DE STEM
Nederland helpt Hermitage
Internationale culturele steun moet beroemd Russisch museum redden
Nieuwe
'Flipper'
Het blauw van de 'vrijheid' is adembenemend
suske wish
hambone
'Nord': treurig familieleven
Avro wijdt drieluik aan
vreemdelingenprobleem
nESTEM
Op zoek naar
Mr. Wonderful
Met baby op misdadigers] acht
Bredase kunstenaar Claassen
wint Charlotte Kohier Prijs
Michael Jackson vrijgesproken
van plagiaat song 'Dangerous'
UIT gids
WAS E-Bhl
toTO-P/H/SU...
„Zonder grond ben je levend dood"
Marcos, woordvoerder guerrilla's Mexico
Gids
Door onze correspondent
Kees Elenbaas
Sint Petersburg - Minister
Hedy d'Ancona van WVC
stelde zich vorige week in
Sint Petersburg persoon
lijk op de hoogte van de
problemen waarin een van
's werelds grootste musea,
de Hermitage, zich be
vindt.
Nederland is het eerste
land dat daadwerkelijk
geld heeft gestort voor het
UNESCO-Masterplan, dat
voorziet in een groot
scheepse internationale
reddingsactie voor de Her
mitage.
De Nederlandse bijdrage is een
bescheiden 2,3 miljoen gulden op
een totaal van 350 miljoen dollar
dat de UNESCO over een perio
de van 10 jaar nodig heeft voor
de financiering van de reddings
operatie. Van de delegatie die
minister d'Ancona bij haar be
sprekingen met de Hermitage'
begeleidde, maakte ook Wim
Crouwel deel uit, tot voor kort
direkteur van het Boymans-van
Beuningen museum in Rotter
dam. Aangenomen mag worden
dat de heer Crouwel de Neder
landse kandidaat is om zitting te
nemen in de internationale ad
viesraad die de Hermitage in de
komende tijd gaat begeleiden.
Die 'adviesraad zal bestaan uit
vijf of zes museum-direkteuren.
De Russische regering heeft een
aantal jaren geleden al een op
roep gedaan aan de internatio
nale culturele gemeenschap om
het beroemde Bolsjoj-theater, de
Leninbibliotheek en het museum
de Hermitage van de ondergang
te redden. Toen een jaar geleden
bleek dat de UNESCO bezig was
met een wereldwijde aktie voor
een reddingsoperatie van de
Hermitage, was hef Nedérlandse
ministerie van WVC onmiddel
lijk geïnteresseerd.
De toezegging voor een Neder
landse bijdrage werd op 14 de
cember vorig jaar gedaan in de
Nieuwe Kerk in Amsterdam bij
öt« -
- V
fïV
tv x i 5*236
j 1 - - -1
a:« -v. -IV- - - --
Het plein voor de Hermitage enkele jaren geleden.
de opening van de tentoonstel
ling 'Het Rijk der Scythen'. De
direkteur van het Hermitage
museum, Michail Pjotrovski, was
bij deze opening aanwezig en
kon toen het memorandum over
de Nederlandse financiële steun
mede ondertekenen.
Moderne begeleiding
Het bedrag van 2,3 miljoen gul
den is inmiddels gestort in een
speciaal daarvoor opgericht
fonds: The Unesco/Netherlands
Trust Fund for the Development
of the State Hermitage Museum.
Minister d'Ancona voerde vorige
week overleg in Sint Petersburg
over de samenwerking met de
Hermitage, waarbij de mogelijk
heden van stage, opleiding en
professionele ondersteuning
werden besproken. Kortom, hoe
wordt een museum op een mo
derne manier geleid.
Mevrouw d'Ancona kreeg daar
na van direkteur Pjotrovski een
persoonlijke rondleiding door
het museum. Ze kon zich op de
hoogte stellen van de belabberde
toestand van de funderingen en
de grondwaterafvoer van het
museum, één van de eerste pro
blemen waar het Nederlandse
geld aan besteed zal worden.
