Afrekenen met zuster Reini
er
er
e
een
DE STEM
Margreet Blanken wordt sekscolumniste in nieuwe Tros-comedy
UIT
Paul de Leeuw in 'de
wereld die kind heet'
4EiI
6Reli-show9 bij bezoek
van paus aan België
Vermeer-expositie in
Den Haag en Washington
'Nieuwe generatie zonder aids% het is haalbaar'
'Muilen dicht!' nu toch op tv
Gedicht over
Rushdie op gratis
ansichtkaart
DESTEM
I
ds
ZATERDAG 12 FEBRUARI 1994 Dj
W,;:
Door Anja van den Akker
Zeven seizoenen lang was
Margreet Blanken (52) de o
zo begrijpende zuster Rei
ni Hermans in 'Medisch
Centrum West'. Dat de zie-
kenhuisdeuren nu defini
tief dicht zijn, spijt haar
niet. „Achteraf vind ik dat
we twee jaar geleden al
hadden moeten stoppen.
De karakters werden on
geloofwaardig. Het grote
nadeel van televisiedrama
is dat het altijd groot moet
zijn. Niemand die als tekst
heeft: Göh, wat heb jij een
leuke jurk aan."
„Mijn leven heeft zich altijd af
gespeeld 'in fases van zeven
jaar", blikt Margreet Blanken
terug op een indrukwekkende
theatercarrière. Bijna een kwart
eeuw was ze verbonden aan de
Arnhemse toneelgroep Theater,
waar ze talloze rollen van for
maat speelde. En dan zeven jaar
'Medisch Centrum West'. Een
kwestie van trouw?
„Misschien wel ja. Aan de ande
re kant is er altijd de angst of er
iets anders komt als je het oude
loslaat. Het werk ligt tegenwoor
dig niet voor het oprapen."
Dat was een van de redenen
waarom Margreet Blanken bij
'Medisch Centrum West' kwam.
„In het tweede jaar dacht ik: nog
één seizoen. Langer dan drie jaar
doe ik het niet. Maar er kwam
niets anders. Ik heb er moeite
mee daar zelf achteraan te gaan.
Na een half jaar kreeg ik een
aantrekkelijk aanbod: er zou van
alles met het karakter van Reini
gaan gebeuren. Er kwam boven
dien een andere regisseur, Guido
Pieters. Dat was ook weer een
uitdaging. Maar als ik de keus
had gehad, theater, film of dit,
had ik waarschijnlijk voor de
"theaterrol gekozen."
De makers kwamen hun beloftes
ruimschoots na. Margreet Blan
ken: „Wat er in die zeven jaar
met Reini is gebeurd, heb ik mijn
hele leven nog niet meegemaakt.
Op de karakters werden steeds
meer dramatische gebeurtenis
sen geplakt. Ze zijn overvol ge
raakt. Daarom vind ik het ook
goed dat de serie nu afgelopen is.
Op een gegeven moment word je
ongeloofwaardig. Het is voor tv-
drama niet genoeg dat je gewoon
getrouwd bent en het leuk hebt
met je man. Het moet allemaal
groot zijn.
Ik denk dat we twee jaar geleden
hadden moeten stoppen. Als kij
ker ben ik een beetje MCW-moe.
En ik merk het ook om me heen.
Het goede van de serie is wel dat
zij de kijker raakt en bovendien
iets met deze tijd en ieders leven
te maken heeft. Soms is 'Medisch
Centrum West' zelfs een hele
goede serie. Als Bram van de
Vlugt speelt bijvoorbeeld. Maar
daarna komt er weer iemand
opduiken die het niveau hele
maal naar beneden haalt. Op
zo'n moment zit ik me te scha-
Pleegkind
In het tweede jaar van MCW
verzon Margreet Blanken zelf
het verhaal over haar pleegkind.
Ze schreef Hans Galesloot een
brief en hij nam het idee over.
