Laatste kans staalproducenten Vakcentrales halen eigen heilige huisjes één voor één omver lND KORti Nederlandse betalingsmoraal is ondanks de recessie verbeterd Werken in een woud van staal Europese Commissie geeft bedrijven nog even tijd voor saneringsvoorstellen Bintrex heeft interesse voor 25 chauffeurs van failliet bedrijf Huijbregts DERLAND 3 REACTIES OP EEN BLAUWE ENVELOP 2. U moet vast m'n broer hebben! ECONOMIE A5 Arabische miljardenorder voor Boeing en McDonnell Douglas Afspraakjes bedrijven aangepakt ECONOMIE KORT FEBRUARI 1994 /J IPE STEM DONDERDAG 17 FEBRUARI 1994 Peru treedt af feo Bustamante is afeet™ i Ichtenzaak. Met zijn v J omstreden wet die vZ P Ir het parlement is geja'f f facht worden van de mJj F in 1992, dooreen^ ran door civiele rechters We heeft de premier-, al aan president FuijJ"! ■Fujimori gaf gedurende h bter het oneens was met fes van een kabinetscrisis lerkiezingen ladimir Meciar heeft aam» larlementsverkiezingen uit tè I lij een wet zal indienen dip I I maakt. Als deze wet ni I premier het Slowaakse volt Irstel uitspreken. 1 rspronkelijk niet voor lakse kabinet raakte voZl I Iters en tien afgevaardigden zich afscheidden en zic|,] jm' voor de Golf Ier van Buitenlandse Zaken 1 In gepleit voor het instellen Be Perzische Golf. „Dat zou I persen en voorkomen," aldus I Isproken wat in de regio a ■ntrusting wekt," citeerde pen per post lid een uitbraakpoging deed let daarbij gebruikte pistool lid en in onderdelen door len binnen omdat binnenko- u in Gent. i jaar uitzat, gijzelde onder ■wachters en vier cipiers. Hij lij met de gijzelaars plus een Ik werd hij na een schietpar- |rs toch overmeesterd, nadat lacedonië gemeld dat de voormalige lë geen goederen meer mag Irdelijke Griekse havenstad Jleen opgeheven als Macedo- J i in het conflict tussen de kend dat het Griekse consu- I met 'Skopje', de hoofdstad ■publiek. fierhaalde de Griekse eis dat ran zijn vlag verwijdert en |ipt die volgens Griekenland pordelijke Griekse provincie kernenergie i keer zijn in 1993 de veilig- feleaire installaties niet nage- fecommissie voor toezicht op lies heeft over vorig jaar 78 Imingen die kernenergie ge- Het stilleggen werd veroor- het veronachtzamen van fen wetgeving heeft die de nenergie regelt. Er bestaan or het afvoeren van kernaf- Sns in de nabijheid van de verongelukt Kardinaal Francois Marty, tot lijn chauffeur zijn gistermor- Jllefranche-de-Rouergues om J hun Lelijke Eend onder een |et stuur. hop van Parijs. Jean-Marie jster gewijd. Hij was achter- pschop van Saint-Floiir en rea eerste stap' henergie Agentschap (IAEA) Joord met Noord-Korea dat jtie van een aantal nucleaire Is. Het zal zijn inspanningen Itingen te mogen controleren piet gesproken over inspectie installaties bij Yongbyon ten pn bestaan de meeste verden- I fabricage van kernwapens, ■met het maken van kernwa- Amsterdam (anp) - Het Nederland se midden- en kleinbedrijf (MKB) heeft in het afgelopen jaar weinig te klagen gehad over het betalings gedrag van zijn klanten. Het duurde gemiddeld 47 dagen voor dat een rekening werd voldaan. On danks de recessie en de stijgende werkloosheid is de betalingstermijn zelfs een dag korter geworden. In 1992 moest een ondernemer nog 48 dagen wachten op zijn geld, meldt European Business Survey- Nederland steekt gunstig af bij de rest van Europa. Na Denemarken (36 da gen) en Zweden (38 dagen) kwam de Nederlandse debiteur op een eervolle derde plaats. Onderaan op de lijst bungelen Frankrijk, Griekenland, Spanje en Italië (90 dagen). J. van der Meer, betrokken bij het onderzoek en werkzaam bij het ac countants- en belastingadviseurskan toor Arenthals/Chaudron, denkt dat de verlaging van de rente de belangrijkste oorzaak is voor de verbetering van dé betalingsdisicpline. „Toen de rente hoog stond, was het voor de klant zinvol om geld zo lang mogelijk op zijn rekening te laten staan. Nu de rente is gedaald, is het