De tweede
jeugd van de
Thunderbirds
Vee-computer in de auto
Speciale manifestatie in Den Haag rondom succesvolle poppenserie
Nederlands
in België gi
naar Gent c
De smaak van ooit (4)
DE STEM
CONSUMENT
Udens bedrijf gebruikt identificatiecode voor bestuurder
Het loodje
DONDERDAG 10 FEBRUARI 1994 Dl
De eerste blondine waar
een flink deel van de hui
dige dertigers hun hart
aan verloor, was er een
van adel'. Lady Penelope
Creighton-Ward. De
groot-ogige schoonheid
die vanuit haar kasteel
Creigton Manor in Kent
de Europese divisie
vormt van International
Rescue. Dat was 25 jaar
geleden zo, maar elke za
terdagavond blijkt dat ze
weinig van haar schoon
heid heeft verloren. En
dus zitten nu vader en
zoon ademloos naar het
scherm te staren.
Door Max Steenberghe
Sinterklaas en de Kerstman ga
ven afgelopen jaar het meeste
geld uit aan dinosaurussen in
alle soorten en maten. Op de
derde plaats van de cadeau-
töp-10 stonden beren en andere
knuffels, verslagen door de
Thunderbirds. De handel rond
de Thunderbirds was pas een
maand op gang en grotendeels
voorbehouden aan de Toys 'R
Us-keten. Maar toch: tweede.
Geen wonder dat de komende
weken een speciale Thunder-
birds-manifestatie wordt gehou
den in Den Haag.
Fout. Geen Thunderbirds, maar
Andersons. Het echtpaar Gerry
en Silvia Anderson liet uit haar
studio's zeker vijf series rollen
gebaseerd op haar Supermario-
nation-systeem: de marionetten
met de elektronisch bewogen le
dematen.
Kinderspul? Ja, 25 jaar geleden
wel. Toen beleefden de Thunder
birds hun originele avonturen.
Sinds twee jaar beleeft de fami
lie Tracy'een tweede jeugd. In
Engeland is de serie al tweemaal
herhaald, in Nederland is de
Avro druk aan het inhalen. Met
nu vaak vader en zoon voor de
buis. Beiden met hun modellen
op tafel.
250 gulden
De metalen Matchbox-uitvoerin
gen kostten destijds een tientje.
Ze zijn nu 250, 350 gulden
waard, afhankelijk van de staat.
De mijne zag er twee jaar gele
den nog puntgaaf uit. Nu niet
meer. Wel die van mijn zoontje,
een nieuwe, van opnieuw een
tientje. Die kreeg hij nadat hij de
mijne vakkundig had ontdaan
van de motoren, de pootjes en de
stickers. Maar ja, zelfs mismaakt
is de mijne nog vijftig pop
waard.
De modellen van mijn zoontje
staan te glimmen in een echt
plastic Tracy-eiland. Dat had ik
destijds niet. Wij maakten het
van papier-maché, of van Lego.
Het eiland van vader Tracy, ex-
astronaut en miljonair, die met
zijn vijf zonen (in het jaar 2026)
International Rescue vormt: een
internationale, a-politieke red
dingsorganisatie.
Het was en is genieten. Met
supersnelle raketten bereiken de
De oude en de nieuwe Matchbox-versie van Thunderbird 2. Als zoontje de motoren van papa's versie niet had gesloopt, was die nu 250 gulden waard...
Tracy's binnen luttele minuten
rampgebieden en weten exact 32
keer een* redding op de allerlaat
ste seconde te volbrengen. Nog
geen tel nadat Scott of Virgil de
ongelukkigen in de armen nemen
stort de brug in, ontploft de op
hol geslagen kernreactor, don
dert de torenflat in elkaar of
spoelt de vloedgolf over het ei
land.
Thunderbirds are go
Het is een uitgekiende organisa
tie. Boven de aarde hangt het
ruimtestation Thunderbird 5.
