MCW dicht na zes vette jaren IN Junior Van Dale: woordenboek voor jonge kinderen De Spaanse erfstukken van keizer Karei V Tros zet punt achter serie met dubbele aflevering en TY-Show Twaalf Oscar-nominaties voor 'Schindler's List' DE STEM GIDS Vriend Wandtapijten en wapenrustingen tentoongesteld in Brussel Advies aan provinciebestuur: 'Cultuur is geen randverschijnsel' pESTEM VRIJDAG 11 FEBRUARI 1994 Den Haag (anp) - Voor het eerst verschijnt er een volwaardig Neder lands woordenboek voor kinderen van acht tot tien jaar. De junior Van Dale wordt uitgegeven door Van Dale Lexicografie in samen werking met uitgeverij Educatieve Partners Nederland. Beide uitgeve rijen maken deel uit van Wolters Kluwer. De Junior, 500 pagina's dik, is vanaf april te koop. Het woordenboek bevat volgens J. Graafland, uitgever bij Educatieve Partners, 8.000 woorden en 500 illustra ties. De plaatjes maken het boek aan trekkelijk. Het zijn echter geen plaatjes bij praatjes, zegt Graafland. Ze maken de begrippen die in woorden moeilijk zijn uit te leggen, visueel begrijpelijk. „Denk aan het woord adamsappel. Als je slikt zie je je adamsappel bewegen, staat er in de tekst. Voor kinderen is zoiets moeilijk. Het plaatje voegt dan iets toe." De Junior kan worden beschouwd als de voorloper van de Basis Van Dale voor kinderen vanaf tien jaar. Van dat boek zijn meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Vooral basisscholen bleken behoefte te hebben aan een wat eenvoudiger boek. Voor kinderen is De Basis vaak te moeilijk, en vooral niet „leuk" genoeg door het ontbreken van illustraties. Door de plaatjes werken ze waarschijn lijk leuker met De Junior. Spelender wijs leren kinderen zo met een woor denboek omgaan. Van onze rtv-redactie Schrijver Hans Galesloot tovert een gevaarlijk virus uit de hoge hoed om een eind te breien aan 'Medisch Centrum West'. Vanavond ontsnapt het virus uit het laboratorium van dr. Dick van Lennep en bedreigt de volksgezondheid. Paniek in de tent. Het ziekenhuis moet potdicht en de staf in quarantaine. En het is maar de vraag of de internist raad weet met het virus. Zo komt een eind aan een van de succesvolste series, die de Ne derlandse tv kent. MCW beleefde zéven vette jaren. Het eerste sei zoen kluisterden de ziekenhuis perikelen liefst vier miljoen mensen aan de buis. De volgende vier seizoenen trok MCW 3,4 miljoen mensen. De laatste twee jaar bleven 2,3 miljoen mensen Reini, Eric, Dick, Ingrid en Arend-Jan trouw. De dalende cijfers laten zich verklaren door de opkomst van RTL4 en toene mende concurrentie van Hilver- sumse omroepen. De Tros over weegt wel de reeks helemaal te herhalen. Kassa Ook bleek MCW een aardig ex- portprodukt. De serie werd ver kocht aan landen als Duitsland en België, maar ook naar onder meer Polen, de GOS-landen, Ja pan .en Turkije. De kassa had nog harder kunnen rinkelen als er voldoende geld was geweest om aan internationale kwali teitsnormen te voldoen. Een af levering kostte 360.000 gulden, terwijl voor een aflevering van een Duitse krimi een miljoen beschikbaar is. Zonder sponsoring was 'Medisch Centrum West' niet te maken. De acteurs reden niet toevallig in hetzelfde merk auto en de scène waarin iemand met de trein naar zijn werk ging, was erin gevloch ten voor sponsor NS. De farma ceutische industrie probeerde volgens Galesloot mogelijk nega tieve reclame af te kopen, maar daar gingen de dramamakers niet op in. Mix Het succes van de honderd afle veringen tellende Tros-serie is toe te schrijven aan de mix van maatschappelijke kwesties en menselijke relaties. Het kwam allemaal aan bod: incest, eutha nasie, kanker, aids. De Tros was aanvankelijk bang dat dit voor de kijkers iets teveel zou zijn, maar het pakte goed uit. De kijker kreeg vanuit het Zui- derzeeziekenhuis