Opgewekte stemming op sombere transportmarkt A' DJ oit (4) Nederlandse toerist in België gaat vooral naar Gent en Brugge Rail Idee wordt het nieuwe keurmerk van NS ER DE KURK odje DAF Vrachtautomarkt daalt 35 procent 'Nederlandse vrachtautopark het schoonste' Bijna driehonderd exposanten op BedrijfsautoRai Amsterdam RUBRIEK Prozac DONDERDAG 10 FEBRUARI 1994 UARI 1994 or Hein Sluijter en, restaurateurs supermarkten, groot, drijven: vele deden het goedje in te za. waarna het verwerkt rden in een speciale r. Zaak was om een ief te vinden. allemaal zo goed, dat ...ting aan overwerk J. Het was liefdewerk ier en dat groeide bo- hoofden van de hob- loodridders. Rujm r geleden waren er tiviteiten meer. Intus- er wel in Nederland ang gebracht, n de wereld liepen die dactiviteiten ongeveer Vooral vanuit de de Staten werd druk "end. 992 is er een EG-wet toepassen van loden s verbiedt. En nu, in het bijna totaal afge- Ook buiten de EG bijna nergens meer gen. Alleen die oude- rdere kwaliteitswijnen nog gekroond zjjn met raakte metaal, t over wijn gaat, wil het el eens uit Frankrijk Zo ook de alternatie- ules. In Nederland zie wee soorten Frans be smateriaal. Om de pere flessen gaan op ment PET-capsules. De re krijgen een hoed lyrol, dat uiterlijk nog este lijkt op het vroe- ood. Polyrol is twee o duur als PET en be- it een heel dun vliesje ium. dat aan de bin- n buitenzijde is bekleed Iy-ethyleen. recyclebare produkten :n veel tijd én geld ge- wijnfles is milieuvrien- ronken waren de Span- die in 1519 van de kregen aangeboden. Het annen, vrouwen moch- de bittere drank en op produkten die ze naar oon. Bijna honderd jaar het maken van chocola- w werd een aanzienlijke Italië en Vlaanderen. In door tot in Engeland en "liefd in hofkringen toen 'j raakte korte tijd in verspreidden. Zoals het aar zwangerschap teveel y had gebaard, zoetigheden, gebak en waarin chocolade ook oe kan het ook anders - en snipperd fijngesneden s gesneden raspt ac, wat zout en peper en een grote braadpan met laat hierin de uisnippers oordat de ui uit de pan ït bloem, voeg de andere e pan zit, verhit deze goed kant. Neem het dan uit de baksels in de pan en laat n het bouillonblokje, twee s en laurierblad toe en leg de pan en laat het gerecht dan de schoongemaakje, e pan, alsmede de reepjes n doorpruttelen. een verwarmde schaal en omheen. Wrijf de jus door In. Verhit het vocht voor- erdoorheen. n dien het op. Lekker met ichts aangemaakt met wat ïtueel sperciebonen (even- mee naar huis genomen). De marges liggen laag in de transportbranche. Terwijl de concurrentie toeneemt lijkt efficiency-verhoging het enige wapen om de recessie te lijf te gaan. De fabrikan ten willen wel: want de komende BedrijfsautoRai in Amsterdam heeft een kleine driehonderd exposanten weten te interesseren. Dat betekent dat de fabrikanten de hoop niet verloren hebben. Bij Volvo is de stemming opge wekt. Het Zweedse concern valt met zijn FH-serie in de prijzen. Want de onderscheiding Truck van het Jaar gaat in 1994 naar Volvo. De nieuwe FH-serie is onder meer uitgerust met een elektronisch gestuurde dieselmo tor, die met drie verschillende vermogens geleverd wordt. De FH is leverbaar in liefst 340 uitvoeringsspecificaties. Ook merken als Ginaf (bouw- voertuigen) en Iveco staan in Amsterdam met vernieuwde pro dukten. De nieuwe drie-assige trekker Eurostar en de off-road EuroTrakker worden voor het eerst in Nederland voorgesteld. MAN komt met een aantal pro- duktaanpassingen en een nieuw motorenprogramma, dat voldoet aan zware Europese emissie-ei sen. De nieuwe Euro 2-norm voor vrachtauto's wordt pas op 1 oktober 1995 van kracht, maar enkele merken als MAN, Merce des, Scania en Volvo kunnen nu al produkten leveren die eraan