Ledeltheater toe aan renovatie
r0oan 7°'
'Grootste gevaar is een failliete Chunnel'
:euken-
iol
R-
LON-
ES
f^GsT
Twijfels over aanleg
milieupark Ooslburg
[en uur
Tankstation Willemsweg
Schoondijke komt er niet
Provincie positief over
bouw vakantiepark bij
De Veste in Breskens
tLTIJD DE
ZEELAND
C4
gste prijs jiostcn opknapbeurt bedragen bijna kwart miljoen gulden
rollen
van
00
UUr,
'ot 18.00
IBIEAVT
Manager Hartmann Olau Line Vlissingen vreest concurrentie spoortunnel onder Kanaal niet:
MARKTEN
Studiecentrum
BUAR11994
DONDERDAG 27 JANUARI 1994
2.6'
Ijnze verslaggever
llburg - Het Ledeltheater in Oostburg
[ringend toe aan een grondige opknap-
I Daar is een totaalbedrag van bijna
jkwart miljoen gulden mee gemoeid,
[•.'erneester en wethouders willen de
Latie uitsmeren over twee jaar.
I aar wil het college van Oostburg de trekkenin-
fjtie in het toneelhuis en de stroomvoorziening
Luwen. De kosten bedragen 120.000 gulden.
Bouwkundig onderhoud, aanpassing van de ver
warming en verbetering van de toneelvloer zijn
zaken die volgens B en W nog wel een jaartje
kunnen wachten.
Het Ledeltheater stamt uit de jaren vijftig en er is
jaren lang, afgezien van het leggen van een nieuw
dak, niets aan groot onderhoud van het gebouw
gedaan. Het gevolg is dat de gemeente nu voor een
forse investering staat. Want toen de gemeente het
Ledel kocht, werd weliswaar geld apart gezet ten
behoeve van het theater, maar in die pot zit slechts
72.500 gulden. Lang niet voldoende dus om de
benodigde werkzaamheden allemaal in een keer
uit te voeren.
De vraag wat er moet gebeuren verdeelt zowel het
college als de politieke fracties in de gemeente
raad. Wethouder J. Thomaes is tegen het plegen
van elke investering in het Ledeltheater. Zijn
partij, de WD, twijfelt nog en heeft nog geen
standpunt bepaald. Ook het CDA zet zijn vraagte
kens bij het enorme bedrag dat nodig is om het
theater op te knappen en vraagt zich af of het niet
met iets minder geld kan. PvdA en Dorpsbelangen
en Toerisme ten slotte, zijn voorstander van aan
pak van het theater.
Wethouder A. de Feijter pleitte gisterochtend in de
commissie Openbare Werken voor een grondige
technische inventarisatie van het theater. Voor De
Feijter staat behoud van het Ledel daarbij voorop.
Alleen is het de vraag in hoeverre je aan het
gebouw moet verspijkeren, liet hij doorschemeren.
„Nu is het theater met aantrekkelijk genoeg meer
voor bepaalde gezelschappen. Maar dat zijn voor
stellingen die ook niet in het Zuidlandtheater in
Terneuzen komen. En wij zijn geen Carré of
Zuidlandtheater. In het Ledeltheater staan toch
voornamelijk gezelschappen uit de eigen streek en
komen de mensen naar de film."
1.19
f 78-00 uur
ieral manager Dieter
jjnann bij het model van de
Holgersson, die straks als
i Hollandia of Olau Brit-
pi ie dienst tussen Vlissin-
m Sheerness gaat onder
kin. FOTO JAAP WOLTERBEEK
OLAU Line, die een
[erdienst onderhoudt
jsen Vlissingen en het
igelse Sheerness, vreest
concurrentiestrijd met
in mei te openen
irnel (de spoortunnel
der het Kanaal tussen
geland en Frankrijk)
t Tenminste als men
ir vasthoudt aan het
'kondigde standpunt:
en dumpprijzen om een
kop de markt te vero-
ren.
