erk 'Poten af van je kind' 6Je regeert stiekem toch mee9 ISterftecijfe Uitspraak in Eper incest-zaal zal altijd een kater zijn, verwachteil deskundig! |0 en NCW: KANDIDAAT DE STEM Onderzoek InESTEM Toekomst DE STEM BINNENLAND BUITENLAND Boek Yolandl in de winkel l (Hf nl «l Onderzoek: Sam gezonder dan all DE STEM De maat is zoe Besturen is vooruit zien, nietwaar? Maar wie waagt het tegenwoordig nog om verder in de toekomst te kijken dan pakweg vier, vijf jaar? In de jaren zestig is even gedacht, dat op wetenschappelijk ver antwoorde wijze - dus met re delijke zekerheid - de verre toekomst van de maatschappij in grote lijnen aan te geven was. Maar de toekomstkunde ofwel de futurologie is even schielijk van het wetenschap pelijke toneel verdwenen als ze zich erop had aangediend. De toekomst voorspellen is en blijft immers een uiterst hachelijke zaak. Wat nu voor onbelangrijk wordt gehouden of als afgedaan wordt be schouwd, kan achteraf zo niet bepalend, dan toch van be hoorlijk gewicht blijken te zijn geweest. Bovendien valt in toekomstvoorspellingen vaak moeilijk de grens te trekken tussen feiten en wen sen. Ook wetenschappers blij ven niet van wensdenken ver schoond. Wat moet je er dus van den ken als twintig wetenschap pers, ambtenaren en bedrijfs- managers die zich beroepshal ve met de toekomst bezig houden, een gedegen profiel schets van het Nederland van de eenentwintigste eeuw ont werpen, zonder daarin het element christendom/kerk op te nemen? De Amsterdamse godsdienstsocioloog Gerard Dekker, hoogleraar aan de Vrije Universiteit, heeft er zich in elk geval hogelijk over verbaasd. De twintig 'futurologen' stel len volgens Dekker, dat 25 .fascinerende trends de vol gende eeuw zullen domine ren. Ze doen dat op basis van een analyse van achttien actu ele internationale en nationa le ontwikkelingen - waaron der de groei van de wereldbe volking, doorbraak van de bi otechnologie, betekenis van de islam, beperking van de gezondheidszorg en invoering van een sociaal mini-zeker heidsstelsel - en van nog eens zeven trends, die te maken hebben met de zieleroerselen van de Nederlanders. Tot ver bazing van Dekker wordt ei genlijk geen woord besteed aan het huidige en toekomsti ge religieuze en kerkelijke le ven. Ze komen slechts even ter sprake in verband met de ontwikkeling van de moraal. De 'futurologen' verwachten wel een opleving van het Westerse waardenstelsel, maar zien de kerk teloorgaat). In haar plaats zullen nieuwe Dat gegeven maakt sommige lieden blijkbaar blind voor het andere godsdienstige bui tenbeentje: in geen enkel We steuropees land is de harde kern van bewuste en actieve kerkleden zo groot als in ons land, namelijk 23 procent van de bevolking. Tel daarbij de 6 procent 'modale' kerkleden en Je komt op 29 procent ofwel enkele miljoenen actie ve en wekelijkse kerkgangers. Kent men in alle andere lan den grote groepen marginale kerkleden, in ons land is die met 21 procent van de bevol king het kleinst van allemaal. Bewust, betrokken, actief: daar draait het natuurlijk om. Dat vertalen die kerkleden ook financieel in een dikke ƒ700 miljoen per jaar voor alleen nog maar de lopende kosten. Voor missie/zending en andere goede doelen hoes ten ze jaarlijks npg eens een paar honderd miljoen op. Dat ziet er dus bepaald nog niet zo bouwvallig uit. Dom om dat over het hoofd te zien. Een radio-actualiteitenprogramma besteedt aandacht aan de ko mende gemeenteraadsverkiezingen. De verslaggever ondervraagt toevallige passanten hoe geïnteresseerd ze zijn in de lokale politiek. De antwoorden zijn over het algemeen dodelijk negatief. Volgens wetenschapper Ron Hillebrand hoeft ons dat niet te verontrusten. Hij is van oordeel dat de interesse in de politiek eerder toe dan afneemt. Onderzoeken wijzen dat uit. Dat bij de laatstge houden gemeenteraadsverkiezingen slechts zestig procent van de kiezers heeft gestemd, is naar zijn oordeel een weliswaar hinderlij ke, maar niet zorgwekkende toevalligheid. Het wordt hoog tijd dat de geloofwaardigheid van onderzoeken en onderzoekers eens wordt onderzocht.