voldoen. Steyr Trucks presenteert een nieuwe motor voor de zware be- drijfsklasse. Steyr heeft boven dien wat gedaan aan het onder- houdssyteem, zodat de wagens de helft minder voor onderhoud naar de garage moeten. En Renault gaat zijn zware bedrijfs auto's beter uitrusten. Het Fran se merk heeft bovendien nieuwe wagens voor de zware bouwsec tor. DAF Trucks speelt op de Be drijfsautoRai een opvallende rol met de Super Space Cab en de FT 95.500. Tussen de vuurrode Daf's 45, 65, 75, 85 en 95-typen staan twee knalgele Super Space Cabs, die een cabine met riant veel ruimte bieden. Naast de WS-motor met een inhoud van 11.6 liter is de Super Cab voortaan ook te krijgen met een 14 liter Cummins-motor die ruim 500 pk in huis heeft. Die motor voldoet ook al aan de toekomstige Euro 2-norm. DAF heeft zelf geen nieuwe motor ontwikkeld, omdat dat op dit. moment veel te duur is. DAF komt bovendien met een 45 bestelauto die aan dezelfde norm voldoet. Dat betekent dat het hele programma van de nieuwe Eindhovense fabriek aan die strenge emissie-eis voldoet. De Super Space Cab gaat in mei in produktie en is speciaal bedoeld voor transport over de langste Europese routes. De bedbreedte voor de chauffeur is toegenomen tot 81 cm. Op de stand van DAF staan niet meer dan zeven voertuigen. Daardoor is een ruime stand, waarop volgens DAF niet alleen de klant, maar ook de chauffeur centraal staat. Scania kondigt aan in oktober met nieuwe modellen voor zware bedrijfsauto's te komen. De Tor pedo-cabine heeft een nieuw ui terlijk gekregen en er zijn meer cabinevarianten leverbaar voor de verschillende types. Bestelauto's Volkswagen wil 'op maat op straat' verschijnen en is van de partij met het volledige Trans porter-programma. Nieuw zijn een Transporter met verhoogd dak en een Grand Luxe. De auto kan ook geleverd worden met een verlengd chassis, zodat meer laadruimte en een lagere vloer ontstaat. Waar de Transporter te klein is biedt VW ook een groot programma van de vernieuwde LT. Hyundai is bijzonder trots op de succesvolle H100, maar grijpt de tentoonstelling ook aan om een serie lichte trucks die dit najaar op de markt komen te presente ren. De auto's komen als chassis/ cabine met dieselmotoren in de klasse 3 tot 6 ton. Twee Hyun dai-trucks worden zelfs geleverd met luchtvering. Mercedes-Benz toont een zeer uitgebreid programma van transporters en zware trekkers tot en met de imposante Ameri kaanse Freightliner. De 1938 LS is visueel vernieuwd en voor de Ecovan en Ecoliner is een nieu we serie motoren ontworpen. Mercedes zet op de RAI hoog in met verbetering van uitlaatgase missies. Het door de recessie be hoorlijk aangeslagen concern verwacht dit jaar geen duidelijke marktopleving. Daarom is verla ging van de kosten eerste nood zaak. Van Opel staan in Amsterdam de Opel Astra Van ais 3- en 5-deurs, de Campo Sportscab, de Monterey met lange wielbasis en de veelzijdige Combo. Bovendien zijn er vijf Amerikaanse GM- modellen: vier Chevrolets en een van een airbag voorziene Pon- tiac TransSport Cargo Van. De Chevrolet L4S Pick-up is een primeur voor Europa. Mazda heeft een uitgebreide E- serie die in tien varianten op de markt komt. Renault toont de 21 Nevada met verhoogd dak, ter wijl de Express en enkele versies van de Trafic binnenkort lever baar zijn in 'Extra'-uitvoering. Chrysler heeft de Jeep Wrangier met" grijs kenteken in het pro gramma kunnen houden. Ook de Jeep Cherokee kan met verhoogd dak aan de nieuwe normen vol doen. De nieuwe Scania R113MA4x2 Streamline: te zien op de Bedrijfautorai. Peugeot heeft een nieuwe 205 Commercial en 405 Break Com mercial, maar veel interessanter is de komst van de nieuwe be drijfswagen die PSA (Peugeot/ Citroën) samen met Fiat/Lancia ontwikkeld heeft