4De beerputten van de geest'
DE STEM
Cultuurprijs Breda|
voor onderzoek
in de kunsthistorie
UIT gids
hambone
Zuidelijk Toneel speelt virtuoze taalexplosie 'Decadence'
SCHIJF
Jong
dagboeken voor IKON
eren maken video- m Reel uur nieuws VOO: 7.04 Ook
iUSKE WISKE
Kristin Hersh
Lone Kent
Blue Guitars
Ed
Alleyne-J ohnson
Billy Boy Arnold
.T».VÏ4*
„Als je plotseling onwaarschijnlijk rare
diergeluiden uit een bus hoort komen,
weet je steevast: dit zijn
Nederlanders"
Ben van Ostade, acteur
Door Marjan Mes
Het Zuidelijk Toneel, volgens een recente enquête het
meest geliefd bij het Nederlandse publiek op Het
Nationale Toneel na, heeft voor dit seizoen nog enkele
stevige troeven in handen. Op 25 februari gaat 'Deca
dence' van de Engelse taalvirtuoos Steven Berkoff in
Eindhoven in première, geregisseerd door de Vlaamse
actrice en toneeldocente Dora van der Groen.
Op 18 maart volgt 'Een druppel
dichtersbloed' en op 2 juni in het
Holland Festival 'Rijkemans-
huis', het vervolg van dit 19e
eeuwse Amerikaanse familiedra
ma van Eugene O'Neill. Beide
stukken worden als tweeluik ge
regisseerd door Ivo Van Hove,
met o.a. Katelijne Damen, Chris
Nietvelt en Henk van Ulsen in de
hoofdrollen. Het tweede deel
gaat in september op toernee.
De virtuoze taalexplosie, 'Deca
dence', was afgelopen voorjaar
een opwindend succes bij Het
Nationale Toneel. Gijs Scholten
van Aschat ontving voor zijn
dubbelrol in dit amusante en
briljant geschreven stuk over een
verdorven echtpaar de Louis
d'Or, de hoogste Nederlandse to
neelonderscheiding. Een razende
waterval van drieletterwoorden
en schuttingtaai stortte zich over
de toeschouwer heen, in een sca
breuze dialoog die tevens geestig
en virtuoos was. Vooral ook door
de plastische manier waarop
vertaler Marcel Otten Neder
landse equivalenten had bedacht
voor Berkoffs rijke, exuberante
taal.
Bij het Haagse gezelschap was
de situatie naar Den Haag ver
plaatst en was de minnaar van
de echtgenote een Haagse prole
tariër met een smakelijk accent
en humor. De Vlaamse vertaler
Brick de Bois heeft voor de
Vlaamse regisseuse Dora van der
Groen en de twee Vlaamse ac
teurs, Elsie de Brauw en Peter
Van den Eede, juist geen Vlaam
se context gekozen.
Ontzettend hard
„De vertaler is heel dicht bij het
Engelse origineel gebleven", al
dus voorlichter Koen Tachelet
van Het Zuidelijk Toneel. „Hij
heeft gezocht naar een bijna let
terlijke vertaling waardoor de
tekst ontzettend hard is gewor
den. Zij is toegespitst op de vier
personages (het echtpaar en hun
minnaars, red.) die elkaar met
taal afmaken."
Het overspelige, verveelde echt
paar uit 'Decadence' jaagt, net
als de adellijke figuren in het
18e eeuwse 'Les liaisons dange-
reuses', met toenemende lieder
lijkheid het genot na. Met seks
en culinaire hoogstandjes prik
kelen zij hun lichaamsfuncties
omdat de geest niet meer te
bevredigen valt. Ook eten en
drinken worden in Berkoffs
beeldende en vitale taal een sek
suele metafoor.