(HV) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie S 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: (alleen voor edities Breda, Oosterhout en Etten-Leur; overige edities: zie rayonkantoor) Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA-Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, @01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen per 1 januari 1994 (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per halfjaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Gin- nekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881, zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076- 236242/236911. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. 1 instellingen treden om morele waarden te hoeden en uit te dragen. Nog ervan afgezien of gods dienst alleen maar de moraal dient, vraagt Dekker zich in gemoede af of de christelijke godsdienst voor onze huidige en toekomstige samenleving dan echt zo onbelangrijk is geworden. Hij gelooft er niks van. En gelijk heeft hij. Ne derland is godsdienstig in tweeërlei opzicht het buiten beentje van Westeuropa. Fu turologen als de auteurs van 'Kijken over de eeuwgrens - 25 fascinerende trends' zien blijkbaar alleen maar het bui tenbeentje van de onkerke lijkheid en trekken daaruit vergaande gevolgen. De on kerkelijkheid is inderdaad in geen enkel Westeuropees land zo groot als bij ons. Het percentage varieert van 49 procent tot 55 procent van de bevolking. VRIJDAG 11 FEBRUARI 1994 Vandaag zal de Zutphen- se rechtbank de vonnis sen uitspreken in de Eper incestzaak. Op basis van de gedegen pleidooien van de advocaten en de kritiek van prof. W. Wa genaar op het politie-on- derzoek lijkt het niet on mogelijk dat er vrijspra ken zullen vallen voor de beweerde gedwongen abortussen bij het slacht offer Jolanda. Vrijspra ken betekenen wel dat de rechtbank tegen de pu blieke opinie in roeit en het Openbaar Ministerie op het nodige gezichts verlies tracteert. Vrijspraak is ook wat rechtspsycholoog H. Crombag en psycholoog H. Baartman verwach ten. Terecht, vindt Crom bag, want een vonnis mag niet gestoeld zijn op angst. Onterecht, vindt Baartman, want daar door wordt de betrouw baarheid van incest- slachtoffers in twijfel ge trokken. Door Joke Knoop nen Haag (anp) - Vorig jaar zijn i Nederland 138.000 mensen overle j n Dat zijn 8000 mensen meer da jSpt jaar daarvoor. Er zijn aanwi; Hingen dat het verhoogde aant; verledenen te maken heeft met d wiepepidemie die vooraf ging aa L gterftepiek in maart en april, nvilsens het Centraal Bureau voor c foatistiek (CBS) vormden behalve d Uanden maart en april ook novembt r Member een sterftepiek. In maai Lverleden 1500 mensen meer dan i jdezelfde maand in 1992 en in aprü 70 mensen meer. Yolanda van B. loopt samen met een begeleider het gerechtsgebouw van Zutphen binnen. Vandaag doet de rechter uitspraak. FOTO ANP „De rechter zal er wel een jaartje cel aanplakken. Hij zal verwijzen naar de maatschappelijk impact van de zaak." Dat verwacht prof. dr. H. Crombag, hoogleraar rechtspsychologie aan de Rijksuniversiteit in Maastricht. Prof. dr. H. Baartman, psycholoog en hoogleraar van de vakgroep pedagogiek aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, vreest dat een vrijspraak ertoe leidt dat de betrouwbaarheid van slachtoffers van incest, van de onderzoekers en van de onderzoeksmethode vaker in twijfel wordt getrokken. „Deze tendens is overi gens al zo oud als het onderwerp, maar de Eper zaak zal dat versterken." Beide hoogleraren hebben de zaak-Epe op de voet gevolgd. Hun meningen zijn echter verdeeld over het succes van het proces. Crombag gromt, Baartman hui vert. De naam Crombag .wordt vaak in één adem