DE STEM 'Ik wilde terug naar jood zijn' UIT GIDS West End-musical over wijlen megafraudeur Steven Spielberg toont zijn serieuze kant met fihn over de holocaust Frans Weisz verfilmt roman Harry Mulisc] Meer coördinatie tusse de publieke tv-netten Libanese voetbalclub wint wint het van burgeroorlog [aRT£^ dESTEM Vertoning Felliirifïlms later naar Nederland Auteur Van de Werfhorst dood SUSKE WISI hambone „Als de eeuwen op hun einde lopen, wordt er steevast-beweerd dat voor de kunst hetzelfde geldt" Karei Appel, kunstenaar grijpen. „Deze musical zal hen in zoverre behulpzaan zijn dat de druk op de ketel blijft, want Maxwell was en blijft een ma- gaschurk. Overigens heeft het Hooggerechtshof hier hem pas vorige maand formeel tot boef verklaard". In de musical wordt de titelrol gespeeld door West End-routi nier John Savident, een 54-jarige kolos met een bulder stem a la Captain Bob. Onder de tekstschrijvers is Colin Bos- tock Smith, berucht van 'Spit ting Image'. Volgens Steadman ligt de nadruk van zijn show op de vraag hoe iemand zo'n zelf ingenomen onmens kan worden als Maxwell. „Die vraag wordt door ons erg serieus genoemen. We laten twee Maxwells zien, de straat arme jodenjongen Jan Ludvik Hoch uit Tjechoslowakije wiens familie is uitgemoord door de nazi's en de latere Robert Max well, als hij zich van niets heeft opgewerkt tot de medogenloze zakenman die een waanzinnige genoegdoening verlangt van het leven. Al het slechte wat er over hem is verteld, is allemaal waar. Maar vergeet niet dat het hem wel lukte een fenomenaal imperium op te bouwen. Max well sprak presidenten en ko ningen bij hun voornaam aan". Omdat een dode geen aan klacht wegens smaad kan in dienen is Steadmans musical vooralsnog geen juridische ob stakels tegengekomen. De pro cessen tegen de beide, van frau de verdachte, zoons van Robert Maxwell en tegen een reeks ex-directeuren zullen vermoe delijk dit najaar beginnen. Het is niet ondenkbaar dat hun advocaten de musical gaan ge bruiken ten behoeve van hun cliënten. Want hoe zou nog ob jectief kunnen worden geoor deeld wanneer heel het land heeft kunnen schuddebuiken over Maxwell in het theater? „Uw woorden, niet de mijne", zegt de uitgekookte Steadman op theatrale toon. De drie miljoen gulden die hij in de musical heeft geïnves teerd verwacht hij gedeeltelijk te verliezen op het Londense West End. De winst moet uit de lange termijn komen wanneer de show op tournee gaat. Door onze correspondent Bob van Huët Londen - Na de mysterieuze zelfmoord en het verbijste rende miljardenschandaal steelt Robert Maxwell nu de show in een naar hem ge noemde musical. 'Maxwell The Musical' gaat volgende maand in première in het Londense Criterion Theatre. In deze ruim drie miljoen gulden kostende produktie wordt de opkomst en onder gang bezongen van een van de grootste fraudeurs uit de Britse geschiedenis. De ironie wil dat de 'onthul lende' musical indirect gefinan cierd blijkt door Maxwell zelf, of waarschijnlijker, met geld dat de corrupte krantenmag naat links en rechts meepikte. Producer Evan Steadman be taalt de show uit de overdreven vijftien miljoen gulden die Maxwell hem in 1988 bood voor de overname van zijn Lon dense pr- en beursorganisatie- bureau. „Dat was drie keer de waarde van mijn bedrijf. Maar hij wilde het per se kopen en in Maxwell-obligaties betalen. Die zijn veel meer waard dan geld, verzekerde hij me. Ik wil de echter contant geld hebben. Hij vond dat dom maar betaal de wel. Gelukkig maar want achteraf waren al die mooie obligaties volstrekt waarde loos", giechelt de producer. Tijdens de vijf jaar dat Stead man vervolgens directeur mocht zijn van Maxwell Busi ness Communications zat hij op de eerste rij van wat hij om schrijft als een in de werkelijk heid spelende operette. „Bin nen vijf minuten was me duide lijk dat het hele imperium in totale chaos verkeerde. Max well trok aan