Rijdend postkantoor noodzaak
Alc oholcur sus
is beslist geen
bangmakerij
UITSLAGEN
'EN'
Gezamenlijke dorpsraden in West-Zeeuws-Vlaanderen schrijven protestbrief
"Ik heb te veel
te verliezen
om op alcohol
te rijden
H. Masclee (D66) stopt
in actieve politiek Sluis
Mening GS: Oliehandel
in Groede blijft
illegaal in bnitengebied
pE STEM
ZEELAND
C4
1BINATIE
RENAULT
e Zn. BV,
17751.
Honderden Zeeuwen jaarlijks in schoolhanken bij Centrum Alcohol en Drugs
Wandeltocht Willen Is Kunnen
X
DONDERDAG 3 FEBRUARI 1994
1x80
Ier
lldouche
i cm
1BINATIEII
(ion
i cm
[wingo is niet zomaar
an het revolutionaire
(ruime interieur met
omdraai verandert u
bonsbed. En door de
Ie verstellen onstaat
Mimte. De wereld ver-
e van het 'monospace'- interieur,
pelen en verstelbare achterbank-
aat
ij het BKR te Tiel. Vraag
adviseert ELF Oliën.
23-sz
Van onze verslaggever
Oostburg - De gezamenlij-
dorpsraden in West-
Zeeuws-Vlaanderen pro
testeren krachtig bij de di
rectie van PTT Post tegen
op handen zijnde ver
dwijning van het rijdende
postkantoor.
de Houck, secretaris van de
dorpsraad Waterlandkerkje en
W. Paridaen, voorzitter van de
stichting dorpsgemeenschap St.
Kruis maken het ongenoegen
van de dorpsraden daarover
kenbaar in een open brief.
Zij wijzen erop dat een voorzie
ning als het rijdend postkantoor
■voor kleine dorpen en vooral de
oudere bewoners die daar wonen
van groot belang is. „Het is een
van de laatste openbare voorzie
ningen in een kleine kern waar
privacy en makkelijk bereikbaar
zijn van groot belang is."
De briefschrijvers wijzen PTT
erop dat bij het opdoeken van de
postagentschappen door het be
drijf de toezegging is gedaan dat
het rijdend postkantoor een goe
de én blijvende vervanging zou
zijn. De dorpsraden in West-
Zeeuws-Vlaanderen vinden dat
het rijdend postkantoor moet
blijven. „Want tussen het abrupt
stoppen van het rijdend post
kantoor of een wijziging in de
frequentie van openingstijden
ligt naar onze mening nog een
scala van mogelijkheden."
De protesterende West-Zeeuws-
Vlamingen denken verder dat bij
het wegvallen van het rijdend
postkantoor de bevolking mas
saal naar andere instellingen zal
gaan voor geldtransacties. Ze
'spreken de hoop uit dat PTT
terugkomt op het voornemen de
voorziening in de dorpen op te
doeken.
De gemeenten Oostburg, Aar
denburg en Sluis betuigen hun
adhesie aan het protest, dat af
komstig is van de dorpsraden
van Zuidzande, Retranchement,
Nieuwvliet, Hoofdplaat, Cad-
zand-Bad, Waterlandkerkje,
Draaibrug en Sint Kruis.
Een woordvoerder van PTT laat
weten dat het inderdaad zo is
dat het rijdend postkantoor ver
dwijnt. „We zijn van plan die
service in de halteplaatsen om te
zetten in mini-postagentschap
pen in winkels. De planning is
dit het eerste half jaar van dit
jaar uit te voeren. Maar uiter
aard is dat moment afhankelijk
van het feit of er een alternatief
ELK JAAR nemen enkele honderden Zeeuwen
gedwee plaats in de 'schoolbanken' op het Consul
tatiebureau voor Alcohol en Drugs (CAD) in Vlis-
singen. Ze volgen daar de AVC (Alcohol-Verkeer-
Cursus) na een veroordeling door de politierechter
wegens rijden onder invloed. Wie de cursus - twee
maandagen van 9.00 tot 17.00 uur - volgt, krijgt
vijfhonderd gulden korting op zijn boete, of drie
maanden minder rij-ontzegging.
Worden de deelnemers ook nog op een andere
manier wijzer van de AVC?
