DE STEM 'Begxra met ee Illusies als essentie 125" Interieurarchitect Pim Moerel kijkt bij mensen ^door de muren heen' 00 Tia Maria en de angst voor het Blokker-effect Consf/ment DONDERDAG 27 JANUARI 1994 DEEL I Pim Moerel in het door hem ontworpen interieur van het Bredase hotel Keyser. „Ik wordt ingehuurd om door mu ren te kijken..." legt zo de vinger op de zere plek. Hij beoordeelt de ruimte en cor rigeert die. Want daar draait het uiteindelijk om: de woonruimte. Als die eenmaal goed is, kan daar in pricipe elke stijl in ge past worden." Het is niet bedoeld als verkoop praatje. Moerel heeft aan op drachten geen gebrek. „Maar wat is erop tegen zo nu en dan iemand op weg te helpen in een woonhuis. Een goeie interieurar chitect doet dat volgens mij met plezier." De meeste mensen weten voor zichzelf wel aan welke basis principes hun interieur moet voldoen, alleen een geheel ervan maken lukt niet. Moerel stelt zich voor dat de klant heeft nagedacht over veel of weinig ruimte, klassiek of modern, kleur, licht, etc. „Specifieke wensen betekenen dat de archi tect in discussie gaat met zijn cliënt. Zo heb ik het 't liefst. Die mensen moeten weten waarom er voor een bepaalde opzet wordt gekozen. Die moeten de redenering kunnen volgen." Het metier van Moerel wordt in de regel geassocieerd met exclu siviteit. En dat is mede de oor zaak van de drempelvrees om de interieurarchitect in te schake len. „Maar dat is eigenlijk zonde. In korte tijd kan een architect zoveel verschillende oplossingen en alternatieven bedenken. Daar doet men zelf vaak jaren over. En ja, een paar honderd gulden voor een ochtend meelopen met goede raad en advies lijkt veel, maar eigenlijk is dat relatief laag als je ziet wat men ervoor terugkrijgt." Met nadruk noemt Moerel nog eens het gevoel voor verhoudin gen dat van hem verwacht mag worden als interieurarchitect. „Hoe vaak zie je in de toonzaal niet mensen lopen met een zelf getekende plattegrond? In negen [,rJohn Jas 5 pim Moerel (51) dat beetje overtui- iracht nodig heeft, |hij weieens vragen om i bijl of zaag. Dat is, ieen knipoog, zijn ma- Srom een klant die zet te tin die nodig is voor de [tindelijke oplossing, verwilderde blik is zijn deel, want die joie kast van oma in de i haard doen, dat gaat navalsoutfit met witte vanaf br 1.25 (groot assortiment) |dianen-, cowbovkostuums H16-164 bbordje - boeien los ver ve, met knopen en zakken v.a. 2.95 (bij 12 stuks 1.50) fen uitsmijtersprijs fscbedel, masker, blote iele sepp-hose lijp - wangen - tasje los lik heb dan zoveel met die asm overlegd, dat ik weet dat laatste stap aankunnen, iks de sentimentele waarde loma's kast heeft." prei is al meer dan twintig r zelfstandig interieurarchi- t Zijn bureau in Breda heeft J: reputatie hoog te houden, (oral als het gaat om verschei- oeid: kantoren, winkels, lonhuizen, cafés. Moerel neemt [teen kleine projecten aan. nr deze verbouwingen krijgt normaliter, na het nodige met de opdrachtgever, tl vrijheid. „Die persoon huurt I in omdat ik, als het ware, muren heen kan kijken, van heb ik hem, als interi- brchitect, eerst overtuigd." Vel moet nog vaak door het (sverstand heen dat hij het in cur 'verzorgt'. Dat hij zich ■perkt tot stofjes uitzoeken en laradviezen. In werkelijkheid lie interieurarchitect de bouw- tidige binnenshuis. It er nog veel mensen zijn die llvak niet kennen, mocht Moe- onlangs weer ervaren toen hij (ten voor dochter Vivianne op dit ging naar een woning. Ver tong en schrik vochten om de jerhand bij alle goedbedoelde Itiatieven die op eigen houtje p ontwikkeld. Het gros van de lerieurs deed Moerel pijn aan togen, pijn aan het hart. net begint