Nergens kun je nog rustig skiën Mobiele decibels Amfivaart nieuwe attractie Autotron UITENDIJK chapen oit (3) eerboeren DE STEM CONSUMENT D3 u RUBRIEK u 5 Blinde darm RUARI 1994 Dj r Mariëtte Mulkens rige en enge ziektes kunnen oplopen, pel, longwormen, ere bekjes st dus druk 'gepild' Die pillen moeten erlijk door de strot worden. Een ervaren oer doet dat in zijn maar wij konden ze eite met zijn tweeën t schaap vangen kost- e eerste keer een half en door de wei. Wijs n, lokten we ze daar- een emmer brokken. ens moet de een het n bedwang houden en opentrekken en duwt r met behulp van een ieter een pil achter in 1. "oet heel ver duwen, oe je dat niet, dan zo'n beest, zodra je slaat, meteen de pil t. Leuk tafereel voor uwers, maar niet voor e ook al snel mee te kregen, was de ge- schapevlieg. Een gro- -groene vlieg, die zijn een minuscuul wond- huid van een schaap maden die daar uit- beschouwen het als een wandelende ij. Als je het niet snel ten hebt, is het slacht- drie dagen dood. Dat am dus bijna een van ttige lammetjes, aantal fikse rekenin- de dierenarts, onder voor het midden in de er wereld brengen van >od lammetje, en na inters bergen schape- oeren, besloten we het i te gooien. We lever- ze hele, inmiddels flink 'jde, schapenfamilie af bevriende veehande- 'et hem spraken we af ieder voorjaar een paar n bij ons wegzet, in- tegen van alles en nog dat hij ze in de herfst phaalt. erkt prima. En in de tijd kijken we zo min jk naar ze om. Dat t ook een hoop geblaat. derijen gaat bekijken elschappen gebraden 'oodjes op tafel staan, 'cht, die toen al was uveauté een statussym- t geval. aardappel ingeburgerd onde en gemakkelijk te pap als volksvoedsel dateren van rond 1700 de Reeuwse eilanden, rdappeleters schilderde, rsvoedsel. De aardappel aakte, andere voedings in van het arbeidersme- olksgezondheid dat daar ■uw voor gewaarschuwd van zijn proletarische altijden aardappelen op ovenschotels, purees en het land van herkomst, aardappelgerechten als pitjes af gehakt gaar in gezouten water, en. Smoor knoflook, uien mppers goudbruin zijn. et geheel voorzichtig om ie aardappelen niet stuk tas en eieren door de geheel heet is. als hoofdgerecht dienen; 'eren bij de Boer) houdt 16.00 uur 'open huis' in 1 kampeer- en logeerboeren camping en geeft de SVK daardoor is het aantal ïrf verhoogd van vijf naaf SVR aangesloten mini-cam- Jvernachtingen. ven wordt op 12 februari "i in Assen. DONDERDAG 3 FEBRUARI 1994 Wie één keer gaat, is ver loren. Die ontdekt: zo mersport haalt het niet bij wintersport. Skiën is een psychedelische erva ring. Het is de krachtme ting met je lichaam en het landschap, verzoend in een ritmische cadans, de snelheid die langs je oren zoeft, de sluiers van opstuivende ijskristallen die je doen duizelen van heerlijkheidsbesef. Skiën is onbekommerd naar be neden suizen, romantiek, avontuur. Maar het is ook de zeurende onvrede over het groeiende aantal mensen dat steeds min der sneeuw met elkaar moet delen en de zucht naar nog onbezoedelde bergen en ongeplette pis tes. Door Heieen Crul Wintersport. Besneeuwde berg toppen die zich in een azuur blauwe lucht boren. Dorpjes die- met dotten sneeuw op daken en bomen romantisch liggen te ko ketteren in de zon. Het ijle ge- van een kerkklokje. Het oorverdovend gekletter van skies en het doffe gestamp van skischoenen. En het ongeduldig dringen bij liften die je naar dneduizend meter hoogte bren gen. En daar stap je dan huiverend die smetteloze, verstilde wereld binnen, knipoog je