De vakantie-pionier
komt zichzelf tegen
Mercedes Benz staat
voor cruciaal jaar
Nederland massaal op de kogel
oit (5)
Actieve vakanties zorgen voor drukte op afgelegen plekken
Frans blad Divorce stort
zich op echtscheidingen
D2
BUITENDIJK
~s de weg
okvrij vliegen
DE STEM
CONSUMENT
D3
Fabriek in Staphorst fabriceert per jaar 400.000 trekhaken
Record voor
Mazda MX-5
Nieuwe types
winterbanden
Vredestein
RUBRIEK
2
Chlamydia
BRUARI 1994
or Mariëtte Mulkens
uden' bermen. Dat
aarschijnlijk dezelfde
die graag een 'opge.
bos zien. Dus zonder
llen bomen en zo. Dat
olgens mij op een ern-
rm van 'opruimwoede'
Nederlands, dunkt
op een gering besef
de natuurlijke kring,
rkt. S
r je de enorme hoe-
en blikjes, plastic zak-
ffiebekers, papier en
ziet die ook in de
liggen, mag je conclu-
dat niet iedereen die
den stroken groen als
oie aanwinst voor de
'ge Nederlandse natuur
uwt. Voor sommige
bilisten is het vooral
e grote vuilnisbak.
ks al die rotzooi heeft
dendaagse bermbeleid
olg dat er weer allerlei
in en kleine zoogdieren
stroken groen leven,
erk je als automobilist
veel van, hooguit dat
omers wat meer bloed-
s op je voorruit ver-
n. Maar wat wel een
-rend gezicht is, zijn de
orenvalken die op al dat
andelende voedsel af-
Vooral in deze tijd
t jaar zie ik regelmatig
ie karakteristieke 'bid-
roofvogels langs de
angen. De voorbijscheu-
auto's lijken hen niet in
inst te storen,
ag me wel eens af of
e mensen dat nou ook
oi vinden.
op één dag twee kada-
an achteloos doodgere-
renvalken langs de weg
gen, vrees ik het ergste.
zeventiende en acht-
t Franse hof aan. Niet
n kleding, maar ook in
en is te danken aan de
egaafde koks liet overko-
en werden goed betaald,
an Engeland, Duitsland,
land werkten, is Vincent
at hij zijn recepten op-
k verscheen in 1733 in
was van de graaf van
oor Willem IV. Over La
een rel, omdat hij een
overgeschreven van Mas-
chrijver van recepten,
erne kok noemen, ook nu
"even. La Chapelle stond
n, momenteel de trend in
ken van chocola en koffie
^eschetste kooktechnieken
Groentes worden kortge-
sauzen worden ingekookte
keuken van 1300 tot 1789
maak Van Het Verleden)
recept van La Chapelle,
hapelle was ook dat hij als
it had voor de regionale,
•s gescheiden
infijte bloesem (facultatief)
mandelen
chenoten
chil van geconcfijte citroen
in onrijpe citroen
'aden. Een bakvorm, een
jen tulband beboteren en
en zeer stijf en klop er dan
>p er dan beetje voor beetje
a het meel, de geraspte
i, als je hem kunt bemachti-
bakvorm en bestrooi de
te schil van de geconfijte
de oven zetten. De cake is
rin hebt gestoken, er droog
it van de zijkanten. De cake
ifkoelen en bestrooid met
bereidingswijze voor de
doet. De cake verliest aan
na elkaar worden gemengd
uurlijk ook wat moderner
t de suiker mengen. Het is
authentieke, want Barbara
uit die tijd. Het wordt weer
het Louvre.
dig rookvrije luchtvaartmaat-
ij: vanaf 1 maart mag er nie
in Europa naar Hong Kong-
ichten van de maatschappij
od.
DONDERDAG 17 FEBRUARI 1994
Door Ben Ackermans
Nu hebben ze er weer een
tje in India. Fietste daar
rond en werd aangereden.
Redelijk in de kreukels.
Een hele toestand om die
man weer thuis in Neder
land te krijgen. De Alarm
centrale van de ANWB
heeft er steeds vaker mee
te maken: actieve-vakan-
tiegangers die onderweg in
het ongerede raken. In Eu
ropa was onlangs nog een
wandelaar twee dagen
zoek in de Alpen. Maar
ook ver weg op een ander
continent. Zoals die cyclo-
toerist in India.