Margreet Blanken: „Maar wat
doen ze? Hét jaar daarop halen
ze dat kind weer bij me weg. Net
toen het leuk begon te worden.
Omdat het voor het drama inte
ressanter was. 'Zo willen de
mensen het zien', werd er ge
zegd. Ik geloof niet dat het pu
bliek een eisenpakket heeft met
daarin louter aids of kanker. Je
hoort ook vaak zeggen dat het
eerste jaar 'Medisch Centrum
West' juist leuk was, omdat er
gewone patiëntenverhalen in za
ten. Die dikke vrouw die moest
afvallen bijvoorbeeld. De schrij
ver is steeds meer de richting
Paul de Leeuw
Na de succesvolle serie afleve
ringen 'De Schreeuw van de
Leeuw' en de Oudejaarsshow
kan De Leeuw weer aan de bak.
De Vara-ster, zanger, cabaretier
en prijzenwinnaar heeft het in
dit familieprogramma gemunt
op kinderen. Dat gaat weer ge
paard met een aai of een tik, een
schreeuw of een lief woord. Hoe
wel het nieuwe programma
vooral bedoeld is voor kinderen,
kan het net zo goed door volwas
senen worden bekeken.
De Leeuw neemt elke aflevering
samen met een groep kinderen
een alledaags onderwerp onder
handen. Daarvoor gaat hij het
land in. Het betreft kwesties als
jeugddromen, kinderen die niet
willen eten of moeilijk opvoed-
uitgegaan van het echte drama."
Ze corrigeert zichzelf. Wil niet
de indruk wekken louter te kla
gen. „Als je 'ja' hebt gezegd
tegen een rol, dan moet je niet
zeiken. Zo zie ik dat. Hetzelfde
geldt voor het theater. Je moet
niet denken dat ik daar in die
dertig jaar nooit minder bevredi
gende rollen heb gespeeld. Hele
maal te voorkomen is dat nooit.
Je kunt 'ja' zeggen tegen een
prachtig script en dan blijkt dat
de regisseur er een heel ander
idee over heeft. Dan moet je
proberen, wil je overleven, toch
van dat personage te gaan hou
den. In zijn soort was MCW niet
slecht. Het zat goed in elkaar en
werd met veel zorg en aandacht
gemaakt."
De laatste teksten van Reini,
waarin zij borstkanker heeft en
op zoek gaat naar Froukje, de
afgestane dochter, spreken haar
persoonlijk het meeste aan. „Als
moeder heb ik niet veel nodig om
door dit soort verhalen geraakt
te worden." Ook de scènes met
haar tv-echtgenoot Dick 'van
Lennep (Klaas Hofstra), heeft ze
altijd graag gedaan. „Vooral de
storing in de communicatie, het
onredelijke van mensen, vond ik
ook fijn om te doen."
Comedy
Voor Margreet Blanken valt er
allesbehalve een gat. Ze is door
de Tros gevraagd voor de
13-delige comedyserie 'Vraag 't
aan Dolly', geschreven door Ton
Vorstenbosch en Guus Vleugel.
„Er zitten allemaal mensen in
die ik ken", zegt ze opgetogen.
„Peter Bolhuis, Huib Broos, In
geborg Elzevier, Jeröme Reehuis,
Camilla Braaksma. Daar heb ik
gretig ja op gezegd, omdat ik het
heel leuk vind om na 'Medisch
Centrum West' met iets heel an
ders op tv te komen. Zo kom ik
van het zuster-Reini-effect af.
Temeer daar ik een gerenom
meerde seks-columniste speel
met een uiterst vals karakter.
Daar heb ik wel behoefte aan, na
zeven jaar aardig te zijn ge
weest."
Wil ze niet liever terug naar het
theater?
Het is even stil. Roert in haar
thee. „Dat is heel moeilijk. Om
dat ik zelf heel weinig moeite
doe. Ik weet namelijk niet wat ik
wil. Ik weet wèl wat ik niet wil.
