C ;[ids
DE STEM
Nostalgie op platen en wasrollen
Carmen Gurban re<
opera La Traviata
UIT
Boeiende registratie
van Tristan Keuris
suske wiske
hambone
Collectie Weber: duizenden opnamen in Theater Instituut Nederland
Filmfestival Rotterdam: Succes en zwarte humor
pB STEM
Geluidenarchief
en Jules Valles
in 'Montaigne'
Roemeense Staatsopera zeer middelmatig
MAANDAG 7 FEBRUARI 1994 l\
Door Ferd Op de Coul
„Hebt gij mijn vader bijgestaan in 't uur van zijnen
dood? Kom, ga dan mee met mij naar huis en eet
voortaan mijn brood." (bis).
Dit refrein, vermoedelijk ontleend aan een smartlap van
Koos Speenhoff maar het kan ook Pisuisse geweest zijn,
Kees Pruis of Louis Noiret, schiet me door het hoofd in
de krochten van het Theater Instituut Nederland, geves
tigd in een monumentaal pand aan de Amsterdamse
Herengracht. Het lied in kwestie, over een frontsoldaat
die stervensbegeleiding had verricht aan de zijde van
een dodelijk gewonde strijdmakker, toevallig de vader
van de dichter, behoorde tot het uit het leven gegrepen
keuken-repertoire van een gedienstige die vroeger bij
ons thuis stofdoek en vaatkwast hanteerde.
Ik heb het deuntje voorgezongen
aan Maarten Eilander, die het
geluidsarchief beheert van het
Theater Instituut Nederland. Hij
sloeg er de kaartenbak op na
maar moest concluderen dat het
lied in kwestie niet tot de recen
te aanwinsten van nostalgische
'geluidsdragers' behoorde, waar
mee het geluidsarchief van het
TIN sedert kort aanzienlijk werd
uitgebreid en verrijkt.
Immers, dank zij een financiële
bijdrage van het Thuiskopie
Fonds is het Theater Instituut
Nederland - archief, documenta
tiecentrum en museum van alles
wat ons land aan podiumkun
sten te bieden had en heeft -
onlangs in staat gesteld een om
vangrijke collectie oude geluids
opnamen te verwerven. Van alle
mogelijke Nederlandse en bui
tenlandse zangers, zangeressen,
cabaretiers, chansonniers, ac
teurs en actrices, troubadours,
instrumentalisten en orkesten.
Apparatuur
Deze collectie - 3000 opnamen
en bijbehorende afspeelappara
tuur - is de Collectie Weber. Het
is de verzameling van wijlen de
bekende architect Ernst Hendrik
Weber (1918-1983), die haar bo
vendien in een nauwkeurig bij
gehouden kaartsysteem heeft
vastgelegd. Een verzameling
bladmuziek en literatuur com
pleteert het geheel.
Deze collectie omvat een onge
kend aantal unieke opnamen
van Nederlandse artiesten uit
Van onze rtv-redactie
In het KRO-programma
'Montaigne' wordt op
woensdag 9 februari tussen
14 en 16 uur op Radio aan
dacht besteed aan het
beeld- en geluidenarchief
van het Theater Instituur
Nederland.
In het tweede uur staat de
Franse auteur Jules Vallés
(1832-1885) centraal. Vallés
was een van de leiders van
de Commune van Parijs in
1871 en legde zijn leven vast
in de Jacques Vingtras-tri-
logie. De Bredase journalist
J.H. Bartman is gast in de
studio. Hij is kenner van het
werk van Vallés en lid van
de Section Néerlandaise de
1'Association des amis de
Jules Vallés.
een grijs en een recent verleden.
In totaal gaat het om pakweg
2700 stuks 78-toerenplaten en
circa 225 fonografische rollen,
zogenaamde 'wasrollen'. Globaal
geven de opnamen een alleszins
representatief beeld van de uit
voeringspraktijk en uitgebrachte
opnamen in ons land van thea-
termuziek in alle mogelijke gen
res, gedurende de periode
1890-1956.
Historisch avontuur
De beheerder van het Geluidsar
chief van het Theater Instituut
Nederland, Maarten Eilander,
voelt zich als de bekende vis in
het water, daar onder in de kel
ders van het prachtige histori
sche pand aan de Herengracht.