Een teken des tijds. Actieve va
kanties zijn een hit. Fietsen,
wandelen, kanoën, bergbeklim
men, parapente. Steeds meer
mensen doen het en steeds meer
bedrijven verdienen er geld mee.
Hoe paradoxaal dat ook mag
klinken.
Want buitensport - zo heet het
ook - is toch juist een bezigheid
die je zelf op touw zet? Iets voor
mensen die er lol in hebben 's
avonds hun eigen potje te koken
voor het tentje dat na een dag
Spartaanse arbeid - zo'n rugzak
weegt- in de luwte van een
hellingbos is neergezet?
Alles kan
Zo was het, en zo is het nog
vaak. Maar het is niet meer
alléén zo. Want ook in de actieve
vakanties zijn de grenzen wegge
vallen. Alles kan. Een buiten
sporter van tegenwoordig laat
zich net zo makkelijk door een
reisorganisatie in de watten leg-
Actieve vakanties zijn een hit. Fietsen, wandelen, kanoën, bergbeklimmen, steeds meer mensen doen het en steeds meer bedrijven verdienen er geld mee.
FOTO ARCHIEF DE STEM
gen. Boekt zonder met de ogen te
knipperen een wandelreis in In
donesië. Hij weet dat de catering
dan goed verzorgd is en hij zich
in een puik hotel te ruste kan
leggen. Alleen het lopen moet hij
nog zelf doen.
De buitensport heeft nog niet de
grote massa bereikt. „Maar wel
de periferie van de groep mensen
die er zich traditioneel mee bezig
hield," zegt Richard Stomp,
hoofdredacteur van het tijd
schrift voor actieve vakanties Op
Pad. „Je ziet het in de mode.
Fleece-truien hangen in elke
winkel. Mensen verschijnen op
feestjes in een outfit - duur jack,
bergwandelschoenen - waarin ze
zich aan Ronald Naar gelijk
kunnen voelen."
De trend is er duidelijk. Het
bowlingavondje van de perso
neelsclub heeft plaatsgemaakt
voor een dagje survivallen in de
Ardennen. Stomp en zijn colle
ga's grappen er wel eens over:
„Straks wordt Torremolinos nog
pionieren."
De keerzijde van de groei is
minder leuk. Uitwassen. Boven
lopen van Ardennen-riviertjes
verpest door kano-dagjesmen
sen. Grotten in dezelfde streek
vanwege massale toeloop afge
sloten. De Utrechtse Heuvelrug
geteisterd door ATB'ers. Delen
van nationale parken in Frank
rijk ook voor wandelaars tot
verboden gebied verklaard. Files
van klimmers in de Himalaya.
Antartica
Op Antarctica lossen cruisesche
pen jaarlijks nu al 8.000 bezoe
kers. In ganzenpas gaan ze even
naar pinguins kijken. Keurig
achter elkaar. Niet wetend dat
juist daardoor de kwetsbare
korstmossen het loodje leggen.
Naast elkaar is beter.
Dichter bij huis is meer kennis
over wat wel en niet kan net zo
hard nodig. Maar waarschijnlijk
niet voldoende. De discussies in
de wereld van de buitensport
gaan momenteel over zonering
en quotering. Ofwel afsluiten
van gebieden en het aantal be
zoekers beperken. En dat staat
haaks op de essentie van actieve
vrijetijdsbesteding: vrijheid,
blijheid.
Voor wie zich als echte buiten
sporter beschouwt, is de toeloop
van de voormalige Torremoli-
nos-gangers een hard gelag. Die
arriveert na een dag ploeteren in
de Alpen bij een berghut en
constateert dat er geen plaats
meer is in de herberg. En dat
daar tegenwoordig warm water
uit de kraan komt en de poep
doos verdwenen is. Weg pio-
niersgevoel. Weg idee van 'wij
buitensporters'.
Toch gelooft Richard Stomp niet
dat de buitensport aan zijn eigen
succes ten onder gaat. De toerist
van nu pikt zappend zijn part uit
het vakantie-aanbod. Hij proeft
ergens aan en laat het dan net zo
vlot weer vallen. Over een paar
jaar is ook de actieve vakantie
als mode weer passé, verwacht
Stomp.