Ik voel me een beetje machte
loos, omdat je altijd afhankelijk
bent van wat je wordt aangebo
den. Ik houd ervan toneel te
brengen met een boodschap. Ik
heb nu langzamerhand het ge
voel in een stuk te willen spelen
waarbij de toeschouwers met
iets meer levensmoed het theater
verlaten. Het publiek hoeft echt
niet met een boodschappentas
Brussel (anp) - De Franse filmacteur en regisseur Robert
Hossein voert van 14 tot 19 mei op de Heizei in Brussel
een religieus spektakel op naar aanleiding van het bezoek
dat paus Johannes Paulus II aan België brengt.
Het 'multimediale' evangelische spel krijgt als Nederlandse titel
'Jezus Was Zijn Naam'. In het stuk worden de belangrijkste
bijbeltaferelen gereconstrueerd. Acteurs treden op voor reusach-
tige projectieschermen.
Op zondag 15 mei wordt een voorstelling gegeven na afloop van
de eucharistieviering die de paus opdraagt. Johannes Paulus U
bezoekt België van 13 tot 15 mei om pater Damiaan zalig te
verklaren.
Hossein toert momenteel met zijn gezelschap door de Verenigde
Staten en Mexico. Daar hebben ondertussen al tienduizenden
toeschouwers de 'reli-show' bijgewoond. In België worden om de
beurt een Franse en een Nederlandse versie opgevoerd.
Van onze kunstredeactie
Den Haag - Het Mauritshuis in Den Haag en de National
Gallery of Art iri Washington organiseren de eerste over
zichtstentoonstelling van de 17e-eeuwse schilder Johannes
Vermeer.
Margreet Blanken: „Achteraf vind ik dat we twee jaar geleden al met 'Medisch Centrum West'
hadden moeten stoppen.foto do visseh
De expositie in Washington is
van november 1995 tot februari
1996, in het Mauritshuis van
maart tot juni 1996. Hoeveel
werken getoond worden, is nog
niet duidelijk. Het oeuvre van
Vermeer is niet groter dan dertig
doeken.
Er zijn geen schilderijen meer in
particulier bezit. Voor de ten
toonstelling zullen de doeken uit
musea in West-Europa en de VS
moeten komen. Het Mauritshuis
heeft drie Vermeers in bezit:
'Gezicht op Delft', 'Meisje met
de Parel' en 'Diana en haar ge
zellinnen'.
In de komende twee jaar wordt
een aantal van de schilderijen
gerestaureerd. Het publiek kan
daarvan vanaf 10 mei a.s. getui
ge zijn, zodat het een beeld
krijgt van deze museumtaak die
gewoonlijk achter de schermen
gebeurt. Een internationale com
missie van experts en kunsthis-
vol naar huis. Ik bedoel een soort
van blijheid, het gevoel dat je
iets bent opgetild."
Heeft ze die neiging privé ook?
Een volle schaterlach. „Ik heb
wel de-behoefte om vrienden die
het moeilijk hebben, te helpen.
Ik ben regelmatig een beetje
praatpaal. Ja, inderdaad net als
zuster Reini." Een slok thee ver
der: „Je speelt altijd de rol die
op dat moment bij je past. Daar
ben ik langzamerhand achterge
komen."
Raakt ze stiekem niet uit beeld
in het theater?
„Ik heb het gevoel dat ik al uit
beeld ben. Hoewel, ik heb een
leuk aanbod gekregen om mee te
spelen in een stuk van Robert
Long. Het is nog niet geschreven,
maar het klinkt wel leuk.
Met een contract bij een gezel
schap ben je verzekerd van
werk. Dat heb ik 24 jaar gehad.
Daar staat tegenover 'dat je
daarnaast niks anders hebt",
legt ze haar vertrek bij Theater
nog een keer uit. „Je hele leven
lang ben je actrice. En moeder,
tussen de bedrijven door. Dat
werk staat op de eerste plaats. Je
moet er altijd zijn. Naderhand
heb ik ingezien dat ik het wel
redelijk heb gedaan", zegt ze
verwijzend naar haar zoon Bo
van 23 die hard werkt om came
ra-man te worden.
