Afrekenen met zuster Reini er er e een DE STEM Margreet Blanken wordt sekscolumniste in nieuwe Tros-comedy UIT Paul de Leeuw in 'de wereld die kind heet' 4EiI 6Reli-show9 bij bezoek van paus aan België Vermeer-expositie in Den Haag en Washington 'Nieuwe generatie zonder aids% het is haalbaar' 'Muilen dicht!' nu toch op tv Gedicht over Rushdie op gratis ansichtkaart DESTEM I ds ZATERDAG 12 FEBRUARI 1994 Dj W,;: Door Anja van den Akker Zeven seizoenen lang was Margreet Blanken (52) de o zo begrijpende zuster Rei ni Hermans in 'Medisch Centrum West'. Dat de zie- kenhuisdeuren nu defini tief dicht zijn, spijt haar niet. „Achteraf vind ik dat we twee jaar geleden al hadden moeten stoppen. De karakters werden on geloofwaardig. Het grote nadeel van televisiedrama is dat het altijd groot moet zijn. Niemand die als tekst heeft: Göh, wat heb jij een leuke jurk aan." „Mijn leven heeft zich altijd af gespeeld 'in fases van zeven jaar", blikt Margreet Blanken terug op een indrukwekkende theatercarrière. Bijna een kwart eeuw was ze verbonden aan de Arnhemse toneelgroep Theater, waar ze talloze rollen van for maat speelde. En dan zeven jaar 'Medisch Centrum West'. Een kwestie van trouw? „Misschien wel ja. Aan de ande re kant is er altijd de angst of er iets anders komt als je het oude loslaat. Het werk ligt tegenwoor dig niet voor het oprapen." Dat was een van de redenen waarom Margreet Blanken bij 'Medisch Centrum West' kwam. „In het tweede jaar dacht ik: nog één seizoen. Langer dan drie jaar doe ik het niet. Maar er kwam niets anders. Ik heb er moeite mee daar zelf achteraan te gaan. Na een half jaar kreeg ik een aantrekkelijk aanbod: er zou van alles met het karakter van Reini gaan gebeuren. Er kwam boven dien een andere regisseur, Guido Pieters. Dat was ook weer een uitdaging. Maar als ik de keus had gehad, theater, film of dit, had ik waarschijnlijk voor de "theaterrol gekozen." De makers kwamen hun beloftes ruimschoots na. Margreet Blan ken: „Wat er in die zeven jaar met Reini is gebeurd, heb ik mijn hele leven nog niet meegemaakt. Op de karakters werden steeds meer dramatische gebeurtenis sen geplakt. Ze zijn overvol ge raakt. Daarom vind ik het ook goed dat de serie nu afgelopen is. Op een gegeven moment word je ongeloofwaardig. Het is voor tv- drama niet genoeg dat je gewoon getrouwd bent en het leuk hebt met je man. Het moet allemaal groot zijn. Ik denk dat we twee jaar geleden hadden moeten stoppen. Als kij ker ben ik een beetje MCW-moe. En ik merk het ook om me heen. Het goede van de serie is wel dat zij de kijker raakt en bovendien iets met deze tijd en ieders leven te maken heeft. Soms is 'Medisch Centrum West' zelfs een hele goede serie. Als Bram van de Vlugt speelt bijvoorbeeld. Maar daarna komt er weer iemand opduiken die het niveau hele maal naar beneden haalt. Op zo'n moment zit ik me te scha- Pleegkind In het tweede jaar van MCW verzon Margreet Blanken zelf het verhaal over haar pleegkind. Ze schreef Hans Galesloot een brief en hij nam het idee over. Margreet Blanken: „Maar wat doen ze? Hét jaar daarop halen ze dat kind weer bij me weg. Net toen het leuk begon te worden. Omdat het voor het drama inte ressanter was. 'Zo willen de mensen het zien', werd er ge zegd. Ik geloof niet dat het pu bliek een eisenpakket heeft met daarin louter aids of kanker. Je hoort ook vaak zeggen dat het eerste jaar 'Medisch Centrum West' juist leuk was, omdat er gewone patiëntenverhalen in za ten. Die dikke vrouw die moest afvallen bijvoorbeeld. De schrij ver is steeds meer de richting Paul de Leeuw Na de succesvolle serie afleve ringen 'De Schreeuw van de Leeuw' en de Oudejaarsshow kan De Leeuw weer aan de bak. De Vara-ster, zanger, cabaretier en prijzenwinnaar heeft het in dit familieprogramma gemunt op kinderen. Dat gaat weer ge paard met een aai of een tik, een schreeuw of een lief woord. Hoe wel het