MKB is 'voorzichtig positief SS5SI Centrafarm Etten-Leur verdubbelt winst Isl El Pl Amsterdamse beurs weet hoogtevrees nog te onderdrukken KNOV-voorzitter: Slechte gang van zaken industrie werkt straks echter door Inruilpremie voor oude wagens Premier Major verdedigt verkoop van Rover CARNAVALS ARTIKELEN /\j pESTEM ECONOMIE A6 XP IJTEN Grote sortering FEESTARTIKELEN 'Rabobank boekt goede resulaten' ECONOMIE KORT 'Nationale trots moet wijken voor Europees luchtvaartbeleid' RUARI 1994 d motor electric n. motors "dyear iett-pack bus.mach. tel.tel. airlines cdonnell erck co. obil oil rtn central ilips al dutch ars roebuck -south.pac aco inc velers jitedtechn. stinghouse itman corp olworth oud 67 m 107% 106 61% 61 48% 48% 85% 84% 56% 56% 98% 99% 24% 24% 114% 115% 36% 36% 81 80 30% 29 25% 24% 110 108% 54 53% 24% 24% 67% 66% 42% 42% 67% 66% 14 14 15 15% 26 25% bewerkt 23,560-24,160 per kg. werkt 25,760 per kg, ilver Iver onbewerkt 285-355 per kg. werkt 400 laten per kg. vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend WOENSDAG 2 FEBRUARI 1994 ma TOT 21.00 EK V. COOTHPLEIN) 176-14 69 00 yan onze verslaggever Etten-Leur - Het bedrijf Centrafarm in Etten-Leur heeft in 1993 zijn omzet zien stijgen tot 82 miljoen gulden. Dat is een toename van bijna 30 proeent ten opzichte van' 1992. In dezelfde periode steeg de winst van de genees middelenfabrikant tot ruim 16 miljoen. Dat is een ver dubbeling in vergelijking met 1992. ,Een absoluut record," aldus al- gemeen manager J. Stols van Centrafarm gisteren bij de pre sentatie van de cijfers. ..Ongeveer vijf jaar geleden ston den we vanwege mismanage ment nog aan de rand van de afgrond, liep de omzet terug van 70 tot 36 miljoen gulden. Die klap zijn we inmiddels volledig te boven." Afgelopen maand vertoonden de resultaten opnieuw een stijging van 20 procent. Een omzet van 100 miljoen ligt volgens Stols in de lijn der verwachtingen. Basis voor de groei is de kosten besparing in de gezondheids zorg. „Hierdoor is binnen het geneesmiddelen-vergoedingssys teem een duidelijke tendens ont staan om te kiezen voor thera peutisch gelijkwaardige genees middelen met een lage prijs. En die worden onder meer door Centrafarm geproduceerd." Centrafarm slaagde er daarnaast in haar marktpositie te verstevi gen en is in het segment opge klommen tot de top drie van aanbieders die geneesmiddelen zonder merknaam produceren. Op deze markt gaat nu ruim 400 miljoen gulden om. „Dat is na tuurlijk gigantisch veel. De afge lopen jaren is het aantal door ons afgezette tabletten gestegen van 135 miljoen naar 250 mil joen. We verwachten dat dit aantal de komende jaren verder zal stijgen tot 500 miljoen. Tsja, we slikken wat af met z'n allen." Volgens hem is Centrafarm flink uit haar jasje aan het groeien. In het afgelopen jaar is reeds in ruime mate geïnvesteerd in in frastructuur en produktiemidde- len. Twee weken geleden is be gonnen met de bouw van een nieuw kantoorpand. Op dit mo ment worden studies uitgevoerd die inzicht moeten verschaffen in de toekomstmogelijkheden. Nu Centrafarm wat meer finan ciële armslag heeft, is de ver wachting dat de investeringen op korte termijn worden opge voerd. Ook wordt complete nieuwbouw van de produktie-af- deling overwogen. Dit kost onge-! veer 30 miljoen gulden. Als locatie heeft Stols een lap grond van 11.000 vierkante me ter bij het huidige bedrijf op het oog. Bij Centrafarm werken nu iets meer dan 200 mensen. De verwachting is dat het aantal personeelsleden dit jaar groeit tot zo'n 230. Van onze verslaggevers Delft - Het midden- en kleinbedrijf is