als opvolger van resp. de C25/J5 en de Duca- to. De nieuwe, door Giugiaro fraai vormgegeven besteller gaat bij Peugeot Boxer heten, bij Cit roën Jumper. Bij Fiat blijft de naam Ducato gehandhaafd. De auto wordt leverbaar met een toelaatbaar gewicht dat varieert van 2,7 tot 3,5 ton. De motoren lopen uiteen van een tweeliter benzine- tot dieselmotoren met een inhoud van 1.9 of 2.5 liter, met of zonder turbo. De auto's zijn gesloten, hebben ramen, bie den 5 tot 9 zitplaatsen of hebben een laadbak. Fiat pronkt op de RAI bovendien met een volledig vernieuwde Fiorino, die ruimer is dan het vorige model en bo vendien meer laadvermogen heeft. De Fiorino is te krijgen als gesloten bestelwagen en als pick-up. Verder staat er de tot 'grijs' verbouwde Tempra SW Van met een verhoogd dak. Grijs kenteken Mitsubishi richt zich net als vele anderen op de nieuwe regels voor auto's met grijs kenteken. De Canter, de grootste Mitsubis hi die in Nederland geleverd wordt, heeft een nieuwe diesel en een ruimer bemeten chauf- feursstoel. Aan de uitgebreide bestelwagenserie L300 zijn de tailverbeteringen doorgevoerd. Van de L200 4Wd Pick-up zijn inmiddels twee nieuwe uitvoe ringen als Club Cab en Wide Fender, overigens alle met tur bodiesel motor. Daihatsu is duidelijk in zijn sas met het feit dat de juist ver nieuwde terreinauto Rocky in de wagon-versie voldoet aan de nieuwe richtlijnen van de nieu we wet op de grijze kentekens. De auto heeft immers een ver hoogd dak en door een laag tussenschot tussen bestuurder en laadruimte is de auto geschikt te maken als bedrijfsauto. Dai hatsu voldoet ook met de Hij et Pick-up aan de nieuwste richtlij nen, net als de Hijet Blind-Van, die behalve een verhoogd dak als enige in zijn segment een laag tussenschot tussen bestuurder en laadruim heeft. De compacte be steller heeft altijd nog een laad- capaciteit van 3.000 liter. Nieuw bij Nissan is een Serena in 'eargo'-uitvoering. De King Cab heeft een nieuw interieur en er zijn enkele 'grijze' versies van de nieuwe Terrano II te zien. De Patrol blijft ook nu nog met grijs kenteken leverbaar. Ook carrosseriebouwers en ban denfabrikanten laten op de RAI nieuwe ontwikkelingen zien. Zo introduceert Heering een modu laire kunststof carrosserie die een laag eigen gewicht en groot volume combineert met een lan ge levensduur en inspeelt op de groeiende behoefte aan licht transport. CombiGroep toont de Combi 2000, geheel van alumini um en speciaal geschikt voor tapijtvervoer. Uiteraard vormt de voor de branche uiterst belangrijke we reld van telematica en mobiele communicatie een onderdeel van de tentoonstelling. Zo laat Com- Trans zien wat op dit gebied de huidige mogelijkheden zijn. Ver der beleeft de RAI een primeur met de introductie van de eerste elektrisch aangedreven 'Kooiaap' meeneemheftruck voor met name de levensmid delenbranche. Interessant is ook de noviteit van de Technische Centrale bv uit Eindhoven, die voor Mercedes een elektronisch bediende com- fortstoel heeft ontworpen. De in stelling van de luchtgeveerde stoel wordt door een micropro cessor geregeld. De markt voor zware bedrijfs auto's heeft negen jaar lang een vrijwel onafgebroken stijging vertoond. Sinds vorig jaar zit de klad erin. Er werden in 1993 5.337 vrachtauto's afgeleverd, een daling van 35 procent. Het aantal nieuw geregistreerde trekkers ging met 44 procent achteruit tot 3.230 stuks. Die teruggang was in de meeste Eu ropese landen al een jaar eerder zichtbaar. De RAI waagt zich niet aan een voorspelling hoe de markt van zware bedrijfsauto's er dit jaar uit gaat zien. De belangstelling voor een stand op de komende BedrijfsautoRai is echter enorm. De onlangs met meer dan 10.000 vierkante meter uitgebreide Am sterdamse