Laatste kans staalproducenten
Vakcentrales halen eigen heilige huisjes één voor één omver
lND KORti Nederlandse betalingsmoraal is ondanks de recessie verbeterd
Werken in een woud van staal
Europese Commissie geeft bedrijven nog even tijd voor saneringsvoorstellen
Bintrex heeft interesse
voor 25 chauffeurs van
failliet bedrijf Huijbregts
DERLAND 3
REACTIES OP
EEN BLAUWE ENVELOP 2.
U moet vast
m'n broer hebben!
ECONOMIE
A5
Arabische miljardenorder voor
Boeing en McDonnell Douglas
Afspraakjes bedrijven aangepakt
ECONOMIE KORT
FEBRUARI 1994 /J IPE STEM
DONDERDAG 17 FEBRUARI 1994
Peru treedt af
feo Bustamante is afeet™ i
Ichtenzaak. Met zijn v J
omstreden wet die vZ P
Ir het parlement is geja'f f
facht worden van de mJj
F in 1992, dooreen^
ran door civiele rechters
We heeft de premier-,
al aan president FuijJ"!
■Fujimori gaf gedurende h
bter het oneens was met
fes van een kabinetscrisis
lerkiezingen
ladimir Meciar heeft aam»
larlementsverkiezingen uit tè I
lij een wet zal indienen dip I
I maakt. Als deze wet ni
I premier het Slowaakse volt
Irstel uitspreken. 1
rspronkelijk niet voor
lakse kabinet raakte voZl I
Iters en tien afgevaardigden
zich afscheidden en zic|,]
jm' voor de Golf
Ier van Buitenlandse Zaken 1
In gepleit voor het instellen
Be Perzische Golf. „Dat zou I
persen en voorkomen," aldus I
Isproken wat in de regio a
■ntrusting wekt," citeerde
pen per post
lid een uitbraakpoging deed
let daarbij gebruikte pistool
lid en in onderdelen door
len binnen omdat binnenko-
u in Gent.
i jaar uitzat, gijzelde onder
■wachters en vier cipiers. Hij
lij met de gijzelaars plus een
Ik werd hij na een schietpar-
|rs toch overmeesterd, nadat
lacedonië
gemeld dat de voormalige
lë geen goederen meer mag
Irdelijke Griekse havenstad
Jleen opgeheven als Macedo- J
i in het conflict tussen de
kend dat het Griekse consu-
I met 'Skopje', de hoofdstad
■publiek.
fierhaalde de Griekse eis dat
ran zijn vlag verwijdert en
|ipt die volgens Griekenland
pordelijke Griekse provincie
kernenergie
i keer zijn in 1993 de veilig-
feleaire installaties niet nage-
fecommissie voor toezicht op
lies heeft over vorig jaar 78
Imingen die kernenergie ge-
Het stilleggen werd veroor-
het veronachtzamen van
fen wetgeving heeft die de
nenergie regelt. Er bestaan
or het afvoeren van kernaf-
Sns in de nabijheid van de
verongelukt
Kardinaal Francois Marty, tot
lijn chauffeur zijn gistermor-
Jllefranche-de-Rouergues om
J hun Lelijke Eend onder een
|et stuur.
hop van Parijs. Jean-Marie
jster gewijd. Hij was achter-
pschop van Saint-Floiir en
rea eerste stap'
henergie Agentschap (IAEA)
Joord met Noord-Korea dat
jtie van een aantal nucleaire
Is. Het zal zijn inspanningen
Itingen te mogen controleren
piet gesproken over inspectie
installaties bij Yongbyon ten
pn bestaan de meeste verden-
I fabricage van kernwapens,
■met het maken van kernwa-
Amsterdam (anp) - Het Nederland
se midden- en kleinbedrijf (MKB)
heeft in het afgelopen jaar weinig
te klagen gehad over het betalings
gedrag van zijn klanten.