Zó pessimistisch is hij trouwens
toch al niet. „Drukte is een rela
tief begrip. Ik ben vorig jaar zelf
in Ierland wezen fietsen. Het
was er zo stil als het maar zijn
kan. En ga in Nederland maar
eens lopen op een Lange-Af-
standswandelpad. Dikke kans
dat je zelfs daar nauwelijks ie
mand tegen komt."
Aan het minst opwindende accessoire van een auto, de trekhaak, worden hoge eisen gesteld.
FOTO ARCHIEF DE STEM
Door Rob van Ginneken
Het is niet te zeggen hoeveel
Nederlanders er precies met
een trekhaak onder hun auto
rondrijden. Maar één ding is
zeker: heel Europa denkt dat
we altijd op pad zijn met een
rollend huisje of andere aan
hanger. Op zich niet zo raar,
want het aaantal trekhaken
loopt in ieder geval in de
nüljoenen.
Na de autoradio is de trekhaak
zonder twijfel het populairste
accessoire dat we in ons land
kennen. Harde cijfers zijn er op
«at vlak niet, maar een vakkun
dige schatting zegt dat ongeveer
de helft van ons autopark er een
heeft. Jonge auto's zijn voor een
procent of dertig met zo'n ple-
zierknobbel uitgerust en de uit
baters van sloperijen treffen
hem zelfs in zestig procent van
de gevallen onder het moege
streden karkas aan. De waar
heid zal dus inderdaad in het
bidden liggen.
Miljoenen trekhaken dus. Een
record wellicht, want alleen
Scandinavië en Engeland doen
wat dat betreft ook een gooi
baar de titel van grootste sle-
Pers. Des te merkwaardiger dat
biemand eigenlijk naar dit ac
cessoire omkijkt. Wie weet wat
jOor hekhaak hij heeft? Zelfs
e opvallende witte be-
chermdopjes van vroeger moe-
en m toenemende mate wijken
'oor dopjes in een schutkleur,
vonï Is ^cttertand toonaange-
j„„ ,m dit zo jammerlijk on-
schatte hulpmiddel. Ook als
l1.0® de produktie gaat. Met
'and de grootste fabrikant op
dit vlak is Brink, gevestigd in
Staphorst.
De combinatie van Staphorst en
een weinig opwindend accessoi
re ais de trekhaak roept wel
licht niet meteen visioenen op
van een wereldconcern. Maar
dat berust toch duidelijk op een
vergissing. In een immens in
dustriecomplex fabriceert Brink
niet alleen trekhaken, maar ook
zaken als luchtverwarmingen
en kantoormeubelen. „Maar de
trekhaken vormen toch de
hoofdmoot," zo vernemen we
van woordvoerster Mira Bloe
men. Staphorst is zelfs met ge
mak de trekhaken-hoofdstad
van Europa. Brink heeft zo'n
zeventig procent van de Neder
landse markt in handen en als
je naar de gekeurde trekhaken
kijkt, zijn ze ook de grootste in
Europa.
In de hoofdvestiging en de fa
briek in Hoogeveen worden
jaarlijks zo'n vierhonderddui
zend sets geproduceerd. Waar
onder overigens ook een nieuwe
ontwikkeling: de handige maar
tot nu toe peperdure afneemba
re versie. De Staphorster va
riant zogezegd: de Brinkmatic.
Die kort geleden overigens iets
prettiger werd geprijsd om de
aantallen wat op te kunnen
schroeven.
Nu we toch wat cijfers noemen:
er liggen bijvoorbeeld steeds
tachtigduizend sets op voor
raad. En daarbij gaat het om
niet minder dan zestienhonderd
verschillende modellen. Zelfs
voor Porsche zijn ze er. Het is
dus duidelijk dat we hier niet
bepaald te maken hebben met
een veredelde dorpssmid.
Integendeel: in een imposante
ontwikkelingsafdeling zoemen
de ontwerpcomputers om de
trekhaken van de toekomst voor
te breiden. En dat mag letterlijk
worden opgevat. Bij binnen
komst moeten nog even snel wat
werktekeningen worden wegge-
frommeld van automodellen die
in de komende jaren worden
gelanceerd.