voorzichtig optimistisch over 1994. Vooral in de dienstverlening en in de detailhandel groeit het aantal banen. De verwachting is dat er dit jaar 30.000 banen bij zullen komen. Ondernemers zijn optimistisch over hun omzet en orderpositie voor dit jaar. Maar met de in dustriële bedrijven gaat het niet goed. Dit blijkt uit de stemmingsbaro meter MKB, die het Koninklijk Nederlands Ondernemers Ver bond gisteren presenteerde. De barometer is het resultaat van een breed onderzoek in het mid den- en kleinbedrijf waar het KNOV veel leden telt. Verontrustend KNOV-voorzitter J. Kamminga noemde het verontrustend dat de groei bij de industriële bedrijven achterblijft. „De slechte gang van zaken in de industrie zal zijn uitstraling op de rest van het midden- en kleinbedrijf niet missen." Volgens hem is voor het opbouwen van een gezonde eco nomie het fundament nodig van een goed draaiende industrie. Het KNOV stelt vast dat de Nederlandse industrie de con currentie met het buitenland niet meer aan kan. „In Neder land en in Europa verliezen we concurrentiekracht. Europa is zijn technologische voorsprong kwijt. Azië wint de slag om de hoogwaardige technologie en Oost-Europa wint de slag om de bulkgoederen." Molenstraat 38 - Roosendaal - Tel 01650-37808 Kamminga verbindt daaraan de slotsom dat we in Europa rijk dom gaan verliezen. „We zullen ons allerlei dingen niet meer kunnen veroorloven." De opkomst van de arme landen gaat volgens hem gepaard met herverdeling van de rijkdom in de wereld ten koste van Europa en Amerika. „In Amerika heeft men begrepen wat er aan de hand is. Daar beseffen mensen dat ze moeten knokken om over eind te blijven." Maar in Nederland zijn we nog niet zover: „Wij hebben nog steeds de mentaliteit dat alles ons wordt gegeven. Je kunt in Nederland ook nog steeds stude ren wat je wilt, los van de vraag of je met zo'n studie ooit de kost zult kunnen verdienen." Kamminga meent dat het onver mijdelijk is dat in Nederland de loonkosten dalen en dat voorzie ningen als de gezondheidszorg en de sociale zekerheid inkrim pen. Utrecht (anp) - De resultaten van de Rabobank-organisatie over 1993 zijn 'ronduit bevre digend' geweest. Dit zegt voorzitter H. Wijffels van de hoofddirectie in het gisteren verschenen bedrijfsblad Ra- bovisie. Met exacte cijfers komt de Rabo bank later. Volgens Wijffels zijn de resulta ten behoorlijk verbeterd. Daar bij zijn twee factoren op de voorgrond getreden. Ten eerste werpt het programma tot verla ging van de kosten vruchten af en ten tweede heeft zich op een aantal markten een buitenge woon gunstige situatie voorge daan. „Denk daarbij aan de va luta-onrust en de rentedalingen. Er is daardoor veel gehandeld in allerlei papier en dat heeft het mogelijk gemaakt behoorlijk te verdienen." De kostenreductie krijgt dit jaar weer alle aandacht, aldus Wijf fels. Over 1992 steeg de nettowinst van de Rabobank-organisatie van f 1,01 miljard tot f 1,02 miljard. Het balanstotaal nam toe van f 217,1 miljard tot f 232,7 miljard. De Franse regering legt 5000 francs (circa 1750 guldenbij als de eigenaar van een minstens tien jaar oude wagen zijn vehikel inruilt voor een nieuwe. De regering Balladur denkt zo de economie op te krikken en meer werk te creëeren. Zij wil ook de huizenverkoop stimuleren door een renteverlaging. Andere on derdelen van het werkgelegenheidsplan: bij nieuwe apparte mentsgebouwen moeten weer concierges komen, door meer zorg voor het milieu komen er 35.000 'groene' banen bij. Er heerst de nodige scepsis over het plan bij de politieke opponenten van Balladur: 'Een druppel