meestal met de rou ps in het huis. Stoelen, kasten, s staan verkeerd. En ook al Wt er nog zo mee geschoven, F staat nooit goed. Maar dat f dan aan binnenwanden, aan F plaats van deuren en ramen, (positie van de open haard. Moor ben je als bewoner Pioodzaakt verkeerde keuzes te ptei bij de inrichting, waar- p® het hele interieur beïnvloed dt. Een soort kettingreac- M1 moet denken aan een tol in De Stem, oktober '93, ((t de titel 'De eeuwige verbou- f®8 Hij had zich er best aan Fgerd. De schrijvers hadden f te weinig de nadruk op gelegd je bi] het interieur moet toen met een goed plan. Maar verbouwen, daar moet je zó voorzichtig mee zijn. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat je meestal ook binnenshuis niet mag verbouwen zonder ver gunning. Doe je dat wel, dan riskeer je een bouwstop als de inspecteur naar aanleiding van de troep ineens op de stoep staat. Dan mag je drie maanden niets doen." Behalve dat verbouwen zonder deskundige begeleiding gevaar lijk kan zijn, leidt het volgens Moerel tot interieurs waarmee bewoners soms gedoemd zijn eeuwig ontevreden te zijn. En dus wordt er veel verbouwd... „Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: begin met een goed plan. Het vervelende waar het het in terieur betreft is echter dat de meeste mensen zichzelf expert vinden. Gaat de auto stuk, dan gaat men richting garage; zit het interieur in de knel, dan spelen ze zelf voor architect." Moerel signaleert het verschijn sel van de akelig grote verzame lingen meubelstukken die letter lijk gepropt worden in te kleine ruimten. Hij is meer een aanhan ger van de 'kunst van het wegla ten'. Maar het kan ook anders. „Ik werd een tijd geleden bena derd door iemand die een aan bouw aan zijn huis wilde laten bouwen. De reden daarvoor was ruimtegebrek. Toen zijn we gaan schuiven met de indeling: we hebben in het huis zelf gebouwd en gebroken. Bleek die dure ver bouwing niet meer nodig. Er was ineens veel 'meer' ruimte. Dat is nu een heel tevreden klant." De essentie van Moerels verhaal is dat de gemiddelde bewoner, In hot vorige spotje figureerde Iman. de partner van David Bowie. Het kan raar lopen in de wereld van reclame en media, want door die campagne werd Iman een ster. Maar zij heeft haar werk gedaan: zij haalde de Jamaicaanse li keur uit de sfeer van 'Oma. nog een likeurtje?'. Nu is het tijd om wat meer te sleutelen aan het imago van het drankje, want wat Iman deed had te weinig spanning. Pratend over 'een stuk koop kracht'. 'goede proposities' en 'het creë ren van meer Tia Maria-momenten' komt Coopmans bij de kern van de zaak: ..Het moet wat introverter, wat exclusie ver. Je moet do top van de markt als klant hebben om ook tot de top van de markt te behoren." Tia Maria wordt gemaakt van koffie uit de Blue Mountains van Jamaica. De andere ingrediënten zoals vanille, suiker en de alcohol van suikerriet komen ook van het eiland zelf. De combinatie maakt de bijzondere smaak. Maar daar lijkt het helemaal niet om te gaan bij de mensen die hel spul moeten verkopen. ..Want." zegt Coopmans. ..De Tia Maria- consument drinkt een imago. Illusies en dromen zijn de essentie." volkomen begrijpelijk, niet meer dan een greep doet naar het ideale interieur. De sentimentele waarde van meubels, het idee dat veel 'gezellig' is, het dwin gende karakter van een L- of Z-kamer: er zijn honderden re denen waarom het mis kan gaan. En dan is het gevoel dat een interieur nooit af is heel begrij pelijk. „Een interieurarchitect hoeft niet eens creatief te zijn, op simpele wijze bepaalde basis principes toepassen is soms ge noeg. Mensen als ik denken over niets anders na, bij wijze