>49 per stuk 249 u per stuk Veilingwaarde stelt vaak teleur i Boxtel hts f29,75 DE STEM Radio 2 op de horizontale toer Ondernemers op pad in China )CKMACHINES1 BRABANT Melige soapmet Brigitte Kaandorp Een en al depressie bij Bram Vermeulen UIT GIDS Taxatiedag in Bergen op Zoom trekt duizend bezoekers cor special koopprijs 1.198 - jrkoopprijs 548.- apart \part Prijskaarting lén kwaliteit v.a. I ïfo." lederen ks v.a. 298.- Jassen, rokken, n V.a. 9o." haar rs v.a. 298.- provinciale weg ELLER BRUIN ZONNEBANK i de ZON met ^SUN-ULTRA jrzuivere diepzeealgen. I ben je nog nooit gezonde manier )i egaal BRUIN geworden. rom nu meteen uit, want ïn jezelf en val op 3 prachtige bruine jezonde uiterlijk iRadiodagboek uit I Bosnië op Radio 1 Gijs van Beuzekom maakte documentaire over verkenningstocht A7 ARI 1994 leggen op een grote partij overleg, iet en fabrieksnieuw. Met volledige rnder geschikt voor naaisters, naai- nakers en huishoudelijk gebruik. Merk Einer, i doos zonder beschadigingen. gelijktijdig vastnaaien, afsnijden en kanten op allerlei soorten stof zoals i, lakens, stretchstoffen etc. met ga rantie. zig-zag-naaimachines geheel com- n met 10 jaar garantie op alle onder delen en motor. oor recht stikken, zigzaggen, knopen knoopsgaten maken, ritssluitingen blindzoomsteek, overlocksteek en tchsteek voor rekbare stoffen, eparatie en verkoop alle merken Eigen servicedienst Import - export - groot- en kleinhandel Tevens I OYOTA-NAUMANN-EINER naaimachines örabantplein 6 - 4817 LR Breda 076-205454 Donderdagavond - koopavond JDEL - RUIME PARKEERGELEGENHEID -■L oor een 524 1 pm t/Zee- aav 06-9864 et 'n :pm. Een KLEINTJE nu na TREFZEKERDER dia voorheen. Diversen V.B.O.K.: voor hulp moeder en kind bij niet i wenste zwangerschap 01157-2869/01150-14127] Ma. 24/1aanv. 20.00u. Bieden en jokeren, café de Landbouw, Clinge. AANBIEDING 1QQ FABRIKANT VAN kleding broeken, jacks enz. Voor hem en Verkoop direct IflO van ,abrikaat V.a. £90." naar particulier Oudenbosch' MEER KOOPJES Hoeïe"' 05, OUDENBOSCH. TEL. 01652-13308g s geopend. Vrijdag koopavond oop ook aan particulieren. Dn (150 ml) voor langdurig >4,95. Nu tegen inlevering i deze advertentie (paart dan f5»' Verkrijgbaar bij: G ids Van onze verslaggever Hans Rooseboom pergen op Zoom - De belangstelling is enorm, 's Morgens om kwart over negen, drie kwartier voor openingstijd, staan er al tientallen mensen op straat te nachten. Met tassen, koffers, vuilniszakken en dekens [01 geheimzinnige zaken. HANG- GLAS- ZONWERING |Efliuiir nadat de taxatiedag van veilinghuis Sotheby in De Markiezenhof in Bergen op Zoom van start is gegaan zijn er neer dan 300 belangstellenden tinnen. Er zullen er in de loop i de dag nog honderden vol- pl. Be stroom van taxatiebelustig- jen wordt bij de ingang van de historische Hofzaal, waar de turnt- en antiekkeuring plaats vindt, al direct in verschillende banen geleid. Óp de vraag 'Wat is uw object?' beginnen de meeste mensen gre- lig hun geliefdkoost bezit uit te pakken. Maar dat is nog niet bedoeling. De vraag wordt slechts gesteld door een mede serker van Het Markiezenhof. binnen kunnen de mensen ..