nieuwe programma vooral bedoeld is voor kinderen, kan het net zo goed door volwas senen worden bekeken. De Leeuw neemt elke aflevering samen met een groep kinderen een alledaags onderwerp onder handen. Daarvoor gaat hij het land in. Het betreft kwesties als jeugddromen, kinderen die niet willen eten of moeilijk opvoed- uitgegaan van het echte drama." Ze corrigeert zichzelf. Wil niet de indruk wekken louter te kla gen. „Als je 'ja' hebt gezegd tegen een rol, dan moet je niet zeiken. Zo zie ik dat. Hetzelfde geldt voor het theater. Je moet niet denken dat ik daar in die dertig jaar nooit minder bevredi gende rollen heb gespeeld. Hele maal te voorkomen is dat nooit. Je kunt 'ja' zeggen tegen een prachtig script en dan blijkt dat de regisseur er een heel ander idee over heeft. Dan moet je proberen, wil je overleven, toch van dat personage te gaan hou den. In zijn soort was MCW niet slecht. Het zat goed in elkaar en werd met veel zorg en aandacht gemaakt." De laatste teksten van Reini, waarin zij borstkanker heeft en op zoek gaat naar Froukje, de afgestane dochter, spreken haar persoonlijk het meeste aan. „Als moeder heb ik niet veel nodig om door dit soort verhalen geraakt te worden." Ook de scènes met haar tv-echtgenoot Dick 'van Lennep (Klaas Hofstra), heeft ze altijd graag gedaan. „Vooral de storing in de communicatie, het onredelijke van mensen, vond ik ook fijn om te doen." Comedy Voor Margreet Blanken valt er allesbehalve een gat. Ze is door de Tros gevraagd voor de 13-delige comedyserie 'Vraag 't aan Dolly', geschreven door Ton Vorstenbosch en Guus Vleugel. „Er zitten allemaal mensen in die ik ken", zegt ze opgetogen. „Peter Bolhuis, Huib Broos, In geborg Elzevier, Jeröme Reehuis, Camilla Braaksma. Daar heb ik gretig ja op gezegd, omdat ik het heel leuk vind om na 'Medisch Centrum West' met iets heel an ders op tv te komen. Zo kom ik van het zuster-Reini-effect af. Temeer daar ik een gerenom meerde seks-columniste speel met een uiterst vals karakter. Daar heb ik wel behoefte aan, na zeven jaar aardig te zijn ge weest." Wil ze niet liever terug naar het theater? Het is even stil. Roert in haar thee. „Dat is heel moeilijk. Om dat ik zelf heel weinig moeite doe. Ik weet namelijk niet wat ik wil. Ik weet wèl wat ik niet wil. Ik voel me een beetje machte loos, omdat je altijd afhankelijk bent van wat je wordt aangebo den. Ik houd ervan toneel te brengen met een boodschap. Ik heb nu langzamerhand het ge voel in een stuk te willen spelen waarbij de toeschouwers met iets meer levensmoed het theater verlaten. Het publiek hoeft echt niet met een boodschappentas Brussel (anp) - De Franse filmacteur en regisseur Robert Hossein voert van 14 tot 19 mei op de Heizei in Brussel een religieus spektakel op naar aanleiding van het bezoek dat paus Johannes Paulus II aan België brengt. Het 'multimediale' evangelische spel krijgt als Nederlandse titel 'Jezus Was Zijn Naam'. In het stuk worden de belangrijkste bijbeltaferelen gereconstrueerd. Acteurs treden op voor reusach- tige projectieschermen. Op zondag 15 mei wordt een voorstelling gegeven na afloop van de eucharistieviering die de paus opdraagt. Johannes Paulus U bezoekt België van 13 tot 15 mei om pater Damiaan zalig te verklaren. Hossein toert momenteel met zijn gezelschap door de Verenigde Staten en Mexico. Daar hebben ondertussen al tienduizenden toeschouwers de 'reli-show' bijgewoond. In België worden om de beurt een Franse en een Nederlandse versie opgevoerd. Van onze kunstredeactie Den Haag - Het Mauritshuis in Den Haag en de National Gallery of Art iri Washington organiseren de eerste over zichtstentoonstelling van de 17e-eeuwse schilder Johannes Vermeer. Margreet Blanken: „Achteraf vind ik dat we twee jaar geleden al met 'Medisch Centrum West' hadden moeten stoppen.foto do visseh De expositie in Washington is van november 1995 tot februari 