in Lelystad, de vaste lokatie van MCW, een stortvloed aan verwikkelingen over zich uitgestort. De eeuwige intrigant Eric die vooral over hoop lag met dokter Jan. De hardhandige concurrentiestrijd met het commerciële ziekenhuis Pharmaco. Ingrid, die met Jan trouwt, geen kinderen kan krij gen omdat zij een DES-dochter is, en later met Eric in het huwe lijk treedt. De homofiele Guus Tolhuis die gaat samenwonen met een vriendin. Liza krijgt een kindje van Victor die ongenees lijk ziek wordt. Reini die al dan niet lesbisch is, stort zich in een huwelijk met Dick en de drank, krijgt borstkanker en zoekt con tact met haar jaren geleden af gestaan kind. Romances, auto bommen, moord, ontvoeringen; het kon niet op. Niehe Een stoet aan acteurs trok voor bij. Van het 'eerste uur' zijn er Kunsten vriendschap, dat gaat niet samen. Twee bentgenoten die elkaar bekronen, een recen sent die doorzakt met de diri gent en een subsidiënt die op verjaardagsfeestjes komt van steunzoekende beursalen; het geldt als ongepast. Het publiek verdient onpartijdige voorlich ting. Kwaliteit moet het crite rium zijn niet amicaliteit. Maar kan er in Nederland dan iemand nog wel wat zeggen over kunst? Het wereldje is zo klein dat ieder elkaar steeds tegenkomt, al ^jfn de rollen soms verschillend. Nederland is niet groot genoeg voor meer dan een culturele hoofdstad met eigen autoriteiten en deskundi gen. Desondanks houden we zuiverheid en een onbevooroordeelde mening formeel hoog in het vaandel. Een lezer die zich ooit opgeworpen heeft als sympathisant van Mani Klimmer, toen die onheus bejegend werd door de geruchtenfabriek van Boudewijn Büch, mag niets meer schrijven over Kummers nieuwe roman 'Helden zijn zwart'. Er is van hem vastgesteld dat hij in vereniging met Kummer lacht om oude-kostschooljongens sexis- men. Dat maakt hem verdacht, als hij de toon, het taalgebruik en het groteske karakter van de 'Helden' roemt. Dat hij bij uitstek degene zou kunnen zijn om Kummers werk te beoordelen, omdat ze vanwege hun verwantschap een stijl, interesse en referentiekader delen, is onbespreekbaar. Zelfs al zou hij zijn 'vooringenomenheid' in zijn aanprijzing laten uitkomen. Over Jean-Paul Franssens' 'Een goede vader' moet hij helemaal zijn mond houden. De lezer is immers herhaaldelijk gezien in het kroeggehoor van deze laatste schrijvende grote-stadsverteller. Dat hij graag naar hem luistert omdat Franssens een verhaal vertellen kan, met vaart zijn gehoor weet mee te slepen en vol mededogen eigen en andermans vuile was buitenhangt, is geen tegenargument. Ook niet als blijkt dat daaarin nu juist de schrijverskwaliteiten van Franssens liggen. De met succes doorvertelde anekdote dat hij ooit samen met Franssens een treinreisje naar Limburg maakte, heeft zijn werk gedaan. De hele letterlievende kring weet hoe Franssens hem vertelde over zijn echtbrekende en bunkerbouwende vader, hoofdpersoon van zijn laatste autobiografische roman, en hoe hij toen ze te Roermond de spoorwegovergang Kapellerlaan kruisten, bijna de trein tot stilstand bracht om hem het huis te wijzen waar zijn vader een gezin achterliet om zich hokkend in Groningen met Franssens moeder te verenigen. De politiek correcte literaire wereld zoekt voorlichting door ingénus. Een recensent die het zoekt in het rechttoe rechtaan werk en geen enkele ervaring of affiniteit heeft met de sterke-verhaal-uitweiding wordt op Jean-Paul Franssens gezet en hij mag als oordeel geven dat het boek niet logisch is. Alsof Franssens een academisch tractaat of een recht - een averecht breiwerkje opgezet heeft. Kummer wordt overgelaten aan een juffrouw die bij insiders naam gemaakt heeft met haar dwaaltocht naar de waarheid. Koud op de collegebanken vree ze haar weg omhoog de zeventiger jaren