DE STEM Nederland helpt Hermitage Internationale culturele steun moet beroemd Russisch museum redden Nieuwe 'Flipper' Het blauw van de 'vrijheid' is adembenemend suske wish hambone 'Nord': treurig familieleven Avro wijdt drieluik aan vreemdelingenprobleem nESTEM Op zoek naar Mr. Wonderful Met baby op misdadigers] acht Bredase kunstenaar Claassen wint Charlotte Kohier Prijs Michael Jackson vrijgesproken van plagiaat song 'Dangerous' UIT gids WAS E-Bhl toTO-P/H/SU... „Zonder grond ben je levend dood" Marcos, woordvoerder guerrilla's Mexico Gids Door onze correspondent Kees Elenbaas Sint Petersburg - Minister Hedy d'Ancona van WVC stelde zich vorige week in Sint Petersburg persoon lijk op de hoogte van de problemen waarin een van 's werelds grootste musea, de Hermitage, zich be vindt. Nederland is het eerste land dat daadwerkelijk geld heeft gestort voor het UNESCO-Masterplan, dat voorziet in een groot scheepse internationale reddingsactie voor de Her mitage. De Nederlandse bijdrage is een bescheiden 2,3 miljoen gulden op een totaal van 350 miljoen dollar dat de UNESCO over een perio de van 10 jaar nodig heeft voor de financiering van de reddings operatie. Van de delegatie die minister d'Ancona bij haar be sprekingen met de Hermitage' begeleidde, maakte ook Wim Crouwel deel uit, tot voor kort direkteur van het Boymans-van Beuningen museum in Rotter dam. Aangenomen mag worden dat de heer Crouwel de Neder landse kandidaat is om zitting te nemen in de internationale ad viesraad die de Hermitage in de komende tijd gaat begeleiden. Die 'adviesraad zal bestaan uit vijf of zes museum-direkteuren. De Russische regering heeft een aantal jaren geleden al een op roep gedaan aan de internatio nale culturele gemeenschap om het beroemde Bolsjoj-theater, de Leninbibliotheek en het museum de Hermitage van de ondergang te redden. Toen een jaar geleden bleek dat de UNESCO bezig was met een wereldwijde aktie voor een reddingsoperatie van de Hermitage, was hef Nedérlandse ministerie van WVC onmiddel lijk geïnteresseerd. De toezegging voor een Neder landse bijdrage werd op 14 de cember vorig jaar gedaan in de Nieuwe Kerk in Amsterdam bij öt« - - V fïV tv x i 5*236 j 1 - - -1 a:« -v. -IV- - - -- Het plein voor de Hermitage enkele jaren geleden. de opening van de tentoonstel ling 'Het Rijk der Scythen'. De direkteur van het Hermitage museum, Michail Pjotrovski, was bij deze opening aanwezig en kon toen het memorandum over de Nederlandse financiële steun mede ondertekenen. Moderne begeleiding Het bedrag van 2,3 miljoen gul den is inmiddels gestort in een speciaal daarvoor opgericht fonds: The Unesco/Netherlands Trust Fund for the Development of the State Hermitage Museum. Minister d'Ancona voerde vorige week overleg in Sint Petersburg over de samenwerking met de Hermitage, waarbij de mogelijk heden van stage, opleiding en professionele ondersteuning werden besproken. Kortom, hoe wordt een museum op een mo derne manier geleid. Mevrouw d'Ancona kreeg daar na van direkteur Pjotrovski een persoonlijke rondleiding door het museum. Ze kon zich op de hoogte stellen van de belabberde toestand van de funderingen en de grondwaterafvoer van het museum, één van de eerste pro blemen waar het Nederlandse geld aan besteed zal worden. Afzondering De Hermitage is, zoals de naam al doet vermoeden, een plaats' waar men zich afzondert. De benaming komt van de Russische tsarina Catherina de Grote, die een deel van haar paleis afzon derde om daar zeldzame kunst voorwerpen te bewaren. Histori ci beschouwen 1764 als het jaar waarin de Hermitage een mu seum werd. In dat jaar werd een