0m alcohol terug te dringen in het verkeer worden regelma
tig controles gehóuden. foto's wim kooyman
Van onze verslaggever
Harold de Puysseleijr
„HET IS niet de bedoeling
jullie allemaal van de drank
af te helpen", zegt cursuslei
der D. Hoffius tegen ons
klasje van negen. „Ik drink
zelf ook graag een pilsje.
Alleen heeft u slordig ge
handeld door na een slok te
veel toch achter het stuur
van de auto te kruipen. Deze
cursus geeft voorlichting
over alles wat te maken
heeft met alcohol en verkeer.
De bedoeling is dat uw ge
drag verandert."
De AVC bestaat nog niet lang.
Tot enkele jaren geleden kregen
beschonken aangehouden auto
mobilisten gevangenisstraf of
een geldboete. Justitie zag de
zelfde gezichten vaak meer dan
eens. Daarom rees de gedachte
deze categorie misdadigers (rij
den onder invloed is een mis
drijf, red.) beter te doordringen
van de invloed die alcoholge
bruik op het verkeersgedrag
heeft.
Schedels
De alcoholcursus slaagt daar
verrassend goed in, vertelt Hof
fius. Uit een experiment in
Drente in 1985 bleek het aantal
dronken rijders dat zich voor de
tweede maal aan die steen
stootte met dertig procent is
gedaald. De AVC had zijn nut
bewezen en daarom is de cursus
met ingang van 1 januari 1989
landelijk ingevoerd.
Dan schetst Hoffius een histo
risch beeld van de plaats die
alcohol inneemt in de maat-
schappijHij verhaalt van de
eermanen die zich een stuk in
,e. kraag zopen voor ze ten
strijde trokken. „Het hoogste
goed voor de Germaan was
sneuvelen in de strijd en bier
brinken uit de schedels van zijn
erslagen vijanden in het Wal-
alla Het staat symbool voor
een gegeven dat je door de
geschiedenis heen steeds tegen
komt: het gebruik van alcohol
om iets te vieren.
Gedistilleerd
Dat drinken bij bijzondere ge
legenheden gebeurt ook tegen
woordig nog. Maar alcohol is
eveneens belangrijk geworden
om spanningen en problemen te
verminderen. We drinken om de
overwinning in een tennispartij
te vieren, maar ook om een
onbereikbare liefde te vergeten,
of 'gewoon zomaar'.
De statistieken bevestigen die
toename van het alcoholge
bruik. We dronken in 1960 ge
middeld per hoofd van de be
volking 24 liter bier, 2 liter wijn
en 1,1 liter gedistilleerd. Vij
fentwintig jaar later liggen die
cijfers op respectievelijk 84 li
ter, 15 liter en 2,4 liter!
Zweet
„Onze maatschappij accepteert
alcohol en niemand maakt zich
er eigenlijk druk over", aldus
Hoffius. „Alleen wanneer er
problemen komen, gaat ieder
een zich wel druk maken."
Waaronder politie en justitie,
de reden dat we uiteindelijk op
de AVC zijn beland. De direc
teur van een bedrijf die jaar
lijks goed is voor 100.000 auto
kilometers, onthult in een kof
fiepauze dat hij ondanks zijn
rij-ontzegging van vijf maan
den gewoon in z'n glanzende
Mercedes is blijven rijden.
„Want zonder auto is zaken
doen onmogelijk.
Hij wist dat er in het land maar
weinig controles zijn en nam
het risico. „Ik ben in die hele
tijd een keer aangehouden",
vertelt hij. „Het zweet gutste
toen wel van m'n kop en ik was
bloednerveus. Maar de politie
agent zei alleen dat er een licht
je van mijn aanhangwagen ka
pot was en dat ik dat snel moest
maken." Later op de dag krabt
Alcohol en auto, niet zelden een fatale combinatie.
hij zich toch even op het hoofd.
Hij hoort vhn gastspreker H.
Mos, officier van justitie in
Middelburg, welk risico hij
heeft gelopen: op het rijden tij
dens een rij-ontzegging staat
een gevangenisstraf van twee
weken.
Zelfoverschatting
Een beroepschauffeur uit ons
klasje brak zo'n defect achter
licht wel op. De politie hield
hem daarom eigenlijk aan,
maar liet hem blazen toen zijn
adem naar drank rook. Bij de
ademtest viel hij door de mand.