1996, in het Mauritshuis van maart tot juni 1996. Hoeveel werken getoond worden, is nog niet duidelijk. Het oeuvre van Vermeer is niet groter dan dertig doeken. Er zijn geen schilderijen meer in particulier bezit. Voor de ten toonstelling zullen de doeken uit musea in West-Europa en de VS moeten komen. Het Mauritshuis heeft drie Vermeers in bezit: 'Gezicht op Delft', 'Meisje met de Parel' en 'Diana en haar ge zellinnen'. In de komende twee jaar wordt een aantal van de schilderijen gerestaureerd. Het publiek kan daarvan vanaf 10 mei a.s. getui ge zijn, zodat het een beeld krijgt van deze museumtaak die gewoonlijk achter de schermen gebeurt. Een internationale com missie van experts en kunsthis- vol naar huis. Ik bedoel een soort van blijheid, het gevoel dat je iets bent opgetild." Heeft ze die neiging privé ook? Een volle schaterlach. „Ik heb wel de-behoefte om vrienden die het moeilijk hebben, te helpen. Ik ben regelmatig een beetje praatpaal. Ja, inderdaad net als zuster Reini." Een slok thee ver der: „Je speelt altijd de rol die op dat moment bij je past. Daar ben ik langzamerhand achterge komen." Raakt ze stiekem niet uit beeld in het theater? „Ik heb het gevoel dat ik al uit beeld ben. Hoewel, ik heb een leuk aanbod gekregen om mee te spelen in een stuk van Robert Long. Het is nog niet geschreven, maar het klinkt wel leuk. Met een contract bij een gezel schap ben je verzekerd van werk. Dat heb ik 24 jaar gehad. Daar staat tegenover 'dat je daarnaast niks anders hebt", legt ze haar vertrek bij Theater nog een keer uit. „Je hele leven lang ben je actrice. En moeder, tussen de bedrijven door. Dat werk staat op de eerste plaats. Je moet er altijd zijn. Naderhand heb ik ingezien dat ik het wel redelijk heb gedaan", zegt ze verwijzend naar haar zoon Bo van 23 die hard werkt om came ra-man te worden. Omwenteling De geboorte van Bo was een van de grootste omwentelingen in haar leven. Hij kwam tijdens een dieptepunt in haar carrière: na jarenlang dienstmeisjes te heb ben gespeeld, had zich vier jaar voor Bo's komst een grote rol aangediend in 'Spoken' van Ib sen. „Er was een actrice, ik zal haar naam niet noemen, die mij vanaf de eerste dag behandelde met een air van: 'wat moet dat kind hier nou?', 'moet die dat spelen?'. Ze liet zo duidelijk merken dat ze niet in mij geloofde, dat mijn zelfvertrouwen helemaal ver dween. Ik heb die rol wel ge speeld, maar voor mijn gevoel was het verschrikkelijk. Er ging niets vanzelf. Vier jaar heb ik er last van gehad. Na de geboorte van Bo, trad er een soort ont spanning op. Er werden hele andere dingen belangrijk. Daar na ben ik pas echt goed gewor den. Ik merk dat mensen die veel naar party's en premières gaan en zich kunnen verkopen, goed in het werk zitten. Mensen die dat niet kunnen, zitten thuis, ook al zijn ze misschien veel beter. Je moet niet vergeten dat als je in deze wereld niet speelt dat je iets bent, dan word je vergeten." bert Van onze rtv-redactie Paul de Leeuw neemt de kijker mee 'in de wereld die kind heet'. Dat doet hij vanaf vanavond, twee weken later dan gepland, in zijn nieuwe programma 'Muilen dicht!'. De vertraging ontstond omdat De Leeuw niet tevreden was over de eerste opnames. bare kinderen. Als de cabaretier 'Muilen dicht!' achter de rug heeft, kan de Vara beginnen met de uitzending van zijn volgende geesteskind: 'Seth en Fiona', een dertiendelige ko mische serie over een eeneiige tweeling met Olga Zuiderhoek, Kees Prins en Joep Onderdelin- den. De start daarvan staat ge programmeerd voor donderdag 7 april. De reeks volgt in de Vara-pro- grammering 'Het Zonnetje in huis' (met de beide Kraaijkam- pen en Martine Bijl) op. Paul de Leeuw heeft de voor dit jaar geplande speelfilm even in de koelkast gezet. 