collectie van 225 schilderijen van voornamelijk Nederlandse FOTO ARCHIEF DE STEM en Vlaamse meesters uit Berlijn in het Winterpaleis, onderge bracht. Tien jaar later, in 1774, was de collectie al uitgegroeid tot 2080 schilderijen en andere kunst-voorwerpen. Al deze schatten waren opgeslagen in vertrekken waar alleen de tsari na en enkele trouwe volgelingen toegang toe hadden. Muizen Catherina schreef over haar be zittingen in de Hermitage: „Dit alles is alleen te bewonderen door de muizen en mijzelf!" Na de Oktober-revolutie van 1917 kreeg het publiek pas toegang tot deze schatkamer van kunst en cultuur. De Hermitage is nu in het bezit van ongeveer 3 mil joen kunstvoorwerpen, waarvan overigens niet meer dan onge veer 5% wordt tentoongesteld. De aard van de problemen waar de Hermitage op dit moment mee wordt gekonfronteerd zijn op zichzelf niet uniek. Veel mu sea in de wereld hebben met grote problemen te kampen, ze ker in tijden van economische recessie. Maar de problemen van de Hermitage zijn in de eerste plaats gigantisch door de om vang van het museum zelf, dat waarschijnlijk alleen overvleu geld wordt door het British Mu seum in Londen en het Louvre in Parijs. Overstromingen Daarnaast komt de Hermitage in extra problemen door de kritieke situatie in Rusland met haar ver anderende politieke omstandig heden en een economie die hangt in de overgangsfase naar een vrije markt. Het meest urgente probleem voor de Hermitage op dit moment mee heeft te kampen is de restauratie en de bescher ming van de gebouwen en de collectie. Die staan in toenemen de mate bloot aan vervuiling, de extreme weersomstandigheden, oncontroleerbare grondwaterni- veau's en vandalisme. De Hermi tage ligt aan de oever van de rivier de Neva, die tijdens de 290 jaar dat Sint Petersburg bestaat al 300 keer buiten haar oevers is getreden. De recente overstromingen heb ben op de muren in de kelders een streep achtergelaten, onge veer een halve meter boven de vloer. Mysterieuze kelders Net boven deze streep die het water achterliet lopen de dikke zwarte bundels van de elektrici teitskabels. Maar de overstro mingen zijn maar de helft van het verhaal. Onder de Hermitage ligt een mysterieus netwerk van tunnels en drainage-systemen, sommigen bijna 250 jaar oud. Maar geen van deze systemen is terug te vinden op de bouwteke- ningëh van het complex. En van daag de dag werken deze syste men op een manier die niemand begrijpt of tot nu toe in staat is geweest te doorgronden. Verder is in veel van de kelders Van onze filmredactie Vaak beseffen we pas wat een geliefde voor ons betekent als hij of zij uit ons leven is ver dwenen. In de romantische ko medie 'Mr. Wonderful' ontdekt een jong gescheiden echtpaar, na allerlei ervaringen met ande ren, dat het uiteindelijk toch het beste af is met elkaar. Matt Dillon speelt een werkne mer van het Newyorkse electri- citeitsbedrijf die met vrienden een oude bowlingbaan wil ko pen, maar dan eerst van zijn alimentatieverplichting af moet. 'Hij is getrouwd geweest met zijn jeugdliefde (Annabella Sciorra), die na de scheiding is gaan studeren om zich verder te ontplooien. Bij alle 'dates' die hij voor haar regelt, bevindt zich echter geen Mister Wonderful. Kneuzen zijn het, het stuk voor stuk, wat deze relatiekomedie er niet be paald verrassend op maakt. Een paar sterke momenten ontbre ken evenwel niet in deze eerste Amerikaanse film van de Britse regisseur Anthony Minghella. Het arbeidersleven in Brooklyn krijgt bijvoorbeeld levensechte trekjes. En Dillon en Sciorra acteren voortreffelijk in vaak grappige situaties. Maar de kern van het verhaal wordt he laas voorspelbaar en mecha nisch afgewikkeld. 