Onze chauffeur ruimde zijn au
to meteen daarna op. „Want
eigenlijk kan ik het ding wel
missen. Bovendien is het nog
goedkoper ook. Kan ik een bor
reltje meer drinken in de
kroeg"," lacht hij tussen twee
trekken zware shag door.
De tweede gastspreker op de
eerste cursusdag is CAD-arts
Smit. Zij vertelt wat alcohol
doet in het lichaam. Dat er net
zoveel alcohol zit in een glas
bier, borreltje of glas wijn. Die
hoeveelheid is 12 centiliter en is
goed voor tweetiende promille
alcohol in je bloed. Dat je snel
ler dronken bent van een borrel
dan van een pint is dus een
sprookje.
Trucs
De lever moet al die alcohol
afbreken en doet er ongeveer
anderhalf uur over om één glas
te verwerken. Trucs als veel
bewegen, koffie drinken of een
ommetje in frisse lucht helpen
niet om de alcohol sneller uit je
lijf te krijgen, doceert Smit. De
lever gaat niet harder werken.
Ook is het een misvatting dat
'getrainde' drinkers beter tegen
drank kunnen. „Al na twee gla
zen is er bij iedereen sprake van
een duidelijke vermindering
van het reactievermogen en
ontstaat het begin van zelfover
schatting. Ervaren drinkers
voelen alleen de roes minder, ze
hebben niet minder alcohol in
hun bloed."
Na twee glazen daalt je kritisch
vermogen (het nuchtere ver
stand, red.) dus al licht en
neemt het gevaar toe dat je een
beslissing neemt waar je later
spijt van krijgt: je stapt toch
achter het stuur van de auto.
Nu maar hopen dat je onderweg
niet op een politiecontrole stuit.
Maar of de politie je nu aan
houdt of niet, je brengt altijd de
veiligheid van medeweggebrui
kers in gevaar. Je blikveld is
vernauwd (tunneleffect), je ziet
kleuren slechter, verliest over
zicht en merkt alles later op.
Elk jaar rijden vijfhonderd Ne
derlanders zo zichzelf of een
ander dood: omdat ze te veel
alcohol op hebben. Daarom zijn
de straffen voor het rijden on
der invloed zo hoog.
Toch is rijden onder invloed het
meestvoorkomende misdrijf
(Art. 26 van de Wegenverkeers
wet) in ons land. Elk jaar ver
baliseert de politie meer dan
50.000 dronken bestuurders.
We leren op de eerste cursusdag
hoe groot de ongevalskansen
zijn als je je met te veel drank
op in het verkeer begeeft. Bij
0,8 promille (350 microgram) is
die kans twee keer zo groot, bij
een promillage van 1,3 (570 mi
crogram) is die kans al negen
keer groter en bij 1,8 promille
(785 microgram) is de mogelijk
heid op een ongeval zeventien
keer zo hoog als wanneer je
nuchter achter het stuur zit.
Jarenlang dagelijks teveel alco
hol drinken (meer dan zes gla
zen per dag) kan leiden tot
leververvetting, leverontsteking
en uiteindelijk levercirrose, af
braak van hersencellen en
maagontsteking, maagbloeding
of maagperforatie, is het harde
medische lesje dat Smit af
steekt.
„Je moet deze verhalen niet
zien als bangmakerij", zegt
Hoffius en start een video die in
beeld herhaalt wat ons eerder
die dag allemaal mondeling
duidelijk is gemaakt.
Legitimatie
Een week later. De tweede en
laatste cursusdag. Hoffius
vraagt iedereen om een legiti-
Om het alcohol-probleem in
het verkeer terug te dringen
worden verschillende cam
pagnes gevoerd.
foto archief de stem
matiebewijs. „Vroeger werd dat
niet gedaan. Tot het elders in
het land een keer voorkwam
dat een zakenman iemand an
ders de cursus liet volgen. Hij
had uitgerekend hoeveel in
komsten twee dagen cursus
hem scheelden. In een café vond
hij iemand die voor 250 gulden
per dag wel bereid was voor
hem naar de AVC te gaan".
Centraal vandaag staan alco
holverslaving en de hulpverle
ningstaak van het CAD daarbij.