Een van de ontwerpers: „Als er
een nieuw model aankomt, zo
als de kleine Nissan op deze
tekeningen, moeten we echt
startklaar zijn voor produktie.
We beginnen dus zo'n twee jaar
vantevoren met de voorberei
dingen. We krijgen niet altijd
een prototype van de auto te
zien natuurlijk. Al komt dat wel
voor. De fabrikant levert meest
al een tekening, bepaalt de be
vestigingspunten en geeft ons
de kogeldruk op. Daarmee kun
nen we vast aan het werk om
maten en materiaaldikte te be
palen. Zelfs de Japanners wer
ken prima mee. Al heeft het
Japanse publiek zelf bij wijze
van spreken nog maar nauwe
lijks van een trekhaak gehoord.
Er is daar gewoon te weinig
parkeerruimte voor. Maar ze
begrijpen het belang voor de
Europese markt prima. Meestal
vindt het eerste contact tussen
trekhaak en een nieuw model
auto plaats in de fabriek, bij
een auto uit de voorserie. Vroe
ger hadden we trouwens wel
een praktisch probleem met de
Japanse merken. Ze hadden
nogal eens een facelift. Ander
bumpertje, nieuwe uitlaat, niks
bijzonders op zich. Maar het
betekende wel dat wij van vo
ren af aan konden beginnen.
Tegenwoordig houden ze geluk
kig langer aan modellen vast.
Juist in de ontwikkeling zitten
voor ons veel van de kosten."
Een bezoek aan de meetkamer
leert dat sommige testconstruc
ties letterlijk op de zware hy
draulische banken staan te dan
sen. Verbijsterend dat het heel
blijft. „Dat moet ook, want de
gebruiker moet er zeker van
zijn dat de zaak zwaar overbe-
meten is. Als de haak twee
miljoen lastwisselingen onder
een ongunstige hoek kan ver
dragen, betekent dat in de
praktijk dat hij er ook wel vier
miljoen kan hebben. Of zes.
Volledig betrouwbaar dus. Van
de andere kant geven de fabrie
ken de waarden van het maxi
male gewicht niet voor niets op.
De bevestigingspunten hebben
zo hun grenzen. Maar een iets
verhoogde kogeldruk is op zich
geen probleem."
Op dat vlak zijn ook aardige
anekdotes van 'foutjes' bekend.
Zoals de vorige generatie Ford
Escort, die bij wijze van spre
ken slechts een vouwwagentje
mocht trekken. Zodat Ford de
verbijsterde kopers destijds an
dere auto's uit moest lenen voor
de vakantie met de caravan. In
een trekhakenland als Neder
land en Engeland dodelijk na
tuurlijk. Het is zonder twijfel
een van de redenen dat er pijl
snel een gewijzigde Escort is
uitgebracht, het huidige model
dus.
Ook voor de verkoop van trek
haken duidelijk een seizoen.
Dat loopt zo van maart tot
augustus. De vakantieperiode
dus. Misschien is het handig om
die drukte te vermijden. En
waar koopt u het best een trek
haak? En welke? Moeilijk te
zeggen, maar het is altijd een
goed idee om een goedgekeurde
en gerenommeerde trekhaak te
vragen.
Mercedes heeft het afgelopen
jaar zijn verkoop van
vrachtauto's dramatisch zien
dalen. Het merk met de ster
is terug bij het niveau van
tien jaar geleden. Dat bete
kent zoveel als een daling
van 26 procent. Voor dit jaar
verwacht Mercedes in deze
sector 9.000 auto's te kunnen
verkopen.
„Maar 1994 wordt een 'Hartet-
est' waarbij we voorzichtig ho
pen dezelfde cijfers als vorig
jaar te halen," zegt dr. B. Gott-
schalk van de afdeling vracht
vervoer van Mercedes Benz AG.
Gottschalk noemt het komende
jaar cruciaal voor de firma. Het
komt neer op een groot uithou
dingsvermogen en er moet op
elke Pfennig beknibbeld wor
den.
