DE STEM
'Ik wilde terug
naar jood zijn'
UIT GIDS
West End-musical over wijlen megafraudeur
Steven Spielberg toont zijn serieuze kant met fihn over de holocaust
Frans Weisz verfilmt
roman Harry Mulisc]
Meer coördinatie tusse
de publieke tv-netten
Libanese voetbalclub wint
wint het van burgeroorlog
[aRT£^
dESTEM
Vertoning
Felliirifïlms
later naar
Nederland
Auteur Van de
Werfhorst dood
SUSKE WISI
hambone
„Als de eeuwen op hun einde lopen,
wordt er steevast-beweerd dat voor de
kunst hetzelfde geldt"
Karei Appel, kunstenaar
grijpen. „Deze musical zal hen
in zoverre behulpzaan zijn dat
de druk op de ketel blijft, want
Maxwell was en blijft een ma-
gaschurk. Overigens heeft het
Hooggerechtshof hier hem pas
vorige maand formeel tot boef
verklaard".
In de musical wordt de titelrol
gespeeld door West End-routi
nier John Savident, een
54-jarige kolos met een bulder
stem a la Captain Bob. Onder
de tekstschrijvers is Colin Bos-
tock Smith, berucht van 'Spit
ting Image'. Volgens Steadman
ligt de nadruk van zijn show op
de vraag hoe iemand zo'n zelf
ingenomen onmens kan worden
als Maxwell.
„Die vraag wordt door ons erg
serieus genoemen. We laten
twee Maxwells zien, de straat
arme jodenjongen Jan Ludvik
Hoch uit Tjechoslowakije wiens
familie is uitgemoord door de
nazi's en de latere Robert Max
well, als hij zich van niets heeft
opgewerkt tot de medogenloze
zakenman die een waanzinnige
genoegdoening verlangt van het
leven. Al het slechte wat er
over hem is verteld, is allemaal
waar. Maar vergeet niet dat het
hem wel lukte een fenomenaal
imperium op te bouwen. Max
well sprak presidenten en ko
ningen bij hun voornaam aan".
Omdat een dode geen aan
klacht wegens smaad kan in
dienen is Steadmans musical
vooralsnog geen juridische ob
stakels tegengekomen. De pro
cessen tegen de beide, van frau
de verdachte, zoons van Robert
Maxwell en tegen een reeks
ex-directeuren zullen vermoe
delijk dit najaar beginnen.
Het is niet ondenkbaar dat hun
advocaten de musical gaan ge
bruiken ten behoeve van hun
cliënten. Want hoe zou nog ob
jectief kunnen worden geoor
deeld wanneer heel het land
heeft kunnen schuddebuiken
over Maxwell in het theater?
„Uw woorden, niet de mijne",
zegt de uitgekookte Steadman
op theatrale toon.
De drie miljoen gulden die hij
in de musical heeft geïnves
teerd verwacht hij gedeeltelijk
te verliezen op het Londense
West End. De winst moet uit de
lange termijn komen wanneer
de show op tournee gaat.
Door onze correspondent
Bob van Huët
Londen - Na de mysterieuze
zelfmoord en het verbijste
rende miljardenschandaal
steelt Robert Maxwell nu de
show in een naar hem ge
noemde musical. 'Maxwell
The Musical' gaat volgende
maand in première in het
Londense Criterion Theatre.
In deze ruim drie miljoen
gulden kostende produktie
wordt de opkomst en onder
gang bezongen van een van
de grootste fraudeurs uit de
Britse geschiedenis.
De ironie wil dat de 'onthul
lende' musical indirect gefinan
cierd blijkt door Maxwell zelf,
of waarschijnlijker, met geld
dat de corrupte krantenmag
naat links en rechts meepikte.
Producer Evan Steadman be
taalt de show uit de overdreven
vijftien miljoen gulden die
Maxwell hem in 1988 bood
voor de overname van zijn Lon
dense pr- en beursorganisatie-
bureau. „Dat was drie keer de
waarde van mijn bedrijf. Maar
hij wilde het per se kopen en in
Maxwell-obligaties betalen.