Met superradio's vangt het alle
uitzendingen ter wereld op en
zeeft er de hulproepen uit. Als
sprake is van een ramp geeft
papa Jeff het bevel 'Thunder
birds are go!' en schuift het
zwembad buiten hydraulisch op
zij. Mijn zoontje kan hetzelfde
door zijn springplank weg te
draaien, ik tilde een prop pa-
pier-maché op.
Maar dan schiet uit een top-se
cret lanceerput Thunderbird 1,
bemand door operatieleider
Scott, de oudste Tracy-zoon. Met
zijn 25.000 km/u is hij zo ter
plekke en geeft dan door welke
reddingsapparatuur gebracht
moet worden door de loggere
groene Thunderbird-2.
T-2-Piloot Virgil heeft de keuze
uit vijf containers. Daarin
vreemde 'mobielen': de Mol (een
graafmachine) of de Vuurvlieg,
(een brandvrije bulldozer). En in
nr. 4 zit Thunderbird-4, de duik
boot van Gordon.
Mocht de ramp zich in de ruimte
afspelen, is er nog altijd Thun-
derbird 3, de ruimteraket. Van
uit Londen opereert Lady Pene
lope, vanuit een zeswielige roze
Rolls-Royce, waarmee ze zonder
veeL probleem een middelgroot
tankbataljon verslaat.
Geldgebrek
Al dat superieure tuig en hun
geheime lanceerinrichtingen ko
men in de serie zelf uit het brein
van Hiram K. Hackenbacker,
alias Brains. Een soort professor
Barabas, met als hobby Einstein
in het latijn vertalen.
Ze komen écht uit het brein van
Gerry Anderson en diens vorm
gevers. De tv-regisseur moest uit
geldgebrek een opdracht voor
een poppenserie aannemen. En
kreeg er lol in. Met elektrotech-
neuten ontwikkelde hij poppe-
koppen met bewegende ogen en
gesynchroniseerde wenkbrau
wen. De mond was het mooiste.
Hij werd gestuurd door de ge
luidsband en viel aan het begin
van een woord open en klapte
aan het eind dicht. De elektroni
ca liep door dunne kabels, die
soms als marionettentouwtjes
zichtbaar waren.
Dat de Tracy-koppen daardoor
even groot zijn als hun romp valt
eigenlijk pas nu op. En toen
Anderson destijds na de Thun
derbirds een nieuwe serie begon,
had diens Captain Scarlett ook
veel natuurlijkere verhoudingen.
Maar wat bleek: die sloeg mede
daardoor helemaal niet aan. De
Thunderbirds zijn zo duidelijk
poppen dat het niet stoort.
De koppen waren de pronkstuk
ken van de verschillende ploe
gen. Want het succes van de
Thunderbirds kwam uit de lucht
vallen en opeens moest Anderson
er minimaal een per week afheb
ben. Daarom draaiden er tegelij
kertijd twee ploegen, met elk
eigen modelmakers. Want er
vloog wel eens een Scott in
brand. En dan moest er weer een
nieuwe komen.
Sean Connery
Het hoofd van Scott is gebaseerd
op Sean Connery, Penelope op
Sylvia Anderson, en Allen is een
ooit mislukte Virgil. John is de
droomman van Sylvia, waarna
Gerry voor straf snel TinTin
maakte: de Oriëntaalse schone
assistente van Brains.
Ooit moet TinTin per ongeluk
een doorkijkbloesje hebben aan
gehad. De Andersons hebben die
aflevering weggegooid, maar de
ze is uiteraard gevonden en goud
waard binnen de fanclub. Want
natuurlijk hebben de Thunder
birds een fanclub. Het oudste
lid, een 54-jarige Engelse huis
vrouw, laat zich graag fotografe
ren in haar helblauwe IR-uni-
form.
De club komt maandelijks bij
elkaar en er wordt driftig gekwi-
st (Welke kleur sjerp heeft Jeff,
goud of wit?). Binnen de club
circuleren ook 'echte' modellen
en poppen, die destijds gewoon
uit het studio-vuilnis werden ge
vist. Maar het mooiste komt uit
Nederland. Goud hebben ze in
Engeland over voor de zes schit
terende vouwbladen, die Albert
Hein .destijds weggaf bij vijf
pakjes AH-margarine.