van spreken. Een interieurarchitect „Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: begin met een goed plan. FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN GURP van de tien gevallen heeft het bankstel of de eetkamertafel niet meer dan een symbolische om vang. Verkeerde afmetingen dus. Als de vrachtwagen van het meubelbedrijf de straat uitrijdt, blijkt pas dat de kopers zich alleen nog schuifelend langs de wanden door hun huis kunnen verplaatsen. En dan die bewuste stoel, die veel mooier was in de toonzaal. Waar hij natuurlijk he lemaal apart stond." Praten met een interieurarchi tect over de verhoudingen in een woning leidt volgens Moerel vanzelfsprekend naar het door breken van oude ideeën. Er kan wel degelijk gesleuteld worden aan die altijd centrale rol van het bankstel, de heiligheid van het tv-toestel, ...uiteindelijk zelfs aan oma's antieke kast. scltende doelgroep, de 25- tot 35-jarigen er snol afstand van neemt." zegt Coop mans. Dus hot moet anders: Sensueler. Exotischer. Introverter. Exclusiever. Jamaica Tia Maria komt uit Jamaica. Het recept van de koffielikeur zou uit de zeventien de eeuw stammen. Pas eind jaren veertig begon ook Europa eraan te nippen. Nu worden per jaar tien miljoen flessen gebotteld. Aandoenlijk zijn de kreten over de ge voelens die het drankje moet losmaken: exotisch, sensueel en uitdagend. Om die sfeer aan te geven is in de Pinewood- studio's bij Londen een nieuwe televi siespol gemaakt die vanaf deze maand ook over het Nederlandse beeldscherm zal flitsen. Hoofdpersoon is het Canadese model Lana Ogilvie. die kwam bovendrijven na een intensieve zoektocht langs model lenbureaus all over tlw world. In veertig seconden dendert de wereld van Tia Maria voorbij. Spannende muziek, een galopperend paard, een zwarte panter. Lima Ogilvie met de wind door heur haar en een stevig, glas Tia Maria. Slag zin: 'Some things only happen after dark', Vorige maand werd de spot met veel tam-tam in Londen gepresenteerd. Daar in Engeland, waar Tia Maria erg populair.is. leidde het nieuwe spotje tot paginagrote verhalen in de kranten. De Daily Express stelde met verbazing vast dat Lana Ogilvie - 'tlw new face of the nineties' - behalve schoonheid ook her sens in huis heeft Door Lout Donders fi&oe mij maar 'n Tiaatje ijs." Het klinkt regelmatig in grand café of lisco. Bij Paul Coopmans, 'marke- ting-directeur voor Tia Maria bij Allied Spirits Wines, lopen de rillingen over zijn rug als hij dat hoort. Want dat betekent dat zijn brodukt té populair is. jekkens, en toeter NIGINGEN - SCHOLEN in klein- en grootverpakking p.stuk0.25 144 1995 (14) 0.50 72 19.95 I28I 0.40 144 39.95 (28) 0.62 200 80 00 (40) 0.37 144 39.95 (28) 1.00 72 36.00 (50) 0.25 144 21.60 (15) 0.42 72 2100 (29) 0.40 120 24 00 (20) ak a 10 0.75 100 4000 (40) p. Stuk 0.60 144 6995 (49) liv. kleuren 5 95 200 St. 1.50 2400 1295 X 500 8.95 21x500 137.50 Prijzen incl. BTW ^SEN-, ZOMER- incl. BTW ,u heeft ieder zijn problemen. Likeur tjes, al of niel gemixed. doen het goed. Noem ze maar op: Tia Maria. Cointreau. Brand Marnier. Baileys en Amarelto Di Saronno. Ze bestrijden elkaar op leven er, dood. Met flitsende reclame-spots wordt het er ingestampt: wie geen likeur drinkt, loopt hopeloos achter. Maar de strategen achter Tia Maria trekken aan de nood rem ".,\Ve moeten afstand nemen van de nou veau riche. Zo'n kreet als 'Tiaatje ijs' toont aan dat hel produkt ordinair dreigt te worden. Als we daar niets aan gj doen is het snel afgelopen. Dan ontstaat hei Blokker-effect, het hccl't dan niets exclusiefs meer. Gevolg is dal de trend-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23