De vakantie-pionier komt zichzelf tegen Mercedes Benz staat voor cruciaal jaar Nederland massaal op de kogel oit (5) Actieve vakanties zorgen voor drukte op afgelegen plekken Frans blad Divorce stort zich op echtscheidingen D2 BUITENDIJK ~s de weg okvrij vliegen DE STEM CONSUMENT D3 Fabriek in Staphorst fabriceert per jaar 400.000 trekhaken Record voor Mazda MX-5 Nieuwe types winterbanden Vredestein RUBRIEK 2 Chlamydia BRUARI 1994 or Mariëtte Mulkens uden' bermen. Dat aarschijnlijk dezelfde die graag een 'opge. bos zien. Dus zonder llen bomen en zo. Dat olgens mij op een ern- rm van 'opruimwoede' Nederlands, dunkt op een gering besef de natuurlijke kring, rkt. S r je de enorme hoe- en blikjes, plastic zak- ffiebekers, papier en ziet die ook in de liggen, mag je conclu- dat niet iedereen die den stroken groen als oie aanwinst voor de 'ge Nederlandse natuur uwt. Voor sommige bilisten is het vooral e grote vuilnisbak. ks al die rotzooi heeft dendaagse bermbeleid olg dat er weer allerlei in en kleine zoogdieren stroken groen leven, erk je als automobilist veel van, hooguit dat omers wat meer bloed- s op je voorruit ver- n. Maar wat wel een -rend gezicht is, zijn de orenvalken die op al dat andelende voedsel af- Vooral in deze tijd t jaar zie ik regelmatig ie karakteristieke 'bid- roofvogels langs de angen. De voorbijscheu- auto's lijken hen niet in inst te storen, ag me wel eens af of e mensen dat nou ook oi vinden. op één dag twee kada- an achteloos doodgere- renvalken langs de weg gen, vrees ik het ergste. zeventiende en acht- t Franse hof aan. Niet n kleding, maar ook in en is te danken aan de egaafde koks liet overko- en werden goed betaald, an Engeland, Duitsland, land werkten, is Vincent at hij zijn recepten op- k verscheen in 1733 in was van de graaf van oor Willem IV. Over La een rel, omdat hij een overgeschreven van Mas- chrijver van recepten, erne kok noemen, ook nu "even. La Chapelle stond n, momenteel de trend in ken van chocola en koffie ^eschetste kooktechnieken Groentes worden kortge- sauzen worden ingekookte keuken van 1300 tot 1789 maak Van Het Verleden) recept van La Chapelle, hapelle was ook dat hij als it had voor de regionale, •s gescheiden infijte bloesem (facultatief) mandelen chenoten chil van geconcfijte citroen in onrijpe citroen 'aden. Een bakvorm, een jen tulband beboteren en en zeer stijf en klop er dan >p er dan beetje voor beetje a het meel, de geraspte i, als je hem kunt bemachti- bakvorm en bestrooi de te schil van de geconfijte de oven zetten. De cake is rin hebt gestoken, er droog it van de zijkanten. De cake ifkoelen en bestrooid met bereidingswijze voor de doet. De cake verliest aan na elkaar worden gemengd uurlijk ook wat moderner t de suiker mengen. Het is authentieke, want Barbara uit die tijd. Het wordt weer het Louvre. dig rookvrije luchtvaartmaat- ij: vanaf 1 maart mag er nie in Europa naar Hong Kong- ichten van de maatschappij od. DONDERDAG 17 FEBRUARI 1994 Door Ben Ackermans Nu hebben ze er weer een tje in India. Fietste daar rond en werd aangereden. Redelijk in de kreukels. Een hele toestand om die man weer thuis in Neder land te krijgen. De Alarm centrale van de ANWB heeft er steeds vaker mee te maken: actieve-vakan- tiegangers die onderweg in het ongerede raken. In Eu ropa was onlangs nog een wandelaar twee dagen zoek in de Alpen. Maar ook ver weg op een ander continent. Zoals die cyclo- toerist in India. Een teken des tijds. Actieve