alle touwtjes en niemand durfde vragen te stel len want hij gebruikte iedereen als voetveeg. Ik was weliswaar tot directeur benoemd maar be greep niets van de boekhou ding. Achter mijn bureau begon ik toen maar aantekeningen te maken van al die gekke dingen die zich voordeden. In mijn achterhoofd klonken daarbij steeds musicalmelodieën van Gilbert en Sullivan. Het libret to schreef zich vanzelf: Max well, maniac, cadillac...". Nadat Maxwell op 68-jarige leeftijd een raadselachtig einde kende op zijn luxejacht Lady Ghislaine bekleedde Steadman, samen met een secretaresse, een van de laatste directeursposten van het zinkende imperium. „We hadden er de ballen ver stand van, maar iemand moest het toch doen", vindt hij ach teraf. Terwijl hij advocaten en crediteuren in en uit zag lopen streek Steadman het direc teurssalaris op en schreef on dertussen vrolijk door aan zijn show. Pas toen hij in zijn func tie aansprakelijk dreigde te worden gesteld voor een slordi ge 330 miljoen gulden uit Max wells schuldenportefeuille werd het de hoogste tijd om te vertrekken. De producer kijkt zonder wrok om en verpakt zijn ervaringen nu als heel komisch amuse ment. Dat de duizenden gepen sioneerden Maxwell-werkne mers die door de baas werden beroofd het misschien minder lollig vinden kan Steadman be- De laaste foto die is gemaakt van Robert Maxwell vlak voordat hij aan boord van zijn jacht vertrok vanuit Madeira. Twee dagen later werd zijn stoffelijk overschot gevonden. f0t0 epa Gids Door Nicholas Wapshott New York - Steven Spiel berg weigert volwassen te worden. Dat wordt altijd gezegd over de 46-jarige regisseur en producent die wereldberoemd werd met films als 'E.T.', 'Jaws' en de 'Indiana Jones'-cyclus. Nu laat hij zich evenwel van een heel andere kant zien met 'Schindler's List', een drie uur durend, in zwart-wit opgenomen epos over de Holocaust. Na ja renlang amusement te hebben geleverd in de breedste zin van het woord, achtte Spielberg de tijd gekomen om zich te verdiepen in zijn eigen joodse wortels. „Mijn familie was Oostenrijks- Pools, Oostenrijks-Russisch", vertelt Spielberg. „Mijn grootou ders kwamen naar Amerika in 1905,1907 en 1910, ten tijde van de Russische pogroms. We heb ben het kaartje van mijn groot vader voor de stoomboot nog, met de stempel van aankomst. Ik heb het van mijn moeder gekre gen". Spielbergs grootouders en ouders waren oorspronkelijk or thodox. „Maar toen we in 1957 van Cincinnati naar Arizona verhuisden, werden mijn ouders minder streng in de leer omdat er indertijd geen sterke joodse gemeenschap in Arizona was. Ze probeerden te integreren. En ik integreerde met hen mee. We vierden wel de joodse feestda gen, maar waren niet meer 'kos jer'. Mijn joods-zijn is dus ver anderd van orthodox in modern en praktisch". Zoals de meeste joodse kinderen hebben ervaren die opgroeiden in de schaduw van de Tweede Wereldoorlog, was de Holocaust alomtegenwoordig. Op driejarige leeftijd leerde Spielberg tellen aan de hand van de getatoueerde cijfers op de arm van een overle vende. „En mijn ouders bleven er maar over praten. Ik heb laatst aan mijn moeder gevraagd waarom ze dat deden. Uit woe de, zei ze. En wraakgevoelens. Mijn ouders hebben veel familie leden verloren". Enfant terrible Het gezin verhuisde naar San Jose in Californië. Spielbergs va der was een van de eerste com puterwetenschappers, zijn moe der concertpianiste. Op zijn nieuwe school werd Spielberg gepest omdat hij joods was. Hij zonderde zich daarom af, was een eenzaam kind. En toen ont dekte hij de film. Als jochie begon hij met 16mm films. Zijn nieuwe hobby nam hem zo in beslag dat de jaren zestig min of meer aan hem voorbij gegaan zijn. „Ik heb alles gemist, van de Beatles tot Vietnam. Ik woonde in een filmcamera en hing rond bij de Universal Studios in de hoop op een baantje. Ik las geen kranten; ik keek niet naar het journaal. Er was voor mij maar een religie, en dat was film". Maar het loonde. Spielberg kwam inderdaad bij Universal terecht en mocht daar zijn passie voor de film botvieren. Zijn films sloegen ontzettend aan bij de jeugd, volgens sommigen om dat hij zelf een kind was geble ven. Een enfant terrible, werd hij wel genoemd. Of een Peter Pan die niet bij zijn eigen gene ratie wilde horen. 