V3ldS
Het publiek vooruit helpen'
DE STEM
Haagse beat herleeft in het museum
Per zeepkist het
Andesgebergte af
Zdenek Kraus blijft in twee tv-comedies zijn uitgangspunt trouw:
UIT
■■■■■■a
suske wiske
hambone
Expositie in Rome ter
ere van de Noormannenl
DESTEM
'De Duivelweg' in 'Dokument'
„Termen als somber weer en depressie
mogen_we niet gebruiken."
Monique Somers, tv-weervrouw
éÊT™ ,-*mÊÊÈSK
Door onze redacteur
Camiel Hamans
Bij binnenkomst blijkt er meteen iets vreemds. Op
Zdenek Kraus' keukentafel, anders overdadig gevuld
met Moravische bewijzen van gastvrijheid, ligt een
krant. Volledig opengevouwen en vol met in driftige
hanepoten naast en over de tekst gekalkt commentaar.
Gerardjan Rijnders, de leider van Toneelgroep Amster
dam, heeft zich laten interviewen door Peter Liefhebber
van de Telegraaf en de kop luidt: 'Volle zalen trekken
geen kunst aan'.
Kraus is kwaad. Thema en aan
leiding van het gesprek - hij is
met twee comedy-series tegelijk
aanwezig op tv - lijken vergeten.
Hij brandt meteen los over wat
Rijnders beweert. Zijn eigen
werk, de regie van Eli Assers
'Alle kinderen de deur uit' en
van Gerard Cox' en Sjoerd Pleij-
siers 'Toen was geluk heel ge
woon', komen voorlopig nauwe
lijks aan bod.
In het artikel maakt Gerardjan
Rijnders duidelijk dat de hoe
veelheid mensen die naar een
voorstelling komt kijken het
laatste is wat hem interesseert.
Kraus reageert er schamper op:
„Rijnders minacht het publiek
en daardoor de functie van to
neel. Hij gedraagt zich als een
restauranthouder die tegen zijn
gasten zegt: bij me eten hoeven
jullie niet, maar betalen zullen
jullie. Hij ontkent dat hij alleen
maar te eten heeft, werken kan
bij de gratie van een zelfde soort
inkomsten: de rijkssubidie. De
verantwoordelijkheid die dat
met zich mee brengt, daar wil hij
niet aan."
Voor een goed begrip van Kraus'
opwinding is een uitweiding no
dig, een stapje terug in zijn ge
schiedenis. Kraus is voor kijkers
van nu bekend vanwege zijn tv-
werk voor de KRO. Zeven delen
'Drie recht, een averecht', meer
dan zestig delen 'Vreemde Prak
tijken' en nu dan tegelijkertijd
tien delen 'Alle kinderen de deur
uit' en twaalf delen 'Toen was
geluk heel gewoon'. Als sterren
bijna altijd Gerard Cox, Joke
Bruys, Sjoerd Pleijsier en John
ny Kraaykamp junior.
Praagse lente
In 1968 is Kraus na de Praagse
Lente naar het Westen gevlucht.
Het toeval heeft hem op dertig
jarige leeftijd naar Nederland
gebracht, zoals hij bijna net zo
per ongeluk televisieregisseur
geworden is. In Tsjechoslowa-
kije, waar hij pas een jaar of vier
actief was, gold hij als een belof
te. Niet als tv-maker, maar als
film- en toneelregisseur. Aan het
eind van zijn studie, afgesloten
met een dissertatie over de 'psy
chologische aspecten in de sa
menwerking tussen acteur en re
gisseur', werd hij dienstplichtig
regisseur bij het 'Theater van de
Strijdkrachten'.
In dezelfde tijd maakte hij films.
Nu vindt hij ze niet meer zo
vreselijk belangrijk en interes
sant. Indertijd won hij er op een
festival voor jonge filmers in
Parijs de Grand Prix mee. Zijn
werk sloeg aan. Het 'Nationaal
Theater' in Bratislava benoemde
hem tot vaste regisseur. Hij
kreeg uitnodigingen voor Praag,
Moskou en Bulgarije.
Verfrissend
In Nederland viel hij met zijn
neus in de boter, leek het. Het
was de tijd van de Actie Tomaat.
Jonge toneelmakers die de oude
garde met tomaten, gesis en dis
cussie uit hun burchten verjoe
gen. Kraus had er geen weet van.