va kanties zijn een hit. Fietsen, wandelen, kanoën, bergbeklim men, parapente. Steeds meer mensen doen het en steeds meer bedrijven verdienen er geld mee. Hoe paradoxaal dat ook mag klinken. Want buitensport - zo heet het ook - is toch juist een bezigheid die je zelf op touw zet? Iets voor mensen die er lol in hebben 's avonds hun eigen potje te koken voor het tentje dat na een dag Spartaanse arbeid - zo'n rugzak weegt- in de luwte van een hellingbos is neergezet? Alles kan Zo was het, en zo is het nog vaak. Maar het is niet meer alléén zo. Want ook in de actieve vakanties zijn de grenzen wegge vallen. Alles kan. Een buiten sporter van tegenwoordig laat zich net zo makkelijk door een reisorganisatie in de watten leg- Actieve vakanties zijn een hit. Fietsen, wandelen, kanoën, bergbeklimmen, steeds meer mensen doen het en steeds meer bedrijven verdienen er geld mee. FOTO ARCHIEF DE STEM gen. Boekt zonder met de ogen te knipperen een wandelreis in In donesië. Hij weet dat de catering dan goed verzorgd is en hij zich in een puik hotel te ruste kan leggen. Alleen het lopen moet hij nog zelf doen. De buitensport heeft nog niet de grote massa bereikt. „Maar wel de periferie van de groep mensen die er zich traditioneel mee bezig hield," zegt Richard Stomp, hoofdredacteur van het tijd schrift voor actieve vakanties Op Pad. „Je ziet het in de mode. Fleece-truien hangen in elke winkel. Mensen verschijnen op feestjes in een outfit - duur jack, bergwandelschoenen - waarin ze zich aan Ronald Naar gelijk kunnen voelen." De trend is er duidelijk. Het bowlingavondje van de perso neelsclub heeft plaatsgemaakt voor een dagje survivallen in de Ardennen. Stomp en zijn colle ga's grappen er wel eens over: „Straks wordt Torremolinos nog pionieren." De keerzijde van de groei is minder leuk. Uitwassen. Boven lopen van Ardennen-riviertjes verpest door kano-dagjesmen sen. Grotten in dezelfde streek vanwege massale toeloop afge sloten. De Utrechtse Heuvelrug geteisterd door ATB'ers. Delen van nationale parken in Frank rijk ook voor wandelaars tot verboden gebied verklaard. Files van klimmers in de Himalaya. Antartica Op Antarctica lossen cruisesche pen jaarlijks nu al 8.000 bezoe kers. In ganzenpas gaan ze even naar pinguins kijken. Keurig achter elkaar. Niet wetend dat juist daardoor de kwetsbare korstmossen het loodje leggen. Naast elkaar is beter. Dichter bij huis is meer kennis over wat wel en niet kan net zo hard nodig. Maar waarschijnlijk niet voldoende. De discussies in de wereld van de buitensport gaan momenteel over zonering en quotering. Ofwel afsluiten van gebieden en het aantal be zoekers beperken. En dat staat haaks op de essentie van actieve vrijetijdsbesteding: vrijheid, blijheid. Voor wie zich als echte buiten sporter beschouwt, is de toeloop van de voormalige Torremoli- nos-gangers een hard gelag. Die arriveert na een dag ploeteren in de Alpen bij een berghut en constateert dat er geen plaats meer is in de herberg. En dat daar tegenwoordig warm water uit de kraan komt en de poep doos verdwenen is. Weg pio- niersgevoel. Weg idee van 'wij buitensporters'. Toch gelooft Richard Stomp niet dat de buitensport aan zijn eigen succes ten onder gaat. De toerist van nu pikt zappend zijn part uit het vakantie-aanbod. Hij proeft ergens aan en laat het dan net zo vlot weer vallen. Over een paar jaar is ook de actieve vakantie als mode weer passé, verwacht Stomp. Zó pessimistisch is hij trouwens