't Jongetje Herkent hij zich in deze om schrijvingen? „Zeker, ik kan me er wel in vinden", zegt Spiel berg. „Ik was het jongetje dat niet wilde opgroeien. Dat is waar. Het heeft ook veel voorde len om lang jong te zijn. Ik had in de jaren zeventig niet kunnen trouwen of kinderen kunnen op voeden omdat mijn carrière in de lift zat. Film was de liefde van mijn leven en er was geen ruimte voor een rijpe relatie met vrou wen of kinderen. Ik had wel vriendinnetjes, maar mijn hart ging uit naar de film". Dat veranderde toen hij zelf kin deren kreeg. „Ik maakte een gro te periode van verandering door die werd versneld door de ge boorte van mijn zoon in 1985". Spielberg heeft nu vijf kinderen. Max, zoon van zijn eerste vrouw, Amy Irving; de twee kinderen van zijn tweede huwelijk met actrice Kate Capshaw, Sacha van drie en Sawyer van bijna twee; Jessica, Capshaws 17-jarige dochter uit een eerder huwelijk; en zijn vijfjarige adop tiefzoon Theo. Joodse traditie Met het vaderschap en Spiel bergs sprong naar volwassenheid begon het geloof weer een rol te spelen in zijn leven. „Ik keerde terug naar de joodse leer toen mijn kinderen geboren werden. Ik wilde dat ze in de joodse traditie zouden worden grootge bracht. Toen ik met Kate trouw de, bekeerde ze zich tot het jo dendom, en ik bekeerde me als het ware met haar". In die tijd ontstond het plan om een film te maken over het jo dendom. In 1982 had hij de rech ten gekocht van 'Schindler's List', het boek van Thomas Ke- neally over de ervaringen van de ongeveer 1100 joden die de con centratiekampen overleefden door voor de Duitser Oskar Schindler te werken. „Ik had de rechten al gekocht toen het boek uitkwam, maar maakte de film pas elf jaar later", zegt Spiel berg. „In de tussentijd ben ik volwassen geworden". Verandering „Ik kon de film niet maken in 1982. Niet omdat ik niet joods genoeg was, maar ik was niet volwassen genoeg. Mijn interesse lag niet bij de Holocaust en het verleden, maar bij de ruimte en de toekomst". Films als 'E.T.' en 'Close Encounters of the Third Kind' waren hiervan het resul taat. „Maar toen ik kinderen kreeg had ik voor het eerst iets om voor te leven buiten mijn films. Mijn kinderen kwamen op de eerste plaats, iets wat ik nooit had gedacht. Ik veranderde. Ik wilde hun iets nalaten. Ik was bang van de wereld waarin mijn kinderen opgroeien, bang dat him iets als de Holocaust kan overkomen. Ik wilde mijn kinde ren ervan bewust maken dat zij een verschil kunnen maken, om dat zij uiteindelijk de wereld moeten gaan leiden en voor ons moeten zorgen als onze tanden uitvallen". Anoniem actief Spielberg had zich al van een meer serieuze kant laten zien met de veelgeprezen film 'The Color Purple', naar het boek van Alice Walker, en met 'Empire of the Sun'. Maar een zwart-wit- film zonder sterren, zonder Spielberg-trucs moet de studio toch wel angst hebben ingeboe zemd. De ellende van het ghetto in Warschau, de jodentranspor- ten, de massamoorden in een Hollywoodfilm? „Ze wilden er eerst ook niet aan. Mijn vrienden wel, omdat die me kennen. In mijn films vertegen woordig ik het kind dat nooit is opgegroeid, dat spanning en sen satie levert en een hoop suiker op de popcorn. Maar mijn vrien den kennen me als iemand die constant naar CNN kijkt. Ik ben anoniem actief in de politieke wereld en voor de milieubewe ging en doe mee aan debatten en discussies". Telefoonboek „Ik ben iemand anders als ik mijn films maak. Niet dat die •films niets zeggen, ze hebben vaak wel degelijk een bood schap. Maar in 'Schindler's List' is de eerste keer dat ik de waar heid vertel over mezelf en dat waar ik voor sta. Het helpt als je begrijpt dat je, als je iemand redt, zoveel generaties redt dat je uiteindelijk de wereld redt. Dat is de reden dat ik deze film wilde maken". Maar hoe kreeg hij de studio zover? 