De grote namen van het toenma
lige toneel kenden de faam die
hem vooruit gesneld was en za
gen iets in hem. Hij kwam uit
een wereld van repertoiretoneel,
maar had een andere, voor hier
verfrissende aanpak. Zo iemand
zou het vastgelopen schip vlot
kunnen trekken.
Hij werd daarom vrijwel meteen
door alle grote gezelschappen
gevraagd. Rotterdam, Amster
dam, Den Haag. Aanvankelijk
voor regies van Oosteuropese
stukken, daarna ook voor de
rest. Hij werd zelfs toneelleider:
mededirecteur van het Amster
dams Toneel, de opvolger van
Guus Ósters Nederlandse Come-
die en artistiek directeur van de
Noorder Compagnie.
„Met alle grote namen uit de
klassieke tijd heb ik gewerkt.
Caro van Eyck, Ank van der
Moer, Elisabeth Andersen, Lies
Franken, Myra Ward, Guus Her
mus, Paul Steenbergen, Jan Teu-
lings, Guido de Moor, Fons Ra
demakers, Kees Brusse, Guus
Oster en Jules en Hans Croiset.
Of hij het meende weet ik niet,
maar Paul Steenbergen zei dat
mijn 'August, August, August',
van Pavel Kohout, een van de
beste voorstellingen was die hij
ooit gezien had. Ook de kritiek
liep weg met wat ik dééd. Hans
Croiset, die Raskolnikov speelde
in mijn 'Schuld en Boete' noem
de mij de jonge Sjaroff."
Verheffing
„Dat was natuurlijk allemaal
overdreven, maar er zat wel iets
in. Ik bedoel niet dat ik zo'n
fenomenaal goede regisseur was,
maar ik bracht iets wat voor hier
ongewoon aan het worden was.
Ik wilde, en wil, met toneel de
mensheid een beetje vooruit hel
pen. Een ethisch—humanistische
doelstelling. Toneel niet als on
deronsje voor een paar acteurs,
een regisseur en een enkele ken
ner, maar als verheffing van de
grote groep. Dat ging in tegen de
ontwikkeling die 'Tomaat' in
gang gezet had met alle nadruk
op improvisatie en eigen ont
plooiing van de acteur. Dat
standpunt heb ik nu nog en
verdedig ik met zelfs met mijn
tv-comedies. Iets dat daar ogen
schijnlijk flagrant mee in strijd
is. Daarom ook mijn agressie
tegenover mensen als Rijnders.
Die staan voor iets dat niets te
maken heeft met de functie van
toneel."
„Ik kom uit een Oosteuropese,
noem het communistische tradi
tie. En daar heb ik nogal wat
van mee gekregen, hoewel ik
geen communist ben, zelfs niet
links. Absoluut niet. Mijn ach
tergrond is meer die van de
vervolgde. In de Duitse tijd van
wege mijn joodse vader, een tex
tielbaron uit Brno, die in de
verte nog verwant was aan Ma
hler en onder het stalinisme op
grond van mijn bourgeois-af-
komst. Een kapitalistische vader
en een adelijke moeder, een ver
re tak van de Wallensteins.
Tweemaal ondergedoken. In de
oorlog op de boerderij van ons
keukenmeisje, later bij een ope
radiva in Bratislava, die ge
trouwd was met een kolonel in
het socialistische leger. Deson
danks heeft het ethisch-huma-
nisme dat de basis vormt voor
elke socialistische cultuurpoli
tiek wortel bij me geschoten."
Stanislavski
„Je moet me plaatsen in de
school van Stanislavksi. Croiset
had dus niet helemaal ongelijk
toen hij me vergeleek met
Sjaroff. Want die was immers
hulpje, secretaris en daarna
droomleerling van Stanislavski.
In die traditie draait het om een
illusie van realiteit, om psycho
logische ontwikkeling van ka
rakters. Niet zo maar, maar om
het publiek mee te slepen. In
Stanislavski's tijd aan het begin
van deze eeuw waren dat zalen
vol beperkte, onervaren Russi
sche burgermensen, daarom koos
hij voor identificatie en niet als
Brecht die met door de wol ge
verfde en zelfs decadente kijkers
te maken had voor een epische
aanpak. Maar beiden streefden
naar hetzelfde, de eerste wet van
het toneel: het publiek wat leren
en vooruit helpen.