Het duurde gemiddeld 47 dagen voor
dat een rekening werd voldaan. On
danks de recessie en de stijgende
werkloosheid is de betalingstermijn
zelfs een dag korter geworden. In 1992
moest een ondernemer nog 48 dagen
wachten op zijn geld, meldt European
Business Survey-
Nederland steekt gunstig af bij de rest
van Europa. Na Denemarken (36 da
gen) en Zweden (38 dagen) kwam de
Nederlandse debiteur op een eervolle
derde plaats. Onderaan op de lijst
bungelen Frankrijk, Griekenland,
Spanje en Italië (90 dagen).
J. van der Meer, betrokken bij het
onderzoek en werkzaam bij het ac
countants- en belastingadviseurskan
toor Arenthals/Chaudron, denkt dat de
verlaging van de rente de belangrijkste
oorzaak is voor de verbetering van dé
betalingsdisicpline. „Toen de rente
hoog stond, was het voor de klant
zinvol om geld zo lang mogelijk op zijn
rekening te laten staan. Nu de rente is
gedaald, is het voor hem aantrekkelij
ker de nota sneller te betalen en zo een
korting in de wacht te slepen," zegt
hij.
In Nederland is het aantal bedrijven
dat een sterke verslechtering van de
betalingsmoraal meldde, bescheiden
gestegen met zes procent. In Europa
steeg het aantal wanbetalers gemid
deld met 21 procent.
De relatieve rust op de betalingsmarkt
in Nederland heeft volgens Van der
Meer ook te maken met de nog steeds
calvinistische inslag van de Nederlan
ders. „De grote massa wil nog steeds
haar schulden afbetalen," zegt hij.
Het percentage bedrijven dat actie
heeft ondernomen bij een te late beta
ling is afgenomen. In 1992 nam 72
procent zijn toevlucht tot aanmanin
gen en incassoprocedures. Een jaar
later was dat gedaald tot zeventig
procent.
Exporteurs naar Duitsland zijn ge
waarschuwd. Dat land wordt hard ge
troffen door economische tegenspoed.
Stond Duitsland in 1992 nog nummer
één op de ranglijst van betalingsdisci
pline, in het afgelopen jaar ging die
positie verloren door de stijging van de
betalingstermijn van gemiddeld 34 da
gen naar 43 dagen. Volgens het ac
countantsbureau is dat een zorgelijke
situatie. Duitsland heeft namelijk een
sterk uitstralingseffect op de buurlan
den.
Van onze correspondent Bert Schampers
Brussel - De Europese Commissie geeft de particuliere
staalproducenten nog tot april de tijd om met sanerings
voorstellen te komen. Indien het streefdoel om de
produktie per jaar met minimaal 19 miljoen ton te
beperken niet wordt gehaald, komen er voor de sector
geen financiële en sociale steunmaatregelen. Massa-ont
slagen en sociale onrust zouden daarvan het gevolg
kunnen zijn.
Brussel heeft gisteren straaf-
maatregelen aangekondigd tegen
zestien Europese staalbedrijven,
die in de jaren '80 door onderlin
ge afspraken gouden zaken de
den met de produktie van stalen
balken voor de bouwnijverheid.
De prijs daarvan werd kunstma
tig hoog gehouden.
Hoewel de huidige crisis in de
staalindustrie en de door Brussel
nagestreefde sanering van die
sector los staan van het ontdui
ken van de Europese concurren
tieregels door deze groep staal
producenten, leek het moment
waarop in Brussel beide dossiers
op tafel kwamen bewust zo ge
kozen.
De Europese Commissie is na
melijk verre van tevreden met de
wijze waarop de particuliere
staalproducenten meewerken
aan de herstructurering van de
sector. Zij stellen zich passief op
en hebben grote kritiek op de
gesubsidieerde staalbedrijven,
die volgens hen tegen alle af
spraken in nog te veel overheids
steun genieten.
Europees Commissaris K. van
Miert (concurrentiezaken) ont
kent echter dat Brussel beide
kwesties doelbewust op hetzelf
de moment in de openbaarheid
heeft gebracht om de staalba-
ronnen onder druk te zetten om
hun produktie-capaciteit met
enkele miljoenen tonnen per jaar
te beperken.