toch al niet. „Drukte is een rela tief begrip. Ik ben vorig jaar zelf in Ierland wezen fietsen. Het was er zo stil als het maar zijn kan. En ga in Nederland maar eens lopen op een Lange-Af- standswandelpad. Dikke kans dat je zelfs daar nauwelijks ie mand tegen komt." Aan het minst opwindende accessoire van een auto, de trekhaak, worden hoge eisen gesteld. FOTO ARCHIEF DE STEM Door Rob van Ginneken Het is niet te zeggen hoeveel Nederlanders er precies met een trekhaak onder hun auto rondrijden. Maar één ding is zeker: heel Europa denkt dat we altijd op pad zijn met een rollend huisje of andere aan hanger. Op zich niet zo raar, want het aaantal trekhaken loopt in ieder geval in de nüljoenen. Na de autoradio is de trekhaak zonder twijfel het populairste accessoire dat we in ons land kennen. Harde cijfers zijn er op «at vlak niet, maar een vakkun dige schatting zegt dat ongeveer de helft van ons autopark er een heeft. Jonge auto's zijn voor een procent of dertig met zo'n ple- zierknobbel uitgerust en de uit baters van sloperijen treffen hem zelfs in zestig procent van de gevallen onder het moege streden karkas aan. De waar heid zal dus inderdaad in het bidden liggen. Miljoenen trekhaken dus. Een record wellicht, want alleen Scandinavië en Engeland doen wat dat betreft ook een gooi baar de titel van grootste sle- Pers. Des te merkwaardiger dat biemand eigenlijk naar dit ac cessoire omkijkt. Wie weet wat jOor hekhaak hij heeft? Zelfs e opvallende witte be- chermdopjes van vroeger moe- en m toenemende mate wijken 'oor dopjes in een schutkleur, vonï Is ^cttertand toonaange- j„„ ,m dit zo jammerlijk on- schatte hulpmiddel. Ook als l1.0® de produktie gaat. Met 'and de grootste fabrikant op dit vlak is Brink, gevestigd in Staphorst. De combinatie van Staphorst en een weinig opwindend accessoi re ais de trekhaak roept wel licht niet meteen visioenen op van een wereldconcern. Maar dat berust toch duidelijk op een vergissing. In een immens in dustriecomplex fabriceert Brink niet alleen trekhaken, maar ook zaken als luchtverwarmingen en kantoormeubelen. „Maar de trekhaken vormen toch de hoofdmoot," zo vernemen we van woordvoerster Mira Bloe men. Staphorst is zelfs met ge mak de trekhaken-hoofdstad van Europa. Brink heeft zo'n zeventig procent van de Neder landse markt in handen en als je naar de gekeurde trekhaken kijkt, zijn ze ook de grootste in Europa. In de hoofdvestiging en de fa briek in Hoogeveen worden jaarlijks zo'n vierhonderddui zend sets geproduceerd. Waar onder overigens ook een nieuwe ontwikkeling: de handige maar tot nu toe peperdure afneemba re versie. De Staphorster va riant zogezegd: de Brinkmatic. Die kort geleden overigens iets prettiger werd geprijsd om de aantallen wat op te kunnen schroeven. Nu we toch wat cijfers noemen: er liggen bijvoorbeeld steeds tachtigduizend sets op voor raad. En daarbij gaat het om niet minder dan zestienhonderd verschillende modellen. Zelfs voor Porsche zijn ze er. Het is dus duidelijk dat we hier niet bepaald te maken hebben met een veredelde dorpssmid. Integendeel: in een imposante ontwikkelingsafdeling zoemen de ontwerpcomputers om de trekhaken van de toekomst voor te breiden. En dat mag letterlijk worden opgevat. Bij binnen komst moeten nog even snel wat werktekeningen worden wegge- frommeld van automodellen die in de komende jaren worden gelanceerd. Een van de ontwerpers: „Als er een nieuw model aankomt, zo als de kleine Nissan