Afzondering
De Hermitage is, zoals de naam
al doet vermoeden, een plaats'
waar men zich afzondert. De
benaming komt van de Russische
tsarina Catherina de Grote, die
een deel van haar paleis afzon
derde om daar zeldzame kunst
voorwerpen te bewaren. Histori
ci beschouwen 1764 als het jaar
waarin de Hermitage een mu
seum werd. In dat jaar werd een
collectie van 225 schilderijen
van voornamelijk Nederlandse
FOTO ARCHIEF DE STEM
en Vlaamse meesters uit Berlijn
in het Winterpaleis, onderge
bracht. Tien jaar later, in 1774,
was de collectie al uitgegroeid
tot 2080 schilderijen en andere
kunst-voorwerpen. Al deze
schatten waren opgeslagen in
vertrekken waar alleen de tsari
na en enkele trouwe volgelingen
toegang toe hadden.
Muizen
Catherina schreef over haar be
zittingen in de Hermitage: „Dit
alles is alleen te bewonderen
door de muizen en mijzelf!" Na
de Oktober-revolutie van 1917
kreeg het publiek pas toegang
tot deze schatkamer van kunst
en cultuur. De Hermitage is nu
in het bezit van ongeveer 3 mil
joen kunstvoorwerpen, waarvan
overigens niet meer dan onge
veer 5% wordt tentoongesteld.
De aard van de problemen waar
de Hermitage op dit moment
mee wordt gekonfronteerd zijn
op zichzelf niet uniek. Veel mu
sea in de wereld hebben met
grote problemen te kampen, ze
ker in tijden van economische
recessie. Maar de problemen van
de Hermitage zijn in de eerste
plaats gigantisch door de om
vang van het museum zelf, dat
waarschijnlijk alleen overvleu
geld wordt door het British Mu
seum in Londen en het Louvre in
Parijs.
Overstromingen
Daarnaast komt de Hermitage in
extra problemen door de kritieke
situatie in Rusland met haar ver
anderende politieke omstandig
heden en een economie die hangt
in de overgangsfase naar een
vrije markt. Het meest urgente
probleem voor de Hermitage op
dit moment mee heeft te kampen
is de restauratie en de bescher
ming van de gebouwen en de
collectie. Die staan in toenemen
de mate bloot aan vervuiling, de
extreme weersomstandigheden,
oncontroleerbare grondwaterni-
veau's en vandalisme. De Hermi
tage ligt aan de oever van de
rivier de Neva, die tijdens de 290
jaar dat Sint Petersburg bestaat
al 300 keer buiten haar oevers is
getreden.
De recente overstromingen heb
ben op de muren in de kelders
een streep achtergelaten, onge
veer een halve meter boven de
vloer.
Mysterieuze kelders
Net boven deze streep die het
water achterliet lopen de dikke
zwarte bundels van de elektrici
teitskabels. Maar de overstro
mingen zijn maar de helft van
het verhaal. Onder de Hermitage
ligt een mysterieus netwerk van
tunnels en drainage-systemen,
sommigen bijna 250 jaar oud.
Maar geen van deze systemen is
terug te vinden op de bouwteke-
ningëh van het complex. En van
daag de dag werken deze syste
men op een manier die niemand
begrijpt of tot nu toe in staat is
geweest te doorgronden.
Verder is in veel van de kelders
Van onze filmredactie
Vaak beseffen we pas wat een
geliefde voor ons betekent als
hij of zij uit ons leven is ver
dwenen. In de romantische ko
medie 'Mr. Wonderful' ontdekt
een jong gescheiden echtpaar,
na allerlei ervaringen met ande
ren, dat het uiteindelijk toch
het beste af is met elkaar.
Matt Dillon speelt een werkne
mer van het Newyorkse electri-
citeitsbedrijf die met vrienden
een oude bowlingbaan wil ko
pen, maar dan eerst van zijn
alimentatieverplichting af moet.
'Hij is getrouwd geweest met
zijn jeugdliefde (Annabella
Sciorra), die na de scheiding is
gaan studeren om zich verder te
ontplooien.
Bij alle 'dates' die hij voor haar
regelt, bevindt zich echter geen
Mister Wonderful. Kneuzen zijn
het, het stuk voor stuk, wat
deze relatiekomedie er niet be
paald verrassend op maakt. Een
paar sterke momenten ontbre
ken evenwel niet in deze eerste
Amerikaanse film van de Britse
regisseur Anthony Minghella.
