Aangepast gedrag kent zijn grenzen Chris Rippen tussen het gif BOEKENLEGGER 9* KINDERBOEKEN MUZIEK Poëzie-peiling van De Stem loopt al als een gedicht 6Poëzie leeft, maar wordt niet gekocht' Reve met literair circus door België Boek blijft bloeien Literatuur per fax Als ouders alles met je willen bespreken Beethovenconc Trio Aura in Si Steve Lacy Ar Doghouse in D Nieuwe Porgy met salsa gepe 4La Cenerento in Vlaamse Op 'Bor' van Joris Moen: een boek voor middelbare scholieren DE STEM BOEKEN Clavichord recital in de Engelse Kerk in Middelburg Joris Moens FOTO CHRIS VAN HOUTS Door Johan Diepstraten Wie nu de kritieken leest over De avonden van Reve krijgt een mooi beeld van het moralisti sche karakter van de toenmali ge recensenten. „Een somber en grauw boek," oordeelde ziele- herder P. Evers in 1948, „dat wij niet kunnen aanbevelen, omdat er naast platte uitdruk kingen geen enkel positief ge geven in verwerkt is." Rico Bulthuis adviseerde Reve om een psychiater te bezoeken, Bo- mans vond de roman grauw, cynisch en negatief en criticus Bromberg beweerde: „Jammer dat de schrijver het nodig heeft gevonden zich uiterst ordinair uit te drukken. Indien onze jeugd zich niet vermag op te werken uit de troosteloze men tale sfeer die in deze roman wordt geschetst, ziet het er voor onze toekomst niet roos kleurig uit." De huidige literaire kritiek speelt niet voor zedenmeester, anders was er van de nieuwe roman Bor van Joris Moens weinig overgebleven. Zijn hoofdpersoon is nog een graad je erger dan Reve's Frits van Egters en hij heeft bovendien de onhebbelijke trekken mee gekregen van de superiere gym nasiast Philip Corvage (Vest- dijks Ivoren Wachtersen van Heeresma's Han de Wit. De middelbare scholier Bor is het proto-type van de dwarse pu ber van de jaren '90. Zijn lite raire voorgangers zijn maar slappe eikeltjes vergeleken met hem, eerder zijn zij 'watjes', om in zijn turbotaal te blijven. „Vandaag hebben we een paar Mormonen in elkaar geslagen," luidt de eerste zin van de ro man. „Ze hadden de koppen van kinderverkrachters. Oké, het deugt niet, maar zulke lui plaatsen zich met hun doodgra- versuiterlijk zo buiten het ge wone leven dat ze eenvoudig weg confrontatie uitlokken." Ruim honderd pagina's verder betreurt Bor het dat ze die 'miezerige Mormonenkereltjes' de ogen niet hadden dichtgesla gen. „Dan waren we nooit te gen de lamp gelopen." Haat Er hoeft geen psychiater aan te pas te komen om het wereld beeld van Bor te analyseren. Aangepast gedrag kent zijn grenzen, beweert Bor ergens, en brengt dat in de praktijk. Zijn haat tegen de wereld richt zich in eerste instantie op zijn ouders die hun zoon vernoem den naar Bor de Wolf van de Fabeltjeskrant. Is er bij de Van Egtersen en Courvages nog sprake van enig mededogen ten opzichte van de ouders, voor Bor van Rossum is daarvoor geen plaats: „Het is niet te geloven dat die ouwelui ooit met elkaar hebben liggen krik ken. Moe moet net op tijd op de twee erecties die de man ooit in zijn leven kan hebben gehad, zijn gaan zitten, anders waren wij er nooit gekomen." Zijn vader zit uitgezakt voor de televisie en heeft 'geen reet te vertellen', Bor wenst zijn moe der 'de kanker tussen de be nen', omdat zij zijn vieze lakens gerust een hele dag op het bal kon te drogen laat, 'zodat de hele buurt kan zien hoe vaak ik 's nachts aan mijn trekauto- maat zit.' Zo gaat dat de hele roman door. Theedoek Is het verzet tegen zijn ouders alleen in gedachten, als Bor eenmaal op straat rondloopt, neemt hij zijn toevlucht tot ver baal geweld. Willekeurige vrouwen in de tram