Die zijn veel meer waard dan
geld, verzekerde hij me. Ik wil
de echter contant geld hebben.
Hij vond dat dom maar betaal
de wel. Gelukkig maar want
achteraf waren al die mooie
obligaties volstrekt waarde
loos", giechelt de producer.
Tijdens de vijf jaar dat Stead
man vervolgens directeur
mocht zijn van Maxwell Busi
ness Communications zat hij op
de eerste rij van wat hij om
schrijft als een in de werkelijk
heid spelende operette. „Bin
nen vijf minuten was me duide
lijk dat het hele imperium in
totale chaos verkeerde. Max
well trok aan alle touwtjes en
niemand durfde vragen te stel
len want hij gebruikte iedereen
als voetveeg. Ik was weliswaar
tot directeur benoemd maar be
greep niets van de boekhou
ding. Achter mijn bureau begon
ik toen maar aantekeningen te
maken van al die gekke dingen
die zich voordeden. In mijn
achterhoofd klonken daarbij
steeds musicalmelodieën van
Gilbert en Sullivan. Het libret
to schreef zich vanzelf: Max
well, maniac, cadillac...".
Nadat Maxwell op 68-jarige
leeftijd een raadselachtig einde
kende op zijn luxejacht Lady
Ghislaine bekleedde Steadman,
samen met een secretaresse, een
van de laatste directeursposten
van het zinkende imperium.
„We hadden er de ballen ver
stand van, maar iemand moest
het toch doen", vindt hij ach
teraf. Terwijl hij advocaten en
crediteuren in en uit zag lopen
streek Steadman het direc
teurssalaris op en schreef on
dertussen vrolijk door aan zijn
show. Pas toen hij in zijn func
tie aansprakelijk dreigde te
worden gesteld voor een slordi
ge 330 miljoen gulden uit Max
wells schuldenportefeuille
werd het de hoogste tijd om te
vertrekken.
De producer kijkt zonder wrok
om en verpakt zijn ervaringen
nu als heel komisch amuse
ment. Dat de duizenden gepen
sioneerden Maxwell-werkne
mers die door de baas werden
beroofd het misschien minder
lollig vinden kan Steadman be-
De laaste foto die is gemaakt van Robert Maxwell vlak voordat hij aan boord van zijn jacht
vertrok vanuit Madeira. Twee dagen later werd zijn stoffelijk overschot gevonden. f0t0 epa
Gids
Door Nicholas Wapshott
New York - Steven Spiel
berg weigert volwassen te
worden. Dat wordt altijd
gezegd over de 46-jarige
regisseur en producent die
wereldberoemd werd met
films als 'E.T.', 'Jaws' en
de 'Indiana Jones'-cyclus.
Nu laat hij zich evenwel
van een heel andere kant
zien met 'Schindler's List',
een drie uur durend, in
zwart-wit opgenomen epos
over de Holocaust. Na ja
renlang amusement te
hebben geleverd in de
breedste zin van het
woord, achtte Spielberg de
tijd gekomen om zich te
verdiepen in zijn eigen
joodse wortels.
„Mijn familie was Oostenrijks-
Pools, Oostenrijks-Russisch",
vertelt Spielberg. „Mijn grootou
ders kwamen naar Amerika in
1905,1907 en 1910, ten tijde van
de Russische pogroms. We heb
ben het kaartje van mijn groot
vader voor de stoomboot nog,
met de stempel van aankomst. Ik
heb het van mijn moeder gekre
gen".
Spielbergs grootouders en
ouders waren oorspronkelijk or
thodox. „Maar toen we in 1957
van Cincinnati naar Arizona
verhuisden, werden mijn ouders
minder streng in de leer omdat
er indertijd geen sterke joodse
gemeenschap in Arizona was. Ze
probeerden te integreren. En ik
integreerde met hen mee. We
vierden wel de joodse feestda
gen, maar waren niet meer 'kos
jer'. Mijn joods-zijn is dus ver
anderd van orthodox in modern
en praktisch".