'Mr. Wonderful' van Anthony Minghella draait in Casino 4 in Breda. Van onze filmredactie In 'Free Willy' wordt een orca, een zwaardwalvis, de beste vriend van een jeugdig delin- quentjei De jongen komt bij brave pleegouders in huis en krijgt een vakantiebaantje bij het dolfinarium. Daar sluit hij vriendschap met het zwemmen de zoogdier, dat in het wild heel gevaarlijk kan zijn maar hier fraaie kunstjes vertoont, net als vroeger de dolfijn Flipper. Een jongen en zijn dansende zwaardwalvis i i 'Free Willy'. FOTO WARNER BROS Het joch neemt het op tegen de boze pretparkdirecteur die de orca wil vermoorden om het verzekeringsgeld op te strijken. Zoals de titel al belooft, her krijgt de walvis aan het eind zijn vrijheid. Om de emoties van de kijker te bespelen, spaarden de filmma kers kosten, moeite noch waar heid. Het lieve dier reageert als een echt mens, het knikt met zijn kop alsof het mensentaal kan verstaan. Dat is leuk voor wie er in wil geloven. En na tuurlijk is deze nieuwe 'Flipper' leuk voor kinderen. Bovendien zijn de opnamen van natuurfil- mer Bob Talbot van orca's in hun natuurlijke omgeving erg mooi. 'Free Willy' draait in Grand Theater in Breda en Roxy 1 in Bergen op Zoom. Van onze filmredactie Neerdrukkend en beklemmend is de stemming die de jonge Franse cineast Xavier Beauvois oproept in zijn speelfilmdebuut, 'Nord'. Het speelt zich af in Calais, de Noordfranse haven stad waar hij zelf 26 jaar gele den werd geboren en een onge lukkige jeugd beleefde met een alcoholistische vader. Ongetwijfeld is 'Nord' een por tret van het gezin waarin Beau vois zelf opgroeide. Hij speelt trouwens zelf - heel goed - de rol van de zoon voor wie de saaie stad niets te bieden heeft en het gezinsleven alleen maar ellende betekent. De vader is apothekersassistent en zwaar aan de drank. Hij scheldt op zijn vrouw en mis handelt haar, wat overigens uit sluitend buiten beeld gebeurt. De moeder (Bulle Ogier) ont leent haar bestaansrecht uit sluitend aan de zorg voor haar zwaar gehandicapte dochter, die alleen maar tot rust kan komen bij de muziek van Nana Moskouri. De zoon moet mach teloos toezien hoe de vader het gezin ten gronde richt. Zijn eni ge vertier vormen de uitstapjes met de vissers naar zee, bij wie hij zich meer op zijn gemak voelt dan thuis. Moeder en zoon komen nader tot elkaar in hun gezamenlijke afkeer van de heerszuchtige va der wanneer die na een agres sieve uitbarsting een gedwon gen ontwenningskuur in een kliniek ondergaat. Zij belanden zelfs samen in bed, een scène die zonder een spoor van sensa tiezucht en bijna als vanzelf sprekend in beeld wordt ge bracht. De hele film is afstandelijk. Tel kens keert het beeld terug van de tafel waaraan de familie stil zwijgend zit te eten terwijl de tv aanstaat. Muziek ontbreekt, er is hoofdzakelijk direct geluid, waarbij de stilte vaak het meest veelzeggend is. 'Nord' van Xavier Beauvois draait in Filmhuis Concordia in Breda, 17-23 februari om 19.30 uur. Van onze filmredactie De Amerikaanse actrice Kathleen Turner, ooit geestig, verleidelijk of aandoenlijk naar gelang haar rol, speelt na 'V.I. Warshawski' opnieuw een politievrouw waarop die kwaliteiten niet langer van toepassing zijn. In 'Undercover Blues' van Herbert Ross vormt zij samen met Dennis Quaid het gelukkige echtpaar Blues dat als geheim agent voor de FBI en de CIA heeft gewerkt. Het stel duikt met zijn baby op in het exotische New Orleans waar het door de FBI wordt benaderd om een een Tsjechische criminele dame (Fiona Shaw) te ontmaskeren. Ze gaan vrolijk achter de kinderwagen op pad en worden ook nog dwarsgezeten door een domme Zuidamerikaan, die nog een appeltje met hen te schillen heeft. De gedachte om geheim agenten nu ook eens van de leuke kant te tonen, was misschien best aardig. Maar de cliché's, flauwiteiten en het rammelende scenario bederven het leuke idee. Kathleen Turner pronkt vooral vaak met haar lange, slanke benen en Dennis Quaid tot vervelens met zijn befaamde dodelijke glimlach. Regisseur Herbert Ross, maker van boeiende (dans)films als 'The Turning Point', is wel erg diep gezonken. 