moeten het ontgelden ('Hoe lang weet je het nou, dat je pot bent?') en vanzelfsprekend heeft Bor zo zijn ideeën over buitenlanders: „Arabieren en emancipatie gaan duidelijk niet verder sa men dan dat de mannen een theedoek om hun knar dragen. Maar afwassen ho maar." In dit wereldbeeld past Bors morbide vorm van humor, die debutant Joris Moens afgeke ken lijkt te hebben van Reve, Vestdijk en Heeresma. Op de vraag van zijn moeder wat hij gaat doen, antwoordt Bor: „Uitgebreid kakken, denk ik, en dan naar zolder en me eens lekker verhangen. Maar voor het avondeten ben ik terug, hoor." Pubers, en dan vooral de intellectueel zeer begaafde on der hen, bezweren hun angsten op deze merkwaardige manier en zijn in hun huiselijke gedrag de peuterspeelzaal nauwelijks ontgroeid. Hoe stuitend het uiterlijk ver toon van deze Bor ook is, Joris Moens is erin geslaagd om een portret te schetsen dat indruk maakt. Als Bor uiteindelijk in een politiecel belandt en hij helemaal geobsedeerd is door haat, woede en walging, dan weet de lezer tegelijk dat er van het ego van Bor niets meer over is. Zo intelligent is de puber wel dat hij snel tot het inzicht zal komen dat hij zelf de groot ste 'impotente mug' van het gezelschap is. Meisje Zonder al te veel nadruk heeft Joris Moens een aardig neven thema uitgewerkt dat betekenis geeft aan al het geraaskal en gekanker van Bor. Een meisje uit de betere kringen, Ruth, doet haar uiterste best om con tact met hem te krijgen. Hoe afwijzend Bor ook is, uiteinde lijk belandt hij op haar verjaar dagsfeestje ergens in Buitenvel- dert. In de verkrachtingsscène die volgt, laat Joris Moens zijn hoofdpersoon echt met de bil len bloot gaan, en niet alleen letterlijk. „Laat iedereen de pest krijgen," denkt Bor op de laatste pagina van de roman en de lezer mag zelf uitmaken of Bor dat al dan niet meent. Niet de schuldvraag gonst in alle hevigheid na, zoals de ach terflap suggereert, maar de vraag in hoeverre het relaas van Bor exemplarisch is voor het denken van de moderne, puber. Werden vroeger dit soort boeken veroordeeld en' ongeschikt geacht, nu mag je erop hopen dat Bor opgenomen wordt in de Grote Lijster-serie en onder een breed middelbare school publiek wordt verspreid. Ter vermaeck, want spitsvon dig is Bor bij vlagen ook als hij het over zichzelf heeft, maar vooral ter leringh. Literatuur als spiegel van de samenleving, het is niet de beroerdste taak die Joris Moens zich als schrij ver heeft gesteld. Joris Moens: 'Bor'. Uitg. De Bezige Bij, prijs 29,50. De kunstredactie van De Stem is erg benieuwd naar de belangstel ling voor poëzie in het zuidwesten van Nederland, schreven we vori ge week. We riepen de lezers op mee te doen aan de Poëzie-peiling van De Stem. En die reacties zijn gekomen, meer en sneller dan we verwachtten. Liefhebbers van poëzie kunnen een briefje richten aan de redactie met daarin hun favoriete gedicht en een korte toelichting, waarin wordt uitgelegd waarom juist dit gedicht is gekozen. Het kan gaan om een dichtwerk dat een onaan tastbare artistieke waarde heeft, maar ook om iets dat vanwege puur persoonlijke emotionele rede nen zo wordt bewonderd. Uit de eerste reacties blijkt dat sommige mensen moeilijk kunnen kiezen uit een aantal dierbare gedichten. Daarom hebben we besloten de inzenders de vrijheid te geven meerdere titels te noemen. De brieven zullen tijdens de Boe kenweek (16 tot 26 maart), die dit jaar in het teken staat van de poëzie, in deze krant behandeld worden. Voor de inzenders liggen tien boekenbonnen klaar, een van 100, twee van 75, drie van 