Omwenteling
De geboorte van Bo was een van
de grootste omwentelingen in
haar leven. Hij kwam tijdens een
dieptepunt in haar carrière: na
jarenlang dienstmeisjes te heb
ben gespeeld, had zich vier jaar
voor Bo's komst een grote rol
aangediend in 'Spoken' van Ib
sen.
„Er was een actrice, ik zal haar
naam niet noemen, die mij vanaf
de eerste dag behandelde met
een air van: 'wat moet dat kind
hier nou?', 'moet die dat spelen?'.
Ze liet zo duidelijk merken dat
ze niet in mij geloofde, dat mijn
zelfvertrouwen helemaal ver
dween. Ik heb die rol wel ge
speeld, maar voor mijn gevoel
was het verschrikkelijk. Er ging
niets vanzelf. Vier jaar heb ik er
last van gehad. Na de geboorte
van Bo, trad er een soort ont
spanning op. Er werden hele
andere dingen belangrijk. Daar
na ben ik pas echt goed gewor
den.
Ik merk dat mensen die veel
naar party's en premières gaan
en zich kunnen verkopen, goed
in het werk zitten. Mensen die
dat niet kunnen, zitten thuis,
ook al zijn ze misschien veel
beter. Je moet niet vergeten dat
als je in deze wereld niet speelt
dat je iets bent, dan word je
vergeten."
bert
Van onze rtv-redactie
Paul de Leeuw neemt de kijker mee 'in de wereld die kind
heet'. Dat doet hij vanaf vanavond, twee weken later dan
gepland, in zijn nieuwe programma 'Muilen dicht!'. De
vertraging ontstond omdat De Leeuw niet tevreden was over
de eerste opnames.
bare kinderen.
Als de cabaretier 'Muilen dicht!'
achter de rug heeft, kan de Vara
beginnen met de uitzending van
zijn volgende geesteskind: 'Seth
en Fiona', een dertiendelige ko
mische serie over een eeneiige
tweeling met Olga Zuiderhoek,
Kees Prins en Joep Onderdelin-
den. De start daarvan staat ge
programmeerd voor donderdag 7
april.
De reeks volgt in de Vara-pro-
grammering 'Het Zonnetje in
huis' (met de beide Kraaijkam-
pen en Martine Bijl) op. Paul de
Leeuw heeft de voor dit jaar
geplande speelfilm even in de
koelkast gezet.
'Muilen dicht!', Nederland 3,
20.15 uur
Angela Groothuizen brengt verslag uit van haar bezoek aan Tanzania
Van onze verslaggeefster
Liesbeth Oeseburg
Breda - „De paus moet de
gevangenis in, die man heeft
een grote ellende op zijn
geweten door het gebruik
van condooms te verbie
den," roept Angela Groot
huizen fel. De problemen
met aids in de Derde Wereld
grijpen haar aan. De beken
de Nederlandse is pas terug
van een reis naar Tanzania,
waar ze voor Memisa een
tv-reportage over onder an
dere de aids-preventiepro-
jecten maakte. Vanavond
wordt het tweede deel van
'Habari Angela!' door de
AVRO op de televisie uitge
zonden.
„Tijdens het maken van de re
portage zag ik dat de missie
weliswaar goed werk deed,
maar dat ze geen voorbehoed
smiddelen mochten uitdelen.
Het is een schande dat vele
miljoenen mensen met het HTV-
virus geïnfecteerd zijn, maar
dat het openlijk aanleveren van
condooms nog niet mag. De
voorbehoedsmiddelen die een
Afrikaanse organisatie levert,
moeten daarom op een andere
manier worden verspreid."