linkse studentenbeweging in om uit te komen in de Partij. Toen net het klassiek stalinisme verruilend voor het dogma van het feminisme. En zo'n dametje, die haar belezenheid bewijst door de naam van de hoofdfiguur van Céline's 'Reis naar het einde van de nacht' consequent te verwarren met de officiële naam van de schrijver, mag de 'Helden' afdoen als echt 'mannen-boek'. Dan liever een kritiek waaruit verwantschap van een vriendschap blijkt. Annemieke Verdoorn, Margreet Blanken, Marianne Vloedgraven, Rob van Hulst en Klaas Hofstra in de stafkamer van 'Medisch Centrum West'. foto dijkstra nog vijf over: Margreet Blanken, Annemiek Verdoorn, Klaas Hof stra, Rob van Hulst en Anja Winter. Eerder haakte Mare Klein Essink af, die zichzelf na genoeg onmisbaar maakte in de serie. Allerlei bekende en onbekende acteurs liepen het ziekenhuis binnen: onder anderen Marlous Fluitsma, Paul Gieske, Tom van Beek, Frits Lambrechts, Cox Habbema, Jules Hamel, Willeke Alberti, Kees Brusse en Kitty Courbois. De sterren draven vanavond op in Ivo Niehes 'TV-Show', die wordt uitgezonden als intermez zo van de dubbele slotaflevering. Niehe ontvangt Bram van der Vlugt, Margreet Blanken, Rob van Hulst, Perla Thissen, Guusje Eybers, Annemiek Verdoorn, Anja Winter, Martijn Apituley en Mare Klein Essink. Hans Galesloot, die tot socioloog is opgeleid, blijft scenarioschrij ver. „Ik ben nu veertig, maar na mij zijn er geen jongeren geweest die een dertiendelige tv-serie hebben geschreven die het goed heeft gedaan. In Nederland be staat geen scenario-schrijf cul tuur". Dat komt volgens hem onder meer door de remake-cul tuur die de wereld van de tv-se- ries teistert: alles wordt nage daan of slechts een klein beetje anders gebracht. I 'Medisch Centrum West', Neder land 2, 19.58, 20.53, 21.44 uur Door Lauran Toorians Af en toe staat er één in de hoek bij een horecagelegen heid - die zich daardoor dan ook nog meteen kwalificeert als mislukt rustiek. Harnas sen zijn tegenwoordig niet echt in de mode, en zelfs de exemplaren van plastic zoals ik er als kind een bezat zijn tegenwoordig zeldzaam. In de zestiende eeuw lag dat totaal anders. Wie nu gezien wil worden aan het stuur van een jaguar met handgemaakte as- sesoires, met naast zich een dame in de nieuwste creatie van Lagerfeld, die zou toen hebben geparadeerd in een echte Negroli uit Milaan. Milaan en Augsburg waren in de vijftiende en zestiende eeuw de belangrijkste centra waar wa penrustingen werden vervaar digd. En dan niet zozeer de mas saproductie van helmen en borstkurassen waarmee het leger te velde werd uitgerust, maar de echte haute couture waarmee veldheren en vorsten zich tooi den. Het betreft daarbij niet alleen letterlijk maatkostuums van plaatstaal en ijzer. Een beetje pronkharnas werd afgewerkt door een gespecialiseerde edels mid die alle technieken die hem ter beschikking stonden ten volle benutte. Drijfwerk, graveren, et sen, inleggen en vergulden wer den allemaal toegepast, en de totale versiering van een harnas vormde vaak een weldoordacht programma dat uitdrukking moest geven aan de status en de aspiraties van de bezitter. En sterker nog, een harnas was vrijwel nooit zomaar één pak. Meestal omvatte de bestelling een ensemble waaruit de bezitter al naar gelang de gelegenheid kon kiezen wat er gedragen moest worden. Bij een pronkop- tocht stelt het decorum nu een maal andere eisen dan bij het aanvoeren van een veldslag, en op het toernooiveld vereist een lansstoot een andere bescher ming dan een slag met een strijdhamer. En vaak was dan ook nog de bepantsering voor het paard bij dit ensemble inbe grepen. Spel Karei V, keizer van het Heilige Roomse Rijk van 1520 tot zijn aftreden in 1555, was de laatste vorst die zich nog daadwerkelijk Karei V op het slagveld met