Eerder had Van Miert's collega
Martin Bangemann (industrie)
aangegeven dat de produktiebe-
perkingen in de staalsector, op
papier, amper 17 miljoen ton
bedragen, terwijl het doel van de
Europese Commissie is om de
capaciteit terug te dringen met
19 tot 25 miljoen ton. Door de
sanering gaan vermoedelijk
50.000 arbeidsplaatsen verloren.
De ondergrens van 19 miljoen
ton moet volgens Bangemann ze
ker worden gehaald, wil Brussel
met steunmaatregelen over de
brug komen.
De staalbaronnen krijgen nog tot
april te tijd. Die maand vergade
ren de ministers van Industrie
over de staalsanering. Het zou de
laatste gelegenheid zijn voor de
particuliere producenten om hun
duit in het zakje te doen. In
december bereikten de ministers
Van Miert
Van onze verslaggever
Oosterhout - Het internationaal expeditiebedrijf Bintrex, een
volle dochter van Huijbregts Beheer, neemt mogelijk 25
chauffeurs over van Huijbregts Europa Transport.
Volgens de vakbonden CNV en
FNV heeft de directie die chauf
feurs afgelopen zaterdag al aan
genomen.
Volgens curator mr. J. van der
3IRO 26655
Have is het nog lang niet zover.
„We zijn momenteel druk bezig
met de onderhandelingen. Ik
verwacht daar op zijn vroegst
pas volgende week uit te komen.
Noodzakelijk is dat we een en
ander ook met de bank bespre
ken. Die is de grootste schuld
eiser," zegt hij. „Maar het klopt
wel dat Bintrex mensen van
Huijbregts gepolst heeft." Beke
ken wordt ook of Bintrex activi
teiten en wagens van Huijbregts
kan overnemen.
De curator heeft alle 90 werkne
mers van Huibregts ontslag aan
gezegd, de Vervoersbond CNV
heeft daar bezwaar tegen aange-
kcnv-bestuurder ^e'zer
vindt het namelijk merkwaardig
"et faillissement zo snel is
gekomen.
„De bank heeft de geldkraan
nderdag dichtgedraaid. Ik
jvaag me af of de directie dat
eeft z'en aankomen. Als zij het
van tevoren wist, vind ik dat een
walijke zaak. Kwam het inder-
een akkoord over de herstructu
rering in de gesubsidireerde sec
tor.
Of de particuliere producenten
over de brug komen, valt af te
wachten. De gisteren door Brus
sel opgelegde boetes aan zestien
grote Europese bedrijven, zal het
enthousiasme om vérder te snij
den in de sector niet groter ma
ken.
De dwangsommen die commis
saris Van Miert gisteren bekend
maakte zijn de zwaarste die de
Europese Commissie ooit heeft
opgelegd.
Hef Britse staalconcern British
Steel kreeg een boete van 27
miljoen ecu, bijna 60 miljoen
gulden. De onderneming wordt
door de Commissie gezien als de
aanstichter van het kartel, dat al
vanaf 1984 bestond voor de
markt van stalen balken.
Volgens Van Miert was er in de
tweede helft van eind jaren tach
tig, anders dan nu, allesbehalve
sprake van een crisis in de staal
sector. Er werd veel winst ge
maakt.
Van Miert noemt de prijsafspra
ken tussen de zestien staalbe
drijven een ernstige inbreuk op
de concurrentieregels. De hoogte
van de boetes is volgens hem
bepaald door de ernst van de
overtreding. En met de straf
maatregelen wil de Europese
Commissie een voorbeeld stellen.
Grofweg bedraag de maximum
boete 10 procent van de jaarom
zet van een bedrijf. Het gaat om
Britse, Belgische, Duitse, Spaan
se en Scandinavische onderne
mingen, die samen 105 miljoen
ecu moeten betalen.
