'Seizoenarbeid goedkoper maken' Doorbraak Philips in autoverlichting ij ons is op lentijns- dag arten troef. 'Wet gelijke behandeling benadeelt zeevaart' KORT Algemene staking in Duitse metaal dreigt Te koud Campagne moet export naar Japan bevorderen A4 van moord erika sactivisten ?d-Somalië en de Holland Casino's im je ogen tekort. lOLLAND "AS I NOS. DE STEM ECONOMIE A5 De Vries: Tuinbouw helpen door over loon vier weken geen premies en geen belasting te heffen 'Verslag verplicht voor vervuilers' Zeelieden uit lage-lonen-landen moeten volgens Nederlandse normen worden betaald ECONOMIE KORT AT&T schrapt 15.000 banen Vervolg staatslening 5,75 procent Werk uitzendbureaus gedaald KNP BT beperkt verlies ARI 1994 n twee skinheads an moord op een verdachten werden slechtziende man ebben toegetakeld ar ministerie had jaar en drie maan- ngsgebouwen in de gisteren gesloten ote delen van het eep van de winter, r de centimetersho- lden zijn dicht. Het fgelopen drie dagen lijke vakbond SBSI opgeroepen tot een egen arbeidswetten, ordat de Verenigde van de rechten van emt over het al dan Indonesië nu nog "O* j dagochtend om het lans in de zuidelijke de gevechten tussen militairen van de cidenten betrokken, eropleving van de ordt betwist door de Hersi en zijn rivaal t in Straatsburg een voor meer vrouwen se Europarlementa- remier Lubbers als 'uropese Commissie n meer vrouwelijke van de Vrouw in het in Straatsburg een wordt de Europese n voor werving en Hingen. t u het vergeet: maandag weer zover. Valentijnsdag, u die ene kaart nog op de loet doen, vandaag kan het Aaar u kunt hem of haar lijk ook op een andere r verrassen. bijvoorbeeld door maan- et z'n tweeën naar één van Holland Casino's te gaan. >p Valentijnsdag kan ieder- ons z'n hart ophalen, in gaat u met 'n verrassend utje de deur weer uit (als u bent natuurlijk, want de ad is beperkt). Mocht u ook uw hart heb- ïrpand aan Chinees Nieuw- an hebben we goed nieuws Want tot 22 februari wordt ;st bij ons gevierd. Hierover meer informatie krijgen in isino. U moet wel 18 jaar of ouder 'n geldig legitimatiebewijs lemen en correct gekleed Ie receptie verschijnen, 'n Stropdas met hartjes d'r at mag van ons. ZATERDAG 12 FEBRUARI 1994 Den Haag (anp) - Minister De Vries (Sociale Zaken en Werkgelegen heid) wil seizoenarbeid goedkoper maken. Per kalenderjaar mag ieder een vier weken tijdelijk werk ver richten zonder daarover sociale pre mies en loonbelasting te betalen. pe Vries zal de Sociale Verzekerings raad en de Ziekenfondsraad binnenkort om advies vragen over zijn voorstel. De minister wil daarmee een oplossing bie den voor de personeelsproblemen in de land- en tuinbouw. Deze bedrijfstak heeft gedurende korte perioden behoef te aan veel personeel om de groente- en fruitoogst binnen te halen. In totaal werken er 300.000 seizoenarbeiders in de tuinbouw. De oogstproblemen in de agrarische sector vormen al lange tijd onderwerp van gesprek tussen kabinet en sociale partners. In principe moet in Nederland voor iedere werknemer premies en be lastingen worden betaald. Tuinders klagen echter dat seizoenar beid daarmee te duur wordt, hetgeen de verleiding vergroot om illegaal buiten landse werknemers in te zetten. Jaar lijks melden zich bij de tuinbouwbe drijven grote aantallen Polen die op zoek zijn naar werk. In de glastuinbouw wordt daarnaast op grote schaal ge werkt met malafide loonbedrijven, die al evenmin premies en belastingen af dragen. De Vries diende vorig jaar het voorstel in om studenten en scholieren in de land- en tuinbouw 1500 gulden vrij te laten verdienen. Dat idee is door de Raad van State echter afgeschoten,'zo dat de minister op zoek moest naar een andere oplossing. Dat wordt nu de 'vier-wekenregeling' die op 1 januari 1995 moet ingaan. Afgelopen week heeft De Vries daar over overleg gevoerd met werkgevers en werknemers. De Voedingsbond