„i aansluiten in één van de jijen voor de experts van het veilinghuis Sotheby die deze za terdag zitting houden. Oude schilderkunst, 19e-eeuwse -schilderkunst, moderne schilder- l'sunst, keramiek, porcelein, frons, tin, koper, goud, zilver, „velen, klokken, sculpturen: de e handel wordt verdeeld on- acht deskundigen, die alle maal achter een eigen tafel heb ben plaatsgenomen. langste rij langste rij wachtenden staat j de afdeling schilderijen. Rijp la groen komt hier uit de ver pakkingen te voorschijn. Vol strekte prullen blijken gewik keld in de zachtste dekens, ter wijl waardevolle doeken achte loos uit een gescheurde krant tevoorschijn komen. Net zoals in de bekende taxatie-programma's op de tv hebben ook hier in het Markiezenhof de mensen vaak geen idee. „Pakt u dat maar weer in", zegt de taxateur tegen een heer die opgetogen zijn schat voorschijn haalt en hem vol trots op tafel legt. „Daar kan ik heel kort over zijn. Dit mag geen naam hebben. Het is misschien heel aardig, maar het is puur van een ama teur. In zo'n geval zeg ik altijd: het mag geen naam hebben". Verslagen beent de eigenaar weg, zonder nog één woord te zeggen. Het omgekeerde komt ook voor. Zoals die mevrouw die twee schilderijtjes van de zolder heeft meegenomen, om er toch eens naar te laten kijken. „Heel mooi, deze taferelen op een boerenerf. Ze .zijn Frans, begin negentien- de-eeuw. Als u ze een beetje laat opknappen zijn ze samen wel 8000 waard. Maar ik zou ze ophangen als ik u was, en niet op zolder bewaren. Dan kunnen an dere mensen er ook nog van genieten". Protesten Protesten klinken hier en daar [Radio 2 moet aantrekkelijker |»orden en een grotere groep lasteraars aanspreken. Het [middel om dat te bereiken |leet horizontale programme- [nng. De Radio 2-omroepen lenden vanaf vandaag elke tussen 7.00 en 19.00 uur [tp vaste tijden vaste soorten programma's uit. [Het lunchprogramma 'Het Hart Ijan Twee' (12.00 uur) is dage- ps te horen, evenals 'File-Ra- jio' (17.00 uur) en 'Alle Mensen' 1118.00 uur). |li zender moet vooral een ont- ssrnend karakter krijgen en puidelijk herkenbaar zijn. Op Radio 2 worden korte nieuws bulletins opgenomen naast in formatie over weer en verkeer. Meer dan de helft van het pro gramma bestaat uit muziek, vooral Nederlands produkt. De nieuwe opzet gaat ervan uit de de omroepen de programma's 'inbrengen' waar zij goed in zijn. De Tros zet weerman Jan Ver- steegt in. De Avro brengt korte nieuwsoverzichten en media- en shownieuws. Veronica levert in lunchtijd een radiospelletje met Albert West. De NCRV blijft onverbrekelijk verbonden met 'Wie weet waar Willem Wever woont' en 'Adres Onbekend' is de troef van de KRO. op. Zoals die meneer die een groot kleurig havengezicht tot bijna niets waard hoort verkla ren. „Ik wil naar de hoogste instan tie", roept de klant. „Waar zit die?". „Rijksbureau voor Kunsthistori sche Informatie in Den Haag", zegt de taxateur ijzig. „En hoe kom ik daar binnen?" „Opbellen. Afspraak maken". Verwarring heerst alom over de getaxeerde waarde van de objec ten. Want voor méér mensen is de prijs die zij te horen krijgen veel te laag. Een authentieke en gave 18e-eeuwse topgrafische kaart van Groenland en de Noordelijke IJszee wordt geschat op 200 a 300 gulden. „Dat is veel te laag getaxeerd", roept de ei genaar. „Nee", legt de expert uit. „We hebben het hier over de veilingwaarde, en dat is iets heel anders. Zoveel brengt hij op de veiling op. Best mogelijk dat een kunsthandel er duizend gulden voort vraagt". Resumerend na een dag taxeren in Het Markiezenhof: 950 perso nen deden een beroep op de expertise van de deskundigen. Een kleine hoeveelheid daarvan