Ledeltheater toe aan renovatie r0oan 7°' 'Grootste gevaar is een failliete Chunnel' :euken- iol R- LON- ES f^GsT Twijfels over aanleg milieupark Ooslburg [en uur Tankstation Willemsweg Schoondijke komt er niet Provincie positief over bouw vakantiepark bij De Veste in Breskens tLTIJD DE ZEELAND C4 gste prijs jiostcn opknapbeurt bedragen bijna kwart miljoen gulden rollen van 00 UUr, 'ot 18.00 IBIEAVT Manager Hartmann Olau Line Vlissingen vreest concurrentie spoortunnel onder Kanaal niet: MARKTEN Studiecentrum BUAR11994 DONDERDAG 27 JANUARI 1994 2.6' Ijnze verslaggever llburg - Het Ledeltheater in Oostburg [ringend toe aan een grondige opknap- I Daar is een totaalbedrag van bijna jkwart miljoen gulden mee gemoeid, [•.'erneester en wethouders willen de Latie uitsmeren over twee jaar. I aar wil het college van Oostburg de trekkenin- fjtie in het toneelhuis en de stroomvoorziening Luwen. De kosten bedragen 120.000 gulden. Bouwkundig onderhoud, aanpassing van de ver warming en verbetering van de toneelvloer zijn zaken die volgens B en W nog wel een jaartje kunnen wachten. Het Ledeltheater stamt uit de jaren vijftig en er is jaren lang, afgezien van het leggen van een nieuw dak, niets aan groot onderhoud van het gebouw gedaan. Het gevolg is dat de gemeente nu voor een forse investering staat. Want toen de gemeente het Ledel kocht, werd weliswaar geld apart gezet ten behoeve van het theater, maar in die pot zit slechts 72.500 gulden. Lang niet voldoende dus om de benodigde werkzaamheden allemaal in een keer uit te voeren. De vraag wat er moet gebeuren verdeelt zowel het college als de politieke fracties in de gemeente raad. Wethouder J. Thomaes is tegen het plegen van elke investering in het Ledeltheater. Zijn partij, de WD, twijfelt nog en heeft nog geen standpunt bepaald. Ook het CDA zet zijn vraagte kens bij het enorme bedrag dat nodig is om het theater op te knappen en vraagt zich af of het niet met iets minder geld kan. PvdA en Dorpsbelangen en Toerisme ten slotte, zijn voorstander van aan pak van het theater. Wethouder A. de Feijter pleitte gisterochtend in de commissie Openbare Werken voor een grondige technische inventarisatie van het theater. Voor De Feijter staat behoud van het Ledel daarbij voorop. Alleen is het de vraag in hoeverre je aan het gebouw moet verspijkeren, liet hij doorschemeren. „Nu is het theater met aantrekkelijk genoeg meer voor bepaalde gezelschappen. Maar dat zijn voor stellingen die ook niet in het Zuidlandtheater in Terneuzen komen. En wij zijn geen Carré of Zuidlandtheater. In het Ledeltheater staan toch voornamelijk gezelschappen uit de eigen streek en komen de mensen naar de film." 1.19 f 78-00 uur ieral manager Dieter jjnann bij het model van de Holgersson, die straks als i Hollandia of Olau Brit- pi ie dienst tussen Vlissin- m Sheerness gaat onder kin. FOTO JAAP WOLTERBEEK OLAU Line, die een [erdienst onderhoudt jsen Vlissingen en het igelse Sheerness, vreest concurrentiestrijd met in mei te openen irnel (de spoortunnel der het Kanaal tussen geland en Frankrijk) t Tenminste als men ir vasthoudt aan het 'kondigde standpunt: en dumpprijzen om een kop de markt te vero- ren. Ier ben je verzekerd 10 kW/55 pk motor r buitenspiegel rechts bescherm er speakers voor èn dakantenne Beat is er al onze verslaggever wan der Helm rs kanjer die je k 'm tot je vaste danspartner en 5) of 55 kW/75 pk motor (Tango 75) lappen voor èn achter Tango badg® nuit verstelbare buitenspiegels itrips op de flanken aërodynamische rs achterruitwisser en -sproeier klok deelbare achterbankleuning <ers voor en dakantenne schouder- teverstelling voorgordels met stof ewerkte portierbekleding. De