Dat aspect van Stanislavski's
aanpak vormde de basis voor de
ethisch-humanistische toneeltra
ditie, zoals we die kenden in het
onderdrukte Tsjechoslowakije.
Daarmee ben ik opgegroeid en
daarbinnen werk ik nog. Ook
met mijn comedies voor de mas
sa."
Vriendschap
„Mijn tv-werk is niet puur amu
sement of tijdverdrijf. Er zit een
moraal in. De serie van Gerard
Cox en Sjoerd Pleijsier 'Toen
was geluk heel gewoon' bijvoor
beeld is een sprookje voor vol
wassenen, Swiebertje voor wie
groot geworden is. Het draait om
vriendschap en om liefde. Zelfs
na 15 jaar sleur en nette armoe
kunnen die mensen nog gelukkig
zijn. Gelukkiger dan wij met al
onze instant-opwinding, onze
nieuwe auto's en magnetrons. De
serie laat zien hoe je met weinig
tevreden kunt zijn. Hoe een
beetje vriendschap en liefde ge
noeg kan zijn om te overleven.
Niet dat ik zelf zo leef. Ik zou al
Regisseur Zdenek Kraus: „Elk moment van nadenken, hoe
klein ook, is er een.foto dijkstra
'Toen was geluk heel gewoon' met Joke Bruijs, Gerard Cox,
Mouna Goeman-Borgesius en Sjoerd Pleijsier. foto jaap meijer
lang gescheiden zijn, maar ik
ben desondanks jaloers."
„Met een stuk dat over nu zou
gaan, kun je deze ode aan ele
mentaire emoties niet uitdruk
ken. Was het 1994 dan moesten
Jaap, Siem en Nel elkaar de
koppen in slaan, zou het al lang
een groot drama geworden zijn.
Omdat het in de jaren vijftig
speelt, een nog net herkenbare
tijd die je zo kunt brengen dat
het bijna realistisch wordt, is het
gevoel geloofwaardig en kun je
de kijker dus wat leren. En als
dat zou lukken, als de mensen er
wat aardiger, liefdevoller door
worden, dan heb ik, nog even
afgezien van het salaris dat ik
voor krijg, iets bereikt."
Russisch
„Bij Eli Assers 'Alle kinderen de
deur uit' ligt de moraal er min
der dik bovenop. Eli is niet meer
van deze tijd, televisietijd bedoel
ik. Hij schrijft een bijna klassiek
Russisch verhaal. Bijna geen
conflicten, heel herkenbaar en
niet op elke pagina minstens drie
one-liners. Net echt. Er lijkt iets
te gebeuren, maar er gebeurt
niets. Mensen zitten aan tafel,
eten, drinken en ondertussen
vindt er een grote tragedie plaats
door niets te doen. Helemaal
Tsjechov. Niets gejaagds, kalm,
rustig, zichzelf en daardoor inte
ressant. Eli Assers serie is daar
door een verademing, heel
ouderwets Nederlands, niet snel
Amerikaans. En daarin ligt zijn
moraal: doe niet alles na, blijf
jezelf, jaag niet het onbereikba
re, vluchtige na. Ook een soort
tevredenheid."
„Aan het werken met Eli heb ik
moeten wennen. Ik hoor zo bij de
televisie van nu dat snelheid en
effect een tweede natuur gewor
den zijn. Eli is zoals zijn werk.
Niet van deze epoque. Een oude,
bedachtzame ambachtsman, die
met liefde en zorg drie dagen
ciseleert aan een alinea van drie
zinnen en dan gooide ik er zo
maar twee weg. Schrapte ik
twee dagen van zijn leven."
„Dat de KRO zo'n nieuwe serie
met Eli Asser aangedurfd heeft,
daar bewonder ik ze voor. Frank
Jansen vooral, de chef drama.
Comedy mopt snel, vluchtig en
op de gulle lach gericht zijn.
Daar doet hij niet aan mee. Hij
wil meer en daarin hebben wij
elkaar gevonden. Kunst als inge
nieur van de hersenen, zoals Sta
nislavski zei. Televisietoneel om
wat te doen aan de ziel van het
publiek. Als medicijn voor een
zieke, een nieuw hart voor afge-
leefden. Het gaat om kleine stap
jes, kleine veranderingen, mis
schien zelfs maar gedachten,
maar elk moment van nadenken,
hoe klein ook, is er een."
