'Er zit muziek in, er wordt gedanst, er wordt gezongen en er zit soms een verhaaltje in' Componist Philip Glass: 'Je zorgen maken is zonde van de tijd' j bezoek [België ïtie in Washington DE STEM GIDS WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊtti edicht over ushdie op gratis ïsichtkaart ZATERDAG 12 FEBRUARI 1994 FEBRUARI 1994 D2 r I ci begeleidt de restauratoren, fcr de miljoenenoperatie is één nsor gevonden, de Rabobank isterdam (anp) - Iedereen die ïstaande maandag een biblio- ek of boekwinkel bezoekt, jgt een speciaal voor Salman shdie gemaakt gedicht van cebert. t is dan precies vijf jaar gele- n dat Rushdie door het bewind n ayatollah Khomeiny ter od werd veroordeeld. Het ini- itief is een gebaar van het rzamelde boekenvak: de uitge- :rs, boekverkopers, openbare iliotheken en schrijvers, fct gedicht is gedrukt op een I sichtkaart en wordt uitslui- lid op maandag verstrekt. De ■lage is 330.000. 20 en 22.30 u. Kika. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real VTcCoy. 17, 20 en 22.30 u. Undercover blues. 20 u. Heaven Earth. 22.30 u. The good son. 17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demoli tion man. 20 u. Robin Hood: Men in tights. 20 en 22.30 u. A perfect world. 14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver sie). .4.30 u. Jurassic Park. 14.30 u. Beethoven's 2nd. KNOKKE Beverly Sereens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 20 en 22.30 u. The real McCoy. 22.30 u. Bleu. 15, 17.30 en 20 u. Free Willy. 15 en 17.30 u. Aladdin. ZONDAG FILMS GOES Grand Theater 4 u. Aladdin. 9 u. Robin Hood: men in tights. 1.30 u. Hard target. HULST De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. Demolition man. 19 en 21.30 u. The Addams Family values. 21.30 u. A perfect world. 19 en 21.30 u. Heaven on earth. 19 u. Robin Hood: men in tights. 19 en 21.30 u. Aladdin. ITERNEUZEN Luxortheater 20 u. Beethoven's 2nd. VLISSINGEN Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Three muske teers. Alhambra 2 14 u. Troetelbeertjes 2. 19 en 21.30 u. Demolition man. Alhambra 3 14 en 19 u. Beethoven's 2nd. 21.30 u. Heaven and earth. - Alhambra 4 14 en 19 u. Aladdin. 21.30 u. Mr. Wonderfull. BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel 1-2-3 16.15, 18.45 en 21.30 u. Sleepless in Seattle. 14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. The three musketeers. 14 u. Aladdin. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 u. Demolition man. Roxyl - 14 u. The Addams Fami ly values. Roxy 2 - 14 u. Aladdin. ROOSENDAAL ci*yl-2"3 The 14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. The three musketeers. 14 u.Aladdin. 16.15, 18.45 en 21.30 u. Demolition man. 16 en 21.30 u. Little Buddha. 14 en 18.45 u. Beethoven's 2nd. I ANTWERPEN Metropolis Zie zaterdag. IGENT Decascoop Zie zaterdag. IKNOKKE Beverly Screens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mrs- Doubtfire. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. The thr musketeers. 20 en 22.30 u. The real McCoy. 22.30 u. Bleu. 15, 17.30 en 20 u. Free Willy- 15 en 17.30 u. Aladdin. Het grootste deel van zijn publiek won Philip Glass met de soundtrack van de hypnotiserende film Koya- nisqatsi, een selectere groep kent zijn opera's (al zitten weinigen de volle vijf uur van een voorstelling uit) en vrienden weten dat hij begon als taxichauf feur. Inmiddels is Philip Glass de bestbetaalde com ponist ter wereld. Verwacht geen erudiete classicus; Glass zou qua levensstijl of uiterlijk niet opvallen tussen de Rolling Stones. Maar zijn produktie doet eerder aan een lopende band denken. Een gesprek met een bezetene. Door Max Steenberghe De opera zit mudvol. En staart naar een helblauw heelal. Op een enorme boomtak zit een voluptu euze opera-diva, met wit bont nog verder opgebold tot een dikke prop die een uil moet zijn. Tegenover haar wankelt de tenor, op vijf meter hoge stelten, als