Het arbeidersleven in Brooklyn
krijgt bijvoorbeeld levensechte
trekjes. En Dillon en Sciorra
acteren voortreffelijk in vaak
grappige situaties. Maar de
kern van het verhaal wordt he
laas voorspelbaar en mecha
nisch afgewikkeld.
'Mr. Wonderful' van Anthony
Minghella draait in Casino 4 in
Breda.
Van onze filmredactie
In 'Free Willy' wordt een orca,
een zwaardwalvis, de beste
vriend van een jeugdig delin-
quentjei De jongen komt bij
brave pleegouders in huis en
krijgt een vakantiebaantje bij
het dolfinarium. Daar sluit hij
vriendschap met het zwemmen
de zoogdier, dat in het wild heel
gevaarlijk kan zijn maar hier
fraaie kunstjes vertoont, net als
vroeger de dolfijn Flipper.
Een jongen en zijn dansende zwaardwalvis i
i 'Free Willy'.
FOTO WARNER BROS
Het joch neemt het op tegen de
boze pretparkdirecteur die de
orca wil vermoorden om het
verzekeringsgeld op te strijken.
Zoals de titel al belooft, her
krijgt de walvis aan het eind
zijn vrijheid.
Om de emoties van de kijker te
bespelen, spaarden de filmma
kers kosten, moeite noch waar
heid. Het lieve dier reageert als
een echt mens, het knikt met
zijn kop alsof het mensentaal
kan verstaan. Dat is leuk voor
wie er in wil geloven. En na
tuurlijk is deze nieuwe 'Flipper'
leuk voor kinderen. Bovendien
zijn de opnamen van natuurfil-
mer Bob Talbot van orca's in
hun natuurlijke omgeving erg
mooi.
'Free Willy' draait in Grand
Theater in Breda en Roxy 1 in
Bergen op Zoom.
Van onze filmredactie
Neerdrukkend en beklemmend
is de stemming die de jonge
Franse cineast Xavier Beauvois
oproept in zijn speelfilmdebuut,
'Nord'. Het speelt zich af in
Calais, de Noordfranse haven
stad waar hij zelf 26 jaar gele
den werd geboren en een onge
lukkige jeugd beleefde met een
alcoholistische vader.
Ongetwijfeld is 'Nord' een por
tret van het gezin waarin Beau
vois zelf opgroeide. Hij speelt
trouwens zelf - heel goed - de
rol van de zoon voor wie de
saaie stad niets te bieden heeft
en het gezinsleven alleen maar
ellende betekent.
De vader is apothekersassistent
en zwaar aan de drank. Hij
scheldt op zijn vrouw en mis
handelt haar, wat overigens uit
sluitend buiten beeld gebeurt.
De moeder (Bulle Ogier) ont
leent haar bestaansrecht uit
sluitend aan de zorg voor haar
zwaar gehandicapte dochter,
die alleen maar tot rust kan
komen bij de muziek van Nana
Moskouri. De zoon moet mach
teloos toezien hoe de vader het
gezin ten gronde richt. Zijn eni
ge vertier vormen de uitstapjes
met de vissers naar zee, bij wie
hij zich meer op zijn gemak
voelt dan thuis.
Moeder en zoon komen nader
tot elkaar in hun gezamenlijke
afkeer van de heerszuchtige va
der wanneer die na een agres
sieve uitbarsting een gedwon
gen ontwenningskuur in een
kliniek ondergaat. Zij belanden
zelfs samen in bed, een scène
die zonder een spoor van sensa
tiezucht en bijna als vanzelf
sprekend in beeld wordt ge
bracht.
De hele film is afstandelijk. Tel
kens keert het beeld terug van
de tafel waaraan de familie stil
zwijgend zit te eten terwijl de tv
aanstaat. Muziek ontbreekt, er
is hoofdzakelijk direct geluid,
waarbij de stilte vaak het meest
veelzeggend is.
'Nord' van Xavier Beauvois
draait in Filmhuis Concordia in
Breda, 17-23 februari om 19.30
uur.
Van onze filmredactie
De Amerikaanse actrice Kathleen Turner, ooit geestig, verleidelijk
of aandoenlijk naar gelang haar rol, speelt na 'V.I. Warshawski'
opnieuw een politievrouw waarop die kwaliteiten niet langer van
toepassing zijn. In 'Undercover Blues' van Herbert Ross vormt zij
samen met Dennis Quaid het gelukkige echtpaar Blues dat als
geheim agent voor de FBI en de CIA heeft gewerkt.