Zoals de meeste joodse kinderen
hebben ervaren die opgroeiden
in de schaduw van de Tweede
Wereldoorlog, was de Holocaust
alomtegenwoordig. Op driejarige
leeftijd leerde Spielberg tellen
aan de hand van de getatoueerde
cijfers op de arm van een overle
vende. „En mijn ouders bleven
er maar over praten. Ik heb
laatst aan mijn moeder gevraagd
waarom ze dat deden. Uit woe
de, zei ze. En wraakgevoelens.
Mijn ouders hebben veel familie
leden verloren".
Enfant terrible
Het gezin verhuisde naar San
Jose in Californië. Spielbergs va
der was een van de eerste com
puterwetenschappers, zijn moe
der concertpianiste. Op zijn
nieuwe school werd Spielberg
gepest omdat hij joods was. Hij
zonderde zich daarom af, was
een eenzaam kind. En toen ont
dekte hij de film. Als jochie
begon hij met 16mm films. Zijn
nieuwe hobby nam hem zo in
beslag dat de jaren zestig min of
meer aan hem voorbij gegaan
zijn.
„Ik heb alles gemist, van de
Beatles tot Vietnam. Ik woonde
in een filmcamera en hing rond
bij de Universal Studios in de
hoop op een baantje. Ik las geen
kranten; ik keek niet naar het
journaal. Er was voor mij maar
een religie, en dat was film".
Maar het loonde. Spielberg
kwam inderdaad bij Universal
terecht en mocht daar zijn passie
voor de film botvieren. Zijn
films sloegen ontzettend aan bij
de jeugd, volgens sommigen om
dat hij zelf een kind was geble
ven. Een enfant terrible, werd
hij wel genoemd. Of een Peter
Pan die niet bij zijn eigen gene
ratie wilde horen.
't Jongetje
Herkent hij zich in deze om
schrijvingen? „Zeker, ik kan me
er wel in vinden", zegt Spiel
berg. „Ik was het jongetje dat
niet wilde opgroeien. Dat is
waar. Het heeft ook veel voorde
len om lang jong te zijn. Ik had
in de jaren zeventig niet kunnen
trouwen of kinderen kunnen op
voeden omdat mijn carrière in de
lift zat. Film was de liefde van
mijn leven en er was geen ruimte
voor een rijpe relatie met vrou
wen of kinderen. Ik had wel
vriendinnetjes, maar mijn hart
ging uit naar de film".
Dat veranderde toen hij zelf kin
deren kreeg. „Ik maakte een gro
te periode van verandering door
die werd versneld door de ge
boorte van mijn zoon in 1985".
Spielberg heeft nu vijf kinderen.
Max, zoon van zijn eerste vrouw,
Amy Irving; de twee kinderen
van zijn tweede huwelijk met
actrice Kate Capshaw, Sacha
van drie en Sawyer van bijna
twee; Jessica, Capshaws
17-jarige dochter uit een eerder
huwelijk; en zijn vijfjarige adop
tiefzoon Theo.
Joodse traditie
Met het vaderschap en Spiel
bergs sprong naar volwassenheid
begon het geloof weer een rol te
spelen in zijn leven. „Ik keerde
terug naar de joodse leer toen
mijn kinderen geboren werden.
Ik wilde dat ze in de joodse
traditie zouden worden grootge
bracht. Toen ik met Kate trouw
de, bekeerde ze zich tot het jo
dendom, en ik bekeerde me als
het ware met haar".
In die tijd ontstond het plan om
een film te maken over het jo
dendom. In 1982 had hij de rech
ten gekocht van 'Schindler's
List', het boek van Thomas Ke-
neally over de ervaringen van de
ongeveer 1100 joden die de con
centratiekampen overleefden
door voor de Duitser Oskar
Schindler te werken. „Ik had de
rechten al gekocht toen het boek
uitkwam, maar maakte de film
pas elf jaar later", zegt Spiel
berg. „In de tussentijd ben ik
volwassen geworden".
Verandering
„Ik kon de film niet maken in
1982. Niet omdat ik niet joods
genoeg was, maar ik was niet
volwassen genoeg. Mijn interesse
lag niet bij de Holocaust en het
verleden, maar bij de ruimte en
de toekomst". Films als 'E.T.' en
'Close Encounters of the Third
Kind' waren hiervan het resul
taat.