50 en vier van 25. De aardigste inzendin gen worden uiteraard beloond met de duurste boekenbonnen. Eigen verzen vallen bij deze poëzie-pei ling buiten de prijzen. Brieven moeten voorzien zijn van het volgende adres: Kunstredactie De Stem Poëzie-peiling Postbus 3229 4800 MB Breda De inzendingen moeten uiterlijk 10 maart binnen zijn. Van onze kunstredactie De omzet gedichtenbundels in Nederland moet maar liefst met vijftig procent stijgen. Dat is het beoogde effect van de Boeken week dit jaar, die het thema Poëzie Centraal gekregen heeft. Poëzie is het stiefkindje van de literatuur. Er wordt nauwelijks poëzie verkocht. Dat moet ver anderen, vindt directeur Henk Kraima van de Stichting Collec tieve Propaganda van het Ne derlandse Boek. Het streven is om de poëzie-omzet dit jaar met de helft te laten stijgen, ten opzichte van vorig jaar. Ook dan is het aandeel van de poëzie in de boekenomzet nog uiterst gering. De gezamenlijke uitgevers verkochten vorig jaar 142.000 poëziewerken; 96.000 gedichtenbundels van individue le auteurs en 46.000 bloemlezin gen. Dat is slechts een half pro cent van de totale boekenomzet, die geschat wordt op 27 miljoen boeken. Toch is de poëzie niet dood, ment Kraima van de CPNB, die de 59e Boekenweek organiseert. Er vinden allerlei dichtersmani- festaties plaats, zoals de Nacht van de Pöezie en Poetry Interna tional, er komt een grote VSB- poëzieprijs aan (50.000 gulden) en er verschijnen relatief veel bloemlezingen. „Pöezie leeft, maar wordt niet gekocht, al thans niet in verhouding tot de belangstelling die ervoor be staat", zo vatte Kraima de stand van zaken samen. Ter gelegenheid van de Boeken week, die op 16 maart begint en tot en met 26 maart duurt, komt de CPNB met enkele speciale uitgaven: een magazine Poëzie Centraal, een mapje poëzie-an- sichtkaarten en de cd Denkend aan de Dapperstraat waarop zestien artiesten en groepen be staande Nederlands gedichten zingen. Als extra bevat de cd een interactief gedeelte met informa tie over poëzie. De cd wordt gepresenteerd op de Nacht van de Poëzie op 12 maart en is uitsluitend in de boekhandel verkrijgbaar voor 14,90. Het Boekenweekgeschenk is, zo als bekend, geschreven door Hel- la S. Haasse. Het is geen poëzie- werk, maar een proza-boekje, getiteld Transit. Dit is het derde Boekenweek geschenk uit de pen van Haasse. Haar zeer bekende novelle Oeroeg verscheen in 1948. In 1959 schreef ze een essay voor de Boekenweek. Transit is het verhaal van een meisje, dat na maandenlang zwerven, terugkeert in Amster dam. Ze heeft geen huis en ze weet niet wat ze in de stad moet doen. Ze vindt onderdak bij een man, die in 1968 de wereld de rug toegekeerd heeft. Transit verschijnt in een oplage van 567.000 exemplaren en wordt- tijdens de Boekenweek gratis verstrekt aan kopers van een boek. De oplage is licht gedaald, ten opzichte van vorig jaar toen W.F. Hermans het Boekenweek geschenk schreef. De daling heeft te maken met bezuinigin gen bij grote inkoopcombinaties. VRIJDAG 11 FEBRUARI 1994 D2 onder vervuilde grond. Type rend voor Rippen is dat een doofpot-affaire aanleiding is voor een nieuwe misdaad op het moment dat het verleden opgerakeld dreigt te worden. Net als in Sporen en Playback zorgt Chris Rippen in Met de grond gelijk dat de thrillerlief hebber op zijn wenken wordt bediend. Hij kent de trucs van het genre en ook zijn derde thriller heeft net als de vooraf gaande twee een mooie span ningsboog. Het probleem is al leen dat hij nu een groot aantal personen nodig heeft die be trokken zijn bij de twee gif schandalen, zodat de