op deze tekeningen, moeten we echt startklaar zijn voor produktie. We beginnen dus zo'n twee jaar vantevoren met de voorberei dingen. We krijgen niet altijd een prototype van de auto te zien natuurlijk. Al komt dat wel voor. De fabrikant levert meest al een tekening, bepaalt de be vestigingspunten en geeft ons de kogeldruk op. Daarmee kun nen we vast aan het werk om maten en materiaaldikte te be palen. Zelfs de Japanners wer ken prima mee. Al heeft het Japanse publiek zelf bij wijze van spreken nog maar nauwe lijks van een trekhaak gehoord. Er is daar gewoon te weinig parkeerruimte voor. Maar ze begrijpen het belang voor de Europese markt prima. Meestal vindt het eerste contact tussen trekhaak en een nieuw model auto plaats in de fabriek, bij een auto uit de voorserie. Vroe ger hadden we trouwens wel een praktisch probleem met de Japanse merken. Ze hadden nogal eens een facelift. Ander bumpertje, nieuwe uitlaat, niks bijzonders op zich. Maar het betekende wel dat wij van vo ren af aan konden beginnen. Tegenwoordig houden ze geluk kig langer aan modellen vast. Juist in de ontwikkeling zitten voor ons veel van de kosten." Een bezoek aan de meetkamer leert dat sommige testconstruc ties letterlijk op de zware hy draulische banken staan te dan sen. Verbijsterend dat het heel blijft. „Dat moet ook, want de gebruiker moet er zeker van zijn dat de zaak zwaar overbe- meten is. Als de haak twee miljoen lastwisselingen onder een ongunstige hoek kan ver dragen, betekent dat in de praktijk dat hij er ook wel vier miljoen kan hebben. Of zes. Volledig betrouwbaar dus. Van de andere kant geven de fabrie ken de waarden van het maxi male gewicht niet voor niets op. De bevestigingspunten hebben zo hun grenzen. Maar een iets verhoogde kogeldruk is op zich geen probleem." Op dat vlak zijn ook aardige anekdotes van 'foutjes' bekend. Zoals de vorige generatie Ford Escort, die bij wijze van spre ken slechts een vouwwagentje mocht trekken. Zodat Ford de verbijsterde kopers destijds an dere auto's uit moest lenen voor de vakantie met de caravan. In een trekhakenland als Neder land en Engeland dodelijk na tuurlijk. Het is zonder twijfel een van de redenen dat er pijl snel een gewijzigde Escort is uitgebracht, het huidige model dus. Ook voor de verkoop van trek haken duidelijk een seizoen. Dat loopt zo van maart tot augustus. De vakantieperiode dus. Misschien is het handig om die drukte te vermijden. En waar koopt u het best een trek haak? En welke? Moeilijk te zeggen, maar het is altijd een goed idee om een goedgekeurde en gerenommeerde trekhaak te vragen. Mercedes heeft het afgelopen jaar zijn verkoop van vrachtauto's dramatisch zien dalen. Het merk met de ster is terug bij het niveau van tien jaar geleden. Dat bete kent zoveel als een daling van 26 procent. Voor dit jaar verwacht Mercedes in deze sector 9.000 auto's te kunnen verkopen. „Maar 1994 wordt een 'Hartet- est' waarbij we voorzichtig ho pen dezelfde cijfers als vorig jaar te halen," zegt dr. B. Gott- schalk van de afdeling vracht vervoer van Mercedes Benz AG. Gottschalk noemt het komende jaar cruciaal voor de firma. Het komt neer op een groot uithou dingsvermogen en er moet op elke Pfennig beknibbeld wor den. „We moeten naar een aanzien lijk verbeterde produktiviteit, een wezenlijke vernieuwing van ons gamma en een wereldom vattende produktie. Bij die glo balisering richten we ons voor namelijk op de kostenbeper- king. Tot nu toe is 45 