Rijdend postkantoor noodzaak Alc oholcur sus is beslist geen bangmakerij UITSLAGEN 'EN' Gezamenlijke dorpsraden in West-Zeeuws-Vlaanderen schrijven protestbrief "Ik heb te veel te verliezen om op alcohol te rijden H. Masclee (D66) stopt in actieve politiek Sluis Mening GS: Oliehandel in Groede blijft illegaal in bnitengebied pE STEM ZEELAND C4 1BINATIE RENAULT e Zn. BV, 17751. Honderden Zeeuwen jaarlijks in schoolhanken bij Centrum Alcohol en Drugs Wandeltocht Willen Is Kunnen X DONDERDAG 3 FEBRUARI 1994 1x80 Ier lldouche i cm 1BINATIEII (ion i cm [wingo is niet zomaar an het revolutionaire (ruime interieur met omdraai verandert u bonsbed. En door de Ie verstellen onstaat Mimte. De wereld ver- e van het 'monospace'- interieur, pelen en verstelbare achterbank- aat ij het BKR te Tiel. Vraag adviseert ELF Oliën. 23-sz Van onze verslaggever Oostburg - De gezamenlij- dorpsraden in West- Zeeuws-Vlaanderen pro testeren krachtig bij de di rectie van PTT Post tegen op handen zijnde ver dwijning van het rijdende postkantoor. de Houck, secretaris van de dorpsraad Waterlandkerkje en W. Paridaen, voorzitter van de stichting dorpsgemeenschap St. Kruis maken het ongenoegen van de dorpsraden daarover kenbaar in een open brief. Zij wijzen erop dat een voorzie ning als het rijdend postkantoor ■voor kleine dorpen en vooral de oudere bewoners die daar wonen van groot belang is. „Het is een van de laatste openbare voorzie ningen in een kleine kern waar privacy en makkelijk bereikbaar zijn van groot belang is." De briefschrijvers wijzen PTT erop dat bij het opdoeken van de postagentschappen door het be drijf de toezegging is gedaan dat het rijdend postkantoor een goe de én blijvende vervanging zou zijn. De dorpsraden in West- Zeeuws-Vlaanderen vinden dat het rijdend postkantoor moet blijven. „Want tussen het abrupt stoppen van het rijdend post kantoor of een wijziging in de frequentie van openingstijden ligt naar onze mening nog een scala van mogelijkheden." De protesterende West-Zeeuws- Vlamingen denken verder dat bij het wegvallen van het rijdend postkantoor de bevolking mas saal naar andere instellingen zal gaan voor geldtransacties. Ze 'spreken de hoop uit dat PTT terugkomt op het voornemen de voorziening in de dorpen op te doeken. De gemeenten Oostburg, Aar denburg en Sluis betuigen hun adhesie aan het protest, dat af komstig is van de dorpsraden van Zuidzande, Retranchement, Nieuwvliet, Hoofdplaat, Cad- zand-Bad, Waterlandkerkje, Draaibrug en Sint Kruis. Een woordvoerder van PTT laat weten dat het inderdaad zo is dat het rijdend postkantoor ver dwijnt. „We zijn van plan die service in de halteplaatsen om te zetten in mini-postagentschap pen in winkels. De planning is dit het eerste half jaar van dit jaar uit te voeren. Maar uiter aard is dat moment afhankelijk van het feit of er een alternatief ELK JAAR nemen enkele honderden Zeeuwen gedwee plaats in de 'schoolbanken' op het Consul tatiebureau voor Alcohol en Drugs (CAD) in Vlis- singen. Ze volgen daar de AVC (Alcohol-Verkeer- Cursus) na een veroordeling door de politierechter wegens rijden onder invloed. Wie de cursus - twee maandagen van 9.00 tot 17.00 uur - volgt, krijgt vijfhonderd gulden korting op zijn boete, of drie maanden minder rij-ontzegging. Worden de deelnemers ook nog op een andere manier wijzer van de AVC? 0m alcohol terug te dringen in het