tegen de nog kille maar al verblindende zon, groet je je lotgemoten en maak je je klaar voor de krachtmeting met je eigen lichaam en de na tuur. Hij kiest de uitdaging van de zwarte piste die hem de adem zal benemen. Zij kickt op de psychedelische ervaring van het skiën in poe dersneeuw, die oogverblindend opwaait in flonkerende ijskris tallen terwijl ze kilometerslang naar beneden suist. Zo zou het moeten zijn. Zo was het ook, eens, in de jaren zestig en zeventig. Maar waar ter we reld vind je die pistes nog, waar je ongestoord de duizelingen van heerlijkheidsbesef kunt stapelen, in een ononderbroken afdaling van kilometers? Waar je, vrijwel uitsluitend in het gezelschap van bergmassieven, de bloedstollen de steilte kunt overwinnen, met alleen ver voor je of achter je een medeskiër? Boven de boomgrens Wie één keer naar de winter sport gaat, is verloren. Ook al De Alpen ondergingen de laatste tien jaar de grootste invasie van wintersporters in de geschiedenis. Het aantal Nederlanders dat er jaarlijks gaat skiën, langlaufen of wandelen, wordt geschat op één miljoen. foto archief de stem kun je je er van te voren er niets bij voorstellen, ben je een lief hebber van warmte en zon, snap je niets van die mensen die zich op basis van vrijwilligheid de hele dag buiten in een winterse kou ophouden. Als notoire kouk leum liet ik mij 25 jaar geleden overhalen om op wintersport te gaan. Oostenrijk was toen nog vol met knusse dorpjes die de geur van houtvuur en gerookte hammen uitademden, bewoond door boeren die 's winters skile raren werden. Mijn eerste, echte afdaling was de Mutzkopf in Nauders. Doods angsten heb ik uitgestaan. Zweet op mijn rug, de handen ver krampt om de stokken, de ogen in ontzetting gericht op ravijnen naast mij, die een onweerstaan bare aantrekkingskracht op mijn ski-punten hadden. En steeds die noodgreep die Billbremse heet. Achtste scheppingsdag Skiën is dansen, de zwaarte kracht in je voordeel gebruiken. Maar waar in de Alpen kan dat nog ongehinderd, tref je nog de ongerepte situatie van de achtste scheppingsdag aan, toen het temperament van Moeder Aarde stolde in de bergketens, de ma jestueuze toppen van Matter- horn, Mont Blanc en Weisshorn werden gemodelleerd, ijstijden gletsjers brachten en de hellin gen hun vacht van naaldwouden kregen? De Alpen ondergingen de laatste tien jaar de grootste invasie van wintersporters in de geschiede nis. Het aantal Nederlanders dat er jaarlijks gaat skiën, langlau fen of wandelen, wordt geschat op één miljoen. 'De speeltuin van Europa' noemde de Engelse schrijver Lesly Stephen de Alpen in 1881. Die Alpen zijn inmid dels een massaal pretpark ge worden, bezocht door ruim vijf tig miljoen wintersporters. 'Gerooide bossen, afgetopte Al pen, verstedelijking in de bergen en vervuiling,' maakte de Zwit serse dichter Maurice Chappou onlangs de balans op. Hij skiet van oudsher in Crans-Montana, geliefd wegens het zonnige sneeuwzekere klimaat, zijn glet sjers en de vele mogelijkheden tot tochten en afdalingen. Het verging Crans zoals elk winter sportcentrum van enige beteke nis in de Alpen de afgelopen twintig jaar. Het kwam in de greep van projectontwikkelaars, bulldozers en springstof. Naald bossen sneuvelden voor pistes. Hellingen werden bedekt met appartementenwouden. Hotel na hotel verrees. Steeds meer liften moesten de mobiliteit in het ski gebied garanderen. Nu kreunt Crans-Montana onder de last van het teveel. Tijdens de piekperioden: Kerst, Carnaval en Pasen, zijn de smalle