Deerniswekkend
De echtgenoot, Steve, is een
schatrijk leeghoofd, een arro
gante 'bal' die een wanhopige
poging doet om met zijn al even
verdorven minnares de verveling
te verdrijven. Daarbij verliest hij
alle decorum uit het oog. Maar
ondanks zijn immoraliteit en on
verhuld racisme is hij deernis
wekkend. De teloorgang van il
lusies gaat zeker niet ongemerkt
aan hem voorbij. Zijn echtgeno
te, Sybil, is een berekenende,
door een combinatie van lust en
weerzin gedreven vrouw, die
zich vermaakt met een minnaar
van lager allooi, een hilarische
figuur die potsierlijke plannen
bedenkt om zijn rivaal, de echt-
m*»
V t -
Affichefoto voor de voorstelling 'Decadence' van Het Zuidelijk
Toneel. foto erwin olaf
genoot, om zeep te helpen.
Tekst
De vier rollen worden gespeeld
door Peter Van den Eede en
Elsie de Brauw van wie het nau
welijks denkbaar is dat zij de
briljante Haagse voorstelling
zullen overtreffen. Alles hangt af
van de regie van Dora van der
Groen, die met haar regiedebuut
bij Het Zuidelijk Toneel, 'Thyes-
tes' van Hugo Claus, een verplet
terende indruk maakte en daar
na enigszins teleurstelde met
'Abele Spelen'.
„Decadence gaat ook over de
beerputten van de geest", stelt
de regisseuse in een publikatie
van Het Zuidelijk Toneel. „Maar
hier speelt het zich af in de
aristocratie, mensen die van huis
uit wereldvreemd zijn, die zich
alles kunnen permitteren, alle
beestachtigheden ook, daar dus
geen kick meer van krijgen, be
halve van het elkaar platwalsen
of boeien met virtuoos-gepraat.
Een heel verbaal stuk. Na geen
tekst (in 'Abele Spelen', red.) doe
ik nu alleen maar tekst."
Overrompelend
Van den Eede en De Brauw
vertolken in 'Decadence' dubbel
rollen, waarbij het echtpaar geen
enkele keer samen is te zien, wel
ieder afzonderlijk met hun min
naars. Het overspel op zich
speelt dan ook nauwelijks een
dramatische rol en is zeker niet
choquerend. De vier rollen
vloeien namelijk naadloos in el
kaar over terwijl de personages
eigenlijk volledig inwisselbaar
zijn. Alles draait om de overrom
pelende taal.
De auteur, Steven Berkoff, werd
54 jaar geleden in Londen gebo
ren uit Russisch-joodse voorou
ders. Op zijn veertiende ging hij
al van school af om na een
carrière van twaalf ambachten
en dertien ongelukken te belan
den op de Royal Academy of
Dramatic Art. Hij walgt daar
van de 'goede manieren' en het
realisme dat er wordt gedoceerd.
Tegelijkertijd wordt hij gefasci
neerd door de grote standsver
schillen en de schijnheiligheid in
de Engelse maatschappij, die la
ter het hoofdthema van zijn
werk zullen worden.
Parijs
Berkoff vertrekt naar Parijs om
bij Jacques Lecoq mime te stu
deren en raakt in de ban van het
Duitse expressionisme. Hij
speelt daarna tal van rollen bij
een heleboel verschillende En
gelse repertoiregezelschappen en
begint ook te regisseren. In 1973
richt hij zijn eigen toneelgezel
schap op, beïnvloed door de
ideeën van Antonin Artaud en
diens 'theater van de wreedheid'.
Zijn theaterwerk wordt geken
merkt door een extreme, geritua
liseerde beheersing van de li
chaamstaal en door een rijke,
overvloedige spreektaal.
Zelf noemt Berkoff zijn theater
vorm 'a wordbanquet'. In 1981
ging zijn 'Decadence' in Londen
in première en verwekte een
„MET MIJN teksten wil ik niet
zo zeer iets uitdrukken alswel
mezelf ontladen. Het zijn sterke
emoties, vaak angsten, die in me
opkomen. Ik moet ze naar bui
ten brengen anders raak ik met
mezelf in de knoop," zei Kristin
Hersh anderhalf jaar geleden in
een interview met De Stem.