Abraham Lincoln in Un cle Sam-pak. Ze galmen een duet. Dan, heel lang zaam, zakt Lincoln schuin weg. Hij valt! Maar nee. Terwijl doodsangst uit zijn ogen straalt, gaan zijn lange benen magisch om hoog en zweeft hij lang zaam horizontaal de cou lissen in. Het publiek is doodstil. Wat is dit? Is dit mooi? Is dit kunst? Is dit opera? Vertwijfeld kijkt men elkaar aan, besluit dan toch maar tot een applaus. De recen sent van het grote dagblad was al na een kwartier in slaap gedommeld en schrikt wakker, kijkt beteuterd en betrapt rond. Zal de volgende dag reppen over een Heel Belangrijk Werk. En zich verstoppen achter lege termen. Philip Glass, de componist van het werk CIVIL warS, act V: Rome, schiet in de lach. „Aan de recensies kan ik zien hoe het volume in de zaal was. Als de heren kunnen slapen, vinden ze het goed. Maar als het te hard gaat en ze wakker moeten'blij ven, word ik de volgende dag gekraakt." En op de vraag wèt het nu was wat we zagen begint hij op nieuw te grijnzen. „Tja, zij noe men het opera. Dat kan. Er zit muziek in, er wordt gedanst, er wordt gezongen en er zit soms een verhaaltje in. Zelf zou ik' het muziektheater noemen. Maar de enige plaatsen met ge noeg ruimte om het in uit te voeren zijn opera-gebouwen. De enige werken die echt wat cen ten mogen kosten, zijn opera's. Nou, dan schrijf ik toch ope ra's? Als het beestje maar een naam heeft. Als het maar wordt uitvoerd." „Ik zag het gebeuren bij Ein stein on the beach, mijn eerste grote werk. Dat werd meteen een opera genoemd. Zelf noem de ik het dus muziektheater. Er zat namelijk géén verhaal in; geen vastomlijnd verhaal in ie der geval. Het is een soort ima ginair portret van Einstein als fictief figuur. Het verhaal wordt niet verteld, maar zit implicitiet verweven in delen van het li bretto en de actie op het toneel. ui alle vrijheid aan het Publiek om het verhaal zelf in :e vullen. Maar... is dat opera Tina Turner De Amerikaan Philip Glass (56) y een heerlijke man. Een ket- «ngrokend warhoofd wiens nmpels van opperste concentra- e z°uden kunnen zijn, of juist de moeite verraden om een ka- terig hoofd recht te houden. Zijn stoffig voorkomen verraadt niets en houdt alle mogelijkhe den open. Deze koude koffie slurpende fi guur is een van de weinige sue- cesvolle 'moderne' componisten. Wat heet succesvol? Hij moet de bij leven bestbetaalde compo nist zijn. Dat Mozart momenteel beter verkoopt dan Tina Turner is niet iets waar Amadeus des tijds veel van merkte. Maar Glass krijgt bijna een miljoen per opera, had tot voor kort een Masterworks-contract wat CBS maar vijf keer heeft afgesloten omdat het de artiest volledige en levenslange carte blanche geeft. Glass heeft er dankbaar gebruik van gemaakt, 's Mans productie is gelijk een overvolle emmer: er is een dozijn opera's (die niet zelden vier uur duren), maar ook balletten, een vioolconcert, tientallen pianowerken, films cores, speciaal werk voor zijn eigen ensemble, kamermuziek, poëzieplaten, liederen en zelfs popplaten: samenwerkingen met Talking Heads en Paul Si mon. Zijn eerste symfonie is geïnspireerd door drie nummers van David Bowie 'uit diens Ber- lijnse periode'. En een kwart van de interview- tijd wordt dan ook opgeslokt door het antwoord op de argelo ze vraag wat Glass momenteel bezig houdt. Hij is van maat schappij veranderd naar None such Music en moet even een catalogus opbouwen voor zijn nieuwe baas. Deze maand ko men er een stuk of zes cd's uit: een 3VS uur durende bewerking van Einstein on the beach, met nog meer bewerkingen: Music in twelve parts, Music in similar motion en Music in changing parts. Dat is allemaal oud, nieuw is Hydrogen Jukebox met een libretto van Allen Ginsberg en de filmsoundtrack Animal Mundi. „Vorig jaar kwamen mijn eerste syphonie en viool concert uit; beiden krijgen een vervolg. Ik ben bezig met een triologie naar werk van Jean Cocteau. Het eerste deel is