toegangs wegen naar de liftstations ver stopt met auto's. De rioleringen gaan ruiken, afvalbergen ontsie ren de straten, toeristen krijgen 'nee' bij overvolle restaurants en moeten uren rondzwerven om nog ergens een hap eten te be machtigen. Bij de skiliften bre ken kleine oorlogjes uit en op de terrassen van de skistations bo ven wordt slag geleverd om een stoel in de zon. Overvolle pistes Boven op de pistes is het even zeer dringen. Want hoewel steeds meer mensen de skigebie den van de Alpen opzoeken, ligt er steeds minder sneeuw. Oude, doorgewinterde skileraren sig naleerden al tien jaar geleden een klimaatsverandering. De hoeveelheid sneeuw, het witte goud, dat altijd zo vanzelfspre kend en royaal aanwezig was geweest in de Alpen, lijkt op rantsoen. Soms valt er weliswaar een flink pak, zoals in de tweede week van januari, maar een week later kan het weer warm water regenen of zo aanhoudend zonnig dat de sneeuw zienderogen weg smelt. Je kunt niet meer standaard van november tot en met Pasen op sneeuw rekenen. Door de vaak zachte temperaturen is sneeuw op de lager gelegen skigebieden eerder uitzondering dan regel geworden. Dus nemen al die fervente en fanatieke skiërs het zekere voor het onzekere en kiezen voor een skigebied met een gletsjer. Maar welke gletsjer je ook kiest - die van Stubai, Kaprun, La Plagne, de Aiguille Rouge of Verbiers - bijna altijd moet je de daar be schikbare sneeuw delen met dui zenden anderen die van heinde en verre komen aanzetten. Dat leidt tot ondraaglijke drukte bij liften, kluwen kleurige skiërs die voortdurend in elkaar ver ward dreigen te raken en een grote onoverzichtelijkheid op de pistes die nog versterkt wordt door het gejongleer op snow boards. Overvolle pistes vergroten de kans op letsels. Wintersporters hebben vier keer zo veel medi sche hulp nodig als zomertoeris- ten. Twintig procent van de let sels ontstaat door botsingen, die soms zelfs dodelijk zijn. Onbe kommerd doorsjezen van boven naar beneden is er niet meer bij. De tijd is niet ver meer dat een speciale piste-politie haar intre de doet om toenemend wange drag - te hoge snelheid, negeren van voorrangsregels, skiën onder invloed - te weren. Nieuwe bestemmingen De komende twintig jaar zal het aantal wintersporters dat de Al pen bezoekt, verdubbelen tot 100 miljoen. Nieuwe skigenera ties staan op. De Spanjaarden hebben massaal Frankrijk ont dekt, de Italianen Zwitserland. Maar de huidige druk is het gebied al bijna fataal. Tienduizenden hectaren bos zijn gekapt voor ruim veertigduizend pistes, door de erosie neemt het gevaar voor lawines en grond verschuiving toe. Zure regen, mede veroorzaakt door het auto verkeer, tast de flora aan en de bedrijvigheid rond de pistes en boven de boomgrens door sneeuwkanonnen en helikopters kiën, verjaagt de dieren. Maar het zal de verstokte skiër (v/m) een zorg zijn dat de den nen dunnen, de sneeuwuil ver dwijnt, het gentiaantje weg kwijnt, modderlawines het ge bied teisteren. Hij/zij is door gaans van een andere categorie dan de pa-Prikkebenen die zich zomers in de Alpen verlustigen aan de vele vlinders, met een Alpenflora bloemen determine ren of met de verrekijker de horizon afspeuren naar een lam mergier. Wat zo'n skiër vooral dwars zit, is dat de sfeer in de Alpen een beetje sleets wordt, de sneeuwomstandigheden de laat ste tien jaar dramatisch ver slechterd zijn en de gezelligheid, romantiek en het avontuur ver dwijnen door de populariteit van zijn sport. En dus wordt de globe