Werden die teksten in het verle
den nog al eens onderge
sneeuwd door de stevige gitaar
rock van Hersh' band Throwing
Muses, op haar eerste solo-cd
kun je er niet om heen.
Op Hips and Makers wordt
Kristin Hersh' stem slechts on
dersteund door haar akoesti
sche gitaar en een enkele keer
de cello van Jane Scarpantoni.
Dan weer fel vrouwelijk, dan
weer iel meisjesachtig zingt ze
over angsten en demonen, maar
ook over euforie als ze zich
weer veilig waant. Ook al zijn
de teksten grotendeels ongrijp
baar, door de emotionele gela
denheid voel je waar ze het over
heeft.
Niet alle nummers zijn even
sterk, maar uitschieters als
Your Ghost (duet met Michael
Stipe van REM), The Letter
(angst grijpt haar naar de keel)
of de titelsong Hips and
Makersdoen de cd ver boven
het gemiddelde uitstijgen.
Kristin Hersh kan dus ook solo
mooie platen maken maar dat
betekent niet dat ze Throwing
Muses aan de kant zet, want
later dit jaar is weer een groep-
salbum te verwachten. (4AD/
PIAS)
PAUL VERLINDEN
EEN AMERIKAANSE country-
gitarist die zijn platen in
Frankrijk opneemt, dat kén
geen gewone redneck zijn. Lone
Kent, zoon van een Amerikaan
se diplomaat, werd geboren in
Wiesbaden (D) en zag in zijn
vroege jeugd meer landen dan
wij in ons hele leven. Op zijn
debuut-cd Granite Sand is
die wereldwijsheid goed terug
te horen: geen typische Ameri
kaanse rock of traditionele
country western, maar mu
ziek die eerder Europees klinkt.
Kent laat zich op de hoes af
beelden met cowboy-hoed en
voor een typisch cowboy-decor
- de prairie - en aan zijn liedjes
ligt ook duidelijk een c&w-ba-
sis ten grondslag. Maar daar
mee houdt elke vergelijking met
het knapperend kampvuur op.
Zijn platenmaatschappij noemt
het 'ambient country-rockik
zou willen zeggen: sfeervolle
popmuziek. Lone Kent heeft
immers meer weg van de Bel
gische Dirk Blanchard of - qua
stijl - van Paul Simon dan van
John Denver.
Granite Sand is een zeer
ingetogen plaat, braaf bijna.
Maar dat wil niet zeggen dat-ie
slecht is. Nummers als Granite
Sand, Wide Open Spaces of
Waterfall klinken geweldig als
je ze in het donker afspeelt.
Gek? Probeer het maar eens.
(Crammed/Boudisque)
GERARD VAN DEN BROEK
WATERWINGS IS alweer het
derde album van de Deventerse
popgroep Blue Guitars. Deze
band beweegt zich in het kalme
vaarwater van het Nederlandse
popcircuit. Geen uitzinnig suc
ces, maar de platen verdienen
zich terug en de concerten lopen
redelijk.
De groep werd in '88 opgericht
door de broertjes Dick en Bert
Dijkman en na een single in
eigen beheer te hebben uitgege
ven, werd het viertal opgepikt
door een platenmaatschappij.
Het titelloze debuut leverde er
kenning op, opvolger Shellfish
vormde de bevestiging. Het
country western-uitstapje
Music from heaven wordt door
de band zelf niet als groepsal-
bum erkend, dus kunnen we
stellen dat Waterwings geheel
in de lijn van de twee voorgan
gers ligt.