op de gloeiende plaat', 'secondaire maatregelen'. De autofabrikanten zijn wel blij met Balladurs initiatief. foto epa Van onze correspondent Londen - De Britse premier John Major is gisteren in het Lagerhuis aangevallen op zijn enthousiasme over de verkoop van Rover aan het Duitse BMW. Volgens Major bewees de hoge prijs die de koper wilde betalen het hernieuwde interna tionale vertrouwen in de Britse economie. Rover was het laatste onafhankelijke Britse automerk. Nadat de premier nieuwe exportmarkten voor de Rover Group en een 'uitstekend toekomstperspectief' had bejubeld vroeg La- bourleider John Smith sarcastisch 'of te worden overgenomen door een buitenlandse concurrent nu de nieuwe regeringsdefinitie was voor succes van een Britse onderne ming Geïrriteerd antwoordde Major dat Labour na alle slechte ervaringen met verlieslijden de staatsbedrijven kennelijk nog steeds niet wist hoe vrije markten werkten. „Suggereert u dat we terug moeten naar protectionisme?" snierde Major. Labour meent dat Britse belangen op de lange termijn in de laatste nationale auto industrie waren opgeofferd aan de behoefte aan contant geld van het in financiële moei lijkheden verkerende British Aerospace. Dat krijgt voor de verkoop van Rover 2,4 miljard gulden. Marktanalisten zagen in de BMW-overname een interessante test-case voor het geval de directie zou willen proberen de veel lagere salarissen bij Rover te gebruiken bij toekom stige loononderhandelingen in Duitsland. De Britse bonden hebben ondertussen een eerste gesprek gehad met de president-direc teur van BMW, Bernd Pischetsrieder. In de Rover-fabriek in Coventry gaf hij het perso neel de toezegging dat de produktie op de korte termijn met zou worden 'gestroom lijnd' en dat er geen banen verloren zouden gaan. Pischetsrieder kon en wilde geen garanties geven voor de midden en lange termijn van de groep. „De markt bepaalt de toekomst van Rover." In de vaak emotionele reacties op het 'ver lies' van de nationale trotst Rover klonk door dat weinig Britten vertrouwen hebben in het nieuwe management 'omdat de Duitse belangen voor BMW op den duur altijd zwaarden zullen wegen dan de Britse'. Door Louis van de Geijn KUN JE hoogtevrees overwin nen door telkens maar weer een treedje hoger te gaan? Het lijkt er op dat de aandelenbeleggers op die manier hun onrust over het recordniveau van de beurs proberen te bedwingen. Deze week kwam het 440-punt voor de Amsterdam EOE Index (AEX) in beeld en daarmee ligt het koerspeil ongeveer vijftig procent boven het laagste punt in het afgelopen jaar. De toonaangevende Newyorkse effectenbeurs ruikt inmiddels aan de 4000-puntengrens voor de Dow Jones index, de belang rijkste graadmeter voor 'Wall Street'. Gisteren beleefde de Amster damse beurs weer eens zo'n dag vol aarzeling, maar de handel vindt zulke bijstellingen alleen maar gezond. Een kleine correc tie zo nu en dan houdt er juist de moed in. Zelfs de behoudende belegger die gekozen heeft voor het soli de aandelenfonds Robeco - de Opel Kadett van de beurs - heeft een rendement van 35 procent weten te boeken. Meer avontuurlijk ingestelde lieden hebben met nerveuzer afgestel de voertuigen als het Asian Se lection Fund of het Mexico Fund hun inleg ruimschoots weten te verdubbelen. Echte durvers hebben ook in Amsterdam leuke krenten uit de Pap kunnen pikken: beursfond- sen als Fokker, Hoogovens, Nedlloyd, Philips en VNU wor den op het dubbele, soms drie voudige gewaardeerd ten op zichte van een jaar geleden. Philips bijvoorbeeld werd al leen al in januari negen gulden ofwel 22,5 procent meer