Vierde Wereld eist ander soort aandacht rriirsirri Van jouw verhaal geen koek te bakken' Ik bu egen Bra; Topconferentie vaii religieuze leiders Extreme, generatieslange armoede bestaat ook in welvarend Nederland 'iet de Visser th DE STEM GEESTELIJK LEVEN beter op elke vierkante meter Theologisch-economisch adviesbureau Van déT Sar roept verwarring op 4 sport KORT ïoksen Tonny de Jong alsnog aangewezen voor Spelen 'o: Noorse regering beslui WOENSDAG 9 FEBRUARI 1994 A7 I^ MTOORDES -framsingel 88—Breda—Tel. 076 Door Jan Bouwmans Tilburg - „Er zijn maar weinig mensen die weten waar ik het over wil hebben, die erin geïnteresseerd zijn. Het hele probleem wordt uit het bewustzijn gebannen, hoewel veel hulpverleners en instanties ermee gecon fronteerd worden. Dan denk ik: mensen, wat gebeurt er toch veel, dat jullie niet willen of kunnen zien." Met 'die weinige mensen' doelt mevr. E. Gommers-Bot uit Til burg gewoon op haar sociale milieu, de vrienden en kennis sen. Het 'hele probleem' betreft het lot van die groep mensen in de samenleving, die al generaties lang aan de onderste sport van de maatschappelijke ladder ge kluisterd zit. Dat lot is, dat de maatschappij steevast met een grote boog om deze mensen heen loopt, hen beschouwt als de restgroep van hopeloze gevallen, waar elke samenleving nu een maal mee zit opgescheept. ATD-Vierde Wereld heet de in ternationale beweging. Mevr. Gommers is sinds begin dit jaar voorzitter van de Nederlandse afdeling. Ze heeft die functie overgenomen van mevr. J. van den Bosch-Höweler uit Raven- stein, die de kar ruim negen jaar heeft getrokken en op 10 februa ri officieel afscheid neemt. Beide dames blijken echter al vanaf den beginne in en voor de Vierde Wereldbeweging in Nederland actief te zijn; mevr. Gommers als medestander, mevr. Van den Bosch als volontair. Misverstand Sommige misverstanden zijn even verklaarbaar als onuitroei baar. Zo'n misverstand achter volgt de Vierde Wereldbeweging, telkens weer, pas nog in een paginagroot krantenartikel. Daarin heette het dat arme men sen als bijstandsmoeders met kinderen, minimumloners die een volledig gezin moeten onder houden, bejaarden, wao'ers, langdurig werklozen en alleen staande jongeren kortweg de Vierde Wereld genoemd worden. Fout dus. Gommers en Van den Bosch spreken anderhalf uur lang con sequent niet van armen, maar van armsten, allerarmsten, ex treme armoede, generatieslange armoede. De armoede van de Vierde Wereld omvat veel meer dan geldgebrek, hoe groot dat ook mag zijn. Voor de ATD-be- weging is het juist een van de grootste hindernissen, dat de po litiek, de wetenschap en de sa menleving armoede alleen maar als een financieel probleem ver staat. Dat houdt de blinde vlek voor de Vierde Wereld perfect intact. En als een wetenschappe lijk onderzoek als eens verder kijkt, dan nog beperkt het zich steevast tot één enkel ander fa cet, bijvoorbeeld analfabetisme. Daarom weet eigenlijk niemand hoe groot de Vierde Wereld is. Mevr. Van den Bosch schat het op 4 tot 6 procent van de bevol king. Verbijsterend De gaande en komende roergan ger van ATD-Nederland geloven trouwens geen van beide, dat de wetenschappers van nu über haupt in staat zijn de Vierde Wereld naar waarheid te be schrijven. Want hoe gaat dat? Mevr. Van den Bosch leest regel matig rapporten, die haar ver bijsteren. „Je vraagt je af hoe ze het in godsnaam voor elkaar krijgen om zoveel leugens bij elkaar te verzamelen. Dan horen