Afzet natirarprodukt valt tegen E.M.C. DE STEM Hout domineert in het interieur T.V. STUK? v*Êè Ondanks pessimisme wordt binnen twee jaar een doorbraak verwacht I Maar hetzelfde onderzoek meldt fat de trend voor de komende Ijaren is dat er niet één trend of I enkele trends zijn, maar vele. [Dus niet alleen hout, maar ook J metalen drongen zich op tijdens jde meubelbeurs, die afgelopen [weekeinde eindigde. Op allerlei [wijzen bewerkt, geborsteld of [geoxydeerd, als het maar niet Isoel en glimmend is. I Allereerst is het ronde, vloeiende I Jienspel weer aan het afzwak- Vormen van meubelen worden weer strakker, scherper en hoekiger WBmmmsm: m ~r BEL DE TECHNISCHHE DIENST VAN 01172-1450 Voor alle merken Ook voorT.V.'s die niet bij ons zijn I aangekocht. Consument DONDERDAG 3 FEBRUARI 1994 DEEL Door Els Grosfeld Ondanks het milieubewustzijn bij de burgers, blijft de verwachte groei in de vraag naar biologisch-dynamische produkten uit. Tegelijkertijd stijgt de produktie. Hier door krijgen zowel de boeren als de distributeurs en de afnemers problemen. Nieuwe consumenten komen niet vanzelf. De prijzen voor biologisch-dynamisch geteelde groenten liggen momenteel nog wel wat hoger. Een eco-bloemkooltje kost nu eenmaal meer dan een exem plaar van de gewone groente- toer. Maar klanten trekken, valt met mee. Geld voor dure groot- scheepse reclamecampagnes is er liet, dus het grote publiek wordt jok niet bereikt. Dat maakt de vicieuze cirkel rond. Biologica, belangenbehartigingsorgani- satie voor natuurvoedingsprodu- l centen en -afnemers probeert het ononderbroken kringetje te i doorbreken en zoekt naar wegen om toch de gemiddelde Neder lander te bereiken. Deze maand I wordt een grootscheepse cam- le gehouden om de eco- I aardappel te promoten. J. Wieringa, directeur van Biolo- a, weigert het pessimisme te Jdelen. „Binnen twee jaar vindt er een doorbraak plaats in de afzet van de produkten," voor spelt hij. „Het grootwinkelbe drijf zit op het vinketouw, maar ook de verwerkers van agrari sche grondstoffen hebben serieu- I ze belangstelling. Er is een grote bierbrouwer, ik mag de naam nog niet noemen, die zeer geïnte resseerd is in het gebruik van [biologische gerst. Dat zou een doorbraak betekenen. Als er j grootschalige produktie plaats vindt, kost een flesje bier dat met bio-grandstoffen is ge- maakt, maar twee cent duurder dan een gewoon." Lager tarief Biologica bestaat pas een jaar. De organisatie gaat de komende jaren flink aan de weg timmeren om bio-voedsel te promoten. Wieringa: „W,p willen dat in de hele EG de eco-produkten in een lager btw-tarief gaan vallen. Dat maakt ze een stuk goedkoper. lieer mensen willen ze kopen, meer boeren kunnen hun pro dukten kwijt. De derving aan belastinginkomsten wordt op termijn vergoed omdat de 280 miljard gulden vrijkomen die de EG nu kwijt is aan het opruimen van voedseloverschotten. Die zijn er dan niet meer. Omdat grond die op ecologisch verant woorde manier bewerkt wordt, minder produkten oplevert." Koos Bakker is directeur van Odin, een van de grootste distri buteurs van biologisch-dynami sche produkten. Hij benadrukt het belang van een mentaliteits verandering. „De milieuproble matiek los je niet op alleen door het eten van onbespoten groen ten en fruit. Onze huidige le vensstijl heeft ons het probleem gebracht, dus moeten we ons een andere aanmeten. Radicaal. Dat betekent milieubewust leven op elke denkbare manier. Wat be treft de voeding: alle chemische bestrijdingsmiddelen afschaffen en niet slechts reduceren, want daar schiet je niets mee op." Hij trekt een vergelijking: „Of je nu met een vaartje van veertig kilo meter per uur de afgrond in rijdt of -met honderdtwintig, vallen doe je hoe dan ook. Je moet zorgen dat je uit het ravijn blijft. Het grootwinkelbedrijf beweert dat als duizend boeren de hoe veelheid bestrijdingsmiddelen terugbrengen tot de helft, het milieu minder belast wordt dan wanneer tien boeren helemaal niet spuiten. Die redenering klopt niet. Alleen als iedereen werkt zoals die tien boeren, stor ten we niet in de afgrond, in het andere geval is alleen de snel heid waarmee het gebeurt wat lager. Dit is een typisch voor beeld van de milieutrends van de laatste jaren die de leefvorm afzwakken. Schijn dus." Interieur De leefstijl komt ook nadrukke lijk tot uitdrukking in het interi eur van de winkels en de wijze