Angela Groothuizen bezocht
Tanzania in Oost-Afrika op
uitnodiging van de Nederland
se organisatie voor medische
ontwikkelingssamenwerking,
Memisa. Tot en met zondag
loopt de landelijke inzame-
Angela Groothuizen en Remmy Ongala, met wie ze optrad en
een duet opnam. foto memisa
lingsactie van Memisa, met als
thema aids-preventie in Afrika,
Latijns-Amerika en Azië. De
opbrengst gaat naar projecten
ter bestrijding van de HIV-epi-
demie in deze continenten.
„Vergeleken met mijn collega's
van de televisie ben ik vrij goed
op de hoogte van de Derde
Wereld," meent Angela Groot
huizen. „Ik heb me al meerdere
malen voor soortgelijke actie's
ingezet, onder andere voor Uni
cef. Dus ik ben niet alleen maar
een bekend gezicht. Dit jaar is
er bewust voor mij gekozen
omdat ik eerder een jonger pu
bliek aangespreek. Vorige jaar
koos Memisa voor Viola Holt,
dat was een vreselijke actie met
veel huilen.
Ik wilde een duidelijk pro
gramma maken, met een beetje
afstand en niet te veel drama.
De voorwaarde die ik aan mijn
medewerking gesteld heb, is
dat de situatie in ontwikke
lingslanden niet te negatief af
geschilderd wordt. Mensen
moeten niet de indruk krijgen
dat er een uitzichtloze situatie
heerst in deze landen. Memisa
kon zich hier helemaal in vin
den."
Op enthousiaste toon vervolgt
ze: „Het is zo'n boeiend conti
nent. Ik kwam opgetogen terug
van mijn bezoek. De muziek en
de cultuur zijn er echt fantas
tisch." In Tanzania zong ze op
een concert van Remmy Ongala
het duet 'Kidogo Kidogo' met
de in Tanzania woonachtige
muzikant. Onder de lokale
jeugd is Ongala heel populair,
en ook in Europa geniet hij
bekendheid. Het nummer is in
Nederland op cd-single uitge
bracht, en een gedeelte van de
opbrengt gaat naar de actie van
Memisa.
Het concert en het bezoek aan
Remmy Ongala was een tussen
station in de tocht die Angela
door Tanzania maakte. Ze ging
verder op zoek naar jongeren
culturen en praatte met hen
over seks en aids, zoals ze in
Nederland in haar televisiepro
gramma 'Seks met Angela' ook
doet. Volgens haar is de jeugd
in Tanzania nogal preuts: „In
Nederland heerst er het idee
dat in Afrika heel vrij met seks
wordt omgesprongen, en dat
iedereen het zomaar met ieder
een doet. Dat is gewoon een
rascistisch vooroordeel. Er
heerst daar juist een taboe op
seks."
Toch vond ze het niet moeilijk
om met de jongeren te praten.
Op een geamuseerde toon ver
telt ze: „Voor veel jongens was
het de eerste keer dat ze met
een vrouw over seks praatten.
Ze deden een beetje lacherig.
Ze wisten ook niet zo goed hoe
ze me moesten plaatsen. Aan de
ene kant had ik hun moeder
kunnen zijn, maar aan de ande
re kant vonden ze me ook wel
een lekker wijf."
Hoewel Angela Groothuizen in
Tanzania aangrijpende situa
ties meemaakte, kwam ze toch
met een positief gevoel terug:
„De aids-preventie projecten
steken goed in elkaar. Het heeft
even de tijd nodig, maar ik ben
er van overtuigd dat het doel
van Memisa, een nieuwe gene
ratie zonder aids, haalbaar is."
'Habari Angela', zaterdag, Ne
derland 1,19.26 uur.
'ff-Jh
ZATERDAG
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. Aladdin.
19 u. Robin Hood: men in tights.
21.30 u. Hard target.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Demolition man.
19.30 en 22 u. The Addams Family
values.
22 u. A perfect world.
19.15 en 22 u. Heaven on earth.
19.30 u. Robin Hood: men in
tights.
19.30 en 22 u. Aladdin.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. Beethoven's 2nd.