Micra jango is er al UN HOOP is dat ze deze linding normaal exploiteren, grootste gevaar ontstaat als Chunnel failliet zou gaan. bemoeien de (Engelse en use) overheden zich er zeker at krijgen wij concurren- irvalsing. En zijn we pas tverder van huis", zegt Die- Hartmann, general manager iLine (UK) in Vlissingen. tisde laatste jaren fors drin- de markt van veerdien- ïtiissen Engeland en het vas- Economische recessies pvoor een verlaagd vracht- passagiersaanbod. De komst de tunnel onder het Kanaal lakt de spoeling nog dunner, il rederijen schuwen geen nt om toch klanten voor hun te werven Het laatste op bied is een aanbod van gelse ferrydiensten om voor pond een retourvaart te boe- ïlissingen, het Nederlandse ifdkwartier van de Olau Line, rden de bewegingen van de airrenten met argusogen ge- ifd. Niet dat ze in dit spel ia meedoen. „Wij hebben een im hoog te houden. Niet voor Hs hebben onze schepen van Engelse automobielclub vijf uren gekregen. Wij exploite- een kwaliteitsprodukt en Ken blijken bereid daarvoor ietalen. Wij zijn niet van plan onze prijzen te gaan schip- zegt Hartmann. jf sterren vijf sterren gelden voor de !le schepen die momenteel de Bt onderhouden. Begin mei "tden die echter ingezet op de Line, tussen Noord-Duits den Zweden. Daarvoor in de lts komen twee, eveneens fr moderne maar kleinere, l!pen vandit zusterbedrijf "Olau naar Vlissingen. grotere Olau-schepen zijn op Oostzee nodig omdat een be- ?b]ke concurrent van TT-Li- 'ailliet is gegaan. Van de 600.000 passagiers die van Euro Way gebruik maakten, wil TT- Line de nodige naar zich toe halen. De kleinere schepen - 1015 bed den tegen 1642 bedden nu - op Vlissingen-Sheerness zijn vol doende om over het hele jaar bezien aan de vraag (in 1993 tussen 700.000-800.000 passa giers) te voldoen. „Alleen op de topdagen, begin en einde van vakanties, zijn schepen nooit groot genoeg. Ook de huidige niet. Er zijn dagen dat je er bij wijze van spreke twee zou kun nen inzetten." Voor het vrachtvervoer, de feite lijke pijler onder het bedrijf, is de vermindering minimaal. Veertig personenauto's (of 18 trailers) minder dan thans. Ook de nieuwe schepen, die voldoen aan de strenge SOLAS-eisen (Safety Of Lifes At Sea), blijven de grootste die op de Noordzee een veerdienst onderhouden. Alternatief Of de tunnel een gunstig alterna tief is voor mensen die tot nu toe van de (langere) Nederlands-En gelse verbindingen gebruikma ken, is zeer de vraag. Een vraag die ook niet werd beantwoord tijdens de uitzending van De Vakantieman, vorige week don derdag. Weegt een reis naar West-Frankrijk en een snelle, nu nog 930 gulden kostende, ver binding met Engeland op tegen de 730 gulden, die de Olau voor een retourtje, inclusief een over nachting aan boord, vraagt? „Wij blijven hameren op de toe gevoegde waarde, die een ver zorgde bootreis heeft", zegt Hartmann. „Mensen die met ons reizen, komen niet toevallig in Vlissingen. Die maken een be wuste keus en een gemakkelijke start. Niks geen files om ons te bereiken, rustig over de A58. En de nog niet aan Europees ver keer gewende Engelse automobi list kan daarop ook gemakkelijk 'inrijden'." Hartmann vindt het bovendien een plus dat sinds kort de Zoom- weg-Zuid is opengesteld. „Vlis singen is nu nog gemakkelijker vanuit België bereikbaar. Een positieve ontwikkeling, waar wij ook op inspelen." In 1975 begon de Kopenhaagse reder Lauritzen vanuit Vlissin gen een veerdienst op Engeland. In 1978 wordt het bedrijf over genomen door TT-Line in Ham burg. Het passagiersaantal nam een grote vlucht met voorlopig als record 849.947 in 1991, mede als gevolg van het in gebruik nemen van twee nieuwe, grote