Ier ben je verzekerd
10 kW/55 pk motor
r buitenspiegel rechts bescherm
er speakers voor èn dakantenne
Beat is er al
onze verslaggever
wan der Helm
rs kanjer die je
k 'm tot je vaste danspartner en
5) of 55 kW/75 pk motor (Tango 75)
lappen voor èn achter Tango badg®
nuit verstelbare buitenspiegels
itrips op de flanken aërodynamische
rs achterruitwisser en -sproeier
klok deelbare achterbankleuning
<ers voor en dakantenne schouder-
teverstelling voorgordels met stof
ewerkte portierbekleding. De Micra
jango is er al
UN HOOP is dat ze deze
linding normaal exploiteren,
grootste gevaar ontstaat als
Chunnel failliet zou gaan.
bemoeien de (Engelse en
use) overheden zich er zeker
at krijgen wij concurren-
irvalsing. En zijn we pas
tverder van huis", zegt Die-
Hartmann, general manager
iLine (UK) in Vlissingen.
tisde laatste jaren fors drin-
de markt van veerdien-
ïtiissen Engeland en het vas-
Economische recessies
pvoor een verlaagd vracht-
passagiersaanbod. De komst
de tunnel onder het Kanaal
lakt de spoeling nog dunner,
il rederijen schuwen geen
nt om toch klanten voor hun
te werven Het laatste op
bied is een aanbod van
gelse ferrydiensten om voor
pond een retourvaart te boe-
ïlissingen, het Nederlandse
ifdkwartier van de Olau Line,
rden de bewegingen van de
airrenten met argusogen ge-
ifd. Niet dat ze in dit spel
ia meedoen. „Wij hebben een
im hoog te houden. Niet voor
Hs hebben onze schepen van
Engelse automobielclub vijf
uren gekregen. Wij exploite-
een kwaliteitsprodukt en
Ken blijken bereid daarvoor
ietalen. Wij zijn niet van plan
onze prijzen te gaan schip-
zegt Hartmann.
jf sterren
vijf sterren gelden voor de
!le schepen die momenteel de
Bt onderhouden. Begin mei
"tden die echter ingezet op de
Line, tussen Noord-Duits
den Zweden. Daarvoor in de
lts komen twee, eveneens
fr moderne maar kleinere,
l!pen vandit zusterbedrijf
"Olau naar Vlissingen.
grotere Olau-schepen zijn op
Oostzee nodig omdat een be-
?b]ke concurrent van TT-Li-
'ailliet is gegaan. Van de
600.000 passagiers die van Euro
Way gebruik maakten, wil TT-
Line de nodige naar zich toe
halen.
De kleinere schepen - 1015 bed
den tegen 1642 bedden nu - op
Vlissingen-Sheerness zijn vol
doende om over het hele jaar
bezien aan de vraag (in 1993
tussen 700.000-800.000 passa
giers) te voldoen. „Alleen op de
topdagen, begin en einde van
vakanties, zijn schepen nooit
groot genoeg. Ook de huidige
niet. Er zijn dagen dat je er bij
wijze van spreke twee zou kun
nen inzetten."
Voor het vrachtvervoer, de feite
lijke pijler onder het bedrijf, is
de vermindering minimaal.
Veertig personenauto's (of 18
trailers) minder dan thans. Ook
de nieuwe schepen, die voldoen
aan de strenge SOLAS-eisen
(Safety Of Lifes At Sea), blijven
de grootste die op de Noordzee
een veerdienst onderhouden.
Alternatief
Of de tunnel een gunstig alterna
tief is voor mensen die tot nu toe
van de (langere) Nederlands-En
gelse verbindingen gebruikma
ken, is zeer de vraag. Een vraag
die ook niet werd beantwoord
tijdens de uitzending van De
Vakantieman, vorige week don
derdag. Weegt een reis naar
West-Frankrijk en een snelle, nu
nog 930 gulden kostende, ver
binding met Engeland op tegen
de 730 gulden, die de Olau voor
een retourtje, inclusief een over
nachting aan boord, vraagt?
„Wij blijven hameren op de toe
gevoegde waarde, die een ver
zorgde bootreis heeft", zegt
Hartmann. „Mensen die met ons
reizen, komen niet toevallig in
Vlissingen. Die maken een be
wuste keus en een gemakkelijke
start. Niks geen files om ons te
bereiken, rustig over de A58. En
de nog niet aan Europees ver
keer gewende Engelse automobi
list kan daarop ook gemakkelijk
'inrijden'."
Hartmann vindt het bovendien
een plus dat sinds kort de Zoom-
weg-Zuid is opengesteld. „Vlis
singen is nu nog gemakkelijker
vanuit België bereikbaar. Een
positieve ontwikkeling, waar wij
ook op inspelen."
In 1975 begon de Kopenhaagse
reder Lauritzen vanuit Vlissin
gen een veerdienst op Engeland.
In 1978 wordt het bedrijf over
genomen door TT-Line in Ham
burg. Het passagiersaantal nam
een grote vlucht met voorlopig
als record 849.947 in 1991, mede
als gevolg van het in gebruik
nemen van twee nieuwe, grote
schepen in 1990. In 1992 nam
het aantal passagiers af tot
807.606. De resultaten over 1993
zijn nog niet bekend gemaakt.