De Blue Guitars maken weinig-
compromitterende muziek. Het
houdt het midden tussen Crow
ded House en Elvis Costello:
niemand-in-de-weg-zittende
popmuziek, 'shopping music'
zou Tom Waits zeggen. Het is
allemaal wel leuk en aardig,
maar heeft ook bijzonder wei
nig om het lijf. Het enige num
mer dat er een beetje bovenuit
springt is de single Happy
Accident. (Solid/Play it again
Sam)
GVDB
DE ENGELSMAN Ed Alleyne-
Johnson kreeg als kind van zijn
grootvader een viool cadeau.
Jaren later, toen popmuziek in
de wereld de toon aan bleek te
geven, verfde Ed zijn instru
ment paars en maakte hem
elektrisch.
Daarmee begon zijn muzikale
zoektocht pas echt, want Ed
had muziek in zijn hoofd die hij
op een gewone elektrisch ver
sterkte viool niet kon reprodu
ceren. Dus begon hij zelf violen
te bouwen en kwam uiteindelijk
uit bij een vijfsnarig exemplaar.
Met dat instrument was hij te
horen op Vagabonds van New
Model Army en vervolgens ver
leende hij nog vier jaar hand-
en spandiensten aan die band.
Hij sleutelde ondertussen nog
verder aan zijn viool en bleek in
staat staat om met een echo
machine en pedaal-effecten' in
zijn eentje een imposant op een
podium neer te kunnen zetten.
En dus werd Ed Alleyne-Jo-
hnson solo-artiest!
Tot zover de jongensboek-ach-
tige biografie van de artiest in
kwestie. Purple electric violin
concerto is de titel van zijn
eerste plaat. In Groot-Brittan-
Ed Alleyne-Johnson: binnenkort wereldberoemd.
foto play it again stem
nië, waar de plaat al eerder
uitkwam, deed de cd het goed
bij zowel het klassiek georiën
teerde als bij het poppubliek.
Al luisterend kan ik de Britse
ophef omtrent deze plaat niet
goed begrijpen. Goed, Ed speelt
leuk viool en hij haalt er opmer
kelijke klanken uit, maar zijn
werk valt in het niet bij dat van
een moderne viool-pionier als
Jean-Luc Ponty en ook tegen
figuren als Eddie Jobson, L.
Shankar en zelfs Nigel Kennedy
moet hij het afleggen.
Vernieuwend is deze Purple
electric violin concerto dus al
lerminst, maar hij luistert lek
ker weg, zodat, als het even mee
zit, Ed binnen de kortste keren
veel beroemder zal zijn dan eer
der genoemde violisten. (China
Recors, Play It Again Sam)
WIM VAN LEEST
MUZIKALE carrières kennen
soms een grillig verloop. Neem
nou die van mondharmoni
caspeler/zanger Billy Boy Ar
nold.
In de jaren vijftig maakte hij
naam als een uitstekend blues
muzikant en hij verdiende zijn
sporen in de band van Bo Didd-
ley en hij stond op het podium
met mannen als Howlin' Wolf,
Junior Wells en Little Walter.
Als componist had hij invloed
op de Britse bands uit de jaren
zestig. The Animals namen zijn
I wish you would op, terwijl de
Yardbirds I ain't got you op de
plaat zetten.
In de jaren zeventig verdween
Arnold van het toneel. Achteraf
blijkt dat hij in de tussen lig
gende tijd de kost heeft ver
diend als buschauffeur en re-
classeringsambtenaar.
Back where i belong is de titel
van de comeback-plaat van de
inmiddels 57-jarige Billy Boy.
De plaat is extra interessant
door de aanwezigheid van Red
Devils-muzikanten Zach Zunis
op gitaar en Lester Butler op
mondharmonica. Vooral Zunis'
venijnige gitaarspel is zeer de
moeite waard.
Arnold die immer nog goed bij
stem en harmonica is, werkt
zich op deze plaat door klassie
kers heen van figuren als Sonny
Boy Williamson, Slim Harpo,
Big Maceo Merriwether, door
oud eigen werk en door nieuwe
nummers die niettemin gewoon
oude vertrouwde Chicago-blues
zijn. Al met al een prima plaat.