procent van onze vrachtauto's eigen werk. Bij ons uitstekend draaiend zusterbedrijf Freight- liner in Amerika is dat slechts 20 procent." Die wereldomvattende produk tie leidt bij Mercedes tot grote verschillen in verkoopcijfers. De fabrieken in West Europa wisten in '93 het totaalverlies in de vrachtautosector te beperken tot 19 procent. In andere gebie den (Turkije, Mexico, Argenti nië, Brazilië, Noord Amerika) ging het verkoopcijfer met 18 procent omhoog. Mercedes wil de komende vijf jaar ruim 7 miljard gulden investeren om 'met de produkten van morgen onze huidige marktpositie uit te bouwen.' „Door sanering en privatisering kent Europa een onacceptabel hoge werkloosheid. Dat moet worden opgelost, niet in de laatste plaats om daardoor ver dere sociale spanningen te be perken," vindt directeur M. von Coerper van Mercedes Benz Ne derland. Wat voorlopig nog blijft is de onzekerheid van de wegvervoerders, de druk van overcapaciteit en het uitstel van investeringen. Toch zal naar verwacht ondermeer door de in haalvraag, per saldo het markt - volume in Nederland iets toene men. „Maar volumes zoals Mer cedes die uit de afgelopen jaren kent, komen naar onze mening niet meer terug. Voor '94 hopen we op een totaalmarkt van 9.000 vrachtauto's boven de 6,5 ton." Aan personenauto's heeft Mer cedes vorig jaar met 10.200 stuks evenveel verkocht als in '92. Dat betekent evenwel nog geen registraties, o.a. vanwege 900 auto's voor Defensie en een onbekend aantal dat nog onver kocht bij de dealers staat. In nog geen vijf jaar tijd heeft Mazda van het model MX-5 300.000 exemplaren gemaakt. Nooit eerder behaalde een Ja panse cabriolet of tweezitter zo'n hoog produktieaantal. De MX-5 trok bij zijn presentatie in 1989 veel aandacht. De klei ne sportauto werd sinds die tijd over de hele wereld bedacht met zo'n zeventig prijzen. Intussen worden de geruchten over een op handen zijnde over eenkomst tussen Ford en Mazda steeds sterker. Ford heeft al jaren een aandeel in de Japanse onderneming. De twee concerns wisselen technische kennis uit en produceren gezamenlijk au to's. Vredestein heeft haar assorti ment winterbanden uitgebreid met enkele nieuwe types, die ook bij hoge snelheden goede prestaties leveren. De Neder landse bandenfabrikant heeft acht nieuwe maten van de 'Snowstar', de winterhand van het merk. Winterbanden hebben een spe ciaal profiel dat ervoor zorgt dat water en sneeuw sneller uit het loopvlak van de band afge voerd worden. Verder zijn ze samengesteld uit een speciaal rubbermengsel, dat bij een bui tentemperatuur die lager is dan 10" C toch soepel blijft. De oratio, de eerste openbare les, is voor elke nieuwe professor een uitgelezen kans om zijn stem te laten horen. En kondigt de nieuwe prof een medische ramp aan dan komt hij geheid in de krant. Twintig jaar geleden stelde professor Smalhout het ama teurisme in de anesthesie aan de kaak en die stofopwaaien- de openbare les dreunt nog steeds na in medische krin gen. Een paar weken terug haalde de nieuwe hoogleraar gynekologie en verloskunde Otto Bleker met zijn oratio ook moeiteloos de publiciteit. Deze keer heette de medische ramp Chlamydia trachomatis. Chlamydia wat? Precies. Dat was de zorg van de nieuwe prof. Iedereen weet wat syfilis is of gonorroe. „Adriaan heeft syfilis, wat verdomd verve lend is," zo zong vroeger Het Student, en het volk gaf aan dit Potjeslatijn ronde Hol landse namen als 'harde sjan- ker' of 'druiper' en