, net als CNN. Met dat verschil dat je CNN alleen aanzet als er een ramp gebeurt." Lijkt het nieuwe profiel van NBC Super Channel op dat van RTL5? De beter opgeleide kij ker? „Het probleem van RTL5 is dat het station twee profielen heeft", analyseert Ruud Hendriks. „De jongeren én de beter opgeleiden. Financieel zitten we niet slecht. RTL5 draait nu al break evende kosten zijn gedekt. In Amerika nemen ze voor een nieuw station wel vijf jaar als aanloop. Het grote verschil is dat RTL5 een zusje is van RTL4, dat binnen 15 maanden een succes werd. Ik ervaar de druk om datzelfde bij RTL5 te willen presteren als ont zettend hoog." „Het komt allemaal best goed", zegt Hendriks over het tegenval lende marktaandeel. „Als RTL5 verdwijnt, dan kom ik terug en eet ik mijn schoenen op. CLT is nog nooit aan een station begon nen dat vervolgens werd opgehe ven. De markt is klein, maar is er wel. Ik draai er niet omheen: l(r- i v. A 1 v. Ét x IB - L J|||H v j er presenteert 'Man en Macht' FOTO EO Van onze rtv-redactie „De man is een groot kind, maar dan erger", meent de één. „Mannen denken niet over zichzelf na. Mannen zijn oppervlakkig. Ze willen een auto, een mooie vrouw en een kast van een huis", vindt de ander. Deze en andere kleurrijke uit spraken komen aan bod in 'Man en Macht', het nieuwe program ma dat de Evangelische Omroep vanaf vanavond uitzendt. Acht afleveringen rond het thema 'op zoek naar de identiteit van de man' tegen het licht van een prestatiegerichte maatschappij. Alle delen hebben veelzeggende titels als 'Je bent wat je werkt', 'Hij is nergens bang voor', 'Hij heeft een relatie' of 'Hij wil maar één ding'. Jan Bakker, de pre sentator van het programma, toont dat veel mannen in geeste lijk en emotioneel opzicht het onderspit delven tegen de vrouw. Volgens een Zweeds onderzoek zou de man hét hulpverlenings object van de jaren negentig zijn. Ze rennen een carrière achterna, zonder de prijs die ze ervoor betalen ten volle te beseffen. Producent Peter Maris: „We wil len de man echt niet voorstellen als een probleemgeval. Maar we willen wel een paar mannelijke fenomenen bespreken die velen zullen herkennen. Uiteindelijk willen we bereiken dat een man minder prestatie-gericht gaat denken. Dat hij een betere rela tie ontwikkelt met vrouw, kinde ren, vrienden en God." De EO mikt op een kijkerspu bliek tussen de twintig en vijftig jaar. Het programma is opge bouwd uit gesprekken, discus sies, sketches en interviews. 'Man en Macht' gaat over de binnenkant en de buitenkant, ZATERDAG 19 FEBRUARI 1994 basis ruim 23.000 gulden. Elf procent van de schrijvers boert zeer goed: ze halen meer dan een ton binnen met hun literaire werk. Bijna 70 procent zegt een slechte recensie te verkiezen boven hele maal geen recensie. Een kwart heeft liever dat het boek wordt doodgezwegen dan dat er een afkrakend stuk aan wordt ge wijd. Van Brabantse groep Artemis het gaat niet goed met de kijk dichtheid van de doelgroep die we na 20.00 uur proberen te bereiken." Wordt NBC Super Channel ooit concurrent van RTL4 en 5? „Hoogstens een heel klein con currence. Paneuropese stations zijn nooit een bedreiging voor nationale zenders. Je pakt overal een klein beetje. Momenteel zijn er 30 miljoen huishoudens in Westeuropa en 26 miljoen in Oosteuropa die het station kun nen ontvangen. In Nederland kijken er minder mensen dan naar RTL5." Komt er een samenwerking met CLT of Endemol? „Natuurlijk is samenwerking met CLT denkbaar. Wellicht op het gebied van nieuwsuitwisse- ling. John de Mol en Joop van den Ende zijn de grootste van Europa en bewezen succesvol. Dus ik wil het contact met hen zeker behouden. Als er twee mensen inspirerend op mij heb ben gewerkt dan zijn zij het. Met name het feit dat ze allebei met niets zijn begonnen spreekt me aan." Hoe ambitieus is Ruud Hendriks zelf? „Als ik zou zeggen dat ik niet ambitieus ben, zou ik liegen. Anders kom je uiteindelijk niet op zo'n stoel terecht. Maar er zit geen carrièreplanning of zo ach ter. Het is allemaal op me afge komen. Toen ik 22 was mocht ik Veronica Nieuwsradio leiden. Dan rol je het management in. Veel te jong, eigenlijk. Je maakt alle beginnersfouten. Je compen seert je gebrek aan autoriteit met een veel te grote mond. Ik heb ontzettende mazzel ge had. Veel geleerd. Tegenwoordig tel ik eerst een paar keer tot tien voordat ik echt kwaad word. Dat gebeurt trouwens zelden. Alleen als iemand niet eerlijk