afgetuurd naar nieuwe bestemmingen. Je kunt overal skiën. In India, op de Himalaya, in Zuid-Afrika of Ja pan, in de Kaukasus, Libanon, Chili, Argentinië en Australië. Maar waar je ook gaat - naar Noorwegen, Schotland, Andorra, Griekenland, Tsjecho-Slowakij- ke, Bulgarije of Roemenië - ner gens zijn de mogelijkheden voor de vergevorderde skiër zo geva rieerd en faciliteiten zo geper fectioneerd als in de Alpen. Bui ten de Alpen vind je dat alleen in de Verenigde Staten, in Colora do. Maar voor Europeanen is skiën in de Verenigde Staten te omslachtig. Alle energie die je in zo'n week opdoet, wordt teniet gedaan door een dagenlang zeu rende jetlag bij terugkeer. Bij de ANWB verwacht men dat Oost-Europa binnen tien jaar een gedegen concurrent van de Alpen wordt. Of is 'redder' mis schien een juister woord? Er heerst een 'puur' landklimaat', dat wil zeggen: veel zon en veel sneeuw. Het Tatragebergte - op 1700 km afstand van Neder land - in Polen en Tsjechië en Slowakije is nu nog uitsluitend geschikt voor beginnende skiërs. Maar het heeft alles om uit te groeien tot een prominent win tersportgebied: dromerige doip- jes, een goede treinverbinding, dertig toppen boven de driedui zend meter. En veel boeren die 's winters graag skileraar willen zijn. Net als in Oostenrijk, vijfentwintig jaar geleden. Het persberichtje was ei genlijk maar kort. Pioneer kondigde aan de Cartier onder de Car Audio sets uitgevonden te hebben. Het Optical Digital Reference System, ofwel ODR. 'Een doorbraak op het gebied van digitale technieken. Pure, natuurlijke klank die de kwaliteit van high-end Hifi systemen overtreft'. Mag ook wel De prijs van het aangeprezen ODR-set ligt tussen 20.000 en 35.000 gulden. Voor een geluidsin stallatie in een auto... Door Rien van der Steen De recessie heeft ook de wereld van de Car Audio aangetast. De consument is duidelijk even wat minder geïnteresseerd in elek tronica. Dat komt ook omdat er niet zo gek veel nieuws te mei- Jen valt: na de cd-wisselaar en het Radio Data System RDS voor in de auto is er geen op zienbarende apparatuur ver schenen. De branche is ervan overtuigd Jat het tij keert. Zodra dcc en de mini-disc hun weg naar de huiskamer gevonden hebben zullen ze ook op grote schaal voor de auto beschikbaar ko men. Maar nu er minder nieuwe auto's verkocht worden deelt de handel mee in de malaise. Die werpt zich nu met zeldzame verve op het inbouwen van alarmsystemen en elektronische vindingen als radarverklikkers. Boom car Nu en dan gebeurt het: bij het verkeerslicht stopt een auto met achter het stuur een jongeman met blijkbaar stalen trommel vliezen. De auto staat licht te deinen op de muziek van Dire Straits. Diepe bastonen, knal harde gitaarsolo's schallen over het kruispunt. In Amerika heet zo'n auto een boom car. Tot in de koffer is de Opel Manta volgebouwd met speakers, versterkers en boos ters. Duizenden guldens worden uitgegeven aan het vullen van de auto met watts, of liever decibels. In Nederland heeft het fenomeen nog niet zo'n vlucht genomen. Er rijden hooguit en kele honderden boom cars rond. Er worden zelfs tentoonstellin gen gehouden: want wie de bes te installatie het mooist in een auto kan bouwen verdient een prijs. De belangstelling voor car au dio loopt niet terug. Het beste dingspatroon wel. De industrie heeft zich de afgelopen jaren met kracht op de mobiele deci bels geworpen. Vijftien jaar ge leden was een autoradiootje met een vermogen van 2x6 watt ge woon. Nu is 4x25 watt eerder normaal. En