wij achteraf van die gezinnen: o ja, daar kwam weer de zoveelste onderzoeker. Nou, we hebben dat en dat maar gezegd. Het is helemaal niet waar hoor, maar ja, we hadden toch geen tijd." De Vierde Wereld is niet op geijkte manieren te benaderen. Die wereld leren kennen is op zichzelf al een probleem, voor de wetenschap niet minder dan voor de samenleving als geheel. De weg die ATD sinds haar ontstaan in 1957 heeft bewan deld om die wereld te leren ken nen, is een radicale, maar hij is vruchtbaar gebleken. Kennis van de ernstigste vormen van armoe de doe je pas op door het leven van de allerarmsten te delen. Mevr. Gommers: „Zij leren ons wat het zeggen wil zó arm te zijn, dat de samenleving je ge drag vaak niet meer begrijpt en er verkeerde conclusies uit trekt. Zij leren ons hoe ze proberen te overleven. De armsten zelf vor men voor onze beweging altijd de basis voor denken en hande len. Maar het vraagt tijd, ver trouwen, respect, een totale in vestering van jezelf. Het is ech ter de enige weg die werkelijk contact mogelijk maakt. Het is tegelijk de weg die je confron teert met veel leed en onrecht." Onderkant Onrecht, recht doen. Deze woor den keren steeds weer terug tij dens het gesprek ten huize van mevr. Gommers. Regelmatig dringt luid en duidelijk een zoe mer tot de huiskamer door. Dat geluid hoort bij de huisartsen praktijk van haar echtgenoot. Haar jeugd lag in Den Haag. Opgevoed in een beschermd ge zin, jaren vijfig en zestig het meisjeslyceum en sociale acade mie. Maar de onderkant van de samenleving had toen al haar aandacht. „Ik was eigenlijk reu ze benieuwd wat er aan de ande re kant van de samenleving ge beurde. Het benauwde mij als ik door die buurten kwam, door de Schilderswijk bijvoorbeeld met de tram." Liep stage bij de Raad voor de Kinderbescherming in Rotter dam: rapporten maken over de gezinssituatie voor de kinder rechter of er al dan niet maatre gelen genomen moesten worden. Kwam zo in direct contact met de allerarmsten en ondervond, dat de hulpverlening niet goed zat. „Als ik daar dan met mijn dossiers liep, dacht ik: je zult daar maar wonen, je zult maar in zo'n huis zitten, zo'n verleden hebben. Wat kom ik eigenlijk doen bij deze gezinnen. Als ik in deze situatie zou leven, zou ik, denk ik, die juffrouw, die maat schappelijk werkster van de deur afschieten of zo." Restgroep Sindsdien heeft de Vierde We reld haar niet meer losgelaten. Teruggekeerd van haar -stage kreeg ze op de sociale academie op haar vragen slechts het- ant- woord: 'Er is nu eenmaal een restgroep in de maatschap pij...elke samenleving heeft die.' Ze maakte de academie af, maar vertrok naar Noisy-le-Grand, de Parijse krottenwijk en bakermat van de Vierde Wereld-beweging en zijn stichter, pater Joseph Wresinski. Daar werden haar vragen beantwoord door de uit gestotenen met wie ze het leven deelde. Ook bij ex-voorzitter Van den Bosch-Höweler liggen onbevredigende ervaringen, maar dan als vormingswerkster voor werkende jongeren, aan de basis van haar weg naar de Vier de Wereld, die over de Verenigde Staten (Boston) liep. In het relaas van mevr. Gom mers en mevr. Van den Bosch keren enkele elementen van de Vierde Wereld geregeld terug. Gezinnen zijn het. Gezinnen die stuk lopen op alle hulpverle ningsinstanties, op de betutte ling ervan. Gezinnen voor wie sociale en maatschappelijke hulpverlening niet zelden neer komt op uiteengerukt worden, de kinderen uit huis geplaatst. Gezinnen die