VLISSIN GEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Three muske
teers.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Demolition man.
- Alhambra 3
14 en 19 u. Beethoven's 2nd.
21.30 u. Heaven and earth.
- Alhambra 4
14 en 19 u. Aladdin.
21.30 u. Mr. Wonderfull.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Undercover Blues.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Little Buddha.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Heaven and earth.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Demolition man.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Striking Distance.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mrs. Doubtfire.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The 3 musketeers.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Jurassic Park.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The piano.
Zaal 10 - 14.30 en 17 u. Hocus
Pocus.
Zaal 10 - 20 en 22.30 u. The good
Som.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
A perfect world.
Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
Zaal 12 - 20 en 22.30 u. The fugi
tive.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Robin Hood: Men in tights.
Zaal 14 - 14.30 en 17 u. Rock-a-
doodle.
Zaal 14 - 20 en 22.30 u. The cru
sh.
Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 u. Beet
hoven n.
Zaal 15 - 22.30 u. Sleepless in
Seattle.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Addams Family Values.
Zaal 17 - 14.30 en 17 u. Aladdin.
Zaal 17 - 20 en 22.30 u. Rising
Sun.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Free Willy.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Mr. Jones.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The real McCoy.
Zaal 21 - 14.30 en 17 u. Olivier,
onrust in Vogelland.
Zaal 21 - 20 en 22.30 u. Kika.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Stalingrad.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Free
Willy.
14.30, 17. 20 en 22.30 u. Mrs.
Doubtfire.
14.30 en 17 u. Hocus Pocus.
14.30 en 17 u. Rock-a-Doodle.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking
distance.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The three
musketeers.
torici begeleidt de restauratoren
Voor de miljoenenoperatie is
sponsor gevonden, de Rabobank
Amsterdam (anp) - Iedereen i
aanstaande maandag een biblio
theek of boekwinkel bezoekt
krijgt een speciaal voor Salmai
Rushdie gemaakt gedicht
Lucebert.
Het is dan precies vijf jaar gele
den dat Rushdie door het bewiri
van ayatollah Khomeiny
dood werd veroordeeld. Het ini
tiatief is een gebaar van
verzamelde boekenvak: de uitge
vers, boekverkopers, openbare
bibliotheken en schrijvers.
Het gedicht is gedrukt op een
ansichtkaart en wordt uitslui
tend op maandag verstrekt, De
oplage is 330.000.
20 en 22.30 u. Kika.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real
McCoy.
17, 20 en 22.30 u. UnderciMr
blues.
20 u. Heaven Earth.
22.30 u. The good son.
17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demoli
tion man.
20 u. Robin Hood: Men in tights,
20 en 22.30 u. A perfect world,
14.30 en 17 u. Aladdin (Ned. ver
sie).
14.30 u. Jurassic Park.
14.30 u. Beethoven's 2nd.
KNOKKE
- Beverly Sereens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Mis
Doubtfire.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. The three
musketeers.
20 en 22.30 u. The real McCoy.
22.30 u. Bleu.
15,17.30 en 20 u. Free Willy.
15 en 17.30 u. Aladdin.
ZONDAG
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. Aladdin.
19 u. Robin Hood: men in tights.
21.30 u. Hard target.
HULST
- De Koning van Engeland
19 en 21.30 u. Demolition man.
19 en 21.30 u. The Addams Fan
values.
21.30 u. A perfect world.
19 en 21.30 u. Heaven on earth,
19 u. Robin Hood: men in tights
19 en 21.30 u. Aladdin.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. Beethoven's 2nd.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Three muske
teers.
- Alhambra 2
14 u. Troetelbeertjes 2.
19 en 21.30 u. Demolition man.
- Alhambra 3
14 en 19 u. Beethoven's 2nd.
21.30 u. Heaven and earth.
- Alhambra 4
14 en 19 u. Aladdin.
21.30 u. Mr. Wonderfull.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
16.15, 18.45 en 21.30 u.
in Seattle.