Het stel duikt met zijn baby op in het exotische New Orleans waar
het door de FBI wordt benaderd om een een Tsjechische criminele
dame (Fiona Shaw) te ontmaskeren. Ze gaan vrolijk achter de
kinderwagen op pad en worden ook nog dwarsgezeten door een
domme Zuidamerikaan, die nog een appeltje met hen te schillen
heeft.
De gedachte om geheim agenten nu ook eens van de leuke kant te
tonen, was misschien best aardig. Maar de cliché's, flauwiteiten en
het rammelende scenario bederven het leuke idee. Kathleen Turner
pronkt vooral vaak met haar lange, slanke benen en Dennis Quaid
tot vervelens met zijn befaamde dodelijke glimlach. Regisseur
Herbert Ross, maker van boeiende (dans)films als 'The Turning
Point', is wel erg diep gezonken.
'Undercover Blues' van Herbert Ross is te zien in Casino 3 in Breda en
De Koning van Engeland in Hulst.
Julie, die eerst alle partituren
van haar echtgenoot wilde ver
nietigen, voltooit namelijk uit
eindelijk zelf zijn grote mees
terwerk, een hymne aan het
verenigde Europa. Kieslowski's
boodschap over christelijke
naastenliefde en gemeenschaps
zin krijgt dan een geforceerd
karakter, benadrukt door aller
lei christelijke en mystieke sym
bolen.
Het neemt niet weg dat 'Trois
couleurs, blue' voor driekwart
een erg mooie film is, die geen
enkele Kieslowski-fan mag mis
sen. Maar hoe de volgende twee
delen uit zullen pakken, nu de
cineast zich zo mystiek blijkt te
verzetten tegen de werkelijk
heid, wordt een prangende
vraag. Temeer daar hij heeft
aangekondigd om na dit project
nooit meer te willen filmen.
Door Marjan Mes
De 'blauwe' film waarmee de
Poolse regisseur Krzysztof
Kieslowski de Gouden Leeuw in
Venetië won, bevat een groot
aantal scènes die de kijker de
adem doen benemen. De enorme
close-ups van actrice Juliette
Binoche in 'Trois Couleurs,
blue' herinneren aan de indrin
gende manier waarop Kieslows
ki in zijn tiendelige 'Dekalog'
zijn personages observeerde.
In deze nieuwe trilogie, een
Franse produktie, wil Kieslows
ki de principes van de Franse
Revolutie (vrijheid, gelijkheid
en broederschap) toetsen aan
het moderne bestaan. Hij nam
de kleuren van de Franse vlag
(blauw, wit en rood) als uit
gangspunt.
De kleur blauw symboliseert in
het eerste deel de vrijheid en is
visueel imposant aanwezig. De
jonge weduwe Julie (Juliette Bi
noche), die man en kind bij een
auto-ongeluk heeft verloren,
doorklieft meermalen het water
van een onwerkelijk blauw
zwembad. In haar huis hangt
een lamp bestaande uit honder
den blauwglazen facetjes, die
mysterieus tingelen.
Wanneer zij na het auto-onge
luk in haar tasje rommelt, vindt
Julie een blauwe lolly terug. Als
waanzinnig schrokt zij hem op,
wanhopig proberend om de her
innering aan haar kind te ver
nietigen. De close-up van het
achterhoofd van de kauwende
Julie, met bijbehorend geluid, is
schokkend. Zo kan alleen een
groot cineast filmen.
'Trois couleurs, blue' bevat tal
van dit soort aangrijpende scè
nes. Maar een film over de vrij
heid? Nou, nee. Na het fatale
ongeluk, waarbij zijzelf ernstig
gewond raakte, streeft Julie de
absolute vrijheid na door een
poging om alle banden met het
verleden door te snijden.
Relaties uit het verleden drin
gen zich echter telkens weer
aan haar op. Een collega van
haar man bekent dat hij al jaren
verliefd op haar is. Een door de
buurt belaagde buurvrouw
wordt door haar in bescherming
genomen. Een mooie jonge ad
vocate blijkt de minnares van
haar man, een wereldberoemd
componist, te zijn geweest. De
vrouw is hoogzwanger van hem
en wil haar kind houden nu de
vader er niet meer is. Julie be
sluit om de zorg voor vrouw en
kind op zich te nemen.