niet weten waar ze aan toe zijn omdat ze feitelijk steeds verkeerd geholpen wor den en hulpverleners die daarop reageren met 'ze zoeken het, ook zelf maar uit' of 'ze willen toch zo leven'. Mensen die dan toch geen andere keus hebben dan met de instan ties meewerken om het niet nog erger te maken en zo afhankelijk blijven. Mensen die zo vernederd worden. Mensen, van wie de ouders en de grootouders het niet anders is vergaan in hun leven: altijd vastgekluisterd aan de onderste sport van de maat schappelijke ladder als in een vicieuze circel waar niet uit te komen lijkt. Ontkend, meer of minder uitgestoten als de hope loze gevallen. De eeuwige pech- gevallen, gehandicapt door anal fabetisme, het gemis van sociale vaardigheden. Ja, en dan ook nog de gewone armoede van werkloosheid, bijstand of zelfs die niet eens omdat de bureau cratie nu eenmaal zijn regels en eisen stelt. standers (vrijwilligers), meestal verenigd in plaatselijke steungroepen, doen het volgens het principe van pater Joseph: 'Wij hebben niks, we komen jul lie niks brengen, we investeren slechts onszelf'. Mevr. Gommers:' „Wij gaan nooit, nooit op de allerarmsten af met hulp of ant woorden. Alleen maar vragen, kijken, hun leven delen, met hen optrekken. Om vervolgens de opgedane ervaringskennis door te sluizen naar de samenleving in al haar geledingen. Want als niet de hele samenleving er haar schouders onder zet, blijft het probleem onoplosbaar." De drijfveer, de motivatie, is de emotie van onrecht en recht doen, zich druk kunnen blijven maken om andermans recht. Of, zoals beide damens zeggen, ge woon als mens niet anders kun nen omdat het de essentie van mens-zijn raakt. ATD- steungroepen zijn er momenteel onder meer in Geleen, Heerlen, Maastricht, Breda, Wageningen en Oss. In Eindhoven zijn men sen ermee bezig. In ons land heeft de Vierde Wereld-bewe ging in Den Haag een landelijk centrum, in het Overijsselse Wij- he de vakantieboerderij 't Zwer- vel - „ook de allerarmsten heb ben recht op vakantie" - en in Heerlen het Joseph Wresinski- huis. De Vierde Wereld Volks universiteiten vormen een speer punt. Voor haar inkomsten is de beweging afhankelijk van dona teurs en particuliere fondsen. Bepaalde projecten worden ge deeltelijk wel gesubsidieerd. Hoogtepunt In 1970 is de Nederlandse afde ling formeel opgericht. Mevr. Gommers deed er voorwerk voor, mevr. Van den Bosch be hoorde tot de eerste volontairs. Een hoogtepunt voor hen beide was het jaar 1987, waarin het 30-jarig bestaan van de interna tionale beweging is gevierd. Tienduizenden mensen van de Vierde Wereld waren in Parijs op de been. In Nederland ging er een intensieve, creatieve en in spirerende voorbereiding van Maasbommel (anp) - Het gaat niet goed met het enige theo- logisch-economische advies bureau van Nederland. „Mis schien greep ik te hoog", zegt initiatiefnemer drs. L. van der Sar. Met 25.000 gulden startsubsidie vestigde hij zich drie jaar geleden als theolo gisch economisch adviseur in Tiel om „vastgelopen" onder nemers te vertellen „waar zij nu eigenlijk mee bezig zijn". Inmiddels drijft Van der Sar zijn bureau vanuit zijn woon huis in Maasbommel. „Ik roep met dit adviesbureau slechts verwarring op", conclu deert hij. „Ik wil Ondernemers het verband tussen economie en theologie duidelijk maken. Maar de mensen zitten hier niet op te wachten. Zij hebben net met veel moeite een scheiding gemaakt: op zondag religie, door de week economie. En