genoemd met die van prof. W. Wagenaar die nu als getuige-deskundige in de zogeheten Eper incestzaak optreedt. Zij hebben een aantal gezamenlijke pu blicaties op hun naam staan waarvan 'Dubieuze Zaken' in 1992 veel stof deed opwaaien. Daarin doen zij uit de doeken hoe in 35 zaken slordig is omgesprongen met het bewijsmateriaal. Baartman heeft naam gemaakt als des kundige op het gebied van kindermishan deling. Deze zomer verscheen van zijn hand het boek 'Opvoeden met alle ge weld'. Hij is meermalen getuige-deskun dige geweest in ingewikkelde zedenza ken. Onder meer bij het hoger beroep in de zaak Finkensieper, de Zettense psy chiater die veroordeeld is wegens ver krachting van pupillen. Opponenten verwijten Crombag dat hij zo de getuigenis over elk seksueel mis bruik en zeker die van zeker kinderen onmogelijk maakt. „Het is een dilemma bij deze zaken. Je wil de rotzak pakken als het waar is. Maar je wil voorkomen dat een onschuldige wordt veroordeeld. De gevolgen van zo'n beschuldiging zijn zo verwoestend. Dan splitsen de partijen zich: het belang van het kind voorop stellen houdt het gevaar in van een valse beschuldiging. Een emotioneel geladen kwestie. Je kiest partij, terwijl dat eigen lijk niet zou moeten." Crombag zegt niet te willen twijfelen aan de incest in de Eper affaire waarvoor in 1991 vader, moeder en de ex-echtgenoot zijn veroordeeld tot gevangenisstraffen van 2 tot 7 jaar. De verdachten worden nu beschuldigd van moord op pasgeboren babies en van illegale abortussen bij Yolanda. Op de eerste dag van het proces, op 19 januari, trok de officier van justitie de beschuldiging van moord in. De be schuldiging bleef overigens wel in de tenlastelegging staan. De verdachten staan nu terecht voor verrichten van of meewerken aan illegale abortussen. Over deze opmerkelijke stap: „De officier van justitie heeft ooit gedacht veel ster ker te staan. Ze heeft misschien sommige gegevens te laat gekregen. Als ze dit had voorzien, had ze geseponeerd. Een tech nisch sepot had ook gekund, maar dan was heel Nederland over haar heen geval len". Crombag neemt het haar niet kwalijk: „Niemand is tegen zo'n zaak opgewassen. De politie niet, justitie niet, de officier van justitie niet en de rechter ook niet. Daarom moet er een speciaal team komen voor gecompliceerde zedenzaken met een aparte officier van justitie, net als voor oorlogsmisdadigers." Wat drijft Yolanda om met steeds meer gruwelijke beschuldigingen te komen? Volgens de verdediging hebben sommige zwangerschappen niet eens bestaan. Baartman probeert de stijgende lijn in de beschuldigingen van Yolanda te verkla ren: „Seksueel misbruik is voor een kind heel gruwelijk. Het kind krijgt tegenstrij dige informatie: pa zegt dat het goed is wat hij doet en tegelijkertijd krijgt het kind de boodschap dat het toch slecht is, want het moet geheim blijven. Zo'n kind heeft een akelig, onbestemd gevoel dat het gruwelijke dingen overkomt. Ze wil dat gevoel concreet invullen en er ont staat een verhaal over andere gruwelda den. De reacties van afschuw op dat verhaal bevestigen haar in het akelige gevoel. Een kind of vrouw vertelt die verhalen misschien om het voor zichzelf op een rij te krijgen." „Maar ook als de beschuldigingen niet waar zijn, blijft de vraag: wat is er aan de hand? Incest, zeker met geweld, werkt traumatiserend. Er is een kern van waar heid, er is iets gebeurd. Zo iemand heeft hulp nodig." Crombag hekelt de bijna 'cult-achtige sfeer' in het rechercheteam dat zich als een oester om Yolanda sloot. Agenten werden de raadsman van Yolanda, re chercheurs stelden suggestieve vragen. „Het korps heeft zich zo in vastgebeten dat het de zaak koste wat kost wil afmaken. Veel kabaal maken en dan een mus baren is heel gênant," verklaart Crombag. Baartman wijst de kritiek van de hand dat elk verhaal over incest klakkeloos overgenomen wordt. Recent onderzoek van de Vrije