V3ldS Het publiek vooruit helpen' DE STEM Haagse beat herleeft in het museum Per zeepkist het Andesgebergte af Zdenek Kraus blijft in twee tv-comedies zijn uitgangspunt trouw: UIT ■■■■■■a suske wiske hambone Expositie in Rome ter ere van de Noormannenl DESTEM 'De Duivelweg' in 'Dokument' „Termen als somber weer en depressie mogen_we niet gebruiken." Monique Somers, tv-weervrouw éÊT™ ,-*mÊÊÈSK Door onze redacteur Camiel Hamans Bij binnenkomst blijkt er meteen iets vreemds. Op Zdenek Kraus' keukentafel, anders overdadig gevuld met Moravische bewijzen van gastvrijheid, ligt een krant. Volledig opengevouwen en vol met in driftige hanepoten naast en over de tekst gekalkt commentaar. Gerardjan Rijnders, de leider van Toneelgroep Amster dam, heeft zich laten interviewen door Peter Liefhebber van de Telegraaf en de kop luidt: 'Volle zalen trekken geen kunst aan'. Kraus is kwaad. Thema en aan leiding van het gesprek - hij is met twee comedy-series tegelijk aanwezig op tv - lijken vergeten. Hij brandt meteen los over wat Rijnders beweert. Zijn eigen werk, de regie van Eli Assers 'Alle kinderen de deur uit' en van Gerard Cox' en Sjoerd Pleij- siers 'Toen was geluk heel ge woon', komen voorlopig nauwe lijks aan bod. In het artikel maakt Gerardjan Rijnders duidelijk dat de hoe veelheid mensen die naar een voorstelling komt kijken het laatste is wat hem interesseert. Kraus reageert er schamper op: „Rijnders minacht het publiek en daardoor de functie van to neel. Hij gedraagt zich als een restauranthouder die tegen zijn gasten zegt: bij me eten hoeven jullie niet, maar betalen zullen jullie. Hij ontkent dat hij alleen maar te eten heeft, werken kan bij de gratie van een zelfde soort inkomsten: de rijkssubidie. De verantwoordelijkheid die dat met zich mee brengt, daar wil hij niet aan." Voor een goed begrip van Kraus' opwinding is een uitweiding no dig, een stapje terug in zijn ge schiedenis. Kraus is voor kijkers van nu bekend vanwege zijn tv- werk voor de KRO. Zeven delen 'Drie recht, een averecht', meer dan zestig delen 'Vreemde Prak tijken' en nu dan tegelijkertijd tien delen 'Alle kinderen de deur uit' en twaalf delen 'Toen was geluk heel gewoon'. Als sterren bijna altijd Gerard Cox, Joke Bruys, Sjoerd Pleijsier en John ny Kraaykamp junior. Praagse lente In 1968 is Kraus na de Praagse Lente naar het Westen gevlucht. Het toeval heeft hem op dertig jarige leeftijd naar Nederland gebracht, zoals hij bijna net zo per ongeluk televisieregisseur geworden is. In Tsjechoslowa- kije, waar hij pas een jaar of vier actief was, gold hij als een belof te. Niet als tv-maker, maar als film- en toneelregisseur. Aan het eind van zijn studie, afgesloten met een dissertatie over de 'psy chologische aspecten in de sa menwerking tussen acteur en re gisseur', werd hij dienstplichtig regisseur bij het 'Theater van de Strijdkrachten'. In dezelfde tijd maakte hij films. Nu vindt hij ze niet meer zo vreselijk belangrijk en interes sant. Indertijd won hij er op een festival voor jonge filmers in Parijs de Grand Prix mee. Zijn werk sloeg aan. Het 'Nationaal Theater' in Bratislava benoemde hem tot vaste regisseur. Hij kreeg uitnodigingen voor Praag, Moskou en Bulgarije. Verfrissend In Nederland viel hij met zijn neus in de boter, leek het. Het was de tijd van de Actie Tomaat. Jonge toneelmakers die de oude garde met tomaten, gesis en dis cussie uit hun burchten verjoe gen. Kraus had er geen weet van. De grote namen van het toenma lige toneel kenden de faam die hem vooruit gesneld was en za gen iets in hem. Hij kwam uit een wereld van repertoiretoneel, maar had een andere, voor hier verfrissende aanpak. Zo iemand zou het vastgelopen schip vlot kunnen