„Maar toen ik kinderen kreeg
had ik voor het eerst iets om
voor te leven buiten mijn films.
Mijn kinderen kwamen op de
eerste plaats, iets wat ik nooit
had gedacht. Ik veranderde. Ik
wilde hun iets nalaten. Ik was
bang van de wereld waarin mijn
kinderen opgroeien, bang dat
him iets als de Holocaust kan
overkomen. Ik wilde mijn kinde
ren ervan bewust maken dat zij
een verschil kunnen maken, om
dat zij uiteindelijk de wereld
moeten gaan leiden en voor ons
moeten zorgen als onze tanden
uitvallen".
Anoniem actief
Spielberg had zich al van een
meer serieuze kant laten zien
met de veelgeprezen film 'The
Color Purple', naar het boek van
Alice Walker, en met 'Empire of
the Sun'. Maar een zwart-wit-
film zonder sterren, zonder
Spielberg-trucs moet de studio
toch wel angst hebben ingeboe
zemd. De ellende van het ghetto
in Warschau, de jodentranspor-
ten, de massamoorden in een
Hollywoodfilm?
„Ze wilden er eerst ook niet aan.
Mijn vrienden wel, omdat die me
kennen. In mijn films vertegen
woordig ik het kind dat nooit is
opgegroeid, dat spanning en sen
satie levert en een hoop suiker
op de popcorn. Maar mijn vrien
den kennen me als iemand die
constant naar CNN kijkt. Ik ben
anoniem actief in de politieke
wereld en voor de milieubewe
ging en doe mee aan debatten en
discussies".
Telefoonboek
„Ik ben iemand anders als ik
mijn films maak. Niet dat die
•films niets zeggen, ze hebben
vaak wel degelijk een bood
schap. Maar in 'Schindler's List'
is de eerste keer dat ik de waar
heid vertel over mezelf en dat
waar ik voor sta. Het helpt als je
begrijpt dat je, als je iemand
redt, zoveel generaties redt dat
je uiteindelijk de wereld redt.
Dat is de reden dat ik deze film
wilde maken".
Maar hoe kreeg hij de studio
zover? 'Mensen noemen we wel
de gorilla waar je geen nee tegen
durft te zeggen. En ze zeggen
altijd dat Spielberg zelfs het te-
Steven Spielberg: „Het helpt als je begrijpt dat je, als je iemand redt, zoveel generaties redt dat je
uiteindelijk de wereld redt. Dat is de reden dat ik deze film wilde maken". foto universal
DONDERDAG 27 JANUARI 1994 DEE!
Amsterdam (anp) - De cineast Frans Weisz start vandaal
donderdag, met de opnamen voor zijn nieuwste speelfjl
'Hoogste tijd', naar het gelijknamige boek van Hair
Mulisch uit 1985. Rijk de Gooyer en Kitty Courbois spel»
de hoofdrollen.
Jan Blokker schreef het scena
rio. Komend najaar is de film
in de bioscoop te zien, zo
meldt co-producent René See-
gers. De opnamen vinden de
komende acht weken groten
deels plaats in en rond Am
sterdam.
Weisz maakte eerder de films
'Bij nader inzien' (voor televi
sie) en 'Op afbetaling'. Net na
het verschijnen van Mulisch'
roman schreef hij de auteur
een brief waarin hij uitlegde
waarom hij de aangewezen
persoon was om het boek te
verfilmen. Nu, acht jaar na het
schrijven van die brief, is het
zover. Van de roman zijn in
middels 75.000 exemplaren
verkocht.
De titel 'Hoogste tijd' verwijst
naar de laatste oproep van de
toneelmeester waarmee hij de
acteurs in de kleedkamer
waarschuwt voor de opkom
op het toneel. De 78-jarige t
Bouwmeester, de klemzot
van Willem Bouwmeester,
de hoofdpersoon. Hij J
neergezet door Rijk
Gooyer. Courbois speelt ziij
zuster Berta.