FNV voelt vooralsnog niets voor de regeling uit angst dat korte dienstverbanden daarmee de voorkeur krijgen boven lan gere arbeidscontracten. De vier-wekenregeling biedt nog geen oplossing voor de oogst van 1994. De tuinbouw bepleit een soepele over gangsregeling. Premier Lubbers beloof de protesterende tuinders deze week in Bleiswijk zich in te zullen zetten voor een goede tijdelijke regeling. Het CDA in de Tweede Kamer wil dat die binnen twee weken op tafel ligt. Voor de asper ge- en fruitteelt zal waarschijnlijk de zelfde regeling gelden als vorig jaar. Dat betekent dat huisvrouwen in deze sectoren gemakkelijk aan de slag kun nen. De Vries wil de regeling voor seizoenar beid nadrukkelijk verbinden aan het zogeheten Tuinbouwakkoord dat vorig jaar is gesloten. In dat akkoord ver plichten alle betrokken partijen zich ertoe zwart werk uit te bannen. Zo moeten werkgevers de garantie geven dat ze geen gebruik zullen maken van malafide loonbedrijven. Tot nu toe komt van die garantie nog niet veel van terecht, meldt de Voedingsbond FNV. Darmstadt (dpa/rtr/anp) - Een algehele staking bij de Duitse metaal- en elektrobedrijven is onvermijdelijk, aldus conclu deerde vakbondsvoorzitter Klaus Zwickel van IG Metall. Het overleg gisteren met werk geversvoorzitter Hans-Joachim Gottshol heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Afgelopen maandag was een ontmoeting tussen werkgevers en werknemers ook al op niets uitgelopen. Daarom was de ont moeting tussen de voorzitters van beide partijen gisteren voor af bestempeld als de laatste kans om een algehele staking in de Duitse metaalsector met zijn 3,6 miljoen werknemers te voorko men. Eerder deze week had Zwickel een ultimatum gesteld dat over tien dagen afloopt. Hebben de werkgevers dan geen betere voorstellen gedaan, dan zal IG Metall zijn 3,2 miljoen leden la ten stemmen over het houden van landelijke acties. De afgelopen twee weken heb ben enkele honderdduizenden mensen in vele bedrijven al waarschuwingsstakingen gehou den. Om de druk op de ketel te houden legden gisteren ruim 130.000 arbeiders in meer dan vierhonderd ondernemingen het werk voor korte tijd neer. De werktijden vormden het taai ste gespreksonderwerp. De werkgevers hameren al geruime tijd op een veel flexibeler inzet van hun werknemers. Het aantal werkuren per week zou op een gemiddelde van 36 kunnen ko men te liggen, waarvan afhanke lijk van de werkdruk naar boven en naar beneden afgeweken kan worden. Over de mate waarin langer of korte gewerkt moet worden en de beloning van over werk liggen beide partijen nog overhoop. De werkgevers willen verder drastisch korten op het vakan tiegeld en weigeren elke loons verhoging. Zij willen de produk- tiekosten met dertig procent te rugschroeven om internationaal hun concurrentiepositie niet te laten verslechteren. Inkomensdaling De werknemers voelen hier niets voor. Zij vrezen dat dergelijke ingrepen op een inkomensdaling van tien procent zullen neerko men. IG Metall, die bij het begin van de onderhandelingen een looneis van 5,5 tot 6.procent had ingediend, is bereid loonsverho- in te ruilen tegen garanties voor het behoud vanarbeids plaatsen. Bonn heeft voorzichtig op beide partijen druk uitgeoefend om staking te voorkomen. Zowel de Duitse bondskanselier Kohl, die al eerder had opgeroepen om de onderhandelingen vreedzaam af te sluiten, als de minister van Economische Zaken Günther Rexrodt wezen in hun uitlatin gen op het resultaat dat vorige maand in de chemiesector was bereikt. Daar kwam men een bescheiden loonsverhoging van twee procent overeen. Den Haag (anp) - Bedrijven die het milieu belasten, moeten in de nabije toekomst jaarlijks een mi lieuverslag uitbrengen. Dat moet informatie bevatten over de ma te waarin het bedrijf het milieu vervuilt en wat het doet om de de vervuiling te verminderen. Het kabinet ging gisteren