is door Sotheby ingenomen, ge noeg om tevreden te zijn. „Er zitten heel aardige dingen bij", aldus Albertine Verlinde van So theby. Met dit soort taxatieda gen probeert het veilinghuis ui teraard spullen voor de veiling te vinden. Maar het beoogde resul taat is vaak ook dat mensen uit de regio makkelijker recht streeks contact opnemen met Sotheby in Amsterdam (15 pro cent van de opbrengst is overi gens voor het veilingshuis). „Een van de 'topstukken van vandaag' is een 17e-eeuws Utrechts paneel. We gaan dat uitzoeken, en de prijs hangt af van het feit of we er een naam aan kunnen hangen. Verder een 18e-eeuws zilveren mosterdpotje uit Middelburg 5000), vest zakhorloges van enkele duizen den guldens, een 18e eeuwse vaas uit de collectie van de Sak sische keurvorst August de Ster ke 5000). Geen tonnen in Ber gen op Zoom dus, maar dat had ook niemand verwacht. Daar voor is de markt te bekend". Tenslotte werd ook de verslagge ver zelf gelukkig gemaakt. Een nogal moeilijk te plaatsen schil- J-PARFUMERIE-C0SMETIQUE uktinformatie: Tiwes Import wijk, tel.: 04160-35051 |óeze zomer trokken ze reeds voormalig Joegoslavië. |''J_de winter genadeloos toegeslagen, zijn ver- [Laggevers Harmen Boerboom Ifaonica) en Wouter Kur- [pershoek (Vara) wederom af- ■fereisd naar het door oorlog T'trscheurde gebied. Rt een beveiligde terreinwagen jn® zij .zich een weg door de '•-«besneeuwde wegen in Bosnië boen daarvan twee weken pS verslag via Radio 1. Hun Nte reportage is vanochtend te '«wachten. Omdat in Bosnië bijna geen en- L telefo°n werkt, zijn zij aan- en op hun satelliettele- De beide verslaggevers proberen de geïsoleerde ™Tuzla te bereiken. Het her oïsch gesloten vliegveld van I ®la is momenteel een van de pvo-speerpunten. Tuzla is voor toevoer van hulpgoederen af- ■pelijk van een smalle, moei- j °egaanbare bergweg. Al k?'ban een jaar proberen de "et vliegveld open te krijgen "^vluchten, maar de Ser- verhinderen dat. jptoom en Kurpershoek wil- een beeld schetsen van de ppzalige gevolgen van de win- (v i v°or de mensen in Bosnië. pchten de Nederlandse «malisten naar Oost-Bosnië te ifYaar zo n Hbo leden van gn Nederlandse Luchtmobiele da» tenten zullen op- koelt 1 het togelijkse dag- i, 8aan de verslaggevers ook Jto reportages maken die, ioDpnH satel'iettelefoon, in de dm i Programmering van Ra- i L,?rden 0Pgenomen. "■W'jkB, Radio 1 vanaf 7.45 uur) Door Maarten van de Rakt De directeur van de Ren- kumse papierfabriek be zoekt collega's in China. „Als het over cijfers gaat, komen ze er niet uit," glim lacht hij tegen een meege reisde verslaggever. Terwijl hij zijn Chinese gastheer complimenteert voor de jaarlijkse produktie, relati veert hij terzijde: „Dat doen wij in een week." Met zeven andere voornamelijk Gelderse ondernemers ging G. Keulen in november op verken ning in China. Een soort ont dekkingsreis in een sterk veran derend land. Gijs van Beuze kom reisde met de zakenlieden mee en maakte een documen taire over hun belevenissen: 'De Hollandse koopman in China', vanavond te zien op Neder land 1. Vier jaar na de wrede onder drukking van de studentenop stand op het Plein van de He melse Vrede in Peking trekken de economische hervormingen als een wervelwind door China. Buitenlandse ondernemers pik ken graag een graantje mee. Zij zien de Volksrepubliek als een land van melk en honing. Van een leien dakje gaat het zaken doen