van klantenbenadering. Veel mensen vinden de weg naar de natuurvoedingswinkel juist niet omdat ze de eco-cultuur associë ren met het alternatieve 'geiten- wollen-sokkenmilieu'. De belan genorganisatie doet alle mogelij ke moeite om dat niveau te ont stijgen. Wieringa: „Alternatief is een woord dat we vermijden. We willen zo snel mogelijk als een professionele sector te boek staan. Volgende week gaat mi nister Bukman enkele bedrijven bezoeken. We willen laten zien dat de eco-boeren niet een stelle tje goedbedoelende amateurs Je kunt gewoon je bloemkooltje blijven eten. Het enige verschil is, dat die niet is bespoten. zijn maar hardwerkende agra riërs die hun land op een andere manier bewerken." Geen vaag geklets Volgens Jos van Schie, bedrijfs leider in een Bredase vestiging van de Gimselketen gaat het de goede kant op. „Gimsel heeft veertig filialen in Nederland en België en dat zijn goed geoutil leerde natuurvoedingsupermark- ten waar de produkten overzich telijk staan opgesteld. Op vragen volgt geen vaag geklets, maar een zakelijk, deskundig ant woord." „Mensen beschouwen het eten van natuurvoeding als een luxe en daarop wordt het eerst be knibbeld," gaat Van Schie ver der. „Het grote publiek belijdt het milieugeloof met de mond, maar laat het in de praktijk afweten. Gedragsverandering is blijkbaar een te grote stap. Mi lieu-overwegingen moeten het afleggen tegen economische mo tieven." Van Schie kan zich nauwelijks voorstellen dat onbekendheid met de produkten nog een rol kan spelen. Iedereen weet zo langzamerhand wel wat er be doeld wordt met termen als eco- produkten, macrobiotisch en biologisch-dynamisch. Volgens Betsie Netten van natuurvoe dingswinkel De Waagschaal in Oosterhout is het wel een aspect waar rekening mee moet worden gehouden. „Als mensen denken aan anders eten, denken ze met een aan heel andere produkten. Dat is een verkeerde veronder stelling. Je kunt gewoon je bloemkooltje, je sla of je jamme- tje blijven eten. Het enige ver schil is dat de groenten niet bespoten zijn en de andere pro dukten gemaakt van louter na tuurlijke grondstoffen. Dat kost inderdaad iets meer dan de groente bij de supermarkt." Abonnement De Waagschaal is onlangs be gonnen met het instellen van een FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP groentenabonnement. Tegen be taling van tien tot twintig gul den krijgen abonnees elke week een pakket groenten voor vijf dagen, afgestemd op de gezins grootte. „Om te laten zien dat het niet zo vreselijk duur hoeft te zijn," aldus mevrouw Netten. Dat de grootwinkelbedrijven een deel van de clientèle van de natuurvoedingwinkel over heb ben genomen sinds ze zich ook op die markt hebben begeven, vindt Van Schie onzin. „Wij zien dat anders. Juist omdat die pro dukten ook in de gewone super markt liggen, wordt de drempel naar ons lager. Mensen stappen dan gemakkelijker bij ons bin- Misleid Wieringa is het met hem eens. „Maar in die gewone supermark ten wordt de klant nogal eens misleid. Zien ze naast de aard appels met het eco-keurmerk aardappels met het predikaat 'milieuvriendelijk geteeld' die een gulden goedkoper zijn. Die neemt de klant want dan is hij toch milieubewust bezig. Maar dat zijn nou net die aardappelen die niet vijftien keer bespoten zijn maar twaalf keer. De enige garantie dat je een echt milieu vriendelijk produkt koopt, zijn de letters EKO en het zwarte merkje. Er lopen momenteel pro cessen van milieuverenigingen tegen misbruik van dat woord. Het steekt overal de kop op: eco-kleding, eco-schoeisel. En de goedbedoelende consument die zich niet echt in het onderwerp verdiept heeft, trapt erin." Biologica werpt zich de komende tijd dus op voorlichtende recla me. Momenteel wordt nog beke ken op welke manier dat het beste aangepakt kan worden, want het mag niet te veel kosten. De slogan is al wel bekend: 'Al leen als er EKO op staat, is het OKE.' „Zodat er geen misver stand meer kan bestaan over hoe het enige echte keurmerk ge speld wordt," aldus Wieringa. I Door Johan vebi Grinsven I Als de trendzettende meubel fabrikanten hun zin krijgen, I domineert hout de komende I jaren grotendeels het interi- I eur. Niet het lichte grenen of I het zware eiken, maar de wat I luxere houtsoorten. Kerse- fout komt uit een onderzoek I onder deelnemers van de on- I 'Sngs gehouden internationa- l'O meubelbeurs in Keulen I naar