verkeer worden regelma tig controles gehóuden. foto's wim kooyman Van onze verslaggever Harold de Puysseleijr „HET IS niet de bedoeling jullie allemaal van de drank af te helpen", zegt cursuslei der D. Hoffius tegen ons klasje van negen. „Ik drink zelf ook graag een pilsje. Alleen heeft u slordig ge handeld door na een slok te veel toch achter het stuur van de auto te kruipen. Deze cursus geeft voorlichting over alles wat te maken heeft met alcohol en verkeer. De bedoeling is dat uw ge drag verandert." De AVC bestaat nog niet lang. Tot enkele jaren geleden kregen beschonken aangehouden auto mobilisten gevangenisstraf of een geldboete. Justitie zag de zelfde gezichten vaak meer dan eens. Daarom rees de gedachte deze categorie misdadigers (rij den onder invloed is een mis drijf, red.) beter te doordringen van de invloed die alcoholge bruik op het verkeersgedrag heeft. Schedels De alcoholcursus slaagt daar verrassend goed in, vertelt Hof fius. Uit een experiment in Drente in 1985 bleek het aantal dronken rijders dat zich voor de tweede maal aan die steen stootte met dertig procent is gedaald. De AVC had zijn nut bewezen en daarom is de cursus met ingang van 1 januari 1989 landelijk ingevoerd. Dan schetst Hoffius een histo risch beeld van de plaats die alcohol inneemt in de maat- schappijHij verhaalt van de eermanen die zich een stuk in ,e. kraag zopen voor ze ten strijde trokken. „Het hoogste goed voor de Germaan was sneuvelen in de strijd en bier brinken uit de schedels van zijn erslagen vijanden in het Wal- alla Het staat symbool voor een gegeven dat je door de geschiedenis heen steeds tegen komt: het gebruik van alcohol om iets te vieren. Gedistilleerd Dat drinken bij bijzondere ge legenheden gebeurt ook tegen woordig nog. Maar alcohol is eveneens belangrijk geworden om spanningen en problemen te verminderen. We drinken om de overwinning in een tennispartij te vieren, maar ook om een onbereikbare liefde te vergeten, of 'gewoon zomaar'. De statistieken bevestigen die toename van het alcoholge bruik. We dronken in 1960 ge middeld per hoofd van de be volking 24 liter bier, 2 liter wijn en 1,1 liter gedistilleerd. Vij fentwintig jaar later liggen die cijfers op respectievelijk 84 li ter, 15 liter en 2,4 liter! Zweet „Onze maatschappij accepteert alcohol en niemand maakt zich er eigenlijk druk over", aldus Hoffius. „Alleen wanneer er problemen komen, gaat ieder een zich wel druk maken." Waaronder politie en justitie, de reden dat we uiteindelijk op de AVC zijn beland. De direc teur van een bedrijf die jaar lijks goed is voor 100.000 auto kilometers, onthult in een kof fiepauze dat hij ondanks zijn rij-ontzegging van vijf maan den gewoon in z'n glanzende Mercedes is blijven rijden. „Want zonder auto is zaken doen onmogelijk. Hij wist dat er in het land maar weinig controles zijn en nam het risico. „Ik ben in die hele tijd een keer aangehouden", vertelt hij. „Het zweet gutste toen wel van m'n kop en ik was bloednerveus. Maar de politie agent zei alleen dat er een licht je van mijn aanhangwagen ka pot was en dat ik dat snel moest maken." Later op de dag krabt Alcohol en auto, niet zelden een fatale combinatie. hij zich toch even op het hoofd. Hij hoort vhn gastspreker H. Mos, officier van justitie in Middelburg, welk risico hij heeft gelopen: op het rijden tij dens een rij-ontzegging staat een