Twee vleehters zijn in een waar woud van staal de
bewapening van de vloer van de Wijkertunnel aan het
vlechten. De in totaal zes tunnelelementen worden in het
bouwdok van Barendrecht gebouwd en worden later over de
Noordzee via IJmuiden het Noordzeekanaal ingesleept.
Daarna worden de elementen in de bodem van het kanaal
afgezonken. De tunnel moet in augustus 1996 klaar zijn.
FOTO ANP
Washington (rtr/afp) - De Amerikaanse vliegtuigbouwers
McDonnell Douglas en Boeing hebben van Saudi-Arabië
opdracht gekregen voor de levering van zestig verkeersvlieg
tuigen.
Den Haag (anp) - Bedrijven die het onderling op een
akkoordje gooien door afspraken over prijzen of verdeling van
de markt, worden in de toekomst keihard aangepakt door een
nieuwe dienst, die te vergelijken is met de belastingdienst.
Dat staat in een ontwerp van de nieuwe mededingingswet van
staatssecretaris Van Rooy (Economische Zaken).
De nieuwe wet gaat uit van een verbodstelsel. Dat betekent dat het
beperken van concurrentie verboden is, maar dat daarvan in
dringende gevallen kan worden afgeweken. Nu werkt het nog precies
omgekeerd.
Nu is het nog aan de Economische Controledienst om op te treden
tegen tegen ongeoorloofde prijsafspraken of machtsmisbruik. Het is
vervolgens aan justitie om een economisch delict aanhangig te
maken bij de strafrechter. Zover komt het zelden.
In de toekomst krijgt een nieuwe dienst, die nu al de Van
Rooy-brigade is gaan heten, de bevoegdheid om zelf boetes op te
leggen. Het kan daarbij gaan om een bedrag van een miljoen gulden
of zelfs meer, namelijk tot 10 procent van de omzet van een bedrijf.
FOTO AP
Met de order is een bedrag ge
moeid van ongeveer zes miljard
dollar (een kleine twaalf miljard
gulden), heeft president Clinton
gisteren bekendgemaakt.
De order is Airbus Industrie, het
consortium van Europese vlieg
tuigfabrikanten, de neus voor
bijgegaan.
De Verenigde Staten hebben
Saudi-Arabië alle medewerking
verleend bij het gunnen van de
order aan Amerikaanse produ
centen. Saudi-Arabië heeft het
geld niet meer voor het oprapen.
Eerder deze maand kreeg het
land van de VS langer de tijd om
9,2 miljard dollar over te maken.
Dat geld had de komende twee
jaar moeten worden betaald aan
vijf Amerikaanse defensiebedrij
ven.
In die overeenkomst werd tevens
geregeld dat de levering van 72
gevechtsvliegtuigen van het type
F-15 van McDonnell Douglas
over een langere periode wordt
uitgesmeerd. Saudi-Arabië kan
gewoon doorgaan met plannen
om in de toekomst voor twintig
miljard dollar Amerikaanse wa
pens te kopen.
Voor de order van zestig vlieg
tuigen krijgt het land een finan
ciering van de Amerikaanse Ex-
port-Importbank. Volgens het
Witte Huis geeft de order aan
dat de commerciële betrekkin
gen tussen de twee landen, voor
al op het gebied van de lucht
vaart, zullen blijven bestaan.
De order zorgt voor het behoud
van 60.000 directe banen en
120.000 indirecte banen. Niet al
leen de twee vliegtuigproducen
ten profiteren ervan, ook toele
veranciers als United Technolo
gies, Pratt and Whitney en Ge
neral Electric.
KPN vanaf 14 juni genoteerd aan Damrak
Amsterdam - De naam van Koninklijke PTT Nederland (KPN)
zal vanaf 14 juni prijken op het koersenbord van de Amsterdam
se effectenbeurs. De beursgang van KPN is de grootste aller
tijden in Nederland. De totale waarde wordt geraamd op 18 tot
28 miljard gulden. De eerste tranche in juni zal ongeveer 30
procent van de aandelen omvatten. In totaal wil de staat in drie
of vier tranches 70 procent van KPN verkopen. Volgens de
huidige planning kunnen beleggers op 7 juni inschrijven. De
inschrijving sluit op 10 juni. Op 14 juni zal de toewijzing
plaatsvinden en zal de eerste notering worden opgemaakt.