Zes keer vijf is dertig pakjes. Ze
komen me nu nog de neus uit...
Het Haagse Filmhuis draait van 27
februari tot en met 1 maart over
dag en 's avonds afleveringen uit
de vier bekendste series. De twee
hoofdfilms, Thunderbirds are go!
en Thunderbird Six, draaien res
pectievelijk 25 tot en met 27 februa
ri en 28 februari tot en met 2 maart
vanaf 19.30 uur.
De laatste middag is voor speciale
projecten: commercials en clips.
Tussen 12 en 21 uur is dagelijks
een expostie te zien met echte
poppen, de fameuze modellen, de
cor- en andere hulpstukken.
Op 25 februari opent Silvia Ander
son, directrice en inspiratiebron
voor Lady Penelope, de expo met
een lezing, de 26ste geven twee
Marionation-speiers een demon
stratie.
In het Theater aan het Spui is van
20 tot en met 24 februari een
voorstelling te zien van het Britse
Mime Theatre Project.
De criminaliteit neemt
hand over hand toe. Over
vallen, berovingen, auto
diefstal. Daarom worden
eigendommen steeds meer
beveiligd. We hangen rol
luiken voor onze kozijnen
en rusten onze auto's uit
met alarm- of anti-diefsta
linstallaties.
In Uden is een bedrijf dat
iets nieuws bedacht heeft
om de auto te beveiligen.
Het komt in feite recht van
stal, want op de moderne
boerderij gebruikt de com
puter het om het vee te
herkennen bij het voede
ren.
Door Rien van der Steen
Een auto is een onveilige berg
plaats. Een geoefend inbreker
heeft maar een paar seconden
nodig om een auto te kraken en
er met auto of/en buit vandoor
te gaan. Noch auto-industrie
noch politie heeft een passend
antwoord op de explosieve stij
ging van het aantal autodief
stallen.
In de zoektocht naar de dief-
stalvrije auto heeft een Udens
bedrijf zich in de strijd gewor
pen. De firma Udenco - onder
deel van Veba Electronics - ge
bruikt de identificatietechniek,
die al eerder toegepast werd
voor het vee in de agrarische
sector en bijvoorbeeld bij in
gangscontrole bij gebouwen.
Udenco heeft die techniek ver
taald naar de auto.
Aan de autosleutels komt een
sleutelhanger, voorzien van een
zogenaamde 'transnonder'. In
die transponder zit een code. In
de auto komt een onzichtbare
codelezer. De auto-eigenaar
hoeft niets te doen: het lezen
van de code gaat automatisch,
zodra hij de sleutel naar het
contactslot beweegt. Wordt de
code niet herkend, dan start de
auto niet. De brandstoftoevoer
en de stroom naar de startmotor
worden automatisch afgesloten.
Volgens Udenco is het systeem
niet sabotagegevoelig, omdat
alle onderdelen achter het dash
board weggewerkt zijn.
Bij verlies van de transponder,
die zonder batterij werkt, kan
de eigenaar via zijn identifica
tiekaart bij de producent voor
49 gulden een nieuwe bestellen.
„Dit is geen alarminstallatie. Er
hoeft geen code onthouden te
worden en er hoeven geen han
delingen worden verricht. TNO
keurt het systeem voor het bu
reau TBBS, dat voor verzeke
ringsmaatschappijen werkt aan
beveiliging en schadepreventie.
We gaan ervan uit dat het sys
teem goedkeuring in de hoogste
beveiligingsklasse krijgt," aldus
P. van den Hoogen van Udenco.
Het bedrijf brengt de installatie
voor 399 gulden op de markt.
Inbouwen in een erkend station
zal volgens het bedrijf ca.' 150
gulden extra kosten.