lezer af en toe moet terugbladeren om pre cies te weten wie verantwoor delijk is voor wat. De plot is, hoe knap bedacht ook, razend ingewikkeld. Een aardige bijkomstigheid van deze opzet is wel dat Rippen alle kansen kan benutten om een roman te schrijven over een dorpsgemeenschap vol roddel en achterklap. Hij heeft een aantal extra verhaallijnen be dacht - het mislukte huwelijk van Bruno, zijn verhouding tot zijn ouders, de onderlinge twis ten tussen de buurtbewoners, de activiteiten van de milieube weging - en opvallend is even eens de zorgvuldige stijl. Met de grond gelijk heeft voor een thriller toch wel erg weinig actie en daarom is deze nieuwe Rippen vooral een boek voor de literatuurliefhebber. Chris Rippen: 'Met de grond gelijk'. Uitg. Bzztöh. Prijs 29,50. Door Johan Diepstraten Gerard Reve is de hoofdact in het vijfde en laatste literaire programma Saint-Amour, dat van 13 tot en met 23 februari door België trekt. Saint Amour omvat tien literaire avonden, waarvan er zich vier in de grens streek afspelen: Behalve Gerard Reve komen de schrijvers Hugo Claus, Leo Pley- sier, Benno Barnard, Nelleke Noordervliet, J.M.H. Berckmans, Pjeroo Roobjee en Luuk Gruwez op het podium. Gerard Reve neemt eigenlijk nooit meer deel aan zulke lite raire avonden. Voor de organisa tie Behoud de Begeerte, die Saint Amour organiseert en het bijbehorende Cahier d'Amour sament, maakt Reve een uitzon dering. „Ik wil zoiets degelijk doen. Ik hou er niet van om maar wat spulletjes bijeen te graaien en die zomaar voor te dragen op zo'n avond die door amateurs georganiseerd wordt. Hier gaat het er erg professio neel aan toe; goede organisatie, goede zalen, goede belichting. Ik heb meteen ja gezegd toen ze me vroegen. Ik wil graag iedereen ten dienste zijn, ik ben niet zo'n moeilijk mens". Bovendien woont Reve sinds en kele maanden in het Belgische Machelen. „Ik ben de oorlogse conomie van Nederland ont vlucht", zo licht Reve toe. „Ne derland is geen vrije markt meer. Je kunt er niet zomaar een huis kopen en daarin gaan wonen. Daar moet de overheid zich mee bemoeien. Die zegt waar je pre cies moet gaan wonen, da's ook een vorm van apartheid, maar die wil niemand zien. In België kun je nog zelf kiezen waar je wil wonen. Hier heerst gelukkig nog een liberaal-kapitalistische sfeer". Saint-Amour gaat op zondag 13 februari in première in de Stads schouwburg in Brugge. Vier van de avonden spelen zich af in de grensstreek: 15 februari in De Warande in Turnhout, 16 fe bruari in het Cultureel Centrum in Hasselt, 19 februari in Dom- melhof in Neerpelt en 21 februa ri in de Bourlaschouwburg in Antwerpen. Inlichtingen: 09-32 3272 40 41. Het Cahier d'Amour bevat bijdra gen van 37 Nederlandse en Vlaam se auteurs, is uitgeven door Nijgh Van Ditmar en kost 24,90. i Gerard Reve foto anp De plaats die boeken in ons land innemen is nog nooit zo groot geweest als nu. Het gezamenlijk bezit van boeken in Nederlandse huishoudens beloopt meer dan anderhalf miljard exemplaren. Nergens ter wereld zijn zo veel boeken in omloop. Dat zei prof. dr. F. van Oostrom, hoogleraar Nederlandse letter kunde, deze week in Leiden tij dens de 419e Dies Natalis (ver jaardag) van de Rijksuniversiteit Leiden. De Lage Landen zetten een tra ditie van eeuwenoude hooggelet- terdheid voort. „Dit allemaal in weerwil van profetieën van waanwijze techneuten die meen den dat met de invoer van de chip het boek op zijn retour zou raken." Vandaag de dag bezitten veel Nederlanders thuis meer boeken dan op enig moment in heel de middeleeuwse Lage Landen voorhanden zijn