voor hem aantrekkelij ker de nota sneller te betalen en zo een korting in de wacht te slepen," zegt hij. In Nederland is het aantal bedrijven dat een sterke verslechtering van de betalingsmoraal meldde, bescheiden gestegen met zes procent. In Europa steeg het aantal wanbetalers gemid deld met 21 procent. De relatieve rust op de betalingsmarkt in Nederland heeft volgens Van der Meer ook te maken met de nog steeds calvinistische inslag van de Nederlan ders. „De grote massa wil nog steeds haar schulden afbetalen," zegt hij. Het percentage bedrijven dat actie heeft ondernomen bij een te late beta ling is afgenomen. In 1992 nam 72 procent zijn toevlucht tot aanmanin gen en incassoprocedures. Een jaar later was dat gedaald tot zeventig procent. Exporteurs naar Duitsland zijn ge waarschuwd. Dat land wordt hard ge troffen door economische tegenspoed. Stond Duitsland in 1992 nog nummer één op de ranglijst van betalingsdisci pline, in het afgelopen jaar ging die positie verloren door de stijging van de betalingstermijn van gemiddeld 34 da gen naar 43 dagen. Volgens het ac countantsbureau is dat een zorgelijke situatie. Duitsland heeft namelijk een sterk uitstralingseffect op de buurlan den. Van onze correspondent Bert Schampers Brussel - De Europese Commissie geeft de particuliere staalproducenten nog tot april de tijd om met sanerings voorstellen te komen. Indien het streefdoel om de produktie per jaar met minimaal 19 miljoen ton te beperken niet wordt gehaald, komen er voor de sector geen financiële en sociale steunmaatregelen. Massa-ont slagen en sociale onrust zouden daarvan het gevolg kunnen zijn. Brussel heeft gisteren straaf- maatregelen aangekondigd tegen zestien Europese staalbedrijven, die in de jaren '80 door onderlin ge afspraken gouden zaken de den met de produktie van stalen balken voor de bouwnijverheid. De prijs daarvan werd kunstma tig hoog gehouden. Hoewel de huidige crisis in de staalindustrie en de door Brussel nagestreefde sanering van die sector los staan van het ontdui ken van de Europese concurren tieregels door deze groep staal producenten, leek het moment waarop in Brussel beide dossiers op tafel kwamen bewust zo ge kozen. De Europese Commissie is na melijk verre van tevreden met de wijze waarop de particuliere staalproducenten meewerken aan de herstructurering van de sector. Zij stellen zich passief op en hebben grote kritiek op de gesubsidieerde staalbedrijven, die volgens hen tegen alle af spraken in nog te veel overheids steun genieten. Europees Commissaris K. van Miert (concurrentiezaken) ont kent echter dat Brussel beide kwesties doelbewust op hetzelf de moment in de openbaarheid heeft gebracht om de staalba- ronnen onder druk te zetten om hun produktie-capaciteit met enkele miljoenen tonnen per jaar te beperken. Eerder had Van Miert's collega Martin Bangemann (industrie) aangegeven dat de produktiebe- perkingen in de staalsector, op papier, amper 17 miljoen ton bedragen, terwijl het doel van de Europese Commissie is om de capaciteit terug te dringen met 19 tot 25 miljoen ton. Door de sanering gaan vermoedelijk 50.000 arbeidsplaatsen verloren. De ondergrens van 19 miljoen ton moet volgens Bangemann ze ker worden gehaald, wil Brussel met steunmaatregelen over de brug komen. De staalbaronnen krijgen nog tot april te tijd. Die maand vergade ren de ministers van Industrie over de staalsanering. Het zou de laatste gelegenheid zijn voor de particuliere producenten om hun duit in het zakje te doen. In december bereikten de ministers Van Miert Van onze verslaggever Oosterhout - Het internationaal expeditiebedrijf Bintrex, een volle dochter van Huijbregts Beheer, neemt mogelijk 25 chauffeurs over van Huijbregts Europa Transport. Volgens de vakbonden CNV en FNV heeft de directie die chauf feurs afgelopen zaterdag al aan genomen. Volgens curator mr. J. van der 3IRO 26655 Have is het nog lang niet zover. „We