(Alligator Records, Munich Re
cords)
WVL
WIJLEN ASTOR Piazzolla
geldt als dé vertolker van de
Argentijnse tango. Hier kreeg
hij eigenlijk pas echt bekend
heid toen Grace Jones zijn Li-
bertango gebruikte voor haar
I've seen that face before.
Op de cd The Central Park
concert is te horen hoe Piazzolla
op bandoneon met zijn begelei
ders Pablo Ziegler (piano), Fer
nando Suarez Paz (viool), Hora
ce Malvicino (gitaar) en Hector
Console (bas) live klonken.
Het concert werd 6 september
1987 digitaal tijdens een open
lucht concert in het New Yorkse
Central Park opgenomen. Dat
het nu pas op plaat verschijnt,
komt enerzijds omdat de pla
tenfirma in kwestie pas laat in
de gaten kreeg dat er een daad
werkelijke opname van het con
cert bestond en anderzijds om
dat het een tijdje geduurd heeft
eer de rechten vrijgegeven wer
den.
The Central Park concert laat
horen dat het Astor Piazzola
Quintet tot oneindig veel meer
in staat was dan 'simpele' tan-
gomuziek. Zijn composities zijn
een versmelting van Argentijnse
klanken met klassieke en mo
derne Europese componisten.
Sommige stukken worden zo
vol vuur en zo uitzinnig vertolkt
dat het haast onvoorstelbaar is
dat een combo van slechts vijf
man ze ten gehore brengt.
De opnamekwaliteit van het
concert is uitstekend en omdat
ook Piazzolla en consorten die
dag meer fantastisch op dreef
waren, is The Central Park con
cert een schitterende concertre
gistratie. Je hoort een uitzon
derlijk componist/musicus aan
het werk op het hoogtepunt van
zijn artistieke bloei. Wat wil je
als muziekliefhebber nog meer?
(Chesky Records, VIA)
WVL
WOENSDAG 2 FEBRUARI 1994
jESTEM
Dora van der
Groen: „Elkaar platwalsen met
woorden.foto Patrick g. meis
schandaal vanwege de sardoni
sche en provocerende manier
waarop het racisme en seksisme
in de Britse klassenmaatschappij
te kijk werden gezet. Het is zijn
meest succesvolle stuk gebleven.
Steven Berkoff financiert zijn
ongesubsidieerde theaterpro-
dukties regelmatig door zelf
filmrollen van gore slechteriken
te spelen, onder meer in 'Rambo'
en 'Beverly Hills Cop'.
Driedimensionaal
Vertaler Brick de Bois over 'De
cadence': „In al hun platvloers
heid spreiden Berkoffs persona
ges een ongelooflijk raffinement
tentoon. Ze zijn zeer goed opge
voed en weten hun van etter
doordrongen woorden met een
vlijmscherpe virtuositeit te han
teren. Wat mij in de tekst treft,
is de monumentaliteit van de
beelden die aan de tekst een
haast driedimensionaal karakter
geven, alsof je de woorden vast
kunt pakken."
'Decadence' van Steven Berkoff
door Het Zuidelijk Toneel gaat op
25 februari in première in Eindho
ven. Op 4 maart in Terneuzen, 23
maart in Roosendaal, 24 maart in
Tilburg, 15 april in Étten-Leur, 26
april in Breda en 29 april in Ooster
hout.
|Rheel uur en 7.30, 8.30. 1230
K 16 30, 17.30, 18.30 en 08.30
ilipuw's. VARA 7.07 Woensdagedi-
o VPRO 10.05 NL Buitenland re-
Snrtaqe. 11-05 Michelangelo. AVRO.
f,07 Radiojournaal. NCRV: 17.07
l> Lr en Nu. 19.04 Hier en Nu/Praat-
DEEL Ko NOS: 20.04 Langs de lijn,
a„'rt en muziek. 23.07 Met het oog
Z morgen. EO: 0.04 Voor wie niet
-slapen kan. 1.02 Zingen in da nacht
19 02 De verandering. 3.02 Gospels
ran toen. 4.02 De ochtendmix.