gevangenisstraf van twee weken. Zelfoverschatting Een beroepschauffeur uit ons klasje brak zo'n defect achter licht wel op. De politie hield hem daarom eigenlijk aan, maar liet hem blazen toen zijn adem naar drank rook. Bij de ademtest viel hij door de mand. Onze chauffeur ruimde zijn au to meteen daarna op. „Want eigenlijk kan ik het ding wel missen. Bovendien is het nog goedkoper ook. Kan ik een bor reltje meer drinken in de kroeg"," lacht hij tussen twee trekken zware shag door. De tweede gastspreker op de eerste cursusdag is CAD-arts Smit. Zij vertelt wat alcohol doet in het lichaam. Dat er net zoveel alcohol zit in een glas bier, borreltje of glas wijn. Die hoeveelheid is 12 centiliter en is goed voor tweetiende promille alcohol in je bloed. Dat je snel ler dronken bent van een borrel dan van een pint is dus een sprookje. Trucs De lever moet al die alcohol afbreken en doet er ongeveer anderhalf uur over om één glas te verwerken. Trucs als veel bewegen, koffie drinken of een ommetje in frisse lucht helpen niet om de alcohol sneller uit je lijf te krijgen, doceert Smit. De lever gaat niet harder werken. Ook is het een misvatting dat 'getrainde' drinkers beter tegen drank kunnen. „Al na twee gla zen is er bij iedereen sprake van een duidelijke vermindering van het reactievermogen en ontstaat het begin van zelfover schatting. Ervaren drinkers voelen alleen de roes minder, ze hebben niet minder alcohol in hun bloed." Na twee glazen daalt je kritisch vermogen (het nuchtere ver stand, red.) dus al licht en neemt het gevaar toe dat je een beslissing neemt waar je later spijt van krijgt: je stapt toch achter het stuur van de auto. Nu maar hopen dat je onderweg niet op een politiecontrole stuit. Maar of de politie je nu aan houdt of niet, je brengt altijd de veiligheid van medeweggebrui kers in gevaar. Je blikveld is vernauwd (tunneleffect), je ziet kleuren slechter, verliest over zicht en merkt alles later op. Elk jaar rijden vijfhonderd Ne derlanders zo zichzelf of een ander dood: omdat ze te veel alcohol op hebben. Daarom zijn de straffen voor het rijden on der invloed zo hoog. Toch is rijden onder invloed het meestvoorkomende misdrijf (Art. 26 van de Wegenverkeers wet) in ons land. Elk jaar ver baliseert de politie meer dan 50.000 dronken bestuurders. We leren op de eerste cursusdag hoe groot de ongevalskansen zijn als je je met te veel drank op in het verkeer begeeft. Bij 0,8 promille (350 microgram) is die kans twee keer zo groot, bij een promillage van 1,3 (570 mi crogram) is die kans al negen keer groter en bij 1,8 promille (785 microgram) is de mogelijk heid op een ongeval zeventien keer zo hoog als wanneer je nuchter achter het stuur zit. Jarenlang dagelijks teveel alco hol drinken (meer dan zes gla zen per dag) kan leiden tot leververvetting, leverontsteking en uiteindelijk levercirrose, af braak van hersencellen en maagontsteking, maagbloeding of maagperforatie, is het harde medische lesje dat Smit af steekt. „Je moet deze verhalen niet zien als bangmakerij", zegt Hoffius en start een video die in beeld herhaalt wat ons eerder die dag allemaal mondeling duidelijk is gemaakt. Legitimatie Een week later. De tweede en laatste cursusdag. Hoffius vraagt iedereen om een legiti- Om het alcohol-probleem in het verkeer terug te dringen worden verschillende cam pagnes gevoerd. foto archief de stem