zijn momenteel druk bezig met de onderhandelingen. Ik verwacht daar op zijn vroegst pas volgende week uit te komen. Noodzakelijk is dat we een en ander ook met de bank bespre ken. Die is de grootste schuld eiser," zegt hij. „Maar het klopt wel dat Bintrex mensen van Huijbregts gepolst heeft." Beke ken wordt ook of Bintrex activi teiten en wagens van Huijbregts kan overnemen. De curator heeft alle 90 werkne mers van Huibregts ontslag aan gezegd, de Vervoersbond CNV heeft daar bezwaar tegen aange- kcnv-bestuurder ^e'zer vindt het namelijk merkwaardig "et faillissement zo snel is gekomen. „De bank heeft de geldkraan nderdag dichtgedraaid. Ik jvaag me af of de directie dat eeft z'en aankomen. Als zij het van tevoren wist, vind ik dat een walijke zaak. Kwam het inder- een akkoord over de herstructu rering in de gesubsidireerde sec tor. Of de particuliere producenten over de brug komen, valt af te wachten. De gisteren door Brus sel opgelegde boetes aan zestien grote Europese bedrijven, zal het enthousiasme om vérder te snij den in de sector niet groter ma ken. De dwangsommen die commis saris Van Miert gisteren bekend maakte zijn de zwaarste die de Europese Commissie ooit heeft opgelegd. Hef Britse staalconcern British Steel kreeg een boete van 27 miljoen ecu, bijna 60 miljoen gulden. De onderneming wordt door de Commissie gezien als de aanstichter van het kartel, dat al vanaf 1984 bestond voor de markt van stalen balken. Volgens Van Miert was er in de tweede helft van eind jaren tach tig, anders dan nu, allesbehalve sprake van een crisis in de staal sector. Er werd veel winst ge maakt. Van Miert noemt de prijsafspra ken tussen de zestien staalbe drijven een ernstige inbreuk op de concurrentieregels. De hoogte van de boetes is volgens hem bepaald door de ernst van de overtreding. En met de straf maatregelen wil de Europese Commissie een voorbeeld stellen. Grofweg bedraag de maximum boete 10 procent van de jaarom zet van een bedrijf. Het gaat om Britse, Belgische, Duitse, Spaan se en Scandinavische onderne mingen, die samen 105 miljoen ecu moeten betalen. Twee vleehters zijn in een waar woud van staal de bewapening van de vloer van de Wijkertunnel aan het vlechten. De in totaal zes tunnelelementen worden in het bouwdok van Barendrecht gebouwd en worden later over de Noordzee via IJmuiden het Noordzeekanaal ingesleept. Daarna worden de elementen in de bodem van het kanaal afgezonken. De tunnel moet in augustus 1996 klaar zijn. FOTO ANP Washington (rtr/afp) - De Amerikaanse vliegtuigbouwers McDonnell Douglas en Boeing hebben van Saudi-Arabië opdracht gekregen voor de levering van zestig verkeersvlieg tuigen. Den Haag (anp) - Bedrijven die het onderling op een akkoordje gooien door afspraken over prijzen of verdeling van de markt, worden in de toekomst keihard aangepakt door een nieuwe dienst, die te vergelijken is met de belastingdienst. Dat staat in een ontwerp van de nieuwe mededingingswet van staatssecretaris Van Rooy (Economische Zaken). De nieuwe wet gaat uit van een verbodstelsel. Dat betekent dat het beperken van concurrentie verboden is, maar dat daarvan in dringende gevallen kan worden afgeweken. Nu werkt het nog precies omgekeerd. Nu is het nog aan de Economische Controledienst om op te treden tegen tegen ongeoorloofde prijsafspraken of machtsmisbruik. Het is vervolgens aan justitie om een economisch delict aanhangig te maken bij de strafrechter. Zover komt het zelden. In de toekomst krijgt een nieuwe dienst, die nu al de Van Rooy-brigade is gaan heten, de bevoegdheid om zelf boetes op te leggen. Het kan daarbij gaan om een bedrag van een miljoen gulden of zelfs meer, namelijk tot 10 procent van de omzet van een bedrijf. FOTO AP Met de order is een bedrag ge moeid van ongeveer zes miljard dollar (een kleine twaalf miljard gulden), heeft president Clinton gisteren bekendgemaakt. De order is Airbus Industrie, het consortium