I250 ropa OBIS Keuringsdienst bewaakt carnaval DE STEM Het medaillon als mode-attribuut "We moeten nu niet op onze tenen gaan lopen' TAPIJTEN FHSCREEN föllte. OIUV,* tROCOMPUTER Het kan er mee door bij de feestartikelen, maar het blijft uitkijken ■■■■■■HHnn De Zwaan in Etten-Leur onderscheiden met een Michelin-ster NU ƒ3500, NU 1450,. NU 950, NU 1500. fRINGS TAPIJTEN: «SflöST- NU 15.000,. miïó,- NU 17.500,. I-3Ï3ÖÖ} NU 10.000,. 48^JÖÓT- NU 13.500,. -36rtü<£- NU 9.000,. geknoopt^, ïfj&rè&r WOND TOT 21.00 U(J^ [HOEK V. COOTHPLEIN) HL. 076- 14 69 00 RED BAND dropstandards I Diaprints mat 13 x 181 vankeinbeeld i. a| ook glanzend J "151* W9 J JDiafilm nA' lontwikkeling 09JM I 3t99 I iKleurenfoto's J van negatief «^*1 maf /glanzend Cll, |13X18 -OSf 0^9 WV|| blijvend goedkoop BUS. NOTEBOOK 486 SX 25: JC, 25 MHz, 4 Mb geheugen, harddisk, afmeting 280 x 37 mm, gewicht t,9 kg. bf externe 3,5" diskdrive, adapter, draagtas, MS-DOS WINDOWS 3.11 Nt,--Works 'indows NL en )M DRIVE: Poubl» sceos, lession, MPC-, Kodak Photo XA-compatible. In combi- -computer. 0 4DBLASTER PRO: 2x 4 w. Irker, 44 KHz, 3 jaar volle- garantie, Nederlandstalige hiding, telefonische helpdesk, 'ratis Multimedia lopedia, ings en 500. LP** Conszim t Een medewerker van de Keuringsdienst geeft uitleg aan een groep kinderen. Van onze verslaggevers Carnaval een gevaarlijk feest? Welnee. Maar dat is voor een deel te danken aan de Keuringsdienst van Waren. Maskers, pruiken, baarden, snorren en kleding worden kritisch onder zocht. Op brandgevaarlijkheid. 'Want overal liggen peuken.' Regelmatig worden er artikelen in beslag genomen. Dit jaar zijn er door de Haagse dienst bij voorbeeld drie van dergelijke feestprodukten afgekeurd. De rest kan er mee door, maar het blijft uitkijken. „In die artikelen zit veel kunstof en haar en er zit zuustof tussen waardoor de kans dat het gaat branden levensgroot aanwezig is," zegt buitendienstman M. Co- lijn van de dienst in Rotterdam. „Het moet allemaal aan de vei ligheidseisen voldoen. Met een •Een masker op de testinstallatie bij de keuringsdienst. foto's de stem ben steffen vlammetje erbij mag het niet te snel gaan branden, zodat je die dingen nog van het gezicht kunt trekken. Branden doet het alle maal, maar het mag niet te snel gaan. Je moet ook waken voor het zogenaamde 'flash-effect', dat wil zeggen een vlammetje bij haar of' pruik en je krijgt een verschrikkelijke steekvlam. Het brandt niet maar ontploft bijna." Afwijkingen Net ais bij de andere keurings diensten zijn op het kantoor Nij megen afgelopen november en december steekproeven genomen bij importeurs en fabrikanten van carnavalsartikelen. In de Keizersstad let men vooral op de produkten voor kinderen. Eind 1992 bleek ongeveer de helft van de geselecteerde goederen een afwijking te vertonen. „Wij doen de zogenaamde screening," ver telt H. Nootenboom. „Meestal zien we gelijk of het deugt of niet. Voldoet een artikel niet, dan wordt de fabrikant of im porteur benaderd voor uitgebrei dere proeven. Het kan natuurlijk een toevalstreffer zijn." „Voor bezorgde ouders heeft Nootenboom de volgende tip, vooral als het gaat om baarden, snorren, pruiken, indianentooien en boa's: „Houdt er zelf vuur bij in een ruimte waar dat verder geen gevaar oplevert voor uzelf of de omgeving. Dan blijkt direct hoe het zit met de brandvertra- ging van het produkt. Is die goed, dan dooft de vlam snel of gaat het branden heel traag en is de schade niet waarneembaar of eenvoudig te herstellen. Veran dert het betreffende artikel in Branden doet het allemaal, maar het mag niet te snel gaan, zo redeneert de Keuringsdienst. De drager moet de tijd hebben om een brandend masker nog van zijn gezicht te trekken. een fakkel, dien dan onmiddelijk een klacht in bij de keurings dienst." Acryl Bij de dienst in Alkmaar is drie jaar geleden flink opgetreden te gen feestbaarden van acryl. Technisch medewerker P. van Haperen vertelt dat de 'luchtig heid' van dit toen ineens popu laire artikel, het vele zuustof dat er tussen zit, er mede aan bij droeg „dat een klein vonkje al genoeg was om het ding in lich terlaaie te zetten. Nog steeds is dat het gevaar bij maskers. Niet