trekken. Hij werd daarom vrijwel meteen door alle grote gezelschappen gevraagd. Rotterdam, Amster dam, Den Haag. Aanvankelijk voor regies van Oosteuropese stukken, daarna ook voor de rest. Hij werd zelfs toneelleider: mededirecteur van het Amster dams Toneel, de opvolger van Guus Ósters Nederlandse Come- die en artistiek directeur van de Noorder Compagnie. „Met alle grote namen uit de klassieke tijd heb ik gewerkt. Caro van Eyck, Ank van der Moer, Elisabeth Andersen, Lies Franken, Myra Ward, Guus Her mus, Paul Steenbergen, Jan Teu- lings, Guido de Moor, Fons Ra demakers, Kees Brusse, Guus Oster en Jules en Hans Croiset. Of hij het meende weet ik niet, maar Paul Steenbergen zei dat mijn 'August, August, August', van Pavel Kohout, een van de beste voorstellingen was die hij ooit gezien had. Ook de kritiek liep weg met wat ik dééd. Hans Croiset, die Raskolnikov speelde in mijn 'Schuld en Boete' noem de mij de jonge Sjaroff." Verheffing „Dat was natuurlijk allemaal overdreven, maar er zat wel iets in. Ik bedoel niet dat ik zo'n fenomenaal goede regisseur was, maar ik bracht iets wat voor hier ongewoon aan het worden was. Ik wilde, en wil, met toneel de mensheid een beetje vooruit hel pen. Een ethisch—humanistische doelstelling. Toneel niet als on deronsje voor een paar acteurs, een regisseur en een enkele ken ner, maar als verheffing van de grote groep. Dat ging in tegen de ontwikkeling die 'Tomaat' in gang gezet had met alle nadruk op improvisatie en eigen ont plooiing van de acteur. Dat standpunt heb ik nu nog en verdedig ik met zelfs met mijn tv-comedies. Iets dat daar ogen schijnlijk flagrant mee in strijd is. Daarom ook mijn agressie tegenover mensen als Rijnders. Die staan voor iets dat niets te maken heeft met de functie van toneel." „Ik kom uit een Oosteuropese, noem het communistische tradi tie. En daar heb ik nogal wat van mee gekregen, hoewel ik geen communist ben, zelfs niet links. Absoluut niet. Mijn ach tergrond is meer die van de vervolgde. In de Duitse tijd van wege mijn joodse vader, een tex tielbaron uit Brno, die in de verte nog verwant was aan Ma hler en onder het stalinisme op grond van mijn bourgeois-af- komst. Een kapitalistische vader en een adelijke moeder, een ver re tak van de Wallensteins. Tweemaal ondergedoken. In de oorlog op de boerderij van ons keukenmeisje, later bij een ope radiva in Bratislava, die ge trouwd was met een kolonel in het socialistische leger. Deson danks heeft het ethisch-huma- nisme dat de basis vormt voor elke socialistische cultuurpoli tiek wortel bij me geschoten." Stanislavski „Je moet me plaatsen in de school van Stanislavksi. Croiset had dus niet helemaal ongelijk toen hij me vergeleek met Sjaroff. Want die was immers hulpje, secretaris en daarna droomleerling van Stanislavski. In die traditie draait het om een illusie van realiteit, om psycho logische ontwikkeling van ka rakters. Niet zo maar, maar om het publiek mee te slepen. In Stanislavski's tijd aan het begin van deze eeuw waren dat zalen vol beperkte, onervaren Russi sche burgermensen, daarom koos hij voor identificatie en niet als Brecht die met door de wol ge verfde en zelfs decadente kijkers te maken had voor een epische aanpak. Maar beiden streefden naar hetzelfde, de eerste wet van het toneel: het publiek wat leren en vooruit helpen. Dat aspect van Stanislavski's aanpak vormde de basis voor de ethisch-humanistische toneeltra ditie, zoals we die kenden in het onderdrukte Tsjechoslowakije. Daarmee ben ik opgegroeid en daarbinnen werk ik nog. Ook met mijn comedies voor de mas sa." Vriendschap „Mijn tv-werk is niet puur amu sement of tijdverdrijf. Er zit een moraal in. De serie van Gerard Cox en Sjoerd