er zijn ook paskla re oplossingen om een lekker vol geluid in een auto te krijgen. Standaard Een merk als Opel levert het model Astra standaard af met zes speakers. Ook BMW wil zijn klanten in de Watts leggen. De tijd van sereotorens In de auto is voorbij. Te diefstalgevoelig. Wie een goede installatie wil koopt minstens een cross-over die drie versterkers aanstuurt. Want Hifi in een auto is heel Van dik hout zaagt men planken: hifi in de auto. wel mogelijk, zegt George Snel, directeur van audio-inbouw- centra in Eindhoven, Den Bosclï en Venlo. „Ik krijg hier de lief hebber en de freak binnen. De een houdt van disco en wil dus veel bas. De ander is verlekkerd op rock 'n roll. We stellen dan in overleg een set samen. Met aparte speakers en aparte ver sterkers. Want voor elk geluid heb je aparte apparatuur." Snel heeft woofers met een dia meter van 15 inches, ter grootte van een autovelg. Voor 5000 gulden heb je een tapinstallatie voor in de auto. „Maar je kunt heel ver gaan. We bouwen ook installatie van twintig mille in. En een enkele keer zelfs voor 50.000 gulden. Jonge jongens willen zoveel mogelijks Watts, terwijl dat in feite helemaal niet zoveel zegt. Het wattage is overtrokken, voornamelijk door de Japanners. Een merk als Pio neer kwam toen ik begon, zo'n twaalf jaar geleden, met een vermogen van 2x60 Watt. Dat was ongehoord. Maar het maxi male Wattage zegt bitter weinig over de kwaliteit van het geluid. Voor zo'n jongere die rondrijdt in een op het ritme dansende auto is het aantal decibels meestal belangrijker dan de ge luidskwaliteit." Inbouwkwaliteit In Amerika staat de boom car niet alleen model voor topver- mogens aan geluid, ook voor inbouwkwaliteit. Daar worden volgens George Snel bedragen uitgegeven die in Nederland on gekend zijn. „Op een show in Las Vegas heb ik daar voertui gen gezien met aan boord een audio-installatie van 20.000 gulden. En voor het inbouwen was nog eens hetzelfde bedrag betaald. Daar rijden auto's rond met een muzikaal vermogen van 1000 Waft. Systemen met dertig speakers zijn geen uitzondering. Ook hier maak ik het mee, dat de waarde van de ingebouwde installatie groter is dan die van de auto zelf. Mensen kunnen ook heel ver gaan: laatst had ik een klant die een BMW aan wilde schaffen. Maar met de foto wout van assendelft keuze van het type wachtte hij tot hij bij mij de geluidsinstal latie en het alarm had uitge zocht. Dan zie je dat de auto ondergeschikt is aan de inrich ting." George Snel noemt Nakamichi een 'absoluut topmerk' op het gebied van car audio. Een ra dio-cassette met cd-wisselaar van dat merk kost tien mille. „Die verkoop ik twee per jaar. Sommige jongeren schaffen du re installaties aan en proberen die zelf in te bouwen. Dat zijn de hobbyisten. Veertigers hech ten zich veel meer aan geluids kwaliteit. En die permitteren zich geen slordige inbouw. Een goede installatie inbouwen kost ons een dag". Per jaar worden 20.000 Nederlanders aan hun blinde darm geo pereerd. Een fluitje van een cent. Voor de oorlog deed de huisarts die operatie nog wel eens op de keukentafel en het verwijderen van de blinde darm is een van de eerste kleine grote operaties van de chirurg in opleiding. De ingreep bestaat al 100 jaar en is buitengewoon veilig. Maar sla je er de medische tijdschriften op na dan blijkt deze ingreep nog steeds on derwerp te zijn van hevige wetenschappelijke discussie. Want van de 20.000 operaties zijn er 5000 overbodig en elke overbodige operatie is er e^n te veel. Het