zozeer het masker zelf, maar het haar dat op sommige van die produkten gebruikt wordt." Bij de steekproeven, die door de Keuringsdienst van Waren in heel Nederland worden geno men, komt het bij ondeugdelijk materiaal tot een waarschuwing of zelfs proces verbaal voor im porteur of fabrikant. Dat maakt het gigantische assortiment aan feestartikelen op dit moment nog niet automatisch veilig. Van Haperen: „Ook bij kleding kunnen de feestvierders zelf ge zond verstand gebruiken. Koop liever geen kunststof, katoen is beter. Maar dan niet te dun. Hoe dikker het pak, des te langer het duurt voor zoiets écht in brand staat." DONDERDAG 10 FEBRUARI 1994 DEEL Door Jetty Ferwerda Het medaillon is misschien wel een van de meest intieme sieraden. De hanger met daarin het portret van een dierbare verraadt niet alleen de warme gevoelens voor die persoon, maar ook of het vurige liefde, genegenheid of gewoon vriendschap is. Want een medaillon is niet alleen voor verliefden, maar ook ter eeuwige herinnering aan een dierbaar iemand. Ei genlijk wel een mooi gebaar, jammer dat het de afgelopen decennia een beetje uit de gra tie raakte. Sieraden droeg je om te pronken en niet om het sentiment. Maar, tijden veran deren. Hangers aan kettingen en armbanden zijn van oudsher al in gebruik, ze zouden geluk brengen, beschermen tegen gevaar, eerbied opwekken of angst aanjagen. Ze waren een soort talisman, amulet. In de Westerse wereld waren het vooral bedels, die bij elke beweging rinkelden en zo doende boze geesten af zouden schrikken. In het laatste kwart van de achttiende eeuw werd de hanger ook een amulet voor geliefden, met aan de voorzij de een portret of oog van de uitverkorende en aan de ach terzijde een haarlok. De ge dachte dat zij zo'n medaillon op haar borst droeg, deed me nig mannenhart sneller klop pen. Hij was er zeker van dat ze hem niet zou vergeten. Nieuw leven Christian Lacroix biaast op geheel eigen manier het verge ten medaillon nieuw leven in. Geen wonder bij een ontwer per die zo bezeten is van de 18e eeuw. In zijn laatste cou- tureshow voor zomer 1994 stapten de mannequins rond met lange gouden kralensnoe ren waaraan een verguld foto lijstje met vergeeld portret bungelde. Ook Lacroix' herin neringen aan de Franse Ca- margue en zijn geboortestad Trinquetaille hebben hem geïnspireerd tot het ontwer pen van de nieuwe medaillons. In zijn biografie Pieces of a Pattern vertelt de ontwerper dat hij vroeger geïntrigeerd werd door de begraafplaats in Trinquetaille met zijn oude grafmonumenten. Geëmail leerde medaillons met de por tretten van de overledenen sierden daar de grafzerken. „De okerachtige kleuren, de vrouwen in klederdrachten, de cowboys van de Camargue, de jonge meisjes met hun opge stoken krullen, de snelle jon gens met hun brillantinekop- pies en de kinderen in matro zenpakjes boeiden mij enorm," aldus Lacroix. Voor alsnog sieren alleen de trotse vrouwengezichten zijn moder ne medaillons. Opdat zij niet vergeten worden. De eigentijdse versie van het medaillon volgens Christian Lacroix. foto petefi stigteb 'IT,11?** mar rechts maitre-sommelier Anton van Felius, restaurateur Roland Peijnenburq en KI-Kok Marc van Gulick. foto de stem ben steffen Door Hein Sluijter Hij is er nog aardig van on dersteboven. Hoewel de eer ste aangename verbazing en het schiere ongeloof inmid dels wel voorbij zijn, loopt hij een paar dagen na het grote nieuws toch nog een beetje in een roes door zijn bedrijf. Roland Peijnenburg, de 31-jarige eigenaar van res taurant De Zwaan in Etten- Leur, mag zijn zaak sieren met een Michelin-ster. En hoe je het ook wendt of keert, dat dingetje is de droom van iedere restaurateur. Binnen de regio is hij nu de enige. Om in een gelauwerd restaurant te gaan eten dat een beetje in de buurt lag, moest je tot nu toe naar Drunen (Duinrand), naar Den Bosch ('t Misverstaat), naar Oisterwijk (De Swaen), naar Yerseke (Nolet/Het Reymerswa- le) of naar Kruiningen (Inter Scaldes). „Toen dat telefoontje kwam, stond ik binnen een paar secon den te trilleh op mijn benen, echt waar." En hij dacht meteen aan zijn vader die vanaf 1957 de basis heeft gelegd van wat nu uitgegroeid