Registratie
De politie zit met de handen in
het haar. Auto's worden gesto
len om er kraken mee te zetten,
ze verdwijnen naar het oostblok
of ze worden gestript voor de
onderdelen. Een snel registra
tiesysteem, het zogenaamde
Vermiste Auto Register (VAR),
moet de politie helpen sneller
actie te ondernemen wanneer
ergens een auto gestolen is. Het
VAR-systeem moet internatio
naal een rol gaan spelen wan
neer in Europees verband de
kentekenregistratie van alle
landen op elkaar aan sluiten. In
de Benelux loopt al een project,
om de registraties op elkaar af
te stemmen.
In ons land worden de laatste
jaren zo'n 30.000 auto's per jaar
gestolen. Met stip, want het
aantal is groeiend. Gemiddeld
wordt iets meer dan de helft
teruggevonden.
Pincode
Het identificatiesysteem van
Udenco is er eentje temidden
van vele, hoewel het principe
nieuw is, althans voor auto's.
Anti-diefstalsystemen voor au
to's zijn er tientallen. Het een
voudigste is de knop aan de
accu, die het stroomcircuit on
derbreekt. Aardig, maar aller
minst afdoende. De stalen beu
gel die stuur of versnellings
pook verankert is ook een mo
gelijkheid.
De sirene, eventueel gecombi
neerd met knipperende koplich-
ten en clignoteurs, is de be
kendste alarminstallatie. Niet
het minst omdat in ieders
Er is een nieuwe variant om autodiefstal lastiger te maken: een identificatiesysteem dat werkt
als een stil alarm en stroom- en brandstoftoevoer onderbreekt wanneer niet de juiste code
herkend wordt. foto wout van assendelft
woonwijk weieens zo'n ding
staat te loeien terwijl er niets
aan de hand is. Het loos alarm
heeft meegeholpen aan de deva
luatie van de sirene: ze gaan zo
vaak voor niks af dat omstan
ders er niet meer van opkijken,
ook niet als er werkelijk iemand
aan de auto aan het morrelen is.
Verzekeraar Aegon wil nu tien
duizenden auto's met een
nieuwprijs van 25.000 tot
75.000 gulden de komende
maanden voorzien van een ap
paraatje, dat de stroomvoorzie
ning naar de startmotor onder
breekt en bovendien de brand
stoftoevoer stopt. De motor kan
alleen gestart worden nadat de
bestuurder een pincode inge
toetst heeft.
Citroën heeft in zijn duurste
modellen een pincodesysteem
dat onder een klepje achter de
versnellingspook gemonteerd is.
Voor elke rit moet de eigenaar
een bepaalde code intikken, an
ders weigert de motor aan te
slaan. Sommige Amerikaanse
auto's hebben een code in het
portier aan de bestuurderskant
die ingetoetst moet worden om
het alarm uit te schakelen en de
deur te openen.
Radio's
Ook voor autoradio's zijn tallo
ze varianten verzonnen om dief
stal tegen te gaan. Keycards,
afneembare frontjes, een dis
play dat los van de radio in het
dashboard gemonteerd is, een
bedieningspaneel dat van de
onzichtbaar gemonteerde radio
afgehaald wordt en in een
broekzak of damestasje past.
Want de compleet uitneembare
autoradio is heel erg uit. Hij
werd óf vergeten óf de radio
werd eenvoudig onder een van
de voorste stoelen in de auto
gelegd.
De diefstalvrije auto of -radio
moet nog uitgevonden worden.
Dat beseffen ze bij Udenco in
Uden ook wel. Maar van de
andere kant: hoe groter de va
riatie aan alarm- en anti-dief
stalsystemen hoe moeilijker de
herkenning voor het boevengil-
de wordt.
Een loodzwaar karwei
is achter de rug. De
hele wereld heeft
zich ermee bemoeid, maar nu
is het dan echt zover. De
traditioneel loden capsule die
de wijnfles aan de top afdek
te, is er niet meer. Alleen nog
oudere, betere kwaliteitswij
nen, die in de jaren tachtig
zijn gebotteld, zijn uitgerust
met die milieu-onvriendelijke
afsluiting.