'Muilen dicht!', Nederland 3, 20.15 uur Angela Groothuizen brengt verslag uit van haar bezoek aan Tanzania Van onze verslaggeefster Liesbeth Oeseburg Breda - „De paus moet de gevangenis in, die man heeft een grote ellende op zijn geweten door het gebruik van condooms te verbie den," roept Angela Groot huizen fel. De problemen met aids in de Derde Wereld grijpen haar aan. De beken de Nederlandse is pas terug van een reis naar Tanzania, waar ze voor Memisa een tv-reportage over onder an dere de aids-preventiepro- jecten maakte. Vanavond wordt het tweede deel van 'Habari Angela!' door de AVRO op de televisie uitge zonden. „Tijdens het maken van de re portage zag ik dat de missie weliswaar goed werk deed, maar dat ze geen voorbehoed smiddelen mochten uitdelen. Het is een schande dat vele miljoenen mensen met het HTV- virus geïnfecteerd zijn, maar dat het openlijk aanleveren van condooms nog niet mag. De voorbehoedsmiddelen die een Afrikaanse organisatie levert, moeten daarom op een andere manier worden verspreid." Angela Groothuizen bezocht Tanzania in Oost-Afrika op uitnodiging van de Nederland se organisatie voor medische ontwikkelingssamenwerking, Memisa. Tot en met zondag loopt de landelijke inzame- Angela Groothuizen en Remmy Ongala, met wie ze optrad en een duet opnam. foto memisa lingsactie van Memisa, met als thema aids-preventie in Afrika, Latijns-Amerika en Azië. De opbrengst gaat naar projecten ter bestrijding van de HIV-epi- demie in deze continenten. „Vergeleken met mijn collega's van de televisie ben ik vrij goed op de hoogte van de Derde Wereld," meent Angela Groot huizen. „Ik heb me al meerdere malen voor soortgelijke actie's ingezet, onder andere voor Uni cef. Dus ik ben niet alleen maar een bekend gezicht. Dit jaar is er bewust voor mij gekozen omdat ik eerder een jonger pu bliek aangespreek. Vorige jaar koos Memisa voor Viola Holt, dat was een vreselijke actie met veel huilen. Ik wilde een duidelijk pro gramma maken, met een beetje afstand en niet te veel drama. De voorwaarde die ik aan mijn medewerking gesteld heb, is dat de situatie in ontwikke lingslanden niet te negatief af geschilderd wordt. Mensen moeten niet de indruk krijgen dat er een uitzichtloze situatie heerst in deze landen. Memisa kon zich hier helemaal in vin den." Op enthousiaste toon vervolgt ze: „Het is zo'n boeiend conti nent. Ik kwam opgetogen terug van mijn bezoek. De muziek en de cultuur zijn er echt fantas tisch." In Tanzania zong ze op een concert van Remmy Ongala het duet 'Kidogo Kidogo' met de in Tanzania woonachtige muzikant. Onder de lokale jeugd is Ongala heel populair, en ook in Europa geniet hij bekendheid. Het nummer is in Nederland op cd-single uitge bracht, en een gedeelte van de opbrengt gaat naar de actie van Memisa. Het concert en het bezoek aan Remmy Ongala was een tussen station in de tocht die Angela door Tanzania maakte. Ze ging verder op zoek naar jongeren culturen en praatte met hen over seks en aids, zoals ze in Nederland in haar televisiepro gramma 'Seks met Angela' ook doet. Volgens haar is de jeugd in Tanzania nogal preuts: „In Nederland heerst er het idee dat in Afrika heel vrij met seks wordt omgesprongen, en dat iedereen het zomaar met ieder een doet. Dat is gewoon een rascistisch vooroordeel. Er heerst daar juist een taboe op seks." Toch vond ze het niet moeilijk om met de jongeren te praten. Op een geamuseerde toon ver telt ze: „Voor veel jongens was het de eerste keer dat ze met een vrouw over seks praatten. Ze deden een beetje lacherig. Ze wisten ook niet zo goed hoe ze me moesten plaatsen. Aan de ene kant had ik hun moeder kunnen zijn, maar aan de ande re kant vonden ze me ook wel een lekker wijf." Hoewel Angela Groothuizen in Tanzania aangrijpende situa ties meemaakte, kwam ze toch met een positief gevoel terug: „De aids-preventie projecten steken goed in elkaar. Het heeft even de tijd nodig, maar ik ben er van overtuigd dat het doel van Memisa, een nieuwe gene ratie zonder aids, haalbaar is." 