tentoonstellingsruim te wordt compleet in beslag ge nomen door de producenten van vrachtauto's en bestelwagens. In 1993 werden in totaal 60.600 bestelauto's verkocht, zo'n 18.000 minder dan in 1992. Door de gewijzigde wetgeving met be trekking tot het 'grijze kenteken' zullen dit jaar vrijwel uitslui tend bedrijfsmatige gebruikers een bestelwagen aanschaffen. En dat betekent, dat de verkoop van bestelwagens weer daalt naar het niveau van 1989, toen er 44.000 geregistreerd werden. De keus voor de bedrijfsmatige ge bruikers van auto's met grijs kenteken beperkt zich tot het van de personenauto afgeleide voertuig waarover BPM ver- schuldigd is en de bestelauto met verhoogd dak die voor goederen vervoer bedoeld is en er ook zo uitziet. Het heeft geen zin in Nederland strenge eisen te stellen aan uit laatgas en de aankoop van deze schone voertuigen met subsidies te bevorderen als tegelijkertijd wordt toegestaan dat Oosteuro- pese vrachtauto's die aan geen enkele eis voldoen ons land bin nenkomen. Volgens ir. R. van Yperen van de RAI is het Nederlandse vracht autopark het schoonste van Eu ropa. En buitenlandse vrachtau to's, die ongebreideld vuile uit laatgassen verspreiden zouden dan ook niet binnen onze gren zen moeten worden toegelaten. „Concurrentie is uitstekend, maar dan wel graag met dezelf de voertuigen. De Nederlandse of beter nog de Europese over heid zou vanwege het milieu eenvoudig de toelating van vrachtauto's die niet aan dezelf de eisen voldoen moeten verbie den. Oostenrijk heeft al laten zien dat zo'n regeling mogelijk is," aldus Van Yperen. De RAI vreest dat meer Nederlandse transportbedrijven hun activitei ten naar het buitenland ver plaatsen als de oneerlijke con currentie doorgaat. Door Johan van Grinsven Het beeld dat Nederlanders hebben van de toeristische aantrekkelijkheden van België is anders dan de praktijk. Nederlanders denken bij ver tier in België vooral aan de Ardennen, Antwerpen en bier- tochten, steden en gezellig heid, Brussel, frieten en lekker eten. De Ardennen en de Vlaamse kust worden als be langrijkste toeristische be stemmingen gezien. Maar in de praktijk gaan België-gan- gers vooral naar (kunst)steden als Brugge en Gent, pas daar na volgen de Ardennen, daar na een combinatie van ver schillende toeristische attrac ties en pas op de vierde plaats de Belgische kust. Dat meldt Walter Vanstraelen, directeur van het Belgisch Verkeersbureau in Amster dam. Hij baseert zich op een onderzoek dat in opdracht van het bureau is uitgevoerd. Natuur Uit dit onderzoek blijkt verder dat de meeste Nederlandse toeristen natuur een belang- njk 'onderdeel' van hun be stemming vinden; België wordt door 98 procent van de ondervraagden op dit vlak be schouwd als een aanbevelings waardige bestemming. Enkele andere resultaten: 94,4 procent van de ondervraagden vindt de ontvangst in België viendelijk, 90 procent vindt cultuur een belangrijke Bel gische troef, 86,1 procent roemt de kwaliteit van de Bel gische keuken, 68,9 procent noemt winkelen in België niet duur. Daarentegen vinden acht op de tien mensen dat België wat betreft het weer niet erg aan trekkelijk is. Wat voor de Bel gen ook tegenvalt in het on derzoek is dat slechts één op de tien Nederlanders vindt dat België 'iets anders' te bieden heeft. Volgens Vanstraelen moet zijn land de verschillen tussen België en Nederland in de toekomst meer onder de aandacht brengen. Promotie De voortzetting van de promo tie van België in het buiten land is lange tijd onzeker ge weest. „Dat komt door de fe- deralisatie van België en de nieuwe verdeling van be voegdheden. Gelukkig hebben we, tenminste tijdelijk, een overwinnig bereikt en blijft de In de praktijk gaan België-gangers vooral naar (kunstste den als