schepen in 1990. In 1992 nam het aantal passagiers af tot 807.606. De resultaten over 1993 zijn nog niet bekend gemaakt. Hartmann hield het globaal op tussen 700.000 en 800.000. Casino Met de komst van de thans op de Oostzee varende schepen wordt ook de vraag weer actueel: mag er aan boord gegokt worden? De Olau-schepen en de Nils Hol gersson van TT-line varen onder Duitse vlag, met als thuishaven Hamburg. Deze stad-staat, een Bundesland, geeft geen vergun ning voor een casino af. De Peter Pan vaart, met een Zweedse bemanning, onder de vlag van de Bahama's. Voor dit schip is wel een casino-vergun ning afgegeven. Straks wordt dit de Olau Hollandia of Olau Brit- tannia. Hartmann zegt nog niet te weten of het schip onder de Bahama-vlag blijft varen. „Dat is nog onderwerp van studie", zei hij voorzichtig, in de weten schap dat vakbonden nauwkeu rig bevlaggingen van schepen in de gaten houden. „Een casino is echter heel aantrekkelijk. Zowel voor de ambiance aan boord als voor de rederij." Kosten Belangrijke bijkomstigheid voor Olau Line zijn de lagere exploi tatiekosten van de nieuwkomers. „In feite zijn de personeelslasten de grootste kostenposten. De huidige schepen vragen een be manning van rond de 200 men sen, de schepen die straks komen slechts 87, een belangrijke kos tenbesparing", zegt Hartmann. De personeelsafvloeiing, die hiervan een gevolg is, is zaak van rederij en Betriebsrat in Hamburg. „Daarmee heeft Olau niets van doen, wij zijn in feite agent voor deze schepen". Wel weet Hartmann dat de af vloeiing voornamelijk in de schoonmaaksector plaatsvindt, waarbij onder meer per schip 50 Chinese arbeidscontractanten De zusterschepen Nils Hol gersson en Peter Pan, hier ge fotografeerd op de Oostzee. Vanaf begin mei zijn ze in Vlissingen te bewonderen. FOTO OLAU LINE Van onze verslaggever Oostburg - De bouw van een nieuw tankstation aan de Willemsweg in Schoondijke is er niet bij. Wel willen de politieke partijen meedenken over een ander plekje in die plaats waar het Sluiskilse bedrijf Oppeneer een diesel tankstation kan beginnen. Want de toelichting die een inspreker in de commissie Pla nologie namens het bedrijf gaf, wierp een ander licht op de zaak. Burgemeester en wethouders vroegen negatief advies aan de commisssie, mede omdat Rijkswaterstaat de vestiging van een onbemand diesel pompstation aan de Wil lemsweg niet toestond. De inspreker maakte echter duidelijk dat er positieve mi lieu-effecten kleven aan de vestiging van het tankstation. Het dient echter om de voer tuigen van een aantal trans portbedrijven in Schoondijke met diesel te bevoorraden. En die bedrijven hebben nu alle maal afzonderlijk nog diesel pompen staan. Die zouden hun pompen opruimen en tan ken bij het station van Oppe neer. Dat sprak de politieke verte genwoordigers in de commis sie wel aan. J. Quist (CDA), W. Vermeulen (PvdA) en J. Pro voost (WD) lieten weten mee te willen denken aan een an dere locatie. Barendrecht, 26 jan - Veiling Holland-Zeeland vestiging Ba rendrecht. Winterandijvie Al 5 310-322, A18 268-312, A24 245-278, A28 217-227. Aubergi nes 100-175 670. Chinesekool 14 op 139, 11-15 145, 8-12 133-180, 5-8.5 131-149. Komkommers 41-51 133-141, 36-41 126-129, 31-36 90-101, 26-31 70-71, 21-26 245. Paksoi 550-800 256, 450-600 251-263, 325-500 240-250, 200-350 222-231. Prei 2-4 14 klvp 136-151, 2/4-14 wit 116-129. Ra dijs mid. grof 69-97. Rabarber framb. ex rood 217, ex rood 225, rood 215-260, dun ex rood 169, dun rood 165-191, normaal 136-184. Sla glas eenmfust 23-24 68-71, 21-22 67, 19-20 60-63, 17-18 43-50, 15-16 30-37, mm fust 31-33 96-99, 28-30 91-95, 25-27 92-97. Spruiten AI 95-1332, BI 86-111, Cl 