matiebewijs. „Vroeger werd dat niet gedaan. Tot het elders in het land een keer voorkwam dat een zakenman iemand an ders de cursus liet volgen. Hij had uitgerekend hoeveel in komsten twee dagen cursus hem scheelden. In een café vond hij iemand die voor 250 gulden per dag wel bereid was voor hem naar de AVC te gaan". Centraal vandaag staan alco holverslaving en de hulpverle ningstaak van het CAD daarbij. Verder komen de gevolgen van fatale verkeersongelukken op de familie van de slachtoffers aan bod. Dagelijks sterven tientallen mensen aan de gevolgen van jarenlang overmatig alcoholge bruik. „Dat zeg ik niet om u bang te maken. Je kunt rustig een pilsje drinken, maar je moet wel oppassen." Hoffius door loopt de verschillende fasen in gebruik: van kennismaking (om te experimenteren), via normaal of sociaal drinken (niet elke dag drinken en niet meer dan vier glazen), tot bovenmatig drinken (gemiddeld meer dan zes glazen per dag) en uiteindelijk de kri tieke fase (verslaving en lang durige dronkenschap). Spanningen „Alcoholproblemen komen vaak voor bij mensen die wei nig sociale controle kennen, in eenzame posities verkeren en veel spanningen hebben. Kleine zelfstandigen, managers, werk lozen, militairen", weet Hoffius ons te vertellen. Dertien pro cent van het werkverzuim is te wijten aan alcoholgebruik. Het blijft akelig stil als Hoffius fragmenten laat zien van een Rondom Tien-uitzending waar veroorzakers van verkeersonge vallen en familie van slachtof fers met elkaar geconfronteerd worden. Nuchtere schuldigen kunnen opvallend genoeg rekenen op begrip van de nabestaanden. Ze krijgen geen verwijten naar het hoofd geslingerd. Anders ligt dat bij degenen die onder in vloed een noodlottig ongeval veroorzaakten. 'Wij kregen le venslang door iemand die heel goed wist wat hij deed. Bewust naar het café ging, daar te veel dronk en auto ging rijden. Het is een moordenaar geworden', zegt de moeder wier zeventien jarige jongen is doodgereden. Nooit 'nooit' De bittere boodschap drukt ons allemaal nog één keer hard met de neus op de feiten. We vullen nog een vragenlijst in en krij gen tot slot een boekje waarin we de belangrijkste informatie die we tijdens de cursus opde den nog eens op ons gemak na kunnen lezen. „Hopelijk niet tot ziens", zegt de enige vrouw in ons gezel schap bij vertrek tegen Hoffius. Let wel, ze zegt niet 'zeker niet tot ziens'. Dat doet trouwens niemand gedurende de hele cursus, expliciet aangeven dat je nooit meer met een glas te veel op gaat autorijden. Zeg nooit 'nooit', denken de mees ten. Mocht dat toch gebeuren, dan is het volgen van de AVC in ruil voor strafvermindering er niet meer bij, maakt Hoffius duide lijk. „Je kunt deze cursus maar één keer volgen. Daarna moet u zo verstandig zijn niet meer dezelfde fout te maken."' Van onze verslaggever Sluis - Het D66-gemeente- raadslid H. Masclee trekt zich na afloop van de hui dige zittingsperiode van de gemeenteraad van Sluis te rug uit de actieve politiek. Masclee heeft er na drie opeenvolgende raadsperio den behoefte aan de plaat selijke politiek eens 'vanaf de zijlijn gade te slaan'. Sedert 1982 vertegenwoordigt Masclee in zijn eentje de frac tie van Democraten 66 in de Sluisse gemeenteraad. Al die tijd had hij het gevoel, zo zegt hij, dat het steeds mogelijk was een duidelijke D66 visie vertaald te zien in het gemeentelijk