Wie met hem van de ene studio,
archiefruimte of opslagplaats
voor oude en nieuwere geluids
apparatuur dwaalt, ervaart dat
Eilander - min of meer solist in
dit fascinerend arsenaal van
nostalgische muzikale (klein)
kunst - gegrepen is door het
historisch avontuur van muziek
en theater, herlevend in de klank
uit die oude, mechanische
speeldozen. Want niet alleen
draait hij er de oude 78-toeren
platen op antieke pathéfoons, of
wasrollen van een soms verras
sende helderheid op mechani
sche Edison-fonografen, maar
brengt de verzameling-Weber
ook aan de hand van diens voor
treffelijk bijgehouden kaartsys
teem, in computer-bestanden
over of selecteert de opnamen
voor nieuwe vastleggingen op de
band en daarna mogelijk op cd.
Clientèle
Eilander zegt dat deze afdeling
van het Theater Instituut Neder
land, een unicum in ons land,
best wat royaler door de over
heid gesubsidieerd zou mogen
worden. Professionele theater
makers, costumiers, kleinkunste
naars, acteurs, academies, thea
ter-critici, radio- en televisie
producers: ze behoren allen tot
de vaste clientèle van het Thea
ter Instituut aan de Herengracht.
De bibliotheek en het geluidsar
chief daar vormen belangrijke
bronnen voor onderzoek en in
spiratie voor allen en iedereen
'des theaters'.
Eilander wijst erop, dat Weber
zijn verzameling niet primair
vanuit een collectioneurs-passie
heeft opgebouwd, maar vooral
om er regelmatig naar te luiste
ren. Hij heeft daarbij duidelijk
zijn eigen smaak gevolgd: van
sommige genres of artiesten
heeft hij alles, van andere daar-
Lom Bandy en Heintje Davids in 1932.
entegen slechts enkele opnamen
aangeschaft.
De verzamelaar blijkt wat dit
betreft overigens niet eenkennig
geweest te zijn: zo tref je naast
zeldzame opnamen van Stella
Fontaine, leerlinge van Pisuisse
in het serieuze genre 'luisterlied',
ook het oubollige amusements
lied van Albert Bol aan. Natuur
lijk ook Nap en Fien de la Mar,
Wim Kan, Koos Speenhoff. En
Conny Stuart, Kees Pruis, Pi
suisse, Bob Scholte, noem ze
maar op. Minder in trek bij hem
is kennelijk het 'Jordaan-genre:'
Willy Alberti, Johnny Jordaan,
Tante Leen komen niet aan bod,
wel Louis en Henriette Davids,
Alex de Haas, Lou Bandy en
Clinge Doorenbosch.
Bel canto
Een fervent liefhebber moet We
ber zijn geweest van opera en bel
canto: in dat genre was het hem
niet gauw teveel. Je kunt de
stemmen op wasrollen en
78-toerenplaten beluisteren van
beroemdheden als Caruso, Ame-
lita Galli-Curci, Benjamino Gig-
li, Lotte Lehmann, Nellie Melba
en Ezio Pinza - om er slechts een
paar te noemen uit een giganti
sche waslijst. Onder die stern-
virtuozen uit het grijze verleden
bevonden zich ook grote Neder
landse sterren: de sopranen
Maartje Offers, Aaltje Noorder-
wier-Reddingius en Jo Vincent
bijvoorbeeld, de bas Herman
Schey, de tenoren Jacques Urlus
en Louis van Tulder, en de bari
tons Jos Orelio en Thom Denijs.
'Internationaal amusement' is de
rubriek waarin Ernst Weber ar
tiesten als Maurice Chevalier,
Noël Coward, Mariene Dietrich
onderbracht, alsmede o.a. Duke
Ellington, Lys Gauty, Yvette
Guilbert, Lotte Lenya, Vera
Lynn, Glenn Miller en Paul Ro
beson.
Wie opnamen wil beluisteren
van de grote Wagner-tenor Leo
Slezak, van Rosa Ponselle of de
Nederlandse pianist-componis
ten Dirk Schafer en Willem
Andriessen, van Sjaljapin, de
grote Russische bas, of de diri
gent Willem Mengelberg: die kan
in het Theater Instituut Neder
land terecht, in de kelderdomei
nen van Maarten Eilander. Ove
rigens is de collectie-Weber niet
het enige geluidsmateriaal dat
aan het TIN is overgedragen. Zo
is ook de operaverzameling van
de Nijmeegse beeldhouwer
Charles Hammes hier te vinden,
of de nalatenschappen van Wim
Kan, Jaap van der Merwe, Frans
Halsema, John de Crane, Baal en
Mickery.