„We moeten naar een aanzien
lijk verbeterde produktiviteit,
een wezenlijke vernieuwing van
ons gamma en een wereldom
vattende produktie. Bij die glo
balisering richten we ons voor
namelijk op de kostenbeper-
king. Tot nu toe is 45 procent
van onze vrachtauto's eigen
werk. Bij ons uitstekend
draaiend zusterbedrijf Freight-
liner in Amerika is dat slechts
20 procent."
Die wereldomvattende produk
tie leidt bij Mercedes tot grote
verschillen in verkoopcijfers.
De fabrieken in West Europa
wisten in '93 het totaalverlies in
de vrachtautosector te beperken
tot 19 procent. In andere gebie
den (Turkije, Mexico, Argenti
nië, Brazilië, Noord Amerika)
ging het verkoopcijfer met 18
procent omhoog. Mercedes wil
de komende vijf jaar ruim 7
miljard gulden investeren om
'met de produkten van morgen
onze huidige marktpositie uit te
bouwen.'
„Door sanering en privatisering
kent Europa een onacceptabel
hoge werkloosheid. Dat moet
worden opgelost, niet in de
laatste plaats om daardoor ver
dere sociale spanningen te be
perken," vindt directeur M. von
Coerper van Mercedes Benz Ne
derland. Wat voorlopig nog
blijft is de onzekerheid van de
wegvervoerders, de druk van
overcapaciteit en het uitstel van
investeringen. Toch zal naar
verwacht ondermeer door de in
haalvraag, per saldo het markt -
volume in Nederland iets toene
men. „Maar volumes zoals Mer
cedes die uit de afgelopen jaren
kent, komen naar onze mening
niet meer terug. Voor '94 hopen
we op een totaalmarkt van
9.000 vrachtauto's boven de 6,5
ton."
Aan personenauto's heeft Mer
cedes vorig jaar met 10.200
stuks evenveel verkocht als in
'92. Dat betekent evenwel nog
geen registraties, o.a. vanwege
900 auto's voor Defensie en een
onbekend aantal dat nog onver
kocht bij de dealers staat.
In nog geen vijf jaar tijd heeft
Mazda van het model MX-5
300.000 exemplaren gemaakt.
Nooit eerder behaalde een Ja
panse cabriolet of tweezitter
zo'n hoog produktieaantal. De
MX-5 trok bij zijn presentatie
in 1989 veel aandacht. De klei
ne sportauto werd sinds die tijd
over de hele wereld bedacht met
zo'n zeventig prijzen.
Intussen worden de geruchten
over een op handen zijnde over
eenkomst tussen Ford en Mazda
steeds sterker. Ford heeft al
jaren een aandeel in de Japanse
onderneming. De twee concerns
wisselen technische kennis uit
en produceren gezamenlijk au
to's.
Vredestein heeft haar assorti
ment winterbanden uitgebreid
met enkele nieuwe types, die
ook bij hoge snelheden goede
prestaties leveren. De Neder
landse bandenfabrikant heeft
acht nieuwe maten van de
'Snowstar', de winterhand van
het merk.
Winterbanden hebben een spe
ciaal profiel dat ervoor zorgt
dat water en sneeuw sneller uit
het loopvlak van de band afge
voerd worden. Verder zijn ze
samengesteld uit een speciaal
rubbermengsel, dat bij een bui
tentemperatuur die lager is dan
10" C toch soepel blijft.
De oratio, de eerste
openbare les, is
voor elke nieuwe
professor een uitgelezen kans
om zijn stem te laten horen.
En kondigt de nieuwe prof
een medische ramp aan dan
komt hij geheid in de krant.
Twintig jaar geleden stelde
professor Smalhout het ama
teurisme in de anesthesie aan
de kaak en die stofopwaaien-
de openbare les dreunt nog
steeds na in medische krin
gen. Een paar weken terug
haalde de nieuwe hoogleraar
gynekologie en verloskunde
Otto Bleker met zijn oratio
ook moeiteloos de publiciteit.
Deze keer heette de medische
ramp Chlamydia trachomatis.