waard. Geen wonder dat in wisselende gezelschappen De Beurs weer een populair gespreksonder werp is. De hamvraag daarbij is natuurlijk of de stijgende lijn zich nog even voortzet of dat rekening gehouden moet wor den met een terugval van for maat die de nu en dan optre dende 'technische correcties' doet verbleken. Beleggers die al even langer mee gaan, denken dan onwille keurig terug aan oktober 1987, toen in twee dagen tijd de Dow Jones index, de barometer van de beurs van Wall Street, terug viel van 2500 naar 1841 punten. In sommige opzichten doet de situatie van dit moment inder daad aan toen denken. Zo is de koers/winstverhouding (K/W) van de aandelen in Amsterdam op het ogenblik 17 (ofwel: de prijs van een aandeel is 17 maal de winst per aandeel) en dat is meer dan in oktober 1987. Ook toen nam, na een langdurige hausseperiode, de publieke be langstelling sterk toe. Pikant is verder dat in de Vere nigde Staten weer recordbedra gen worden geleend pm te be leggen in aandelen. In december stond een bedrag van zestig miljard dollar effectenkrediet uit. Dat kan een risicofactor zijn bij een forse koersdaling omdat beleggers dan de storm niet uit kunnen zitten, maar door de waardedaling van hun onderpand gedwongen worden tot aflossing en dus verkoop van hun aandelen. Beleggingsexperts van banken en vermogensbeheerders in Ne derland leggen echter liever de nadruk op de verschillen tussen 1994 en 1987. Het voornaamste is de rente-ontwikkeling, zegt directeur R. Verdam van het economisch bureau van F. van Lanschot Bankiers in Den Bosch. De kapitaalmarktrente is in enkele jaren tijd ongeveer vier punten gedaald en dat houdt in dat aandelenbeleggers genoegen nemen met een lager rendement, lees: bereid zijn een hogere prijs (K/W) te betalen. Maar er zijn meer factoren die een stevig fundament leggen onder het hoge koersniveau. Zo is daar de verwachting dat de bedrijf winsten de komende tijd flink zullen aantrekken. Van Lanschot houdt het voor de Ne derlandse beursfondsen voor 1994 op een winsttoename van gemiddeld zestien proeent, na een daling met twee procent in 1993. In 1987 bevond het be drijfsleven zich aan het einde van een opgaande conjunctuur golf, momenteel is de economie - wat de meeste Europese lan den betreft - juist aan een her stelfase toe. Toen liep de rente waardoor de winstpotentie werd beperkt, nu geeft de da lende rente de ondernemingen lucht. Het verraderlijke van de ont wikkelingen in het najaar van 1987 was dat de beurshausse in de laatste periode gepaard ging aan een gestaag oplopende ren te. Hoewel in de Verenigde Sta ten, vanwege het krachtige eco nomische herstel daar, de rente- binnenkort wel zal gaan stijgen, De Amsterdamse beurs. foto dijkstra wordt zo'n ontwikkeling in Eu ropa voor het eind van dit jaar zeker niet voorzien. De meeste Nederlandse experts verwach ten dat de rentetarieven hier de bodem nog niet hebben bereikt, al is een voortzetting van de sterke daling in 1993 niet te verwachten. Uit die richting zien zij niettemin de komende tijd nog enige steun voor de aandelenmarkt. De hoerastemming op de effec tenbeurs lijkt in schril contrast tot de berichten uit het bedrijfs leven: de ene ontslaggolf spoelt over de andere. Analisten zien in die afkalving van werkgele genheid juist de voorbode van winstherstel. Reorganisaties zijn immers gericht op terug dringing van loonkosten en ver betering van de concurrentiepo sitie. Vermogensbeheerder R. Verhoe ven van het Eindhovense bu reau GIM wil zich niet vastpin nen op een getal, maar ziet niet in waarom de Amsterdamse beurs de