„En omdat je het publiek niet
meer in de schouwburg kunt
bereiken, doe ik het via de tele
visie. Ik grijp ze thuis in de
huiskamer en dan heb je per
keer ineens minstens een miljoen
mensen, terwijl er in een zaal
nooit meer dan. 700 zitten. Maar
Den Haag (anp) - De 'beat-
stad' werd Den Haag in de
jaren zestig genoemd. Om die
tijd te laten herleven is in het
Haags Historisch Museum
een expositie ingericht over
de bloeiperiode van de Haag
se popmuziek, de jaren zestig
en (in mindere mate) zeven
tig.
Platenhoezen, instrumenten, kle
ding, knipsels, foto's, videoban
den en natuurlijk een echte
Amerikaanse Wurlitzer-jukebox
uit 1955 geven een beeld van de
roerige tijden met Mary Quant
jurken en de lange(re) haren, de
soft-drugs en flower power. Dat
waren de jaren waarin de resi
dentiële muzikanten de vader
landse popwereld beheersten
met groepen als Shocking Blue,
Golden Earring(s), Sandy Coast,
The Motions, Tee Set en Q65.
„Een echte aanleiding voor de
tentoonstelling is er eigenlijk
niet", erkent conservator Elke
Pluijmen die de expositie heeft
ingericht. „Er waren al jaren
plannen voor. Toen de gelegen
heid zich voordeed, heb ik de
kans gepakt."
De opkomst van de Haagse groe
pen in de jaren zestig was eigen
lijk een vervolg op de zogeheten
Indorock, de muziek van Indi
sche groepen, die toen in Neder
land hoogtij vierde. Het succes
van bijvoorbeeld René and the
Alligators en de Tielman
Brothers schudde Haagse muzi
kanten wakker en zorgde voor
een golf aan nieuwe formaties.
Den Haag zou in de hoogtijda
gen uiteindelijk 2.500 bands tel
len, een aantal dat op dit mo-
Shocking Blue, de succesvolle Haagse popgroep met Mariska
Veres en Robbie van Leeuwen. foto kippa
ment overigens wordt geëve
naard.
Op een kaart van Den Haag (en
Scheveningen) zijn ergens in de
tentoonstelling de tientallen
plaatsen en plaatsjes aangegeven
waar de Haagse groepen konden
optreden. „De groepen hadden
veel meer plaats dan nu", zegt
Elke Pluijmen. „En dat is toch
voor een popgroep wel het be
langrijkste: dat je ergens kunt
optreden."
De tentoonstelling herbergt en
kele leuke, plaatselijke popreli
kwieën. Zo staat er de originele
Longhorn basgitaar die destijds
speciaal voor Rinus Gerritsen
(Golden Earring) door Nico Ser-
vaas uit de Verenigde Staten
MAANDAG 14 FEBRUARI 1994 DEEL D
Van onze rtv-redactie
Tientallen Boliviaanse jongeren racen dagelijks met een
gammele zeepkist langs de gevaarlijkste route in het
Andes-gebergte naar beneden. Niet voor de lol maar voor
de centen. Met gevaar voor eigen leven vliegen ze door de
haarspeldbochten en zigzaggen ze langs het verkeer. De
NCRV brengt het opmerkelijke leven van deze knapen
vanavond in beeld in 'De Duivelsweg'.
Tegen een kleine vergoeding waarmee ze de wagen kunn-
brengen ze onderdelen naar
vrachtwagenchauffeurs die
met pech langs de kant van de
weg staan. En als de bestuur
ders zijn wagen niet zelf kan
repareren, rijden de jongens
naar een garage om een mon
teur te waarschuwen. Ze doen
ook boodschappen voor de
bergbewoners en de kleine
restaurants aan de rand van
de weg. Voor houthakkers sle
pen ze gekapte houtblokken
mee naar de dorpen aan de
voet van de berg. Met een
beetje geluk verdienen de jon
gens driehonderd dollar per
maand. Voor Boliviaanse be
grippen is dat zeker niet
slecht.
De kinderen maken de zeep
kisten, die ze caros de ba-
lingros noemen, zelf. Van
oude, houten planken timme
ren ze een bodem die op twee
assen rust. Daar monteren ze
de wieltjes aan. Aan de voor
wielen bevestigen ze een touw
nen sturen.
Hun voorbeeld is El Loco, Ru
ben Davio Caycedo, 35 jaar
oud. Hij is het symbool van de
Linea 5, zoals de weg officieel
heet. Indertijd was hij de eer
ste die een zeepkist bouwde.
