De tweede jeugd van de Thunderbirds Vee-computer in de auto Speciale manifestatie in Den Haag rondom succesvolle poppenserie Nederlands in België gi naar Gent c De smaak van ooit (4) DE STEM CONSUMENT Udens bedrijf gebruikt identificatiecode voor bestuurder Het loodje DONDERDAG 10 FEBRUARI 1994 Dl De eerste blondine waar een flink deel van de hui dige dertigers hun hart aan verloor, was er een van adel'. Lady Penelope Creighton-Ward. De groot-ogige schoonheid die vanuit haar kasteel Creigton Manor in Kent de Europese divisie vormt van International Rescue. Dat was 25 jaar geleden zo, maar elke za terdagavond blijkt dat ze weinig van haar schoon heid heeft verloren. En dus zitten nu vader en zoon ademloos naar het scherm te staren. Door Max Steenberghe Sinterklaas en de Kerstman ga ven afgelopen jaar het meeste geld uit aan dinosaurussen in alle soorten en maten. Op de derde plaats van de cadeau- töp-10 stonden beren en andere knuffels, verslagen door de Thunderbirds. De handel rond de Thunderbirds was pas een maand op gang en grotendeels voorbehouden aan de Toys 'R Us-keten. Maar toch: tweede. Geen wonder dat de komende weken een speciale Thunder- birds-manifestatie wordt gehou den in Den Haag. Fout. Geen Thunderbirds, maar Andersons. Het echtpaar Gerry en Silvia Anderson liet uit haar studio's zeker vijf series rollen gebaseerd op haar Supermario- nation-systeem: de marionetten met de elektronisch bewogen le dematen. Kinderspul? Ja, 25 jaar geleden wel. Toen beleefden de Thunder birds hun originele avonturen. Sinds twee jaar beleeft de fami lie Tracy'een tweede jeugd. In Engeland is de serie al tweemaal herhaald, in Nederland is de Avro druk aan het inhalen. Met nu vaak vader en zoon voor de buis. Beiden met hun modellen op tafel. 250 gulden De metalen Matchbox-uitvoerin gen kostten destijds een tientje. Ze zijn nu 250, 350 gulden waard, afhankelijk van de staat. De mijne zag er twee jaar gele den nog puntgaaf uit. Nu niet meer. Wel die van mijn zoontje, een nieuwe, van opnieuw een tientje. Die kreeg hij nadat hij de mijne vakkundig had ontdaan van de motoren, de pootjes en de stickers. Maar ja, zelfs mismaakt is de mijne nog vijftig pop waard. De modellen van mijn zoontje staan te glimmen in een echt plastic Tracy-eiland. Dat had ik destijds niet. Wij maakten het van papier-maché, of van Lego. Het eiland van vader Tracy, ex- astronaut en miljonair, die met zijn vijf zonen (in het jaar 2026) International Rescue vormt: een internationale, a-politieke red dingsorganisatie. Het was en is genieten. Met supersnelle raketten bereiken de De oude en de nieuwe Matchbox-versie van Thunderbird 2. Als zoontje de motoren van papa's versie niet had gesloopt, was die nu 250 gulden waard... Tracy's binnen luttele minuten rampgebieden en weten exact 32 keer een* redding op de allerlaat ste seconde te volbrengen. Nog geen tel nadat Scott of Virgil de ongelukkigen in de armen nemen stort de brug in, ontploft de op hol geslagen kernreactor, don dert de torenflat in elkaar of spoelt de vloedgolf over het ei land. Thunderbirds are go Het is een uitgekiende organisa tie. Boven de aarde hangt het ruimtestation Thunderbird 5. Met superradio's vangt het alle uitzendingen ter wereld op en zeeft er de hulproepen uit. Als sprake is van een ramp geeft papa Jeff het bevel 'Thunder birds are go!' en schuift het zwembad buiten hydraulisch op zij. Mijn zoontje kan hetzelfde door zijn springplank weg te draaien, ik tilde een prop pa- pier-maché op. Maar dan schiet uit een top-se cret lanceerput Thunderbird 1, bemand door operatieleider Scott, de oudste Tracy-zoon. Met zijn 25.000 km/u is hij zo ter plekke en geeft dan door welke reddingsapparatuur gebracht moet worden door de loggere groene Thunderbird-2. T-2-Piloot Virgil heeft de keuze uit vijf containers. Daarin vreemde 'mobielen': de Mol (een graafmachine) of de