Universiteit wijst uit dat zo'n twintig procent van de aangiften tot een veroordeling leidt. „Als er alleen het verhaal van het kind is en de man ont kent, houdt alles op. Dan sta je als verdachte tamelijk sterk. Dat is de prijs die wij betalen voor een rechtssyteem waar terecht rekening wordt gehouden met het belang van de verdachte. Straf recht heeft zijn beperkingen voor het slachtoffer maar je kunt daarom niet het rechtssysteem versoepelen." Crombag vreest anderzijds een hausse aan vergelijkbare zaken. „Dit lokt nieuwe zaken uit met bizarre beschuldigingen. Kijk maar naar de VS, daar heerst een epidemie. Ik moet er niet aan denken. Dat heeft een verwoestende invloed op het rechtssyteem. Je kan beschuldigingen ook niet zomaar weggooien, maar wel willen niet op elke willekeurige beschuldiging ingaan. Het risico dat daders vrijuit gaan wegens gebrek aan bewijs is de prijs die we betalen om niet in een verklikkers- staat te leven." Baartman vindt dat in zedenzaken elke informatie 'gezond kritisch' beoordeeld moet worden. „Dat betekent dat niemand op voorhand mag denken dat het verhaal wel niet zal kloppen. Of andersom: dat het yerhaal van een slachtoffer altijd klopt. Yolanda is ernstig getraumati- seeerd, dan moet je extra kritisch met zo'n verhaal omgaan." De les die volgens de Amsterdamse hoog leraar uit de Eper affaire getrokken kan worden is dat zo langzamerhand geen enkele incestpleger zich nog kan ver schuilen achter onwetendheid over de gevolgen voor het kind. Baartman wordt fel: „Wanneer zijn we eens zover dat we na Epe, na Maurik, na Zetten, onszelf niet meer wijsmaken dat het onschuldig is. Incest heeft dramatische gevolgen voor een kind. Ik zeg het misschien bruut, maar je moet gewoon met je poten van een kind afblijven." Amsterdam (anp) blijven dingen die nooit zal vertellen en i heb ik ook tegen de po's] tie gezegd. Die 'Wat kan er nog eru zijn dan de moord op', baby's?' Ik weet nog veel meer, dat ga ik niet uit m( vertellen. Ik weet van stens tien baby's in Epe omgeving die na de bev ling zijn vermoord en wa; van ik getuige moest zij; Maar ik zal pas getuigen de moeders die het slacht fer zijn ermee naar de pol tie stappen, want ik ben te vaak voor fantaste versie ten." Aldus een onthutsende dedeling in de epiloog het boek 'Yolanda - Mijt verhaal', dat incestslachtolj fer Yolanda van B. (25) men met ghostwriter Snoijink vervaardigde. Yolanda droeg het boek aan Joop van Lennep, eerste politieman die me on voorwaardelijk Vandaag rond het uur ligt het in de een uur nadat de rechtimil in Zutphen is begonnen ml] het voorlezen van het nis in de zaken van dezeven) beklaagden. Uitgeverij ztöh laat weten dat er veel belangstelling voor boek uit het buitenland be staat. De uitgever is in derhandeling met uit Duitsland, Frankrijker] Zweden. Door Paul de Schipper 's Gravenmoer - „Ik ben na tuurlijk uiterst rechts. Nee, aan de macht kom je niet als kleine club, maar je regeert stiekem toch mee, omdat je de grote partijen de ogen opent." „Dan heeft de RPF in 's Graven moer toch invloed?" In het kleine huisje aan de Vaartkant priemt een vinger en klinkt een bevrijdende lach: „Dat bedoel ik nou net." Zijn vrouw Joke luistert mee op een afstandje. „Als-ie het maar geestelijk kan hebben," zegt ze. Constant Verhoef, aarzelend: „Ja, het is- een zware verant woordelijkheid." Joke: „M'n dochter Sandra zei: pa verwacht er niet te veel van. Die gemeenteraad stelt niks voor." Zijn gedachten dwalen even weg naar het ongeluk dat hem is overkomen: „Misschien ver trouwde ik te veel op mezelf en ben ik zo op m'n plaats gezet." „Bent u een doemdenker?" „Helemaal niet. Het Kruis heeft ons een mooie toekomst gege ven." „U bent lijstaanvoerder, waar om?" „De nummer een in 's Graven moer is overleden, de nummer twee zag ervan af en ik stond drie, dus ja..." „En anderen?" „Mijn zwager kwam na mij, ik ben gereformeerd, hij is