nu komt er iemand die hen vertelt dat die dingen alles met elkaar te maken heb ben." Tot nu toe heeft Van der Sar slechts oriënterende gesprekken met zakenlieden gevoerd. Hij dacht, dat meer ondernemers en leidinggevenden bij hem om ad vies zouden aankloppen omdat hij vermoedde dat veel anderen, net als hij zelf, waren stukgelo pen op de „economische oorlog van allen tegen allen". „Maar de afstand tussen de praktijk en datgene waar ik mee bezig ben, is misschien te groot. Ik kreeg eens te horen: Sorry, maar van jouw verhaal kunnen wij geen koek bakken. Terwijl ik hen juist de vraag stel: waar willen wij in deze samenleving heen met dat eindeloze koek bakken?" ABN Van der Sar hield enkele jaren geleden als theologisch-econo misch adviseur lezingen voor de ondernemingsraad van de ABN- Bank. „Maar toen kwam die fu sie met de AMRO en hadden zij ineens alleen maar aandacht voor die fusiebesprekingen. Niet Drs. L. van der Sar meer voor mijn kritische verhaal over economie." Hij hoopt dat door zijn vorig najaar versche nen boek de verwarring die hij oproept, wordt weggenomen. In dit boek, Een andere kijk op economie - op zoek naar de oorsprong - betoogt hij dat de economie geleidelijk aan in de plaats is gekomen van de theolo gie als heilige wetenschap. Kassa De theologisch-econoom had aan het begin van de jaren ze ventig een Frans restaurant in de Delftse binnenstad. Het liep vanaf de eerste dag „als een trein", vertelt hij. „Ik wilde er een gezellig restaurantje van maken met persoonlijke aan dacht voor mijn gasten. Maar er ging na een tijdje iets verkeerd. Ik vereconomiseerde. Na een paar jaar ging het alleen nog maar om de kassa, de rest inte resseerde mij niet meer. Ik ver hardde helemaal." Hij besloot het restaurant te ver kopen en zich in te schrijven voor een studie theologie. Dat werd geen succes. „Ik ontdekte dat theologie een achterhaalde wetenschap is, omdat God als basis haar in de loop der tijd is ontvallen. Als God is doodver klaard, verdwijnt ieder be staansrecht voor theologie als wetenschappelijk vak." Om zijn tijd toch nog nuttig te besteden, haalde hij als theologiestudent zijn slijtersdiploma. Gegrepen Van der Sar werd tijdens zijn studie gegrepen door het ver schijnsel economie. „Van Leeu wen, een van mijn professoren, leerde mij dat het hart van de FOTO KOOS GROENEWOLD samenleving niet klopt in theolo gie maar in de economie. Die domineert tegenwoordig alles." Het veelvuldige gebruik van theologische termen in „Das Ka- pital" van Marx deed hem steeds meer beseffen dat er banden zijn tussen theologie en economie. Zeven jaar lang bestudeerde Van der Sar daarna als economiestu dent Adam Smith. Ook de om slag in denken die deze grond legger van de huidige economie heeft doorgemaakt, maakte in druk op hem. Smith begon als theoloog in Oxford, doceerde vervolgens moraalfilosofie en eindigde als economisch theore ticus. Deze ontwikkeling is ook terug te vinden in Smith's theo rieën over de economie, met na me in diens standaardwerk The wealth of nations. Oorlog „Smith gebruikte het tweede ge bod, gij zult uw naaste liefheb ben als uzelf, als rechtvaardiging voor het economisch handelen. Maar in de economische praktijk zien wij iets totaal anders. Na melijk een economische oorlog, waardoor enkele delen van de wereld zich, schijnbaar einde loos, verrijken, terwijl andere werelddelen nog nooit zo arm zijn geweest. Dit gaat vroeg of laat verkeerd. Het zit gewoon