voren als het 'trendhout' I van de komende jaren. |?e beurs - met 1.444 meubelfa brikanten uit 44 landen, van -jrgentinië tot Vietnam - is niet Ifle meest modebepalende, maar [wel de belangrijkste voor de westerse wereld. Hier doen grote |en kleine detaillisten hun inko- |Pw. Het is natuurlijk onzin tij— fans zo'n grote beurs eenheid te ['«■wachten. Maar zelfs in het Iteignsegment - daar waar tra- m'iegetrouw trends worden 1 gezet - is de diversiteit groter fan ooit. Toch zijn binnen die I mrscheidenheid enkele min of lien1" duideliike ^inen te herken- I Herkenbaar ken. De aanhoudend nestdrang van de modieuze consument ten spijt. De meubelen zijn weer strakker, scherper en hoekiger. De nieuwste modellen zitmeube len zijn mede door die scherpere belijning weer heel herkenbaar. Ze gaan niet meer verloren in amorfe vormen; ze hebben weer gewoon poten en zittingen. Hoe wel er blijkbaar nog altijd ont werpers zijn die vinden dat de poten van een kastje best kun nen bestaan uit twee spillebenen gestoken in Swiebertje-schoe- nen. Alles in brons uitgevoerd. De presentatie van enkele toon aangevende fabrikanten wijst erop dat er weer een lichte pe riode in het interieur komt. De ruime aanwezigheid van lichte stofferingen (ivoorwit, crème, zacht grijs en pasteltinten) wekt dat vermoeden. Duidelijk is dat Niet alleen hout, ook metalen dringen zich op Belgo Chrom). de bonte dessins, zoals enkele jaren geleden de bovenmaatse bloemendessins, echt volledig passé zijn. Basis Dè rode draad in de nieuwste collecties is dat de ontwerpen heel basaal zijn geworden. Niet dat dat schokkend nieuws is. Want of het nu om mode of om pepermunt gaat, elke fabrikant roept tegenwoordig 'back to basics', terug naar de basis. Het is alsof de woorden van Goethe tijdens de meubelbeurs rondzon- gen: 'Die Zeit des Schonen ist vorrüber'. Mooi alleen omdat het mooi is mag niet meer. Terug naar de eenvoud. Meer dan de laatste jaren het geval was, gaat het in het heden daagse design om de functie. Of het nu gaat om Nederlands, Ita- Ranke tafel van ontwerper Joan Lao. liaans of Scandinavisch design. Dat maakt dat de mogelijkheden tot onderscheid klein zijn. Ze liggen in details, in afwerking en kwaliteit en variëteit van de stoffering. Esthetische duurzaamheid voert de boventoon boven modegevoe- lige ontwerpen. Maar hoe terug houdender de werkelijke trend zetters worden, hoe sterker zij degenen deklasseren die zich op de borst kloppen omdat ze zo trendy zijn. Op de internationale meubelbeurs in Keulen werd dat schrijnend duidelijk. De snelle jongens - soms klinken ze in al hun vreemde talen toch nog als Koot en Bie's Jacobse en Van Es - bevinden zich in een eigen marktsegment. Ze produceren modieuze kastjes, vreemdsoorti ge kapstokken, gekke stoelen en tv- en computerkasten en vooral opvallende cd-meubels. Het lijkt alsof mensen tegenwoordig meer waarde hechten aan meubelen die inet electronica te maken hebben dan aan een stoel, een bank of een tafel. Terug naar de eenvoud: het is een trend die zich niet laat te genhouden door landsgrenzen. Het geldt voor toonzettende Ita liaanse meubelfabrikanten even goed als voor Pastoe, de spraak makende Nederlandse fabrikant van wandmeubelen en voor de in Nederland onbekende Spaanse ontwerpen van Joan Lao. De laatste maakt oogstrelende meu belen met een enorm zeggings kracht; ze zijn haast sensueel. Een ronde eettafel met vier po ten, een rechthoekig dressoir, een rank ladenkastje, alles van hout. Nergens een onderdeel te veel. Frivoliteit en humor zijn bij hem ver te zoeken en dat is een verademing. Tijdens de meubelbeurs was in een van de stands deze zin te lezen: 'Alles ist so neu wie die eigene Idee und die Sehnsucht auf Morgen'. Maar het verlangen naar morgen neemt niet weg dat het verleden de toekomst lijkt te hebben. De ene fabrikant pro beert het maar weer eens met een ronde kunststof bolstoel. Nee, de sixties zijn niet dood! En de andere - de Finse firma Artek - heeft een groot gedeelte van haar stand ingeruimd voor de ontwerpen van Alvar Aalto, zoals de kruk die pas sinds 1933 in de collectie zit. „Dit soort ontwerpen blijft nieuw", zegt de Artek-woordvoerster. „Wat heb je aan meubelen van het type 'Vandaag een trend, morgen ver geten'?" Een bank en een stoel, beide ontworpen door Jan des Bouvrie. ,"o

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23