Tien jaar geleden heeft Ruben
een eethuis voor chauffeurs
geopend, dat hij bevoorraadt
met zijn eigen zeepkist. El
Loco is de kampioen van de
zeepkistduivels. Ooit ging hij
met een snelheid van 110 kilo
meter per uur naar beneden,
een absoluut record.
De jonge wegpiraten voelen
zich thuis in' het Andesgeberg
te. Hun grote droom is ooit
vrachtwagenchauffeur te wor
den in deze streek. Dan kun
nen ze op hun beurt profiteren
van lefgozertjes zoals zij als ze
met hun brokken langs de
kant van de weg staan.
'Dokument: De Duivelsweg',
Nederland 1, 23.08 uur
'Alle kinderen de deur uit': Jasperina de Jong en Wim van den
Heuvel. foto erik snoek
dat die 700 er zelfs niet meer
zitten, dat komt door mensen als
Rijnders. Zij miskennen de func
tie van toneel."
„Een boek bestaat ook als het
door niemand gelezen wordt,
maar als ik vannacht hier de
beste en indringendste Hamlet
van de hele wereld doe en er is
niemand bij, dan bestaat hij niet.
Toneel bestaat bij de gratie van
het publiek. En dus bij de gratie
van zoveel mogelijk publiek. Zo
veel mogelijk kan alleen door
kwaliteit."
„Stel, je hebt een grandioos idee,
dan wil je dat laten zien, aan zo
veel mogelijk mensen vertellen,
van de daken schreeuwen. Rijn
ders niet. Die bewaart het voor
een onderonsje. Waarom dan
niet alleen voor zichzelf? Toneel
streeft naar volle zalen, niet van
wege de inkomsten, maar van
wege het doel en dat is de mens
heid te verheffen. Daarom be
taalt de overheid er voor. Rijn
ders ontkent dat, hij is een filo
sofisch defect."
Van onze correspondent Aart Heering
Rome - Woeste blonde krijgers uit het hoge Noorden, die bier I
dronken uit de schedels van verslagen vijanden en in hun I
drakeschepen aan kwamen zeilen om stad en land te brand
schatten.
werd gehaald. Servaas, toen en
nu dé instrumentenleverancier
in Den Haag, maakte bij die
gelegenheid voor het eerst een
vliegreis. Aangekomen in Ameri
ka kocht hij meteen de verkoop
rechten van het instrument voor
Nederland erbij.
Verder is ook de 'biografie' in te
zien van de illustere Adje Lager
waard (of Lagor Waard zoals hij
zichzelf noemde): toen een plaat
selijke bezienswaardigheid, nu
zakenman.
Promotors
De expositie schenkt ook aan
dacht aan de diverse Haagse
promotors van groepen zoals de
inmiddels overleden Paul Acket
en Jacques Senf die tegenwoor
dig theaterprodukties boekt. Zij
zorgden voor belangrijke impul
sen door een reeks optredens van
Haagse groepen maar ook inter
nationale sterren te organiseren.
Een speciaal tintje zal de ten
toonstelling krijgen door de me
dewerking van zo'n zeventig
schoolklassen. In één van de vier
tentoonstellingsruimten is name
lijk een podium neergezet. Het is
de bedoeling dat de komende
maanden elke ochtend voordat
het museum om elf uur open
gaat, een schoolklas les in pop
muziek krijgt.
De tentoonstelling 'Haagse Pop
muziek' komt op een moment
dat wereldwijd een revival van
de jaren zestig en zeventig
plaatsvindt in kleding, gedrag en
de daarmee samenhangende
popmuziek.
De expositie in het Haags Histo
risch Museum (Korte Vijverberg 7)
is te zien tot en met 15 mei.
Het heersende beeld van de
Noormannen is nog steeds dat
van de plunderaars van Dore-
stad, die de fatsoenlijke burgers
van Europa terroriseerden. Min
der bekend, maar zeker niet
minder belangrijk is, dat zij ook
de grondleggers waren van een
beschaving die meer dan een
eeuw lang Noord- en Zuid-Euro
pa met elkaar heeft verbonden.
Daarop wordt de aandacht ge
vestigd in een tentoonstelling in
Rome onder de titel 'De Noor
mannen, volk van Europa'.