probleem zit hem in het stellen van de juiste diagnose. Die is in het klassieke geval niet eens zo moeilijk. In dat geval klaagt de patiënt ineens over een vage pijn in de maagkuil die in de loop van de dag is afgezakt naar de rechteronderbuik. Hij heeft vaak gebraakt, heeft veelal last van obstipatie, bij diep ademen en hoesten neemt de pijn toe en de patiënt heeft soms wat verhoging. Alle kans - en zeker na verder lichamelijk onderzoek - dat de patiënt last heeft van een ontstoken appendix, het wor mvormig aanhangseltje van de blinde darm. Helaas heb ben patiënten de onweten schappelijke neiging om zich niet aan dat klassieke beeld te houden. Dat doen ze so wie so al niet, maar bij de ontsto ken blinde darm is dat een extra moeilijkheid. Die ge draagt zich als een 'aap onder de ziektebeelden' en kan vrij wel iedere andere aandoening in de buik nabootsen. De dia gnose is dus een waarschijn lijkheidsdiagnose, absolute zekerheid is er vaak niet. Wat nu? Bij twijfel, zegt een medische wijsheid, moet je nooit ingrijpen. Dat plaatst de chirurg voor een dilemma: hij kan afwachten totdat de dia gnose zeker is, maar dan loopt hij ook de kans dat de ontstoken appendix door breekt naar de vrije buikhol te. Een levensgevaarlijke complicatie, want door het gat in de appendix stroomt dan ontstekingsvocht vol bacterie- en en andere rommel zomaar de vrije buikholte in. In geval van twijfel neemt de chirurg dus het zekere voor het onzekere en grijpt in, want de luxe van afwachten kan hij zich niet permitteren. Dat is de reden waarom van de 20.000 geopereerde patiën ten er 5000 ten onrechte on der het mes gaan. Vandaar dat je in de medische tijdschriften nog steeds strui kelt over allerlei nieuwe me thodes om de diagnose aan te scherpen. Een paar jaar gele den bleken Engelse artsen stukken beter te scoren als ze door een gecomputeriseerde checklist op de vingers wer den gekeken. Heel aardig is de vondst van de Haagse ra dioloog dr. J. Puylaert. Hij kwam er stomtoevallig achter dat een ontstoken appendix heel goed op een Echo, zo'n geluidsplaatje, te zien is. Een gezonde appendix kun je op de Echo zien bewegen en is bij betasten van dë buik wand samen te drukken. Een ontstoken appendix niet. Met echoscopie, zo schreef Puylaert in 1987 in het toon aangevende medisch vakblad 'The New England Journal of Medicine', kun je het aantal juiste diagnoses opvoeren tot 86 procent. Dat brengt het aantal onterechte operaties terug van 5000 tot 3000 per jaar. Winst: 2000. En nu is er weer wat nieuws. Vorig jaar schreef de Eindho- vense chirurg dr. W. van Erp in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde een en thousiast artikel over het nut van een kijkoperatie bij een ontstoken blinde darm. Dank zij deze operatie zou de chi rurg de diagnose met 88 pro- UI 2 Door Jan Paalman cent zekerheid kunnen stellen en de blinde darm eventueel gelijk kunnen weghalen. Een voordelige methode, al dus van. Erp, want de dia gnose is zekerder, de operatie is in nog geen 20 minuten gepiept, de patiënt kan veel eerder naar huis - (na 4 in' plaats van 7 dagen) en hij heeft geen litteken van 4 cen timeter, maar drie hele klein tjes van nog geen centimeter. De Amsterdamse chirurg prof. dr. D. Gouma toonde zich per kerende post stukken minder enthousiast. Prachtig die 88 procent juiste dia gnoses, maar een ervaren chi rurg haalt bij nauwkeurig on derzoek ook een score van 80 procent. En als er ook nog zo'n Echo-apparaat wordt bij gehaald dan loopt die score op tot 86 