Lagere produktie industrie
Voorburg - De Nederlandse industrie heeft vorig jaar, voor het
eerst sinds 1982, minder geproduceerd dan een jaar eerder. Het
volume van de industriële produktie, gemeten in hoeveelheden
goederen, was in 1993 anderhalf procent kleiner dan in 1992,
aldus voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de
Statistiek. De produktie in de chemische industrie en de
bedrijvigheid in de metaalnijverheid waren vorig jaar zo'n 3
procent lager dan een jaar eerder. In de textiel-, kleding- en
lederindustrie en in de papier- en grafische industrie steeg de
produktie met 2 procent.
Vervolguitgifte brengt 5,5 miljard op
Amsterdam - De vervolguitgifte van de 5,75 procent tienjarige
staatslening heeft 5,5 miljard gulden opgebracht. Er was
gerekend op een opbrengst van 5 miljard. De gemiddelde
uitgiftekoers is 99,44 - dat wil zeggen 994,40 voor een stuk van
1000 gulden. Het daarbij horende rendement is 5,82 procent. De
storting vindt op 15 maart plaats.
'Meer belastingaftrek kleine bedrijven'
Den Haag - De PvdA-fractie vindt dat de belastingverlichting
voor speur- en ontwikkelingswerk in bedrijven meer moet
worden toegespitst op het midden- en kleinbedrijf. Zij heeft
daartoe een amendement in petto. Dat wordt vermoedelijk
gesteund door het CDA, zodat het op een kamermeerderheid
kan rekenen. De Kamer spreekt vandaag met de ministers Kok
(Financiën) en Andriessen (Economische Zaken) over een wets
voorstel dat bedrijven een vermindering van de afdracht van
loonbelasting geeft voor personeel dat zich bezighoudt met
speur- en ontwikkelingswerk. Volgens het wetsvoostel bedraagt
die vermindering 12,5 procent. De PvdA wil daar 25 procent van
maken.
Dasa wil Lakeman voor de rechter dagen
München - Deutsche Aerospace is van plan Pieter Lakeman,
directeur van de Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie (Sobi),
voor de rechter te dagen wegens zijn publikatie over het Duitse
concern en Fokker-topman Erik-Jan Nederkoorn. Lakeman zegt
in zijn column in het gisteren verschenen tijdschrift OR
Informatie dat Nederkoorn van Dasa privé 25 miljoen mark
heeft bedongen voor de verkoop van Fokker aan de onderne
ming uit München. Detmar Grosse-Leege, vice-directeur com
municatie bij Dasa, liet gisteren weten „laaiend te zijn over deze
verwijten die onze reputatie ernstig kunnen schaden."
Uw fiscale aangelegenheden hoeven niet tot een
aanval van paniek te leiden. Ondernemers en
particulieren die het verstandig aanpakken
laten zich vakkundig adviseren.
Door een Federatie-belastingadviseur. Omdat het
alsmaar moeilijker wordt de fiscale reikwijdte
van beslissingen te overzien.
Een FB bezit de kennis en ervaring die daarvoor
nodig zijn. U vindt een FB in de Gouden
Gids onder Belastingadviseurs.
HQ ALS DE FISCUS U TEVEEL WORDT.
VOOS INFORMATIE KUNT U DE NEDERLANDSE FEDERATIE VAN BELASTINGADVISEURS BELLEN' 070 354304 7
daad als een donderslag bij hel
dere hemel, ja, dan is dat na
tuurlijk triest. Maar ik ga deze
zaak tot op de bodem uitzoe
ken," zegt hij.