72-775, Dl gr fust 244-289, Dl kl fust 262-284, All 12-52, Bil 12-59, CII 51, DII gr fust 96-195, DII kl fust 183-201, EII 71-108. Veldsla 570-690. Wit lof eenmalig fust lang I 118-131, klvp 41 149-161, klvp 51 156, klvp 61 173-176, klvp 31 147-157, klvp 21 154-164, meerm fust krt grf I 140-169, krt fijn I 156-193, ex krt I 165-228, kort II 116-141, lang II 102-120, ex kort II 128-130, onre gelmatig II 84-89. Bloemkool 6 st 170, 8 100-120, 10 70-80, 12 40-60. Boerenkool gestript 50-90. Rodekool 12-42. Wittekool 14-41. Groenekool 20-77. Spitskool 103. Sperziebonen 2390-2410. Aard appelen bintje 8-25, eigenheimer 62-70, bildstar 21-26, irene 19-22. Uien bonk 24-39, grof 18-26, middel 12-25, geschoond 26-89. Knolselderij 8 49-55, 10 32-69, 12 33-55, 15 12-36, 20 12-20. Kool rapen 21-30. Kroten A 41-51, B 14, modje 12. Waspeen 67-60. Winterpeen middel 35-44, fijn 14-21. Bieslook 90-98. Knoflook 96-127. Broeivet 14880-1750. Pe terselie 100-150 42-73, 75-100 30-85. Prei kl II 43-93. Selderij 200-250 776, 150-200 36-771, 100-150 30-67. Spinazie 398-4418. Druiven Alicante 230-240 Van onze verslaggever Oostburg - De provincie Zeeland staat in beginsel positief tegenover de bouw van een vakantiepark bij het zwembad De Veste in Breskens, maar dan moet de gemeente Oostburg er wel voor zorgen dat het planologisch geregeld is in een nieuw bestemmingsplan. zijn betrokken. Het is wel de bedoeling dat zo veel mogelijk personeel op de lijn Vlissingen- Sheerness blijft werken. „Die kennen deze dienst en onze klan ten. Dat kan echter niet voor allemaal opgaan, maar dat is een zaak die in samenspraak met de Betriebsrat opgelost moet wor den. Er zijn wellicht mogelijkhe den over te gaan naar de lijn dienst op de Oostzee". Voor het Nederlandse walperso- neel verandert er niets. „Onze werkgelegenheid blijft hetzelfde. Voor 1100 passagiers, de capaci teit van de nieuwe schepen, moe ten we dezelfde inspanning leve ren als voor de 1600 van de huidige schepen". Moeilijk 1994 wordt volgens Hartmann een moeilijk jaar. Moeilijk in de zin van voorspellen. „Ik ver wacht geen grote groei, daarom ben ik blij dat wij onze kosten drastisch kunnen terugbrengen door de schepenruil. Ongetwij feld zal het nieuwtje van de tunnel meespelen in het vervoer saanbod. Aan de andere kant kan de tunnel het toerisme van Engelse automobilisten naar het vasteland bevorderen en dat biedt dan de veerdiensten ook weer kansen. Gelukkig trekt in Engeland de economie weer aan, maar de grote vraag is wanneer komt Duitsland (en daarmee ook Nederland) uit het dal? Onze business is erg afhankelijk van de economie. Want zonder vracht hebben wij in feite geen standbeen". Onder de nieuwsgierigen die dit jaar een tochtje onder het Ka naal maken, is ook Hartmann. „Ik ga dat zeker bekijken en met mij nog veel anderen, denk ik." Hij ziet de tunnel als een toege voegde korte, snelle verbinding tussen Engeland en het vaste land. „De grootste rol is volgens mij weggelegd voor de door gaande passagierstreinen. En de ze verbinding is voor mensen, die last hebben van zeeziekte en geen claustrofobie kennen, een uitkomst. Maar het uur van de waarheid komt als het nieuwtje eraf is, zo begin 1995 denk ik. Dan zal blijken of men de rug recht houdt en niet gaat mee stunten met vervoersprijzen." Dat is gisteren duidelijk gewor den in de vergadering van de corhfnïssië' Planologie van de ge meente Oostburg. Het raadslid L. Baarends (Dorpsbelangen en Toerisme) stelde daar de vraag hoe ver het nu eigenlijk staat met de voort gang van dat project. Commis sievoorzitter J. Kruize kon Baar ends en de overige commissiele den niet al te veel wijzer maken. „Overleg met de