'Mensen noemen we wel de gorilla waar je geen nee tegen durft te zeggen. En ze zeggen altijd dat Spielberg zelfs het te- Steven Spielberg: „Het helpt als je begrijpt dat je, als je iemand redt, zoveel generaties redt dat je uiteindelijk de wereld redt. Dat is de reden dat ik deze film wilde maken". foto universal DONDERDAG 27 JANUARI 1994 DEE! Amsterdam (anp) - De cineast Frans Weisz start vandaal donderdag, met de opnamen voor zijn nieuwste speelfjl 'Hoogste tijd', naar het gelijknamige boek van Hair Mulisch uit 1985. Rijk de Gooyer en Kitty Courbois spel» de hoofdrollen. Jan Blokker schreef het scena rio. Komend najaar is de film in de bioscoop te zien, zo meldt co-producent René See- gers. De opnamen vinden de komende acht weken groten deels plaats in en rond Am sterdam. Weisz maakte eerder de films 'Bij nader inzien' (voor televi sie) en 'Op afbetaling'. Net na het verschijnen van Mulisch' roman schreef hij de auteur een brief waarin hij uitlegde waarom hij de aangewezen persoon was om het boek te verfilmen. Nu, acht jaar na het schrijven van die brief, is het zover. Van de roman zijn in middels 75.000 exemplaren verkocht. De titel 'Hoogste tijd' verwijst naar de laatste oproep van de toneelmeester waarmee hij de acteurs in de kleedkamer waarschuwt voor de opkom op het toneel. De 78-jarige t Bouwmeester, de klemzot van Willem Bouwmeester, de hoofdpersoon. Hij J neergezet door Rijk Gooyer. Courbois speelt ziij zuster Berta. De cast bestaat uit bijna vei tig acteurs, onder wie Joss. Pauw, Will van KralingèJ Joop Doderer, Willem Nijholj Loes Wouterson en PieJ Bokma. Robby Müller is vd antwoordelijk voor de ft. grafie en Ben van Os voorh decor. De speelfilm is een Nedei lands-Belgische co-produktj van René Seegers en Jos val der Linden, in samenwerk™ met de NOS-televisie en Mini erva Productions (Robbe i Hert en Willem Thijssen) België. Hilversum (anp) - De publieke omroepen gaan bij dep grammering op de drie televisienetten hun samenwerk versterken, zodat de kijker beter kan kiezen welk programma's hij wil zien. Deze omroepen gaan op hun tv- net programma's voor een groot publiek concentreren op bepaal- Den Haag (anp) - De vertoning van het volledige filmoeuvre van de vorig jaar overleden Italiaan se regisseur Federico Fellini, die in april zou plaatsvinden in het Nederlands Filmuseum en het Haags Filmhuis, wordt uitge steld tot juli. De beheerder van de nieuw ge conserveerde filmkopieën, de maatschappij Cinecitta Interna tional, kan een deel van zijn pakket presenteren op het Fim- festival van Cannes (12-23 mei). Dit festival staat niet toe dat het totale oeuvre vóór de vertoning in Cannes elders in Europa wordt gepresenteerd, aldus het Filmmuseum. De vertoning van alle 23 films van Fellini in Nederland moest daarom worden geannuleerd. De uitzending in april van vier Fel- lini-toppers door de VPRO-tele- visie gaat wel door. Dat zijn I Vitelloni (1952), La Strada (1954), La Dolce Vita (1960) en Amarcord (1973). De NOS ver toont Ginger e Fred (1986). Tijdens het retrospectief zal ook Fellini's laatste film 'La voce della Luna' uit 1989 te zien zijn. Deze is nooit eerder in Neder land uitgebracht. Ter vervanging van het Fellini- programma in april brengen het Nederlands Filmmuseum en het Haags Filmhuis in die maand nu een hommage aan de italiaanse acteur Vittorio de Sica. de avonden en hetzelfde met programma's die een kleii kijkerspubliek trekken, coördinatie tussen de nel moet worden bereikt dat er avond op een van de ne zowel programma's voor breed publiek als voor een 1 ner publiek te