ak koord met een wetsvoorstel van minister Alders (Milieubeheer) om het milieuverslag verplicht te stellen. Het wetsvoorstel moet nog door de Raad van State en het parlement worden goedge keurd. Het kabinet denkt dat het open baar maken van gegevens de bedrijven stimuleert tot extra in spanningen. Een aardbeienteler in Hoeven bedekt zijn planten met een zeil. De vorst die voor de komende dagen is voorspeld, kan anders zijn hele oogst teniet doen. foto anp Van onze verslaggeefster Rotterdam - De wet gelijke behande ling lijkt de Nederlandse zeevaart te duperen. Zeelieden uit lage-lonen- landen moeten volgens deze wet be taald krijgen naar Nederlandse cao's. De voornamelijk Filipijnse matrozen worden te duur. Het mogelijke ge volg: meer Nederlandse schepen on der vreemde vlag. De Koninklijke Vereniging van Neder landse Reders, de KVNR, heeft een brandbrief gestuurd naar minister Maij van Verkeer en Waterstaat. Daarin wijst de vereniging op de onverwacht desas treuze gevolgen van de wet voor Neder landse scheepvaart. Minister Maij is nog in overleg met de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken. In 1987 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen die toestaat dat Nederlandse reders zeevarenden uit lage-lonen-landen op hun eigen arbeidsvoorwaarden aanne men. Deze motie werd destijds ingediend door Jorritsma (WD) en Tegelaar (CDA) en is, vrezen de reders, in tegenspraak met de wet gelijke behandeling. De Federatie van Werknemersorganisa ties in de Zeevaart, de FWZ, gaat ervan uit dat de wet gelijke behandeling geen invloed heeft op de zeevaart. „De wet verbiedt achterstelling op grond van na tionaliteit. De mensen waar het hier om gaat, wonen in de Aziatische landen en vallen onder de cao's die daar gelden. De bonden in die landen moeten maar betere loonafspraken maken," vindt E. Sarton van de zeeliedenbond. Wanneer de voornamelijk Filipijnse en Indonesische gezellen Nederlandse lonen krijgen, worden ze te duur. Dus vlaggen de schepen uit. Dat wil zeggen dat ze een andere nationaliteit aannemen en zo on der de Nederlandse belasting- en loon- wetgeving uitkomen. Volgens P. van Agtmaal van de KVNR zal, wanneer meer schepen uitvlaggen, ook het (hoog gekwalificeerde) Neder landse personeel van de schepen verdwij nen. „Overigens heeft de Nederlandse zeevaart altijd al buitenlandse werkne mers gehad voor laag gekwalificeerd werk." Zowel de vakbond als de vereniging van reders stellen voor de loonbelasting op het loon van zeevarenden af te schaffen. Nu hebben de rederijen al een fiscaal voordeel, maar dat zou niet genoeg zijn om het hoofd te bieden aan de wereldwij de concurrentie. Van Agtmaal vindt het afschaffen van de loonbelasting gerechtvaardigd omdat zeevarenden vaak lange tijd niet in Ne derland werken. Bovendien vormen zee varenden 'een groep die haar gelijke niet kent' zegt hij: „We opereren op de we reldmarkt en we worden geconfronteerd met de lage-lonen-landen. Denemarken heeft deze belasting al afgeschaft, in Luxemburg bedraagt deze vijf procent. In Engeland betaal je geen belasting wan neer je zes maanden naar het buitenland bent." Wanneer de loonkosten, die een groot deel uitmaken van de totale rederij-kos ten, worden verminderd, kan de zeevaart volgens Van Agtmaal gaan denken aan uitbreiding. Dat is ook goed voor de scheepsbouw. Met lagere loonkosten verdwijnt de nood zaak om goedkope, buitenlandse werkne mers aan te trekken, zegt Sarton. Volgens de vakbondsman is de kwaliteit van het werk dat de goedkopere Aziaten afleve ren onvoldoende. „Nederlanders zijn niet de enige goede zeelieden, maar het oplei dingsniveau daar is lager. Bovendien is er zoveel vraag naar Indonesiërs en Filipij- nen dat daar de hand wordt gelicht met papieren. Reders zouden meer naar de kwaliteit moeten kijken". Van Agtmaal is het daar absoluut niet mee eens. Hij kent