provincie is momenteel gaande. De uitwer king daarvan moet echter nog plaatsvinden." Voorwerp van overleg tussen ge meente Oostburg en provincie is volgens Kruize onder meer nog steeds of het plan De Veste (250 vakantiewoningen, een overdekt zwembad en een sporthal) buiten het provinciaal plan kan vallen dat de verdere bouw van groot schalige recreatieprojecten ver biedt. Het plan De Veste van projectontwikkelaar Proverko mag echter waarschijnlijk door gaan omdat het een van de plan nen is die al eerder 'in de pijplijn zaten'. De officiële instemming van de provincie is er evenwel nog niet. Ambtenaar Ruimtelijke Orde ning F. Sanderse van de gemeen te Oostburg gaf gisteren in de commissievergadering aan dat ook financiële factoren een be langrijke rol spelen. De provin cie heeft namelijk aangegeven dat Oostburg niet met een zoge naamde artikel 19-procedure (wijziging bestemmingsplan) mag werken, maar een geheel nieuw bestemmingsplan voor De Veste moet laten maken. En dat kost waarschijnlijk heel wat geld. Daarnaast is van belang hoe de projectontwikkelaar staat tegenover de eisen die de provin cie aan het plan stelt. Van onze verslaggever Aardenburg - Het Zeeland Stu diecentrum in Aardenburg houdt in maart themabijeenkomsten over het oprichten en functione ren van ondernemingsraden in kleine(re) ondernemingen. Het Studiecentrum houdt de bij eenkomsten van donderdag 17 en dinsdag 29 maart in samen werking met het Gemeenschap pelijk Begeleidingsinstituut On dernemingsraden (GBIO) en het Nederlands Christelijk Werkge versverbond (NCW). Deelname is gratis. De bijeenkomsten begin nen beide dagen om 13.30 uur en duren tot 16.30 uur. in West-Zeeuws-Vlaanderen Van onze verslaggever Oostburg - Zo lang de gemeente Oostburg zelf geen spijkers met koppen slaat, komt er van de aanleg van een milieupark met composteringsinriehting niets terecht. Dat is de mening die het raadslid J. Quist (CDA) gisterochtend uit sprak tijdens de vergadering van de commissie Openbare Werken, Bouwbeleid, Milieu en Verkeer. Quist baseerde zich op uitspra ken van gedeputeerde Dek (mi lieu) over de mogelijke aanleg van een milieupark bij de firma Bron in Waterlandkerkje en de aanvraag van Schoondijkenaar De Feijter. De laatste wil op zijn terrein een composteerinstallatie bouwen. Tijdens de vorige commissiever gadering had wethouder A. de Feijter namens het college aan gegeven dat het wachten op de provincie was. „Ik heb van de gedeputeerde echter begrepen dat de provincie er weinig voor voelt een besluit te nemen als de gemeente niet aangeeft op welke plaats er het beste een compos teerinstallatie kan komen. Bo vendien ligt er sinds april vorig jaar een concreet verzoek om planologische medewerking daartoe van De Feijter. Die kan de gemeente op zijn minst een antwoord geven. Want dat is tot nu toe nog altijd niet gebeurd", aldus Quist. Wethouder De Feijter verklaarde dat ambtenaren van gemeente en provincie momenteel met elkaar in gesprek zijn over de aanleg van het milieupark. Ook vertelde hij dat de gemeente toch nog eens een kijkje wil nemen bij een composteerinstallatie die in Et- ten-Leur al in bedrijf is. Dit om er zeker van te zijn dat de instal latie geen overlast voor omwo nenden oplevert. Ambtenaar A. de Vos verhelder de de contacten met de provin ciale collega's. „De procedure is inmiddels zo ver dat de ontwerp voorschriften waar de milieuver gunning van de composteerin stallatie aan moet voldoen ter visie kunnen worden gelegd. Daar is echter wel een besluit van Gedeputeerde Staten voor nodig. Een termijn waarop die beslissing valt, is nog niet te geven."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21