is. Ik word niet kwaad als iemand een fout maakt. Ik vind dat je mensen moet toestaan om fouten te maken. Als mensen bang zijn om fouten te maken, zullen ze ook nooit iets goed doen. Je bent pas dom als je een fout twee keer maakt." Hoopt Ruud Hendriks uiteinde lijk verder door te stomen in de Amerikaanse organisatie? „Als je me vijftien jaar geleden had gevraagd of ik ooit iets te vertellen zou krijgen bij een Ne derlandse publieke omroep had ik gezegd: die kans lijkt me heel erg klein. Sindsdien is het alle maal erg goed gegaan. Je moet dus nooit iets uitsluiten." over macht en onmacht. In de eerste aflevering vertelt Adriaan Koppens hoe hij van de ene dag op de andere werd ver laten door zijn vrouw en kinde ren. Tot op dat moment had Koppens dag en nacht gewerkt voor een eigen management-ad- viesbureau. „Mijn bedoelingen waren heel eerlijk. Ik wilde dat we het goed zouden hebben. Nu zou ik mijn zaak, mijn succes, alles, willen opgeven om het over te kunnen doen." Een andere man vertelt hoe hij met zijn vrouw een jaar op een onbewoond eiland ging wonen om te herontdekken waar het om draait in het leven. Een derde verkocht zijn zaak en ging in loondienst. Socioloog Joop Brongers meent dat werk voor veel mannen een excuus is om niet bij zichzelf naar binnen te hoeven kijken. Met man en macht', vanavond, Nederland 2, 23.15 uur Olau-LIne en TR-Line ■HHHHI Breda - Stadsschouwburg. 'Het laatste kind' van Pauline Mol door Theater Artemis. Re gie: Matthijs Rümke. Gespeeld door Brenda Bertin, Marcel Faber, Niek van der Horst, Manon Nieuweboer en Francis Wijsmuller. Gezien op vrij dagmiddag 18 februari. Door Marjan Mes Waar de vier kinderen in de jeugdtoneelvoorstelling 'Het laatste kind' vandaan komen, blijft raadselachtig. Maar dat ze misschien niet zo'n leuke jeugd hebben gehad, eenzaam zijn en zoals iedereen naar liefde verlangen; daar hoefde niet aan te worden getwij feld. De voortreffelijke tekst van Pau line Mol en het leuke spel van Theater Artemis uit Den Bosch riepen een bijzondere kinderwe reld op waarachter veel schuil ging dat niet verstandelijk be grepen hoefde te worden. Emotioneren en amuseren deed het des te meer en dat is een hele prestatie van zo'n jeugdtheater groep. Zus, Reus, Happy en Broertje trekken samen ouder loos rond. Ze zijn iets essentieels kwijt geraakt, dat hier als een ei wordt voorgesteld. Ongetwijfeld representeert dat ei de zuiver heid en onschuld waarmee een kind op de wereld komt. De vier kinderen willen een ander kind redden om hun verloren ei terug te krijgen. Maar als ze dan plot seling een meisje ontdekken, dat haar ei nog wel heeft, wil het met dat redden niet zo best luk ken. ZATERDAG FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Mrs. Doubtfire (voorpre mière). 19 u. Robin Hood: men in tights. 21.30 u. Demolition man. HULST - De Koning van Engeland 14, 19.30 en 22 u. Demolition man. 14 u. The Addams Family values. 14, 19.30 en 22 u. Free Willy. 19.30 en 22 u. Tombstone. 22 u. Heaven and earth. 19.30 en 22 u. Undercover blues. 14 en 19.30 u. Aladdin (14 u. Ned. Versie). TERNEUZEN - Luxortheater 19 u. Robin Hood: men in tights. 21.30 u. Perfect world. VLISSINGEN - Alhambra 14, 19 en 21.30 u. Three muske teers. 14, 19 en 21.30 u. Demolition man. 21.30 u. Heaven and earth. 21.30 u. Mrs. Doubtfire (voorpre mière). 14 en 19 u. Free Willy. 14 en 19 u. Aladdin 14 u. Ned. versie). ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Undercover Blues. Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Demoli tion man. 20 en 22.30 u. Little Buddha. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Heaven and earth. Zaal 4 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. Demolition man. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The 3 musketeers. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic Park. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. Mrs. Doubtfire. 22.30 u. The crush. Zaal 10 - 14.30 en 17 u. Hocus Pocus. 20 en 22.30 u. The piano. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A perfect world. Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. The fugitive. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Son of the pink panther. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Robin Hood: Men in tights. Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 u. Beet hoven n. 22.30 u. Rising sun. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. Addams Family Values. 