Wie als oudere, heimwee heeft
naar de vervlogen tijden waarin
boemelliederen of spotliedjes op
het huwelijk klonken, kan zich
vermeien in een van de vele
opnamen die Maurice Dumas
bijvoorbeeld in dit genre heeft
bijgedragen. Zoals 'Japie is ge
trouwd' of 'O lieve Mathilde'. In
dit verheffende lied werd de
angst van een man die op trou
wen stond verwoord:
,,'s Avonds dan gaat mijn Ma
thilde naar bed; en dan lijkt ze
precies een skelet; snorken doet
ze als een dragonder en op de
stoel ligt haar toilet; boezem en
heupen en kuiten en haren zijn
afgelegd; dat is niet slecht; daar-
fotoanp
tegen heb ik volstrekt geen be
zwaren; alleen haar bochel is
echt, o lieve Mathilde, als je eens
wist wat ik wilde"
Enfin, wilt U weten hoe een
Edison-fonograaf met wasrol
werkt en tot klinken komt, ga
gerust luisteren, maar wel eerst
even bellen voor een afspraak:
020-6235104.
Louis en Rika Davids
foto anp
Door Jos Kessels
Rotterdam - Het gisteren af
gesloten 23ste Filmfestival
van Rotterdam is bijna uit
zijn voegen gebarsten. Tallo
ze voorstellingen waren roy
aal uitverkocht. Er werden
dertig procent kaarten meer
verkocht dan verleden jaar.
Met een recette van ruim
achthonderdduizend gulden
was de opbrengst twee ton
hoger dan in 1993.
Uit enquêtes bleek dat het pu
bliek bijzonder te spreken was
voor het aanbod. Het gros van de
bezoekers gaf tevens te kennen
liever films te zien met een sterk
en menselijk verhaal, dan filmi
sche experimenten.
Die voorkeur zie je ook terug in
de lijst van de best gewaardeer
de films van dit festival. Typisch
genoeg eindigde de oude Duits-
Hongaarse documentaire Ein
ganz gewöhnliches Leben boven
aan. De voor de tv geproduceer
de film was vijftien jaar geleden
ook al in Rotterdam te zien. De
film gaat over een oude Hon
gaarse boerin, die voor haar
dood nog twee zaken wil afhan
delen: haar wijngaard op orde
brengen en haar zoon in Londen
bezoeken. Deze wens brengt de
eenvoudige plattelandsvrouw
noodgedwongen in contact met
de moderne bureaucratie, het
geen tot aandoenlijke situaties
leidt.
Zeer hoog bij het publiek scoor
de ook La ardilla roja van de
jonge Spaanse cineast Julio Me-
Marianne Faithful
dem, die recentelijk al verraste
met Vacas. Daarin staat een jon
geman op het punt zelfmoord te
plegen, als een motorrijdster
voor zijn ogen een ongeluk
krijgt. Het meisje is haar geheu
gen kwijt. De jongeman geeft
zich uit voor haar vriend en
maakt haar wijs dat ze al jaren
samenwonen. De jongen moet
zich in steeds meer bochten
wringen om de leugens vol te
houden, zeker als ook nog een
andere man op het toneel ver
schijnt, die beweert de partner
van het meisje te zijn. La ardilla
roja zal binnenkort in ons land
in de kleinere bioscopen gaan
rouleren.
Sprankelend
Een van de opmerkelijkste films
van Rotterdam was El Mariachi,
de debuutfilm van de 24-jarige
Mexicaanse cineast Robert
Rodriquez. Niet alleen vanwege
foto ariola
de bijzondere kwaliteit van de
film, maar vooral ook door zijn
geschiedenis. Rodriquez draaide
de film voor het luttele bedrag
van zevenduizend dollar. Als ac
teurs schakelde hij familie en
vrienden in en nam alles in één
keer op.
De grote Hollywood-maatschap-
pij Columbia was dermate onder
de indruk van deze Los Hooli-
gans-produktie, zoals Rodriquez
zijn filmbedrijfje noemt, dat ze
niet alleen de filmrechten voor
veel geld kochten, maar ook nog
eens miljoenen uitgaf om de film
te promoten.
El Mariachi is een sprankelende
en vernuftig opgebouwde ge-
weldkomedie rond het idee van
de persoonsverwisseling. Een
zware jongen ontsnapt uit de
gevangenis met een gitaarkoffer
vol geweren. Hij heeft nog geld
te goed van een oude partner,
die inmiddeld een heel stadje
beheerst. Tegelijk met de crimi
neel arriveert een jonge gitaar
speler in het plaatsje, met een
zelfde koffer. El Mariachi doet
qua sfeer en humor enigszins
denken aan de vettige spaghetti-
westerns. Deze aangename film
verrassing zal binnenkort een
ronde maken langs onze biosco
pen.