doorgaans niet. De taal barrière, politieke onzekerheid en de slechte infrastructuur vormen vervelende hordes. Berend Botje De reis begint in het koude noorden en eindigt in het broeierige zuiden. De zaken mannen bezoeken het partijbol- werk Peking, waar McDonalds en Benetton voet aan de grond hebben gekregen, de moderne socialistische metropool Shang hai en de oude opiumstad Kan ton die geldt als het centrum van het Chinese 'cowboy-kapi- talisme'. Voor de Gelderse ondernemers was de reis een onvergetelijke confrontatie met een andere manier van leven: weinig cock tailparty's en officiële diners, veel bedrijfsbezoeken en ont moetingen met de 'gewone' Chi nese ondernemer, die veel oog heeft voor westerse know-how en valuta. Zo hobbelen ze per bus stad er» land af, eten met de onvermijdelijke stokjes en een hunner heft 'Berend Botje' aan. De zakenmannen raakten danig onder de indruk. Van het enor me arbeidspotentieel in China, dat een ontwakenende reus is onder de lage-lonen-landen. En ook van de manier waarop de G. Keulen en J. van der Vlugt rechtszien het verkeer in Peking aan zich voorbijtrekken. Chinezen hun land opbouwen. „Met een enorme inzet en ge drevenheid zijn ze aan de gang gegaan. Het typeert hen: als alle neuzen dezelfde kant opstaan, zijn ze niet te stuiten. Binnen een aantal jaren is dit land de derde economische macht van de wereld", voorspelt Van Beu- aekom. „Dat heeft ook gevolgen voor ons. Wij zullen wel distri butieland worden." Symbool De programmamaker volgde in de film drie mannen: naast de legatieleider Keulen van pa pierfabriek Parenco uit Ren- kum, J. van der Vlugt van Bata- vus uit Heerenveen (een dochter van Atag uit Ulft) en M. van Kempen van Van Kempen Kou- detechniek uit Tiel. „De fiets als nationaal symbool van beide landen. Het papier is in China uitgevonden. En koeltechniek, omdat het een aardig klein be drijf is." „Er gaan zoveel delegaties naar China. Deze oriëntatiereis is anders dan de trips van Econo mische Zaken. Zonder officiële toestanden, gewoon onderne mers die contact leggen met andere ondernemers. Van het noorden tot het zuiden. Daarom was dit voor mij aantrekkelijk," verwoordt Van Beuzekom zijn interesse. Hij besluit zijn documentaire met een Chinees gezegde. „Alle vreemdelingen zijn blind in het zakendoen. De Hollanders heb ben één oog. De Chinezen twee." Daaruit opmaken dat de Nederlanders een streepje voor hebben, is helemaal fout. „Ze zijn arrogant, hebben een hou ding van 'we hoeven niet per se met jullie zaken te doen'. Eerst kijken ze de kat uit de boom." (Nederland 1,23.13 uur) MAANDAG 24 JANUARI 1994 'De Vrouw van de Zanger' Oosterhout - De Bussel. 'De Vrouw van de Zanger', muzi kale komedie van Paul Hae- nen. Regie: Bert Klunder. Ge speeld door Brigitte Kaan dorp, Ingeborg Elzevier, Egi- dius Pluymen en Ernest Piet. Gezien op zaterdag 22 januri. Op 1 februari in Roosendaal, 2 en 3 februari in Breda, 8 fe bruari in Etten-Leur, 26 april in Terneuzen en 17 mei Ber gen op Zoom. Door Marjan Mes Brigitte Kaandorps theate rimago drijft op onhandig heid, mislukking en lichte frustratie. Stuntelig en onzeker is ze ook als het op mannen aankomt, zo laat zij steeds weer in haar solo shows zien. Een beetje hitsig ook, maar helaas gaat het altijd mis als er een smakelijke bilpar tij in zicht komt. In zijn muzika le blijspel 'De Vrouw van de Zanger' creëerde Paul Haenen voor