Hartmann hield het globaal op
tussen 700.000 en 800.000.
Casino
Met de komst van de thans op de
Oostzee varende schepen wordt
ook de vraag weer actueel: mag
er aan boord gegokt worden? De
Olau-schepen en de Nils Hol
gersson van TT-line varen onder
Duitse vlag, met als thuishaven
Hamburg. Deze stad-staat, een
Bundesland, geeft geen vergun
ning voor een casino af.
De Peter Pan vaart, met een
Zweedse bemanning, onder de
vlag van de Bahama's. Voor dit
schip is wel een casino-vergun
ning afgegeven. Straks wordt dit
de Olau Hollandia of Olau Brit-
tannia. Hartmann zegt nog niet
te weten of het schip onder de
Bahama-vlag blijft varen. „Dat
is nog onderwerp van studie",
zei hij voorzichtig, in de weten
schap dat vakbonden nauwkeu
rig bevlaggingen van schepen in
de gaten houden. „Een casino is
echter heel aantrekkelijk. Zowel
voor de ambiance aan boord als
voor de rederij."
Kosten
Belangrijke bijkomstigheid voor
Olau Line zijn de lagere exploi
tatiekosten van de nieuwkomers.
„In feite zijn de personeelslasten
de grootste kostenposten. De
huidige schepen vragen een be
manning van rond de 200 men
sen, de schepen die straks komen
slechts 87, een belangrijke kos
tenbesparing", zegt Hartmann.
De personeelsafvloeiing, die
hiervan een gevolg is, is zaak
van rederij en Betriebsrat in
Hamburg. „Daarmee heeft Olau
niets van doen, wij zijn in feite
agent voor deze schepen".
Wel weet Hartmann dat de af
vloeiing voornamelijk in de
schoonmaaksector plaatsvindt,
waarbij onder meer per schip 50
Chinese arbeidscontractanten
De zusterschepen Nils Hol
gersson en Peter Pan, hier ge
fotografeerd op de Oostzee.
Vanaf begin mei zijn ze in
Vlissingen te bewonderen.
FOTO OLAU LINE
Van onze verslaggever
Oostburg - De bouw van een nieuw tankstation aan de
Willemsweg in Schoondijke is er niet bij. Wel willen de
politieke partijen meedenken over een ander plekje in die
plaats waar het Sluiskilse bedrijf Oppeneer een diesel
tankstation kan beginnen.
Want de toelichting die een
inspreker in de commissie Pla
nologie namens het bedrijf
gaf, wierp een ander licht op
de zaak.
Burgemeester en wethouders
vroegen negatief advies aan de
commisssie, mede omdat
Rijkswaterstaat de vestiging
van een onbemand diesel
pompstation aan de Wil
lemsweg niet toestond.
De inspreker maakte echter
duidelijk dat er positieve mi
lieu-effecten kleven aan de
vestiging van het tankstation.
Het dient echter om de voer
tuigen van een aantal trans
portbedrijven in Schoondijke
met diesel te bevoorraden. En
die bedrijven hebben nu alle
maal afzonderlijk nog diesel
pompen staan. Die zouden
hun pompen opruimen en tan
ken bij het station van Oppe
neer.
Dat sprak de politieke verte
genwoordigers in de commis
sie wel aan. J. Quist (CDA), W.
Vermeulen (PvdA) en J. Pro
voost (WD) lieten weten mee
te willen denken aan een an
dere locatie.
Barendrecht, 26 jan - Veiling
Holland-Zeeland vestiging Ba
rendrecht. Winterandijvie Al 5
310-322, A18 268-312, A24
245-278, A28 217-227. Aubergi
nes 100-175 670. Chinesekool 14
op 139, 11-15 145, 8-12 133-180,
5-8.5 131-149. Komkommers
41-51 133-141, 36-41 126-129,
31-36 90-101, 26-31 70-71, 21-26
245. Paksoi 550-800 256, 450-600
251-263, 325-500 240-250,
200-350 222-231. Prei 2-4 14 klvp
136-151, 2/4-14 wit 116-129. Ra
dijs mid. grof 69-97. Rabarber
framb. ex rood 217, ex rood 225,
rood 215-260, dun ex rood 169,
dun rood 165-191, normaal
136-184. Sla glas eenmfust 23-24
68-71, 21-22 67, 19-20 60-63,
17-18 43-50, 15-16 30-37, mm
fust 31-33 96-99, 28-30 91-95,
25-27 92-97. Spruiten AI 95-1332,
BI 86-111, Cl 72-775, Dl gr fust
244-289, Dl kl fust 262-284, All
12-52, Bil 12-59, CII 51, DII gr
fust 96-195, DII kl fust 183-201,
EII 71-108. Veldsla 570-690. Wit
lof eenmalig fust lang I 118-131,
klvp 41 149-161, klvp 51 156, klvp
61 173-176, klvp 31 147-157, klvp
21 154-164, meerm fust krt grf I
140-169, krt fijn I 156-193, ex krt
I 165-228, kort II 116-141, lang II
102-120, ex kort II 128-130, onre
gelmatig II 84-89. Bloemkool 6 st
170, 8 100-120, 10 70-80, 12
40-60. Boerenkool gestript 50-90.