de verhalen: er worden fouten gemaakt door krachten die papie ren hebben gekocht of gewoon ongeschikt zijn. Deze verhalen doet hij af als 'inci denten'. „Op de Filipijnen en op Indone sië zijn goede opleidingen. Er worden in samenwerking met de overheid zelfs scholen opgezet voor de Noorse en Japan se vloot. Internationaal gezien probeert iedereen ongeschikt personeel te weren. Want daar hebben we geen baat bij." De FWZ wil het uitvlaggen tegengaan om de werkgelegenheid in Nederland op peil te houden, maar ook de veiligheid speelt een rol. „Wij willen de normen opschroe ven. De controle op de kwaliteit, diplo ma's en sociale toestanden is niet in alle Europese landen even serieus maar wordt beter," zegt Sarton. „Wij willen een soort fort Europa met ophaalbrug. Europa zou eigenlijk de goedkope vlaggen moeten boycotten." New York - Bij American Telephone and Telegraph verdwijnen in de komende twee jaar 15.000 arbeidsplaatsen. De maatregel treft uitsluitend de divisie voor lange-afstandscommunicatie. De kostenbesparing zal jaarlijks minstens 900 miljoen dollar bedra gen. AT&T is het vijfde bedrijf in de Amerikaanse telecommunicatie- industrie dat in de afgelopen weken een fikse vermindering van de personeelssterkte aankondigde. Het totale verlies aan ar beidsplaatsen in deze bedrijfstak in de VS komt daarmee op ruim 65.000. Amsterdam - Minister van Financiën Kok heeft de vervolguit- gifte aangekondigd van de staatslening van 5,75 procent met een looptijd van tien jaar. Deze zal worden afgelost in 2004. Het gaat om een toonbankuitgifte, waarbij de uitgifteprijs dagelijks wordt vastgesteld. De inschrijving op de lening staat open met ingang van 14 februari. De uitgifte van de 5,75 procent lening betreft een vervolg op de lening van 3 december vorig jaar. Die lening is bestemd voor de dekking van de financieringsbehoefte van het rijk in 1994, die 51,1 miljard bedraagt. Den Haag - De uitzendkrachten in ons land hebben vorig jaar bijna 164 miljoen uren gewerkt, wat een daling inhoudt van ruim 10 procent. Het aantal door uitzendkrachten gewerkte uren is daarmee terug op het niveau van 1987. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek vrijdag bekend. Het topjaar voor de uitzendbureaus lag in 1990, toen uitzend krachten 210 miljoen uren werkten. De omzet van de uitzendbu reaus bedroeg vorig jaar 4,7 miljard gulden, ofwel een daling van elf procent ten opzichte van 1992. Amsterdam - KNP BT (papier, verpakkingen, grafische-, infor matie- en kantoorsystemen) heeft in 1993 een verlies geleden uit gewone bedrijfsuitoefening van 23 miljoen gulden. Over 1992 werd nog een positief bedrijfsresultaat na belastingen behaald van 175 miljoen. Inclusief 320 miljoen gulden aan buitengewone lasten komt het nettoverlies in 1993 daarmee op 343 miljoen tegenover een winst van 56,7 miljoen in 1992. Voor 1994 rekent de onderneming op een verdere verbetering van de resultaten, aldus directiesecretaris mr. J. Barbas. Hij wijst daarbij onder meer op het 'voorzichtige herstel in enkele voor ons belangrijke markten'. Zo zijn de papierprijzen, die in 1993 sterk onder druk stonden, weer aan het stijgen. Barbas spreekt van een prijsstijging van sommige papiersoorten met vijf a tien procent. Ook zijn er binnen de verschillende divisies drastische bezuinigingsmaatregelen doorgevoerd. Den Haag - De Nederlandse overheid is gisteren een campag ne begonnen de aftrap verricht van een actie om bedrijven te bewegen naar Japan te exporteren. Het was aan de nieuwe speciale Japanse handelsafgevaardigde Inokuchi om tijdens een bijeen komst in Den Haag ondernemers ervan te overtuigen dat het land van de rijzende zon geen on neembare veste is. Bij voldoende belangstelling zullen later dit jaar Nederlandse ondernemers, na een soort spoedcursus, zelf de markt daar gaan verkennen. De 55-jarige Yoshihiro Inokuchi, die zijn