De cast bestaat uit bijna vei
tig acteurs, onder wie Joss.
Pauw, Will van KralingèJ
Joop Doderer, Willem Nijholj
Loes Wouterson en PieJ
Bokma. Robby Müller is vd
antwoordelijk voor de ft.
grafie en Ben van Os voorh
decor.
De speelfilm is een Nedei
lands-Belgische co-produktj
van René Seegers en Jos val
der Linden, in samenwerk™
met de NOS-televisie en Mini
erva Productions (Robbe i
Hert en Willem Thijssen)
België.
Hilversum (anp) - De publieke omroepen gaan bij dep
grammering op de drie televisienetten hun samenwerk
versterken, zodat de kijker beter kan kiezen welk
programma's hij wil zien.
Deze omroepen gaan op hun tv-
net programma's voor een groot
publiek concentreren op bepaal-
Den Haag (anp) - De vertoning
van het volledige filmoeuvre van
de vorig jaar overleden Italiaan
se regisseur Federico Fellini, die
in april zou plaatsvinden in het
Nederlands Filmuseum en het
Haags Filmhuis, wordt uitge
steld tot juli.
De beheerder van de nieuw ge
conserveerde filmkopieën, de
maatschappij Cinecitta Interna
tional, kan een deel van zijn
pakket presenteren op het Fim-
festival van Cannes (12-23 mei).
Dit festival staat niet toe dat het
totale oeuvre vóór de vertoning
in Cannes elders in Europa
wordt gepresenteerd, aldus het
Filmmuseum.
De vertoning van alle 23 films
van Fellini in Nederland moest
daarom worden geannuleerd. De
uitzending in april van vier Fel-
lini-toppers door de VPRO-tele-
visie gaat wel door. Dat zijn I
Vitelloni (1952), La Strada
(1954), La Dolce Vita (1960) en
Amarcord (1973). De NOS ver
toont Ginger e Fred (1986).
Tijdens het retrospectief zal ook
Fellini's laatste film 'La voce
della Luna' uit 1989 te zien zijn.
Deze is nooit eerder in Neder
land uitgebracht.
Ter vervanging van het Fellini-
programma in april brengen het
Nederlands Filmmuseum en het
Haags Filmhuis in die maand nu
een hommage aan de italiaanse
acteur Vittorio de Sica.
de avonden en hetzelfde
met programma's die een kleii
kijkerspubliek trekken,
coördinatie tussen de nel
moet worden bereikt dat er
avond op een van de ne
zowel programma's voor
breed publiek als voor een 1
ner publiek te zien zijn.
De nieuwe vorm van samen»
king, waarover in het NOS-
stuur overeenstemming is
reikt, moet in september inga
De afspraken zijn vastgelegd
Model 1994. Het NOS-besto
heeft ook het Meerjarenp
1994-1997 vastgesteld,
voortbouwt op eerdere meei
renplannen.
Met de indeling van de tv-nett
van oktober 1992 is al be
om per net een eigen profiel
formuleren. De bestaande
naamde horizontale progra
ring, waarbij een kijker eikel
rond dezelfde tijd hetzelfde pi
gramma kan zien ongeacht®
ke omroep uitzendt, vormt vo
gens de NOS de hoeksteen
het Model 1994.
Wassenaar (anp) - De au
teur Aar van de Werfhorst
is, naar nu pas blijkt, vorige
week in zijn woonplaats
Wassenaar overleden. Dat
heeft zijn uitgever beves
tigd. Hij is 86 jaar gewor
den.
Van de Werfhorst situeerde
zijn romans en novellen
vooral in de Overijsselse
Vechtstreek. Tot zijn be
kendste boeken behorende
romancyclus 'De Eenzame
en de novelle 'Madame Jatz-
kowa'.