De enige echte ster dit jaar in
Rotterdam was de Britse zange
res-actrice Marianne Faithfull.
Als tiener werd ze bekend als het
mooie liefje van Mick Jagger en
met liedjes als Summer Nights.
Talloze sigaretten en vele jaren
verder nam ze het prachtig door
leefde Ballad of Lucy Jordan op,
dat nog toepasselijk gebruikt
werd in Thelma and Louise. Te
genwoordig leeft de zangeres te
ruggetrokken in Ierland, maar
figureert de laatste tijd in nogal
wat films.
Een daarvan rouleerde in Rot
terdam, When pigs fly, een zwart
sprookje van de Amerikaanse ci-
neaste Sara Driver. Marianne
Faithfull kwam voor de film
naar de havenstad en gaf een
komische en stijlvolle persconfe
rentie. Haar roemruchte despe
rate karakter en suïcidale verle
den was ze ontgroeid en ze toon
de de allure van een 'grand old
lady', die met veel zelfspot te
rugkijkt op haar rumoerige be
staan.
Marianne Faithfull paste perfect
bij dit 23ste Rotterdamse festi
val, omdat in opvallend veel
films geweld en ellende met
zwarte humor benaderd werden.
Zoals het hoort.
Door Sjef Huismans
Roosendaal. Schouwburg De
Kring. Roemeense Staatsopera
met 'La Traviata', opera van
Guiseppe Verdi. Solisten: Car
men Gurban, Daraczi Tamas,
Vladimir Dragos, Michaela,
Ungureaxiu, Ramona Eremia
e.a. Dirigent: George Victor
Dumanescu. Gezien op zater
dag 5 februari.
Als een eenzame flonkerende
ster stond de sopraan Carmen
Gurban aan de matte Roe
meense operahemel. Haar
Violetta kon alle toetsen van
kritiek glansrijk doorstaan.
Een prachtige stem met artistie
ke beheersing gebruikt, warm en
waar nodig volumineus, gepaard
aan een perfect ingeleefde uit
straling. Wij zijn er van over
tuigd dat operaliefhebbers er in
de toekomst nog van zullen ho
ren op de grote bühne.
La Traviata is de getoonzette
pendant van een eigentijds to
neelstuk 'La Dame aux Camé-
lias' van Alexander Dumas. Het
is eveneens een uniek voorbeeld
van de nauwe betrekking die er
kan bestaan tussen literatuur en
muziek. Voor Verdi was het een
plotselinge stijlverandering-, een
sprong vanuit de pure romantiek
van de Troubadour naar het pro
totype van een burgerlijk thea
terstuk uit de 19e eeuw, maar
even goed vol muzikale harts
tocht. Het was in zijn tijd een
gewaagde onderneming om een
maintenée in een hoofdrol op de
planken te brengen.
Verklankt de Troubadour de
heftige passie, in Traviata ont
moeten we de romantiek in alle
tederheid. En dit verstond alleen
Carmen Gurban en voor 1
rige stond de produktie boi'J
pathos of verzandde in een]
geïnspireerde matheid. Holle;
stilstaan was het parool.
Gurban ondervond weinigs
van haar confrères en moest
drijven op eigen kracht. Et]
deed ze meesterlijk. Haart
do, Daraczi Tamas,
toonvast en evenmin
Hij beklom met moeite hetj,
register en gaf eerder de injl
aan zijn pensioen toe te zijn J
gestalte te geven aan een zk]
lijk verliefde adonis.
Vladimir Dragos, die de rol]
vader Germont speelde, s
de verkeerde opera. Hij
een Zsupan of een Don Pa»
of Don Bartolo maar geen do]
nant-tragische Germont.
kolossaal stemgeluid zong;
duet, zoals in de tweede
kapot. Ook in de ensembles]
stoorde hij de balans al bass
De overige bijrollen werden
vaardbaar verklankt. Het 1
was geweldig, martiaal meti
nig kleur. Het zigeuner-en
ble en het Spaanse diverd
ment miste alle spiritualiteiil
actie. Het grote orkest -was
niet vooruit te branden. PM
matig deed het de begeleid!
zelfs niet altijd foutloos enlj
mogeen, maar er sprong
enkele vonk vanuit de orkeslt]
over naar zangers of pi
Ook de zeer aangrijpende i
time en het intermezzo misteil
broze spanning en dramatisT
tederheid van verzengende lie]
en onoverkomelijke,troosh
dood.