Brugge en Gent. België-promotie plaatsvinden op federale basis. Ik zou niet graag een Vlaamse collega hebben moeten beconcurreren hier in Amsterdam." Volgens Vanstraelen wordt de toeristische promotie van Bel gië in Nederland zelfs uitge breid: in het Vlaams Cultureel Centrum De Brakke Grond in Amsterdam komt een depen dance van het verkeersbureau. Die krijgt 'Vlaamse culturele informatie' als specialisatie. Volgens cijfers van het CBS FOTO ARCHIEF DE STEM staat België op de toeristische hitparade van buitenlandse vakantiebestemmingen op de vijfde plaats, na Frankrijk, Dutisland, Oostenrijk en Spanje. Indien rekening wordt gehouden met alle verblijven, inclusief zakenreizen en over nachtingen in tweede huis of bij vrienden, dan is België de derde bestemming voor Ne derlanders. Wat betreft de korte vakanties is België de populairste vakantiebestem ming, op ruime afstand voor Duitsland en Frankrijk. De 22e BedrijfsautoRai in Amsterdam wordt gehouden vanaf vandaag tot en met zaterdag 19 februari. De tentoonstelling is dagelijks voor het publiek open van tien tot vijf uur. Op maandag 14 tot en met vrijdag 18 februari is de RAI ook toegankelijk van zeven tot tien uur 's avonds. Een kleine driehonderd fabrikanten van vrachtauto's, carrosserieën, speciale voertuigen, onderdelen, aanhangers, opleggers en bestelau to's exposeren hun programma. De toegangsprijs bedraagt 25 gulden. In de avonduren is de entreeprijs een rijksdaalder lager. De RAI is beter bereikbaar met het openbaar vervoer sinds de ingebruikname van de Zuidtak van de ringspoorlijn om Amsterdam. Vanuit Utrecht duurt de treinreis een kwartier korter dan voorheen. De RAI ligt vlakbij het NS-station Amsterdam RAI. Vanaf het station is het tentoonstellingsgebouw in zeven minuten lopend te bereiken. Voorafgaand aan de BedrijfsautoRai wordt in Amsterdam voor de achttiende keer de onderscheiding 'Truck of the Year Award' uitgereikt. Dit jaar wordt de titel toegekend aan de FH-serie van Volvo. De onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan een bedrijfsauto die een belangrijke bijdrage levert aan doelmatigheid van het goederenvervoer over de weg. JL JLs lsof ze plotseling het licht hebben .gezien. „Ik was verbaasd dat ik me weer kon verbazen," zegt een Engelse vrouw van 45. „Ik kon me weer in de toekomst verheu gen; ik kom ineens met de kinderen dollen en in bed ging het weer fantastisch. Het was een wonder, alsof ik mijn vroegere 'ik' had terugvon den." En Emma Brunt, columniste van het Parool: „Wie schetst mijn verbazing dat ik binnen twee dagen na de eerste pil als iets had van: ik geloof dat iemand me die zware koffer uit handen heeft genomen." Het klinkt als een klassiek bekeringsverhaal: alles is don ker, alles is somber, en zie, ineens is er licht en heeft het leven zin. En dat alles door een nieuwe pil tegen depres sie: Prozac. Depressie is een zeer onder schat ziektebeeld, een kwart miljoen Nederlanders heeft er last van. Die zijn niet zo maar een beetje depri, die leven in de hel der hellen, Gehenna, het dal van Kai Hinnon. Men sen die door een depressie zijn gegaan beschrijven hun gang door die hel in bijna bijbelse termen. De vermaarde psychiater prof. J.C. Kuiper, schrijver van een in medische kringen de hemel in geprezen hand boek over psychiatrische ziek ten en zelf een paar jaar terug door depressie geveld: „De wereld verliest zijn kleur, alles wordt grauw en als het erg wordt, vervloekt men het be staan en de dag van zijn ge boorte. Niet zelden voegt zich bij deze ellende een kwellen de angst die tot een paniek kan escaleren en dikwijls een voudig niet te verdragen valt." Als je zo moet leven verliest de dood zijn verschrikkingen. Het is daarom een levensge vaarlijke ziekte: men