de oorlog voering bemoeide. Voor hem was een harnas dus ook nog een kwestie van puur lijfsbehoud. Maar ook daarna bleef het toer nooi nog geruime tijd het ridder lijke tijdverdrijf voor de uiterst rijken. En dat 'spel' was niet ongevaarlijk. In 1559 kreeg de Franse koning Henry II een fikse lanssplinter in zijn oog. Hij over leed enkele dagen later aan de verwonding en heel Europa was geschokt. De ontwikkeling van het harnas in de zestiende eeuw volgde deze evolutie van wapen naar speel tuig. Het harnas werd steeds uitbundiger versierd en aange past aan de specifieke eisen van het toernooi. Op de meest kwets bare plekken, zoals rond de kijkspleet in de helm, kon het plaatstaal wel een centimeter dik zijn en een complete toer- nooihelm kon een gewicht heb ben van wel negen kilogram. Toch bestaan juist daarover nog al wat misverstanden. Een volledig toernooihamas kon weliswaar 45 kg. wegen (plus nog eens 35 kg. voor het paarde- harnas), maar een strijdharnas was toch al gauw zo'n tien kilo gram lichter. Een moderne in fanterist in volle bepakking torst ook iets in die orde, en het 'voordeel' van een harnas is dan dat het gewicht niet alleen op de schouders rust, maar verdeeld is over het hele lichaam. Het echte bezwaar van een harnas school vooral in het gebrek aan ventila tie. Wie harnassen vooral wil bekij ken als functionele maatkos tuums in edelsmeedwerk zal ge makkelijk ontdekken dat hier een vorm van vakmanschap be stond die met de veranderende mode volledig is verdwenen, maar die nog steeds grote be wondering oproept. De harnas sen uit de koninklijke verzame lingen in Spanje behoren tot de mooiste die ooit werden ge maakt. Vooral de harnassen van Kareis zoon en opvolger Filips II zijn in alle opzichten sublieme pronkstukken. Een selectie uit deze verzameling is op dit mo ment te zien in een tentoonstel ling in Brussel, waar zij door een bijzonder fraaie opstelling ook volledig tot hun recht komen. Brabants Behalve wapenrustingen - en een aantal zwaarden - omvat deze expositie ook een twintigtal wandtapijten uit dezelfde collec tie. Al deze wandtapijten zijn van Brabantse makelij, waarbij het atelier van Pieter van Aelst in Brussel een centrale rol speel de. Zij werden besteld door het het hof van Karei V en zijn directe voorgangers en opvolgers en golden in die tijd bij uitstek als middelen om macht en rijk dom zichtbaar te maken. Goud en zilverdraad glanst de bezoe ker al van verre tegemoet. Omdat deze kostbare tapijten ook in Madrid slechts zelden worden tentoongesteld en dus ook nauwelijks aan het vernieti gende daglicht zijn blootgesteld, zien zij er nog steeds uit als nieuw. Schitterend hangen zij nu in het gedempte licht van de museumzaal, waar zij de bezoe ker uitnodigen tot langdurig kij ken. Dergelijke wandkleden werden vaak gemaakt in series, maar ook ieder tapijt zelf vertelt een verhaal met scenes vol actie en boordevol schitterende details. Regelmatig zijn leden van de vorstelijke familie of de hofhou ding zelf geportretteerd, en een aantal tapijten vormt een directe illustratie van het functioneren van de wapenrustingen in de zelfde expositie. Behang Eigenlijk is alles aan deze wand tapijten verbluffend. De afme tingen lopen op tot bijna tien bij vijf meter, de wevers gebruikten soms wel honderd kleurnuances, de composities zijn uiterst door dacht en de details hebben een haast fotografische nauwkeurig heid. Wie over dergelijk behang kon beschikken, en dan ook nog regelmatig en naar believen kon wisselen, zal de televisie niet hebben gemist. En uit beschrij vingen weten we dan ook dat Karei V erg op deze wandtapij ten was gesteld en ze tijdens zijn vrijwel onafgebroken reizen door zijn immense rijk steeds met zich meevoerde. Zelfs tijdens zijn veldtocht in Tunesië in 1535 