procent. De kijkope ratie scoort dus slechts 2 pro cent beter dan de Echo en daarvoor moet, anders dan bij de Echo, de buik worden geo pend. Een belangrijk bezwaar en daarom vindt Gouma zo'n diagnostisch onderzoek 'over bodig'. Terwijl de discussie hierover nog lang niet is uitgewoed kunnen de chirurgen zich al voorbereiden op de volgende discussieronde. Moet een ont stoken appendix er wel uit? Vijf Zweedse onderzoekers beweerden vorige maand in het Engelse en ook al toon aangevende vakblad 'The Bri tish Journal of Medicine' van 8 januari 1994 dat afwachten vaak beter is. De kans op een doorbrekende blinde darm zou sterk worden overdreven. Chirurgen die dit lazen zullen ongetwijfeld even hebben moeten slikken, want dit is werkelijk vloeken in de medi sche kerk. Welnu. Het vijftal was de lotgevallen nagegaan van 8000 Zweedse patiënten die tussen 1970 en 1989 aan de blinde darm waren geope reerd. Ook in Zweden bleek die operatie in een kwart van de gevallen achteraf niet no dig. Maar er was meer. Het aantal gevallen van een blinde darm ontsteking is in Zweden net als in Nederland en de hele verdere wereld fors gedaald. De diagnostische nauwkeurig heid is in die tijd ook behoor lijk verbeterd. Maar die da ling gold vooral voor de onge vaarlijke dus niet doorbreken de appendicitis. Het aantal geperforeerde blinde darmen bleef al die jaren net als over al ter wereld precies gelijk. Anderson, Hugander, Thulin, Nyström en Olaison vinden dat het beleid stukken terug houdender moet zijn, want een ontstoken blinde darm breekt zelden door en gaat bijna altijd vanzelf wel over. En wat je ook doet - meer opereren, minder opereren, nog meer diagnostiek - het aantal doorbraken naar de buikholte blijft gelijk. Dat komt, zo denken zij, omdat het twee verschillende ziekte beelden zijn. Er zijn nu veel belovende onderzoeken in de maak om een onderscheidt te maken tussen de gevaarlijke en ongevaarlijke vorm. Als dat op een betrouwbare wijzen lukt dan hoeven alleen maar de blinde darmen te worden geopereerd die dreigen door te breken. In Nederland zou dan het aantal operaties in theorie kunnen dalen van 20.000 naar nog geen 4000 per jaar. Wat een winst. Rosmalen - Het Autotron in Rosmalen presenteert bij de. start van het zomerseizoen, op 2 april, een nieuwe attractie: Amfivaart. In de grote plas die het park heeft, komen vijftien amfibievoertuigjes te liggen, die ieder plaats bieden aan vier bezoekers. De voertuigjes worden uitgerust met een elektro motor. De bezoekers mogen zelf de am fibievoertuigjes besturen. Het is afhankelijk van de drukte hoe lang met de bootjes gevaren mag worden. De ligwaterfietsen die het Autotron vorig jaar introdu ceerde, verdwijnen weer. „Dat was geen succes", aldus een woordvoerster. „Het kwam nog al eens voor dat er iemand in het water viel en dat is natuurlijk niet de bedoeling." Directeur G. van Helden verze kert dat alle nieuwe attracties van het Autotron naadloos zul len aansluiten bij het thema ver voer. De afgelopen jaren kreeg het park heel wat kritiek te verwerken omdat diverse nieuwe attracties niet binnen het thema vervoer zouden passen. Ook de Raad van State oordeelde dat het Huls van de Toekomst in strijd was met het bestemmings plan. De gemeente Rosmalen wil het Huis nu alsnog legaliseren, via een wijziging van het be stemmingsplan. Het Autotron verhuisde in 1987 van Drunen naar Rosmalen op voorwaarde dat het zou büjven bij een Themapark Vervoer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25