bedacht uiteraard grappen: Wat hangt aan de muur en tikt? Een vleermuis met een druiper. Zo bekend als beide ge slachtsziekten zijn, zo onbe kend is chlamydia. Vreemd. Want op de toptien van sek sueel overdraagbare ziekten staat chlamydia onbedreigd boven aan. En dat is nog niet alles. „Chlamydia," zo zegt prof. Bleker, „is een gevaar voor de volksgezondheid." Om dit te illustreren stortte hij een aantal onheilspellende cijfers over zijn gehoor uit. Elk jaar worden 50.000 men sen met chlamydia besmet, 10.000 vrouwen lopen daar door een heftige ontsteking van hun inwendige geslachts organen op en van hen wor den elk jaar 3500 onvrucht baar. Totale kosten van de normale behandeling, de 1500 zieken huisopnames vanwege een uit de hand gelopen infectie en de 1000 reageerbuisbevruch tingen vanwege die onvrucht baarheid: 30 miljoen gulden. Alle seksueel actieve jonge ren zouden zich daarom eens per jaar op deze ziekte moe ten laten onderzoeken, want „Bezint eer gij bemint." Het ziektebeeld chlamydia wordt veroorzaakt door een bacterie van het merk Chlamydia trachomatis. „Een rotbeest," aldus Bleker. Het vervelende is dat de ziekte verschijnselen sprekend lijken op die van gonorroe ofwel druiper. Beide ziekten kun je oplopen door onbeschermd geslachtelijk verkeer. Enkele dagen later kan de man last krijgen van een vieze afschei ding uit de penis. Vandaar 'druiper'. Plassen gaat gepaard met een branderig en pijnlijk gevoel. Vrouwen hebben nogal eens last van vaginale afscheiding, vage buikklachten, kleine bloedinkjes na vrijen of tus sen de menstruaties door. Maar dat hoeft niet. Een kwart van alle mannen merkt helemaal niets van de chlamy- dia-infectie en bij vrouwen zijn die cijfers nog ongunsti ger want bij twee van de drie vrouwen gaat de infectie on gemerkt voorbij. En als die klachten al worden gesigna leerd dan worden ze tot over maat van ramp vaak niet goed herkend. Dood ga je er niet aan, maar bij een onbehandelde chlamy- dia-infectie zit bij vrouwen het venijn in de staart. Op een gegeven moment marcheren de bacteriën verder de ge slachtsorganen binnen. Ont steking van de baarmoeder hals, baarmoeder en eileiders kunnen daarvan het gevolg zijn. Eileiderontsteking is vooral berucht als oorzaak van on vruchtbaarheid (1500 vrou wen per jaar) en buitenbaar- moederlijke zwangerschap. Als er een kind wordt gebo ren dan loopt het kans op ooginfecties en longontste king. Niet niks dus. Chlamy dia onderscheidde zich tot u </i O ui Door Jan Paalman voor kort ongunstig van go norroe doordat de bacterie zich buitengewoon moeizaam liet opsporen. Daarvoor moet 'de broek omlaag' zodat de dokter met een wattenstokje testmateriaal kan verzamelen uit de urinebuis van de man of de baarmoedermond van de vrouw. Vooral mannen vinden zo'n onderzoek niet echt leuk. Bo vendien is die test niet altijd betrouwbaar, een belangrijk bezwaar. Want als de uitslag positief is dan word je heel vriendelijk doch indringend verzocht om je partner en eventuele andere partners in te lichten, dan komen de bil len wel heel letterlijk bloot. En stel nou voor dat die uit slag vals positief is? De therapie bestond uit het zeven dagen slikken van een antibioticum en dat kon ook niet iedereen even gemakke lijk opbrengen. Een bevol kingsonderzoek op chlamy dia, zo concludeerde begin vorig jaar prof. dr. J. Huis man, heeft daarom geen zin. Daar is in zeer korte tijd ver andering in gekomen: er is nu een nieuwe test en