Blijkbaar wilde Kieslowski juist
laten zien dat 'vrijheid' hele
maal niet bestaat. Aan het vage,
open slot passeren alle persona
ges nog eens de revue waarbij
de brief van Paulus aan de
Korinthiërs over 'geloof, hoop
en liefde' wordt geciteerd. Dat
gebeurt in een lyrische, maar
ook nogal kitschige context
waarbij de pathetische compo
sitie van Julies echtgenoot
klinkt.
'Trois Couleurs, blue' van
Krzysztof Kieslowski draait in Ciné-
sol 2 in Breda.
DONDERDAG 17 FEBRUARI 1994 DEEL E
de vorming van stalactieten te
zien. Dat is bijzonder gevaarlijk,
legt één van de medewerkers van
het museum uit. Want de vor
ming van de stalactieten bete
kent dat het lekkende vocht en
water langzaam de cement en de
kalk van tussen de stenen van de
fundamenten van het gebouw
wegzuigt. Binnenkort, zegt de
medewerker, houdt niets die ste
nen meer op elkaar, behalve hun
eigen gewicht. Ondertussen zakt
de Hermitage langzaam weg, on
geveer een halve centimeter per
jaar.
Zusterstad
Dit zijn precies de problemen
waar de Nederlandse hulp zich
in eerste instantie op zal richten.
Want, zegt een woordvoerder
van WVC, je gaat je richten op
de dingen waar je internationaal
goed in bent, zoals hydro-isola-
tie, grondwater en riolering. De
gemeente Rotterdam, de zuster
stad van Sint Petersburg, gaat
hierbij een rol spelen in samen
werking met deskundigen van
het ministerie van verkeer en
waterstaat. De voorwaarde die
aan de Nederlandse donatie voor
de Hermitage is gesteld, is dat
het geld alleen gebruikt mag
worden voor 'de overdracht van
kennis en ontwikkeling'. Dat be
tekent in principe dat er van het
Nederlandse geld onderzoek kan
worden gedaan en advies gege
ven.
Nederlandse bedrijven
Maar zodra er een kabel gelegd
moet worden of een spijker in de
muur geslagen, kan dit niet be
taald worden uit de Nederlandse
bijdrage. Natuurlijk zijn er on
dertussen al Nederlandse bedrij
ven die zich bij WVC hebben
gemeld om een mee te kunnen
draaien in het Hermitage-pro
ject. Een delegatieleider van
WVC in Sint Petersburg be
zweert dat dit soort beslissingen
niet aan WVC zijn, maar door de
UNESCO moeten worden geno
men. Hij verzekert dan ook dat
de bedrijven worden doorverwe
zen naar het UNESCO hoofd
kwartier in Parijs.
De Turkse vrouw Münüse (midden) tijdens een vrijgezelle
feestje.
Van onze rtv-redactie
Met het drieluik 'Nieuwe Buren' over migranten wil de Avn
kijkers aan de vooravond van de landelijke verkiezing®
aanzetten tot nadenken. Opkomend racisme, vreemdelingen,
haat en rechts-extremisme roepen om een tegenwicht 1
stemmingmakerij.
Regisseur Ireen van Ditshuyzen
laat drie jonge Turkse vrouwen,
drie Marokkaanse mannen en
enkele Europese kopstukken aan
het woord. „We hebben gezocht
naar migranten die iets willen
met hun leven, per se niet de
loosers. Ik ben verrast door de
kracht van deze mensen, hun
vitaliteit. Voor ons is de vreem
delingenproblematiek een inge
wikkelde discussie. Zij denim
meer: ik woon hier nu eernnai
ik doe wat ik kan en da
houdt het op. Het gaat er uitein
delijk om hoe we met elk»
verder moeten."
Vanavond gaat het om de se
menwonende zusjes Münüse a
Gül Karasu en hun vrieni
Peyhan Koyuhun.
Nederland 1,22.22 uur
Van onze kunstredactie
Breda/Amsterdam - De Bredase beeldend kunstenaar Tom
Claassen heeft een van de vier Charlotte Kohier Prijzen 1991
van het Prins Bernhard Fonds gewonnen.