14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. The
three musketeers.
14 u. Aladdin.
13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 if
Demolition man.
-Roxyl - 14 u. The Addams Fan»-
ly values.
- Roxy 2 - 14 u. Aladdin
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. The
three musketeers.
14 u. Aladdin.
16.15, 18.45 en 21.30 u. Demobti
man.
16 en 21.30 u. Little Buddha.
14 en 18.45 u. Beethoven's 2nd.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zie zaterdag.
GENT
- Decascoop
Zie zaterdag.
KNOKKE
- Beverly Screens
15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Doubtfire. rpe
15, 17.30, 20 en 22.30 u. The tin*
musketeers.
20 en 22.30 u. The real McCoy
22.30 u. Bleu.
15, 17.30 en 20 u. Free Willy.
15 en 17.30 u. Aladdin.
Het grootst
met de soui
nisqatsi, ee:
zitten wein
uit) en vriei
feur. Inmid
ponist ter w
Glass zou q
tussen de R
eerder aan
met een bez
Door Max Steenberghe
De opera zit mudvol. E
staart naar een helblam
heelal. Op een enorm
boomtak zit een voluptu
euze opera-diva, met wi
bont nog verder opgebol
tot een dikke prop die ee
uil moet zijn. Tegenove
haar wankelt de tenor, o
vijf meter hoge stelten, a
Abraham Lincoln in Un
de Sam-pak. Ze galme
een duet. Dan, heel lang
zaam, zakt Lincoln schub
weg. Hij valt! Maar nee
Terwijl doodsangst ui
zijn ogen straalt, gaan zij:
lange benen magisch om
hoog en zweeft hij lang
zaam horizontaal de cou
lissen in.
Het publiek is doodstil. Wat
dit? Is dit mooi? Is dit kunst?
dit opera? Vertwijfeld kijkt me
elkaar aan, besluit dan toe
maar tot een applaus. De recer
sent van het grote dagblad we
al na een kwartier in slaa
gedommeld en schrikt wakke
kijkt beteuterd en betrapt ronc
Zal de volgende dag reppe
over een Heel Belangrijk WerI
En zich verstoppen achter leg
termen.
Philip Glass, de componist va
het werk CIVIL warS, act 1
Rome, schiet in de lach. „Aa
de recensies kan ik zien hoe hi
volume in de zaal was. Als
heren kunnen slapen, vinden
het goed. Maar als het te har
gaat en ze wakker moeten 'bli;
ven, word ik de volgende da
gekraakt."
En op de vraag wat het nu wa
wat we zagen begint hij op
nieuw te grijnzen. „Tja, zij noe
men het opera. Dat kan. Er
muziek in, er wordt gedanst,
wordt gezongen en er zit son
een verhaaltje in. Zelf zou
het muziektheater noemer
Maar de enige plaatsen met ge
noeg ruimte om het in uit
voeren zijn opera-gebouwen.
enige werken die echt wat eer
ten mogen kosten, zijn opera':
Nou, dan schrijf ik toch ope
ra's Als het beestje maar ee
naam heeft. Als het maar wore
uitvoerd."
..Ik zag het gebeuren bij Eh
stein on the beach, mijn eerst
grote werk. Dat werd metee
een opera genoemd. Zelf noem
de ik het dus muziektheater,
zat namelijk géén verhaal
geen vastomlijnd verhaal in
der geval. Het is een soort i
gmair portret van Einstein a.
tief figuur. Het verhaal wore
met verteld, maar zit implicitii
verweven in delen van het L
oretto en de actie op het tonee
rTuv .t a^e vrijheid aan I
publiek om het verhaal zelf
e vullen. Maar... is dat opera
Tina Turner
De Amerikaan Philip Glass
is een heerlijke man. Een
üngrokend warhoofd wie.
umpels van opperste concentre
zouden kunnen zijn, of jui
E
ir
ie
t imé
(51
ke
wiet