Chlamydia wat? Precies. Dat
was de zorg van de nieuwe
prof. Iedereen weet wat syfilis
is of gonorroe. „Adriaan heeft
syfilis, wat verdomd verve
lend is," zo zong vroeger Het
Student, en het volk gaf aan
dit Potjeslatijn ronde Hol
landse namen als 'harde sjan-
ker' of 'druiper' en bedacht
uiteraard grappen: Wat hangt
aan de muur en tikt? Een
vleermuis met een druiper.
Zo bekend als beide ge
slachtsziekten zijn, zo onbe
kend is chlamydia. Vreemd.
Want op de toptien van sek
sueel overdraagbare ziekten
staat chlamydia onbedreigd
boven aan. En dat is nog niet
alles. „Chlamydia," zo zegt
prof. Bleker, „is een gevaar
voor de volksgezondheid."
Om dit te illustreren stortte
hij een aantal onheilspellende
cijfers over zijn gehoor uit.
Elk jaar worden 50.000 men
sen met chlamydia besmet,
10.000 vrouwen lopen daar
door een heftige ontsteking
van hun inwendige geslachts
organen op en van hen wor
den elk jaar 3500 onvrucht
baar.
Totale kosten van de normale
behandeling, de 1500 zieken
huisopnames vanwege een uit
de hand gelopen infectie en
de 1000 reageerbuisbevruch
tingen vanwege die onvrucht
baarheid: 30 miljoen gulden.
Alle seksueel actieve jonge
ren zouden zich daarom eens
per jaar op deze ziekte moe
ten laten onderzoeken, want
„Bezint eer gij bemint."
Het ziektebeeld chlamydia
wordt veroorzaakt door een
bacterie van het merk
Chlamydia trachomatis. „Een
rotbeest," aldus Bleker. Het
vervelende is dat de ziekte
verschijnselen sprekend lijken
op die van gonorroe ofwel
druiper. Beide ziekten kun je
oplopen door onbeschermd
geslachtelijk verkeer. Enkele
dagen later kan de man last
krijgen van een vieze afschei
ding uit de penis. Vandaar
'druiper'.
Plassen gaat gepaard met een
branderig en pijnlijk gevoel.
Vrouwen hebben nogal eens
last van vaginale afscheiding,
vage buikklachten, kleine
bloedinkjes na vrijen of tus
sen de menstruaties door.
Maar dat hoeft niet. Een
kwart van alle mannen merkt
helemaal niets van de chlamy-
dia-infectie en bij vrouwen
zijn die cijfers nog ongunsti
ger want bij twee van de drie
vrouwen gaat de infectie on
gemerkt voorbij. En als die
klachten al worden gesigna
leerd dan worden ze tot over
maat van ramp vaak niet goed
herkend.
Dood ga je er niet aan, maar
bij een onbehandelde chlamy-
dia-infectie zit bij vrouwen
het venijn in de staart. Op een
gegeven moment marcheren
de bacteriën verder de ge
slachtsorganen binnen. Ont
steking van de baarmoeder
hals, baarmoeder en eileiders
kunnen daarvan het gevolg
zijn.
Eileiderontsteking is vooral
berucht als oorzaak van on
vruchtbaarheid (1500 vrou
wen per jaar) en buitenbaar-
moederlijke zwangerschap.
Als er een kind wordt gebo
ren dan loopt het kans op
ooginfecties en longontste
king. Niet niks dus. Chlamy
dia onderscheidde zich tot
u
</i
O
ui
Door Jan Paalman
voor kort ongunstig van go
norroe doordat de bacterie
zich buitengewoon moeizaam
liet opsporen. Daarvoor moet
'de broek omlaag' zodat de
dokter met een wattenstokje
testmateriaal kan verzamelen
uit de urinebuis van de man
of de baarmoedermond van
de vrouw.
Vooral mannen vinden zo'n
onderzoek niet echt leuk. Bo
vendien is die test niet altijd
betrouwbaar, een belangrijk
bezwaar. Want als de uitslag
positief is dan word je heel
vriendelijk doch indringend
verzocht om je partner en
eventuele andere partners in
te lichten, dan komen de bil
len wel heel letterlijk bloot.
En stel nou voor dat die uit
slag vals positief is?
De therapie bestond uit het
zeven dagen slikken van een
antibioticum en dat kon ook
niet iedereen even gemakke
lijk opbrengen. Een bevol
kingsonderzoek op chlamy
dia, zo concludeerde begin
vorig jaar prof. dr. J. Huis
man, heeft daarom geen zin.