Verder komen de gevolgen van
fatale verkeersongelukken op
de familie van de slachtoffers
aan bod.
Dagelijks sterven tientallen
mensen aan de gevolgen van
jarenlang overmatig alcoholge
bruik. „Dat zeg ik niet om u
bang te maken. Je kunt rustig
een pilsje drinken, maar je moet
wel oppassen." Hoffius door
loopt de verschillende fasen in
gebruik: van kennismaking (om
te experimenteren), via normaal
of sociaal drinken (niet elke dag
drinken en niet meer dan vier
glazen), tot bovenmatig drinken
(gemiddeld meer dan zes glazen
per dag) en uiteindelijk de kri
tieke fase (verslaving en lang
durige dronkenschap).
Spanningen
„Alcoholproblemen komen
vaak voor bij mensen die wei
nig sociale controle kennen, in
eenzame posities verkeren en
veel spanningen hebben. Kleine
zelfstandigen, managers, werk
lozen, militairen", weet Hoffius
ons te vertellen. Dertien pro
cent van het werkverzuim is te
wijten aan alcoholgebruik.
Het blijft akelig stil als Hoffius
fragmenten laat zien van een
Rondom Tien-uitzending waar
veroorzakers van verkeersonge
vallen en familie van slachtof
fers met elkaar geconfronteerd
worden.
Nuchtere schuldigen kunnen
opvallend genoeg rekenen op
begrip van de nabestaanden. Ze
krijgen geen verwijten naar het
hoofd geslingerd. Anders ligt
dat bij degenen die onder in
vloed een noodlottig ongeval
veroorzaakten. 'Wij kregen le
venslang door iemand die heel
goed wist wat hij deed. Bewust
naar het café ging, daar te veel
dronk en auto ging rijden. Het
is een moordenaar geworden',
zegt de moeder wier zeventien
jarige jongen is doodgereden.
Nooit 'nooit'
De bittere boodschap drukt ons
allemaal nog één keer hard met
de neus op de feiten. We vullen
nog een vragenlijst in en krij
gen tot slot een boekje waarin
we de belangrijkste informatie
die we tijdens de cursus opde
den nog eens op ons gemak na
kunnen lezen.
„Hopelijk niet tot ziens", zegt
de enige vrouw in ons gezel
schap bij vertrek tegen Hoffius.
Let wel, ze zegt niet 'zeker niet
tot ziens'. Dat doet trouwens
niemand gedurende de hele
cursus, expliciet aangeven dat
je nooit meer met een glas te
veel op gaat autorijden. Zeg
nooit 'nooit', denken de mees
ten.
Mocht dat toch gebeuren, dan is
het volgen van de AVC in ruil
voor strafvermindering er niet
meer bij, maakt Hoffius duide
lijk. „Je kunt deze cursus maar
één keer volgen. Daarna moet u
zo verstandig zijn niet meer
dezelfde fout te maken."'
Van onze verslaggever
Sluis - Het D66-gemeente-
raadslid H. Masclee trekt
zich na afloop van de hui
dige zittingsperiode van de
gemeenteraad van Sluis te
rug uit de actieve politiek.
Masclee heeft er na drie
opeenvolgende raadsperio
den behoefte aan de plaat
selijke politiek eens 'vanaf
de zijlijn gade te slaan'.
Sedert 1982 vertegenwoordigt
Masclee in zijn eentje de frac
tie van Democraten 66 in de
Sluisse gemeenteraad.
Al die tijd had hij het gevoel,
zo zegt hij, dat het steeds
mogelijk was een duidelijke
D66 visie vertaald te zien in
het gemeentelijk beleid. Dit
ondanks het gegeven dat de
partij geen deel uitmaakte van
het dagelijks gemeentebestuur
van de Belfortstad. „Hoe klein
de fractie ook was, er werd
rekening mee gehouden."
Masclee's besluit zich geen
kandidaat meer te stellen voor
een plek in de nieuwe gemeen
teraad van Sluis-Aardenburg
stoelt op verschillende over
wegingen. Zo is het volgens
Masclee verfrissend de politie
ke kar van D66 eens door
Het Sluise D66 raadslid H.
Masclee.
anderen te laten trekken en
beschouwt hij zijn taak voor
D66 in Sluis als volbracht.