In het jaar 911 gaf de Franse
koning Karei de Eenvoudige het
aan de kust gelegen graafschap
Rouen in leen aan de Noorman-
nenleider Rollo, die in ruil daar
voor beloofde het land tegen
andere invallers te beschermen.
Met Rollo vestigden zich veel
Noordse krijgers in het gebied
dat sindsdien naar hen Norman-
dië wordt genoemd.
Van daaruit ondernamen de
Noormannen, inmiddels ook wel
Normandiërs genoemd, verdere
tochten om dezelfde redenen als
waarom zij eerder uit Scandina
vië wegtrokken: de bevolkings-
groei, gecombineerd met een erf
recht dat het volledige bezit aan
de oudste zoon toekent, en de
gewoonte van hun hardhandige
vorsten om opstandige vazallen
zonder pardon te verbannen.
Door heel Europa zwierven zo
doende Normandische ridders
rond, die zich met hun legertjes
in dienst stelden van de meest
biedende. In de elfde eeuw
slaagden enkele van hun leiders
erin om zelf nieuwe koninkrij
ken te veroveren.
Het meest tastbare erfgoed van
de Normandische aanwezigheid
in Zuid-Italië zijn de kerken en
kastelen, zoals het Palermitaan-
se Palazzo dei Normanni, waar
nu nog gewestelijk bestuur van
Sicilië zetelt. In de Siciliaanse
steden Cefalü en Monreale, in
Bari en in Aversa staan dezelfde
brede massieve kathedralen met
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Robin Hood: men in tights.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Demolition man.
20 u. The Addams Family values.
20 u. Heaven on earth.
20 u. Robin Hood: men in tights.
20 u. Aladdin.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Three musketeers.
- Alhambra 2
20 u. Demolition man.
- Alhambra 3
20 u. Heaven and earth.
- Alhambra 4
20 u. Mr. Wonderfull.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free
Willy.
14.30, 17. 20 en 22.30 u. Mrs.
Doubtfire.
14.30 en 17 u. Hocus Pocus.
hun Romaanse vensters en ge
flankeerd door betrekkelijk lage I
en plompe torens die ook de
Normandische bouwstijl in En
geland kenmerken.
Uit de dom van Aversa is een
marmerplaat afkomstig met e
zeldzame scène uit de Noorse
mythologie: de jonge Sigurd
de draak Fafner verslaat. Bit
veel andere voorwerpen blijkt
dat het Normandische rijk voor
al een multiculturele samenle
ving was. Toen de Normandiërs
Sicilië hadden veroverd, legden
zij de cultuur, de taal en de
wetenschap van de Arabieren
geen strobreed in de weg, terwijl
ook hun godsdienst werd getole
reerd. De Normandische konin
gen spraken zelf Frans, Latijn,
Grieks en Arabisch en slaagden
erin de diverse bevolkingsgroe
pen te laten samenleven op een
wijze die tegenwoordig als een
trieste utopie overkomt.
Het Normandische verleden leeft
in Zuid- Italië nog voort in vrij
eigennamen als Tancredi en Ar-
nolfo en in de blauwe ogen van
vele Sicilianen. Maar Rogier H
heeft daarnaast nog een belang
rijk juridisch document nagela
ten in de vorm van de Assiezen
van Ariano, de eerste wetgeving
waarin de nationale onafhanke
lijkheid boven de autoriteit van
de keizer wordt gesteld en de
wet van het land boven de wille
keur van de feodale heersers.
Naast het Italiaanse deel van de
Romeinse expositie, zijn er ook
secties gewijd aan de Scandina
vische origine van de Norman
diërs (met monumentale viking
zwaarden), aan Normandië zelf
en aan Engeland, om de parallel
le ontwikkelingen in de veer
schillende delen van Europa uit
de verf te laten komen.
Tentoonstelling 'De Noorman
nen, volk van Europa 1030-1200' in
het Palazzo Venezia te Rome. Ope
ningstijden: ma-vr 9.30 - 19.30; za-
'zo 9.30 - 20.30. Entree: 10.000 lire
(12 gulden).
14.30 en 17 u. Rock-a-Doodle.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking
distance.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three
musketeers.
20 en 22.30 u. Kika.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real
McCoy.
17, 20 en 22.30 u. Undercover
blues.
20 u. Heaven Earth.
22.30 u. The good son.
17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demoli
tion man.
20 u. Robin Hood: Men in tights.
20 en 22.30 u. A perfect world.
14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver
sie).
14.30 u. Jurassic Park.