Vuurvlieg, (een brandvrije bulldozer). En in nr. 4 zit Thunderbird-4, de duik boot van Gordon. Mocht de ramp zich in de ruimte afspelen, is er nog altijd Thun- derbird 3, de ruimteraket. Van uit Londen opereert Lady Pene lope, vanuit een zeswielige roze Rolls-Royce, waarmee ze zonder veeL probleem een middelgroot tankbataljon verslaat. Geldgebrek Al dat superieure tuig en hun geheime lanceerinrichtingen ko men in de serie zelf uit het brein van Hiram K. Hackenbacker, alias Brains. Een soort professor Barabas, met als hobby Einstein in het latijn vertalen. Ze komen écht uit het brein van Gerry Anderson en diens vorm gevers. De tv-regisseur moest uit geldgebrek een opdracht voor een poppenserie aannemen. En kreeg er lol in. Met elektrotech- neuten ontwikkelde hij poppe- koppen met bewegende ogen en gesynchroniseerde wenkbrau wen. De mond was het mooiste. Hij werd gestuurd door de ge luidsband en viel aan het begin van een woord open en klapte aan het eind dicht. De elektroni ca liep door dunne kabels, die soms als marionettentouwtjes zichtbaar waren. Dat de Tracy-koppen daardoor even groot zijn als hun romp valt eigenlijk pas nu op. En toen Anderson destijds na de Thun derbirds een nieuwe serie begon, had diens Captain Scarlett ook veel natuurlijkere verhoudingen. Maar wat bleek: die sloeg mede daardoor helemaal niet aan. De Thunderbirds zijn zo duidelijk poppen dat het niet stoort. De koppen waren de pronkstuk ken van de verschillende ploe gen. Want het succes van de Thunderbirds kwam uit de lucht vallen en opeens moest Anderson er minimaal een per week afheb ben. Daarom draaiden er tegelij kertijd twee ploegen, met elk eigen modelmakers. Want er vloog wel eens een Scott in brand. En dan moest er weer een nieuwe komen. Sean Connery Het hoofd van Scott is gebaseerd op Sean Connery, Penelope op Sylvia Anderson, en Allen is een ooit mislukte Virgil. John is de droomman van Sylvia, waarna Gerry voor straf snel TinTin maakte: de Oriëntaalse schone assistente van Brains. Ooit moet TinTin per ongeluk een doorkijkbloesje hebben aan gehad. De Andersons hebben die aflevering weggegooid, maar de ze is uiteraard gevonden en goud waard binnen de fanclub. Want natuurlijk hebben de Thunder birds een fanclub. Het oudste lid, een 54-jarige Engelse huis vrouw, laat zich graag fotografe ren in haar helblauwe IR-uni- form. De club komt maandelijks bij elkaar en er wordt driftig gekwi- st (Welke kleur sjerp heeft Jeff, goud of wit?). Binnen de club circuleren ook 'echte' modellen en poppen, die destijds gewoon uit het studio-vuilnis werden ge vist. Maar het mooiste komt uit Nederland. Goud hebben ze in Engeland over voor de zes schit terende vouwbladen, die Albert Hein .destijds weggaf bij vijf pakjes AH-margarine. Zes keer vijf is dertig pakjes. Ze komen me nu nog de neus uit... Het Haagse Filmhuis draait van 27 februari tot en met 1 maart over dag en 's avonds afleveringen uit de vier bekendste series. De twee hoofdfilms, Thunderbirds are go! en Thunderbird Six, draaien res pectievelijk 25 tot en met 27 februa ri en 28 februari tot en met 2 maart vanaf 19.30 uur. De laatste middag is voor speciale projecten: commercials en clips. Tussen 12 en 21 uur is dagelijks een expostie te zien met echte poppen, de fameuze modellen, de cor- en andere hulpstukken. Op 25 februari opent Silvia Ander son, directrice en inspiratiebron voor Lady Penelope, de expo met een lezing, de 26ste geven twee Marionation-speiers een demon stratie. In het Theater aan het Spui is van 20 tot en met 24 februari een voorstelling te zien van het Britse Mime Theatre Project. De criminaliteit neemt hand over hand toe. Over vallen, berovingen, auto diefstal. Daarom worden eigendommen steeds meer beveiligd. We hangen rol luiken voor onze kozijnen en rusten onze auto's uit met alarm- of anti-diefsta linstallaties. In Uden is een bedrijf dat