mondiaal fout tussen de oren." Van der Sar zegt er behoefte aan te hebben de relatie tussen eco nomie en theologie voor het voetlicht te brengen. Het idee voor een adviesbureau op dit gebied was nieuw voor de direc teur van de Kamer van Koop handel in Nijmegen. „Hij zei tegen mij: wij hebben behoefte aan mensen met fantasie. Maar wij zitten niet te wachten op fantasten", herinnert Van der Sar zich. Tot de doelgroep van het bureau rekent de adviseur „onderne mers en leidinggevenden die van God niets (meer) willen weten, mensen die met de kerk geen kant op kunnen en van de domi nee of pastoor niets verwach ten". Van der Sar zegt zelf ook niet meer te geloven in een God: „ik heb geleerd het vacuüm van de maatschappij zonder God te accepteren." De theologisch-econoom geeft adviezen over „hoe creatief om te gaan met economische dwangmatigheden" zodat daar door „spanningen geminimali seerd worden". Concrete advie zen kan hij niet noemen, maar wel meent hij dat de twijfelende ondernemers beter op de been kunnen blijven als zij kennis hebben van de achtergronden van de economie. anderhalf jaar aan vooraf, M leurstellingen kennen ze natuu. lijk ook genoeg. „Maar doordji je met elkaar een bewegiJ vormt, hou je het vol. Alleen je er onder door", beamen beide,: Terugkijkend op haar voorzitter] speriode constateert mevr. vJ den Bosch-Höweler dat er voor.| uitgang is geboekt op het van samenwerking mef hl maatschappelijke middenveld de politiek. Al verzucht ze, de zaken vaak in hun tegendi verkeren als de politiek zich meester van maakt. De opkon van 'De arme kant van Neder, land' die de schijnwerper zet op de nieuwe armoede welke hu directe gevolg is van (langdu- rige) werkloosheid en ingrepen in de sociale voorzieningen, is voor de Vierde Wereld niet nade. lig geweest. Irriterend De vraag of het dankbaar werk' is of om moedeloos van te wor den, irriteert mevr. Van Bosch, „omdat, al is het ondank baar werk, je met mensen fej maken hebt. En als je de gf nen van de Vierde Wereld leren kennen, is het enige ant woord: recht doen! Ieder mens heeft recht op respect, al zul js wel eens wat moeten overwinnen als het om de allerarmsten] gaat." De nieuwe voorzitter acht de tijdl gekomen voor nieuwe bezinning en analyses van wat de te woordige tijd van de beweging I vraagt. Maar ze wil er vooral voor staan dat de volontairs dt stem van de allerarmsten in onze samenleving blijven articuleren] en kanalen naar de samenleving, geopend worden en open blijven. En niet te vergeten het mobilise-1 ren van vrienden en medestan-1 ders van de Vierde Wereld samen met\ andere mensen te| zien hoe aan de vragen van allerarmsten vorm te geven in deze tijd. Want dat de solidari teit in onze maatschappij minde: is geworden dan pakweg tien: jaar geleden, daar geloven mevr. Gommers en mevr. Van den Bosch niets van. «O de Janeiro (rtr) - Volgens vijf je Braziliaanse politie heb- wachl Ln ten minste negen voetba-gevan [officials in het Zuidameri- 0nder; banse land zich schuldig ge- den z naakt aan omkoping. Het belang bat om vier voorzitters en (Euric Doorsluizen Wie denkt na zo'n treurige lita nie niet':--Ga er maar aanstaaniu De volontairs (mensen die er hun dagtaak van maken, momenteel tien in Nederland) en de_mede- biaate 1 1 Jeruzalem (epd/kna/anp) - Een „historische gebeurtenis". Zo omschreef directeur A.F. Fried van de joodse culturele I organisatie Bamot de internationale conferentie van jood- se en christelijke