RADIO 1
R heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
tnn 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws,
«j 7 07 Tijdsein. KRO: 12.07 Echo.
ii05 Dingen die gebeuren. AVRO:
707 Radiojournaal. KRO: 20.04 On-
L tafel. NCRV: 22.04 Hier en Nu-
,nort NOS: 23.07 Met het oog op
Soen. VPRO: 0.04-7.00 Nachtle
ven met om 0.04 Street beats; 3.02
-radijs; 4.02 Grand disco clas-
I ,iaue; 5.02-7.00 De gezamenlijke
zender Paezens Moddergat
RADIO 2
S heel uur Nieuws. NCRV: 7.04
Goedemorgen Nederland (7.55
Woord onderweg.) 9.04 Het Willem
Weverplein. 12.04 't Hart van 2.
1404 Bergweg 30. (16.45 Oe brief)
AVRO: 17.04 Nieuw!! Fileradio. EO:
ij 04 Alle mensen. TROS: 19.04
Schlagerfestival. 19.30 Oud plaat
werk. 20.04 Music all in. 21.04 Voor
wie graag luisteren wil. 22.30 Cou
lissen. 23.04-24.00 Sesjun
RADIO 3
K heel uur Nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen VARA: 12.04 Denk aan Henk.
,404 Carola. AKN: 15.04 Popsjop.
VOO: 17 04 Rinkeldekinkel. NOS:
U04 De Avondspits. EO: 19.04
cnnor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma
rine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS
n 04 Nachtwacht. VARA: 2.02 Mol of
Mark. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7 00. 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem
ming 9.00 Muziek voor miljoenen.
,0 55 Het ochtendconcert I. Gelders
Ork met viool; 12.20 II. Muz. voor
fluit, 2 harpen en 2 piano's. 13.04
Variaties op vier. VARA: 14.00 Mid
dagconcert: Uit VARA's Matinee
archief. Radio Filharm. Ork. met pia
no. NCRV: 16.00 De Nederlanden.
KRO: 17.00 Zin in muziek. KRO: 18.04
KRO Klassiek. 19.30 Het orgel. 20.02
Avondconcert. Daniel Kwartet met
niano en altviool. 22.00 Laudate.
23.00 Deze eeuw. EO: 0.00-1.00 Vier
na middernacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 Vroeg
op 5.8.55 Waterstanden. TROS: 9.02
Perspectief. 10.02 De duvel is oud.
RVU: 1102 Kleur bekennen. NOS:
1202 Weldenkende mensen. 13.10
NOS Bijlage. 14.02 Een leven lang.
NCRV: 15.02 Schuim en as. NOS:
17.10 Radio UIT. PP: 17.50 PvdA.
NMO: 18.02 Actualiteitenprogram
ma in drie talen: 18.02 Nederlands
programma; 18.30 Arabisch pro
gramma; 18.45 Turks programma.
EO: 19 00 Waar waren we ook al
weer? NOS: 19.15 Nieuws en actu
aliteiten in het Turks. 19.50 Nieuws
en actualiteiten in het Marokkaans
en Berbers. 20.40 Nieuws en actua
liteiten in het Chinees. TELEAC:
21.00 Ontdek de psychologie. 21.30
Knoop in je zakdoek II. TROS: 22.00
Finale. NOS: 23.07-24.00 Met het
oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en de
krant in Brabant. 7.32 Brabants
nieuws, actualiteiten en weerman.
8 08 Brabants nieuws. 8.11 Radio
Nieuws Centrale. 8.32 Brabants
nieuws, actualiteiten en weerman.
9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziek
tak. 10.03 Brabants nieuws. 10.07
Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws.
11.07 Van harte. 12.05 Brabants
nieuws en actualiteiten. 12.55 Be
richt voor boer en tuinder. 13.08
Brabants nieuws. 13.11 Radio
Nieuws Centrale. 13.32 Brabants
nieuws. 13.34 Muziek. 14.03 Bra
bants nieuws. Aansl.: Muziekkiosk.
15.03 Brabants nieuws. Aansl.: Tus
sen Amsterdam en Brussel. 16.03
Brabants nieuws. Aansl.: Gedane
zaken. 17.05 Brabants nieuws, ac
tualiteiten en achtergrondprogram
ma. 17.45 De agenda. 17.55-18.00
Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 het weer in de provincie. 7.35
de dag van 7.40 overzicht och
tendbladen. 7.45 agendatip en
agenda. 7.50 regionaal nieuwsover
zicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 Politieke consumen
tentest. 12.05 Nieuws en actualitei
ten, met om 12.15 het weer in de
provincie. 12.32 regionaal nieuws
overzicht. 12.35 Vragen staat vrij.