geweest, stelt de hoogleraar vast. De grootste bi bliotheek van de dertiende- eeuwse christenheid, die van de Sorbonne in Parijs, bezat niet meer dan 1000 banden. Naast de anderhalf miljard boe ken bij particulieren staan er nog negentig miljoen exempla ren in de tweeduizend bibliothe ken in Nederland en levert het Centraal Boekhuis doorlopend 86.000 verschillende titels aan een fijnmazig net van dels. „En daaromheen de rij) opgetuigde infrastructuur boekenbijlagen, boekenprograi». ma's, boekenweken, boekenbos. nen, boekenclubs en het boekt», bal voor mijn part", aldus Vat Oostrom. Binnenkort is het mogelijk efc week poëzie, proza, tekening,-, of combinaties daarvan op ji fax te krijgen. Dan sta# Facsimile, een faxtijdschrjt voor literatuur en kunst, dati; het handschrift van de auteur !j beeldend kunstenaar wordt produceerd. De redactie van het blad wi gevormd door Liesbeth Br; Corstius, M. Februari, Jaap Huisman, Elrud Ibsch en Anthi ny Mertens. Aan het eind van een jaargatj krijgen de abonnees een gedruk- te editie van alle verschenen bit- den in een verzameldoos. Dit editie verschijnt in een oplap van 1500 exemplaren. Particu- lieren hebben voor de voorlo financiering van Facsimile zorgd. Bij duizend abonnees zou het tijdschrift goed draaien. Door Muriel Boll Er zijn onderhoudende en span nende boeken, geweven rondom een thema dat jongeren direct aanspreekt. Goed geschreven, vol vaart, je leesgenot is dus verzekerd, maar eenmaal uit, kan zo'n boek toch gelijk weg zakken. Er zijn ook boeken die je je blijft herinneren doordat de schrijver het thema zorgvuldig in etappes bloot legt en oorzaken en aanlei dingen aandraagt die maken dat je de hoofdpersoon, maar ook jezelf, beter begrijpt. 'De Tol- brug' van Aidan Chambers is zo'n boek bijvoorbeeld. Onder het lezen ontkom je er niet aan je eigen opvattingen tegen het licht te houden, vorm je onbe wust en onuitgesproken een oor deel. 'Een mond vol dons' van Lydia Rood is zo'n boek. Eerlijk gezegd had ik nooit gedacht dat ze ooit zo'n mooi boek zou schrijven. Rood schrijft veel, voor jonge kinderen de boeken van Roos- marijn, voor oudere kinderen 'Gabber' over het circusleven en 'Erin de enige' over mannene- mancipatie, en 'Maanzaad' voor pubers. Sommige van die boeken vond ik wel aardig, maar ook niet meer dan dat, een enkel boek vond ik vreselijk, 'Een mond vol dons' is zonder meer een verrassing. Het is het verhaal van een vriendschap. Marjan en Sophie, Soof, wonen naast elkaar en zijn vriendinnen sinds ze peuters zijn. Inmiddels zijn ze vijftien. Marjan vertelt hun geschiedenis, omdat ze wil begrijpen waarom Soof van huis is weggelopen en dus ook van haar is weggelopen. Vroeger klommen ze via de dak goot naar eikaars kamer, 's avonds gaven ze elkaar klopsig nalen. Later haalden ze gewaag dere streken uit, de schoolmuur volkladderen, er 's nachts van door gaan en eikaars hoofd hele maal kaal scheren. Hoe die door-dik-en-dun vriend schap veranderde, vertelt Mar jan in korte fragmenten die ge schreven zijn in de tegenwoordi ge tijd. Ze staan tussen herinne ringen aan vroeger, geschreven in de verleden tijd. De fragmen ten zijn zorgvuldig door elkaar verstrooid om je aan de hand daarvan het verband tussen he den en verleden duidelijk te ma ken. Soof is een wild kind, vol fanta sie. Als ze uit school komt, zit haar moeder klaar met thee. Famke is Soofs superbrave zus, aan wie de twee vriendinnen een behoorlijke hekel aan hebben. Marjan woont alleen met haar moeder, haar vader is vertrok ken toen ze nog een baby was. Als Marjan ouder wordt, gaat ze