van Europese vlieg tuigfabrikanten, de neus voor bijgegaan. De Verenigde Staten hebben Saudi-Arabië alle medewerking verleend bij het gunnen van de order aan Amerikaanse produ centen. Saudi-Arabië heeft het geld niet meer voor het oprapen. Eerder deze maand kreeg het land van de VS langer de tijd om 9,2 miljard dollar over te maken. Dat geld had de komende twee jaar moeten worden betaald aan vijf Amerikaanse defensiebedrij ven. In die overeenkomst werd tevens geregeld dat de levering van 72 gevechtsvliegtuigen van het type F-15 van McDonnell Douglas over een langere periode wordt uitgesmeerd. Saudi-Arabië kan gewoon doorgaan met plannen om in de toekomst voor twintig miljard dollar Amerikaanse wa pens te kopen. Voor de order van zestig vlieg tuigen krijgt het land een finan ciering van de Amerikaanse Ex- port-Importbank. Volgens het Witte Huis geeft de order aan dat de commerciële betrekkin gen tussen de twee landen, voor al op het gebied van de lucht vaart, zullen blijven bestaan. De order zorgt voor het behoud van 60.000 directe banen en 120.000 indirecte banen. Niet al leen de twee vliegtuigproducen ten profiteren ervan, ook toele veranciers als United Technolo gies, Pratt and Whitney en Ge neral Electric. KPN vanaf 14 juni genoteerd aan Damrak Amsterdam - De naam van Koninklijke PTT Nederland (KPN) zal vanaf 14 juni prijken op het koersenbord van de Amsterdam se effectenbeurs. De beursgang van KPN is de grootste aller tijden in Nederland. De totale waarde wordt geraamd op 18 tot 28 miljard gulden. De eerste tranche in juni zal ongeveer 30 procent van de aandelen omvatten. In totaal wil de staat in drie of vier tranches 70 procent van KPN verkopen. Volgens de huidige planning kunnen beleggers op 7 juni inschrijven. De inschrijving sluit op 10 juni. Op 14 juni zal de toewijzing plaatsvinden en zal de eerste notering worden opgemaakt. Lagere produktie industrie Voorburg - De Nederlandse industrie heeft vorig jaar, voor het eerst sinds 1982, minder geproduceerd dan een jaar eerder. Het volume van de industriële produktie, gemeten in hoeveelheden goederen, was in 1993 anderhalf procent kleiner dan in 1992, aldus voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De produktie in de chemische industrie en de bedrijvigheid in de metaalnijverheid waren vorig jaar zo'n 3 procent lager dan een jaar eerder. In de textiel-, kleding- en lederindustrie en in de papier- en grafische industrie steeg de produktie met 2 procent. Vervolguitgifte brengt 5,5 miljard op Amsterdam - De vervolguitgifte van de 5,75 procent tienjarige staatslening heeft 5,5 miljard gulden opgebracht. Er was gerekend op een opbrengst van 5 miljard. De gemiddelde uitgiftekoers is 99,44 - dat wil zeggen 994,40 voor een stuk van 1000 gulden. Het daarbij horende rendement is 5,82 procent. De storting vindt op 15 maart plaats. 'Meer belastingaftrek kleine bedrijven' Den Haag - De PvdA-fractie vindt dat de belastingverlichting voor speur- en ontwikkelingswerk in bedrijven meer moet worden toegespitst op het midden- en kleinbedrijf. Zij heeft daartoe een amendement in petto. Dat wordt vermoedelijk gesteund door het CDA, zodat het op een kamermeerderheid kan rekenen. De Kamer spreekt vandaag met de ministers Kok (Financiën) en Andriessen (Economische Zaken) over een wets voorstel dat bedrijven een vermindering van de afdracht van loonbelasting geeft voor personeel dat zich bezighoudt met speur- en ontwikkelingswerk. Volgens het wetsvoostel bedraagt die vermindering 12,5 procent. De PvdA wil daar 25 procent van maken. Dasa wil Lakeman voor de rechter dagen München - Deutsche Aerospace is van plan Pieter Lakeman, directeur van de Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie (Sobi), voor de rechter te dagen wegens zijn publikatie over het Duitse concern en Fokker-topman Erik-Jan Nederkoorn. Lakeman zegt in zijn column in het gisteren verschenen tijdschrift