'Habari Angela', zaterdag, Ne derland 1,19.26 uur. 'ff-Jh ZATERDAG FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aladdin. 19 u. Robin Hood: men in tights. 21.30 u. Hard target. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Demolition man. 19.30 en 22 u. The Addams Family values. 22 u. A perfect world. 19.15 en 22 u. Heaven on earth. 19.30 u. Robin Hood: men in tights. 19.30 en 22 u. Aladdin. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. Beethoven's 2nd. VLISSIN GEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Three muske teers. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Demolition man. - Alhambra 3 14 en 19 u. Beethoven's 2nd. 21.30 u. Heaven and earth. - Alhambra 4 14 en 19 u. Aladdin. 21.30 u. Mr. Wonderfull. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Undercover Blues. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Little Buddha. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Heaven and earth. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demolition man. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking Distance. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The 3 musketeers. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic Park. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The piano. Zaal 10 - 14.30 en 17 u. Hocus Pocus. Zaal 10 - 20 en 22.30 u. The good Som. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A perfect world. Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin. Zaal 12 - 20 en 22.30 u. The fugi tive. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Robin Hood: Men in tights. Zaal 14 - 14.30 en 17 u. Rock-a- doodle. Zaal 14 - 20 en 22.30 u. The cru sh. Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 u. Beet hoven n. Zaal 15 - 22.30 u. Sleepless in Seattle. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Addams Family Values. Zaal 17 - 14.30 en 17 u. Aladdin. Zaal 17 - 20 en 22.30 u. Rising Sun. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. Zaal 21 - 14.30 en 17 u. Olivier, onrust in Vogelland. Zaal 21 - 20 en 22.30 u. Kika. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Stalingrad. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free Willy. 14.30, 17. 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 14.30 en 17 u. Hocus Pocus. 14.30 en 17 u. Rock-a-Doodle. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking distance. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three musketeers. torici begeleidt de restauratoren Voor de miljoenenoperatie is sponsor gevonden, de Rabobank Amsterdam (anp) - Iedereen i aanstaande maandag een biblio theek of boekwinkel bezoekt krijgt een speciaal voor Salmai Rushdie gemaakt gedicht Lucebert. Het is dan precies vijf jaar gele den dat Rushdie door het bewiri van ayatollah Khomeiny dood werd veroordeeld. Het ini tiatief is een gebaar van verzamelde boekenvak: de uitge vers, boekverkopers, openbare bibliotheken en schrijvers. Het gedicht is gedrukt op een ansichtkaart en wordt uitslui tend op maandag verstrekt, De oplage is 330.000. 20 en 22.30 u. Kika. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real McCoy. 17, 20 en 22.30 u. UnderciMr blues. 20 u. Heaven Earth. 22.30 u. The good son. 17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demoli tion man. 20 u. Robin Hood: Men in tights, 20 en 22.30 u. A perfect world, 14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver sie). 14.30 u. Jurassic Park. 14.30 u. Beethoven's 2nd. KNOKKE - Beverly Sereens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mis Doubtfire. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. The three musketeers. 20 en 22.30 u. The real McCoy. 22.30 u. Bleu. 15,17.30 en 20 u. Free Willy. 15 en 17.30 u. Aladdin. ZONDAG FILMS GOES -Grand Theater 14 u. Aladdin. 19 u. Robin Hood: men in tights. 