Voor velen is deze ontwikke
ling ongemerkt voorbij ge
gaan. Maar wie een paar of
meer flessen van hooguit een
paar jaar oud in voorraad
heeft of zojuist heeft gekocht,
kan zelf makkelijk de proef
op de som nemen. Haal maar
bij het openen van de fles die
capsule er eens helemaal af.
Foei. Dat mag eigenlijk nooit.
Volgens de regels mag alleen
het bovenste dopje eraf wor
den gesneden en moet het
grootste deel van de capsule
op de fles blijven zitten.
Als we die regels nu eens
even lekker laten voor wat ze
zijn en je bekijkt en bevoelt
de hele, losgemaakte capsule,
dan heb je één ding meteen
door. Het is géén lood. Niet
meer. Na honderd jaar niet
meer. U hebt een klein won
dertje van milieu-vriendelijke
techniek in handen.
Nu moet niemand denken dat
het hier om een echt kleinig
heidje gaat. Tot voor kort
kwamen er ontstellende hoe
veelheden lood in het milieu,
alleen al via geledigde wijn
flessen.
In 1990 al verbaasde Johan
van der Meer van het Haagse
restaurant Le Bistroquet de
Nederlandse wijnwereld met
zijn initiatief. Hij bewaarde
alle capsules van de in zijn
zaak gebruikte wijnflessen en
smolt die na drie maanden
om. Hij hield tot zijn eigen
verbazing een klomp puur
lood over van niet minder dan
twaalf kilo.
Tien capsules wogen, zo wist
hij, ruim 100 gram. Een re
kensommetje leerde dat al
leen in Nederland als gevolg
van het drinken van wijn het
milieu jaarlijks vergiftigd
werd met ruim een miljoen
kilo lood.
Milieubewuste wijndrinkers
hebben toen een stichting op
gericht, Het Loodje. De acti
viteiten van die stichting wer
den meteen allerwegen en
thousiast ontvangen. Wijn
handelaren, restaurateurs
slijters, supermarkten, groot,
handelbedrijven: vele deden
mee om het goedje in te
melen, waarna het verwerln
zou worden in een speciale
container. Zaak was om
alternatief te vinden.
Het liep allemaal zo goed, dal
de stichting aan overwerj
overleed. Het was liefdewerk
oud-papier en dat groeide bo
ven de hoofden van de hob-
byende loodridders. Ruin
een jaar geleden waren ei
geen activiteiten meer. Intus
sen was er wel in Nederland
iets op gang gebracht.
Elders in de wereld liepen die
anti-loodactiviteiten ongeveer
parallel. Vooral vanuit
Verenigde Staten werd druk
uitgeoefend.
Sinds 1992 is er een EG-wet
die het toepassen van li
capsules verbiedt. En nu, in
1994, is het bijna totaal i
lopen. Ook buiten de ÉG
kom je bijna nergens meet
lood tegen. Alleen die oude
re, duurdere kwaliteitswijnen
mogen nog gekroond zijn mei
het gewraakte metaal.
Als het over wijn gaat, wil hel
nog wel eens uit Frankrijk
komen. Zo ook de alternatie
ve capsules. In Nederland zie
je nu twee soorten Frans be
kledingsmateriaal. Om de
goedkopere flessen gaan
dit moment PET-capsules. Dé
duurdere krijgen een hoed
van polyrol, dat uiterlijk nog
het meeste lijkt op het vroe
gere lood. Polyrol is twee
keer zo duur als PET en be
staat uit een heel dun vliesje
aluminium, dat aan de bin
nen- en buitenzijde is bekleed
met poly-ethyleen.
Beide recyclebare produkten
hebben veel tijd én geld ge
kost.
En de wijnfles is milieuvrien
delijk.
Door Marijke Prins
De eerste westerlingen die chocolade dronken waren de Span
jaard Cortez en zijn veroveringsleger, die in 1519 van de
Azteekse koning Montezuma cacaoeatl kregen aangeboden. Het
was een populaire drank bij Azteekse mannen, vrouwen moch
ten het niet drinken.