religieuze leiders, die onlangs in Jeruza- J lem is gehouden. De bijeenkomst, die mogelijk werd na de recente onderteke ning van het historische ak koord tussen Israël en het Va- ticaan, heeft volgens Fried de joods-christelijke en interreli gieuze dialoog op een nieuw niveau getild. De vierdaagse conferentie werd georganiseerd door rab bijn David Rosen en de rooms- katholieke priester Thomas Stransky. Thema was „reli gieus leiderschap in een gese culariseerde samenleving". Aan de orde kwamen onder meer gentechnologie, euthana sie, kunstmatige bevruchting en anticonceptie. De bijeen komst telde circa 500 deelne mers uit meer dan negentig landen. Volgens Rosen had nog nooit een joods-christelij ke conferentie op dit niveau plaatsgevonden. Tot de deelnemers behoorden de voorzitter van de Europese rabbijnenconferentie, R.S. Si- rat, rabbijnen uit Israël, de oecumenische patriarch van Constantinopel, Bartholomeus I, de Russisch-orthodoxe pa triarch Aleksej n, de voorzit ter van de Vaticaanse congre gatie voor de geloofsleer, kar dinaal Ratzinger en de angli caanse aartsbisschop Carey. Uit Nederland waren bisschop H. Bomers van Haarlem en dr. H. Vreekamp, voorzitter van het Overlegorgaan van Joden en Christenen (OJEC), aanwe zig. Boycot De opperrabbijn van Jeruza lem, Kolitz, had eerder rabbij nen en andere joodse leiders opgeroepen tot een boycot van de conferentie. De joden heb ben geen behoefte aan een gesprek met andere godsdien sten, aldus Kolitz. Ook de voormalige opperrabbijn Goren had laten weten niet aan de conferentie deel te ne men. Goren zei in de Jeruza lem Post niet met leiders van andere religies over religieuze kwesties te onderhandelen. De voorzitter van de Europese rabbijnenconferentie, René Samuel Sirat, veroordeelde op de conferentie het streven van veel religieuze leiders naar po- Van onze verslaggever Ad Pertijs „oosendaal - Hijzelf heeft [jet over vijftien uurtjes. Per week of per dag, dat vertelde hij er wijslijk niet bij. Want Piet de Visser is terug aan het front en dan heeft zelfs een heel zieken huis vol hartspecialisten noeite om de 59-jarige Jisterwijker in het gareel |te houden. Met onmiddellijke ingang gaat de Zeeuw bij RBC aan de slag ils technisch adviseur, hetgeen nhoudt dat hij de eindverant woording krijgt van het mede door hem opgestelde beleidsplan net de ambitieuze titel 'RBC op weg naar de eredivisie', disteren op zijn eerste Roosen- daalse persconferentie toonde De Visser zich ondanks zijn ge- zondsheidsproblemen en afkeu ring (de oud-trainer zit in de WAO) nog altijd de gedreven [fanaticus, die hij eerder als trai ner was bij clubs als Telstar, De [FAST' Eddy Smulders verdedigt zijn Europese titel in het half- vaargewicjit op zaterdag 5 raart in Lyon. De plaats van landeling werd maandag be kendgemaakt door manager "rank Tiozzo, de broer van uit- lager Fabrice Tiozzo. De Franse bokser leed in 27 profpartijen én nederlaag. De Amerikaan ftrgil Hill was in een gevecht om ie wereldtitel te sterk. Smulders als prof nog ongeslagen. Graaf Den 1 II enl „Op e thuis lands: mijn bij Visse terug riode gen dokte zitten keerc van 1 kwijt NAC als s< lijk," de pi zoek de s! kans lema RBC dellij gaan verdi RBC trucs van geen bulk Zou sprir niet.; Niet Wall; helft RBC loperj werk voor; heeft zond strijc thuis zo af Dat litieke macht. De voormalige Franse opperrabbijn betoogde: wat op die wijze aan politieke doelen bereikt wordt, gaat aan 11 religieuze