er is een nieuwe therapie. Binnenkort kan men de bac terie opsporen in de urine (een plasje inleveren vol staat), waarna een eventuele infectie kan worden bestreden met een eenmalige dosis anti bioticum. Dat maakt het be volkingsonderzoek waar Ble ker voor pleitte ineens weer de moeite waard. Want een bevolkingsonderzoek heeft al leen zin als de op te sporen ziekte een ernstige aandoe ning is, gemakkelijk is op te sporen en er een effectieve, liefst eenvoudige behandeling voor bestaat. Dankzij de nieu we test en de nieuwe therapie wordt aan al die voorwaarden nu voldaan. Toch is dit maar één oplossing voor het probleem. Chlamy dia is net als alle andere sek sueel overdraagbare ziekten - kortweg Soa's - als genitale wratten, hepatitis B, gonor roe, syfilis, herpes en aids een gedragsziekte. Je krijgt het niet zomaar, je zult eerst 'het' moeten doen. Vandaar dat de Nederlandse SOA Stichting vooral het jonge en seksueel zeer actieve volkje met ge richte campagnes het belang van veilig vrijen probeert in te scherpen, want, zo schat Ble ker, van hen loopt 2 tot 10 procent met chlamydia rond. De nieuwe leus van de SOA Stichting heet „Ik vrij veilig of niet." Veilig vrijen betekent vrijen met een condoom, niet zozeer om zwangerschap te voorkomen want dat is met pil en spiraal meestal goed geregeld, maar om te voorko men dat je een ziekte oploopt. Niet alleen vanwege chlamy dia, maar vanwege de hele ris aan Soa's. Dus syfilis, wratten, herpes, gonorroe, hepatitis B en aids. Een moeizame cam pagne. De jeugd weet afgezien van de klassieke geslachtsziekten van bijna niets. Weet niet dat wratten of herpes van de ge slachtsorganen een bezit zijn voor het leven, want je komt er nooit meer van af. Een infectie met het herpesvirus komt de bezitter te staan op een drie tot vier keer per jaar terugkerende aanval van jeuk, blaasjes en pijn. Een con doom beschermt daartegen, maar ja, helaas, het verande ren van gedrag is het moeilijk ste wat er is. Het kon niet uitblijven. Als er geld verdiend kan worden met mannen- en vrouwenbladen, met familietijdschriften, bladen voor grootouders, voor trouwlustigen, voor alleenstaanden en voor -jonge ouders, dan was het slechts een kwestie van tijd voordat er ook een apart blad kwam voor gescheiden mensen. Frankrijk heeft de primeur met de uitgave Divorce. Het glanzend maandblad gaat over huwelijks- en alleenstaandenpro- blemen in allerlei verschijningsvormen. En over manieren om weer aan de man of vrouw te komen, een soort zelfhulpblad dus. Het derde nummer van het blad kende een oplage van zo'n zestigduizend exemplaren; uitgever GEPS brengt het op de markt. Redactiechef Franck Cadet: „Als er bladen bestaan alleen over zwembaden, waarom zou er dan geen blad kunnen bestaan over het mislukken van de liefde?" In Frankrijk loopt een op de drie huwelijken op de klippen. In een tijd waarin alle erogene zones van man en vrouw en alle aspecten van relaties - onschuldig of abject - de bladen gehaald hebben, lijkt dit het laatste 'taboe' dat nog in de bladensfeer geëxploiteerd kan worden. Is het overigens toeval dat 'scheidingen' ineens her en der opduiken? In Engeland is een Volkswagenreclame te zien waarin waarin een vrouw lijkt te trouwen (trappen, confetti-strooien) tot ze alleen in haar auto stapt en wegrijdt. De laatste opname is van de achterzijde van de auto waar de woorden 'Just divorced' zichtbaar zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21