schat dat de helft van alle zelfdodingen gebeurt onder de doem van een depressie. De medische wetenschap heeft depressieve patiënten niet echt veel te bieden. Ge sprekken helpen soms, tijd is een belangrijk geneesmiddel want die geneest zoals bekend vele wonden, en dan heb je pillen. Maar Amitriptyline, Anafranil, Tolvon, Imiprami- ne, Ludiomil en hoe ze verder ook mogen heten hebben for se bijwerkingen zoals sufheid, duizeligheid, misselijkheid, obstipatie, hartklachten en een droge mond. Ze werken, als ze al werken, pas na een week of vier, zodat de patiënt eerst nog het diepe dal van de bijwerkingen moet passeren voordat hij baat heeft bij zo'n pil. Toen kwam Prozac, de nieuwe wonderpil tegen depressies van de firma Levi Lilly en co. Niet eerder heeft een genees middel zo'n stormachtige car rière gemaakt. Niet eerder maakte een fabrikant zo'n klapper. Prozac kwam decem ber 1987 op de markt en bin nen een paar jaar was het 's werelds meest verkochte me dicijn tegen depressie. Omzet 1993:3 miljard gulden. Wat maakt Prozac zo bijzon der? Omdat, zegt Lilly, Pro zac minder bijwerkingen heeft dan de 'klassieke' middelen en preciezer werkt. Prozac remt slechts één stofje in de hersenen, serotonine, terwijl de klassieke middelen ook an dere stoffen in de hersenen remmen. Bovendien kun je er geen zelfmoord mee plegen. De medische wereld was Lilly zeer dankbaar en nam (ook in Nederland) Prozac op in het medicijnenarsenaal tegen de pressie. Maar dat verklaart nog niet waarom Prozac in de Ameri kaanse media al jaren als wonderpil wordt bejubeld. De pil zou een middel zijn tegen schier alle psychische kwalen. Het zou helpen tegen gokver slaving, zwaarlijvigheid, vraat zucht, plankenkoorts, crimi nele neigingen en 'dysthymia'. Vooral aan de laatste indica tie heeft Prozac zijn populari teit te danken. Dysthymia is een vage medi sche kreet voor een onbe stemde neerslachtigheid, geen echte depressie maar eerder een wat sombere kijk op het u in Door Jan Paalman leven. Neem Emily, een van die vele wondergevallen waarover je in de Amerikaan se pers geregeld leest. Echt gelukkig was ze niet en dat was ze ook nooit geweest. Nadat ze Prozac was gaan slikken verdween de grauw sluier over haar grijze-mui- zenbestaan, ze nam weer ini tiatieven, haar huwelijk werd er stukken beier op. ze kon zich nu ontspannen en haar premenstrueel syndroom ver dween. Prozac, zo zegt ze, stelt me in staat om weer 'normaal' te zijn. Miljoenen Amerikanen, de- pressief of niet, slikken nu Prozac om aan de last van het leven te ontkomen. Prozac is daar een rage, het boek 'Luis teren naar Prozac' van de psy chiater Peter D. Kramer vliegt daar over de toonbank en het middel is, zo schreef het weekblad Time vorige week, „net zo bekend als Kleenex en even populair als bronwater." Wat daarvan te geloven? Ge heel zonder bijwerkingen is Prozac niet, je kunt er slape loos van worden, misselijk en ongedurig, en een op de drie gebruikers meldt een teruglo pen van de seksuele functies. In Amerika is de eerste Slachtoffers-van-Prozac- Groep al opgericht en een dame eist liefst 250 miljoen dollar smartegeld van de fir ma Lilly. De belangrijkste vraag is natuurlijk of Prozac beter is dan alle ander midde len tegen depressie. Daar wordt zeer verschillend over gedacht. „Natuurlijk is het geen won derpil," zei de psychiater Alex Korzec onlangs in Avro's-Te- levizier. „Maar depressie is een hel. Het helpt een beetje, maar een beetje is al gigan tisch veel als je in die hel zit." Dat de pil meer kost dan de oude middelen (ƒ110 per maand tegen 10 per maand) mag van hem geen bezwaar zijn. Huisarts Hans Grundme- ijer. die betrokken is bij het bepalen van een nieuw huis- artsenbeleid voor de behan deling van depressies, toonde