OR Informatie dat Nederkoorn van Dasa privé 25 miljoen mark heeft bedongen voor de verkoop van Fokker aan de onderne ming uit München. Detmar Grosse-Leege, vice-directeur com municatie bij Dasa, liet gisteren weten „laaiend te zijn over deze verwijten die onze reputatie ernstig kunnen schaden." Uw fiscale aangelegenheden hoeven niet tot een aanval van paniek te leiden. Ondernemers en particulieren die het verstandig aanpakken laten zich vakkundig adviseren. Door een Federatie-belastingadviseur. Omdat het alsmaar moeilijker wordt de fiscale reikwijdte van beslissingen te overzien. Een FB bezit de kennis en ervaring die daarvoor nodig zijn. U vindt een FB in de Gouden Gids onder Belastingadviseurs. HQ ALS DE FISCUS U TEVEEL WORDT. VOOS INFORMATIE KUNT U DE NEDERLANDSE FEDERATIE VAN BELASTINGADVISEURS BELLEN' 070 354304 7 daad als een donderslag bij hel dere hemel, ja, dan is dat na tuurlijk triest. Maar ik ga deze zaak tot op de bodem uitzoe ken," zegt hij. Volgens directeur Huijbregts kwam de actie van de bank voor hem inderdaad als een verras sing. Keizer vertegenwoordigt bij Huijbregts de belangen van veertig leden. „Die geen van allen door Bintrex gevraagd zijn." Vandaag worden alle personeels leden bij elkaar geroepen. Van curator Van der Have krijgen zij dan de verdere gang van zaken te horen. Jos Sander, districtsbestuurder van de Vervoersbond FNV is nog steeds niet officieel op de hoogte van de exacte situatie bij Huij bregts. Hij heeft gisteren nog steeds geen contact kunnen krij gen met de curator. „Ik wil hem vragen wat zijn plannen zijn met het bedrijf en met de werkne mers. Maar ik kom er niet door heen, kan hem niet te pakken krijgen," zegt hij. Bij Huijbregts Transport zijn tien mensen aan gesloten bij de Vervoersbond FNV. Door onze redacteur Pieter-Jan Dekkers Stel het is 1984. In een onbe waakt ogenblik laat een on dernemer of een econoom zich ontvallen dat handha ving van de koopkracht ei genlijk niet meer kan. Dat werknemers flexibeler moeten worden beloond. Dat de arbeidsduur best langer kan. Dat ondernemers werknemers gemakkelijker moeten kunnen ontslaan. Dat werken op voor werknemers ongunstige uren zonder extra beloning moet kunnen. Voorts dat alle sociale uitkerin gen maar eens een paar jaar niet omhoog moeten. En dat werklozen financieel moeten worden gestraft als ze het be grip 'passende arbeid' minder ruim uitleggen als de uitke ringsinstanties. Nederland zou te klein zijn ge weest. Vakbondsbonzen met Wim Kok voorop zouden op hun achterste benen gaan staan, hun achterban mobiliseren en drei gen met acties. Harde acties. Tien jaar later - we hebben dan meer werklozen als in 1984 - klinkt slechts een zwak protest van de laatste militante vak bond als uitgerekend Koks op volger Van Stekelenburg, het kabinet adviseert al die heilige vakbondshuisjes uit 1984 maar omver te halen. Nog een keer even terug in de tijd. Het is 1982. Prof. dr. D.B.J. Schouten, hoogleraar economie in Tilburg, löroonlid van de SER en prominent CDA'er, lan ceert zijn befaamde plan om de Nederlandse economie uit het moeras te halen. Het is even simpel als doeltref fend: laat de lonen één jaar niet stijgen, schaf de prijscompensa tie af, compenseer de koop krachtdaling door een verlaging van de belastingen en er komen 40.000 banen bij. Doe je dat een paar jaar dan is het resultaat navenant. Want, daar is Schouten van overtuigd, door lagere loonkos ten worden Nederlandse pro- dukten op de buitenlandse markten goedkoper, neemt de export dienovereenkomstig toe en gaan ondernemers weer in vesteren. En nieuwe investerin gen leveren nieuwe banen op. Het is er nooit van gekomen. Collega-economen maakten het plan belachelijk en de heren politici, beducht als ze waren voor de macht van de vakbewe ging, stopten het plan ver weg in een stoffige bureaula. 