21.30 u. Hard target. HULST - De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. Demolition man. 19 en 21.30 u. The Addams Fan values. 21.30 u. A perfect world. 19 en 21.30 u. Heaven on earth, 19 u. Robin Hood: men in tights 19 en 21.30 u. Aladdin. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. Beethoven's 2nd. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Three muske teers. - Alhambra 2 14 u. Troetelbeertjes 2. 19 en 21.30 u. Demolition man. - Alhambra 3 14 en 19 u. Beethoven's 2nd. 21.30 u. Heaven and earth. - Alhambra 4 14 en 19 u. Aladdin. 21.30 u. Mr. Wonderfull. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 16.15, 18.45 en 21.30 u. in Seattle. 14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. The three musketeers. 14 u. Aladdin. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 if Demolition man. -Roxyl - 14 u. The Addams Fan»- ly values. - Roxy 2 - 14 u. Aladdin ROOSENDAAL - City 1-2-3 14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. The three musketeers. 14 u. Aladdin. 16.15, 18.45 en 21.30 u. Demobti man. 16 en 21.30 u. Little Buddha. 14 en 18.45 u. Beethoven's 2nd. ANTWERPEN - Metropolis Zie zaterdag. GENT - Decascoop Zie zaterdag. KNOKKE - Beverly Screens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Doubtfire. rpe 15, 17.30, 20 en 22.30 u. The tin* musketeers. 20 en 22.30 u. The real McCoy 22.30 u. Bleu. 15, 17.30 en 20 u. Free Willy. 15 en 17.30 u. Aladdin. Het grootst met de soui nisqatsi, ee: zitten wein uit) en vriei feur. Inmid ponist ter w Glass zou q tussen de R eerder aan met een bez Door Max Steenberghe De opera zit mudvol. E staart naar een helblam heelal. Op een enorm boomtak zit een voluptu euze opera-diva, met wi bont nog verder opgebol tot een dikke prop die ee uil moet zijn. Tegenove haar wankelt de tenor, o vijf meter hoge stelten, a Abraham Lincoln in Un de Sam-pak. Ze galme een duet. Dan, heel lang zaam, zakt Lincoln schub weg. Hij valt! Maar nee Terwijl doodsangst ui zijn ogen straalt, gaan zij: lange benen magisch om hoog en zweeft hij lang zaam horizontaal de cou lissen in. Het publiek is doodstil. Wat dit? Is dit mooi? Is dit kunst? dit opera? Vertwijfeld kijkt me elkaar aan, besluit dan toe maar tot een applaus. De recer sent van het grote dagblad we al na een kwartier in slaa gedommeld en schrikt wakke kijkt beteuterd en betrapt ronc Zal de volgende dag reppe over een Heel Belangrijk WerI En zich verstoppen achter leg termen. Philip Glass, de componist va het werk CIVIL warS, act 1 Rome, schiet in de lach. „Aa de recensies kan ik zien hoe hi volume in de zaal was. Als heren kunnen slapen, vinden het goed. Maar als het te har gaat en ze wakker moeten 'bli; ven, word ik de volgende da gekraakt." En op de vraag wat het nu wa wat we zagen begint hij op nieuw te grijnzen. „Tja, zij noe men het opera. Dat kan. Er muziek in, er wordt gedanst, wordt gezongen en er zit son een verhaaltje in. Zelf zou het muziektheater noemer Maar de enige plaatsen met ge noeg ruimte om het in uit voeren zijn opera-gebouwen. enige werken die echt wat eer ten mogen kosten, zijn opera': Nou, dan schrijf ik toch ope ra's Als het beestje maar ee naam heeft. Als het maar wore uitvoerd." ..Ik zag het gebeuren bij Eh stein on the beach, mijn eerst grote werk. Dat werd metee een opera genoemd. Zelf noem de ik het dus muziektheater, zat namelijk géén verhaal geen vastomlijnd verhaal in der geval. Het is een soort i gmair portret van Einstein a. tief figuur. Het verhaal wore met verteld, maar zit implicitii verweven in delen van het L oretto en de actie op het tonee rTuv .t a^e vrijheid aan I publiek om het verhaal zelf e vullen. Maar... is dat opera Tina Turner De Amerikaan Philip Glass is een heerlijke man. Een üngrokend warhoofd wie. umpels van opperste concentre zouden kunnen zijn, of jui E ir ie t imé (51 ke wiet

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 24