haar vader missen, met Soo! fantaseert ze dat ze hem 1 samen gaan zoeken. Marjans moeder heeft geen voor thee, want ze heeft eet winkel thuis. Daarom zou jan best willen ruilen met die bovendien ouders heeft dit nooit kwaad worden, moeder schreeuwt als ze is, maar dan is het ook over. Marjan verbaast zich wel over dt vreemde straffen die Sophii krijgt: huisarrest, niet spelen met Marjan. Marjan begrijpt niet precies hot het er bij de buren aan toe ga De lezer trouwens ook niet, krijgt vermoedens over mishan deling of incest, maar het is duidelijk dat daar geen sp: van is. Wat speelt is dat Soofs ouders hun kinderen geen sikke pitje vrijheid en privacy gunnen alles wordt verteld, gecontro leerd en besproken, soms melde bijbel erbij. Ze zitten alsem broedse kip en een waakzame haan bovenop hun dochters enal bedoelen ze het goed, zo verpes ten ze het juist. Ze beladen hun kinderen met een schuldcomples door te zeggen: „We zijn niet boos, maar je doet ons zo'n ver driet". Niet voor niets droomt Soof eens dat ze in een kamer is waar hel donsveertjes gaat sneeuwen. Ze stikt bijna in 'een mond vol dons'. En later, als Soof weg is, houdt Famke op met praten. Van wild wordt Soof volgzaam ea later opstandig. Ze vlucht in leu gens, ook tegenover Marjan. Op een nacht verdwijnt Sophie, Marjan voelt zich verraden en in de steek gelaten, toch blijft Soof zoveel voor haar betekenen da' ze een half jaar later haar vrien din gaat zoeken. Ze vindt Soof terug in omstandigheden d!' dermate schokkend zijn, dat d}t het einde van de vriendschap is Toch blijft Marjan Soof verdedi gen, hun vriendschap zal altijd een rol blijven spelen. Lydia Rood laat duidelijk met ken hoe ze over opvoeding denkt, maar het is beslist geen moralistisch verhaal. Integen deel, het oprechte verdriet om een verloren vriendschap zet de toon en over dit alles heen ligt» knap geplooid, een waas van mysterie. Het boek is zo integer en intens geschreven dat er wel authen tieke elementen in moeten zitten Het is een indrukwekkend en- overtuigend verhaal dat het ver dient gelezen te worden. Niet alleen door pubers maar ook door hun ouders, dat zou hee. wat problemen op kunnen los sen. Lydia Rood: 'Een mond vol dons'. Uitg. Leopold, prijs 27.» vanaf 12 jaar. IN DE de Singel in Antwerpen vindt op dinsdag 15 februari het laatste Beethovenconcert plaats in de reeks van drie. De Beetho ven Academie speelt die avond o.i.v. Jan Caeyers de vierde sym fonie in Bes opus 60 en samen met pianist Christian Zacharias wordt het vijfde pianoconcert in Es vertolkt. Dit concerto kreeg de naam Empereur en het heeft een feestelijk en stralend karak ter. De dramatische conflicten die vele van Beethovens andere werken typeren zijn hierin min der aanwezig. Aanvang 20.00 uur. Op zaterdag 12 februari speelt het Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaanderen om 15.00 uur een Promenadeconcert in de Eli- sabethzaal in Antwerpen. Op het programma staan werken van Gilbert Sullivan. Medewer king verlenen Mary Hegarty (so- pra, en Con Sim urn- In i in en ring Dit klei mu: rep- klai en den Tri< spe ben tie! tus: in i zijr SOPRAAN SAXOFONIST Steve Lacy treedt op vrijdag 18 fe bruari op met het Art Song Trio en Shiro Daimon (danser) in De Singel in Antwerpen. Lacy is componist en ensemble leider en staat al veertig jaar op het concertpodium. Met het Art Song Trio sluit hij aan bij de hedendaagse kamermuziek. Zij spelen liederen en divertimenti van zijn hand. Lacy's belangstel ling voor de Japanse cultuur vin san dar» geb dec var bev 20. In wei feb zan beg OUDE rotten