iets nieuws bedacht heeft om de auto te beveiligen. Het komt in feite recht van stal, want op de moderne boerderij gebruikt de com puter het om het vee te herkennen bij het voede ren. Door Rien van der Steen Een auto is een onveilige berg plaats. Een geoefend inbreker heeft maar een paar seconden nodig om een auto te kraken en er met auto of/en buit vandoor te gaan. Noch auto-industrie noch politie heeft een passend antwoord op de explosieve stij ging van het aantal autodief stallen. In de zoektocht naar de dief- stalvrije auto heeft een Udens bedrijf zich in de strijd gewor pen. De firma Udenco - onder deel van Veba Electronics - ge bruikt de identificatietechniek, die al eerder toegepast werd voor het vee in de agrarische sector en bijvoorbeeld bij in gangscontrole bij gebouwen. Udenco heeft die techniek ver taald naar de auto. Aan de autosleutels komt een sleutelhanger, voorzien van een zogenaamde 'transnonder'. In die transponder zit een code. In de auto komt een onzichtbare codelezer. De auto-eigenaar hoeft niets te doen: het lezen van de code gaat automatisch, zodra hij de sleutel naar het contactslot beweegt. Wordt de code niet herkend, dan start de auto niet. De brandstoftoevoer en de stroom naar de startmotor worden automatisch afgesloten. Volgens Udenco is het systeem niet sabotagegevoelig, omdat alle onderdelen achter het dash board weggewerkt zijn. Bij verlies van de transponder, die zonder batterij werkt, kan de eigenaar via zijn identifica tiekaart bij de producent voor 49 gulden een nieuwe bestellen. „Dit is geen alarminstallatie. Er hoeft geen code onthouden te worden en er hoeven geen han delingen worden verricht. TNO keurt het systeem voor het bu reau TBBS, dat voor verzeke ringsmaatschappijen werkt aan beveiliging en schadepreventie. We gaan ervan uit dat het sys teem goedkeuring in de hoogste beveiligingsklasse krijgt," aldus P. van den Hoogen van Udenco. Het bedrijf brengt de installatie voor 399 gulden op de markt. Inbouwen in een erkend station zal volgens het bedrijf ca.' 150 gulden extra kosten. Registratie De politie zit met de handen in het haar. Auto's worden gesto len om er kraken mee te zetten, ze verdwijnen naar het oostblok of ze worden gestript voor de onderdelen. Een snel registra tiesysteem, het zogenaamde Vermiste Auto Register (VAR), moet de politie helpen sneller actie te ondernemen wanneer ergens een auto gestolen is. Het VAR-systeem moet internatio naal een rol gaan spelen wan neer in Europees verband de kentekenregistratie van alle landen op elkaar aan sluiten. In de Benelux loopt al een project, om de registraties op elkaar af te stemmen. In ons land worden de laatste jaren zo'n 30.000 auto's per jaar gestolen. Met stip, want het aantal is groeiend. Gemiddeld wordt iets meer dan de helft teruggevonden. Pincode Het identificatiesysteem van Udenco is er eentje temidden van vele, hoewel het principe nieuw is, althans voor auto's. Anti-diefstalsystemen voor au to's zijn er tientallen. Het een voudigste is de knop aan de accu, die het stroomcircuit on derbreekt. Aardig, maar aller minst afdoende. De stalen beu gel die stuur of versnellings pook verankert is ook een mo gelijkheid. De sirene, eventueel gecombi neerd met knipperende koplich- ten en clignoteurs, is de be kendste alarminstallatie. Niet het minst omdat in ieders Er is een nieuwe variant om autodiefstal lastiger te maken: een identificatiesysteem dat werkt als een stil alarm en stroom- en brandstoftoevoer onderbreekt wanneer niet de juiste code herkend wordt. foto wout van assendelft woonwijk weieens zo'n ding staat te loeien terwijl er niets aan de hand is. Het loos alarm heeft meegeholpen aan de deva luatie van de sirene: ze gaan zo vaak voor niks af dat omstan ders er niet meer van opkijken, ook niet als er werkelijk iemand aan de auto aan het morrelen is. Verzekeraar Aegon wil nu tien