Rodekool 12-42. Wittekool 14-41.
Groenekool 20-77. Spitskool 103.
Sperziebonen 2390-2410. Aard
appelen bintje 8-25, eigenheimer
62-70, bildstar 21-26, irene 19-22.
Uien bonk 24-39, grof 18-26,
middel 12-25, geschoond 26-89.
Knolselderij 8 49-55, 10 32-69, 12
33-55, 15 12-36, 20 12-20. Kool
rapen 21-30. Kroten A 41-51, B
14, modje 12. Waspeen 67-60.
Winterpeen middel 35-44, fijn
14-21. Bieslook 90-98. Knoflook
96-127. Broeivet 14880-1750. Pe
terselie 100-150 42-73, 75-100
30-85. Prei kl II 43-93. Selderij
200-250 776, 150-200 36-771,
100-150 30-67. Spinazie
398-4418. Druiven Alicante
230-240
Van onze verslaggever
Oostburg - De provincie Zeeland staat in beginsel positief
tegenover de bouw van een vakantiepark bij het zwembad De
Veste in Breskens, maar dan moet de gemeente Oostburg er
wel voor zorgen dat het planologisch geregeld is in een nieuw
bestemmingsplan.
zijn betrokken. Het is wel de
bedoeling dat zo veel mogelijk
personeel op de lijn Vlissingen-
Sheerness blijft werken. „Die
kennen deze dienst en onze klan
ten. Dat kan echter niet voor
allemaal opgaan, maar dat is een
zaak die in samenspraak met de
Betriebsrat opgelost moet wor
den. Er zijn wellicht mogelijkhe
den over te gaan naar de lijn
dienst op de Oostzee".
Voor het Nederlandse walperso-
neel verandert er niets. „Onze
werkgelegenheid blijft hetzelfde.
Voor 1100 passagiers, de capaci
teit van de nieuwe schepen, moe
ten we dezelfde inspanning leve
ren als voor de 1600 van de
huidige schepen".
Moeilijk
1994 wordt volgens Hartmann
een moeilijk jaar. Moeilijk in de
zin van voorspellen. „Ik ver
wacht geen grote groei, daarom
ben ik blij dat wij onze kosten
drastisch kunnen terugbrengen
door de schepenruil. Ongetwij
feld zal het nieuwtje van de
tunnel meespelen in het vervoer
saanbod. Aan de andere kant
kan de tunnel het toerisme van
Engelse automobilisten naar het
vasteland bevorderen en dat
biedt dan de veerdiensten ook
weer kansen. Gelukkig trekt in
Engeland de economie weer aan,
maar de grote vraag is wanneer
komt Duitsland (en daarmee ook
Nederland) uit het dal? Onze
business is erg afhankelijk van
de economie. Want zonder
vracht hebben wij in feite geen
standbeen".
Onder de nieuwsgierigen die dit
jaar een tochtje onder het Ka
naal maken, is ook Hartmann.
„Ik ga dat zeker bekijken en met
mij nog veel anderen, denk ik."
Hij ziet de tunnel als een toege
voegde korte, snelle verbinding
tussen Engeland en het vaste
land. „De grootste rol is volgens
mij weggelegd voor de door
gaande passagierstreinen. En de
ze verbinding is voor mensen,
die last hebben van zeeziekte en
geen claustrofobie kennen, een
uitkomst. Maar het uur van de
waarheid komt als het nieuwtje
eraf is, zo begin 1995 denk ik.
Dan zal blijken of men de rug
recht houdt en niet gaat mee
stunten met vervoersprijzen."
Dat is gisteren duidelijk gewor
den in de vergadering van de
corhfnïssië' Planologie van de ge
meente Oostburg.