Volgens directeur Huijbregts
kwam de actie van de bank voor
hem inderdaad als een verras
sing. Keizer vertegenwoordigt
bij Huijbregts de belangen van
veertig leden. „Die geen van
allen door Bintrex gevraagd
zijn."
Vandaag worden alle personeels
leden bij elkaar geroepen. Van
curator Van der Have krijgen zij
dan de verdere gang van zaken
te horen.
Jos Sander, districtsbestuurder
van de Vervoersbond FNV is nog
steeds niet officieel op de hoogte
van de exacte situatie bij Huij
bregts. Hij heeft gisteren nog
steeds geen contact kunnen krij
gen met de curator. „Ik wil hem
vragen wat zijn plannen zijn met
het bedrijf en met de werkne
mers. Maar ik kom er niet door
heen, kan hem niet te pakken
krijgen," zegt hij. Bij Huijbregts
Transport zijn tien mensen aan
gesloten bij de Vervoersbond
FNV.
Door onze redacteur
Pieter-Jan Dekkers
Stel het is 1984. In een onbe
waakt ogenblik laat een on
dernemer of een econoom
zich ontvallen dat handha
ving van de koopkracht ei
genlijk niet meer kan.
Dat werknemers flexibeler
moeten worden beloond. Dat de
arbeidsduur best langer kan.
Dat ondernemers werknemers
gemakkelijker moeten kunnen
ontslaan. Dat werken op voor
werknemers ongunstige uren
zonder extra beloning moet
kunnen.
Voorts dat alle sociale uitkerin
gen maar eens een paar jaar
niet omhoog moeten. En dat
werklozen financieel moeten
worden gestraft als ze het be
grip 'passende arbeid' minder
ruim uitleggen als de uitke
ringsinstanties.
Nederland zou te klein zijn ge
weest. Vakbondsbonzen met
Wim Kok voorop zouden op hun
achterste benen gaan staan, hun
achterban mobiliseren en drei
gen met acties. Harde acties.
Tien jaar later - we hebben dan
meer werklozen als in 1984 -
klinkt slechts een zwak protest
van de laatste militante vak
bond als uitgerekend Koks op
volger Van Stekelenburg, het
kabinet adviseert al die heilige
vakbondshuisjes uit 1984 maar
omver te halen.
Nog een keer even terug in de
tijd. Het is 1982. Prof. dr. D.B.J.
Schouten, hoogleraar economie
in Tilburg, löroonlid van de
SER en prominent CDA'er, lan
ceert zijn befaamde plan om de
Nederlandse economie uit het
moeras te halen.
Het is even simpel als doeltref
fend: laat de lonen één jaar niet
stijgen, schaf de prijscompensa
tie af, compenseer de koop
krachtdaling door een verlaging
van de belastingen en er komen
40.000 banen bij. Doe je dat een
paar jaar dan is het resultaat
navenant.
Want, daar is Schouten van
overtuigd, door lagere loonkos
ten worden Nederlandse pro-
dukten op de buitenlandse
markten goedkoper, neemt de
export dienovereenkomstig toe
en gaan ondernemers weer in
vesteren. En nieuwe investerin
gen leveren nieuwe banen op.
Het is er nooit van gekomen.
Collega-economen maakten het
plan belachelijk en de heren
politici, beducht als ze waren
voor de macht van de vakbewe
ging, stopten het plan ver weg
in een stoffige bureaula.
'Beleidsmakers lopen meestal
tien jaar achter bij de theorie,'
verzuchtte Schouten eens in een
interview met deze krant. Ook
die uitspraak was, achteraf ge
zien, van profetisch gehalte.
Want juist de combinatie loon
matiging-belastingverlaging,
het hart van het plan-Schouten,
vormt op 15 februari 1994 de
kern van het SER-advies aan
Kok en Stekelenburg, de vakbondsbonzen van weleer en nu.
FOTO ANP
het kabinet.
Een profeet is in eigen land en
eigen tijd vaak niet geëerd, zo
blijkt maar weer eens.