zien zijn. De nieuwe vorm van samen» king, waarover in het NOS- stuur overeenstemming is reikt, moet in september inga De afspraken zijn vastgelegd Model 1994. Het NOS-besto heeft ook het Meerjarenp 1994-1997 vastgesteld, voortbouwt op eerdere meei renplannen. Met de indeling van de tv-nett van oktober 1992 is al be om per net een eigen profiel formuleren. De bestaande naamde horizontale progra ring, waarbij een kijker eikel rond dezelfde tijd hetzelfde pi gramma kan zien ongeacht® ke omroep uitzendt, vormt vo gens de NOS de hoeksteen het Model 1994. Wassenaar (anp) - De au teur Aar van de Werfhorst is, naar nu pas blijkt, vorige week in zijn woonplaats Wassenaar overleden. Dat heeft zijn uitgever beves tigd. Hij is 86 jaar gewor den. Van de Werfhorst situeerde zijn romans en novellen vooral in de Overijsselse Vechtstreek. Tot zijn be kendste boeken behorende romancyclus 'De Eenzame en de novelle 'Madame Jatz- kowa'. RADIO 1 R heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, tnn 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws, «j 7 07 Tijdsein. KRO: 12.07 Echo. ii05 Dingen die gebeuren. AVRO: 707 Radiojournaal. KRO: 20.04 On- L tafel. NCRV: 22.04 Hier en Nu- ,nort NOS: 23.07 Met het oog op Soen. VPRO: 0.04-7.00 Nachtle ven met om 0.04 Street beats; 3.02 -radijs; 4.02 Grand disco clas- I ,iaue; 5.02-7.00 De gezamenlijke zender Paezens Moddergat RADIO 2 S heel uur Nieuws. NCRV: 7.04 Goedemorgen Nederland (7.55 Woord onderweg.) 9.04 Het Willem Weverplein. 12.04 't Hart van 2. 1404 Bergweg 30. (16.45 Oe brief) AVRO: 17.04 Nieuw!! Fileradio. EO: ij 04 Alle mensen. TROS: 19.04 Schlagerfestival. 19.30 Oud plaat werk. 20.04 Music all in. 21.04 Voor wie graag luisteren wil. 22.30 Cou lissen. 23.04-24.00 Sesjun RADIO 3 K heel uur Nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen VARA: 12.04 Denk aan Henk. ,404 Carola. AKN: 15.04 Popsjop. VOO: 17 04 Rinkeldekinkel. NOS: U04 De Avondspits. EO: 19.04 cnnor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma rine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS n 04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 Om 7 00. 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem ming 9.00 Muziek voor miljoenen. ,0 55 Het ochtendconcert I. Gelders Ork met viool; 12.20 II. Muz. voor fluit, 2 harpen en 2 piano's. 13.04 Variaties op vier. VARA: 14.00 Mid dagconcert: Uit VARA's Matinee archief. Radio Filharm. Ork. met pia no. NCRV: 16.00 De Nederlanden. KRO: 17.00 Zin in muziek. KRO: 18.04 KRO Klassiek. 19.30 Het orgel. 20.02 Avondconcert. Daniel Kwartet met niano en altviool. 22.00 Laudate. 23.00 Deze eeuw. EO: 0.00-1.00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheepsvaartberichten. 7.05 Vroeg op 5.8.55 Waterstanden. TROS: 9.02 Perspectief. 10.02 De duvel is oud. RVU: 1102 Kleur bekennen. NOS: 1202 Weldenkende mensen. 13.10 NOS Bijlage. 14.02 Een leven lang. NCRV: 15.02 Schuim en as. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 PvdA. NMO: 18.02 Actualiteitenprogram ma in drie talen: 18.02 Nederlands programma; 18.30 Arabisch pro gramma; 18.45 Turks programma. EO: 19 00 Waar waren we ook al weer? NOS: 19.15 Nieuws en actu aliteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actua liteiten in het Chinees. TELEAC: 21.00 Ontdek de psychologie. 21.30 Knoop in je zakdoek II. TROS: 22.00 Finale. NOS: 23.07-24.00 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Bra bants nieuws, actualiteiten en de krant in Brabant. 7.32 Brabants nieuws, actualiteiten en weerman. 8 08 Brabants nieuws. 8.11 Radio Nieuws Centrale. 8.32 Brabants nieuws, actualiteiten en weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziek tak. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Be richt voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.11 Radio Nieuws Centrale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Bra bants nieuws. Aansl.: Muziekkiosk. 