Het langdurige applaus van]
volle Kring betrof hoorbaar C
men Gurban die dit
avontuur en de avond redde.
Door Geert van den Dungen
Breda - Stadsschouwburg
Concordia. Concert door het
Brabants Orkest onder leiding
van Lucas Vis. Solisten: Jard
van Nes (mezzo-sopraan),
Paul Uyterlinde (cello) en
Gregor Horsch (cello). Muziek
van Tristan Keuris. Gehoord
op 5 februari.
Het jaarlijkse componisten
portret van Het Brabants Or
kest was deze keer gewijd
aan de Nederlandse compo
nist Tristan Keuris. Een be
langrijk onderdeel van dit
portret van het symfonisch
concert, waarin vijf interes
sante werken van Keuris wa
ren te horen.
Het meest opmerkelijke aspect
van Keuris' vakmanschap is zijn
instrumentatiekunst. Hij weet zó
goed de mooie kanten van de
verschillende instrumenten te
benutten en hij kan zulke fraaie
orkestrale combinaties bedenken
dat zijn muziek bijna voortdu
rend boeiend is, ook al is het
muzikale materiaal niet altijd
even indrukwekkend.
Keuris (geboren in 1946) is opge
groeid met het serialisme en
heeft dit doodlopende pad, even
als de meeste collega's, geheel
verlaten. Inmiddels speelt hij al
weer jaren met het tonale sys
teem em zoekt hij binnen de
traditionele tonaliteiten en vor
men vooral naar nieuwe kleuren
en gebaren. Op deze manier
heeft hij zich tot een buitenge
woon origineel componist kun
nen ontwikkelen, die ook inter
nationaal erkenning krijgt.
De vijf composities die zaterdag-
Koos Speenhoff
foto archief de stem
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Hard target.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Demolition man.
20 u. The Addams Family va
lues.
20 u. Heaven on earth.
20 u. Filmclub: Belle van Zuy-
len.
20 u. Aladdin.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Demolition man.
- Alhambra 2
20 u. Three musketeers.
- Alhambra 3
20 u. Heaven and earth.
- Alhambra 4
20 u. Robin Hood: men in tights.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
20 u. Sleepless in Seattle.
20 u. The three musketeers.
20 u. Demolition man.
- Roxy 1 - 20 u. Little Buddha.
- Roxy 2 - 20 u. The house of the
spirits.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
20 u. The three musketeers.
20 u. Demolition man.
20 u. Beethoven's 2nd.
KNOKKE
- Beverly Screens
20 u. The three musketeers.
20 u. The real McCoy.
20 u. Demolition man.
20 u. Profil Bas.
avond in Concordia te
door het Brabants Orkest I
klinken werden gebracht te]
merkten alle vijf zijn schrijfs'
De ter opening gespeelde
mezzi voor 9 blazers' heb
weliswaar een divertimento-acl
tig karakter, maar zijn qua ka
kinhoud absoluut uniek. De
tolking door negen blazers t
het Brabants Orkest wasf
helder en verfijnd.
Het 'Concert voor 2 cel t
orkest' uit 1992 viel mij1
tegen. Slechts het lang;
middendeel (Lento) kon mij dtJ
de prachtige lange lijnen, il
voor een sfeer van verstillif
zorgden, boeien. De twee
solisten Paul Uyterlinde en Cs]
gor Horsch bewezen met b
virtuoze spel voortreffelijke n
sici te zijn.
Het Mahleriaans begin van
notte, dolce tempo', het
van de drie Michelangelo-lied
ren, kreeg al direct een krachtii
intensiteit mee van de uitvoer»
den. De mezzo-sopraan Jard val
Nes wist in haar vertolking vs]
deze drie sonetten de kern v
de tekst, overpeinzingen over dl
dood, te bereiken. Haar indrii]
gende interpretatie was idea
voor deze muziek.
Evenals in 'Variations
strings' paste Keuris ook i
'Symphonic Transformator]
het spel van verdubbeling
het basistempo toe. Dit
werk voor groot orkest is scbi'|
terend georkestreerd met fanta
tische instrumentale effects
vooral in de uitgebreide slajj
werksectie. Dirigent Lucas
leide het goed spelende orkest
perfect door de gecompliceerd*
partituur heen.