De Spanjaarden waren opgetogen over de bittere drank en op
hun boodschappenlijst van inheemse produkten die ze naar
Spanje meenamen, stond ook de cacaoboon. Bijna honderd jaar
hielden de Spanjaarden het recept voor het maken van chocola
de geheim.
Aan het begin van de zeventiende eeuw werd een aanzienlijke
hoeveelheid chocolade uitgevoerd naar Italië en Vlaanderen. In
het midden van de eeuw drong de drank door tot in Engeland en
Frankrijk. Daar werd chocolade zeer geliefd in hofkringen toen
dokters het aanbevalen. De lekkernij raakte korte tijd in
onbruik omdat zich vreemde geruchten verspreidden. Zoals het
verhaal dat een markiezin die tijdens haar zwangerschap teveel
chocolade had gegeten een donkere baby had gebaard.
Chocolade wordt verwerkt in- allerlei zoetigheden, gebak en
desserts. Een van de weinig keukens waarin chocolade ook
wordt verwerkt in hartige spijzen is - hoe kan het ook anders-
de Spaanse.
Parelhoen met chocoladesaus
Voor vier personen
Voorbereidingstijd: 30 minuten
Kooktijd: ruim een uur
1 parelhoen in vieren gesneden
4 eetlepels olijfolie
1 middelgrote ui, zeer fijn gesnipperd
3 tenen knoflook, gepeld en fijngesneden
2 eetlepels bloem
2 eetlepels rode wijnazijn
2 glazen rode wijn
1 kippebouillonblokje
6 zwarte peperkorrels
2 kruidnagels
1 laurierblad
2 worteltjes in dunne reepjes gesneden
8 gepelde sjalotten
25 gram bittere chocolade, geraspt
zout en peper naar smaak
Wrijf de stukken parelhoen in met cognac, wat zout en peper en
laat ze 30 minuten staan. Verhit in een grote braadpan met
dikke bodem de helft van de olie en laat hierin de uisnippers
enkele minuten fruiten, voeg vlak voordat de ui uit de pa»
wordt gehaald, de knoflookstukjes toe.
Bestuif de stukken parelhoen met wat bloem, voeg de andere
helft van de olie bij de olie die al in de pan zit, verhit deze goed
en bak het vlees 5 minuten aan iedere kant. Neem het dan uit de
pan en houd de stukken apart.
Roer de azijn en de wijn door de aanbaksels in de pan en laat
het geheel een minuut koken. Voeg dan het bouillonblokje, twee
kopjes water, peperkorrels, kruidnagels en laurierblad toe en leg
ook de parelhoen weer in de pan.
Temper het vuur, doe een deksel op de pan en laat het gerecht
ruim 30 minuten sudderen. Doe dan de schoongemaakte,
eventueel gehalveerde sjalotten in de pan, alsmede de reepjes
wortel. Laat het geheel nog 20 minuten doorpruttelen.
Leg de vier stukken parelhoen op een verwarmde schaal en
rangschik ook sjalotten en wortel eromheen. Wrijf de jus door
een zeef en giet deze weer in de pan. Verhit het vocht voor
zichtig en roer de geraspte chocolade erdoorheen.
Giet de saus tot slot over het vlees en dien het op. Lekker met
gekookte rijst, een groene salade (slechts aangemaakt met wat
wijnazijn, olijfolie en peper) en eventueel sperciebonen (even
eens door de veroveraars uit Amerika mee naar huis genomen).
Opge
somb
de
tr
:t
te li
:orr
kleine c
De marges liggen laag in
de concurrentie toeneemt
enige wapen om de recessie
ten willen wel: want de 1
Amsterdam heeft een kl
weten te interesseren. Dat
de hoop niet verloren hebben
Bij Volvo is de stemming opge
wekt Het Zweedse concern valt
met zijn FH-serie in de prijzen.
Want de onderscheiding Truck
van het Jaar gaat in 1994 naar
Volvo. De nieuwe FH-serie is
onder meer uitgerust met een
elektronisch gestuurde dieselmo
tor, die met drie verschillende
vermogens geleverd wordt. De
FH is leverbaar in liefst 340
uitvoeringsspecificaties.