waarde verloren. Als voorbeeld noemde hij de christendemocratische par tijen in Europa, de islamiti sche politieke leiding in Iran en Israëlische rabbijnen die zich in de politiek mengen. Wel pleitte Sirat voor een ac tieve maatschappelijke be trokkenheid van religieuze lei ders. Het onrecht moet bestre den worden. Hij beklaagde zich over het falen om doel treffend te reageren op het conflict in het voormalige Joe goslavië. „Welk morele recht hebben wij nog, ons tegen ge weld in andere werelddelen uit te spreken?", aldus Sirat. Nederig Ook de aartsbisschop van Mil aan, kardinaal Carlo Maria Martini, zei dat het begrip 'religieuze leiding' niet op soortgelijke wijze moet wor den geïnterpreteerd als in de politiek of de economie. Een religieuze leider is volgens hem „een nederige dienaar der gelovigen". Zijn houding ten aanzien van de ontwikkelin gen in de moderne maatschap pij is diep geworteld in zijn geloof in God. Alleen tegen deze achtergrond kunnen religieuze leiders de antwoorden geven die van hen verwacht worden op de steeds groter wordende problemen van geweld, oorlog en vrede, behoud van leven, abortus, honger en lijden. Ze moeten steeds bereid zijn de ethische en moralistische dimensie van deze problemen in maatschap pelijke debatten naar voren te brengen, aldus Martini. Hoewel ook Israëlische rabbij nen aan de conferentie deelna men, heeft de bijeenkomst vooral onder orthodoxe Israë lische joden kritiek uitgelokt. Voor de ruimte waar de confe rentie gehouden wordt, hiel den zij een kleine tegende- monstratie. De orthodoxen vinden het niet nodig om sa men met christenen te zoeken naar antwoorden op maat schappelijke problemen. Of Papendal/Hamar (anp) - Ton ny de Jong is gisteren alsnog toegevoegd aan de Olympische schaatsploeg. De 19-jarige Friezin zal in Hamar starten op de 3000 meter en eventueel op de vijf kilometer. De Jong werd na haar presta ties op het EK in Hamar geno mineerd voor de Winterspelen. Ze moest vormbehoud tonen om in aanmerking te komen voor de Olympische ploeg. Dat deed ze in de ogen van chef d'equipe Ard Schenk het afge lopen weekeinde op het WK in Butte. Daar eindigde ze als twaalfde. De Canadese schaatser Ke vin Scott, wereldrecordhouder op de 1000 meter, herstelt naar eigen zeggen goed van een hesblessure. Hij heeft goe de hoop dat het in Hamar nog sneller gaat dan de 1.12,54 in december in Calgary. Zijn Amerikaanse rivaal Dan Jan sen gaf dat maandag overigens al aan in het Vikingschip met een handgeklokte tijd van 1.12,4. ,,Ik ben er niet van onder de indruk," zei de 24-jarige Scott. „Als hij snel kan gaan, kan ik dat ook. Ik voel me op dit moment de beste op de 1000 meter. Mijn blessure is bijna genezen. Ik heb geen Pijn gehad tijdens de training. Als ik de vorm van de dag heb, word ik gewoon Olympisch kampioen. Het wordt hoe dan ook een schitterende race." Behalve zichzelf dicht de Ca nadese student ook Jansen, Sergej Klevtsjenia (Rusland) an Igor Zjelezovski (Wit Rus land) kansen toe. U] Lilt No< van baa ran sch zit1 een Ul\ op VOI die se! kw wa UI gei sch nil aa Sa led ref IO Ve ke UI rei billehammer (afp) - De Noorse reg Pf'jsstop besloten voor de 27e 01; wtbaters van hotels, winkels, discot ardoor bun tarieven niet 'meer genomen om het aanzien van Noorw verdere schade te berokkenen door le worden gevraagd. Mevr. Gommers-Bot (l) en mevr. Van den Bosch-Höweler. FOTO VAN EYNDHOVEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 8