Aan de prijs is een bedrag van 10.000 gulden verbonden. De prijzen
worden op 24 maart in Amsterdam uitgereikt.
De Charlotte Kohier Prijzen worden sinds 1988 toegekend, het ent
jaar op het gebied van beeldhouw- en schilderkunst, het andere jaar
oo het gebied van architectuur, vormgeving en decorontwerp.
De prijzen zijn bedoeld voor talentvolle kunstenaars tot 35 jaar. Dl
drie andere winnaars zijn Klaar van der Lippe, Koen Vermeule tl
Ben Zegers. De jury bestond dit jaar uit o.a. Henk van Oi
(Rijksmuseum) en Wim Crouwel (Boymans van Beuningen). H<
juryrapport blijft geheim tot de prijsuitreiking.
Tom Claassen won al eerder prijzen, waaronder een nominatie vw
de Prix de Rome. Er is een object van hem te zien in de hal van tó
Stadskantoor van Breda.
Denver (ap) - Michael Jackson is vrijgesproken van plagiaat
Een rechtbank in Denver stelde songschrijfster Crystal Car-
tier in het ongelijk, die had beweerd dat Jackson het numiwi
Dangerous van haar had gestolen.
Cartier zei het nummer in 1985 te hebben geschreven en in
opname van het liedje aan Jackson te hebben gegeven,
betoogde voor de rechter Dangerous in 1990 te hebben geschrev®
terwijl hij naar de baspartij van een andere song van zijn hl»
luisterde. Hij ontkende het betreffende nummer van Cartier ooit li
hebben gehoord voor zij een proces tegen hem aanspande.
Vorige maand werd Jackson in Los Angeles ook al vrijgesproken val
plagiaat. Toen ging het erom dat hij de nummers Thriller, The girl®
mine en We are the world zou hebben gestolen.
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Demolition man.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Demolition man.
14 u. The Addams Family values.
14 en 20 u. Free Willy.
20 u. Tombstone.
20 u. Heaven and earth.
20 u. Undercover blues.
14 u. Aladdin.
VLISSINGEN
- Alhambra
20 u. Three musketeers.
20 u. Demolition man.
20 u. The house of the spirits.
20 u. Free Willy.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
20 u. Sleepless in Seattle.
14 en 20 u. The three musketeers.
14 u. Aladdin.
14 en 20 u. Demolition man.
-Roxy 1 - 14 en 20.15 u. Free Wil
ly-
- Roxy 2 - 14 u. Aladdin.
20 u. Little Buddha.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
14, 18.45 en 21.30 u. The three
musketeers.
14 u. Aladdin.
21 u. The house of the spirits.
18.45 en 21.30 u. Demolition man.
20 u. Little Buddha.
14 en 18.45 u. Beethoven's 2nd.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Undercover Blues.
Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Demoli
tion man.
20 en 22.30 u. Little Buddha.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Heaven and earth.
Zaal 4 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
20 en 22.30 u. Demolition man.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Free Willy.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.3d
Mrs. Doubtfire.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en
The 3 musketeers.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en
Jurassic Park. tI.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. MH
Doubtfire.
22.30 u. The crush.
Zaal 10 - 14.30 en 17 u. Hoc»
Pocus.
20 en 22.30 u. The piano.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
A perfect world.
Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin
20 en 22.30 u. The fugitive.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30'
Son of the pink panther.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
Robin Hood: Men in tights.
Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 u. Beet
hoven EL
22.30 u. Rising sun.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. Addan*
Family Values.
22.30 u. The good son.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en
Mr. Jones.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Stricking distance. ,n
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.W*
Tombstone.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en
The real McCoy.
Zaal 21 - 14.30 u. Olivier, oi
in Vogelland.
17 u. Rock-a-doodle.
20 en 22.30 u. Kika.
KNOKKE
- Beverly Screens w-
15, 17.30, 20 en 22.30 u. W
Doubtfire. ^nv
15, 17.30, 20 en 22.30 u. FTee"™
15, 17.30, 20 en 22.30 u. ThetM
musketeers.
20 en 22.30 u. Mr. Jones
15 en 17.30 u. Aladdin.
OMROEP LIMBURG
S heel uur ANP-bulletin. 7.00 Lim-
hL Actueel. 8.00 RadioNieuws-
Pentrale. 8.30 Regionaal nieuws,
ais Limburg Actueel. 9.00 Tussen
L bedrijven door. 11.00 Ruilbeurs.