sporen heeft verdient in het internationaal opererende bedrijfsleven, krijgt geen een voudige opgave. Veel Nederland se bedrijven zijn al stukgelopen op de Japanse markt. Zij klagen over onterechte eisen aan stan daarden of keuringen, die in fei te bewuste pogingen zouden zijn om de import te belemmeren. De dominantie van de Japanse markt door enkele grote han delshuizen, de in Nederlandse ogen rigide eisen aan kwaliteit en de ondoorgrondelijke cultuur van het Japanse zakenleven ble ken te grote hinderpalen. Intussen is de Japanse export naar Nederland vier tot vijf keer zo groot als de uitvoer van Ne derland naar dat land. Ondanks de teleurstellende ervaringen uit het verleden achten de ministe ries van Landbouw en van Eco nomische Zaken de tijd rijp voor een hernieuwde inspanning om Nederlandse bedrijven aan te moedigen het te proberen in de Japanse markt. Weliswaar werkt de huidige re cessie in het Aziatische land niet in het voordeel, maar men kan zich troosten met de gedachte dat Japan in het verleden steeds sterker terugkwam na een eco nomische inzinking. Bovendien werkt de hoge koers van de yen in het voordeel van de Neder landse exporteurs. Zeker zo belangrijk lijkt het aantreden van de regering-Hoso- kawa, die zich meer dan de voor gaande, door de Liberale Partij gedomineerde kabinetten, richt op de kwaliteit van het bestaan en oog heeft voor de Japanse consument. Tot dusver exporteert Nederland vooral produkten als snijbloe men, bloembollen, melkproduk- ten, suiker en schoenen. Ook zijn er successen geboekt met wonin ginrichting. De nu onder de naam Japta (Japan Trade Ac tion) gestarte campagne, zou zich volgens Inokuchi onder meer moeten richten op machi nebouw, landbouwapparatuur, en milieutechnologie. Nederland loopt hiermee be paald niet voorop. Inokuchi, die 31 jaar in diverse plaatsen op de wereld werkte voor het handels huis Itochi, is uitgezonden door Jetro, een Japanse organisatie die de handel moet bevorderen. Jetro heeft al 34 van zulke emi nenties over de aardbol uitge zonden. Philips is klaar voor de hiassaproduktie van gasontladingslampen voor auto's. Het is de eerste belangrijke door braak in autoverlichting sinds de introductie van halogeenlampen ruim twintig jaar geleden. Meer en beter licht moet veiligheid en comfort vergroten. Daarnaast biedt het nieuwe ver- bchtingssysteem de mo gelijkheid om koplam pen aanzienlijk te ver kleinen. Dat zal grote consequenties hebben voor de vormgeving van auto's, doordat de gren zen van de aërodynami ca Worden verlegd. ^00r Chris Paulussen to de helft van de tijd, voor de e'h van de kosten'. Die bood- aP gaf de president van Phi- Ps Lighting, Einar Kloster, het maeagement van de business group Autoverlichting mee bij het produktierijp maken van de gasontladingslamp voor auto's. Zo'n tweeëneenhalf jaar later staat in Aken een hypermoder ne fabriek en kan de massapro- duktie beginnen. Ir. Kick Stam, belast met de leiding van Autoverlichting, steekt zijn bewondering voor Kloster niet onder stoelen af banken, „Natuurlijk is het even slikken als je die opdracht krijgt. Maar het maakt je wel creatief. Zonder dat soort een voudige mindset-krakers kom je niet af van je oude werkwijze. Vroeger zouden we vijf jaar over zo'n project hebben ge daan." Het beleid van Kloster, die in de loop van dit jaar vertrekt om zich in zijn geboorteland Noor wegen te vestigen, staat model voor de cultuurverandering bin nen Philips. „Agressief en do minant," zegt Stam. „Natuur lijk zijn daar risico's aan ver bonden. Maar gemiste kansen hebben ook een grote impact. Dat hebben we in het verleden vaak genoeg gezien." De gasontladingslamp -Micro Power-Light (MPL) - wordt be schouwd als dé lichtbron van de toekomst. Het licht komt tot stand door een elektronische ontlading - onder extreem hoge druk - in een kwartsbuisje dat gevuld is met edelgas en