duizenden auto's met een nieuwprijs van 25.000 tot 75.000 gulden de komende maanden voorzien van een ap paraatje, dat de stroomvoorzie ning naar de startmotor onder breekt en bovendien de brand stoftoevoer stopt. De motor kan alleen gestart worden nadat de bestuurder een pincode inge toetst heeft. Citroën heeft in zijn duurste modellen een pincodesysteem dat onder een klepje achter de versnellingspook gemonteerd is. Voor elke rit moet de eigenaar een bepaalde code intikken, an ders weigert de motor aan te slaan. Sommige Amerikaanse auto's hebben een code in het portier aan de bestuurderskant die ingetoetst moet worden om het alarm uit te schakelen en de deur te openen. Radio's Ook voor autoradio's zijn tallo ze varianten verzonnen om dief stal tegen te gaan. Keycards, afneembare frontjes, een dis play dat los van de radio in het dashboard gemonteerd is, een bedieningspaneel dat van de onzichtbaar gemonteerde radio afgehaald wordt en in een broekzak of damestasje past. Want de compleet uitneembare autoradio is heel erg uit. Hij werd óf vergeten óf de radio werd eenvoudig onder een van de voorste stoelen in de auto gelegd. De diefstalvrije auto of -radio moet nog uitgevonden worden. Dat beseffen ze bij Udenco in Uden ook wel. Maar van de andere kant: hoe groter de va riatie aan alarm- en anti-dief stalsystemen hoe moeilijker de herkenning voor het boevengil- de wordt. Een loodzwaar karwei is achter de rug. De hele wereld heeft zich ermee bemoeid, maar nu is het dan echt zover. De traditioneel loden capsule die de wijnfles aan de top afdek te, is er niet meer. Alleen nog oudere, betere kwaliteitswij nen, die in de jaren tachtig zijn gebotteld, zijn uitgerust met die milieu-onvriendelijke afsluiting. Voor velen is deze ontwikke ling ongemerkt voorbij ge gaan. Maar wie een paar of meer flessen van hooguit een paar jaar oud in voorraad heeft of zojuist heeft gekocht, kan zelf makkelijk de proef op de som nemen. Haal maar bij het openen van de fles die capsule er eens helemaal af. Foei. Dat mag eigenlijk nooit. Volgens de regels mag alleen het bovenste dopje eraf wor den gesneden en moet het grootste deel van de capsule op de fles blijven zitten. Als we die regels nu eens even lekker laten voor wat ze zijn en je bekijkt en bevoelt de hele, losgemaakte capsule, dan heb je één ding meteen door. Het is géén lood. Niet meer. Na honderd jaar niet meer. U hebt een klein won dertje van milieu-vriendelijke techniek in handen. Nu moet niemand denken dat het hier om een echt kleinig heidje gaat. Tot voor kort kwamen er ontstellende hoe veelheden lood in het milieu, alleen al via geledigde wijn flessen. In 1990 al verbaasde Johan van der Meer van het Haagse restaurant Le Bistroquet de Nederlandse wijnwereld met zijn initiatief. Hij bewaarde alle capsules van de in zijn zaak gebruikte wijnflessen en smolt die na drie maanden om. Hij hield tot zijn eigen verbazing een klomp puur lood over van niet minder dan twaalf kilo. Tien capsules wogen, zo wist hij, ruim 100 gram. Een re kensommetje leerde dat al leen in Nederland als gevolg van het drinken van wijn het milieu jaarlijks vergiftigd werd met ruim een miljoen kilo lood. Milieubewuste wijndrinkers hebben toen een stichting op gericht, Het Loodje. De acti viteiten van die stichting wer den meteen allerwegen en thousiast ontvangen. Wijn handelaren, restaurateurs slijters, supermarkten, groot, handelbedrijven: vele deden mee om het goedje in te melen, waarna het verwerln zou worden in een speciale container. Zaak was om alternatief te vinden. Het liep allemaal zo goed, dal de stichting aan overwerj overleed. Het was liefdewerk oud-papier en dat groeide bo ven de hoofden van de hob- byende loodridders. Ruin een jaar geleden waren ei geen activiteiten meer. Intus sen was er wel in Nederland iets op gang gebracht. Elders in de wereld liepen die anti-loodactiviteiten