Bovendien wil hij meer tijd
besteden aan zijn gezin.
In een korte toelichting vertelt
Masclee dat hij zijn besluit al
in een vroeg stadium bekend
maakt om de afdeling van D66
voldoende tijd te geven om een
opvolger te vinden.
UITSLAGEN
zich nu reeds opgeven.
Schietingen
's-Heerenhoek - Zaal De Koren
beurs, organisatie Soranus met 30
personen. Wip 1: eerste en tweede
hoge vogel: A. Pikkaart, eerste
zijvogel: R. Klippel, tweede en
vierde zijvogel: H. Boonman, der
de zijvogel: G. van Garsel, groot
ste aantal (11): J. van de Dries.
Wip 2: eerste hoge vogel: G. van
Garsel, tweede hoge vogel: C.
Rentmeester, eerste zijvogel: R.
Breemer, tweede en vierde zijvo
gel: H. Koens, derde zijvogel: H.
Boonman, grootste aantal (10): N.
Pankow.
Wolphaartsdijk - Café Royal, or
ganisatie Doel naar Hoger met 27
personen. Wip 1: hoge vogel: P.
Vette, eerste zij vogel: Jac. Ver-
muë, tweede zijvogel en grootste
aantal (10): J. Rijk. Wip 2: eerste
hoge vogel: J. van Leeuwen, twee
de hoge vogel: R. Ossewaarde,
eerste zijvogel: P. Ossewaarde,
tweede zijvogel: P. de Visser, der
de en vierde zijvogel: M. Verdonk,
grootste aantal (10): M. Repkes.
Aardenburg - St.-Sebastiaan, ha-
nenschieting, 41 schutters. Eerste
hoge vogel: A. D'haenens, tweede
hoge en eerste zijvogel: D. Savat,
beiden Maldegem, extra prijzen:
A. Laureijns, Aardenburg en W.
van de Walle, Maldegem; eerste
vijf hanen: W. van Poelvoorde, G.
de Vriend en H. Menue.
Bollingen
Aardenburg - De Ware Vrienden
met deelname van 104 personen:
1. B. Vanhulle/E. Cools/R. Sie-
rens/R. de Smit, 2. A. Steijaert/P.
de Rijcke/R. de Rocker/A. Goos-
sens, 3. M. Grijp/G. van der
Steen/O. Vermeersch/L. Claeijs.
Biljarten
Sint-Kruis - Biljartprijskamp: 1.
A. de Croock/J. Oosterbaan, 2. W.
Verhulst/Th. Buijsen, 3. W. de
Vos/H. Haemers.
K0ERSBAL
Kaartingen
Aardenburg - Aardenburgse
Bridgeclub, vierde ronde club
kampioenschap, groep A: 1. D.
Abramoff/F. Kareis, 2. echtpaar
Lippens, 3. S. Abramoff/I. Groos-
man. Groep B: 1. F. Vriends/D.
Jansen, 2. echtpaar Plaetinck, 3.
dames Klikker/De Zwart. Vrije
bridgewedstrijd, groep A: 1. echt-
paar Schijve, 2. G. de Smet/R.
Standaert, 3. F. Karels/D. Jansen.
Groep B: 1. B. Groosman/R.
Maat, 2. echtpaar Wiltink, 3. E.
Janssen/G. de Kreyger. Voor de
Indian-Drive op 9 juli kan men
Axel - Gregoriuscentrum, dertien
personen: 1. P. Durinck, 2. D. de
Graaf, 3. L. Verbraeken.
Westdorpe - Zaal Concordia,
twintig personen: 1. E. de Smet/
A. Pieters, 2. W. Calle/A. Jans-
sens, 3. F. Verhoosel/E. Kindt.
Ossenisse - Zaal Hof ter Nesse,
twaalf personen: 1. E. de Maat/A.
Mannaert, 2. A. Rottier/R. de
Waal-Cambeen, 3. M. Radema-
kers-Warrens/R. Reyns-de Kort.
Sas van Gent - Zaal De Roselaer,
veertien personen: 1. A. de Kort/
F. de Kort, 2. D. Rammeloo/J. de
Buck, 3. A. de Buck/A. Vervaet.