af, La belle et la bete volgt nog met als derde deel Les enfants terrible. Met Robert Wilson werk ik aan een nieuwe opera, plus een ballet Monsters of Grace, en een stuk voor het Ensemble." Glass dreunt de rij zonder haperen op en draait hem vervolgens in chronologi sche volgorde nogmaals af. „En daarmee ben ik tot 1996 onder de pannen" Slaapliedje Hoe het allemaal gaat klinken is bij Glass een overbodige vraag. Zijn muziek is treffend gevan gen in een krantekop uit 1975: Tiedeliedeliedeliedelie. Hijzelf omschreef zijn werk met die twee titels: Music in similar motion en Music in changing parts. Repeterende stukjes mu ziek, zacht in elkaar verglij dend. Tranceverwekkend, hyp notiserend, voor sommigen het ultieme slaapliedje. De meestgehoorde naam, mini male muziek, vindt hij zelf een slechte uitdrukking. „Minimaal is weinig. En dus maak ik be paald geen minimale muziek. Impressionistische muziek dekt beter, maar die term is opeens verdwenen." Dat zijn werken op elkaar lij ken vindt Glass niet vreemder dan: „Broertjes en zusjes die op elkaar lijken omdat ze dezelfde vader hebben. Dat is bij mijn muziek niet anders. Sommigen denken dat ik alleen de eerste en de laatste passage bedenk en de rest 'gewoon opvul' met her halingen. Maar dan luisteren ze niet. Er gebeurt veel." Dat laatste is discutabel. Wie twee werken van Glass heeft gehoord, kan veel van de rest voorspellen. Avontuurlijker zijn de uitvoeringen; door het Kro- nos Kwartet, een Afrikaanse stam, een batterij synthesizers of een groot orkest. Het kan allemaal. En, mits behapbaar van lengte, het spreekt bijna iedereen aan. Dat is wel anders geweest. In de zestiger jaren weigerde orkesten zijn muziek te spelen, liepen eenlingen woest weg als het toch moest. Ze klaagden over geestelijke schade die ze oplie pen door het spel en fysieke marteling door het volume waarop Glass niet zelden bege leidende synthesizers liet don deren. Vervelen Opvallen deed Glass al van jongs af aan. Een wonderkind dat tusen muziek opgroeide: zijn vader had een platenzaak. Speelde zijn eerste noten toen hij zes was, conservatorium op zijn 8ste, dubbele universiteits opleiding (wiskunde en filoso fie) op zijn 18e, compositieleer aan de befaamde Juilliard School of Music. „Ik wist precies wat ze wilden horen en kon dat perfect ople pelen. En ik won beurs na beurs. Maar verveelde me dood." Dat werd anders toen een beurs hem naar Parijs voer de, naar Nadia Boulanger, vormster der groten. „Die kon uit een twee uur durende com positie dertig seconden muziek aanwijzen: 'Ga daar op verder en gooi de rest weg. Dit is het enige zinnige deel van het to taal'." Glass verdiende zijn dagelijks drinkgeld met klusjes voor een bladmuziek-uitgeverij. Toen hij de sitar-muziek van Ravi Shan- kar moest omzetten in een wes ters notenschrift raakte hij ge biologeerd door de repeterende raga's. Hij ging op zoek naar de bron, reisde door India en kwam als een nieuw mens te rug. Het als bezeten schrijven begon. Maar in eerste instantie was er nauwelijks publiek. Het werd ook nauwelijks uitgevoerd: or kesten weigerden het te spelen. Glass loste dat op met een eigen ensemble. Veroverde erkenning, al gaat het verhaal dat hij tij dens de Newyorkse premiere van zijn baanbrekende opera Einstein on the beach dienst had als taxichauffeur en dus Philip Glass: zijn stoffig voorkomen verraadt niets en houdt alle mogelijkheden open. foto roy TE£ 'Componeren is leren luisteren' zijn eigen publiek afleverde. „Nou, de première van het werk zelf woonde ik wel bij, maar ik moest tijdens de after-show- party werken, ja", lacht hij. Een groter publiek leerde hem kennen door de film Koyanisquatsi, een door Serge Reggio geregisseerd beeld van de evolutie en de daaropvolgen de vernietiging door de mens heid. Glass' grote werken blij ven voorbehouden aan het klei ne deel van het operapubliek, dat modern werk wil zien. Een flink deel