14.30 u. Beethoven's 2nd.
KNOKKE
- Beverly Sereens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mrs-
Doubtfire.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. The three
musketeers.
20 en 22.30 u. The real McCoy.
20 en 22.30 u. Blue.
15 en 17.30 u. Aladdin.
RADIO 1
Fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
'1330 16 30, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. NCRV: 7.07 Hier en Nu
IR45 en 11.45 Kerkelijke actualitei
ten EO' 12.07 Tijdsein. NOS: 14.05
Langs de lijn - extra. VOO: 15.30
Nieuwsradio. EO: 19-04 Tijdsein.
N0S/V00/NCRV: 22.04 De laatste
ronde. NOS: 23.07 Met het oog op
morgen. KRO: 0.04 Damokles.
1.02-7.00 Niemandsland
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. TROS: 7.04 De
havermoutshow. 9.04 TROS Gouden
uren 12.04 Het hart van twee. 14.04
Tros Radio 2 - Matinee. AVRO:
17 04 Fileradio. EO: 18.04 Alle men
sen. NCRV: 19.04 Witte rozen.
20.04-24.00 Van acht tot midder
nacht
n RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14 04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I
en II). V00: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS' 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO:
2104 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht
wacht. VARA: 2.02 Mol of Mark.
AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7 00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00
Muziek voor miljoenen. 11.00 Och
tendconcert. A. Raphael Ens.; 12.15
Koninklijk Concertgebouwork. 13.04
In antwoord op uw schrijven.
VPRO: 14.00 Middagconcert. De
nieuwe Franse pinaistiek (21.16.00
De Nederlanden. 17.00 De koffer.
18 02 De wandelende tak. De treu
rende papegaai. 19.00 De grote
oversteek. NOS: 20.02 Nieuwe
maandag. Utrecht String Kwartet.
(ca.21.50 Pauze met een interview).
0.00-1.00 Vier na middernacht
RADIO 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en scheep-
vaartberichten. 7.05 Vroeg op 5.
8.55 Waterstanden. AVRO: 9.02 In
gesprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VA
RA: 10.02 Van belang. 11.02 Punch.
HV: 13.10 De documentaire. 14.03
Boven het dal. 14.30 De verbeel
ding VARA: 15.02 Ophef en vertier.
NOS: 17.10 Radio UIT. KZG: 17.45
N.I.K. OHM: 18.02 Partnerkeuze (2).
EO: 19.00 Waar waren we ook al
weer? NOS: 19.15 Nieuws en actu
aliteiten in het Turks. 19.50 Nieuws
en actualiteiten in het Marokkaans
en Berbers. 20.40 Nieuws en actua
liteiten in het Chinees. EO: 21.00
Kayen rasja (Er is hoop). 21.15 lyi
haberler (Goed nieuws). 21.30 Sin
ke yat kai yam (Goed nieuws op
maandag). VOO: 22.00 Het zwarte
gat. NOS: 23.07-24.00 Met het oog
op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-Nieuws: zie Radio 1.7.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en de
krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.08 Brabants
nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek, Brabantse produkties.
14.03 Brabants nieuws. Aansl.: Mu
ziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws.
15.05 Conga Brabant. 16.03 Bra
bants nieuws. Aansl.: Uitlaat. 17.05
Brabants nieuws, actualiteiten en
reacties van luisteraars. 17.45 De
agenda. 17.55-18.00 nieuwsover
zicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 het weer in de provincie. 7.25
weekend-overzicht sport 7.32 re
gionaal nieuwsoverzicht, 7.35 de
dag van... 7.45 agendatip en agenda
7.50 regionaal nieuwsoverzicht.
8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 De wekelijkse column
Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua
liteiten met om 12.15 het weer in de
provincie. 12.32 regionaal nieuws
overzicht. 12.34 wegwies. 12.43 re
portage, vraaggesprek. 12.55 De
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05
Nieuws en actualiteiten met om
17.15 bet weer in de provincie en
17.32 regionaal nieuwsoverzicht.
17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi
ne met om 17.55 de agenda
QiMff mom mi
meen m het werk tes-
w'jl süske en wiske hum
heifem het eespreh 6rtïï
om schrale pies
miss de rat.
flllt bendeleden lijn
interekend.ilteen de
iehcimimmic Hst
loopt no( rond
Ë.R GAAT
PRAATJE
A\ OV0A
i*