1100 Limburg Actueel. 13.00 Radio-
NleuwsCentrale. 13.30 Regionaal
nieuws. 13.35 Sport. 14.00 Licht Lirn-
hiira 15 00 Horizon. 16.00 Cultuur-
magazine Festival. 17.00-18.00 Lim
burg Actueel
RADIO 1
Fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
iiio 17 30, 18.30 en 06.30 Nieuws.
EO 7 07 Tijdsein. KRO: 12.07 Echo.
14 05 Dingen die gebeuren AVRO:
17 07 Radiojournaal. KRO: 20.04 On
dertafel. NOS/NCRV/VOO: 22.05 De
laatste ronde NOS: 23.07 Met het
oog op morgen. VPRO: 0.04-7.00
Nachtleven met om 0.04 Street
beats- 3.02 Het paradijs; 4.02 Grand
disco classique; 5.02-7.00 De geza
menlijke zenders Paezens Mod
dergat
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. NCRV: 7.04
Goedemorgen Nederland. 9.04 Het
Willem Weverplein. 12.04 Het hart
van twee. 14.04 Bergweg 30. AVRO:
17 04 Fileradio. EO: 18.04 Alle men
sen TROS: 19.04 Schlagerfestival.
1930 Oud plaatwerk. 20.04 Music
all in. 21.04 Voor wie graag luiste
ren wil. 22.30 Coulissen. 23.04-24.00
Sesjun
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14.04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I
en II). VOO: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Spoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma
gazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS:
0 04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of
Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
a RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem
ming. 9.00 Muziek voor miljoenen.
10.56 Het ochtendconcert. A. Radio
Symf. Ork. BR; B. 12.11 Muz. voor
piano; C. 12.42 Rostrum of compo
sers 1993.13.04 Variaties op vier.
VARA: 14.00 Middagconcert: Uit
VARA's Matinee-archief. Koninklijk
Concertgebouwork. met viool, kla
vecimbel, piano, sopraan en bas.
15.40 Haydn: Op. 54 nr. 2. 16.00
Alphons Diepenbrack: Missa in die
festo. Rotterdams Filharm. Ork. met
koor en sol. KRO: 17.00 Zin in mu
ziek. 18.45 KRO Klassiek. 19.30 Het
orgel. 20.02 Avondconcert. Muz.
voor 20 vleugels. 22.00 Laudate.
23.00 Deze eeuw. EO: 0.00-1.00 Vier
na middernacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 Vroeg
op 5.8.55 Waterstanden. TROS: 9.02
Perspectief. 10.02 De duvel is oud.
RVU: 11.02 Kleur bekennen. NOS:
12.02 Weldenkende mensen. 13.10
NOS Bijlage. 14.02 Een leven lang.
NCRV: 15.02 Schuim en as. NOS:
17.10 Radio UIT. PP: 17.50 Groen
Links. NMO: 18.02 Actualiteitenpro
gramma in drie talen: 18.02 Neder
lands programma; 18.30 Arabisch
programma; 18.45 Turks program
ma. EO: 19.00 Waar waren we ook
alweer? NOS: 19.15 Nieuws en ac
tualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. TE-
LEAC: 21.00 Urineverlies. 21.30
Knoop in je zakdoek II. TROS: 22.00
Finale. NOS: 23.07-24.00 Met het
oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1.7.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en de
krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.08 Brabants
nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen
trale met internationaal en natio
naal nieuws. 13.32 Brabants
nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Bra
bants nieuws. Aansl.: Muziekkiosk.
15.03 Brabants nieuws. Aansl.: Tus
sen Amsterdam en Brussel. 16.03
Brabants nieuws. Aansl.: Gedane
zaken. 17.05 Brabants nieuws, ac
tualiteiten en achtergrondprogram
ma. 17.45 De agenda. 17.55 -18.00
Nieuwsoverzicht
let met op dit msksller, ure. Jk ben Ismbik
'Onjend burgemeester,en nodig u uiteen m
i een bord rystpap naar binnen te komen
J erbitduiaardipe majesteit, mei ik u uit nai-
'j^peuale pot bier, waarvoor vjj ie het re
i