'Beleidsmakers lopen meestal tien jaar achter bij de theorie,' verzuchtte Schouten eens in een interview met deze krant. Ook die uitspraak was, achteraf ge zien, van profetisch gehalte. Want juist de combinatie loon matiging-belastingverlaging, het hart van het plan-Schouten, vormt op 15 februari 1994 de kern van het SER-advies aan Kok en Stekelenburg, de vakbondsbonzen van weleer en nu. FOTO ANP het kabinet. Een profeet is in eigen land en eigen tijd vaak niet geëerd, zo blijkt maar weer eens. Er staan in dat SER-advies ove rigens nog meer opmerkelijke zaken, die tien jaar geleden voor de vakbeweging nog vol strekt onbespreekbaar waren. Zoals het verkleinen van de 'wig'. Dat is het verschil tussen de bruto- en nettolonen, veroor zaakt door de hoge belasting en premiedruk. Je verdient een gulden, maar krijgt slechts iets meer dan de helft in je loonzak je- Tien jaar geleden al was de 'wig' velen een doorn in het oog. Maar als hooggeleerde heren aandrongen op lagere belastin gen en sociale premies gaf de vakbeweging niet thuis. Daardoor bleef de afstand tus sen de sociale uitkeringen en de laagste lonen vrij klein en ont brak een extra financiële prik kel voor werklozen om weer aan de slag te gaan. Voor de gemiddelde werknemer had het niks uitgemaakt. Zelfs bij een jarenlange loonstop had hij door lagere belastingen en premies netto geen cent minder in z'n loonzakje gehad. Datzelfde medicijn had ook de ondernemers niet onberoerd ge laten. Om een werknemer aan de slag te helpen is een onder nemer niet alleen dat bruto loon kwijt, maar ook nog eens een fors bedrag aan premies, die hij per werknemer moet op brengen. Als hij genoeg winst maakt zal dat niet zo'n probleem zijn. Maar op het moment dat de economie inzakt en de onderne mer z'n prodükten moeilijker aan de man kan brengen, zal hij allereerst op die arbeidskosten bezuinigen. Dus geen nieuwe mensen aannemen, die zijn te duur. Hij zal eerder geneigd zijn z'n bedrijf met minder mensen draaiende te houden. Hij be spaart dan fors op de arbeids kosten, versterkt zijn concur rentiepositie en kan de recessie zonder veel kleerscheuren door komen. Andersom geldt dat principe ook. Als de premies die hij voor elke werknemer moet betalen worden verlaagd, wordt arbeid goedkoper en zal hij, zeker als. de economie opveert, weer meer werknemers in dienst nemen. Meer banen dus. Helaas, na elke recessie blijkt de structurele, blijvende werk loosheid weer groter dan de vorige keer en moet de Neder landse economie vamuit die achterstand terugvechten. Om herhaling te voorkomen pleiten ondernemers en vakbe weging nu eensgezind voor een flexibeler arbeidsmarkt. En dat betekent dat al die zaken, waar van Wim Kok tien jaar geleden in een andere funktie zo gruw de, gewoon worden ingevoerd. Dus variabele werktijden, gro tere toonverschillen tussen be drijven, grotere verschillen in beloning van werknemers etce tera. Opvallend is ook dat de vakbe weging na al die jaren erkent dat het verschil tussen de socia le uitkeringen en de laagste lo nen te klein is en mensen nau welijks stimuleert om een baan te zoeken. En waar achtereenvolgende re geringen het politieke hoofd stootte op het onwrikbare standpunt van de vakbeweging om voor alles de koopkracht van de niet-werkenden op peil te houden, legt diezelfde vakbe weging nu het hoofd in de schoot. En dus kan het volgende kabi net zonder gevaar voor ar beidsonrust de uitkeringen ja ren achtereen bevriezen en is een loonstop geen riskante maatregel meer. „Werkzoekendenden moeten normaal gesproken geen andere keuze hebben dan daadwerlijk passend werk of deelname aan arbeidsvoorzieningsmaatrege len te aanvaarden," omschrijft de SER het enigszins kryptisch. In gewone vakbondstaai: werk lozen moeten actiever worden, niet meer zeuren dat passende arbeid niet passend is en zich desgewenst omscholen. Op straffe van een lagere uitkering. Tien jaar geleden mocht je daar alleen maar aan denken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 5