Pleijsier 'Toen was geluk heel gewoon' bijvoor beeld is een sprookje voor vol wassenen, Swiebertje voor wie groot geworden is. Het draait om vriendschap en om liefde. Zelfs na 15 jaar sleur en nette armoe kunnen die mensen nog gelukkig zijn. Gelukkiger dan wij met al onze instant-opwinding, onze nieuwe auto's en magnetrons. De serie laat zien hoe je met weinig tevreden kunt zijn. Hoe een beetje vriendschap en liefde ge noeg kan zijn om te overleven. Niet dat ik zelf zo leef. Ik zou al Regisseur Zdenek Kraus: „Elk moment van nadenken, hoe klein ook, is er een.foto dijkstra 'Toen was geluk heel gewoon' met Joke Bruijs, Gerard Cox, Mouna Goeman-Borgesius en Sjoerd Pleijsier. foto jaap meijer lang gescheiden zijn, maar ik ben desondanks jaloers." „Met een stuk dat over nu zou gaan, kun je deze ode aan ele mentaire emoties niet uitdruk ken. Was het 1994 dan moesten Jaap, Siem en Nel elkaar de koppen in slaan, zou het al lang een groot drama geworden zijn. Omdat het in de jaren vijftig speelt, een nog net herkenbare tijd die je zo kunt brengen dat het bijna realistisch wordt, is het gevoel geloofwaardig en kun je de kijker dus wat leren. En als dat zou lukken, als de mensen er wat aardiger, liefdevoller door worden, dan heb ik, nog even afgezien van het salaris dat ik voor krijg, iets bereikt." Russisch „Bij Eli Assers 'Alle kinderen de deur uit' ligt de moraal er min der dik bovenop. Eli is niet meer van deze tijd, televisietijd bedoel ik. Hij schrijft een bijna klassiek Russisch verhaal. Bijna geen conflicten, heel herkenbaar en niet op elke pagina minstens drie one-liners. Net echt. Er lijkt iets te gebeuren, maar er gebeurt niets. Mensen zitten aan tafel, eten, drinken en ondertussen vindt er een grote tragedie plaats door niets te doen. Helemaal Tsjechov. Niets gejaagds, kalm, rustig, zichzelf en daardoor inte ressant. Eli Assers serie is daar door een verademing, heel ouderwets Nederlands, niet snel Amerikaans. En daarin ligt zijn moraal: doe niet alles na, blijf jezelf, jaag niet het onbereikba re, vluchtige na. Ook een soort tevredenheid." „Aan het werken met Eli heb ik moeten wennen. Ik hoor zo bij de televisie van nu dat snelheid en effect een tweede natuur gewor den zijn. Eli is zoals zijn werk. Niet van deze epoque. Een oude, bedachtzame ambachtsman, die met liefde en zorg drie dagen ciseleert aan een alinea van drie zinnen en dan gooide ik er zo maar twee weg. Schrapte ik twee dagen van zijn leven." „Dat de KRO zo'n nieuwe serie met Eli Asser aangedurfd heeft, daar bewonder ik ze voor. Frank Jansen vooral, de chef drama. Comedy mopt snel, vluchtig en op de gulle lach gericht zijn. Daar doet hij niet aan mee. Hij wil meer en daarin hebben wij elkaar gevonden. Kunst als inge nieur van de hersenen, zoals Sta nislavski zei. Televisietoneel om wat te doen aan de ziel van het publiek. Als medicijn voor een zieke, een nieuw hart voor afge- leefden. Het gaat om kleine stap jes, kleine veranderingen, mis schien zelfs maar gedachten, maar elk moment van nadenken, hoe klein ook, is er een." „En omdat je het publiek niet meer in de schouwburg kunt bereiken, doe ik het via de tele visie. Ik grijp ze thuis in de huiskamer en dan heb je per keer ineens minstens een miljoen mensen, terwijl er in een zaal nooit meer dan. 700 zitten. Maar Den Haag (anp) - De 'beat- stad' werd Den Haag in de jaren zestig genoemd. Om die tijd te laten herleven is in het Haags Historisch Museum een expositie ingericht over de bloeiperiode van de Haag se popmuziek, de jaren zestig en (in mindere mate) zeven tig. Platenhoezen, instrumenten, kle ding, knipsels, foto's, videoban den en natuurlijk een echte Amerikaanse Wurlitzer-jukebox uit 1955 geven