bevonden zich in zijn bagage ook wandtapijten. En meteen na terugkeer werd begonnen met de voorbereiding voor een nieuwe reeks tapijten waarop deze glorieuze veldtocht zou worden vereeuwigd. De Brusselse schilder Jan Vermeyen was hiervoor speciaal meege reisd. Naast deze prachtige ex positie beschikken de Koninklij ke Musea voor Kunst en Ge schiedenis in Brussel ook zelf over een grote collectie wandta pijten, waarvan er ongeveer veertig in het museum te zien zijn. Expositie 'Keizer Karei, wandta pijten en wapenrustingen uit de Spaanse koninklijke verzamelin gen', t/m. 24 april in het Jubel park in Brussel. Open: di. t/m. zond. 10-17u., wo. tot 22u., maandag gesloten. Toegang: 200 BFr. Los Angeles (afp/dpa/rtr) - De kans dat Steven Spielberg dit jaar een Oscar wint, is erg groot. De jury van de Amerikaanse filmacademie heeft maar liefst twaalf Os car-nominaties toegekend aan 'Schindler's List', een film in zwart-wit die geregisseerd is door de commercieel succesvolste filmmaker ter wereld. Spielberg, die kassakrakers op zijn naam heeft staan als 'E.T.' en 'Jurassic Park', heeft echter tot dusver nooit een Oscar gewonnen. De Oscars worden op 21 maart in Hollywood toe gekend. 'Schindler's List' vertelt het verhaal van een Duitse 'op portunist' die in de Tweede Wereldoorlog meer dan 1.300 Poolse joden van de nazi-ver nietigingskampen wist te red den. De film is onder meer genomineerd in de categorie beste film, beste regisseur (Spielberg), beste mannelijke hoofdrol (Liam Neeson) en beste mannelijke bijrol (Ralph Fiennes). Andere keuzes in de categorie beste film zijn 'The Fugitive', 'In the Name of the Father', 'The Piano' en 'The Remains of the Day'. Waarnemers den ken dat Spielberg voor zijn Oscar als regisseur de meeste concurrentie moet vrezen van de Nieuwzeelandse Jane Cam pion, die de regie voerde van 'The Piano', een in de 19e eeuw spelend verhaal over het gearrangeerde huwelijk van een Schotse vrouw die niet kan praten. Andere regisseurs die een kans maken op een Oscar voor de beste regie, zijn Jim Sheridan die de regie deed van 'In the Name of the Father', een film over zes Ieren die ten onrechte door een Britse rechbank zijn veroordeeld voor een IRA- misdaad, James Ivory van 'The Remains of the Day' en Robert Altman van 'Short Cuts'. Twee actrices zijn genomi neerd voor zowel de beste hoofd- als bijrol. Het gaat om Emma Thompson (hoofdrol in 'The Remains of the Day', bij rol in 'In the Name of the Father') en Holly Hunter (hoofdrol in 'The Piano', bijrol in 'The Firm'). Andere kandi- Holly Hunter, genomi neerd FOTO AP daten voor de Oscar voor de beste vrouwelijke hoofdrol zijn Angela Bassett, die Tina Turner speelt in 'What's Love Got to Do With It', Stockard Charming in 'Six Degrees of Separation' en Debra Winger in 'Shadowlands'. Nominaties voor de beste mannelijke hoofdrol zijn, naast Liani Neeson die Oskar Schindler speelt in 'Schind ler's List', Daniel Day-Lewis uit 'In the Name of the Fa ther', Laurence Fishburne uit 'What's Love Got to Do With It'. Tom Hanks uit 'Philadelp hia' en Anthony Hopkins uit 'The Remains of the Day'. In de categorie buitenlandse films zijn het vooral Aziati sche produkties die naar de Oscar dingen. Hier zijn vijf films genomineerd: 'The Scent of Green Papaya' (Vietnam), 'Farewell To My Concubine' (Hongkong), 'The Wedding Banquet' (Taiwan), 'Belle Epoque' (Spanje) en 'Hedd Wynn' (Groot-Brittannië). Van onze kunstredactie Den Bosch - De provinciale politiek moet meer geld uittrek ken voor cultuur. Culturele aspecten vormen in de verkie zingsprogramma's van politieke partijen tot dusver slecht een randverschijnsel. Dit schrijft de provinciale adviesraad voor Welzijn, Onderwijs Cultuur (WOC) in een advies aan de provincie Noord-Brabant, eerstvolgende