ongeveer parallel. Vooral vanuit Verenigde Staten werd druk uitgeoefend. Sinds 1992 is er een EG-wet die het toepassen van li capsules verbiedt. En nu, in 1994, is het bijna totaal i lopen. Ook buiten de ÉG kom je bijna nergens meet lood tegen. Alleen die oude re, duurdere kwaliteitswijnen mogen nog gekroond zijn mei het gewraakte metaal. Als het over wijn gaat, wil hel nog wel eens uit Frankrijk komen. Zo ook de alternatie ve capsules. In Nederland zie je nu twee soorten Frans be kledingsmateriaal. Om de goedkopere flessen gaan dit moment PET-capsules. Dé duurdere krijgen een hoed van polyrol, dat uiterlijk nog het meeste lijkt op het vroe gere lood. Polyrol is twee keer zo duur als PET en be staat uit een heel dun vliesje aluminium, dat aan de bin nen- en buitenzijde is bekleed met poly-ethyleen. Beide recyclebare produkten hebben veel tijd én geld ge kost. En de wijnfles is milieuvrien delijk. Door Marijke Prins De eerste westerlingen die chocolade dronken waren de Span jaard Cortez en zijn veroveringsleger, die in 1519 van de Azteekse koning Montezuma cacaoeatl kregen aangeboden. Het was een populaire drank bij Azteekse mannen, vrouwen moch ten het niet drinken. De Spanjaarden waren opgetogen over de bittere drank en op hun boodschappenlijst van inheemse produkten die ze naar Spanje meenamen, stond ook de cacaoboon. Bijna honderd jaar hielden de Spanjaarden het recept voor het maken van chocola de geheim. Aan het begin van de zeventiende eeuw werd een aanzienlijke hoeveelheid chocolade uitgevoerd naar Italië en Vlaanderen. In het midden van de eeuw drong de drank door tot in Engeland en Frankrijk. Daar werd chocolade zeer geliefd in hofkringen toen dokters het aanbevalen. De lekkernij raakte korte tijd in onbruik omdat zich vreemde geruchten verspreidden. Zoals het verhaal dat een markiezin die tijdens haar zwangerschap teveel chocolade had gegeten een donkere baby had gebaard. Chocolade wordt verwerkt in- allerlei zoetigheden, gebak en desserts. Een van de weinig keukens waarin chocolade ook wordt verwerkt in hartige spijzen is - hoe kan het ook anders- de Spaanse. Parelhoen met chocoladesaus Voor vier personen Voorbereidingstijd: 30 minuten Kooktijd: ruim een uur 1 parelhoen in vieren gesneden 4 eetlepels olijfolie 1 middelgrote ui, zeer fijn gesnipperd 3 tenen knoflook, gepeld en fijngesneden 2 eetlepels bloem 2 eetlepels rode wijnazijn 2 glazen rode wijn 1 kippebouillonblokje 6 zwarte peperkorrels 2 kruidnagels 1 laurierblad 2 worteltjes in dunne reepjes gesneden 8 gepelde sjalotten 25 gram bittere chocolade, geraspt zout en peper naar smaak Wrijf de stukken parelhoen in met cognac, wat zout en peper en laat ze 30 minuten staan. Verhit in een grote braadpan met dikke bodem de helft van de olie en laat hierin de uisnippers enkele minuten fruiten, voeg vlak voordat de ui uit de pa» wordt gehaald, de knoflookstukjes toe. Bestuif de stukken parelhoen met wat bloem, voeg de andere helft van de olie bij de olie die al in de pan zit, verhit deze goed en bak het vlees 5 minuten aan iedere kant. Neem het dan uit de pan en houd de stukken apart. Roer de azijn en de wijn door de aanbaksels in de pan en laat het geheel een minuut koken. Voeg dan het bouillonblokje, twee kopjes water, peperkorrels, kruidnagels en laurierblad toe en leg ook de parelhoen weer in de pan. Temper het vuur, doe een deksel op de pan en laat het gerecht ruim 30 minuten sudderen. Doe dan de schoongemaakte, eventueel gehalveerde sjalotten in de pan, alsmede de reepjes wortel. Laat het geheel nog 20 minuten doorpruttelen. Leg de vier stukken parelhoen op een verwarmde schaal en rangschik ook sjalotten en wortel eromheen. Wrijf de jus door een zeef en giet deze weer in de pan. Verhit het vocht voor zichtig en roer de geraspte chocolade erdoorheen. Giet de saus tot slot over het vlees en dien het op. Lekker met