Het raadslid L. Baarends
(Dorpsbelangen en Toerisme)
stelde daar de vraag hoe ver het
nu eigenlijk staat met de voort
gang van dat project. Commis
sievoorzitter J. Kruize kon Baar
ends en de overige commissiele
den niet al te veel wijzer maken.
„Overleg met de provincie is
momenteel gaande. De uitwer
king daarvan moet echter nog
plaatsvinden."
Voorwerp van overleg tussen ge
meente Oostburg en provincie is
volgens Kruize onder meer nog
steeds of het plan De Veste (250
vakantiewoningen, een overdekt
zwembad en een sporthal) buiten
het provinciaal plan kan vallen
dat de verdere bouw van groot
schalige recreatieprojecten ver
biedt. Het plan De Veste van
projectontwikkelaar Proverko
mag echter waarschijnlijk door
gaan omdat het een van de plan
nen is die al eerder 'in de pijplijn
zaten'. De officiële instemming
van de provincie is er evenwel
nog niet.
Ambtenaar Ruimtelijke Orde
ning F. Sanderse van de gemeen
te Oostburg gaf gisteren in de
commissievergadering aan dat
ook financiële factoren een be
langrijke rol spelen. De provin
cie heeft namelijk aangegeven
dat Oostburg niet met een zoge
naamde artikel 19-procedure
(wijziging bestemmingsplan)
mag werken, maar een geheel
nieuw bestemmingsplan voor De
Veste moet laten maken. En dat
kost waarschijnlijk heel wat
geld. Daarnaast is van belang
hoe de projectontwikkelaar staat
tegenover de eisen die de provin
cie aan het plan stelt.
Van onze verslaggever
Aardenburg - Het Zeeland Stu
diecentrum in Aardenburg houdt
in maart themabijeenkomsten
over het oprichten en functione
ren van ondernemingsraden in
kleine(re) ondernemingen.
Het Studiecentrum houdt de bij
eenkomsten van donderdag 17
en dinsdag 29 maart in samen
werking met het Gemeenschap
pelijk Begeleidingsinstituut On
dernemingsraden (GBIO) en het
Nederlands Christelijk Werkge
versverbond (NCW). Deelname is
gratis. De bijeenkomsten begin
nen beide dagen om 13.30 uur en
duren tot 16.30 uur.
in West-Zeeuws-Vlaanderen
Van onze verslaggever
Oostburg - Zo lang de gemeente Oostburg zelf geen spijkers
met koppen slaat, komt er van de aanleg van een milieupark
met composteringsinriehting
niets terecht.
Dat is de mening die het raadslid
J. Quist (CDA) gisterochtend uit
sprak tijdens de vergadering van
de commissie Openbare Werken,
Bouwbeleid, Milieu en Verkeer.
Quist baseerde zich op uitspra
ken van gedeputeerde Dek (mi
lieu) over de mogelijke aanleg
van een milieupark bij de firma
Bron in Waterlandkerkje en de
aanvraag van Schoondijkenaar
De Feijter. De laatste wil op zijn
terrein een composteerinstallatie
bouwen.
Tijdens de vorige commissiever
gadering had wethouder A. de
Feijter namens het college aan
gegeven dat het wachten op de
provincie was. „Ik heb van de
gedeputeerde echter begrepen
dat de provincie er weinig voor
voelt een besluit te nemen als de
gemeente niet aangeeft op welke
plaats er het beste een compos
teerinstallatie kan komen. Bo
vendien ligt er sinds april vorig
jaar een concreet verzoek om
planologische medewerking
daartoe van De Feijter. Die kan
de gemeente op zijn minst een
antwoord geven. Want dat is tot
nu toe nog altijd niet gebeurd",
aldus Quist.
Wethouder De Feijter verklaarde
dat ambtenaren van gemeente en
provincie momenteel met elkaar
in gesprek zijn over de aanleg
van het milieupark. Ook vertelde
hij dat de gemeente toch nog
eens een kijkje wil nemen bij een
composteerinstallatie die in Et-
ten-Leur al in bedrijf is. Dit om
er zeker van te zijn dat de instal
latie geen overlast voor omwo
nenden oplevert.
Ambtenaar A. de Vos verhelder
de de contacten met de provin
ciale collega's. „De procedure is
inmiddels zo ver dat de ontwerp
voorschriften waar de milieuver
gunning van de composteerin
stallatie aan moet voldoen ter
visie kunnen worden gelegd.
Daar is echter wel een besluit
van Gedeputeerde Staten voor
nodig. Een termijn waarop die
beslissing valt, is nog niet te
geven."