zich minder enthousiast. We zouden wat beter moeten let ten op depressies en eerder aan pillen moeten beginnen, zo geeft hij toe, maar dan kun je het best beginnen met een eenvoudig middel en het is de vraag of dat nou Prozac moet zijn. En inderdaad, intussen is uit nieuw onderzoek gebleken dat Prozac niet echt effectie ver werkt dan de aloude anti- depressiemiddelen. De recente publiciteitsgolf rond Prozac (Parool, Volks krant, Elsevier, Avro's televi- zier, Ischa Meijer en nu dit stuk) heeft iets bizars. Het lijkt wel of Prozac plotseling als manna uit de hemel is komen vallen, terwijl in Ne derland het middel toch al jarenlang gewoon op recept is te verkrijgen. Emma Brunt begon vanuit haar Parool-column een ware kruistocht voor Prozac en zo ging het nieuwtje rondzingen in de spraakmakende kringen van de Amsterdamse grach tengordel. Dat Prozac meer is dan een middel tegen depres sie, dat 'normale' mensen zich er een nieuwe persoonlijkheid mee kunnen aanmeten, moet hen hebben aangesproken. Of dit zal leiden tot een rage van Amerikaanse proporties is de vraag. Amerikanen zijn dol op eenvoudige oplossingen voor ingewikkelde problemen en bovendien leven Amerika nen onder de druk van een verplichte opgewektheid. Wij zijn ons wellicht wat meer bewust dat het leven niet zon der zorgen is en minder ge neigd om te geloven dat een simpel pilletje ons uit dit tra nendal zou kunnen verlossen. Door Hans Veldhuis NS gaat meer doen op het gebied van vrijetijdsbestem- mingen. Vanaf 1 april ver dwijnt de naam NS Dagtoch ten. Daarvoor in de plaats komt Rail Idee, dat door NS als een keur merk vcor reizigerskwaliteit aan de man zal worden gebracht. Alle Rail Idee-bestemmingen zijn op basis van bereikbaarheid met het openbaar vervoer spe ciaal geselecteerd en gecontro leerd. Kopers van een Rail Idee kaartje hebben zowel korting op de treinreis als eventueel aan vullend vervoer. Ook is het toe gangskaartje inbegrepen en is er vaak sprake van extra's als kof fie en/of routekaartjes voor een paar wandel- of (huur-)fietsuur- tjes. Het groeiende aanbod aan Treintaxi's wordt nauwer bij Rail Idee betrokken. Nieuw is ook dat het NS-Wad- denbiljet wordt uitgebreid met een fietshuurarrangement. Daar voor heeft NS contracten afge sloten met fietsverhuurders op Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Ameland reizigers besparen daardoor 15 procent op het dagtarief of 10 procent bij weekhuur. Alleen Texel zal dit jaar nog steeds niet bereikbaar zijn via het Wadden biljet. De Interrail-kaart, waarmee jon geren tot en met 25 jaar Europa kunnen ontdekken, krijgt meer mogelijkheden. Naast de al be staande kaart komen er ook zo- nekaarten, waarvoor Europa in 7 zones onderverdeeld. Een 1-zonekaart is 15 dagen gel dig en kost 475. Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk zitten in dezelfde zone. Maar jongeren kunnen bijvoorbeeld ook de G-zone met Griekenland en Italië kopen en de Interrail combineren met een andere wij ze van vervoer, zoals een cam- pingvlucht. De Oosteuropese landen vallen onder de F-zone, het Iberisch schiereiland en Marokko onder de C, Groot Brittannië en Ier land onder de A, Duitsland, Oos tenrijk en Zwitserland onder de E en de Scandinavische landen onder zone D. De 2-zonekaart is een maand geldig en kost 550 en de 3-zonekaart kost 625. NS laat de komende zomer ook de speciale vakantietreinen weer naar de bekende zonbestemmin- gen rijden. Het gaat hierbij uit sluitend om nachtvervoer. Een retourtje naar het Spaanse Port Bou is al mogelijk voor 275. Ligplaatsen zijn duurder. De trein rijdt driemaal in de week naar de Spaanse kust en dage lijks naar de Cote D'Azur en het Italiaanse Rimini.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25