'Undercover Blues' van Herbert Ross is te zien in Casino 3 in Breda en De Koning van Engeland in Hulst. Julie, die eerst alle partituren van haar echtgenoot wilde ver nietigen, voltooit namelijk uit eindelijk zelf zijn grote mees terwerk, een hymne aan het verenigde Europa. Kieslowski's boodschap over christelijke naastenliefde en gemeenschaps zin krijgt dan een geforceerd karakter, benadrukt door aller lei christelijke en mystieke sym bolen. Het neemt niet weg dat 'Trois couleurs, blue' voor driekwart een erg mooie film is, die geen enkele Kieslowski-fan mag mis sen. Maar hoe de volgende twee delen uit zullen pakken, nu de cineast zich zo mystiek blijkt te verzetten tegen de werkelijk heid, wordt een prangende vraag. Temeer daar hij heeft aangekondigd om na dit project nooit meer te willen filmen. Door Marjan Mes De 'blauwe' film waarmee de Poolse regisseur Krzysztof Kieslowski de Gouden Leeuw in Venetië won, bevat een groot aantal scènes die de kijker de adem doen benemen. De enorme close-ups van actrice Juliette Binoche in 'Trois Couleurs, blue' herinneren aan de indrin gende manier waarop Kieslows ki in zijn tiendelige 'Dekalog' zijn personages observeerde. In deze nieuwe trilogie, een Franse produktie, wil Kieslows ki de principes van de Franse Revolutie (vrijheid, gelijkheid en broederschap) toetsen aan het moderne bestaan. Hij nam de kleuren van de Franse vlag (blauw, wit en rood) als uit gangspunt. De kleur blauw symboliseert in het eerste deel de vrijheid en is visueel imposant aanwezig. De jonge weduwe Julie (Juliette Bi noche), die man en kind bij een auto-ongeluk heeft verloren, doorklieft meermalen het water van een onwerkelijk blauw zwembad. In haar huis hangt een lamp bestaande uit honder den blauwglazen facetjes, die mysterieus tingelen. Wanneer zij na het auto-onge luk in haar tasje rommelt, vindt Julie een blauwe lolly terug. Als waanzinnig schrokt zij hem op, wanhopig proberend om de her innering aan haar kind te ver nietigen. De close-up van het achterhoofd van de kauwende Julie, met bijbehorend geluid, is schokkend. Zo kan alleen een groot cineast filmen. 'Trois couleurs, blue' bevat tal van dit soort aangrijpende scè nes. Maar een film over de vrij heid? Nou, nee. Na het fatale ongeluk, waarbij zijzelf ernstig gewond raakte, streeft Julie de absolute vrijheid na door een poging om alle banden met het verleden door te snijden. Relaties uit het verleden drin gen zich echter telkens weer aan haar op. Een collega van haar man bekent dat hij al jaren verliefd op haar is. Een door de buurt belaagde buurvrouw wordt door haar in bescherming genomen. Een mooie jonge ad vocate blijkt de minnares van haar man, een wereldberoemd componist, te zijn geweest. De vrouw is hoogzwanger van hem en wil haar kind houden nu de vader er niet meer is. Julie be sluit om de zorg voor vrouw en kind op zich te nemen. Blijkbaar wilde Kieslowski juist laten zien dat 'vrijheid' hele maal niet bestaat. Aan het vage, open slot passeren alle persona ges nog eens de revue waarbij de brief van Paulus aan de Korinthiërs over 'geloof, hoop en liefde' wordt geciteerd. Dat gebeurt in een lyrische, maar ook nogal kitschige context waarbij de pathetische compo sitie van Julies echtgenoot klinkt. 