een beeld van de roerige tijden met Mary Quant jurken en de lange(re) haren, de soft-drugs en flower power. Dat waren de jaren waarin de resi dentiële muzikanten de vader landse popwereld beheersten met groepen als Shocking Blue, Golden Earring(s), Sandy Coast, The Motions, Tee Set en Q65. „Een echte aanleiding voor de tentoonstelling is er eigenlijk niet", erkent conservator Elke Pluijmen die de expositie heeft ingericht. „Er waren al jaren plannen voor. Toen de gelegen heid zich voordeed, heb ik de kans gepakt." De opkomst van de Haagse groe pen in de jaren zestig was eigen lijk een vervolg op de zogeheten Indorock, de muziek van Indi sche groepen, die toen in Neder land hoogtij vierde. Het succes van bijvoorbeeld René and the Alligators en de Tielman Brothers schudde Haagse muzi kanten wakker en zorgde voor een golf aan nieuwe formaties. Den Haag zou in de hoogtijda gen uiteindelijk 2.500 bands tel len, een aantal dat op dit mo- Shocking Blue, de succesvolle Haagse popgroep met Mariska Veres en Robbie van Leeuwen. foto kippa ment overigens wordt geëve naard. Op een kaart van Den Haag (en Scheveningen) zijn ergens in de tentoonstelling de tientallen plaatsen en plaatsjes aangegeven waar de Haagse groepen konden optreden. „De groepen hadden veel meer plaats dan nu", zegt Elke Pluijmen. „En dat is toch voor een popgroep wel het be langrijkste: dat je ergens kunt optreden." De tentoonstelling herbergt en kele leuke, plaatselijke popreli kwieën. Zo staat er de originele Longhorn basgitaar die destijds speciaal voor Rinus Gerritsen (Golden Earring) door Nico Ser- vaas uit de Verenigde Staten MAANDAG 14 FEBRUARI 1994 DEEL D Van onze rtv-redactie Tientallen Boliviaanse jongeren racen dagelijks met een gammele zeepkist langs de gevaarlijkste route in het Andes-gebergte naar beneden. Niet voor de lol maar voor de centen. Met gevaar voor eigen leven vliegen ze door de haarspeldbochten en zigzaggen ze langs het verkeer. De NCRV brengt het opmerkelijke leven van deze knapen vanavond in beeld in 'De Duivelsweg'. Tegen een kleine vergoeding waarmee ze de wagen kunn- brengen ze onderdelen naar vrachtwagenchauffeurs die met pech langs de kant van de weg staan. En als de bestuur ders zijn wagen niet zelf kan repareren, rijden de jongens naar een garage om een mon teur te waarschuwen. Ze doen ook boodschappen voor de bergbewoners en de kleine restaurants aan de rand van de weg. Voor houthakkers sle pen ze gekapte houtblokken mee naar de dorpen aan de voet van de berg. Met een beetje geluk verdienen de jon gens driehonderd dollar per maand. Voor Boliviaanse be grippen is dat zeker niet slecht. De kinderen maken de zeep kisten, die ze caros de ba- lingros noemen, zelf. Van oude, houten planken timme ren ze een bodem die op twee assen rust. Daar monteren ze de wieltjes aan. Aan de voor wielen bevestigen ze een touw nen sturen. Hun voorbeeld is El Loco, Ru ben Davio Caycedo, 35 jaar oud. Hij is het symbool van de Linea 5, zoals de weg officieel heet. Indertijd was hij de eer ste die een zeepkist bouwde. Tien jaar geleden heeft Ruben een eethuis voor chauffeurs geopend, dat hij bevoorraadt met zijn eigen zeepkist. El Loco is de kampioen van de zeepkistduivels. Ooit ging hij met een snelheid van 110 kilo meter per uur naar beneden, een absoluut record. De jonge wegpiraten voelen zich thuis in' het Andesgeberg te. Hun grote droom is ooit vrachtwagenchauffeur te wor den in deze streek. Dan kun nen ze op hun beurt profiteren van lefgozertjes zoals zij als ze met hun brokken langs de kant van de weg staan. 