12.55 De agenda. 13.08-13.30 Radio
Nieuws Centrale. 16.03 Een vak
apart. 17.03 Nieuws en actualitei
ten, met om 17.15 het weer in de
provincie. 17.32 regionaal nieuws
overzicht. 17.35 Zegt u 't maar.
17.55-18.00 de agenda
Ooit was Nejmeh het Ajax of Feyenoord van Libanon. De victon1
duurde tot halverwege de jaren zeventig. Wedstrijden voor v J'"
duizend supporters waren geen uitzondering.
Tot de burgeroorlog in Libanon uitbrak; Beiroet werd het
waarop verschillende milities elkaar het leven onmogelijk maak'®
Tussen de puinhopen bleef Nejmeh voortbestaan: druzen, christenen
moslims en niet-religieuzen speelden samen in een team.
Frédéric Laffont maakte een documentaire over Nejmeh dat zev®
tien jaar oorlog overleefde en nog steeds een bijzondere plMJ
inneemt in de harten van vele Libanezen. Vanavond in Vara>
rubriek Impact.
Nederland 3, 23.18 uur
FILMS
GOES
-Grand Theater
20 u. Hard target.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Demolition man.
20 u. The Addams Family values.
20 u. A perfect world.
20 u. Three of hearts.
20 u. Robin Hood: men in tights.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Demolition man.
I- Alhainbra 2
20 u. Heaven and earth.
- Alhambra 3
20 u. Robin Hood: men in tights.
- Alhambra 4
20 u. The Addams Family values.
BERGEN OP ZOOM
- Cinem'actueel 1-2-3
20 u. Sleepless in Seattle.
20 u. A perfect world.
20 u. Demolition man.
- Roxy 1 - 20 u. Little Buddha.
- Roxy 2 - 20 u. The house oi
spirits.
ROOSENDAAL
- City 1-2-3
20 u. A perfect world.
20 u. Demolition man.
20 u. Beethoven's 2nd.
KNOKKE
- Beverly Sereens
20 u. The real "McCoy.
20 u. Demolition man.
20 u. Good son.
20 u. The crush.
lefoonboek nog zou kunnen ver
filmen. En dit is nou mijn tele
foonboek".
„Ik heb voor zwart-wit gekozen
omdat dat werkt als een waar
heidsserum, omdat dat mijn er
varing is met de Holocaust, de
documentaires en foto's. En voor
drie uur omdat het eigenlijk zes
uur zou moeten zijn. Als ik al te
kort geschoten ben, dan is dat
omdat de film geen zes uur
duurt".
Het risico bestaat natuurlijk dat
het publiek drie uur al veel te
lang zal vinden. „Ik hoop dat de
mensen hem gaan zien, over een
half jaar, over tien jaar. Ik heb
grote verwachtingen. Niet over
hoeveel geld de film zal opbren
gen. Maar ik denk dat het een
film is die mensen door de jaren
heen zullen blijven zien. Ik zou
het fantastisch vinden als
'Schindler's List' op scholen zou
worden gedraaid. Zestig procent
van de schooljeugd heeft nog
nooit van de Holocaust gehoord
en ik zou hun bewustzijn kunnen
vergroten. Dat zou de film voor
mij tot een succes maken".
Mond open
„Het is fijn om je voor het eerst
uit te spreken en het is fijn als de
mensen luisteren naar wat je te
zeggen hebt. Dat is voor mij een
nieuwe ervaring. Over dit onder
werp had ik veel te zeggen en ik
vond dat het moment daar was
om mijn mond open te doen".
Betekent 'Schindler's List' het
einde van kindervriend Spiel
berg? „Ik denk dat ik nu verder
ben gekomen dan ooit tevoren,
maar ik kan het kind in mezelf
nooit verloochenen. Ik zal dat
kind nooit de deur wijzen".