Daar is in zeer korte tijd ver
andering in gekomen: er is nu
een nieuwe test en er is een
nieuwe therapie.
Binnenkort kan men de bac
terie opsporen in de urine
(een plasje inleveren vol
staat), waarna een eventuele
infectie kan worden bestreden
met een eenmalige dosis anti
bioticum. Dat maakt het be
volkingsonderzoek waar Ble
ker voor pleitte ineens weer
de moeite waard. Want een
bevolkingsonderzoek heeft al
leen zin als de op te sporen
ziekte een ernstige aandoe
ning is, gemakkelijk is op te
sporen en er een effectieve,
liefst eenvoudige behandeling
voor bestaat. Dankzij de nieu
we test en de nieuwe therapie
wordt aan al die voorwaarden
nu voldaan.
Toch is dit maar één oplossing
voor het probleem. Chlamy
dia is net als alle andere sek
sueel overdraagbare ziekten
- kortweg Soa's - als genitale
wratten, hepatitis B, gonor
roe, syfilis, herpes en aids een
gedragsziekte. Je krijgt het
niet zomaar, je zult eerst 'het'
moeten doen. Vandaar dat de
Nederlandse SOA Stichting
vooral het jonge en seksueel
zeer actieve volkje met ge
richte campagnes het belang
van veilig vrijen probeert in te
scherpen, want, zo schat Ble
ker, van hen loopt 2 tot 10
procent met chlamydia rond.
De nieuwe leus van de SOA
Stichting heet „Ik vrij veilig of
niet." Veilig vrijen betekent
vrijen met een condoom, niet
zozeer om zwangerschap te
voorkomen want dat is met
pil en spiraal meestal goed
geregeld, maar om te voorko
men dat je een ziekte oploopt.
Niet alleen vanwege chlamy
dia, maar vanwege de hele ris
aan Soa's. Dus syfilis, wratten,
herpes, gonorroe, hepatitis B
en aids. Een moeizame cam
pagne.
De jeugd weet afgezien van
de klassieke geslachtsziekten
van bijna niets. Weet niet dat
wratten of herpes van de ge
slachtsorganen een bezit zijn
voor het leven, want je komt
er nooit meer van af. Een
infectie met het herpesvirus
komt de bezitter te staan op
een drie tot vier keer per jaar
terugkerende aanval van jeuk,
blaasjes en pijn. Een con
doom beschermt daartegen,
maar ja, helaas, het verande
ren van gedrag is het moeilijk
ste wat er is.
Het kon niet uitblijven. Als er geld verdiend kan worden met
mannen- en vrouwenbladen, met familietijdschriften, bladen voor
grootouders, voor trouwlustigen, voor alleenstaanden en voor -jonge
ouders, dan was het slechts een kwestie van tijd voordat er ook een
apart blad kwam voor gescheiden mensen. Frankrijk heeft de
primeur met de uitgave Divorce.
Het glanzend maandblad gaat over huwelijks- en alleenstaandenpro-
blemen in allerlei verschijningsvormen. En over manieren om weer
aan de man of vrouw te komen, een soort zelfhulpblad dus. Het
derde nummer van het blad kende een oplage van zo'n zestigduizend
exemplaren; uitgever GEPS brengt het op de markt.
Redactiechef Franck Cadet: „Als er bladen bestaan alleen over
zwembaden, waarom zou er dan geen blad kunnen bestaan over het
mislukken van de liefde?" In Frankrijk loopt een op de drie
huwelijken op de klippen.
In een tijd waarin alle erogene zones van man en vrouw en alle
aspecten van relaties - onschuldig of abject - de bladen gehaald
hebben, lijkt dit het laatste 'taboe' dat nog in de bladensfeer
geëxploiteerd kan worden.
Is het overigens toeval dat 'scheidingen' ineens her en der opduiken?
In Engeland is een Volkswagenreclame te zien waarin waarin een
vrouw lijkt te trouwen (trappen, confetti-strooien) tot ze alleen in
haar auto stapt en wegrijdt. De laatste opname is van de achterzijde
van de auto waar de woorden 'Just divorced' zichtbaar zijn.