baptist. Alle gezindten zitten in onze partij, ook baptisten, maar als lijsttrekker nee, dat wil nog niet." Zij: „Het zijn aardige mensen, baptisten, een blij geloof hoor." „Waarom gaan jullie niet ge woon bij het CDA?" Hij: „Het CDA heeft hier flinke raadsleden, maar ik kom uit de Anti Revolutionaire Partij. Toen het CDA ontstond was ik mijn huis kwijt. Het CDA vergadert zelfs op zondag. Ze zijn nogal ongrijpbaar, hun standpunten glibberig. Daar heb je geen hou vast aan. Je hebt hier drie ker ken, nee geen katholieke. Bij ons zit er op zondagmorgen nog hon derdvijfentwintig man naar de preek te luisteren. Mensen die beleven, maar ons standpunt is dat je nooit iemand je wil moet opleggen. Als je gelooft, moet dat eenvoudig in je leven te zien zijn." In de garage staat zijn auto, een blauwe, de RPF-kleur. Naast volgens hun overtuiging leven en die hun principes overeind hou den. Veel mensen die gerefor meerd of christelijk gerefor meerd zijn voelen zich niet in het CDA thuis. Zo is onze partij-af deling ontstaan." Hij zucht: „Ach 't lijkt wel eens of er voor ieder een aparte hemel is." En dan zelfverzekerd: „Maar dat zal niet zijn hoor. Er is maar een Vaderland." „U voert in 's Gravenmoer een nogal straf protestantse partij aan, maar hoe protestants kun je een bestemmingsplan maken?" „Daar gaat het niet alleen om. Het gaat om te leven naar de wil van God. Gelukkig voetballen ze hier niet op zondag. Die zondag dat is zoiets. Het is toch fijn om op de zevende dag te kunnen rusten. Hij gaf ons die dag niet voorniets." „Moet je dan stil zitten?" „Nee, als het kalf in de put ligt, zegt Jezus ook: 'trek je laarzen aan en haal het eruit'." „Mag godsdienst een rol spelen in de politiek?" „Ja, want kerk en staat zijn niet te scheiden." „Dat zeggen ze in Iran ook." „Gelukkig zijn we hier in 's Gravenmoer. Kijk, wij kunnen in onze partij mensen verenigen die politiek en kerk in harmonie deel ni zit een sticker: 'Wij gelo ven in Jesus Christus.' Het verkiezingsprogramma van de RPF in 's Gravenmoer pleit voor 'geloofwaardige christelijke politiek', voor 'een zelfstandig Nederland' en een daadkrachtige aanpak van de criminaliteit met terugkeer van de dorpsagent. Lachend: „Bromsnor moet weer de straat op in 's Gravenmoer, zo staat het ook in ons program ma." Op tafel ligt een pen met het opschrift 'I love Jerusalem.' Ze zijn er met zijn tweetjes drie keer geweest. Hij, met zachte stem: „Prachtig, prachtig, we willen nog een keer." „Hoe houdt u contact.met uw achterban?" „Ze kennen me. Ik zat zes jaar in de kerkeraad als ouderling. Dan kom je op de moeilijkste momen ten bij mensen bij ziekte, onge vallen, in de avond van hun leven. En in het katholieke klooster hebben wij protestanten een bijbelstudie, heel leuk, dat zit ik voor. „Uw voorbereiding op de poli tiek?" „We hebben een steunfractie van tien mensen." „Allemaal mannen zeker?" „Nog wel, maar er komt een vrouw bij." „Uw verkiezingscampagne?" „Er komen folders in iedere brievenbus, met ons verkiezings programma en mijn foto. Er is ook een forumavond in het dorp. Het is de bedoeling dat ik daar ook naar toe ga, maar ik moet me nog een beetje voorbereiden, een beetje studeren op de wet ten." „Politiek is werelds, soms oneer lijk?" „Dat is een gevaarlijke kant, dat je onderling dingen gaat regelen. Na de raadsvergaderingen moet je niet te lang bij elkaar buurten, want dat is een linke zaak. Ik zal, als ik gekozen word, direct na de raad weggaan. Trouwens, ik ben altijd zuinig geweest met mijn tijd en ik kom nog te kort." „Ziet u tegen dat raadswerk op?" „Ja, maar ik heb er voor geko zen. Het zal niet makkelijk zijn. Vaak gaat het om ingewikkelde zaken en grote verantwoorde lijkheid, maar het is mooi dat je iets voor de mensen kan doen. Na de verkiezingen begint het echte werk, veel vergaderen, te lefoontjes met mensen die pro blemen hebben..." jen Haag - De algemene