Hulst - Zaal De Lieve, eerste
wedstrijd: 1. M. van Vlierbergen/
J. de Poorter, 2. C. Kegels/E.
Burm, 3. L. Kegels/S. Govaert.
Tweede wedstrijd: 1. L. Kegels/M.
Taalman, 2. J. de Poorter/M. de
Vos, 3. A. Emeneel/M. van Vlier-
bergen.
Kloosterzande - Rozenhof, 25
personen: 1. H. de Gucht/L. Ivens,
2. J. Rombout/A. Cornelissens, 3.
A. Cortvriendt.
IJzendijke - Bollingen: eerste
wedstrijd: 93 deelnemers: 1 A..de
Schipper-R.Goethals-W.Cornelis
2 St.de Boevere-A.Lacoyse-W.de
Schipper 3 M. Wauters-A. de
Paepe-L. Claeys tweede wed
strijd: 1 R. Goossens-R. van Lim-
men-A. Paepe 2 P. Pielaat-M.
Dhondt-H. Verhoosel 3 M. de Co-
ninck-R.v.d. Meirsch-W. Bron
Vlissingen - De wandelsportvereniging Willen Is Kunnen houdt
zaterdag de derde wandeltocht van een serie van vier tochten over de
afstanden 5,10,15, 25 en 40 kilometer. De start voor de 25 en 40 km
is tussen 09.00 en 10.00 uur.
De overige afstanden vertrekken tussen 10.30 en 13.30 uur. De start
is bij het clublokaal van de voormalige Willem Ill-kazerne aan de
Oranjestraat te Vlissingen. De medische begeleiding is in handen van
Het Rode Kruis, afdeling Oost- en West-Souburg/Ritthem.
Wandelboekjes kunnen voor de start voor afstempeling worden
aangeboden bij het startbureau, dat een uur voor de start geopend is.
Bij een minimale deelname van drie keer is er een fraaie standaard
als herinnering. Bij eenmalige deelname is er ook een herinnering te
krijgen.
Van onze verslaggever
Groede - De gemeente Oostburg en oliehandel Van den Hemel
in Groede hebben vergeefs bezwaar gemaakt tegen de weige
ring van Gedeputeerde Staten (GS) de bedrijfsvestiging aan
de Scherpbierseweg in Groede te legaliseren.
Ook na ingediende bezwaar
schriften blijven GS van mening
dat de oliehandel eigenlijk niet
thuishoort in het buitengebied.
Volgens GS hoort het bedrijf
thuis op een bedrijfsterrein en
niet in een gebied dat hoofdza
kelijk door de landbouw in ge
bruik is.
Dat het bedrijf van Van den
Hemel al geruime tijd aan de
Scherpbierseweg is gevestigd en
tevens over een hinderwetver
gunning beschikt, doet daar vol
gens het dagelijks provinciebe
stuur niets aan af, GS blijven
daarom bij de eerdere weigering
de benodigde verklaring van
geen bezwaar af te geven om de
oliehandel te legaliseren.
Het provinciaal college wist zich
eerder gesteund door adviezen
van de subcommissie voor de
stads- en dorpsvernieuwing en
de gemeentelijke bestemmings
plannen en de inspecteur van de
ruimtelijke ordening. Nu voegt
zich daar ook de provinciale be
zwaarschriftencommissie bij.
Van den Hemel zat aanvankelijk
in de Schuitvlotstraat in Groede.
Stukje bij beetje verhuisde hij
zijn bedrijf naar de Scherpbier
seweg in het buitengebied van
Groede, zonder de gemeente
Oostburg daar toestemming voor
te vragen. Pas begin dit jaar
verzocht de Groedse oliehande
laar burgemeester en wethou
ders zijn bedrijf op te nemen in
het bestemmingsplan.
Bovendien wilde hij de zaak on
der andere uitbreiden met een
gasflessendepot dat hij overnam
van een ondernemer aan de
Nieuwstraat in Oostburg. De ge
meente zag zich voor voldongen
feiten geplaatst en wenste, zij
het met pijn in het hart, mee .te
werken aan de legalisering van
de oliehandel.
De commissie Planologie van de
gemeente stemde er mee in en
vond de verhuizing van het be
drijf uit de bebouwde k^m van
Groede naar het buitengebied
zelfs een uitstekende zaak.
i