'Trois Couleurs, blue' van Krzysztof Kieslowski draait in Ciné- sol 2 in Breda. DONDERDAG 17 FEBRUARI 1994 DEEL E de vorming van stalactieten te zien. Dat is bijzonder gevaarlijk, legt één van de medewerkers van het museum uit. Want de vor ming van de stalactieten bete kent dat het lekkende vocht en water langzaam de cement en de kalk van tussen de stenen van de fundamenten van het gebouw wegzuigt. Binnenkort, zegt de medewerker, houdt niets die ste nen meer op elkaar, behalve hun eigen gewicht. Ondertussen zakt de Hermitage langzaam weg, on geveer een halve centimeter per jaar. Zusterstad Dit zijn precies de problemen waar de Nederlandse hulp zich in eerste instantie op zal richten. Want, zegt een woordvoerder van WVC, je gaat je richten op de dingen waar je internationaal goed in bent, zoals hydro-isola- tie, grondwater en riolering. De gemeente Rotterdam, de zuster stad van Sint Petersburg, gaat hierbij een rol spelen in samen werking met deskundigen van het ministerie van verkeer en waterstaat. De voorwaarde die aan de Nederlandse donatie voor de Hermitage is gesteld, is dat het geld alleen gebruikt mag worden voor 'de overdracht van kennis en ontwikkeling'. Dat be tekent in principe dat er van het Nederlandse geld onderzoek kan worden gedaan en advies gege ven. Nederlandse bedrijven Maar zodra er een kabel gelegd moet worden of een spijker in de muur geslagen, kan dit niet be taald worden uit de Nederlandse bijdrage. Natuurlijk zijn er on dertussen al Nederlandse bedrij ven die zich bij WVC hebben gemeld om een mee te kunnen draaien in het Hermitage-pro ject. Een delegatieleider van WVC in Sint Petersburg be zweert dat dit soort beslissingen niet aan WVC zijn, maar door de UNESCO moeten worden geno men. Hij verzekert dan ook dat de bedrijven worden doorverwe zen naar het UNESCO hoofd kwartier in Parijs. De Turkse vrouw Münüse (midden) tijdens een vrijgezelle feestje. Van onze rtv-redactie Met het drieluik 'Nieuwe Buren' over migranten wil de Avn kijkers aan de vooravond van de landelijke verkiezing® aanzetten tot nadenken. Opkomend racisme, vreemdelingen, haat en rechts-extremisme roepen om een tegenwicht 1 stemmingmakerij. Regisseur Ireen van Ditshuyzen laat drie jonge Turkse vrouwen, drie Marokkaanse mannen en enkele Europese kopstukken aan het woord. „We hebben gezocht naar migranten die iets willen met hun leven, per se niet de loosers. Ik ben verrast door de kracht van deze mensen, hun vitaliteit. Voor ons is de vreem delingenproblematiek een inge wikkelde discussie. Zij denim meer: ik woon hier nu eernnai ik doe wat ik kan en da houdt het op. Het gaat er uitein delijk om hoe we met elk» verder moeten." Vanavond gaat het om de se menwonende zusjes Münüse a Gül Karasu en hun vrieni Peyhan Koyuhun. Nederland 1,22.22 uur Van onze kunstredactie Breda/Amsterdam - De Bredase beeldend kunstenaar Tom Claassen heeft een van de vier Charlotte Kohier Prijzen 1991 van het Prins Bernhard Fonds gewonnen. Aan de prijs is een bedrag van 10.000 gulden verbonden. De prijzen worden op 24 maart in Amsterdam uitgereikt. De Charlotte Kohier Prijzen worden sinds 1988 toegekend, het ent jaar op het gebied van beeldhouw- en schilderkunst, het andere jaar oo het gebied van architectuur, vormgeving en decorontwerp. De prijzen zijn bedoeld voor talentvolle kunstenaars tot 35 jaar. Dl drie andere winnaars zijn Klaar van der Lippe, Koen Vermeule tl Ben Zegers. De jury bestond dit jaar uit o.a. Henk