zit in Nederland. Re gelmatig was hij gast op het Holland Festival, Nederland kreeg diverse premières en de gemeente Rotterdam bestelde in 1980 Satyagraha, een opera over Gandhi. Ruim drie uur muziek, de tekst geheel in het Sanskriet. Met Aknathon uit '84, over de farao die het mo notheïsme wilde invoeren in Egypte, maakte hij de biografi sche triologie rond. Rond die tijd ging de taxi defi nitief de garage in. Glass kon rondkomen van zijn muziek door het exclusieve uitvoerings- recht aan zijn Ensemble te ge ven. Niemand mag Glass-mu- ziek spelen als Glass er niet hoogstpersoonlijk bij is als ar rangeur, dirigent en/of uitvoe rende. En Glass richtte zich op de cd-markt als een slecht jager op een konijn: met een flink schot hagel is er altijd wel iets raak. Want sinds de cd is Glass niet meer te stuiten. „Platen waren te beperkend. Aangezien ik veel auto rijd, meet ik de lengtes altijd in benzine. Mijn opera's duren altijd precies een tankvol, die van Wagner iets meer. Maar ik kon de mijne nooit behoorlijk kwijt op plaat. Als je het goed wil laten klinken, kon je maar 20 minuten op een plaatkant kwijt. Die tijdsduur was bepa lend voor de lengte van een acte; die moet op één plaatkant passen. Nu gaat er ruim een uur op een cd. Daar kan ik tenmin ste mee werken!" Een wat verontrustende mede deling van de langschrijver. Hij lacht. Neenee, niet dat mijn mu ziek eindeloos wordt. Maar wel completer. Einstein on the be ach duurt in theatervorm ruim vijf uur. Op plaat kon ik maar twee uur en veertig minuten kwijt, op vier elpees. Nu staat er 3V4 uur op drie cd's. En dat is de ideale lengte voor een mu- ziek-versie. Het kan niet korter zonder essentiële delen te ver liezen, het kan niet langer zon der aan impact te verliezen." Hij neemt een slok ijskoude koffie. „Dan ga je, zoals dat heet, je rotvervelen." Rotvervelen is er in de zaal niet meer bij. Vorig jaar voerde hij in de Newyorkse Metropolitain de Columbusopera The Voyage uit. Er waren zeshonderd mede werkers bij betrokken, waaron der een hele technische staf voor effecten als een monorail over het podium, een botsing tussen twee raketten en een ex ploderend ruimteschip. Maar dat blijft een eenmalig spektakel. Want ook Glass kampt met de recessie. Zijn werk is te duur om te worden uitgevoerd. „De regering van Portugal vroeg om een opera over Portugese ontdekkingsrei zigers, maar heeft het project halverwege afgewimpeld. Mis schien waren ze bang dat ik Maghelaan Mars en Saturnus liet ontdekken in plaats van Tasmanië. Het project, The whi te raven is gered, Duitland nam het over. Fijn, maar nu zit ik met een opera in het Portugees, uitgevoerd in Duitsland door Amerikanen. Want Robert Wilson is er weer bij betrok ken." Het lijkt erg geestdodend om als creatief werkend persoon de ko mende drie jaar vast te hebben liggen. „Maar dat is een tweede consequentie van het opera- werk. Dat werkt langzaam. Als ik een bepaalde zanger in 1996 wil laten zingen, moet ik hem uiterlijk volgend jaar boeken. De echt grote mensen zijn al lang bezet. En datzelfde geldt voor de zalen, de orkesten, en de choreografen." „Mij maakt het niet uit. Mijn manager maakt een mooi sche ma voor me, waar ik elke week op kijk om te zien waar ik nu aan moet werken: het vioolcon cert of de symfonie." •Een vreemde manier van wer ken. Moet hij zich eigenlijk niet laten leiden door de muziek die hij op dat moment in zijn hoofd hoort, in plaats van door een agenda? „Nee, al die projecten zijn door mij aangedragen. Het zijn geen opdrachten van een manager, maar mfjn ideeën. Al leen moet ik na de geboorte van zo'n idee eerst wat zakelijke hobbels nemen, interesse zoe ken, geldschieters vinden, uit voerders bespreken. Als dat rond is heb ik weer gegevens die de uiteindelijke muziek beïn vloeden." „Ik begin pas aan de muziek als de tijd echt daar is. Dan pas begint het te komen. Soms heb ik voor die tijd wel een