15.03 Brabants nieuws. Aansl.: Tus sen Amsterdam en Brussel. 16.03 Brabants nieuws. Aansl.: Gedane zaken. 17.05 Brabants nieuws, ac tualiteiten en achtergrondprogram ma. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Nieuws en actualiteiten met om 7.15 het weer in de provincie. 7.35 de dag van 7.40 overzicht och tendbladen. 7.45 agendatip en agenda. 7.50 regionaal nieuwsover zicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale. 8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten, met om 8.45 Politieke consumen tentest. 12.05 Nieuws en actualitei ten, met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 regionaal nieuws overzicht. 12.35 Vragen staat vrij. 12.55 De agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale. 16.03 Een vak apart. 17.03 Nieuws en actualitei ten, met om 17.15 het weer in de provincie. 17.32 regionaal nieuws overzicht. 17.35 Zegt u 't maar. 17.55-18.00 de agenda Ooit was Nejmeh het Ajax of Feyenoord van Libanon. De victon1 duurde tot halverwege de jaren zeventig. Wedstrijden voor v J'" duizend supporters waren geen uitzondering. Tot de burgeroorlog in Libanon uitbrak; Beiroet werd het waarop verschillende milities elkaar het leven onmogelijk maak'® Tussen de puinhopen bleef Nejmeh voortbestaan: druzen, christenen moslims en niet-religieuzen speelden samen in een team. Frédéric Laffont maakte een documentaire over Nejmeh dat zev® tien jaar oorlog overleefde en nog steeds een bijzondere plMJ inneemt in de harten van vele Libanezen. Vanavond in Vara> rubriek Impact. Nederland 3, 23.18 uur FILMS GOES -Grand Theater 20 u. Hard target. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Demolition man. 20 u. The Addams Family values. 20 u. A perfect world. 20 u. Three of hearts. 20 u. Robin Hood: men in tights. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Demolition man. I- Alhainbra 2 20 u. Heaven and earth. - Alhambra 3 20 u. Robin Hood: men in tights. - Alhambra 4 20 u. The Addams Family values. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 20 u. Sleepless in Seattle. 20 u. A perfect world. 20 u. Demolition man. - Roxy 1 - 20 u. Little Buddha. - Roxy 2 - 20 u. The house oi spirits. ROOSENDAAL - City 1-2-3 20 u. A perfect world. 20 u. Demolition man. 20 u. Beethoven's 2nd. KNOKKE - Beverly Sereens 20 u. The real "McCoy. 20 u. Demolition man. 20 u. Good son. 20 u. The crush. lefoonboek nog zou kunnen ver filmen. En dit is nou mijn tele foonboek". „Ik heb voor zwart-wit gekozen omdat dat werkt als een waar heidsserum, omdat dat mijn er varing is met de Holocaust, de documentaires en foto's. En voor drie uur omdat het eigenlijk zes uur zou moeten zijn. Als ik al te kort geschoten ben, dan is dat omdat de film geen zes uur duurt". Het risico bestaat natuurlijk dat het publiek drie uur al veel te lang zal vinden. „Ik hoop dat de mensen hem gaan zien, over een half jaar, over tien jaar. Ik heb grote verwachtingen. Niet over hoeveel geld de film zal opbren gen. Maar ik denk dat het een film is die mensen door de jaren heen zullen blijven zien. Ik zou het fantastisch vinden als 'Schindler's List' op scholen zou worden gedraaid. Zestig procent van de schooljeugd heeft nog nooit van de Holocaust gehoord en ik zou hun bewustzijn kunnen vergroten. Dat zou de film voor mij tot een succes maken". Mond open „Het is fijn om je voor het eerst uit te spreken en het is fijn als de mensen luisteren naar wat je te zeggen hebt. Dat is voor mij een nieuwe ervaring. Over dit onder werp had ik veel te zeggen en ik vond dat het moment daar was om mijn mond open te doen". Betekent 'Schindler's List' het einde van kindervriend Spiel berg? „Ik denk dat ik nu verder ben gekomen dan ooit tevoren, maar ik kan het kind in mezelf nooit verloochenen. Ik zal dat kind nooit de deur wijzen".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 26