van Oi (Rijksmuseum) en Wim Crouwel (Boymans van Beuningen). H< juryrapport blijft geheim tot de prijsuitreiking. Tom Claassen won al eerder prijzen, waaronder een nominatie vw de Prix de Rome. Er is een object van hem te zien in de hal van tó Stadskantoor van Breda. Denver (ap) - Michael Jackson is vrijgesproken van plagiaat Een rechtbank in Denver stelde songschrijfster Crystal Car- tier in het ongelijk, die had beweerd dat Jackson het numiwi Dangerous van haar had gestolen. Cartier zei het nummer in 1985 te hebben geschreven en in opname van het liedje aan Jackson te hebben gegeven, betoogde voor de rechter Dangerous in 1990 te hebben geschrev® terwijl hij naar de baspartij van een andere song van zijn hl» luisterde. Hij ontkende het betreffende nummer van Cartier ooit li hebben gehoord voor zij een proces tegen hem aanspande. Vorige maand werd Jackson in Los Angeles ook al vrijgesproken val plagiaat. Toen ging het erom dat hij de nummers Thriller, The girl® mine en We are the world zou hebben gestolen. FILMS GOES -Grand Theater 20 u. Demolition man. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Demolition man. 14 u. The Addams Family values. 14 en 20 u. Free Willy. 20 u. Tombstone. 20 u. Heaven and earth. 20 u. Undercover blues. 14 u. Aladdin. VLISSINGEN - Alhambra 20 u. Three musketeers. 20 u. Demolition man. 20 u. The house of the spirits. 20 u. Free Willy. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 20 u. Sleepless in Seattle. 14 en 20 u. The three musketeers. 14 u. Aladdin. 14 en 20 u. Demolition man. -Roxy 1 - 14 en 20.15 u. Free Wil ly- - Roxy 2 - 14 u. Aladdin. 20 u. Little Buddha. ROOSENDAAL - City 1-2-3 14, 18.45 en 21.30 u. The three musketeers. 14 u. Aladdin. 21 u. The house of the spirits. 18.45 en 21.30 u. Demolition man. 20 u. Little Buddha. 14 en 18.45 u. Beethoven's 2nd. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Undercover Blues. Zaal 2 - 14.30 en 17 u. Demoli tion man. 20 en 22.30 u. Little Buddha. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Heaven and earth. Zaal 4 - 14.30 en 17 u. Aladdin. 20 en 22.30 u. Demolition man. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30» Free Willy. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.3d Mrs. Doubtfire. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en The 3 musketeers. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en Jurassic Park. tI. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 u. MH Doubtfire. 22.30 u. The crush. Zaal 10 - 14.30 en 17 u. Hoc» Pocus. 20 en 22.30 u. The piano. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30» A perfect world. Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin 20 en 22.30 u. The fugitive. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30' Son of the pink panther. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a Robin Hood: Men in tights. Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 u. Beet hoven EL 22.30 u. Rising sun. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 u. Addan* Family Values. 22.30 u. The good son. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en Mr. Jones. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30» Stricking distance. ,n Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.W* Tombstone. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en The real McCoy. Zaal 21 - 14.30 u. Olivier, oi in Vogelland. 17 u. Rock-a-doodle. 20 en 22.30 u. Kika. KNOKKE - Beverly Screens w- 15, 17.30, 20 en 22.30 u. W Doubtfire. ^nv 15, 17.30, 20 en 22.30 u. FTee"™ 15, 17.30, 20 en 22.30 u. ThetM musketeers. 