Van onze rtv-redactie
De Ikon laat in documentaires en praatprogramma's!
graag jongeren aan het woord. Wat zij te vertellen, is vaalt
veel spannender dan wat 'deskundigen' over hen melden,
is de achterliggende gedachte. Met 'Kijk mij nou...'
de Ikon nog een stap verder.
4.02
15 02-7.00 Wakker op weg
noeiemorgen. 9.04 Muziek terwijl u
iLrkt 12.04. Het hart van twee.
04 Nederland muziekland AVRO:
I 17 04 Fileradio.EO: 18.04 Alle men-
I' 19.04 Country trail. 20.04 Ne-
I derland zingt: EO's sing in. 20.30
Nederland zingt: Licht op jongeren-
knren 21.04 Gospelpodium. 22.04
Praise op woensdag. 23.04-24.00
I pake It Easy
Meiden en jongens krijgen een
videocamera mee en leggen
hun eigen leven vast. Gebeur
tenissen, ontmoetingen, over
peinzingen, spannende mo
menten en dagelijkse sleur.
Achter de camera en af en toe
ervoor staan degenen over wie
het gaat. Hij of zij bepaalt de
inhoud tot aan de montage
toe.
Marjo Ouddeken en Wim Neij-
man selecteerden de jonge fil
mers en begeleidden hen in
tensief. De eerste twee video
dagboeken zijn vanavond en
volgende week woensdag te
zien. Driekwart jaar filmden
de jongeren momenten uit hun
leven. In het najaar zijn meer
afleveringen te verwachten.
De camera's zijn daarvoor al
uitgezet.
Angelo Tokaay bijt de spits af.
In februari kwam hij op
Schiphol aan met een gitaar
op de rug en vijftig gulden in
zijn zak. Hij kwam van Cura-
?ao, waar hij had gehoord 'dat
er in Nederland kantoortjes
zijn waar je geld kunt halen'.
Angelo is achttien jaar en
werkte in Willemstad en om
geving als ongediplomeerd I
lasser. Hij maakte vooral hek
werken rond de villa's van
beter bedeelden. Hij reisde
naar Apeldoorn, waar hij ken
nissen had die hem slechts
tijdelijk onderdak konden bie
den. Na enige omzwervingen
werd hij opgevangen door de
straathoekwerkers van de zo
geheten Sting.
In maart 1993 kwam de Ikon
met Angelo in contact en
vroeg hem een dagboek bij te
houden op video. Hij kreeg
een kleine camera, die hij als
zijn beste vriend is gaan be
schouwen.
Nederland 1,18.58 uur
Van onze kunstredactie
Amsterdam - Om kunsthistorisch onderzoek te stimuleren!
heeft de Stichting Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs dil
Cultuurprijs Breda ingesteld. De prijs zal voor het eeisl
worden uitgereikt op de Bredase Kunst- en Antiekbeurs varl
1995.
Dit jaar wordt de beurs van 26
maart tot en met 4 april gehou
den in Het Turfschip in Breda.
De stichting heeft dit gisteren
bekend gemaakt op een perscon
ferentie in Amsterdam.
Voor de jaarlijks uit te reiken
Cultuurprijs Breda komen jonge
kunsthistorici in aanmerking,
maar ook 'auteurs, journalisten
en producenten die een grote
bijdrage hebben geleverd aan
het inzicht in een kunsthistori
sche stroming'. De nominaties
worden jaarlijks op 1 februari
bekend gemaakt. Voorzitter van
de jury is prof.dr. H. van Os,
directeur van het Rijksmuseum
in Amsterdam.