verkiezingen voor Provinciale Staten worden in 1995 gehouden. „Bij het ontwikkelen van een toekomstvisie wordt vooral gespi in termen van economische, technische en bestuurlijke vernieuwin gen. Maar cultuur (in de brede betekenis van het woord, k traditie, gebruiken, de eigenheden van een streek) is even onmisbaai voor een samenleving als een wegennet en een economische infra structuur", aldus de Raad voor WOC. „Het zijn de culturele voorzieningen en activiteiten, de historisch gegroeide verhouding van bebouwing en landschap en de tradities en eigenheden van bewoners die het gezicht, de identiteit van een s dorp of streek bepalen. Deze culturele identiteit bepaalt voor groot deel of men ergens prettig woont." In het provinciaal beleid moet volgens de Raad voor WOC voorraiij gegeven worden aan cultuurparticipatie door minderheden. ft portefeuille van de cultuurgedeputeerde in het dagelijks bestuur va» de provincie moet zwaarder worden en de cultuurambtenarea moeten een meer vooraanstaande positie in het provinciehuis inne men. Dit advies heeft de Raad voor WOC op uitnodiging van Provinciale Staten geschreven. poor Lei Coopmans Het is keihard werken. Elke jag. Ik zing het programma ontzettend vaak door. Elke dag twee keer voor de spiegel in de woonkamer. Op volle jo-acht. Aan het eind ben ik bek af. Maar ik weet inmid dels zeker dat ik het stem- technisch aankan". fflj heet gewoon weer Gé Titu- laer. In Nederland althans. In jjet buitenland blijft de naam Jeffrey Garth handiger. Hoe het komt dat de in Tegelen woon achtige Gé Titulaer in het bui tenland meer succes oogst dan in Nederland? „Mijn muziek is net jets minder herkenbaar voor het grote publiek dan de muziek van j,ee Towers of René Froger", zegt de zanger diplomatiek. Zijn jazzy en wat Amerikaanse aan pak spreekt een kleiner publiek aan. tEr zijn zangers die zich in hun keuze richten naar de voorkeur van het publiek. Dat doe ik niet. Ik zing alleen wat ik zelf muzi kaal goed vind en waaraan ik als zanger nog iets van mezelf kan toevoegen. De inhoud van de tekst tot leven brengen, dat wil FILMS GOES -Grand Theater 19 u. Robin Hood: men in tights. 21.30 u. Hard target. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Demolition man. 19.30 en 22 u. The Addams Family values. 22 u. A perfect world. 19.15 en 22 u. Heaven on earth. 19.30 en 22 u. Robin Hood: men in tights. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. Beethoven's 2nd. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Three musketeers. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. Demolition man. - Alhambra 3 19 u. Beethoven's 2nd. 21.30 u. Heaven and earth. - Alhambra 4 19 u. Aladdin. 21.30 u. Mr. Wonderfull. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Undercover Blues. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Little Buddha. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Heaven and earth. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demolition man. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Striking Distance. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The 3 musketeers. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jurassic Park. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The piano. Zaal 10 - 14.30 en 17 u. Hocus Pocus. Zaal 10 - 20 en 22.30 u. The good Som. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A perfect world. Zaal 12 - 14.30 en 17 u. Aladdin. Zaal 12 - 20 en 22.30 u. The fugi tive. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Robin Hood: Men in tights. Zaal 14 - 14.30 en 17 u. Eock-i- doodle. Zaal 14 - 20 en 22>30 u. The cru sh. Zaal 15 - 14.30, 17 en 20 u. Beet hoven n. Zaal 15 - 22.30 u. Sleepless Seattle. nn Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30u. Addams Family Values. Zaal 17 - 14.30 en 17 u. Aladdin- Zaal 17 - 20 en 22.30 u. Eis» Sun. nn Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30u Free Willy. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.301 Mr. Jones. Zaal 29 - 14.30, 17, 20 en 22.301 The real McCoy. Zaal 21 - 14.30 en 17 u. Olivw. onrust in Vogelland. Zaal 21 - 20 en 22.30 u. Kika Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22- Stalingrad. GENT - Decascoop M 14.30, 17, 20 en 22.30 u. r» Willy. 14.30, 17. 20 en 22.30 u. W* Doubtfire. 14.30 en 17 u. Hocus Pocus. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Strik»! distance. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The tb» musketeers. 20 en 22.30 u. Kika. j 14.30, 17, 20 en 22.30 u. There» 17\C20 en 22.30 u. Underco»» blues. 20 u. Heaven Earth. 22.30 u. The good son. 17, 20 en 22.30 u. Mr. Jones. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demon tion man. 20 u. Robin Hood: Men in tign» 20 en 22.30 u. A perfect world- 14.30 en 17 u. Aladdin (Ned- ver sie). 14.30 u. Jurassic Park. KNOKKE - Beverly Screens 20 en 22.30 u. Mrs. Doubtfire. 20 en 22.30 u. The three mus teers. 20 en 22.30 u. The real McCoy 22.30 u. Bleu. 20 u. Free Willy. De knappe eenvoud van het werk van Bruna zal altijd gevoelig blijven voor plagiaat, omdat veel mensen nog altijd denken dat eenvoud het zelfde is als makkelijk. Zo is op het laatste mo ment de verkoop in Ne derland verboden van de serie boekjes van Musti, een poppetje dat wel heel erg veel weg heeft van het prachtige fi guurtje Nijntje. De uit gever van Dick Bruna boekjes zou voor de ver spreiding zorgen... Door Céline Rutten fiermev r» Je hebt twee handen nodig om op de bladzijde die toch niet groter is dan zestien bij zestien centimeter alle lelijkheid dus danig af te dekken dat alleen het poppetje overblijft. „Wie is dat?" Niemand aarzelt. „Nijntje natuurlijk." „Nijntje." „Dat ko nijntje van Bruna." Maar wat hier staat is een on duidelijk beest met afgeknipte oren, rare klompvoeten en han den als saucijzen. En ach, dat prachtige ronde hoofdje van Nijntje dat kan huilen, lachen en dromen is hier een ietwat uitgezakte cirkel. Volgens de tekst is het beest een hij; het heet Musti en vertegen woordigt een lompe vorm van plagiaat, die zover gaat dat het zo typische mondje van Nijntje in de vorm van twee elkaar kruisende streepjes ook Musti's karakter bepaalt. Plagiaat Musti is een Belgisch poppetje en de serie van acht boekjes wordt uitgegeven door de Stan daard-uitgeverij in Antwerpen. Daar had men een aardige om- zetvergroting voor ogen door dit najaar de boekjes op de Neder landse markt te brengen. Unie boek zou in Nederland voor de verspreiding zorgen. Pijnlijk is, dat Unieboek al sinds jaar en dag de uitgever is van Dick Bruna en dus van Nijntje. Een uitgeverij dus die plagiaten van het werk van eigen tekenaars gaat verkopen. Zover is het net niet gekomen. Het moederbedrijf Meulenhoff on Co in Den Bosch heeft de verspreiding in Nederland op het laatste nippertje verboden.; Maar daarmee is niet het kwaad zelf bestreden. Meulenhoff-di- recteur R. Malherbe: „Wij kon den alleen de verspreiding te-'l genhouden. Het plagiaat zelf; nioet worden aangepakt." Kwaliteit De aüteursrechten van Dick Bruqa worden beschermd door net bureau Mercis in Amster dam. Daar waakt Pieter Brat- 'nga over de Bruna-figuurtjes, e m een geschatte oplage van: eertig miljoen over de hele we reld circuleren. „Werk van Dick jyi?.reproduceren mag, als de to i 3 worden betaald en on- e kwaliteits-eisen gerespec ^worden. Dick en ik zeg- Bif' i-FSt kwaliteit- dan geld'.". w die kwaliteitsbewaking' bik tedereen zo gemakke- gemaakt: het bu-| eau heeft mappen met gemim ede, reproduceerbare teke I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 22