20 en 22.30 u. Mr. Jones 15 en 17.30 u. Aladdin. OMROEP LIMBURG S heel uur ANP-bulletin. 7.00 Lim- hL Actueel. 8.00 RadioNieuws- Pentrale. 8.30 Regionaal nieuws, ais Limburg Actueel. 9.00 Tussen L bedrijven door. 11.00 Ruilbeurs. 1100 Limburg Actueel. 13.00 Radio- NleuwsCentrale. 13.30 Regionaal nieuws. 13.35 Sport. 14.00 Licht Lirn- hiira 15 00 Horizon. 16.00 Cultuur- magazine Festival. 17.00-18.00 Lim burg Actueel RADIO 1 Fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, iiio 17 30, 18.30 en 06.30 Nieuws. EO 7 07 Tijdsein. KRO: 12.07 Echo. 14 05 Dingen die gebeuren AVRO: 17 07 Radiojournaal. KRO: 20.04 On dertafel. NOS/NCRV/VOO: 22.05 De laatste ronde NOS: 23.07 Met het oog op morgen. VPRO: 0.04-7.00 Nachtleven met om 0.04 Street beats- 3.02 Het paradijs; 4.02 Grand disco classique; 5.02-7.00 De geza menlijke zenders Paezens Mod dergat RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. NCRV: 7.04 Goedemorgen Nederland. 9.04 Het Willem Weverplein. 12.04 Het hart van twee. 14.04 Bergweg 30. AVRO: 17 04 Fileradio. EO: 18.04 Alle men sen TROS: 19.04 Schlagerfestival. 1930 Oud plaatwerk. 20.04 Music all in. 21.04 Voor wie graag luiste ren wil. 22.30 Coulissen. 23.04-24.00 Sesjun RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I en II). VOO: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma gazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0 04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM a RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem ming. 9.00 Muziek voor miljoenen. 10.56 Het ochtendconcert. A. Radio Symf. Ork. BR; B. 12.11 Muz. voor piano; C. 12.42 Rostrum of compo sers 1993.13.04 Variaties op vier. VARA: 14.00 Middagconcert: Uit VARA's Matinee-archief. Koninklijk Concertgebouwork. met viool, kla vecimbel, piano, sopraan en bas. 15.40 Haydn: Op. 54 nr. 2. 16.00 Alphons Diepenbrack: Missa in die festo. Rotterdams Filharm. Ork. met koor en sol. KRO: 17.00 Zin in mu ziek. 18.45 KRO Klassiek. 19.30 Het orgel. 20.02 Avondconcert. Muz. voor 20 vleugels. 22.00 Laudate. 23.00 Deze eeuw. EO: 0.00-1.00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.05 Vroeg op 5.8.55 Waterstanden. TROS: 9.02 Perspectief. 10.02 De duvel is oud. RVU: 11.02 Kleur bekennen. NOS: 12.02 Weldenkende mensen. 13.10 NOS Bijlage. 14.02 Een leven lang. NCRV: 15.02 Schuim en as. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 Groen Links. NMO: 18.02 Actualiteitenpro gramma in drie talen: 18.02 Neder lands programma; 18.30 Arabisch programma; 18.45 Turks program ma. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en ac tualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. TE- LEAC: 21.00 Urineverlies. 21.30 Knoop in je zakdoek II. TROS: 22.00 Finale. NOS: 23.07-24.00 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1.7.05 Bra bants nieuws, actualiteiten en de krant in Brabant. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei ten en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen trale met internationaal en natio naal nieuws. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Bra bants nieuws. Aansl.: Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. Aansl.: Tus sen Amsterdam en Brussel. 16.03 Brabants nieuws. Aansl.: Gedane zaken. 17.05 Brabants nieuws, ac tualiteiten en achtergrondprogram ma. 17.45 De agenda. 17.55 -18.00 Nieuwsoverzicht let met op dit msksller, ure. Jk ben Ismbik 'Onjend burgemeester,en nodig u uiteen m i een bord rystpap naar binnen te komen J erbitduiaardipe majesteit, mei ik u uit nai- 'j^peuale pot bier, waarvoor vjj ie het re i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 22