komende maanden niet voorbij de 440 punten zou kun nen klimmen. Gisteren was weer zo'n aarzelende dag, maar de uptrend zit er volgens Ver hoeven nog stevig in. Beleggers die intussen begin 1994 hun hoogtevrees in een verkooporder hebben omgezet, kunnen fluiten naar de in de afgelopen maand geboekte (ge middelde) koerswinst van al weer 5,9 procent. Maar dat is - zo lang de aandelen niet wor den verzilverd - vooralsnog een papieren resultaat. Winst ne men is ook een kunst. Vice-president centrale banken VS weg Washington - De vice-president van het stelsel van centrale banken in de Verenigde Staten (Fed), David Mullins (47), treedt per 14 februari af. Zijn vertrek lijkt niet te maken te hebben met een conflict binnen het bankbestuur. Mullins wordt partner in de onlangs opgerichte beleggingsbeheerder Long-Term Capital Management. President Clinton kan nu twee nieuwe leden voor het zevenkop pige bestuur van de centrale banken benoemen. Ook Wayne Angell stapt deze maand op. De overige vijf leden, onder wie Fed-president Alan Greenspan, zijn benoemd door de Republi keinse presidenten Reagan en Bush. Banen weg bij Club Méditerannée Amsterdam - Club Méditerranée heeft vorig jaar op een omzet van 2,8 miljard gulden een verlies geleden van naar schatting honderd miljoen gulden. Het verlies wordt voornamelijk veroor zaakt door de kosten van voorgenomen herstructureringsmaat regelen. Bij Club Med, met 127.000 bedden een van de grootste vakantie-conglomeraten ter wereld, vervallen honderden ar beidsplaatsen. Met name de economische recessie speelt Club Med parten. Ook ondervindt het Franse concern, dat 122 vakantieparken exploi teert in 35 landen, grote nadelen van politieke spanningen in onder meer Turkije, Egypte en Senegal. De gedwongen sluiting van twee parken in voormalig Joegoslavië kost de organisatie eveneens veel geld. Kwartaalwinst Eastman Kodak omlaag New York - Het Amerikaanse film- en fotoconcern Eastman heeft vorig jaar een winst geboekt van 475 miljoen dollar tegenover 727 miljoen dollar in 1992. Deze bedragen zijn exclusief bijzondere posten. Worden die posten wél meegerekend, dan ziet het er voor Kodak heel anders uit. Het resultaat over 1993 blijkt dan een verlies te zijn van 1,5 miljard dollar na een winst van 1,15 miljard dollar in 1992. In het afgelopen jaar zette Kodak veel geld opzij voor herstructurering. Bovendien werd de boekhoudmethode aange past zoals bij elk Amerikaans bedrijf. De omzet nam af van 16,55 miljard dollar tot 16,36 miljard dollar. DAF-trucks bindt in bij onderhandelingen Mierlo - DAF-trucks uit Eindhoven heeft de plannen om een 38-urige werkweek in te voeren en van de zaterdag een gewone werkdag te maken, laten vallen. Dat heeft de Industriebond FNV gisteren bekendgemaakt. DAF-trucks en de bonden voer den gisteren overleg over bezuinigingsplannen van het bedrijf. Bij DAF-trucks geldt nu een werkweek van 36 uur. De Industriebond FNV had gedreigd meteen uit de onderhandelin gen te stappen als de zaterdag en de 38 urige werkweek niet van tafel gingen. Het is nog onduidelijk waarom DAF overstag is gegaan. Recordverlies van Fiat Rome - Fiat heeft in 1993 een nettoverlies gelden van 1.800 miljard lire, circa 2,1 miljard gulden. Voor het eerst sinds 1979 komt het concern daarmee in de rode cijfers. Maar in een brief aan de aandeelhouders verklaart president-directeur Agnelli, dat Fiat dit jaar weer quitte moet spelen. Dat gaat dan wel ten koste van nog eens 13.000 arbeidsplaatsen. De totale omzet van Fiat is in 1993 gedaald van 65,5 naar 64,4 miljard gulden. Het verlies komt vrijwel