Ook merken als Ginaf (bouw-
voertuigen) en Iveco staan in
Amsterdam met vernieuwde pro
dukten. De nieuwe drie-assige
trekker Eurostar en de off-road
EuroTrakker worden voor het
eerst in Nederland voorgesteld.
MAN komt met een aantal pro-
duktaanpassingen en een nieuw
motorenprogramma, dat voldoet
aan zware Europese emissie-ei
sen. De nieuwe Euro 2-norm
voor vrachtauto's wordt pas op 1
oktober 1995 van kracht, maar
enkele merken als MAN, Merce
des, Scania en Volvo kunnen nu
al produkten leveren die eraan
voldoen.
Steyr Trucks presenteert een
nieuwe motor voor de zware be-
drijfsklasse. Steyr heeft boven
dien wat gedaan aan het onder-
houdssyteem, zodat de wagens
de helft minder voor onderhoud
naar de garage moeten. En
Renault gaat zijn zware bedrijfs
auto's beter uitrusten. Het Fran
se merk heeft bovendien nieuwe
wagens voor de zware bouwsec
tor.
DAF
DAF Trucks speelt op de Be-
drijfsautoRai een opvallende rol
met de Super Space Cab en de
FT 95.500. Tussen de vuurrode
I Daf's 45, 65, 75, 85 en 95-typen
staan twee knalgele Super Space
Cabs, die een cabine met riant
veel ruimte bieden. Naast de
WS-motor met een inhoud van
11.6 liter is de Super Cab
voortaan ook te krijgen met een
14 liter Cummins-motor die
ruim 500 pk in huis heeft. Die
motor voldoet ook al aan de
toekomstige Euro 2-norm. DAF
heeft zelf geen nieuwe motor
ontwikkeld, omdat dat op dit.
moment veel te duur is.
DAF komt bovendien met een 45
bestelauto die aan dezelfde norm
voldoet. Dat betekent dat het
I hele programma van de nieuwe-
Eindhovense fabriek aan die
strenge emissie-eis voldoet. De
Super Space Cab gaat in mei in
produktie en is speciaal bedoeld
voor transport over de langste
Europese routes. De bedbreedte
voor de chauffeur is toegenomen
tot 81 cm.
Op de stand van DAF staan niet
meer dan zeven voertuigen.
Daardoor is een ruime stand,
waarop volgens DAF niet alleen
lijkt
bete
de
een
Sca
mei
bed
pedi
terl
cab
de1
B<
Vo
str
pa
po:
eer
da
ka
eei
las
on
kle
pri
LI
Hj
sue
tei
sei
op
rei:
ca
kl;
da
Me
uit
tre
tol
ka
is
Ec
we
M<
m<
mi
ho
ve
mi
gi-
Vc
O;
5-
M
de
zi
m
Vc
ti
C
Pi
M
se
m
N
w
VI
b
C
rr
g
J
d
d
Door Johan van Grinsven
Het beeld dat Nederlanders
hebben van de toeristische
aantrekkelijkheden van
België is anders dan de
praktijk.
Nederlanders denken bij ver
tier in België vooral aan de
Ardennen, Antwerpen en bier-
tochten, steden en gezellig
heid, Brussel, frieten en lekker
eten. De Ardennen en de
Vlaamse kust worden als be
langrijkste toeristische be
stemmingen gezien. Maar in
de praktijk gaan België-gan-
gers vooral naar (kunst)steden
als Brugge en Gent, pas daar
na volgen de Ardennen, daar
na een combinatie van ver
schillende toeristische attrac
ties en pas op de vierde plaats
de Belgische kust.
Dat meldt Walter Vanstraelen,
directeur van het Belgisch
Verkeersbureau in Amster
dam. Hij baseert zich op een
onderzoek dat in opdracht van
het bureau is uitgevoerd.
Natuur
Uit dit onderzoek blijkt verder
dat de meeste Nederlandse
toeristen natuur een belang
rijk 'onderdeel' van hun be
stemming vinden; België