gekookte rijst, een groene salade (slechts aangemaakt met wat wijnazijn, olijfolie en peper) en eventueel sperciebonen (even eens door de veroveraars uit Amerika mee naar huis genomen). Opge somb de tr :t te li :orr kleine c De marges liggen laag in de concurrentie toeneemt enige wapen om de recessie ten willen wel: want de 1 Amsterdam heeft een kl weten te interesseren. Dat de hoop niet verloren hebben Bij Volvo is de stemming opge wekt Het Zweedse concern valt met zijn FH-serie in de prijzen. Want de onderscheiding Truck van het Jaar gaat in 1994 naar Volvo. De nieuwe FH-serie is onder meer uitgerust met een elektronisch gestuurde dieselmo tor, die met drie verschillende vermogens geleverd wordt. De FH is leverbaar in liefst 340 uitvoeringsspecificaties. Ook merken als Ginaf (bouw- voertuigen) en Iveco staan in Amsterdam met vernieuwde pro dukten. De nieuwe drie-assige trekker Eurostar en de off-road EuroTrakker worden voor het eerst in Nederland voorgesteld. MAN komt met een aantal pro- duktaanpassingen en een nieuw motorenprogramma, dat voldoet aan zware Europese emissie-ei sen. De nieuwe Euro 2-norm voor vrachtauto's wordt pas op 1 oktober 1995 van kracht, maar enkele merken als MAN, Merce des, Scania en Volvo kunnen nu al produkten leveren die eraan voldoen. Steyr Trucks presenteert een nieuwe motor voor de zware be- drijfsklasse. Steyr heeft boven dien wat gedaan aan het onder- houdssyteem, zodat de wagens de helft minder voor onderhoud naar de garage moeten. En Renault gaat zijn zware bedrijfs auto's beter uitrusten. Het Fran se merk heeft bovendien nieuwe wagens voor de zware bouwsec tor. DAF DAF Trucks speelt op de Be- drijfsautoRai een opvallende rol met de Super Space Cab en de FT 95.500. Tussen de vuurrode I Daf's 45, 65, 75, 85 en 95-typen staan twee knalgele Super Space Cabs, die een cabine met riant veel ruimte bieden. Naast de WS-motor met een inhoud van 11.6 liter is de Super Cab voortaan ook te krijgen met een 14 liter Cummins-motor die ruim 500 pk in huis heeft. Die motor voldoet ook al aan de toekomstige Euro 2-norm. DAF heeft zelf geen nieuwe motor ontwikkeld, omdat dat op dit. moment veel te duur is. DAF komt bovendien met een 45 bestelauto die aan dezelfde norm voldoet. Dat betekent dat het I hele programma van de nieuwe- Eindhovense fabriek aan die strenge emissie-eis voldoet. De Super Space Cab gaat in mei in produktie en is speciaal bedoeld voor transport over de langste Europese routes. De bedbreedte voor de chauffeur is toegenomen tot 81 cm. Op de stand van DAF staan niet meer dan zeven voertuigen. Daardoor is een ruime stand, waarop volgens DAF niet alleen lijkt bete de een Sca mei bed pedi terl cab de1 B< Vo str pa po: eer da ka eei las on kle pri LI Hj sue tei sei op rei: ca kl; da Me uit tre tol ka is Ec we M< m< mi ho ve mi gi- Vc O; 5- M de zi m Vc ti C Pi M se m N w VI b C rr g J d d Door Johan van Grinsven Het beeld dat Nederlanders hebben van de toeristische aantrekkelijkheden van België is anders dan de praktijk. Nederlanders denken bij ver tier in België vooral aan de Ardennen, Antwerpen en bier- tochten, steden en gezellig heid, Brussel, frieten en lekker eten. De Ardennen en de Vlaamse kust worden als be langrijkste toeristische be stemmingen gezien. Maar in de praktijk gaan België-gan- gers vooral naar (kunst)steden als Brugge en Gent, pas daar na volgen de Ardennen, daar na een combinatie van ver schillende toeristische attrac ties en pas op de vierde plaats de Belgische kust. Dat meldt Walter Vanstraelen, directeur van het Belgisch Verkeersbureau in Amster dam. Hij baseert zich op een onderzoek dat in opdracht van het bureau is uitgevoerd. Natuur Uit dit onderzoek blijkt verder dat de meeste Nederlandse toeristen natuur een belang rijk 'onderdeel' van hun be stemming vinden; België

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 24