22.30 u. The good son. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Stricking distance. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Tombstone. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. Zaal 21 - 14.30 u. Olivier, onrust in Vogelland. 17 u. Rock-a-doodle. 20 en 22.30 u. Kika. BRUGGE - Kennedy Komplex 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Mrs. Bougtfire. 20 en 22.30 u. Tombstone. 14.30, 17.15 en 20 u. Free Willy. 17.15 u. Trois couleurs bleu. 20 u. Heaven and earth. 14.30, 17.15 en 22.30 u. The real McCoy. 14.30 u. Aladdin (Ned. versie). 22.30 u. The piano. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Tombsto ne. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Son of the pink panther. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Dit Laatste Kind blijkt namelijk een vreemd en zwijgzaam groot meisje dat geen woord zegt ert motorisch gestoord reageert op de pogingen van het viertal om contact met haar te krijgen. Om dat ze anders is, roept ze agres sie op. De vier kinderen bespot ten haar en storten vooroordelen over haar uit. Zelf worden ze echter steeds onzekerder omdat ze niet begrijpen wat er aan de hand is. De vier kinderen zijn voortdu rend in een onderlinge machts strijd gewikkeld en proberen hardnekkig voor zichzelf op te komen. Als groep durven zij zich wel tegen de vreemde buitenstaander te keren, maar als kwetsbare enkeling durft niemand het Laatste Kind haar ei te ontfutse len. Als dat in een opwelling toch gebeurt, is juist de bazige Zus er helemaal ondersteboven van. Ondanks de absurde situatie kon uit dit boeiende en geestige spel een universele strekking worden begrepen, die zeker niet alleen op de kindertijd betrekking had. Er werd levendig, aandoenlijk en humoristisch geacteerd door de jonge acteurs. Kernachtig zetten zij een dominante Zus, een stoe re lange slungel van een Reus, een klein woedend Happy-meisje en een argeloos, nog steeds in zijn broek plassend Broertje neer. De imposante zwijgende rol van Francis Wijsmuller deed denken aan een geestelijk gehandicapte, maar kon net zo goed in over drachtelijke zin slaan op de nog ongeschonden menselijke zuiver heid. Willy. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 14.30 u. Hocus Pocus. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking distance. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. 17, 20 en 22.30 u. Undercover blues. 20 u. Heaven Earth. 17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demoli tion man. 22.30 u. Robin Hood: Men in tights. 20 en 22.30 u. A perfect world. 14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver sie). 14.30 en 17 u. Jurassic Park. KNOKKE - Beverlv Sereens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Free willy. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 15 en 17.30 u. Aladdin. ZONDAG FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aladdin. 19 u. Robin Hood: men in tights. 21.30 u. Demolition man. HULST - De Koning van Engeland 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Demo lition man. v 13.45 en 16.15 u. The Addams Family values. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Free Willy. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Tomb stone. 21.30 u. Heaven and earth. 19 en 21.30 u. Undercover blues. 13.45, 16.15 en 19 u. Aladdin (19 u. Eng. Versie). OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 en 20 u. Beethoven's 2nd. TERNEUZEN - Luxortheater 14 en 16.15 u. Robin Hood: men in tights. 20 u. Perfect world. VLISSINGEN - Alhambra 14, 19 en 21.30 u. Three muske teers. 19 en 21.30 u. Demolition man. 21.30 u. Heaven and earth. 21.30 u The house of the spirits. 14 en 19 u. Free Willy. 14 en 19 u. Aladdin 14 u. Ned. versie). ANTWERPEN - Metropolis Zie zaterdag. BRUGGE - Kennedy Komplex 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Mrs. Bougtfire. 17.15, 20 en 22.30 u. Tombstone. 14.30 en 17.15 u. Free Willy. 20 u. Trois couleurs bleu. 20 u. Heaven and earth. 14.30, 17.15 en 22.30 u. The real McCoy. 14.30 u. Aladdin (Ned. versie). 22.30 u. The piano. GENT - Decascoop Zie zaterdag. KNOKKE - Beverly Screens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Free willy. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 15 en 17.30 u. Aladdin. - Scharpoord 15 en 20.30 u. The snapper.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 27