en frisse jongeren vormen samen de Nederlands- Belgische bluesformatie Dog- house. De band staat garant voor een avondje swingende en afwisselende muziek. Zanger is Eddy van Broekhoven (o.a. ex-Link) en Johnny van Alphen speelt mondharmonica. De Belgische inbreng bestaat uit Ma twe ver per Am bes Ror gen in c ■2 22.: Omslag van 'Een mond vol dons', ontworpen door AnneiW van Haeringen VOLGENDE week vindt een cla vichord recital plaats in de En gelse Kerk in Middelburg, ver zorgt door de musici Menno van Delft en Siebe Henstra. Zij spe llen op clavichords die gecopi- "eerd zijn vah exemplaren die door J. Hass uit Hamburg in de tweede helft van de 18de eeuw Z1]I Var bei stei gra ken cho Car woi een van Toe den V om OP EEN uitermate toepasselijke plaats, in jazzcafé Porgy Bess in Terneuzen, presenteert de La- tin-jazzformatie Nueva Manteca morgenavond haar nieuwe cd 'Porgy Bess Go Latin', gewijd aan de bekende 'negeropera' van George en Ira Gershwin. Nueva Manteca combineert de ritmes van de Caraïben met de verworvenheden van de jazz, wat leidt tot een uiterst explosief Salsa-mengsel. Zeker als daarin nog enkele van Nederlands meest getalenteerde jazzmuzi- kaï Jar for lei< kw der Scl 'Ge ker rili 'I bei ko: 2 22. Scène uit 'La Cenerentola' van Ros ROSSINI heeft het verhaal van -Assepoester, 'La Cenerentola', van schitterende mu- 1 ooi Seslaagde productie uit ai m de Vlaamse opera wordt ■m opnieuw uitgevoerd. Het is °Pera buffa en vormt een o^enjchets' een soort sociale va„ a w over maatschappij Lonj Restauratie. De productie v, ?,vee' bijval, omdat de regie hloou Joosten zeer geslaagd dpivr Prachtige kostuums en Werkr«neu uit§ekiende belichting "enten hieraan mee. van'a11^3»''.6 Riding is in handen Italiaanse dirigent Eveli- no Ro du orl Op an{ Ma rie De feb Ge vor om febj VO' rer die Het is nog maar de vraag of de nieuwe roman van Chris Rip pen, Met de grond gelijk, tot de thrillerliteratuur gerekend moet worden. Toegegeven: in een spectaculaire achtervol gingsscène in het eerste hoofd stuk rijdt een milieu-activist zich te pletter tegen een bulldo zer, maar dat is de enige actie die aan een misdaadroman doet denken. Ook zijn vorige thrillers wijken af van het genre. Het is Rippen niet alleen te doen om de oplos sing van een moord, maar even zo belangrijk is de beschrijving van een bepaald milieu. Zijn eerste, Sporen, geeft een aardig inzicht in het leven op een willekeurige Hogeschool in Ne derland in een periode van cri sis: bezuinigingen, fusies en verhoogde werkdruk op het personeel. Zijn tweede, Playback, is een afrekening met de televisiewereld en de gla mour eromheen. Deze thriller, winnaar van de Gouden Strop 1992, doet niet onder voor Dub belster van Komrij. Dat er in beide thrillers ergens een lijk ligt en er dus een dader gevon den moet worden, is niet het allerbelangrijkste. Dat geldt vooral voor zijn nieu we boek dat zich afspeelt in een kleine dorpsgemeenschap. In de jaren dat de milieuvoorschrif ten nog niet zo nauw werden nageleefd, is er illegaal vuil op een stortplaats terechtgeko men. Een actiegroep stelt een wethouder verantwoordelijk, hoewel hij maar acht maanden die portefeuille onder zijn be heer heeft gehad. Zijn zoon, Bruno Halbertsma, gaat op on derzoek uit en merkt dat het gif 'dieper zit dan hij denkt.' Chris Rippen Wordt in Sporen een moord van veertig jaar geleden opge lost, uit de speurtocht van Hal- FOTO BZZTOH bertsma blijkt dat er vele jaren geleden een overijverige stort- controleur levend is begraven f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 20