'Dokument: De Duivelsweg', Nederland 1, 23.08 uur 'Alle kinderen de deur uit': Jasperina de Jong en Wim van den Heuvel. foto erik snoek dat die 700 er zelfs niet meer zitten, dat komt door mensen als Rijnders. Zij miskennen de func tie van toneel." „Een boek bestaat ook als het door niemand gelezen wordt, maar als ik vannacht hier de beste en indringendste Hamlet van de hele wereld doe en er is niemand bij, dan bestaat hij niet. Toneel bestaat bij de gratie van het publiek. En dus bij de gratie van zoveel mogelijk publiek. Zo veel mogelijk kan alleen door kwaliteit." „Stel, je hebt een grandioos idee, dan wil je dat laten zien, aan zo veel mogelijk mensen vertellen, van de daken schreeuwen. Rijn ders niet. Die bewaart het voor een onderonsje. Waarom dan niet alleen voor zichzelf? Toneel streeft naar volle zalen, niet van wege de inkomsten, maar van wege het doel en dat is de mens heid te verheffen. Daarom be taalt de overheid er voor. Rijn ders ontkent dat, hij is een filo sofisch defect." Van onze correspondent Aart Heering Rome - Woeste blonde krijgers uit het hoge Noorden, die bier I dronken uit de schedels van verslagen vijanden en in hun I drakeschepen aan kwamen zeilen om stad en land te brand schatten. werd gehaald. Servaas, toen en nu dé instrumentenleverancier in Den Haag, maakte bij die gelegenheid voor het eerst een vliegreis. Aangekomen in Ameri ka kocht hij meteen de verkoop rechten van het instrument voor Nederland erbij. Verder is ook de 'biografie' in te zien van de illustere Adje Lager waard (of Lagor Waard zoals hij zichzelf noemde): toen een plaat selijke bezienswaardigheid, nu zakenman. Promotors De expositie schenkt ook aan dacht aan de diverse Haagse promotors van groepen zoals de inmiddels overleden Paul Acket en Jacques Senf die tegenwoor dig theaterprodukties boekt. Zij zorgden voor belangrijke impul sen door een reeks optredens van Haagse groepen maar ook inter nationale sterren te organiseren. Een speciaal tintje zal de ten toonstelling krijgen door de me dewerking van zo'n zeventig schoolklassen. In één van de vier tentoonstellingsruimten is name lijk een podium neergezet. Het is de bedoeling dat de komende maanden elke ochtend voordat het museum om elf uur open gaat, een schoolklas les in pop muziek krijgt. De tentoonstelling 'Haagse Pop muziek' komt op een moment dat wereldwijd een revival van de jaren zestig en zeventig plaatsvindt in kleding, gedrag en de daarmee samenhangende popmuziek. De expositie in het Haags Histo risch Museum (Korte Vijverberg 7) is te zien tot en met 15 mei. Het heersende beeld van de Noormannen is nog steeds dat van de plunderaars van Dore- stad, die de fatsoenlijke burgers van Europa terroriseerden. Min der bekend, maar zeker niet minder belangrijk is, dat zij ook de grondleggers waren van een beschaving die meer dan een eeuw lang Noord- en Zuid-Euro pa met elkaar heeft verbonden. Daarop wordt de aandacht ge vestigd in een tentoonstelling in Rome onder de titel 'De Noor mannen, volk van Europa'. In het jaar 911 gaf de Franse koning Karei de Eenvoudige het aan de kust gelegen graafschap Rouen in leen aan de Noorman- nenleider Rollo, die in ruil daar voor beloofde het land tegen andere invallers te beschermen. Met Rollo vestigden zich veel Noordse krijgers in het gebied dat sindsdien naar hen Norman- dië wordt genoemd. Van daaruit ondernamen de Noormannen, inmiddels ook wel Normandiërs genoemd, verdere tochten om dezelfde redenen als waarom zij eerder uit Scandina vië wegtrokken: de bevolkings- groei, gecombineerd met een erf recht dat het volledige bezit aan de oudste zoon toekent, en de gewoonte van hun hardhandige vorsten om opstandige vazallen zonder pardon te verbannen. Door heel Europa zwierven zo doende Normandische ridders rond, die zich met hun legertjes in dienst stelden van de meest biedende. In de elfde eeuw slaagden enkele van hun leiders erin om zelf nieuwe koninkrij ken te veroveren. Het meest tastbare erfgoed van de Normandische aanwezigheid in Zuid-Italië zijn de kerken en kastelen, zoals het Palermitaan- se Palazzo dei Normanni, waar nu nog gewestelijk bestuur van Sicilië zetelt. In de Siciliaanse steden Cefalü en Monreale, in Bari en in Aversa staan dezelfde brede massieve kathedralen met FILMS GOES -Grand Theater 20 u. Robin Hood: men in tights. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Demolition man. 20 u. The Addams Family values. 20 u. Heaven on earth. 20 u. Robin Hood: men in tights. 20 u. Aladdin. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Three musketeers. - Alhambra 2 20 u. Demolition man. - Alhambra 3 20 u. Heaven and earth. - Alhambra 4 20 u. Mr. Wonderfull. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. 14.30, 17. 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 14.30 en 17 u. Hocus Pocus. hun Romaanse vensters en ge flankeerd door betrekkelijk lage I en plompe torens die ook de Normandische bouwstijl in En geland kenmerken. Uit de dom van Aversa is een marmerplaat afkomstig met e zeldzame scène uit de Noorse mythologie: de jonge Sigurd de draak Fafner verslaat. Bit veel andere voorwerpen blijkt dat het Normandische rijk voor al een multiculturele samenle ving was. Toen de Normandiërs Sicilië hadden veroverd, legden zij de cultuur, de taal en de wetenschap van de Arabieren geen strobreed in de weg, terwijl ook hun godsdienst werd getole reerd. De Normandische konin gen spraken zelf Frans, Latijn, Grieks en Arabisch en slaagden erin de diverse bevolkingsgroe pen te laten samenleven op een wijze die tegenwoordig als een trieste utopie overkomt. Het Normandische verleden leeft in Zuid- Italië nog voort in vrij eigennamen als Tancredi en Ar- nolfo en in de blauwe ogen van vele Sicilianen. Maar Rogier H heeft daarnaast nog een belang rijk juridisch document nagela ten in de vorm van de Assiezen van Ariano, de eerste wetgeving waarin de nationale onafhanke lijkheid boven de autoriteit van de keizer wordt gesteld en de wet van het land boven de wille keur van de feodale heersers. Naast het Italiaanse deel van de Romeinse expositie, zijn er ook secties gewijd aan de Scandina vische origine van de Norman diërs (met monumentale viking zwaarden), aan Normandië zelf en aan Engeland, om de parallel le ontwikkelingen in de veer schillende delen van Europa uit de verf te laten komen. Tentoonstelling 'De Noorman nen, volk van Europa 1030-1200' in het Palazzo Venezia te Rome. Ope ningstijden: ma-vr 9.30 - 19.30; za- 'zo 9.30 - 20.30. Entree: 10.000 lire (12 gulden). 14.30 en 17 u. Rock-a-Doodle. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking distance. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 20 en 22.30 u. Kika. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. 17, 20 en 22.30 u. Undercover blues. 20 u. Heaven Earth. 22.30 u. The good son. 17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demoli tion man. 20 u. Robin Hood: Men in tights. 20 en 22.30 u. A perfect world. 14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver sie). 14.30 u. Jurassic Park. 14.30 u. Beethoven's 2nd. KNOKKE - Beverly Sereens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mrs- Doubtfire. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 20 en 22.30 u. The real McCoy. 20 en 22.30 u. Blue. 15 en 17.30 u. Aladdin. RADIO 1 Fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, '1330 16 30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. NCRV: 7.07 Hier en Nu IR45 en 11.45 Kerkelijke actualitei ten EO' 12.07 Tijdsein. NOS: 14.05 Langs de lijn - extra. VOO: 15.30 Nieuwsradio. EO: 19-04 Tijdsein. N0S/V00/NCRV: 22.04 De laatste ronde. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. KRO: 0.04 Damokles. 1.02-7.00 Niemandsland RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. TROS: 7.04 De havermoutshow. 9.04 TROS Gouden uren 12.04 Het hart van twee. 14.04 Tros Radio 2 - Matinee. AVRO: 17 04 Fileradio. EO: 18.04 Alle men sen. NCRV: 19.04 Witte rozen. 20.04-24.00 Van acht tot midder nacht n RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14 04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I en II). V00: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS' 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 2104 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht wacht. VARA: 2.02 Mol of Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 Om 7 00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Och tendconcert. A. Raphael Ens.; 12.15 Koninklijk Concertgebouwork. 13.04 In antwoord op uw schrijven. VPRO: 14.00 Middagconcert. De nieuwe Franse pinaistiek (21.16.00 De Nederlanden. 17.00 De koffer. 18 02 De wandelende tak. De treu rende papegaai. 19.00 De grote oversteek. NOS: 20.02 Nieuwe maandag. Utrecht String Kwartet. (ca.21.50 Pauze met een interview). 0.00-1.00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheep- vaartberichten. 7.05 Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden. AVRO: 9.02 In gesprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VA RA: 10.02 Van belang. 11.02 Punch. HV: 13.10 De documentaire. 14.03 Boven het dal. 14.30 De verbeel ding VARA: 15.02 Ophef en vertier. NOS: 17.10 Radio UIT. KZG: 17.45 N.I.K. OHM: 18.02 Partnerkeuze (2). EO: 19.00 Waar waren we ook al weer? NOS: 19.15 Nieuws en actu aliteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actua liteiten in het Chinees. EO: 21.00 Kayen rasja (Er is hoop). 21.15 lyi haberler (Goed nieuws). 21.30 Sin ke yat kai yam (Goed nieuws op maandag). VOO: 22.00 Het zwarte gat. NOS: 23.07-24.00 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-Nieuws: zie Radio 1.7.05 Bra bants nieuws, actualiteiten en de krant in Brabant. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei ten en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produkties. 14.03 Brabants nieuws. Aansl.: Mu ziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. 15.05 Conga Brabant. 16.03 Bra bants nieuws. Aansl.: Uitlaat. 17.05 Brabants nieuws, actualiteiten en reacties van luisteraars. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 nieuwsover zicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Nieuws en actualiteiten met om 7.15 het weer in de provincie. 7.25 weekend-overzicht sport 7.32 re gionaal nieuwsoverzicht, 7.35 de dag van... 7.45 agendatip en agenda 7.50 regionaal nieuwsoverzicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale. 8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten, met om 8.45 De wekelijkse column Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua liteiten met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 regionaal nieuws overzicht. 12.34 wegwies. 12.43 re portage, vraaggesprek. 12.55 De agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05 Nieuws en actualiteiten met om 17.15 bet weer in de provincie en 17.32 regionaal nieuwsoverzicht. 17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi ne met om 17.55 de agenda QiMff mom mi meen m het werk tes- w'jl süske en wiske hum heifem het eespreh 6rtïï om schrale pies miss de rat. flllt bendeleden lijn interekend.ilteen de iehcimimmic Hst loopt no( rond Ë.R GAAT PRAATJE A\ OV0A i*

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 18