ideetje -ik had laatst een inval voor de structuur van de volgende sym fonie- maak ik schrijf dat niet op. Ik zou dat papiertje toch nooit kunnen vinden op het mo ment dat ik het nodig heb." „Nee, ik maak me ook geen zorgen. Er komt vanzelf wel wat. Als ik me dat ene idee niet herinner, komt er wel wat an ders. Ik maak me überhaupt weinig zorgen. Ik heb geleerd dat alles uiteindelijk toch goed komt. Vaak genoeg schreeuwen regisseurs of dirigenten als kip pen zonder kop dat iets 'nooit zal lukken'. Maar als puntje bij paaltje komt zit de zaal vol en krijgen ze toch de uitvoering die hen beloofd is. Altijd! Ik heb nog nooit iets afgelast of door gehaald." „Je zorgen maken is weggegooi de tijd. Als je dat gedeelte van een proces overslaat heb je zee- en van tijd over die je kunt gebruiken om alles keurig af te hebben. Zorgen zijn geestdo dend. Ik probeer zo relaxed mo gelijk tegenover een project te staan en van alles te genieten. Daartoe zijn we toch op aarde, om te genieten? Ik heb nooit iets gelezen over de verplichting je zorgen te maken. Ik geniet lie ver." „En ik geniet van vrijwel alles wat ik doe. Ik geniet van mu- I ziekschrijven, van concerteren. I Volgens mijn manager geef ik I tegenwoordig te weinig concer- I ten. Maar ik doe het omdat ik het fijn vind om te doen. Ik doe het als ik de behoefte voel, niet als het zakelijk noodzakelijk is. Dan zou het ook niet lukken." Mysterie „Gisteravond heb ik nog een pianorecital gegeven en dat was heel leuk, heel interessant. Ik herinnerde me niets van de stukken. Maar zodra ik ging zitten om te spelen kwam de muziek er allemaal in de juiste volgorde uit, alle noten waren op hun plaats. Het was een heerlijk mysterie. Ik analyseer dat soort gebeurtenissen ook nooit, ik laat het gebeuren. Tij dens het spelen zelf zou ik je bij God niet kunnen vertellen wat I er de volgende minuut staat te I gebeuren. Elk moment creëert zichzelf en dat maakt het heel I interessant." „Ik omschrijf het proces als I 'luisteren'. Ik luister met heel mijn ziel naar de volgende noot. Ik word ondergeschikt aan een werk dat ikzelf ooit heb ge creëerd. The mind, the imagina tion of listening and the fingers that execute the note come to gether in the moment of playing. And then the note is there." „Het proces van uitvoeren is erg nauw verbonden met het proces van luisteren. We leren te spe len door te leren te luisteren. DAt is het geheim van spelen. En vrijwel hetzelfde geldt voor componeren, dat is ook luiste ren. De verbeelding komt uit het luisteren, het denken geeft het vorm. Denken is natuurlijk belangrijk, maar het ligt niet aan de hart van het compone ren. Dan doen een plan of struc tuur nog niet terzake." Antwoordapparaat De als een mitrailleur spreken de Glass wordt onderbroken door de koele mededeling dat hij al weer veel te laat is voor zijn volgende afspraak. Maar we willen nog één dingetje we ten. Kort dan. De dichter Allen Ginsberg, met wie hij onlangs Hydrogen juke box opnam, noemde de bood schap op Glass' antwoordappa raat de krachtigste statement mogelijk met woorden. Glass grijnst. „Ik weet wat hij be doelt. Maar het gaat niet meer op. Een tijd geleden zei ik al leen: 'Nü' en kwam meteen de piep. Daar schrok iedereen zo van dat ik nooit boodschappen kreeg. Ik heb het veranderd in 'Spreek nu'. Dat helpt niet veel. Maar het bewijst wel dat ik geen minimalist ben: zonder probleem verdubbel ik mijn vo- cabulair." ur en regisseur Robert p de Heizei in Brussel tleiding van het bezoek ■lgië brengt. rijgt als Nederlandse titel worden de belangrijkste irs treden op voor reusach- ing gegeven na afloop van llraagt. Johannes Paulus H In pater Damiaan zalig te I elschap door de Verenigde I ertussen al tienduizenden lid. In België worden om de l/ersie opgevoerd. ben Haag en de National ganiseren de eerste over- seuwse schilder Johannes

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25