De Stichting Nederlandse
Kunst- en Antiekbeurs consta
teert dat kunsthistorische insti
tuten werken met krappe bud
getten, waardoor aankomende
kunsthistorici hun vaak kostbare
scriptie-onderzoeken niet af
kunnen ronden. De stichting
spreekt zelf van een niet-coml
merciële opzet en heeft zich veil
plicht in ieder geval de komend|
vijf jaar de prijs uit te reiken.
De Bredase Kunst- en Antiek-I
beurs noemt zich na de fusie varl
de Delftse beurs en PAN Arn-I
sterdam 'de oudste en tevenl
belangrijkste nationale kunst]
beurs in het voorjaar'. Op de
editie zullen schilderijen te zieil
zijn uit de 19e eeuw, onder mee:|
van Andreas Schelfhout en
lem Roelofs. Verder wijst de or-|
ganisatie met enige trots op
Hollands kabinet uit de 18e|
eeuw, een bronzen waterkan iiill
de 14e eeuw, die pas onlangs uil|
de Noordzee is gehaald, en
rococo broodmand uit 1765.
Naast de stands van de anti-I
quairs is er een tentoonstelling
over de ontwikkeling en de toe-I
passing van terracotta, dit in heil
kader van de landelijke manifes-l
tatie 'Beelden in Nederland'. Del
objecten komen uit verschilleniej
Nederlandse musea.
RADIO 3
IK heel uur nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club 9.04 Arbeidsvitami
nen VARA: 12.04 Denk aan Henk.
114 04 Carola. AKN: 15.04 Popsjop (I
I en II). VOO: 17.04 Rinkeldekinkel.
I NOS' 18 04 De avondspits. EO: 19.04
Sooor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma
gazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS:
n 04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of
Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
0 RADIO 4
Om 7 00, 8.00, 13.00,18.00 en 20.00
Nieuws. NCRV: 7.02 Preludium. 8.04
Musica sacra. 9.00 Muziek voor
1 miljoenen. 11.00 Ochtendconcert
met om 12.00 Lunchpauzecon- eert.
Muz. voor blokfluit en klavecimbel.
13 04 Stemmen. EO: 14.00 Het mid
dagconcert. Emerson Kwartet.
i 16.00 De Nederlanden. AVRO: 17.00
Jacco's keus. AVRO: 18.04 Kleine
zaal. 19.00 Opera magazine. 20.02
Avondconcert: Koninklijk Concert
gebouworkest met viool en orgel.
22 30 Tbema. 23.00 Jazzspectrum.
NCRV: 0.00-1.00 Vier na midder
nacht
J RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
645-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 Vroeg
op 5. 8.55 Waterstanden. EO: 9.02
Het gesprek. KRO: 10.02 Dingen die
qebeuren 13.10 Glas in lood. 14.02
Montaigne. RVU: 16.02 De schatka
mer NOS: 17.10 Radio UIT. PP:
17 50 CDA. KRO/RKK: 18.02 Op ver
haal komen. EO: 19.00 Waar waren
we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws
en actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. TE-
LEAC: 21.00 Sprekend over de islam
en de moderne tijd 21.20 Tele
scoop. 21.30 P.C. - zakelijk en crea
tief. 22.00 Effectief vergaderen.
22.30 Architectuur., NOS:
23.07-23.58 Met het oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Brabants nieuws, actualiteiten en
de krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centra
le. 8.32 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.08 Brabants
nieuws. 13.11 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek. 14.03 Brabants nieuws.
Aansl.: Muziekkiosk. 15.03 Brabants
nieuws. AansL: Muziekkiosk. 16.03
Brabants nieuws. Aansl.: De heer
lijkheid. 17.05 Brabants nieuws en
actualiteiten. 17.45 De agenda.
17.55-18.00 Nieuwsoverzicht
0 OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 het weer in de provincie. 7.35
de dag van 7.40 overzicht och
tendbladen. 7.45 agendatip en
agenda. 7.50 regionaal nieuwsover
zicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 Gedane zaken. 12.05
Nieuws en actualiteiten, met om
12.15 het weer in de provincie.