Er staan in dat SER-advies ove
rigens nog meer opmerkelijke
zaken, die tien jaar geleden
voor de vakbeweging nog vol
strekt onbespreekbaar waren.
Zoals het verkleinen van de
'wig'. Dat is het verschil tussen
de bruto- en nettolonen, veroor
zaakt door de hoge belasting
en premiedruk. Je verdient een
gulden, maar krijgt slechts iets
meer dan de helft in je loonzak
je-
Tien jaar geleden al was de
'wig' velen een doorn in het oog.
Maar als hooggeleerde heren
aandrongen op lagere belastin
gen en sociale premies gaf de
vakbeweging niet thuis.
Daardoor bleef de afstand tus
sen de sociale uitkeringen en de
laagste lonen vrij klein en ont
brak een extra financiële prik
kel voor werklozen om weer aan
de slag te gaan.
Voor de gemiddelde werknemer
had het niks uitgemaakt. Zelfs
bij een jarenlange loonstop had
hij door lagere belastingen en
premies netto geen cent minder
in z'n loonzakje gehad.
Datzelfde medicijn had ook de
ondernemers niet onberoerd ge
laten. Om een werknemer aan
de slag te helpen is een onder
nemer niet alleen dat bruto
loon kwijt, maar ook nog eens
een fors bedrag aan premies, die
hij per werknemer moet op
brengen.
Als hij genoeg winst maakt zal
dat niet zo'n probleem zijn.
Maar op het moment dat de
economie inzakt en de onderne
mer z'n prodükten moeilijker
aan de man kan brengen, zal hij
allereerst op die arbeidskosten
bezuinigen. Dus geen nieuwe
mensen aannemen, die zijn te
duur.
Hij zal eerder geneigd zijn z'n
bedrijf met minder mensen
draaiende te houden. Hij be
spaart dan fors op de arbeids
kosten, versterkt zijn concur
rentiepositie en kan de recessie
zonder veel kleerscheuren door
komen.
Andersom geldt dat principe
ook. Als de premies die hij voor
elke werknemer moet betalen
worden verlaagd, wordt arbeid
goedkoper en zal hij, zeker als.
de economie opveert, weer meer
werknemers in dienst nemen.
Meer banen dus.
Helaas, na elke recessie blijkt
de structurele, blijvende werk
loosheid weer groter dan de
vorige keer en moet de Neder
landse economie vamuit die
achterstand terugvechten.
Om herhaling te voorkomen
pleiten ondernemers en vakbe
weging nu eensgezind voor een
flexibeler arbeidsmarkt. En dat
betekent dat al die zaken, waar
van Wim Kok tien jaar geleden
in een andere funktie zo gruw
de, gewoon worden ingevoerd.
Dus variabele werktijden, gro
tere toonverschillen tussen be
drijven, grotere verschillen in
beloning van werknemers etce
tera.
Opvallend is ook dat de vakbe
weging na al die jaren erkent
dat het verschil tussen de socia
le uitkeringen en de laagste lo
nen te klein is en mensen nau
welijks stimuleert om een baan
te zoeken.
En waar achtereenvolgende re
geringen het politieke hoofd
stootte op het onwrikbare
standpunt van de vakbeweging
om voor alles de koopkracht
van de niet-werkenden op peil
te houden, legt diezelfde vakbe
weging nu het hoofd in de
schoot.
En dus kan het volgende kabi
net zonder gevaar voor ar
beidsonrust de uitkeringen ja
ren achtereen bevriezen en is
een loonstop geen riskante
maatregel meer.
„Werkzoekendenden moeten
normaal gesproken geen andere
keuze hebben dan daadwerlijk
passend werk of deelname aan
arbeidsvoorzieningsmaatrege
len te aanvaarden," omschrijft
de SER het enigszins kryptisch.
In gewone vakbondstaai: werk
lozen moeten actiever worden,
niet meer zeuren dat passende
arbeid niet passend is en zich
desgewenst omscholen. Op
straffe van een lagere uitkering.
Tien jaar geleden mocht je daar
alleen maar aan denken.