beleid. Dit ondanks het gegeven dat de partij geen deel uitmaakte van het dagelijks gemeentebestuur van de Belfortstad. „Hoe klein de fractie ook was, er werd rekening mee gehouden." Masclee's besluit zich geen kandidaat meer te stellen voor een plek in de nieuwe gemeen teraad van Sluis-Aardenburg stoelt op verschillende over wegingen. Zo is het volgens Masclee verfrissend de politie ke kar van D66 eens door Het Sluise D66 raadslid H. Masclee. anderen te laten trekken en beschouwt hij zijn taak voor D66 in Sluis als volbracht. Bovendien wil hij meer tijd besteden aan zijn gezin. In een korte toelichting vertelt Masclee dat hij zijn besluit al in een vroeg stadium bekend maakt om de afdeling van D66 voldoende tijd te geven om een opvolger te vinden. UITSLAGEN zich nu reeds opgeven. Schietingen 's-Heerenhoek - Zaal De Koren beurs, organisatie Soranus met 30 personen. Wip 1: eerste en tweede hoge vogel: A. Pikkaart, eerste zijvogel: R. Klippel, tweede en vierde zijvogel: H. Boonman, der de zijvogel: G. van Garsel, groot ste aantal (11): J. van de Dries. Wip 2: eerste hoge vogel: G. van Garsel, tweede hoge vogel: C. Rentmeester, eerste zijvogel: R. Breemer, tweede en vierde zijvo gel: H. Koens, derde zijvogel: H. Boonman, grootste aantal (10): N. Pankow. Wolphaartsdijk - Café Royal, or ganisatie Doel naar Hoger met 27 personen. Wip 1: hoge vogel: P. Vette, eerste zij vogel: Jac. Ver- muë, tweede zijvogel en grootste aantal (10): J. Rijk. Wip 2: eerste hoge vogel: J. van Leeuwen, twee de hoge vogel: R. Ossewaarde, eerste zijvogel: P. Ossewaarde, tweede zijvogel: P. de Visser, der de en vierde zijvogel: M. Verdonk, grootste aantal (10): M. Repkes. Aardenburg - St.-Sebastiaan, ha- nenschieting, 41 schutters. Eerste hoge vogel: A. D'haenens, tweede hoge en eerste zijvogel: D. Savat, beiden Maldegem, extra prijzen: A. Laureijns, Aardenburg en W. van de Walle, Maldegem; eerste vijf hanen: W. van Poelvoorde, G. de Vriend en H. Menue. Bollingen Aardenburg - De Ware Vrienden met deelname van 104 personen: 1. B. Vanhulle/E. Cools/R. Sie- rens/R. de Smit, 2. A. Steijaert/P. de Rijcke/R. de Rocker/A. Goos- sens, 3. M. Grijp/G. van der Steen/O. Vermeersch/L. Claeijs. Biljarten Sint-Kruis - Biljartprijskamp: 1. A. de Croock/J. Oosterbaan, 2. W. Verhulst/Th. Buijsen, 3. W. de Vos/H. Haemers. K0ERSBAL Kaartingen Aardenburg - Aardenburgse Bridgeclub, vierde ronde club kampioenschap, groep A: 1. D. Abramoff/F. Kareis, 2. echtpaar Lippens, 3. S. Abramoff/I. Groos- man. Groep B: 1. F. Vriends/D. Jansen, 2. echtpaar Plaetinck, 3. dames Klikker/De Zwart. Vrije bridgewedstrijd, groep A: 1. echt- paar Schijve, 2. G. de Smet/R. Standaert, 3. F. Karels/D. Jansen. Groep B: 1. B. Groosman/R. Maat, 2. echtpaar Wiltink, 3. E. Janssen/G. de Kreyger. Voor de Indian-Drive op 9 juli kan men Axel - Gregoriuscentrum, dertien personen: 1. P. Durinck, 2. D. de Graaf, 3. L. Verbraeken. Westdorpe - Zaal Concordia, twintig personen: 1. E. de Smet/ A. Pieters, 2. W. Calle/A. Jans- sens, 3. F. Verhoosel/E. Kindt. Ossenisse - Zaal Hof ter Nesse, twaalf personen: 1. E. de Maat/A. Mannaert, 2. A. Rottier/R. de Waal-Cambeen, 3. M. Radema- kers-Warrens/R. Reyns-de Kort. Sas van Gent - Zaal De Roselaer, veertien personen: 1. A. de Kort/ F. de Kort, 2. D. Rammeloo/J. de Buck, 3. A. de Buck/A. Vervaet. Hulst - Zaal De Lieve, eerste wedstrijd: 1. M. van