deze cabaretière een rolletje waarin zij vrolijk met dit door haarzelf geschapen beeld kan dollen. Ze speelt en zingt, even ongepo lijst en dwaas als in haar eigen shows, de rol van de onbevredig de, maar trouwe vrouw van een corpulente operazanger, Boris (Egidius Pluymen). Om haar heen dwarrelt voortdurend een narcistische, fraai gevormde danser (Ernest Piet) die beweert van haar te houden. Maar mono gaam als ze is, kan ze niet op diens avances ingaan. Haar met faalangst behepte, zingende echtgenoot neemt het echter niet zo nauw. Die laat zich door zijn regisseuse Bianca (Ingeborg El zevier) niet alleen artistiek maar ook amoureus inspireren. Het wellustige mens is ervan overtuigd dat zij met Boris' sek suele ook diens artistieke poten tie weet te op te vijzelen. Er komt moord en doodslag van, want de jaloerse Brigitte laat zich niet bedriegen. De lekkere bilpartij waar zij zo naar kan smachten, komt evenwel toch nog in haar bezit. Dit klinkt misschien leuker dan het is. 'De Vrouw van de Zanger' is name lijk bepaald geen geslaagde creatie van Paul Haenen. In te genstelling tot in 'Een bijzonder prettig vergezicht' (met Mary Dresselhuys) ontbreken de broodnodige plot en verrassende dialogen. Het is een wat bizarre, melige mengeling van musical en soap opera, waarin de vier optreden den elk him eigen stiel bedrijven: cabaret, toneelspel, operazang en dans. Door gebrek aan een samenhangend verhaal en aan een strakke regie worden die vier elementen geen eenheid. Een uitstekende comédienne (El zevier) zonder goede rol, een grappige cabaretière (Kaandorp) die niet kan acteren, een zoetge vooisde operazanger (Pluymen) die al evenmin kan acteren en een jonge danser (Piet) die alleen zijn lichaam in de fraaiste stan den weet te dwingen; het is te weinig voor een geslaagde kome die. Een seksclubachtige mastur- batiescène-in-silhouet van de danser is bovendien een vol strekt misplaatste regievondst. Meesterwerkjes in 'Achter m'n ogen' Na het taxeren van 3000 a 4000 objecten zijn de experts behoorlijk 'gaar'. foto's de stem/ben steffen derijtje, voorstellende het Leid- seplein te Amsterdam, gesig neerd 'Veldhoen'. „Het is inder daad van Veldhoen", aldus de expert. „Het gaat hier om een zogenaamde rotoprint. Een klein groepje verzamelaars heeft hier 150 a 200 gulden voor over". Op de rommelmarkt had het ding een rijksdaalder gekost. Breda - Theater Achterom - 'Achter m'n ogen', door Bram Vermeulen, gezien op 22 ja nuari 1994. Door Theo van Drunen De liederen van Bram Ver meulen zijn beslist van goed niveau. Muzikaal verant woord. Hij begeleidt zichzelf op gitaar en accordeon. En als hij achter de vleugel zit, maakt hij ingenieus gebruik van drum, bekken en tam boerijn met afstandsbedie ning. Tekstueel is het pro gramma ook interessant. En inhoudelijk heeft het een vol wassen diepgang. Maar het thema van Brams nieuwste theaterprogramma 'Achter m'n ogen' is depressief van sfeer. De ruim twintig chansons heeft Bram Vermeulen in een verras sende vorm gegoten. Door mid del van een Leitmotiv plakt hij de liederen aan elkaar, zodat er een haast klassiek geheel ont staat. De voorstelling is zo uit eindelijk één verhaal. Dat verhaal is eigenlijk vrij een voudig. Een jongen van 7 is doodsbang voor alles. 'Mama, mama, doe open, ik ben het!' Verlatingsangst en de angst voor eenzaamheid zitten er al jong in. Veertig jaar later is de jongen een man, juist gescheiden en weer barstensvol angst. Tijdens de voorstelling noteerde ik het een en ander. 