uitsluitend voor rekening van de sectoren personenauto's (Fiat, Lancia, Alfa Romeo) en industrievoertuigen (Iveco), die beide een omzetda ling van ruim 11 procent te zien geven. Spaaractie gratis vliegreizen valt verkeerd Den Haag - De vereniging Milieudefensie heeft woedend gereageerd op een actie waarbij klanten van bedrijven kunnen sparen voor een gratis vliegreis. In Engeland is zo'n spaaractie een groot succes en hebben het afgelopen jaar een half miljoen mensen een gratis vliegreis gemaakt. Onder meer Shell, Albert Heijn en ABN Amro voeren onderhan delingen met de organisator, het Britse Air Miles International. Hoe de actie er uit zou komen te zien is nog niet duidelijk. Volgens Milieudefensie is vliegen een belangrijke oorzaak van het broeikaseffect en de afbraak van de ozonlaag. Bij Air Miles International was dinsdag niemand beschikbaar voor commen taar. Sabena stevent opnieuw af op tekort Brussel - De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena zal 1993 opnieuw afsluiten met een fors verlies. Volgens enkele Belgische kranten zal het tekort van de nationale luchtvaartmaatschappij uitkomen op 4,5 miljard frank (ruim f 240 miljoen) tegen 974 miljoen frank (bijna f 53 miljoen) over 1992. Een Sabena-woordvoerder wilde dinsdag alleen kwijt dat het verlies kleiner zal uitvallen dan 'de vijf tot zes en zelfs- acht miljard frank' waarmee voor de zomer rekening werd gehouden. De cijfers worden volgens hem binnenkort bekengemaakt. Strijd om hoogste post OESO begonnen Parijs - De strijd om de hoogste functie bij de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is al acht maanden voor het begin van de nieuwe ambtstermijn begonnen. De Britten schuiven minister van Financiën Lawson naar voren, de Canadezen willen de voorzitter van de Liberale Partij Johnston op de post en de Duitsers hebben aangekondigd snel met een zware kandidaat te komen. De huidige secretaris-gene raal, de Fransman Paye, is ook in de race voor een volgende termijn. Van onze correspondent Brussel - De nationale luchtvaartmaatschappijen zouden het in de toekomst moeten doen zonder regeringssubsidies. In een gisteren gepresenteerd rapport kiest een onderzoekscomité voor een verdere liberalisering van de Europese luchtvaart, een richting die ook de Europese Commissie op wil. De Commissie wordt echter in toenemende mate geconfronteerd met noodlijdende nationale luchtvaartmaatschappijen die, tegen de af spraken in, bij hun regeringen om geld aankloppen. Zij is door het rapport gesterkt in haar opvatting dat het zo niet verder kan. Want ondanks het feit dat het internationale vervoer van de Europese maatschappijen in 1993 met 8 procent is gestegen, blijven de verliezen toenemen. Vliegen in Europa is vergeleken met de Verenigde Staten veel te duur, stelt het comité. Als oorzaken daarvoor wordt juist de overheidsubsidies genoemd. De staatssteun heeft bijgedragen tot overcapaciteit en hoge tarieven. Alleen een verbod op staatssteun kan het vliegen ook in Europa goedkoper maken. Ook het afbouwen van allerlei nationale regels voor vliegtijden en monopolies bij bijvoorbeeld de luchthavenafhan deling kunnen de prijzen drukken. Voor juli 1995 moeten de Europese transportministers volgens het comité overeenstemming bereiken over een gemeenschappelijk ex tern luchtvaarbeleid. KLM-president Pieter Bouw, een van de leden van het onderzoeksco mité, antwoordde daar gisteren in Brussel alleen op dat het beleid van de Europese Unie geen andere basis kan hebben dan de vrije luchtvaart. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 7