is tot een erkend top-restaurant. „Ontzettend jammer dat Ad, mijn vader, dit niet meer mee heeft kunnen ma ken. Het zou voor hem een schit terende bekroning zijn geweest." Vader Ad deed het goed lopende bedrijf in oktober 1991 over aan zijn zoon en overleed kort daar op. „Het was van het begin af aanpakken geblazen," zegt Ro land. „We hadden veel vaste klanten die een constante kwali teit gewend waren. Dat moesten we zo houden. Geen grote veran deringen. Vooral doorgaan op de ingeslagen weg. Wel hebben we gebouwd aan een meer eigentijd se keuken. Geen nouvelle cuisine meer met zijn liflafjes." Nieuwe kok Meteen in november 1991 ging hij ook in zee met een nieuwe kok. De nu 28-jarige chef-kok Marc van Gulick heeft in nog geen drie jaar bewezen dat hij niet alleen de sterren van de hemel kon koken maar ook dat hij er ééntje met zijn pollepel wist te vangen. Maar ja, hij had al sterren gezien toen hij zijn betere potje leerde koken bij de ook met Michelin-sterren toege ruste restaurants De Echoput in Apeldoorn en De Hoefslag in Bosch en Duin. Bijgedragen aan het succes heeft uiteraard ook maitre-sommelier Anton van Felius. Hij is nu vijf tig jaar en is al 25 jaar bij De Zwaan in dienst. Eigenlijk heb ben alle vijftien personeelsleden meegetild aan het karwei. „We hebben geprobeerd de sfeer uit de tijd van mijn vader te bewaren," meentRoland. „Die sfeer is er nog steeds. Ondanks de verbouwing in januari 1992." En inderdaad. Dat sfeertje is er nog. De beroemde schilderijen collectie eveneens. Al zie je tus sen Isaac Israels, Jacob Maris, Marius Bauer, Suze Robertson, Jan Sluyters en Willem de Zwart, nu ook modernere schil ders als Herman Brood en Bas van Reek. Klassieke keuken Al pratend betreden we natuur lijk de keuken. Twintig soorten borden staan er klaar. Sommige kosten 80 per stuk. Achterin is de eigen bakkerij. Alle brood en pasta's zijn eigen werk. Marc is met zijn mannen druk bezig voor de lunch. Eén ding wil hij wel kwijt: „Het is natuurlijk fantas tisch dat we die ster nu hebben, maar het moeilijkste is om die te houden." Roland kan dat alleen maar bea men: „We moeten er voor oppas sen dat we nu op onze tenen gaan lopen. Dat moet niet. We blijven in principe de klassieke keuken voeren. Maar we voegen er vaak een wat moderne toets aan toe of we geven een gerecht een onverwachte kwinkslag, bij voorbeeld een stukje gestoofde kabeljauw op een bedje van wit lof waaraan we dan wat merg en een rode wijnsaus toevoegen. En we werken niet alleen met kreeft en ganzelever. Balkenbrij en niertjes doen we ook." Hij is een beetje bang dat nu die ster er is, er een zekere drempel vrees zal ontstaan. „Ik hoop dat die er niet komt, want we gaan gewoon op de oude voet verder. De prijzen gaan niet omhoog. Eerder omlaag, vooral als er meer gasten blijken te komen." De Zwaan hoort dan nu wel bij de top, maar Roland ziet een fluistertent met plechtig buigen de obers helemaal niet zitten. Politici Zijn gasten komen voor tachtig procent uit de regio, van Bergen op Zoom tot Tilburg. De reste rende twintig procent bestaat uit politici die tussen Brussel en Den Haag precies dat plekje in Etten-Leur weten te vinden. „Al die mensen, daar ben ik van overtuigd, blijven komen. Nee, geen brasserie. Voor ons bestaat er geen economische crisis. We hebben het afgelopen jaar zeer goed gedraaid. We zijn al sinds 1967 lid van de Alliance Gastro- nomique Néerlandaise. Dan we ten de mensen dat we niveau hebben. En dat er een goede verhouding bestaat tusseiï prijs en kwaliteit." Een bezoek aan De Zwaan is pas af als je ook de bijzondere wijn kelder hebt aanschouwd. Ooit bevonden zich hier 25.000 fles sen. Roland heeft de voorraad wat uitgedund, maar er liggen er nu nog altijd zo'n 19.000 in alle soorten en prijsklassen. Hij im porteert zelf wijnen en mag ze ook verkopen. De trots van de kelder is een Chateau d'Yquem uit 1947. Deze witte, zoete wijn is onder de witte wijnen van de wereld een absolute topper. Onder de laag stof is duidelijk te zien, dat de kleur in bijna een halve eeuw van geel veranderd is in diep goudbruin. Voor 1400 is hij te koop.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23