RADIO 1
Fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
Ï130 16 30, 17.30, 18.30 en 06.30
Nieuws. NCRV: 7.07 Hier en Nu.
a 45 en 11.45 Kerkelijke actualitei-
tpn) EO' 12.07 Tijdsein. 14.05 V00:
Nieuwsradio. EO: 19.04 Tijdsein.
i/00' 22.04 Veronica Sportradio.
NOS: 23.07 Met het oog op morgen.
KRO: 0.04 Damokles. 1.02-7.00 Nie
mandsland
RADIO 2
cn< heel uur Nieuws. TROS: 7.04 De
havermoutshow. 9.04 Gouden uren.
12 04 Het hart van twee. 14.04 Ra
dio 2-matinee. AVRO: 17.04 Filera
dio EO: 18.04 Alle mensen. NCRV:
19 04 Witte rozen. 20.04-24.00 Tus
sen acht en middernacht
RADIO 3
AKN' 6 02 Breakfast-club. 9.04 Ar
beidsvitaminen. VARA: 12.04 Denk
aan Henk. 14.04 Carola. AKN: 15.04
Popsjop. VOO: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS' 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Sooor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO;
21 04 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht
wacht. VARA: 2.02 Mol of Mark.
AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
óm 7.00, 8.00,13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. KRO: 7.02 Aubade. 9.00
Muziek voor miljoenen. 11.00 Och
tendconcert. Schubertiade Feld-
kirch 1993.13.04 In antwoord op uw
schrijven. VPRO: 14.00 Middagcon
cert. De nieuwe Franse pianistiek.
VPRO: 16.00 De Nederlanden. 17.00
De kofter. VPRO: 18,04 De wande
lende tak. 19.00 De grote oversteek.
NOS: 20.02 Nieuwe maandag: A. De
grote oversteek: Radio Symfonie
Ork met koor en piano. B. A-cultu-
ratie. 24.00-1.00 Vier na midder
nacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en scheep-
vaartberichten. 7.05 Vroeg op 5.
855 Waterstanden. AVRO: 9.02 In
gesprek. 9.55 Vrijzinnig vizier. VA
RA: 10.02 Van belang. 11.02 Punch.
HV' 13.10 De documentaire: Het
dier als ding. 14.03 Boven het dal.
14.30 De verbeelding. VARA: 15.02
Ophef en vertier. NOS: 17.10 Radio
UIT. RVD: 17.45 Postbus 51 op 5.
OHM: 18.02 Partnerkeuze (1). EO:
19.00 Waar waren we ook alweer?
NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten
in het Turks. 19.50 Nieuws en actu
aliteiten in het Marokkaans en Ber
bers. 20.40 Nieuws en actualiteiten
in het Chinees. EO: 21.00 Kayen
rasja (Er is hoopj. 21.15 lyi haberler
(Goed nieuws). 21.30 Sin ke yat kai
yam (Goed nieuws op maandag).
V00: 22.00 Het zwarte gat. NOS:
23.07-24.00 Met het oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-Nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en de
krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.08 Brabants
nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek, Brabantse produkties.
14.03 Brabants nieuws. Aansl.: Mu
ziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws.
15.05 Conga Brabant. 16.03 Bra
bants nieuws. Aansl.: Uitlaat. 17.05
Brabants nieuws, actualiteiten en
reacties van luisteraars. 17.45 De
agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover
zicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 het weer in de provincie. 7.25
weekend-overzicht sport. 7.32 re
gionaal nieuwsoverzicht. 7.35 de
dag van... 7.45 agendatip en agenda
7.50 regionaal nieuwsoverzicht.
8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 De wekelijkse column
Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua
liteiten met om 12.15 het weer in de
provincie. 12.32 regionaal nieuws
overzicht. 12.34 wegwies. 12.43 re
portage, vraaggesprek. 12.55 De
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05
Nieuws en actualiteiten met om
17.15 het weer in de provincie en
17.32 regionaal nieuwsoverzicht.
17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi
ne met om 17.55 de agenda
07.0
07.0
07.3
08.'
09.q
09.C
10.(
10.il
10.?
107
11.4
12.C
12.'
13.(
13.(
15.:
16.(
16.C
16.'
17.;
17.5
18.'
18.'
187
18.4
19.3
20.C
20.3
21.
21.!
22.4
23.C
23.q
oo.c
13.0
16.11
16.3f§
18.51
19.31
20.111
04/wtft zm «ffos
Wff nsvnmnmntii
tor msiKm smt
fi urne hebbek itmjs-
jf» olch bebcikt...
u Heeft NO& 7
HFKENINEtEH