ar (aaw) moet verdwijnen. De zie janden komen van werkgever: iet eerste jaar van de wao. Dat ganisaties VNO en NCW vooi toekomst van de sociale zekerhc jé aaw is een volksverzekering itegen arbeidsongeschiktheid. Als de ondernemers hun zin krij gen inzake de aaw, wordt de rao-verzekering duurder. Het rootste deel van de 15 miljard .ulden die jaarlijks aan aaw-uit- keringen wordt verstrekt, gaat naar mensen die daar bovenop rao krijgen. Je aaw dekt het minimumloon- gedeelte van het inkomen. Ook zelfstandigen en vroeg-gehandi- capten komen voor aaw in aan- O nerking. zie Zelfstandigen moeten zich wat Fb je werkgevers betreft particulier ve: verzekeren tegen arbeidsonge- lai tchiktheid. De uitkering aan ric roeg-gehandicapten zou door lee ie staat moeten worden betaald, de Zij zijn immers niet in staat da premie te betalen voor de wao en gel vo D N brl ee: k Hi zei va tef eei „Dan zit uw vrouw straks v alleen thuis?" Zij lacht: „Ben ik gewoon." „Gaat u op de publieke triki zitten kijken?" „Nee hoor, niks voor mij." „Stemt u op hem." „Ja." „Omdat u aan uw man ondero nig bent?" „Nee hoor, bij ons mag vrouw een eigen mening hebl maar ja, het is familie. In dorp is het altijd zo dat grote fai veel stemmen in een partij te gen. Zo gaat het hier in het d" ook." I Dit is het eerste deel van i serie die De Stem de kome" weken publiceert over mensj die meedoen met de verkies gen voor gemeenteraad, Twee» Kamer en Europees Parlement Utrecht (anp) - Mensen die samen [gezonder dan alleenstaanden. O [werken, meer vrienden hebben [verenigingsleven, hebben minder meid. Dit blijkt uit een onderzoek van Or het Nederlands Instituut voor in onderzoek van de Eerstelijnsge- m: zondheidszorg (Nivel) in de i Utrecht. tr. f Bepaalde sociale contacten kun- G nen volgens het instituut leiden d< tot gezonder gedrag. Het onder- ge zoek bevestigt dat mensen die V, actief zijn in een kerk, minder op vaak roken en drinken. Mensen ve I die contacten onderhouden met o] werkers in de gezondheidszorg, c( sporten vaker en hebben minder n< vaak last van overgewicht. Ie ja Voorts kunnen sociale contacten o; helpen bij het voorkomen van se ziekten door aandacht voor per- v: soonlijke moeilijkheden en het 3, sneller overkomen van aandoe- R ningen. Veel mensen bleken zo- d i wel bij dagelijkse problemen als b bij ziekte hulp te krijgen van s1 hun familie, vrienden en kennis- g [sen. t( i Verhoef: 'Na de raadsvergadering moet je niet te lang met elkaar buurten, dat is een linke FOTO DE STEM/JOHAN VAN ENKELE TIENTALLEN jareri gelede vakbondsbestuurders, werkgevers basis van wat de Nederlandse ve den. Ogenschijnlijk met als motto voor de mensen ontdekt', werd onvergankelijk leek. Tot het betonrot van de onbetaa duurde jaren voor de vergissing werden met de mantel der lie] verantwoordelijke deed zijn uiterste te omzeilen. Dat taboe is inmiddels op typisch 9eruimd. Na een aantal eerste voo onhoudbaarheid van het sociale [vrije jacht op dat thema geopend, groeperingen, economen en and ajkaar als papegaaien na: 'Dit sys niet te handhaven'. Weinigen zullen dat betwijfelen, laren op te grote voet geleefd. Ma "iaat zoek. ledereen tracht elka overtreffen met nog hardere maatr dat ons land op de ondergang afsti Ue wao is ontmanteld, de aow m 'oekomst van dit monument van staat moet ernstig worden gevr waarop de aow ingaat, met twee gemene arbeidsongeschiktheids) Van enige voorzichtigheid en zor sociale stelsel is opgezet (de mir ln9l lijkt geen sprake meer te zijn oo nietsontziend, roepen de aasgi an het sociale stelsel hebben ges vtaar is het wel zo? Valt het syste, .etten van meedogenloze maatree J die deskundigen - weliswaar zij die vroeger vol overtuiging arnenleving, nu roepen dat het Noh °!Ver tien taar dat ze er weer v nrllri moet saneren, maar roo s van riet doemdenken g specterende samenleving kan

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2