12.32 regionaal nieuwsoverzicht.
12.35 Zeeuwse streken 12.55 De
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale. 16.03 Het kanaal door
Zeeland. 17.05 Nieuws en actuali
teiten, met om 17.15 het weer in de
provincie. 17.32 regionaal nieuws
overzicht. 17.35 Eutebeute.
17.55-18.00 De agenda
NEDEF
NOS
07.00 Jourr
AVRO
07.07 Alles
serie
KRO
07.30 Ontb
08.31 Tops
09.00 Jourt
09.07 Via I
VERC
10.00 Kook
10.20 Dyna
11.10 Peter
11.35 Veng
12.55 PP: 1
13.00 (TT) J
VPRC
13.07 Roer
13.57 Villa
16.00 (TT)
AKN
16.09 Ding
16.38 Via I
17.32 Tops
17.58 AVR
18.04 Char
NOS
18.15 Sesa
18.29 (TT).
18.39 (TT)
IKOI
18.58 Kijk
van
loTo
AKN
19.28 Natu
se Zi
19.52 PP:
20.00 (TT)
20.27 Mar
22.03 (TT)
HV
22.34 Aral
ge o
Arab
23.34 Jour
BELGIË
15.00 Vacatu
15.15 James
rie
15.40 La fami
16.30 The Fri
serie
16.55 Luna
liefheb
17.25 Croc-B
17.50 Monsii
18.20 L'empii
tje
18.50 Servic
19.30 Nieuw
20.10 Strip-tt
21.15 The I
speelfil
23.40 Laatste
24.00 24 H su
Deze Amsterdamse rococo broodmand uit 1765 is eind maart tl I
zien op de kunst- en antiekbeurs in Breda. foto fijnaui
M2S. f
mmm
FILMS
GOES
-Grand Theater
14 u. Aladdin.
20 u. Hard target.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Demolition man.
20 u. The Addams Family values.
20 u. A perfect world.
20 u. Jurassic Park.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 20 u. Demolition man.
- Alhambra 2
14 u. Beethoven's 2nd.
20 u. Heaven and earth.
- Alhambra 3
14 en 20 u. Robin Hood: men in
tights.
- Alhambra 4
14 u. Aladdin.
20 u. The Addams Family values.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
20 u. Sleepless in Seattle.
14 u. Beethoven's 2nd.
14 u. Aladdin.
20 u. A perfect world.
20 u. Demolition man.
- Roxy 1 - 14 u. The Addams Fami
ly values.
20 u. Little Buddha.
- Roxy 2 - 14 u. Aladdin.
20 u. The house of the spirits.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
20 u. A perfect world.
14 u. Aladdin.
14 en 20 u. Demolition man.
14 en 20 u. Beethoven's 2nd.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The real
McCoy.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Under
cover blues.
14.30, 20 en 22.30 u. Heaven
Earth.
14.30, 20 en 22.30 u. The good son.
20 en 22.30 u. The lookout.
14.30, 17, 20 en 22.30 u.Mr. Jones.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demoli
tion man.
17, 20 en 22.30 u. The crush.
20 u. Addams family 2.
14.30 en 20 u. Robin Hood: Men in
tights.
14.30 en 17 u. Beethoven's 2nd.
17, 20 en 22.30 u. A perfect world.
20 u. Little Buddha.
17 en 22.30 u. Bitter harvest.
14.30, 17 en 22.30 u. Aladdin
(14.30 en 17 u. Ned. versie).
22.30 u. The age of innocence.
14.30 en 17 u. Jurassic Park.
KNOKKE
- Beverly Sereens
15 en 20 u. The real McCoy.
15 en 20 u. Demolition man.
20 u. The good son.
20 u. The crush.
15 u. Aladdin.
15 u. Beethoven's 2e.
i