zouten. Een voorschakelapparaat moet zorgen voor een onmiddellijke ontsteking en een constante lichtopbrengst. In Duitsland brengen BMW en Audi het MPL-systeem als optie op him topmodellen voor de prijs van 1500 mark. Peter van Westering, verantwoordelijk voor de wereldwijde introductie van MPL, verwacht dat de prijs in de komende jaren zal dalen tot vijf- a zeshonderd gulden. Dan kan het nieuwe systeem op steeds meer auto's standaard worden geleverd. Hij trekt daarbij een vergelijking met ABS-remsysteem en airbag. Volgens Van Westering wordt met MPL een enorme stap voor waarts gezet. De nieuwe lamp levert tweemaal zoveel licht als halogeen voor de helft van de energie. De grotere hoeveelheid licht en de kleur ervan, die het daglicht benadert, komen de veiligheid en het comfort ten goede. Door de grotere licht dichtheid kan het licht ook be ter worden verdeeld, waardoor tegenliggers minder gauw wor den verblind. De lamp gaat (met 2500 branduren) net zo lang mee als een auto. Voor het uiterlijk van auto's kan MPL grote consequenties hebben. Doordat de lamp meer licht geeft en minder warmte kunnen de koplampen aanzien lijk worden verkleind. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor het gebruik van materialen en voor de vormgeving van auto's, waarbij vooral gedacht moet worden aan verbetering van de aërodynamica. De reacties van de auto-indus trie zijn volgens Philips enthou siast. BMW biedt MPL in Ame rika al standaard aan op zijn topmodellen. Standaardisatie van MPL in Europa wordt snel verwacht. Japan was aanvanke lijk afhoudend - waarschijnlijk omdat de Japanse lichtindustrie de ontwikkelingen niet kan vol gen- maar inmiddels heeft ze besloten Europa te volgen. Veel staat op het spel, want de markt voor autoverlichting is groot. In 1992 rolden 49 miljoen auto's van de band. Elke auto telt gemiddeld 38 lampen. Daarnaast is er nog de vervan- gingsmarkt. De grote spelers op de wereldmarkt voor autover lichting - omvang van drie mil jard gulden - zijn Philips (om zet 500 miljoen), Siemens- dochter Osram en het Ameri kaanse General Electric. Philips produceert in acht fa brieken, waar tweeduizend mensen werken, jaarlijks een half miljard autolampen. Het concern heeft als enige produk- tievestigingen in Europa (Duits land en Frankrijk), Amerika (Mexico en Brazilië) en het Ver re Oosten (Zuid-Korea, Hong kong en binnenkort ook China). In Aken, waar Philips ook zijn halogeenlampen produceert, is de eerste fabriek voor de fabri cage van gasontladingslampen uit de grond gestampt. De con currentie is daarmee op een achterstand van minimaal twee jaar gezet. „Maar je koopt er niets voor als je die voorsprong niet effectief weet om te zetten in produkten," blijft Stam met beide voeten op de grond. De fabriek in Aken, waarin vijf tig miljoen gulden is geïnves teerd, gaat in mei officieel open. Aan de computergestuurde pro- duktielijn wordt momenteel de laatste hand gelegd. De machi- Philips Lighting in Aken. nes zijn in eigen huis ontwik keld. Stuk voor stuk worden de lam pen voor zij de fabriek verlaten getest en afgesteld. Directeur Jürgen Tiemann van Philips Aken: „Voor ons gelden niet de regels van de verlichtingsmarkt, maar die van de toeleverings- markt voor de auto-industrie. Dat betekent dat andere eisen worden gesteld aan prijzen, kwaliteit en logistiek. Elke fou te lamp die wij aan Japan leve ren komt terug met een com pleet rapport, waarin uit de doeken wordt gedaan wat eraan mankeert." De nieuwe fabriek heeft een FOTO VNU capaciteit van 1,5 miljoen lam pen per ploeg. Dat is voorlopig ruimschoots voldoende om tege moet te komen aan de vraag. Net als met halogeen zal het naar verwachting een jaar of vijf duren - de tijd die de auto industrie nodig heeft voor een nieuw model- voor MPL op grote schaal wordt toegepast.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 5