Vlierbergen/ J. de Poorter, 2. C. Kegels/E. Burm, 3. L. Kegels/S. Govaert. Tweede wedstrijd: 1. L. Kegels/M. Taalman, 2. J. de Poorter/M. de Vos, 3. A. Emeneel/M. van Vlier- bergen. Kloosterzande - Rozenhof, 25 personen: 1. H. de Gucht/L. Ivens, 2. J. Rombout/A. Cornelissens, 3. A. Cortvriendt. IJzendijke - Bollingen: eerste wedstrijd: 93 deelnemers: 1 A..de Schipper-R.Goethals-W.Cornelis 2 St.de Boevere-A.Lacoyse-W.de Schipper 3 M. Wauters-A. de Paepe-L. Claeys tweede wed strijd: 1 R. Goossens-R. van Lim- men-A. Paepe 2 P. Pielaat-M. Dhondt-H. Verhoosel 3 M. de Co- ninck-R.v.d. Meirsch-W. Bron Vlissingen - De wandelsportvereniging Willen Is Kunnen houdt zaterdag de derde wandeltocht van een serie van vier tochten over de afstanden 5,10,15, 25 en 40 kilometer. De start voor de 25 en 40 km is tussen 09.00 en 10.00 uur. De overige afstanden vertrekken tussen 10.30 en 13.30 uur. De start is bij het clublokaal van de voormalige Willem Ill-kazerne aan de Oranjestraat te Vlissingen. De medische begeleiding is in handen van Het Rode Kruis, afdeling Oost- en West-Souburg/Ritthem. Wandelboekjes kunnen voor de start voor afstempeling worden aangeboden bij het startbureau, dat een uur voor de start geopend is. Bij een minimale deelname van drie keer is er een fraaie standaard als herinnering. Bij eenmalige deelname is er ook een herinnering te krijgen. Van onze verslaggever Groede - De gemeente Oostburg en oliehandel Van den Hemel in Groede hebben vergeefs bezwaar gemaakt tegen de weige ring van Gedeputeerde Staten (GS) de bedrijfsvestiging aan de Scherpbierseweg in Groede te legaliseren. Ook na ingediende bezwaar schriften blijven GS van mening dat de oliehandel eigenlijk niet thuishoort in het buitengebied. Volgens GS hoort het bedrijf thuis op een bedrijfsterrein en niet in een gebied dat hoofdza kelijk door de landbouw in ge bruik is. Dat het bedrijf van Van den Hemel al geruime tijd aan de Scherpbierseweg is gevestigd en tevens over een hinderwetver gunning beschikt, doet daar vol gens het dagelijks provinciebe stuur niets aan af, GS blijven daarom bij de eerdere weigering de benodigde verklaring van geen bezwaar af te geven om de oliehandel te legaliseren. Het provinciaal college wist zich eerder gesteund door adviezen van de subcommissie voor de stads- en dorpsvernieuwing en de gemeentelijke bestemmings plannen en de inspecteur van de ruimtelijke ordening. Nu voegt zich daar ook de provinciale be zwaarschriftencommissie bij. Van den Hemel zat aanvankelijk in de Schuitvlotstraat in Groede. Stukje bij beetje verhuisde hij zijn bedrijf naar de Scherpbier seweg in het buitengebied van Groede, zonder de gemeente Oostburg daar toestemming voor te vragen. Pas begin dit jaar verzocht de Groedse oliehande laar burgemeester en wethou ders zijn bedrijf op te nemen in het bestemmingsplan. Bovendien wilde hij de zaak on der andere uitbreiden met een gasflessendepot dat hij overnam van een ondernemer aan de Nieuwstraat in Oostburg. De ge meente zag zich voor voldongen feiten geplaatst en wenste, zij het met pijn in het hart, mee .te werken aan de legalisering van de oliehandel. De commissie Planologie van de gemeente stemde er mee in en vond de verhuizing van het be drijf uit de bebouwde k^m van Groede naar het buitengebied zelfs een uitstekende zaak. i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21