'Achter mijn ogen kijk ik naar mij.' 'Degene die ik ken, laat zich niet zien.' 'Hij beweegt als een man, maar voelt als een kind.' 'Mijn ziel is te groot, hij barst uit mijn borst; FILMS GOES -Grand Theater 20 u. Sleepless in Seattle. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Demolition man. 20 u. The Addams Family values. 20 u. A perfect world. 20 u. Sleepless in Seattle. 20 u. Robin Hood: men in tights. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. Little Buddha. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Demolition man. - Alhambra 2 20 u. Robin Hood: men in tights. - Alhambra 3 20 u. 20 u. Heaven and earth. - Alhambra 4 20 u. The Addams Family values. BERGEN OP ZOOM - Cinem'actueel 1-2-3 20 u. Sleepless in Seattle. 20 u. A perfect world. 20 u. Demolition man. -Roxy 1 - 20.15 u. The Addams Family values. - Roxy 2 - 20 u. The house of the spirits. ROOSENDAAL ik heb dorst, dorst, dorst.' Kort om: een en al depressie en ellen de. En dat is nog maar voor de pauze. Na de pauze blijken er zo'n twintig van de tweehonderd toe schouwers verdwenen te zijn. En in de loop van de voorstelling stappen er nog een paar op. Want Bram draait niet bij. Hij vindt geen licht in de duisternis. Hij gaat gewoon door: 'Ik voel me weer als kind; ik ben bang, bang, bang. Nu ben ik jou voor altijd kwijt; ik ben bang.' 'En het hart bonkt hijgend hard.' 'Mama, ik ben het.' 'Alles en iedereen is tegen mij.' 'Het lijf wil slapen, maar ik ben te moe.' En als slotconclusie: 'Wie zoeken wil, zal zoeken. Wie vinden wil, zal vinden.' Ik kan niet anders zeggen dan dat Bram Vermeulen in dit pro gramma meesterwerkjes heeft zitten. Of misschien moet het programma als één geheel wor den gezien en dan is het nog steeds een meesterwerk. Maar als toeschouwer moet je er wel zin in hebben. Vanwege de hoge herkenbaar heidsgraad raakt het ongetwij feld veel dertigers en veertigers. Maar ik denk toch dat het iets te veel van het goede (lees: depres sieve) is. Ken je als toeschouwers deze problematiek niet, dan zegt het je te weinig. Zit je zelf mid den in deze problematiek, dan helpt het je niet echt. En ben je deze problematiek al voorbij, dan is het hooguit een onprettige herinnering. Voor wie moet Bram Vermeulen het dan toch nog doen? Voor hemzelf waar schijnlijk. Vast een goede vorm van thera pie. - City 1-2-3 20 u. A perfect world. 20 u. Demolition man. 20 u. Beethoven's 2nd. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The good son. 14.30, 17 en 20 u. The lookout. 14.30, 17, 20 en 22.30 u.Mr. Jones. 14.30, 17 en 22.30 u. Excessive force. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Demoli tion man. 20 en 22.30 u. Bitter Harvest. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crush. 20 en 22.30 u. Addams family 2. 14.30, 20 en 22.30 u. Robin Hood: Men in tights. 20 u. Beethoven's 2nd. 17, 20 en 22.30 u. A perfect world. 20 u. Little Buddha. 22.30 u. Sleepless in Seattle. 14.30, 17 en 22.30 u. Aladdin (14.30 en 17 u. Ned. versie). 22.30 u. Rising sun. 17 u. The age of innocence. 14.30 en 20 u. Jurassic Park. KNOKKE - Beverly Screens 20 u. Demolition man. 20 u. Good son. 20 u. Perfect world. 20 u. Three of hearts. - Scharpoord 20.30 u. The fugitive.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 9